چهارشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۸۴ - - ۳۶۷۸
درمانگاه
Front Page

چاقي و ديابت حاصل از آن در كودكان رو به افزايش است
اپيدمي جهاني ديابت كودكان
ديابت در ايران رو به افزايش است و پير و جوان نمي شناسد، اما نكته وحشتناك سير صعودي بيماري در بين كودكان دبستاني است
000144.jpg
اگر چاقي يك كودك تا 6 سالگي ادامه يابد، 70 تا 80 درصد احتمال دارد او در بزرگسالي هم چاق شود و شانس ابتلا  به ديابت نوع دوم به شدت در اين افراد افزايش مي يابد
عاصفه اله وردي-ديابت روزي روزگاري فقط مخصوص جمعيت محدودي بود، اما اين روزها از اين بيماري به عنوان يكي از شايع ترين بيماري ها در كشور و حتي در دنيا ياد مي شود، شايد مادربزرگ يا پدربزرگ ها را در ذهن داريم كه به جاي خوردن قند با چايي توت خشك مي خورده اند و تاريخ خريدن قرص قندشان كه دير مي شد كلي شاكي مي شدند. اين روزها بيماري ديابت در جمعيت ايران رو به افزايش است و پير و جوان نمي شناسد، اما اين خبر جايي ما را بيشتر مي سوزاند كه مي شنويم چاقي و ديابت در بين كودكان و نوجوانان دبستاني، هم سير صعودي دارد.
طبق گزارش سازمان بهداشت جهاني شيوع ديابت از 4درصد در سال 1995 به 5/4 درصد جمعيت در سال 2025 خواهد رسيد كه از اين ميزان، 170درصد رشد شيوع ديابت سهم كشورهاي در حال توسعه در مقايسه با 42 درصد افزايش شيوع ديابت در كشورهاي توسعه يافته است.
به گفته دكتر باقر لا ريجاني رئيس مركز تحقيقات غدد درون ريز و متابوليسم، در ايران 3 تا 5ژ درصد از جمعيت مبتلا  به ديابت هستند كه 90 درصد اين افراد را مبتلا يان به ديابت نوع 2 تشكيل مي دهند. البته اصل قضيه سر ديابت نوع اول يا دوم نيست، ديابت نوع اول ارثي است و به خاطر مصرف بيش از حد مواد قندي، چاقي و ... افزايش نمي يابد، اما آمار 85درصدي نوع 2 ديابت با وجود سير افزايش قابل پيشگيري است. دكتر لا ريجاني مي گويد: تقريبا ديابت نوع 2 مقارن با چاقي است، وقتي كه 50 تا 60درصد بيماران ديابتي در نهايت نياز به انسولين پيدا مي كنند، تلا ش اصلي در اين زمينه تنها سعي در كاهش وزن و جلوگيري از چاقي است چرا كه در صورت كاهش وزن، بدن در مقابل انسولين مقاومت نخواهد كرد.
چاقي در حال توسعه
سندرم متابوليك، اين روزها بيش از گذشته به عنوان عامل زمينه ساز بروز ديابت، مورد بحث قرار مي گيرد و چاقي كه جزئي از آن و يك عامل خطر قابل تغيير است، مورد توجه بيشتري واقع شده. در هر 2جنس مذكر و مونث، هرچه يك فرد اضافه وزن بيشتري داشته باشد، در معرض خطر بالا تري از نظر ايجاد و پيشرفت ديابت نوع۲ است.
شيوع چاقي و سندرم متابوليك در زنان بيش از مردان است. شيوع چاقي در عصر حاضر در حد يك اپيدمي جهاني افزايش پيدا كرده است. به جرات مي توان گفت كه ديابت قابل پيشگيري ترين نتيجه اپيدمي چاقي است.
اينجاست كه در نهايت مشكلا ت موجود بر سر راه درمان مناسب و بار اقتصادي عوارض بيماري براي ساختار بهداشت و درمان كشور، پيشگيري، بهترين راهبرد و دستگاه بهداشتي است، با وجود اينكه مسوولا ن بهداشتي در وزارت بهداشت معتقد هستند كه توانسته اند تا حدود زيادي با نظارت بر نحوه توليد مواد غذايي از حجم عظيم اين مشكلا ت بكاهند، بررسي هاي تغذيه اي كه دفتر بهبود تغذيه اين روزها روي روغن ها (از نظر وجود چربي هاي ترانس و ...)، ميزان مصرف قند و غني سازي مواد غذايي انجام مي دهد كجدار و مريز ادامه دارد.
سوال اصلي اين است كه تا زمان به بار نشستن اين فعاليت ها براي چاقي همه گير در جامعه چه بايد كرد؟
پاسخ دكتر اكبري معاون سلا مت وزارت بهداشت، اين است كه بايد هرچه بيشتر به سمت مصرف سبزيجات، شير و ميوه برويم، اما هنوز هم در بهداشتي بودن و حتي در دسترس بودن اين مواد غذايي شك و شبهه هايي وجود دارد.
بر اساس بررسي ها، آمار كودكان چاق يا دچار اضافه وزن در حال افزايش است، چرا كه كودكان زمان كمتري را به ورزش و فعاليت بدني اختصاص مي دهند و در مقابل زمان بيشتري به تماشاي تلويزيون و بازي هاي رايانه اي مي پردازند.
هم اكنون حدود 10 درصد كودكان 2 تا 5 سال و 15 درصد قشر جوان در حدود سني 6 تا 19 سال اضافه وزن دارند و كودكان چاق حدود 80 درصد بيشتر خطر ابتلا  به چاقي را در بزرگسالي دارند كه اگر چاقي  اين كودكان تا 6 سالگي ادامه پيدا كند، احتمال كاهش وزن آنها به حدود 50 درصد مي رسد، جالب اينكه حدود 70 تا 80 درصد همين كودكان چاق به بزرگسالا ن چاق تبديل مي شوند.
دكتر حسن قمي، مشاور تغذيه و طب ورزشي دانشگاه علوم پزشكي تهران، گرفتاري هاي روزمره و مشكلا ت معيشتي خانواده ها را يكي از عامل هاي مهم در مصرف غذاهاي آماده و اضافه وزن مي داند، خانواده هايي كه زمان كمتري براي طبخ غذا در منزل صرف مي كنند و مصرف غذاهاي آماده و رستوراني را ترجيح مي دهند كم نيستند، اما جاي بسي تاسف كه مصرف غذاهاي كنسرو شده و انواع سوسيس و كالباس   به عنوان بخشي از سبد غذايي خانواده ها با هر ميزان درآمدي جاي گرفته اند.
هر چند برخورد مستقيم والدين با كودكان در مورد نوع تغذيه و نحوه و زمان استفاده از رايانه و تلويزيون به هيچ عنوان نمي تواند مثمر ثمر واقع شود، اما در هر صورت برقراري رابطه عاطفي خوب با كودكان و راهنمايي آنها از روش هاي درست مي تواند يكي از مسايل مهم در پيشگيري از چاقي باشد. به گفته محققان بهتر است به حرف هاي كودك در مورد غذا خوردن و ميزان اشتها گوش دهيد، چرا كه بر اساس بررسي ها اين كودكان، خودشان مي دانند كه اضافه وزن دارند و به همين دليل به حمايت، مراقبت و تشويق والدين نياز دارند. بهترين راه شايد مصرف انواع آبميوه ها، ميوه ها، انواع كمپوت هاي رقيق، خشكبار و برگه ها، پنيرهاي كم چرب، نان سبوس دار و سبزيجات تازه به عنوان ميان وعده هاي غذايي روزانه باشد.
شايد بهبود برخوردهاي تغذيه اي در مقابل مشكل چاقي، بسي بيشتر از داشتن رژيم هاي غذايي وحشتناك و غير اصولي در نهايت توسل به روش هايي مثل مصرف داروها و پيوند پانكراس باشد.
دكتر باقر لا ريجاني كه در نشستي به مناسبت برگزاري كنگره بين المللي ديابت سخن مي گفت هنوز آماري را از تعداد كودكان مبتلا  به ديابت و سير صعودي اين بيماري ارايه نمي دهد. اما اظهار اميدواري مي كند كه نتايج پروژه اي كه با همين موضوع با سازمان بهداشت جهاني در حال انجام است بتواند گوشه اي از مشكلا ت را نشان دهد. وي در مورد پيش بيني تعداد دانش آموزان در معرض بيماري مي گويد: هنوز در مرحله تحقيق هستيم.

افتخار از نوع خارجي
000141.jpg
باز هم بهانه اي براي تكرار مكررات؛ باز هم بايد بنشينيم و افتخارات ايران را در كشوري ديگر جست وجو كنيم و باز هم با احساس غريب غروري توام با حسرت كنار بيايم كه اي كاش بزرگاني كه تمام دنيا در برابرشان سرتعظيم فرود مي آورند در ايران بودند. اين بار يك پزشك ايراني مقيم كانادا در راس اخبار قرار گرفته است. پرفسور پرويز قديريان مدير گروه بخش اپيدميولوژي تغذيه و سرطان دانشكده پزشكي دانشگاه مونترال كانادا و تيم تحقيقاتي اش اعلا م كردند كه ليكوپن رنگدانه موجود در گوجه فرنگي كه عامل رنگ قرمز اين گياه است مي تواند از بروز سرطان لوزالمعده جلوگيري كند. سرطان لوزالمعده يكي از خطرناكترين انواع سرطان است و سالها افراد بسياري را به كام مرگ مي كشاند. به گزارش خبرگزاري رويترز تيم تحقيقاتي دانشگاه مونترال به سرپرستي دكتر قديريان با همكاري گروهي در اتاوا موفق به شناسايي عمل ماده ليكوپن در گوجه فرنگي و محصولا ت آن در چگونگي پيشگيري از سرطان لوزالمعده شد. نتايج تحقيقات اين دو گروه در ژورنال هاي علميnutrition و International journal of cancer
ماه آوريل به چاپ رسيد. اين پژوهشگران دريافتند مصرف سبزي هاي تيره رنگ و گوجه فرنگي مي تواند تا 31 درصد از بروز سرطان لوزالمعده جلوگيري كند. دكتر قديريان در گفت و گويي با رويترز اظهار داشت براي يك بيمار مبتلا  به سرطان كه طول عمر او پس از تشخيص بيماري حدود 6 ماه است و بيمار به سرعت از بين مي رود، پيشگيري حدود 31 درصد، آن هم توسط رژيم غذايي موضوع بسيار مهمي است. تيم تحقيقاتي مذكور همچنين دريافتند بتاكاروتن موجود در سبزي و ميوه در افراد سيگاري و آنهايي كه قبلا  سيگاري بودند زياد موثر نبوده است. به عبارت ديگر بتاكاروتن كه نوعي آنتي اكسيدان قوي است فقط در افراد غيرسيگاري باعث پيشگيري از سرطان مي شود، نه در سيگاري ها. قبلا  گزارش شده بود كه ليكوپن مي تواند از بروز سرطان پروستات جلوگيري كند، ولي يافته جديد گروه دكتر قديريان درباره سرطان پانكراس براي اولين بار است كه گزارش مي شود. دكتر قديريان سابقه تدريس در معتبرترين دانشكده هاي پزشكي آمريكا و كانادا را دارد. او 30 سال است كه در زمينه اپيدميولوژي و علت شناسي بيماري هاي گوناگون از جمله سرطان مشغول به تحقيق بوده و نتايج اين تحقيقات در معتبرترين ژورنال هاي علمي اروپا و آمريكا به چاپ رسيده است. وقتي در سايت اختصاصي مقالا ت پزشكي نام دكتر قديريان را جست وجو كرديم، نتيجه آن باور نكردني بود. او متجاوز از 300 مقاله به چاپ رسيده و ايندكس شده دارد! او چندين كتاب به زبان هاي فارسي و انگليسي تاليف كرده كه موضوعاتي نظير ايدز، سرطان و گياهان دارويي را شامل مي شود. آدرس وب سايت دكتر قديريان:
www.Allnutgralmediesent.danesh.Lunarpages.com

راهكارهاي ترك سيگار  براي دودكشها
صدف كوه كن - در حال حاضر سرطان ريه بيشترين ميزان كشتار را در ميان انواع سرطان ها (بدون در نظر گرفتن سرطان پوست) به خود اختصاص داده است.
از آنجايي كه تمام افراد درگير با اين بيماري جمعيت دودي هستند( !سيگاري ها) و گرايش جوانان به استعمال دخانيات از روند رو به رشدي برخوردار است، بر آن شديم تا راهكارهايي را براي ترك سيگار به شما توصيه كنيم، زيرا اين استعمال دخانيات، نه تنها مضرات فردي را به دنبال خواهد داشت، بلكه اشخاص مرتبط با افراد سيگاري نيز جزو جمعيت در معرض خطر به شمار مي آيند.
اگر تصميم گرفته ايد سيگار را ترك كنيد، از برخي مواد غذايي كه ممكن است وابستگي شديد شما را به دود كردن سيگار كاهش دهد استفاده كنيد:
جو دوسر
خوردن جو دوسر و فرآورده هاي آن ممكن است براي ترك سيگار و رهايي از اعتياد به نيكوتين به شما كمك كند. اين ماده غذايي سرشار از فيبر، ويتامين ( B1چيزي كه براي آرامش اعصاب و روان ضروري است)، ويتامين C E و ساير املا ح و مواد معدني است. در آزمايشي كه در يك جمعيت 13 نفره در هند، انجام گرفته بود، مشاهده شد 5 نفر از آنهايي كه از جو دوسر استفاده كرده بوند به كلي سيگار را ترك كردند و 7 نفر تعداد سيگاري كه دود مي كردند به نصف كاهش يافته و فقط يك نفر بود كه مصرف جو دوسر در او تغييري ايجاد نكرده بود (مقاوم به هر نوع درمان.)!! نتيجه آزمايش، يافتن عصاره جو دوسر به عنوان يك ماده موثر در ترك اعتياد به سيگار بود.
اسفناج
اسفناج و برگ چغندر حاوي اسيد فوليك، ويتامينC بتاكاروتن و قند هستند كه به دليل قليايي كردن محيط بدن در ترك سيگار موثرند. اثر اين مواد به اين شكل است كه ميزان ماده اعتياد آور نيكوتين را در بدن تا مدتي در سطح بالا يي نگه مي دارند و در نتيجه نياز شخص به مصرف نيكوتين را كاهش مي دهند، بنابراين افزايش مصرف مواد غذايي كه خاصيت قليايي ايجاد مي كنند به شخص در ترك سيگار كمك مي كند.
كشمش، انجير و بادام
اين مواد غذايي به راحتي قليايي بودن بدن را افزايش مي دهند، بنابراين تمايل به سيگار را كم كرده، در نتيجه ترك سيگار را راحت تر خواهند كرد. بنابراين اگر چيزي از آجيل ديروز و بازديدهاي عيد در جيب هاي شما باقي مانده هر بار كه به قصد سيگار، دست در جيب مي كنيد كشمش، انجير و بادام در آوريد.
آدامس هاي نيكوتين دار
بهتر است ياد آور شويم اگر از آدامس هاي حاوي نيكوتين كه مخصوص ترك سيگار هستند، استفاده مي كنيد به خاطر داشته باشيد تا از مواد اسيدي (موادي كه محيط بدن را اسيدي مي كند) كه در زير به آنها اشاره خواهد شد، مصرف نكنيد زيرا خاصيت خنثي كننده خواهند داشت. چنانچه كارشناسان توصيه مي كنند حداقل 15 دقيقه قبل از شروع استفاده از اين آدامس ها از خوردن نوشابه ها (كوكاكولا ، قهوه، آبميوه و ماءالشعير)، گوشت هاي قرمز، تخم مرغ، بادام زميني و ... و ساير مواد اسيد ساز خودداري كنيد.
جوش شيرين
جوش شيرين در واقع يك ماده قليايي است كه قادر به از بين بردن ميل به سيگار است و در آزموني كه توسط دكتر داوتن انجام شد، اين نتيجه به دست آمد عده اي از سيگاري ها كه از جوش شيرين استفاده كرده بودند پس از 5 هفته و به كلي سيگار را ترك كرده بودند، اما از آنجايي كه جوش شيرين ماده اي است كه از بين برنده ويتامين ها به خصوص ويتامين B1 در بدن است، بنابراين توصيه نمي شود.
سير
امروزه سير، اولين نبات درماني در بين نباتات است كه داراي ماده ضدباكتري و مواد فرار گوگرد و سيليس و يد مي باشد. سير داراي خواص ضد عفوني كننده بي شمار بوده كه از عفونت هاي تنفسي و مشكلا ت احتمالي به شدت جلوگيري مي كند. مصرف سير تنها به افرادي كه مشكلا ت گوارشي داشته يا آسپرين مصرف مي كنند يا از ناراحتي هاي پوستي رنج مي برند، توصيه نمي شود و به جاي آن مي توان از پودر سير استفاده كرد.
شاه تره
عرق شاه تره كه در فصل تابستان علا وه بر خواص درماني، نوشيدني گوارايي محسوب مي شود، مدر بوده و ضد كمبود ويتامين ث است (مشكلي كه افراد سيگاري به طور قطع با آن رو به رو هستند)، اشتها آور است و به تصفيه خون كمك مي كند.
در اينجا بهتر است به ذكر مواردي بپردازيم كه باعث خاصيت عكس بوده و تمايل براي كشيدن سيگار ايجاد مي كنند. مواد غذايي نظير گوشت كه ادرار را بيشتر اسيدي مي كنند، باعث از دست دادن سريع نيكوتين شده و در نتيجه علا قه به مصرف سيگار را در شخص افزايش مي دهند. از اين مواد مي توان به:
گوشت قرمز، سوسيس و كالباس، غذاهاي كنسروي، غذاهاي پخته شده در ماكروويو، الكل، جگر، دل و قلوه، سيرابي، جوانه گندم، عدس، جوجه، تخم مرغ، پنير، بادام زميني، مغز گردو و قهوه اشاره كرد. (بنابراين براي ترك سيگار تا اطلا ع ثانوي كافه رفتن را تعطيل كنيد يا به جاي قهوه، آب معدني بنوشيد)!
توتون يك عامل محرك سرطان است و ترك كردن سيگار خود هميشه مهمترين عامل موثر براي جلوگيري از سرطان ريه است و نيروي رژيم غذايي ضد سرطان ريه به شما كمك مي كند تا خطرات احتمالي كه در طول دوران سيگاري بودن به بدن شما وارد شده است را تعديل كنيد. مهمترين و موثرترين مواد براي جلوگيري از سرطان ريه سبزي هاي برگ سبز تيره تازه، هويج، فرآورده هاي دانه سويا، ميوه هاي تازه و ماهي هاي تازه و چرب است.
سبزي هاي برگ سبز تيره از مهمترين و مناسب ترين منابع تغذيه اي براي جلوگيري از سرطان به شمار مي آيند. بنابراين ازبرگ هاي سبز تيره كاهوهاي ايراني به دليل خشن بودن، صرفنظر نكنيد، زيرا حاوي مواد مغذي بيشماري هستند.   چاي سبز از ديگر مواد بسيار مفيد در جلوگيري از سرطان ريه به شمار مي آيد، چنانچه در ژاپن حتي بين اشخاص معتاد به سيگار، تعداد سرطان ريه كمتر از ساير كشورها (نظير كشورهاي اروپايي و آمريكا) است. سبزي خوردن به خصوص سبزي هاي حاوي ترب، تره، پيازچه و ... بسيار مفيد و سودمندند و علا وه بر دارا بودن فيبر و ويتامين ث داراي مواد ضد ميكرب نيز هستند.   مواد غذايي كه داراي اسيد فوليك باشند نيز مقاومت سلول ها را در برابر سرطان ريه افزايش مي دهند، بنابراين دانشمندان توصيه مي كنند كه براي مبارزه با سرطان ريه مي توان هر چه بيشتر از اين خوراكي ها استفاده كرد: اسفناج، كلم برگ، شلغم، برگ چغندر، كلم بروكلي، كلم بروكسل، لوبياي خشك و دانه سويا.   انگور و انار 2 ميوه بسيار موثر و مفيد براي حفظ سلا مت بدن به شمار مي آيند و در واقع يك داروخانه طبيعي محسوب مي شوند؛ براي سلسله اعصاب مفيدند و به پاكسازي خون مي پردازند.   در پايان بهتر است به نقش بسيار چشمگير هويج خام بپردازيم زيرا حتي اگر حداقل هفته اي 2 بار فقط يك عدد هويج متوسط خام خورده شود، ممكن است احتمال ابتلا  به سرطان ريه 60 درصد كاهش يابد و اگر بيش از يكبار در هفته يك پيمانه كلم بروكلي خام خورده شود، 70 درصد و اگر بيش از يكبار در هفته يك پيمانه اسفناج خام خورده شود، 40 درصد احتمال ابتلا  به اين نوع سرطان كاهش مي يابد.اميد است به عنوان اولين اصل براي تضمين سلا متي خود و كساني كه دوستشان داريد و در كنار شما زندگي مي كنند به ترك سيگار پرداخته، تغذيه مناسب را در پيش بگيريد،  آب سالم بنوشيد و به ورزش كردن بپردازيد (بچه مثبتي زندگي كنيد.)!

كوتاه
عفونت هاي بيمارستاني
محققان مي  گويند: عفونت هاي بيمارستاني شيوع بسيار زيادي دارند و با توجه به نقش آب در انتقال عفونت، لزوم استفاده از راهبردهاي جديد در بيمارستان براي كنترل عفونت ضروري است. به نوشته پايگاه اينترنتي پال كورپوريشن، شناخت راه هايي كه عفونت هاي بيمارستاني را كنترل كند به يك هدف مهم بهداشتي تبديل شده است. آبي كه در بيمارستان ها براي آشاميدن، حمام كردن، توليد يخ يا شست وشوي تجهيزات پزشكي به كار مي  رود منبع بسيار مهمي از ميكروب هاست و مطالعات جديد هر روز نقش اين ماده را در بروز عفونت هاي بيمارستاني بيشتر آشكار مي  كند. به گفته محققان، عفونت هاي بيمارستاني و مراكز بهداشتي درماني تقريبا 2 ميليون نفر را در سال فقط در آمريكا مبتلا  مي  كند و موجب مرگ 98 هزار نفر و تحميل هزينه اي برابر با 29 ميليارد دلا ر مي  شود. گرچه آب، منبع بسياري از ميكروب هاست نقش اين ماده در ايجاد بيماري به وسيله لژيونلا  و سودوموناس كمتر مورد توجه واقع شده است، در حالي كه اين 2 ميكروب بيماري هاي وخيمي در افراد ايجاد مي  كنند. تماس مستقيم با آب يا نوشيدن آب، تنفس ذرات آب معلق در هوا و حتي تجهيزات پزشكي كه با آب شسته شده اند همگي مي  توانند در بروز عفونت هاي بيمارستاني نقش داشته باشند. محققان مي  گويند بايد تلا ش بيشتري شود تا نقش آب در ايجاد عفونت هاي بيمارستاني به حداقل برسد.
مشكلا ت شنوايي در محيط كار
نتايج يك تحقيق جديد نشان مي  دهد بيش از يك سوم از صنايع آمريكا به رغم آنكه كارگرانشان با سروصداي زياد محيط كار مواجهند اقدام لا زم براي حفظ شنوايي آنها به عمل نمي  آورند. به نوشته پايگاه اينترنتي موسسه فيزيك آمريكا، محققان به منظور آگاهي از نحوه اجراي برنامه هاي محافظت شنوايي در اين كشور 76 كارخانه را در 8 صنعت مختلف مورد بررسي قرار دادند. تقريبا در همه اين كارخانه ها شدت صوت بيش از حد استاندارد بود و در همه آنها لا زم بود كه برنامه جامع مراقبت از شنوايي به اجرا درآيد. با اين حال بررسي ها نشان داد بيش از يك سوم از اين شركت ها آموزش هاي ساليانه لا زم را به كارگران خود نمي  دهند و به طور كلي از برنامه هاي محافظت از شنوايي در حد مطلوب استفاده نمي  شود. نتايج شنوايي سنجي در 14 كارخانه كه برنامه حفاظت از شنوايي را رعايت كرده بودند، نشان داد: ميزان افت شنوايي در كاركنان كاهش قابل ملا حظه اي يافته است. در صورتي كه سروصدا در محيط هاي صنعتي از حد معيني فراتر رود بسته به مدت زمان مواجهه با سروصداي زياد، آسيب عصبي به درجات مختلف به عصب شنوايي كاركنان وارد مي  شود. گرچه در ابتدا كاهش شنوايي، مكالمات فرد را دچار اختلا ل نمي  كند، اما در دراز مدت فرد قدرت شنيدن حرف هاي ديگران را از دست مي  دهد و حتي ممكن است به كري كامل دچار شود.
كاهش كيفيت خدمات بهداشتي
ايسنا–رئيس دانشگاه علوم پزشكي تهران معتقد است تثبيت تعرفه ها در بخش بهداشت و درمان به اين معني است كه به  رغم تورمي كه در جامعه قطعا وجود خواهد داشت كيفيت خدمات بهداشتي و درماني حداقل مي  تواند ثابت نگاه داشته شود. دكتر محمدرضا ظفرقندي گفت: با اشاره به افزايش يكهزار و 800 ميليارد توماني اعتبارات بهداشت و درمان گفت: اين افزايش همزمان با اعلا م تثبيت تعرفه ها، اين سوال اساسي را ايجاد مي  كند كه اين بودجه بايد در كجا توزيع و هزينه شود.
وي گفت: در يك نگاه كارشناسي به چالش هاي سلا مت و جامعه به اين نتيجه مي  رسيم كه چالش هاي اصلي سلا مت بحث اقتصاد، درمان و بعد از آن نظام مديريت درمان است كه با هم مرتبط هستند. رئيس دانشگاه علوم پزشكي تهران ادامه داد: تا ما اقتصاد درمان را سازماندهي نكنيم و حداقل هاي مورد نياز را براي سرانه بخش بهداشت و درمان در نظر نگيريم، نمي  توانيم نظام مديريتي جامع و سلا مت نگر را در جامعه پياده كنيم.

خرچنگ
سرطان چيست؟
000147.jpg
شايد جواب اين سوال را بدانيد، اما بد نيست نگاهي دوباره بر حقايق اساسي مرتبط با سرطان داشته باشيم. سرطان وقتي اتفاق مي افتد كه سلول هاي بخشي از بدن رشدي غير قابل كنترل پيدا كنند. سلول هاي طبيعي به شيوه اي طبيعي تقسيم شده و تكثير پيدا مي كنند، ولي سلول هاي سرطاني اينگونه نيستند. تكثير و ازدياد آنها ادامه مي يابد و جمعيت آنها از حد طبيعي خارج مي شود. گرچه سرطان ها انواع گوناگوني دارند، ولي مبناي ايجاد تمام آنها همين تكثير خارج از كنترل سلول هاست. انواع مختلف سرطان رفتارهاي متفاوتي از خود بروز مي دهند، مثلا  سرطان ريه و سرطان پستان دو بيماري كاملا  متفاوت هستند. آنها در ابعاد متفاوتي تكثير پيدا كرده و نسبت به درمان هاي مختلف پاسخ مي دهند. به همين دليل است كه هر سرطان درماني مخصوص به خود دارد. حتي اگر سرطان، به بخش هاي جديدي از بدن دست اندازي كند، همچنان با همان نام قبلي و اوليه خود خوانده مي شود. مثلا  اگر سرطان پروستات به استخوان دست اندازي كند، همچنان به آن سرطان پروستات مي گويند. اگر سرطان پستان به ريه ها گسترش يابد همچنان همان سرطان پستان است. اگر سرطان در بيماري كه تحت درمان قرار گرفته و در ظاهر بهبود يافته است مجددا ظاهر شود به اين وضعيت عود مي گويند.
به هر حال اگر تكثير و گسترش سلول هاي سرطاني به هر ترتيبي مهار نشود مي تواند منجر به مرگ شود. سرطان مي تواند هم توسط عوامل خارجي (مثل سيگار، مواد شيميايي، اشعه و عفونت) و هم عوامل داخلي (مثل جهش هاي داخلي، هورمون ها، وضعيت سيستم ايمني و مشكلا ت متابوليك) ايجاد شود.
عوامل تصادفي مي توانند با هم عمل كرده تا سرطاني شدن آغاز يا پيشرفت كند. معمولا  از لحظه آغاز سرطاني شدن در اثر مثلا  اشعه تا زماني كه سرطان قابل تشخيص باشد 10 سال زمان لا زم است. جراحي راديوتراپي، شيمي درماني، هورمون درماني و ايمونوتراپي روش هاي درماني سرطان هستند.
چه كسي در معرض خطر است؟
پاسخ به اين سوال اصلا  جالب نيست؛ هر كس! از زماني كه سرطان به صورت مجزا در سنين خاص مشاهده شده اغلب سرطان ها در بالغان در سنين مياني ديده مي شوند. حدود 77 درصد تمام سرطان ها در سن 55 سال و بالا تر شناسايي مي شوند. محققان سرطان از واژه خطر (ريسك) به طرق متفاوتي استفاده مي كنند. خطر در تمام عمر به احتمال يك زندگي منفرد باز مي گردد كه ممكنست مبتلا  به سرطان شده و در گذرد. در ايالا ت متحده مردان، خطر تمام عمري معادل 1 به 2 دارند. اين رقم در زنان 1 به 3 است خطرات مرتبط، اندازه گيري قدرت و ارتباط بين عوامل خطر و يك سرطان مشخص است. اين مساله با خطر رشد سرطان در افرادي با يك اثر ويژه يا قرارگيري در معرض عوامل خطر و افرادي كه فاقد اين ويژگي ها هستند مقايسه مي شود. مثلا  در مردان سيگاري خطر مرتبط براي ابتلا  به سرطان ريه در مقايسه با افراد غير سيگاري 20 برابر بيشتر است.
اغلب خطرات مرتبط اينقدر بزرگ نيستند. مثلا  زناني كه در تاريخچه پزشكي خانواده  آنها سرطان پستان وجود داشته است نسبت به زناني كه فاقد اين مشكل در خانواده خود بوده اند، 2 برابر بيشتر در معرض خطر ابتلا  به اين سرطان قرار دارند. تمام سرطان ها به نحوي با عملكرد معيوب ژن ها كه رشد و تمايز را بر عهده دارند مرتبط هستند.
۵ تا 10 درصد سرطان ها كاملا  ارثي هستند، به اين شكل كه يك ژن معيوب در اثر عوامل ناشناخته ايجاد و در فردي كه مستعد به ابتلا  به نوع خاصي از سرطان است ظاهر مي شود. بقيه سرطان ها ارثي نيستند، ولي عوامل ايجاد جهش و ناهنجاري در ژن ها كه در طول زندگي اتفاق مي افتد، مي تواند وابسته به عوامل داخلي باشد نظير هورمون ها، گوارش يا تغذيه سلولي، در عين حال عوامل خارجي نظير سيگار، نور خورشيد و مواد شيميايي هم به نوبه خود در اين زمينه موثر هستند.
عوامل خطر محيطي
عوامل خطر محيطي طيف وسيعي را تشكيل مي دهند. سيگار، رژيم غذايي و بيماري هاي عفوني مثل مواد شيميايي و راديوتراپي به طور تخميني عوامل ايجاد سه چهارم سرطان هاي منجر به مرگ در ايالا ت متحده هستند. در ميان اين عوامل استعمال دخانيات، رژيم هاي غذايي ناسالم و عدم تحرك فيزيكي تاثير بزرگتري روي خطرات مغز و سرطان ايفا مي كنند. عوامل بعدي اما كمتر موثر آلودگي هاي غذايي، آب و هواست. ميزان خطراتي كه از آلا ينده ها متوجه انسان مي شود به تمركز، شدت و مدت زمان مواجهه با اين مواد بستگي دارد. بعضي از اقشار جامعه به طور رايج بيشتر در معرض خطر قرار دارند مثلا  افرادي كه با اشعه هاي يونيزان، مواد شيميايي خاص يا فلزات كار مي كنند، قربانيان اشعه و بيماراني كه داروهايي خاص مصرف مي كردند و بعدها مشخص شد كه اين داروها سرطانزا هستند.

|  ايرانشهر  |   تهرانشهر  |   خبرسازان   |   دخل و خرج  |   در شهر  |   درمانگاه  |
|  طهرانشهر  |   شهر آرا  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |