گفت وگو
گفت وگو با احمد محيط طباطبايي در مورد «موسيقي ديني و تعزيه»
زباني آهنگين و موسيقايي
اشاره: احمد محيط طباطبايي ازجمله چهره هاي علاقه مند به مواريث فرهنگي است كه همانند زنده ياد پدرشان (استاد محمد محيط طباطبايي) سعي و اهتمامي جدي در احياي اين مواريث دارند. وي علاوه بر سمت مهمي كه در سازمان ميراث فرهنگي دارد، به موسيقي سنتي و به خصوص موسيقي آ وازي و ازجمله تعزيه كه به نوعي از آبشخورهاي موسيقي سنتي است، علاقه مند است. با وي هنگام ديدار از نخستين كنگره شيوه ها و سبكهاي آوازي در تعزيه مناطق ايران كه به همت سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران در فرهنگسراي قانون برگزار شده است ، گفت وگويي كرده ايم كه مي خوانيد.
***
* جناب آقاي محيط، به نظر شما به غير از فرم هاي شناخته شده، تعزيه و روضه و نوحه، فضاي ديگري هم براي ابراز روح ديني در ميراث فرهنگي موسيقي ما ديده (شنيده) شده است؟
- موسيقي مذهبي فقط براي بيان احساس غم و اندوه مذهبي نيست كه در بيان شادي و شعف مذهبي هم، مراسم و موسيقي هاي مخصوص داريم، مثل سماع و ساير موارد كه قالب هاي مختلفي را در بر مي گيرد و مثل مولودي خواني ها. شكل ديگر چاوشي ها، نوروزخواني هاست. نوروزخواني هم جنبه تاثر دارد و هم جنبه شادي دارد. با اين عنوان كه با رسيدن فصل بهار اجرا مي شود. زمان نوروز در روستاهاي شمال كشور و ديگر نواحي هنوز نوروزخواني رايج است و اجرا مي شود. به اول مطلب برمي گردم كه صحبت در مورد شعر بود. شعر فارسي براساس اوزان عروضي است، يعني اوزان عروضي شعر فارسي براساس دستگاه موسيقي ايراني است و اين دو پيوندي عميق و منطبق بر يكديگر دارند. شما هيچ كلام موزوني در فارسي نمي توانيد بگوييد كه مبتني بر موسيقي نباشد، هيچ موسيقي در دستگاه موسيقي ايراني نمي توانيد بسازيد كه براساس اوزان شعر فارسي نباشد. قوي ترين صنعتي كه ما از زبان و ادبيات فارسي داريم، شعر است. در همه زبان هاي دنيا، قديمي ترين صنعت آن، نثر است و اين نشان مي دهد كه زبان فارسي براساس آهنگ و داراي وزن موسيقايي است. به همين دليل است كه مي گويند لغتي مي تواند وارد زبان فارسي شود كه حتما بتواند در دستگاه هاي عروض شعر فارسي بنشيند، يعني آهنگين باشد.
* آيا به نظر شما روحيه ديني در انواع موسيقي هنري ما حس مي شود؟
مطمئنا. من وقتي اذان را مي شنوم كه به شكل هاي گوناگوني اجرا مي شود، گاهي اوقات احساس مي كنم كه مثلا يكي از اين اشكال به گوش من نزديك تر است. وقتي دقت مي كنم يا از اهل فن مي پرسم، مي فهمم كه مثلا آن اجرا در بيات ترك بوده است. يعني وقتي اذان در دستگاه موسيقي اي كه با فرهنگ من و تاريخ گذشته من نزديكي بيشتري دارد، اجرا مي شود من ارتباط خيلي بهتري و خاص تري با آن برقرار مي كنم. اين يك امر كاملا بديهي است.
* وظيفه ميراث فرهنگي در امر حفاظت از فضاهاي موسيقي مذهبي چه مي تواند باشد؟
دقيقا موسيقي مذهبي و در كل موسيقي مقامي كشور ما، كه بخشي از ميراث فرهنگي ماست، بخش ميراث غيرملموس ما را در بر مي گيرد. ما يك بخش ميراث ملموس داريم و يك بخش ميراث غيرملموس. قسمتي از ميراث غيرملموس كه ميراث معنوي خوانده مي شود را موسيقي تشكيل مي دهد و قسمت عمده اي از موسيقي، موسيقي ديني و مذهبي است و طبيعتا اين ها همه جزو ميراث فرهنگي كشور هستند و وقتي ما در مورد ميراث فرهنگي صحبت مي كنيم، بايد اين مورد را هم درنظر بگيريم. در حال حاضر، ما در پژوهشگاه ميراث فرهنگي، گروه پژوهشي هنرهاي ملي را تشكيل داده ايم. گروه پژوهشي هنرهاي ملي مشتمل بر چهار بخش است، كه يك بخش آن به موسيقي ملي كشور ما اختصاص دارد كه اين موسيقي دربرگيرنده موسيقي آييني و مذهبي كشورمان است. سازمان ميراث فرهنگي هم اكنون در برنامه هاي پژوهشي اش، ضبط و ثبت آن چه كه از نسل هاي گذشته باقي مانده و به صورت سينه به سينه به ما رسيده را در دستور كار خود قرارداده است و تصميم دارد تا آن چه كه توسط ديگران و در بخش هاي مختلف فرهنگ مملكت، در صداوسيما و جاهاي ديگر ضبط و ثبت شده را گردآوري كند و فضاهاي خالي باقي مانده در جهت تكميل اين اطلس موسيقي مقامي كشور را شناسايي كند و نسبت به پركردن آن اقدام نمايد.
* وظيفه سازمان ميراث فرهنگي در حفاظت از هنر تعزيه چه مي تواند باشد؟
ما از ،۴ ۵ سال پيش اقدام به اين امر كرديم، به صورت كنگره هاي علمي. چهار كنگره، ازجمله سال ۷۹ در يزد، برگزار كرديم. همچنين با همكاري معاونت وزارت ارشاد، هر سال سوگواره تعزيه را در دهه آخر صفر برگزار مي كرديم. اين برنامه در زواره، شيراز، كرمانشاه و كاشان برگزار شد. سعي كرده ايم كه هنرمندان آييني تعزيه را در قالب اين سوگواره ها و همايش ها، به اين مراسم بياوريم. در اين ارتباط، جشنواره اميد را نيز دو سال پيش در سال امام حسين (ع)، در ميلاد امام حسين (ع) برگزار كرديم. در آن جا موسيقي ها و تعزيه شاد را به اجرا گذاشتيم كه بدانيم نوعي از تعزيه، تعزيه شاد است. تعزيه اي كه باعث خنده مي شود و يكي از مناسبت هاي اجراي آن ميلاد امام حسين (ع) است و ما در ايام شعبانيه نيز با همكاري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي اين جشنواره را برگزار كرديم.
* آيا زمينه اي براي مشاركت سازمان ميراث فرهنگي در امر حفظ تعزيه با ديگر سازمان ها و وزارتخانه ها مثل حوزه هنري و وزارت ارشاد وجود دارد؟
طبيعتا در اين گونه موارد، بايد بين سازمان هايي كه از زواياي مختلف وارد يك موضوع مي شوند، همگني وجود داشته باشد تا به نتيجه برسند.مثلا در وزارت ارشاد، معاونت هنري آن، بخش زنده و عرضه جديد اين پديده را بررسي مي كند. سازمان ميراث فرهنگي، به گذشته و زوايايي كه از دست رفته و يا در حال ازبين رفتن است و احياي مجدد آن ها مي پردازد و حوزه هنري به خاطر وظيفه اش در حفاظت از هنر اسلامي و صيانت و توسعه آن كه تعزيه نيز بخشي از آن محسوب مي شود، در اين مورد بايد وارد عمل شود. همكاري اين ارگان ها با ارگان هايي مثل صداوسيما كه بايد اين پديده را معرفي نمايد مي تواند و حتما به نتيجه اي مثبت خواهد رسيد. اگر نه كه اين نتيجه حاصل نخواهد شد.
* شما نماينده ايكوم در ايران هستيد، همكاري بين ميراث فرهنگي و ايكوم در اين زمينه چه خواهد بود؟
موزه اي مثل موزه عاشورا يا موزه اشياي تعزيه يا خود تعزيه در قالب يك موزه مي تواند طراحي شود. اين بخشي از موزه تئاتر مملكت ماست. به خودي خود آن گاه اين پديده در قالب موزه ها جاي مي گيرد. مضاف بر اين كه گاه يك فضاي تاريخي كه در آن اين رويداد اتفاق افتاده، مثل تكيه معاون الملك در كرمانشاه، خودش زمينه موزه اي دارد. سال گذشته (۸۳) بخشي از اين تكيه را كه فكر مي كنم قسمت زينبيه اش بود را به موزه علائم و آثار عاشورا و دستجات عزاداري تبديل كرديم. همچنين در موزه مردم شناسي كاخ گلستان در سال امام حسين (ع)، تالار عاشورا را شامل قديمي ترين مدارك و وسايل مربوط به مناسك عاشورا كه يكي از آنها تعزيه است را آماده كرديم. مثلا تخت و چراغ مربوط به تكيه دولت كه خودش از بين رفته و اينها از آن باقي مانده اند را در آن جا به نمايش گذاشتيم.
گفت وگو از: فاطمه سيدمفيدي
|