چهارشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۸۴ - - ۳۶۷۸
شهر آرا
Front Page

آموزش مدرسه به مدرسه و منزل به منزل ادامه دارد
بوستان در ازاي همكاري در بازيافت
با ابلا غ شهردار تهران به تمامي مناطق 22گانه شهرداري در خصوص اجرايي كردن طرح بازيافت زباله از مبدا، اميد آن مي رود كه در تهران مثل كشورهاي پيشرفته دنيا به بازيافت مدرن، اصولي و كامل زباله پرداخته شود
000138.jpg
آموزشگرها به مدارس مي روند تا با آموزش به دانش آموزان عملي كردن اين طرح را پيش ببرند.
ليلا  درخشان
گاري هاي جمع آوري نان خشك، خريداران اجناس اوراقي و آهن پاره و جويندگان پلا ستيك در ميان زباله ها نمايي است از بازيافت زباله به طور سنتي و غير رسمي كه ساليان سال است ادامه دارد. اما بالا خره پس از گذشت چندين سال، با ابلا غ شهردار تهران به تمامي مناطق 22گانه شهرداري در خصوص اجرايي كردن طرح بازيافت زباله از مبدا، اميد آن مي رود كه در تهران مثل كشورهاي پيشرفته دنيا به بازيافت مدرن، اصولي و كامل زباله پرداخته شود.
از قرار معلوم از سوي شهردار تهران به مناطق ابلا غ مي شود كه در شروع كار و تا پايان سال 83 به مرز حداقل 10درصد تفكيك زائدات زباله شهري برسند كه بعد از گذشت حدود 3ماه از اين ابلا غ، شهرداري منطقه 13 موفق مي شود به عدد 12/5 درصد دست پيدا كند.مسلما همين درصد نسبتا خوب باعث مي شود تا سر از منطقه 13 شهرداري تهران درآوريم.
آموزش به شيوه عامه پسند
مهندس عزيزي، رئيس اداره بازيافت منطقه 13 با اشاره به تاسيس اداره بازيافت منطقه 13 از مهرماه 83 مي گويد: اين اداره در ابتدا فعاليت هاي خود را در سه بخش آموزشي، پژوهشي و اجرايي شروع كرد. در بخش آموزشي، دانشجويان را از ميان دانشجويان محيط زيست و بهداشت محيط زيست جهت آموزش طرح تفكيك زباله جذب كرديم. اين آموزشگرها علا وه بر اينكه به اقتضاي رشته تحصيلي شان در دوران تحصيل در اين زمينه آموزش ديده اند، در سازمان بازيافت و اداره بازيافت منطقه، آموزش هايي در خصوص نحوه برخورد بامردم و نحوه آموزش موضوع طرح به شكل عامه پسند مي بينند و با اين پشتوانه به منازل مراجعه مي كنند و علا وه بر ارايه بروشورهاي راهنما به مردم، به صورت شفاهي هم به آنها آموزش هاي اوليه را مي دهند. درحال حاضر حدود 10 هزار خانوار از 50 هزار خانوار موجود در منطقه تحت پوشش طرح قرار گرفته اند و در حقيقت 20 درصد كار تاكنون انجام شده است.
او درخصوص بخش پژوهشي طرح مي گويد: در بخش پژوهشي آناليز فيزيكي زباله ها را در دستور كار قرار داديم كه پژوهش روي آناليز فيزيكي زباله واحدهاي مسكوني به اتمام رسيده و فعلا  در حال پژوهش روي آناليز فيزيكي زباله هاي غيرمسكوني هستيم، ضمن اينكه چندين نوبت از اهالي منطقه در خصوص طرح و موارد مرتبط با آن نظرسنجي و آمارگيري كرديم كه نتيجه اين شد: حدود 83درصد از مردم مشروط بر اينكه اين طرح مانند سالهاي قبل مقطعي و گذرا نباشد حاضر به همكاري با ما هستند.
احداث بوستان در ازاي همكاري
مهندس پورنصر، معاون خدمات شهري و فضاي سبز منطقه 13 شهرداري تهران با تاكيد بر اينكه اجراي اين طرح نياز به كار فرهنگي دارد، مي گويد: عملي كردن و اجرايي كردن اين طرح به گونه اي است كه اگر مشاركت مردمي و آگاهي شهروندان نباشد، قطعا نتيجه موردنظر اخذ نخواهد شد. در اين زمينه تاكيد ما به آموزشگرها اين بوده از آنجا كه وقتي وارد يك محل مي شوند با افرادي در سطح علمي و تخصص و آگاهي هاي متفاوتي روبه رو هستند، به گونه اي كاملا  ملموس عوايد اين طرح را به لحاظ اقتصادي و زيست محيطي بازگو كنند. به عنوان مثال بيشتر جاها به مردم گفته ايم كه نتيجه همكاري آنها احداث اماكن تفريحي نظير بوستان محلا تشان است.
جرقه اي مقطعي
بحث بازيافت از آن بحث هايي است كه در مقاطع مختلف راجع به آن صحبت زياد شده است، اما در مرحله اجرا نيمه كاره مانده و همين نيمه كاره ماندن راه ها و روش هاي بازيافت باعث شده است اعتماد شهروندان در عملي كردن اين قضيه سلب شود. مسلما دلا يل مختلفي براي اين امر مي توان برشمرد كه از مهمترين آنها به نبود پشتوانه قدرتمند مي توان اشاره كرد.
اما جالب است بدانيد كه اين بار اهميت عملي كردن اين طرح به حدي بوده است كه تاكيد بر اجراي آن درتمامي مناطق از سوي شهردار و با امضاي شخص ايشان به مناطق ابلا غ شده و باچنين پشتوانه اي مسلم است كه مي شود به عملي كردن اين طرح در مسيري دايم و نتيجه بخش اميدوار بود.
اين آموزشگرها علا وه بر اينكه به اقتضاي رشته تحصيلي شان در دوران تحصيل در اين زمينه آموزش ديده اند، در سازمان بازيافت و اداره بازيافت منطقه، آموزش هايي در خصوص نحوه برخورد با مردم و نحوه آموزش موضوع طرح به شكل عامه پسند مي بينند
استفاده از راه هاي مختلف براي آموزش
ظاهرا شهردار منطقه 13 تلا ش بسياري كرده است تا شهروندان را با مشاركت در اين طرح راغب كند. مهندس پورنصر مي گويد: راه هاي زيادي را امتحان كرديم، از جمله اينكه طي دوره تخصصي كه در خصوص نگهداري گياهان و گل هاي آپارتماني در محله برگزار مي  كنيم، بحث بازيافت را هم در قالب دوره هاي آموزشي گنجانديم. ضمن اينكه بعد از بررسي ها به اين نتيجه رسيديم كه يكي ديگر از پايگاه هاي آموزشي ما مي  تواند مساجد باشد كه قرار است با رايزني هايي كه با ائمه جماعات مساجد داشته ايم با اعزام كارشناس ها و آموزشگرهايمان در زمان نماز مغرب و عشا كه تراكم جمعيت زياد است به اطلا ع رساني در اين مورد بپردازيم. البته با توجه به ارتباط خوبي كه با سازمان آموزش و پرورش منطقه داريم، تعدادي آموزشگر را هم براي اعزام مدارس در نظر گرفته ايم كه همين كار آموزش را براي مدارس انجام دهند.
پشتوانه شهردار
مسلما اجراي اين طرح در اين منطقه با معيارهاي مورد نظر كارشناسان فاصله زيادي دارد اما اين منطقه بالا خره در مقايسه با ساير مناطق از موفقيتي نسبي در اجراي اين طرح برخوردار است.
مهندس پورنصر مي  گويد: تلا ش ما از همان ابتدا بر اين بوده كه مردم بدانند ما به حرفي كه مي  زنيم عمل مي  كنيم. طرح اعزام آموزشگر به منطقه را خيلي جدي گرفتيم، در اين راستا با توجه به گستردگي منطقه سعي كرديم بر اساس محله بندي و منطقه بندي چندين محله را به طور كامل تحت پوشش قرار دهيم. از همان ابتدا اراده كرديم كه قوي ترين اكيپ بازيافت را انتخاب كنيم كه با انتصاب مهندس عزيزي به رياست اداره بازيافت خوشبختانه اين اتفاق عملي شد. ضمن اينكه با بها دادن بسيار به اين طرح از سوي مديريت منطقه و شهردار منطقه و سرمايه گذاري ايشان پشتوانه اجرايي لا زم اين طرح را كسب كرديم. گرچه با تمام اين موارد فاصله با آنچه مطلوب و مد نظرمان است بسيار زياد است.
اگر هزينه ها اجازه دهد
مهندس عزيزي از مشكلا ت پيش بيني نشده اي كه در سر راه عملي شدن طرح وجود دارد مي  گويد: انتظار اينكه يك شهروند با شنيدن ملودي از طبقه 5 ساختمان پايين بيايد و يك كيسه زائدات خشك تحويل دهد در عمل آرمان گرايانه بود، در حالي كه در تئوري اينگونه به نظر نمي  آمد. به همين دليل تمام تلا ش شهرداري اين شد كه بتواند مخازن مخصوصي را تهيه و تحويل واحدها داده و مقابل منازل مسكوني نصب كند، البته اگر هزينه هاي بالا  اجازه دهند.
ايستگاه لا زم است
معاونت خدمات شهري و فضاي سبز منطقه 13 شهرداري تهران با تاكيد مجدد بر اينكه اجرايي شدن اين كار بسترهاي مناسب مي  خواهد مي  گويد: هم  اكنون سازمان بازيافت اقدام به مكان يابي و مكان سنجي براي احداث ايستگاه هاي بازيافت كرده است. يكي از مناطقي كه كار در آن به مرحله اجرا رسيده منطقه 13 است. از مزاياي اين ايستگاه آن است كه مي  تواند چند منطقه را تحت پوشش قرار دهد.
۶ ماه فعاليت ، هزارو 500 تن بازيافت
رئيس اداره بازيافت از ماحصل كار طي دوره 6 ماهه مي  گويد: در اين مدت ما چيزي نزديك به هزار و 700 تن زائدات خشك ارزشمند و غيرارزشمند تفكيك كرديم كه از اين مقدار هزار و 500 تن زائدات ارزشمند به دست آورديم. از اين مقدار چيزي حدود 23 تن زائدات كاغذ از مدارس جمع آوري شد و با توجه به عدم توزيع باكس به طور كامل در ادارات نزديك به 8 تن زائدات كاغذ از ادارات هم دريافت كرديم.

 ماشين توقيف است ،ببرش پاركينگ
000129.jpg
نوشته بود آرزو دارد هيچ كس گرفتار اين جرثقيل ها نشود. البته بايد هم چنين آرزويي بكند، اگر كسي تخلفي كرد و عواقب آن تخلف و جريمه هايش به جاي تنبيه باعث تفريح اش شد كه ديگر آن جريمه ها تاثيري نداشته است. اما منطق ديگري هم مي گويد كه اولا  هر جريمه اي بايد متناسب با نوع تخلف باشد و دوم اينكه اگر جريمه شخصي متخلف و روند رسيدگي به آن، خود داراي تخلف باشد تاثير آن بر عكس خواهد بود. اين بحثي است كه بارها در رسيدگي به جرايم راهنمايي و رانندگي عنوان و به مصداق هاي آن اشاره شده است.
وقتي كه ديوان عدالت اداري غير قانوني بودن حمل خودروهاي پارك شده در محل توقف مطلقا ممنوع با جرثقيل را اعلا م كرد، احتمالا  خيال خيلي از راننده هايي كه چند دقيقه توقف در چنين جايي را مجاز مي دانستند راحت شد، اما اين بي خيالي خيلي طول نكشيد و تجربه رفتن خودرو به پاركينگ آن هم با جرثقيل راهنمايي و رانندگي دوباره تكرار شد. شايد خيلي ها نمي دانستند اين شيوه برخورد با متخلف، خود خلا ف قانون است؛ خيلي ها مانند شهروندي كه براي خريد يك نارگيل ناقابل در يك عصر بهاري خودرواش را در حد فاصل ميدان انقلا ب تا خيابان جمالزاده 2 - 3 دقيقه اي پارك كرد. خيابان شلوغ نبود، اما افسر پليس اصرار به حمل خودرو من به پاركينگ داشت. بعد از گفتن اين جمله مي گويد كه وقتي ديد جرثقيل آرام آرام به سمت اش مي آيد دوباره التماس كرد: جريمه كن اما به پاركينگ نفرست. فردا و پس فردا تعطيل است و به دردسر مي افتم. اما جواب پليس جالب بود. دوربين تخلف اين ماشين را ديده است و من به هيچ وجه نمي توانم تو را ببخشم.
به هر حال راننده جرثقيل خودروي اين شهروند را بدون اجازه او خاموش مي كند و نشان مي دهد كه راننده هيچ شانس ديگري ندارد. او در پاركينگ خودروي خود را گوشه اي پارك كرد و برگه تهيه مدارك را گرفت. قصد خروج را داشت كه سوئيچ ماشين را طلب كردند. لا اقل ليستي از وسايل ماشين و سالم بودن ماشين به من بدهيد. اما كسي به او چنين ليستي تحويل نداد. شنبه صبح ساعت 7: 30 براي گرفتن برگه خلا في حاضر شد تا به سرعت كارهاي اداري را انجام دهد، اما زن جواني كه مسوول رسيدگي و ارايه برگه بود ساعت 8: 45 دقيقه سر كار حاضر شد و در جواب اعتراض حاضران و ارباب رجوع از آنها پرسيد: شما چرا قوانين راهنمايي و رانندگي را رعايت نمي كنيد تا ما در ترافيك معطل نمانيم و دير به سر كار نرسيم؟ به هر حال خيالش راحت بود كه جريمه اي برايش صادر نشده است. چون سه ماه قبل خودرو را از كارخانه تحويل گرفته بود و در اين مدت هم جريمه نشده بود. اما وقتي برگه جريمه اش را گرفت چشمانش از تعجب گرد شد؛ ماشين اش قبل از تولد جريمه شده بود! يكي از افسرها به او پيشنهاد مي كند كه به شوراي حل اختلا ف برود و به مقدار جريمه اعتراض كند. پس از 3 ساعت معطلي در شوراي حل اختلا ف، تنها بخشي از جريمه اش كم شد. با پرداخت آن به مركز ديگري رفت تا دوباره عدم خلا في بگيرد. در آنجا با صحبت با ديگر مراجعان متوجه شد كه خودرو ماكسيما را براي نداشتن كلا ه ايمني جريمه كرده اند و بي.ام و ديگري را به خاطر حمل زباله در شب! او هم جزو اين گروه خوش شانس محسوب مي شد. به قول آن افسر رانندگي كه او را به شوراي حل اختلا ف راهنمايي كرده بود، اشتباه شده ديگر، چه كارش مي توان كرد؟
پس از پرداخت جريمه به مركز مراجعه كرد تا ماشين اش را تحويل بگيرد. پيش از آن به جاده كرج رفته بود تا كپي سندش را بگيرد، اما ساعت كار 11 تا 13 بود و مامور تشكيل پرونده هم زودتر از 11: 40 دقيقه اجازه ورود ندادند. وقتي هم كه مامور مربوطه مداركش را ديد دوباره او را برگرداند: فيش حمل جرثقيل را نياورده اي. بايد بروي سر خيابان آذربايجان و آن را بگيري، اگر هم نرسيدي، فردا بياور تا 48 ساعت بعد برگه ترخيص ماشين ات صادر شود. هيچ كس به او نگفته بود فيش جرثقيل را بايد جاي ديگري واريز كند و ببرد. به هر حال او بالا خره موفق شد با پرداخت روزي 1800 تومان (كه در عدد 7 ضرب شد) پس از 48 ساعت ماشين اش را تحويل بگيرد. خود او فكر مي كند خوش شانس بوده است چون مجبور نشد 10 ساعت در كلا س آموزش اجباري حاضر شود. كسي تا به حال از روساي راهنمايي و رانندگي پرسيده است كه اين شيوه تنبيه و جريمه متخلف و رسيدگي به آن، چه تاثيري بر كم شدن تخلفات و اعتماد به راهنمايي و رانندگي دارد؟

زاويه ديد
از آموزش نهراسيم
فاطمه اميني نسب- مطلب خيلي مهم اين است كه شهرداري بايد آموزشهاي شهروندي را سازمان دهد.آموزش روش زندگي يكي از مهمترين مسايل زندگي شهرنشيني است كه تحت عنوان سبك و سياق و كيفيت زندگي در مجموعه هاي آموزشي مطرح مي شود. روش اين نوع آموزش ها به صورت كلا سيك، عمومي و غير كلا سيك انجام مي شود. آموزش هاي عمومي مجموعه اي از آموزش ها است كه از طريق نهادهاي دولتي و غيردولتي، رسانه ها و NGOها داده مي شود و عموما شيوه هاي زندگي شهري حول اين محور در گردش است. به عنوان مثال يك ايده خاص يا روش زندگي يا رفتار، در صدا و سيما به صورت ناخودآگاه قابليت تبديل شدن به يك فرهنگ را دارد تا آنجا كه اين تاثيرات ناخودآگاه به راحتي از پايتخت فراتر رفته و در شهرهاي كوچك و حتي روستاها نيز تاثير مي گذارد. زماني كه مدير يك مدرسه، تحت تاثير يك فرهنگ قرار مي گيرد، در حقيقت نسبت به آن آموزش مي بيند.
مهمترين بحث در زمينه آموزش سبك و شيوه زندگي از طريق صدا و سيما و نهادهاي غيردولتي مطرح مي شود كه البته بهتر است اين نهادها در اين زمينه بيشتر به آموزش حقوق شهروندي توجه كنند، به عنوان مثال انجمن حمايت از كودك با برنامه هاي آموزشي سطح آگاهي مردم و كودك را در زمينه هاي مختلف بالا  ببرد. مدتي است بحث هاي مهارت زندگي در شهرها به صورت آموزش عمومي در برخي مدارس مطرح شده كه تاثيرات خوبي را در تغيير وضعيت زندگي شهري داشته است، اين آموزش ها افراد را براي مقابله با بحران هاي زندگي شهري آماده مي كند.
اما آنچه در اين ميان به چشم مي آيد، خستگي مسوولا ن و دست اندركاران از اين آموزش ها است مثلا  از تكرار آموزش هاي ترافيكي و استفاده از وسايل ايمني بعد از مدتي خسته شده و اين آموزش ها را رها مي كنند، اين درحالي است كه در كشورهاي اروپايي با وجود نهادينه شدن فرهنگ ترافيك  كه شامل استفاده از كمربند ايمني، خط كشي عابر پياده، اجراي مقررات و قوانين و ... است  و بالا  بودن ضريب ايمني، برنامه هاي آموزشي ادامه دارد. نبايد اين نكته را از ياد برد: از آنجايي كه اين آموزش ها به سمت و سويي مي رود كه ما را به آرامش در زندگي شهري برساند، بنابراين نبايد از آموزش خسته شويم و از آن بهراسيم. از سويي ديگر سيستم هاي دخيل در زندگي شهري بايد بستر هاي مناسب را براي نهادينه كردن آموزش و تبديل آنها به فرهنگ فراهم كنند و همانطور كه يكي از متخصصان كيفيت مديريت شهري مي گويد: كيفيت انتها ندارد بايد بدانيم كه آموزش انتها ندارد و بيان مداوم يك رفتار به تبديل شدن آن به يك هدف و تغيير رفتار كمك مي كند.
نكته اي كه نبايد در اين ميان از ياد ببريم حضور افراد مهاجر به پايتخت است كه مورد هجوم فرهنگ هاي مختلف قرار مي گيرند. براي جلوگيري از ايجاد مشكل بايد علا وه بر بسترسازي، به رعايت مقررات و قوانين در مورد اين افراد توجه بيشتري كرد. سطح پايين دانش و وضعيت نامطلوب معيشتي نبايد باعث شود تا در اين زمينه به اين افراد سخت نگيريم و جدي نباشيم، از آنجايي كه اين بي توجهي به تشديد رفتارهاي نابهنجار از سوي آنها دامن مي زند، محله شهرداري تهران با مطرح كردن موضوع توسعه محله اي، در حقيقت محله را به عنوان جامعه كوچكي در نظر گرفت كه در ايجاد رفتار سلا مت  گرا نقش مثبتي دارد و با ساماندهي محله ها مي توان به نتيجه بهتري در كل شهر رسيد. نبايد اين نكته را از ياد برد كه تبليغ ناقص شهرداري در زمينه اين نوع آموزش ها منجر به بي اطلا عي افراد و شركت نكردن آنها در اين كلا س ها شده است، بنابراين شهرداري بايد تبليغات وسيع تري در مورد آموزش زندگي شهرنشيني انجام دهد.

كوتاه
000135.jpg
اعتبار 28ميلياردي شوراي شهر اصفهان
بافت تاريخي شهر اصفهان از جمله مهمترين بافت هاي تاريخي است كه شهرتي جهاني دارد و بخش زيادي از آن به علت ساخت و سازهاي غير مجاز تخريب شده است. شوراي شهر اصفهان اعتبار 28 ميليارد توماني را براي مرمت و بهسازي بافت هاي تاريخي اصفهان در سال 84 تصويب كرده است. عباس حاج رسوليها، رئيس شوراي شهر اصفهان در مورد تصويب اين اعتبار گفت: طي طرحي كه از چند سال پيش اجراي آن آغاز شده، بخش تازه اي با عنوان سازمان بهسازي و نوسازي در شهرداري اصفهان به منظور مرمت بافت هاي تاريخي آغاز به كار كرد. اين بخش هرساله ميلياردها تومان اعتبار مصوب توسط استانداري اصفهان را صرف انجام پروژه هاي مرمتي مي كند. او به موفقيت هاي اين سازمان در مرمت بافت تاريخي اصفهان اشاره كرده و گفته اين اعتبار در سال گذشته بالغ بر بيش از 5 ميليارد تومان بود كه با توجه به موفقيت هاي آن در سال جاري اعتباري بالغ بر 28 ميليارد تومان براي مرمت و نوسازي بافت هاي تاريخي اين شهر در نظر گرفته شده است. به گفته حاج رسوليها اين ميزان بودجه راهگشاي بسياري از مشكلا ت بافت هاي تاريخي شهر اصفهان شده است و كمبود اعتبارات لا زم براي بازسازي و بهسازي بافت هاي تاريخي موجب شده تا اين لحظه بخش هاي زيادي از بافت هاي تاريخي شهر به حال خود رها شود. مرمت بخش هايي از بافت هاي تاريخي منطقه 3 اصفهان از جمله فعاليت هاي سازمان بهسازي و نوسازي شهرداري است كه با نظارت عالي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اصفهان انجام شده است.
000132.jpg
بهره برداري از 13 جايگاه گاز طبيعي
استفاده از سوخت گاز طبيعي يكي از بهترين راه ها در پاكيزگي هوا و بهينه كردن مصرف سوخت است، به همين خاطر از مدت ها قبل جايگزين كردن اين سوخت از طريق افزايش تعداد جايگاه ها در تهران در حال انجام است. مدير گروه CNG شهرداري تهران از احداث 13 جايگاه گاز طبيعي با ظرفيت 38 هزار خودرو در روز خبر داده است. مهدي حريري با اشاره به مصوب هيات وزيران در مورد جايگزين كردن گاز طبيعي به جاي بنزين گفت: بر اساس اين طرح بايد 84 جايگاه سوخت رساني در سطح شهر تهران احداث شود كه تاكنون 13 جايگاه گاز طبيعي احداث و به بهره برداري رسيده است. به گفته او عمليات اجرايي ساخت 10 جايگاه ديگر نيز تقريبا به پايان رسيده و به زودي پس از انجام هماهنگي هاي لا زم با سازمان هاي مربوط به تاسيسات شهري از قبيل مخابرات، برق و... مورد بهره برداري قرار مي  گيرند. حريري افزود: ظرفيت 23 جايگاه احداث شده، 57 هزار و 400 خودرو در روز است در حالي كه تعداد خودروهاي گازسوز موجود كه در سطح شهر تهران تردد مي  كنند بسيار پايين تر از اين ميزان بوده و به نوعي ظرفيت جايگاه ها 4 برابر خودروهاي گاز سوز در حال تردد است. به گفته حريري طرح احداث جايگاه هاي گاز طبيعي به دليل اجرايي نشدن طرح توسعه خودروهاي گازسوز به طور موقت متوقف خواهد شد.
افزايش خطاهاي پليس فرانسه
افزايش ميزان خطاهاي پليس فرانسه باعث نگراني مسوولا ن اين كشور شده است. افزايش 38 درصدي اين خطاها در سال 2005 نسبت به سال قبل، اضطراب و نگراني را به دنبال داشته است. علا وه بر مشكلا ت اخلا قي، سوء استفاده از اختيارات پليسي از جمله خطاهايي است كه پليس هاي اين كشور مرتكب مي شوند. در مجموع در سال 2004، 97 مورد خطاي پليسي گزارش شده است.

|  ايرانشهر  |   تهرانشهر  |   خبرسازان   |   دخل و خرج  |   در شهر  |   درمانگاه  |
|  طهرانشهر  |   شهر آرا  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |