به محض ورود سيم كارت هاي اپراتور دوم به بازار، قيمت ها شكسته خواهد شدسيم كارت هاي اپراتور دوم با تعرفه اي برابر دقيقه اي 65 تومان وارد بازار مي شوند، در حالي كه سيمكارت هاي فعلي با تعرفه اي مطابق 45 تومان فعال هستند
صنم بياناتي
تعداد مشتريان شبكه تلفن همراه در كشور به 5 ميليون نفر رسيد. در شرايطي كه به نقل از مسوولا ن مربوطه قرار بود در ابتداي كار ثبت نام سيمكارت با بهاي 440 هزار تومان، فقط از 2/2 ميليون افراد متقاضي ثبت نام به عمل آيد اما به دليل استقبال گسترده مردم اين رقم به 5/6 افزايش يافت.
رقمي كه مي توان گفت از ظرفيت تنها يك اپراتور در سطح كشور خارج بوده و پيامد آن دير كرد در تحويل سيمكارت ها به متقاضيان و البته پرداخت خسارت 600 ميليارد ريالي شركت مخابرات به آنها است. با وجود 5 ميليون و 600 هزار متقاضي تا به حال تنها يك ميليون و 520 هزار نفر از اين تعداد موفق به اخذ سيمكارت خود شده اند. رحيمي مدير كل دفتر روابط عمومي و امور بين الملل شركت ارتباطات سيار در خصوص 3 برابر شدن ظرفيت متقاضيان مي گويد: ما به همه تقاضاها پاسخ مثبت داديم. اگر غير از اين عمل مي كرديم تاثير منفي روي قيمت ها ايجاد مي شد، همچنين تمام سعي خود را براي عمل به تعهداتمان به كار بسته ايم، به طوري كه از فروردين ماهانه حدود 360 هزار نفر سيمكارت خود را تحويل مي گيرند. مطمئن باشيد عدم عمل به تعهداتمان نيز در روند قيمت ها وضعيت نامساعدي را منجر مي شد. از مبلغ 440 هزار تومان وجه ثبت نام، 2 ميليون و 83 هزار تومان براي وديعه، 10هزار تومان هزينه نصب، 50 هزار تومان براي توسعه مخابرات روستايي و 88 هزار تومان به عنوان ماليات دريافت شده است.
با وجود روند معمول بازار كه در 2 برهه از زمان با عرضه فراوان محصول كاهش بهاي كالا ي خاص را در پي دارد، اما بازار سيمكارت در صورتي كه با توزيع ماهانه آن مواجه هستيم، از نظر بها با ثبات تر از هميشه است.
واسطه ها، مشتريان و عرضه كمتر از ميزان تقاضا از جمله عواملي است كه كارشناسان در عدم تغيير قيمت ها در اين زمينه عنوان مي كنند.
مظاهري به عنوان كارشناس معتقد است: زماني كـه مشتري باشد به طور قطع قيمت ها تغيير محسوسي نخواهد كرد، كما اينكه بايد به اين واقعيت نيز اذعان كرد كه حضور واسطه ها نيز بي تاثير نيست. بسياري از اين افرد خودشان در زمان توزيع سـيمكـارت اقـدام به جمع آوري آنها مي كنند تـا در صـورتـي كه در مقطعي از زمان مخابرات به هردليلي از ثبت نام و تـوزيع امتناع ورزيد، دلا لا ن، بازار را به دست گيرند و نتيجه جز افزايش قيمت ها نخواهد بود.
بـرخـي ديگـر از كـارشنـاسان، عرضه محدود و تقاضاي زياد را دلـيـل اصلـي اين شرايط مي دانند و بر اين عقيده اند كه به دليل محدوديت در واگذاري، بهاي سيمكارت به حدود مشخصي از قيمت رسيده و به همين شكل نيز باقي مي ماند بنابراين واسطه ها نمي توانند در اين ميان نقش پر رنگي ايفا كنند.
تاثير روي بازار؟
از سوي ديگر توزيع سيمكارت هاي اعتباري از نيمه دوم ارديبهشت ماه قطعا در رويه بهاي سيمكارت تاثير گذار نشان مي دهد. اين نوع از سيمكارت كه در ابتدا در تهران، در فاز دوم در استان ها و در فاز سوم در شهرستان ها توزيع مي شود، مشتريان خاص خود را خواهد داشت. از اين جهت كه اين نوع سيمكارت بعد از مدت زمان مشخصي نياز به شار دوباره دارد، امكان عدم استقبال مردم نيز بعيد نيست.
مظاهري مي گويد: سيمكارت هاي اعتباري در مقطعي مي تواند در كاهش بهاي سيمكارت موثر واقع شود، اما اگر مورد استقبال مردم قرار نگيرد، اين كاهش قيمت ها دوامي نخواهد داشت و وضعيت دوباره به حالت اول باز مي گردد.
رحيمي نيز توزيع سيمكارت هاي اعتباري را موجب افت بهاي سيمكارت مي داند و معتقد است تنها عده اي خاص بنابر نياز كوتاهشان از اين نوع سـيمكارت ها استفاده مي كنند.
اما آنچه بيش از همه مي تواند در كاهش بهاي سيمكارت نه در مقطعي كوتاه از زمان، بلكه در دوره اي بلـنـد مـدت تـاثيـرگـذار بـاشـد، ساماندهي اپراتور دوم و تـــــــــوزيـــــــــع سـيمكـارت هاي 120 هزار توماني آن است.
...و يك ناجي
رحيمي اذعان مي دارد كه رقابت بين اپراتور اول با اپراتور دوم نوعي رقابت مفيد و سازنده است كه در نهايت قيمت هاي عادلا نه اي را براي سيمكارت ها رقم مي زند
در شرايطي كه در اكثر كشورهاي پيشرفته دنيا حضور اپراتورهاي فراوان وضعيت مطلوبي را در اين خصوص منجر شده، كشور ما تا به امروز تنها با يك اپراتور فعال پاسخگوي نياز بيش از حد عرضه سيمكارت است كه عواقب آن نيز در هر دوره از توزيع سيمكارت با دير كرد در تحويل عيان مي شود. آنچه با حضور اپراتور دوم بيش از همه قابل اهميت است، در اين مبحث خلا صه مي شود كه با رقابت بين 2 اپراتور، عرضه سيمكارت با قيمت به مراتب كمتر از سابق صورت مي گيرد و بازار در اين زمينه به روندي از تعادل در بهاي سيمكارت دست مي يابد.
اپراتور دوم كه گويا قرار است در نيمه دوم سال جاري وارد بازار شود و به گفته كارشناسان قيمت ها را بشكند، از نظر مديركل روابط عمومي، شركت ارتباطات سيار نوعي رقيب مطلوب به حساب مي آيد.
رحيمي اذعان مي دارد كه رقابت بين اپراتور اول كه خود ما هستيم با اپراتور دوم نوعي رقابت مفيد و سازنده است كه در نهايت قيمت هاي عادلا نه اي را براي سيمكارت ها رقم مي زند و شكسته شدن قيمت ها بيشتر از همه به نفع مصرف كننده است و اين درست همان چيزي است كه مصرف كننده مي خواهد.
مظاهري نيز در رابطه با فعال شدن اپراتور دوم در كشور مي گويد: با وجودي كه مجلس در ابتدا با اين قضيه مخالفت كرده بود، اما بالا خره با حضور اپراتور دوم موافقت شد و مطمئنا به محض ورود سيمكارت هاي ايران سل به بازار، قيمت ها شكسته خواهد شد. از نكات قابل ذكر در زمـينـه اپـراتـور دوم، بـالا بودن تعرفه سيمكارت هاي اين اپراتور است. به اين ترتيب كه سيمكارت هاي ايران سل با تعرفه اي برابر دقيقه اي 65 تومان وارد بازار مي شوند، در حالي كه سيمكارت هاي فعلي با تعرفه اي مطابق 45 تومان فعال هستند.
در هر صورت آنچه از طرف كارشناسان به عنوان عوامل تاثيرگذار در بهاي سيمكارت مطرح مي شود، مجموعه اي متشكل از واسطه ها،عرضه كمتر از ميزان تقاضا و توزيع سيمكارت هاي اعتباري و راه اندازي اپراتور دوم دركشور است.
قيمت فعلي سيمكارت حول رقم 900 هزار تومان در گردش است و آنچه بيش از همه در كاهش اين بها مي تواند نقش داشته باشد، حضور اپراتور دوم در نيمه دوم سال جاري است.
اپراتور دوم كه توسط بخش خصوصي اداره مي شود در آينده اي نزديك ساماندهي و راه اندازي خواهد شد و طـبـق اظهـارنـظرهاي كارشناسانه به عنوان تاثيرگذارترين عامل در كاهش قيمت ها در بازار خودنمايي مي كند. اينكه چه ميزان از قيمت ها با توزيع سيمكارت هاي 120 هزار توماني شكسته مي شود، معمايي است كه با طي زمان حل خواهد شد.