پنجشنبه ۱ ارديبهشت ۱۳۸۴
راه قهرماني
000105.jpg
سيامك قليچ خاني
اولين مقررات رسمي فوتبال در سال ،۱۸۶۳ براي باشگاههاي انگليس در نظر گرفته شد و در سال ۱۸۹۸ رقابت هاي باشگاهي به صورت دوره اي با شركت دوازده تيم برگزار شد. در سال ۱۹۰۰ فوتبال به جمع رشته هاي ديگر المپيك پيوست و خيلي زود، ديگر رشته ها را تحت تأثير قرار داد. انگليس با تيم باشگاهي خود به نام «آپتون پارك» قهرمان المپيك شد. فرانسه، بلژيك، آلمان و ايتاليا شروع كنندگان بعدي فوتبال در اروپا بودند كه با تولد جام جهاني در سال ،۱۹۳۰ به عنوان اربابان تازه  آن چهره نمودند. تمام افتخارات نيز در زمينه فعاليت و تلاش باشگاهها بدست آمد. قبل از قهرماني انگلستان در جام جهاني ۱۹۶۶ لندن، «آپتون پارك» قهرمان المپيك مي شود. آري يك باشگاه به جاي تيم ملي مي رود و قهرمان المپيك مي  شود يا در اروپا در سايه فعاليت باشگاههاست كه تيم هاي ملي جان مي گيرند و به زندگي و افتخارات خود ادامه مي دهند. در واقع باشگاهها، خون و حيات فوتبال يك جامعه به حساب مي آيند. با «رئال مادريد» و «بارسلون» اسپانيا به خود مي بالد و دامنه افتخاراتيش را به سياست و اجتماع نيز مي كشاند. در هلند مردم با آژاكس و آيندهون كمبودهاي قهرماني خود را برطرف مي  كنند و همين طور انگليس با منچستر ، آرسنال و چلسي، در آلمان نزول كرده حتي بايرن مونيخ سمبل فوتبال مدرن مي شود. شايد بتوان گفت كه در كشورهايي، باشگاهها بيش از تيم ملي براي دوستداران اهميت و ارزش دارد. در اسپانيا و انگليس كه چنين است و تمام اين پيروزي ها و فتوحات در سايه برگزاري منظم فوتبال باشگاههاست.
در تاريخ فوتبال، انگليس منظم ترين رقابت هاي باشگاهي را داشته و فوتبال بي رويه ما كه به طور اتفاقي توسط انگليسي ها وارد شد، نيز دير زماني طول كشيد تا بتواند در قالب باشگاهها نظم و اهميت پيدا كند. ابتدا بازي هاي باشگاهي در سطح استاني آغاز شد و گهگاه نيز شهرستاني ها با تهراني ها و با يكديگر ديدارهايي برگزار مي كردند، اما فوتبال واقعي باشگاههاي كشور كه بتوان آن را يك سري مسابقات منسجم و با اهميت و حتي نيمه حرفه اي تلقي كرد، در مسابقات فوتبال جام تخت جمشيد بود. جامي كه پس از تجربه اي طولاني در فوتبال به وقوع پيوست و اتفاقاً  با مطالعه و پيش بيني مشكلات به وجود آمد و موفق ترين رقابت هاي سرتاسري براي باشگاهها بود و انجام آن عامل اصلي قهرماني هاي تيم ملي در سطح آسيا و حضور در المپيك و جام جهاني شد.
اتفاقاً تتمه آن مسابقات كه از دوره پنجم ناتمام ماند تا اواخر دهه شصت نيز خود را نشان مي داد اما پس از آن خلأ آن حس شد و تا نزول فوتبال پيش رفت تا ليگ حرفه اي كه زمينه ساز آن مديران قبلي فوتبال و مرد اول كنوني اين رشته است و امروز در چهارمين دوره ليگ سراسري _ برتر _ هستيم. با تمام كاستي ها و عدم آگاهي مديران باشگاهي كه هنوز كليت حرفه اي گري را درك نكرده اند، آمار و ارقام قوس صعودي دل انگيزي داشته است. تعداد تماشاگر، درآمد تيم ها، كيفيت مطلوب بازي ها همه در جهت رشد و ترقي بودند، رقابت هاي دسته اول جام آزادگان و دسته دوم نيز بسيار منظم انجام شد.
ليگ برتر تا اينجاي كار، چهار دوره پرثمر براي فوتبال ما داشته است. جدا از برداشت هاي غير ورزشي و تنها در چارچوب فوتبال اين ليگ به مانند جام تخت جمشيد از مثمر ترين دوران فوتبال ما بود كه مي تواند بهتر از اين هم باشد.
دوره چهارم ليگ برتر را مي توان پايه اي براي حضور در جام جهاني دانست. ليگي كه قهرمان آن در جريان آماده سازي تيم ملي در راه جام جهاني حركتي همسو دارد و با روندي موازي با تيم ملي افتخارات تيم ملي را تكميل مي كند.
000111.jpg
ارزيابي قهرماني ليگ
ارزيابي قهرماني ليگ را با صدرنشين آغاز مي كنيم. فولاد تيمي كه با ۵۱ امتياز اميد اول قهرماني است. اما براي رسيدن به اين مهم كاري بسيار سخت در پيش دارد. فولاد سه بازي خانگي بسيار مشكل دارد كه به هر كدام مي توان پرداخت. دربي خوزستان- استقلال اهواز و فولاد- خود حكايت هاي ويژه اي دارد. استقلال اهواز در بازي رفت سه بر يك فولاد را مغلوب كرد و اين اميدهاي بسياري به رقباي فولاد مي دهد. هر چند نقاط ابهام و ترديد هم در اين بازي ديده مي شود.
مسئول فعلي فوتبال استقلال اهواز پيش از اين مدير عامل فولاد بود. بازي فولاد و پاس نيز در اهواز بسيار سخت و غيرقابل پيش بيني است، بازي دو تيم در تهران به تساوي انجاميد، اما روابط دو تيم از بالا تا پايين حكايت يك جدال ديدني را مي دهد. و بازي فولاد با فجر سپاسي شيراز، در ظاهر فجر توان مقابله با فولاد را ندارد. اما پيكار خوزستاني ها و شيرازي ها مختص به فوتبال نيست و با اين علم كه فجري ها در شيراز، فولاد را برده اند. بازي با پگاه در حال سقوط در رشت و صباباتري با نفراتي مانند دايي، بختياري زاده و طباطبايي را در نظر بگيريد تا متوجه راه طولاني فولاد تا قهرماني شويد.
ذوب آهن تا پايان شش ايستگاه توقف مي كند. وقتي تنها به سه بازي اين تيم توجه كنيم- استقلال اهواز و پاس در خارج از خانه و پرسپوليس در اصفهان- معلوم مي شود ذوب آهن اگر قهرماني را مي خواهد بايد تغيير استراتژي بدهد. اتكا بيش از حد به آرمناك پطروسيان و ضعف در استقرار مدافعان خطي اين تيم از كاستي هاي اين تيم براي رسيدن به قهرماني است.
پرسپوليس در حال حاضر چهارم است، اما اگر قدر موقعيت ها را بداند و زوبل اسير حواشي بي مورد نشود، بيشترين اقبال قهرماني در ليگ برتر چهارم را دارد. پرسپوليس از شش بازي آينده اش فقط يك مسافرت دارد و آن هم بازي با ذوب آهن در اصفهان است.
سپاهان، پگاه، پاس، سايپا و ابومسلم هر كدام موانع بلندي هستند كه اين پرسپوليس توان پرش از آنها را دارد. پس براي پرسپوليس راه مشخص است. و مي رسيم به استقلال تيمي كه با ۴۰ گل زده كمترين شانس براي قهرماني را دارد. ايراد كار از كجاست؟ تيمي كه سال گذشته با كمترين بضاعت بهترين نمايش را به نمايش گذاشت در اين فصل فراز و نشيب بسياري داشت. سقف امتياز استقلال در اين ميدان مي تواند ۶۰ امتياز باشد. امتيازي كه در اول فصل تصور مي شد براي قهرماني كافي است. اما اكنون فولاد و ذوب آهن و پرسپوليس توان رسيدن تا ۶۵ امتياز را نيز دارند.
با تمام اين تفاصيل قهرمان ليگ برتري چهارم در ايستگاه پاياني مشخص مي شود، مطمئن باشد. نگاه آماري به جدول ليگ برتر تا هفته بيست و پنجم مي تواند كمك بسياري به ارزيابي مربيان و رشد آگاهي  آنها داشته باشد.
فولاد
فولاد صدرنشين اين مسابقات از ۲۵ بازي صاحب ۵۱ امتياز است. اين تيم از ۱۲ بازي خانگي صاحب ۹ برد، ۲ تساوي و يك شكست شده است. از ۱۳ بازي خارجي نيز۶ برد۴، تساوي و ۳ باخت حاصل عملكرد فولادي هاست. اين تيم در خانه ۱۹ گل زده و ۶ گل خورده و خارج از خانه ۱۵ گل زده و ۱۳ گل خورده است. با توجه به اين آمار فولاد در اهواز ۲۹ امتياز كسب كرده و خارج از خانه به ۲۲ امتياز رسيده است.
ذوب آهن
اين تيم با يك بازي كمتر ۴۷ امتيازي و دوم است. ذوبي ها در خانه ۹ برد، ۲ تساوي و يك شكست داشته اند و خارج از خانه ۵ برد، ۳ تساوي و ۴ شكست داشته است.
ذوبي ها در خانه ۱۸ گل زده اند و چهار گل خورده اند اما بيرون از خانه آمار جالبي ندارند؛ ۷ زده و ۱۰ خورده. ذوب آهن مثل فولاد در خانه ۲۹ امتياز كسب كرده اما بازي هاي بيرون از اصفهان تنها ۱۸ امتياز به دست آورده است.
000108.jpg
عكس ها: ايپنا
استقلال تهران
آبي هاي تهران ۴۵ امتيازي هستند، آنها در ۸ بازي در آزادي پيروز شدند، ۲ بازي را مساوي كردند و ۲ بار شكست خوردند. استقلال بيرون از خانه، صاحب ۴ پيروزي شده، ۷ بار تساوي كرده و ۲ بازي را نيز باخته است. آماري نگران كننده نسبت به فصل قبل اين تيم كه در اكثر بازي هاي خارج از پيروزي مي شد.
استقلال در خانه ۱۶ گل خورده و در خارج از خانه ۱۳ گل دريافت كرده است. اين تيم در تهران ۲۴ گل زده و در شهرستانها ۱۳ بار دروازه اش باز شده است.
۲۶ امتياز اين تيم در تهران بدست آمده و خارج از خانه كسب ۱۹ امتياز حاصل عملكرد استقلالي ها بوده است.
پرسپوليس
قرمزهاي پايتخت از ۲۴ بازي ۴۵ امتياز كسب كردند. پرسپوليسي ها نيز در بازي هاي خانگي ۸ برد، ۲ مساوي، ۲ باخت، ۱۸ گل زده و ۹ گل خورده دارند و ۲۶ امتياز نيز كسب كردند. ۵ پيروزي، ۴ تساوي و ۳ شكست، ۱۱ گل زده، ۱۰ گل خورده و ۱۹ امتياز نيز آمار بازي هاي پرسپوليس در خارج از خانه است.
جالب اين كه در عملكرد تفكيكي مدعيان قهرماني در هر دو بخش بازي هاي داخلي و خارج از خانه همين رده بندي شكل مي گيرد كه فولاد اول است و ذوب آهن، استقلال و پرسپوليس در مكان هاي سوم و چهارم جاي مي گيرند.

مدعيان تا پايان راه
فولاد خوزستان
بازي هاي خانگي
۱- پاس تهران
۲- فجر سپاسي شيراز
۳- استقلال اهواز
بازي هاي بيرون از خانه
۱- پگاه گيلان
۲- صباباتري تهران
ذوب آهن اصفهان
بازي هاي خانگي
۱- صبا باتري تهران
۲- پگاه گيلان
۳- پرسپوليس تهران
بازي هاي بيرون از خانه
۱- استقلال اهواز
۲- فجر سپاسي شيراز
۳- پاس تهران
پرسپوليس تهران
بازي هاي خانگي
۱- ابومسلم مشهد
۲- پاس تهران
۳- پگاه گيلان
۴- سپاهان اصفهان
۵- ساپياي تهران
بازي هاي بيرون از خانه
۱- ذوب آهن اصفهان
استقلال تهران
بازي هاي خانگي
۱- سايپاي تهران
۲- ملوان انزلي
۳- سپاهان اصفهان
۴- پيكان تهران
خارج از خانه
۱- شموشك نوشهر

لوئيس گارسيا
مرد شش ميليون پوندي
000117.jpg
او را با كني دالگليش مقايسه  مي كنند. بزرگي كه آنفيلد و ليورپول را به اوج رساند. لوئيس گارسيا از بارسلونا به ليورپول آمد تا در فوتبال انگلوساكسون ها به تجربياتي تازه برسد.
هافبك ۲۶ ساله ليورپول با اين تيم به مرحله نيمه نهايي جام قهرماني باشگاههاي اروپا رسيده است. رافا بنيتز از سه سال پيش او را زير نظر داشت، زماني كه در تنريف بازي مي كرد.لوئيس گارسيا با ليورپول به قهرماني باشگاههاي اروپا مي انديشد، صحبت او درباره موقعيتش در انگليس و ليورپول خواندني است.
* ليگ برتر را در مقايسه با لاليگا چگونه مي بينيد؟
- در انگليس بازي فيزيكي بسيار مهم است، وضعيت روزبه روز بهتر مي شود. فوتبال انگليس پيچيدگي خاص خود را دارد و خود را با آن تطبيق دادن سخت است اما چاره اي نيست و بايد به شكلي با آن كنار آمد.
سرعت توأم با قدرت از لازمه هاي فوتبال انگليس است كه هر بازيكني نمي توان آن را بپذيرد. من براي دستيابي به موفقيت در انگليس تمام دشواري هاي آن را پذيرفته ام. من اكنون حس خوبي دارم و در ليورپول مي مانم.
*آيا به شرايط تيم عادت كردي و روي فرم هستي؟
- از بازي خودم راضي هستم اما احساس مي كنم كه بهتر از اين هم مي توان باشد. تا زمان آسيب ديدگي ام در ماه نوامبر و در بازي برابر موناكو هيچ يك از بازي ها را از دست نداده بودم و خوب هم بازي مي كردم. همانطور كه گفتم، فكر مي كنم چيزهاي بيشتري براي ارائه دارم، زيرا اعتقاد دارم كه هميشه مي توان رشد كرد و بهتر بود. من به ليورپول آمدم تا نقطه عطفي در زندگي حرفه اي خود داشته باشم و بالاخره به آن دست پيدا خواهم كرد.
* به نظر مي رسد وجود يك سرمربي اسپانيايي به انتقال شما كمك كرده است.
- البته. براي يك بازيكن خارجي مهم است كه بتواند در كشور بيگانه به زبان خود صحبت كند. وجود رافا بنيتز، ژابي آلونسو، آنتنيو نونيس و خوزمي واقعاً  به من براي عادت به شرايط تيم و نحوه زندگي در انگلستان كمك مي كند.
* شما در تنريف تحت نظر رافا بنيتز مشغول به فعاليت بوديد و حالا در آنفيلد، او چگونه مربي است؟
- من به او كاملاً  اعتقاد دارم زيرا او نيز هميشه به من اعتقاد داشته است. اين واقعيت كه من راضي شدم از وطن، زندگي و بارسلونا چشم پوشي كنم و به ليورپول بيايم. طرز فكر من نسبت به رافا بنيتز را نشان مي دهد. او دوباره موفقيت را براي ليورپول به ارمغان خواهد آورد اما هواداران بايد زمان بيشتري به او بدهند. او در والنسيا نشان داد كه يكي بهترين مربيان اروپاست و فكر مي كنم در آنفيلد به موفقيت هاي بيشتري دست پيدا كند. بيش از همه از نحوه بازي  تيم هاي وي خوشم مي آيد و در ليورپول همه ما تقريباً در يك سطح هستيم و مانند يك تيم واقعي بازي مي كنيم.
* آيا ترك بارسلونا پس از اين كه در تركيب ثابت  جايي براي خودت در نوكمپ بدست آوردي سخت نبود؟
- قبل از اين كه با رافا بنيتز صحبت كنم، تصميم گرفتن بسيار سخت بود. او راجع به اهدافش در تيم صحبت كرد و برايم توضيح داد كه ساختار محكمي براي بردن عناوين و تحقق رؤياهايش براي ساختن ليورپول بزرگ در ذهن دارد.
* آخرين باري كه با تو مصاحبه كرديم، صحبت هاي زيادي راجع به آن شماره ده معروفي بود كه به تن كردي، آيا فشار كمتر شده است؟
- (در حالي كه مي خندد) بله. اما تصميم پوشيدن آن پيراهن را به سرعت نگرفتم، زيرا مي دانستم كه مردم شروع به مقايسه سازي مي  كنند. بعضي از بازيكنان بزرگ اين پيراهن را بر تن كرده اند و من مي دانم كه مايكل اوون چه ارزشي براي هواداران داشت. دوست دارم سالها اين پيراهن را بر تن داشته باشم و وقتي به بازيكناني كه قبلاً  اين لباس را بر تن داشتند فكر مي كنم رقابت را بسيار سخت مي بينم. دوست دارم به عنوان يك شماره ده در خاطره ها بمانم.
* صحبت از فشار شد، هواداران ليورپول خواستار موفقيت هستند، واقعآً  چقدر سخت است تا عنواني را براي آنها كسب كني؟
- هواداران مي دانند كه تيم در حال تغيير و دگرگوني است، اما فكر مي كنم كه ما خوب بازي مي كنيم و با تلاش زيادي كه مي كنيم به سرعت رشد خواهيم كرد. بازي هاي خارج از خانه بسيار دشوار هستند اما براي اين كه در رده هاي بالا قرار بگيريم بايد خوب بازي كنيم ولي با حمايت هواداران و كمي زمان مي توانيم به اين مهم دست پيدا كنيم.
* استيون جرارد تا چه حد براي موفقيت اين فصل و آينده ليورپول اهميت دارد؟
- همه مي دانند كه استيون بازيكن فوق العاده اي است، نه در انگلستان بلكه سراسر دنيا. فكر مي كنم كه او بازيكن مهمي براي تيم ماست و نياز ليورپول به او تنها به خاطر خصوصيات تكنيكي او نيست بلكه براي مصمم بودن، انگيزه و قدرت رهبري اوست. اميدوارم صحبت از تيم و خودم در مجموع بتواند براي ساليان او را اينجا نگاه دارد.
* در پايان، چه چيزي مي تواند نشانه نخستين فصل خوب فوتبال در انگلستان براي لوئيس گارسيا باشد.
- شخصاً  فقط دوست دارم خوب بازي كنم و با به ثمر رساندن گل هاي فراوان به تيم كمك كنم تا به اهدافش در اين فصل دست پيدا كند. خوشبختانه ما يك مدال را بر گردن خواهيم آويخت، زيرا براي تيم مهم است كه قهرمان باشد اما اگر اين فصل نتوانيم فصل آينده اين كار را خواهيم كرد.
* در مرحله نيمه نهايي به تيم بزرگي چون چلسي برخورده ايد، اين بازي براي ليورپول از جهاتي حفظ اعتبار گذشته است، چلسي را چگونه ارزيابي مي كنيد؟
- چلسي تيم بزرگي است،  ثروت زيادي هم در پشت آن به چشم مي خورد، اما چون ليورپول يك تيم تاريخي و ريشه دار نيست. ليورپول در اروپا براي خود جايگاهي دارد. ما به بازي هايي كه چلسي تا اين مرحله انجام داده به گونه ديگري مي نگريم ما چلسي را مي شناسيم. بنيتس آنها را براي ما ريز خواهد كرد، مطمئن باشيد، ليورپول آسان اين موقعيت را از دست نخواهد داد و به اهميت آن كاملا آگاه است چلسي و ليورپول از يك كشور مي آيند، اما با دو نوع بازي و دو برداشت از فوتبال. مورينيو مربي جواني است و به دنبال جايگاه جديدي در اروپا براي چلسي مي گردد، اما ليورپول هدف پنهان خود را دنبال خواهد كرد.
* «دروگبا» را چگونه ارزيابي مي كنيد؟
- گلزن خشن و قلدري است. او ظرافت هاي يك مهاجم را ندارد، اما شايد براي تيمش مفيد باشد، من فوتبال توأم با زيبايي را بيشتر دوست دارم، من كلا گلزن هاي جسور و با تكنيك را به گلزن هاي تنومند ترجيح مي دهم.
* و در فينال ليورپول خواهد بود؟
- تمام جواب من در اين سئوال نخواهد بود، اجازه بدهيد در فرصت ديگر.

نگاه
انقلاب اسپانيايي در انفيلد
000114.jpg
فوتبال جزيره _ انگلستان _ تا قبل از فاجعه هيل در سال ۱۹۸۵ قطب اول فوتبال باشگاهي در سطح جهان بود. اما پنج سال محروميت تيم هاي انگليسي از حضور در ليگ هاي اروپايي، باشگاه هاي جزيره را دچار بحران كرد و در دهه ۹۰ تنها خارج شده از سنت ها بود. سنت هايي كه لردهاي انگليسي بسيار به آن وفادار بودند. گام اول را توپچي هاي لندني _ آرسنال _ آغاز كردند. آرسن ونگر فرانسوي با يك لشگر لژيونر فرانسوي (روبرت پيرس، پاتريك ويرا، سيلوين ويلتورد، تيري هانري و امانوئل پتي) وارد ليگ برتر جزيره شد و آرسنال نيز به همراه منچستريونايتد قدرت برتر فوتبال انگلستان شد.
ليورپول نيز با ژرارد هوليه فرانسوي مي خواست راه آرسنال را طي كند اما اين پروژه جواب نداد.
ليورپول قدرت افسانه اي دهه هفتاد و هشتاد ميلادي فوتبال جهان نيز تحول داشت. رافائل بنيتس پس از سال هاي باشكوه با والنسيا به ليورپول آمد تا در آنفيلد انقلابي را آغاز كند و در اين راه او به نيروهاي اسپانيايي اعتقاد داشت، مثل لوئيز گارسيا؛ آيا انقلاب به سبك اسپانيايي در آنفيلد جواب مي دهد.
نام: لوئيز گارسيا
قد: ۱۷۶ سانتي متر
وزن: ۷۴ كيلوگرم
مليت:  اسپانيايي
تاريخ تولد: ۲۴ ژوئن ۱۹۷۸
محل تولد:  بارسلونا
باشگاهها: بارسلونا(تيم ب)- رئال وايادوليد- توله دو- تنريف- رئال وايادوليد- اتلتيكو مادريد- بارسلونا- ليورپول
آمار كل بازيها: ۲۴۸ بازي و ۸۳ گل

ورزش
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
ايران
سياست
فرهنگ
موسيقي
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  ايران  |  سياست  |  فرهنگ   |  موسيقي  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |