يكشنبه ۴ ارديبهشت ۱۳۸۴
گفت وگوي اختصاصي با «جوراندير اسه ردو» مربي جديد تيم ملي فوتسال ايران
تكنيك ايراني تاكتيك اسپانيايي
000225.jpg
عكس: مجتبي جانبخش
شكست هاي سنگين تيم فوتسال كشورمان در مسابقات جهاني سال ،۲۰۰۴ مسئولان اين رشته پرطرفدار را بر آن داشت تا چاره اي اساسي براي جلوگيري از سير نزولي فوتسال بينديشند. استخدام جوراندير دوترا اسه ردو (Jurandir Dutra Azeredo)مربي برزيلي به عنوان سرمربي تيم فوتسال كشورمان در چارچوب همين انديشه بود. اسه ردوي ۴۴ ساله، ۱۹ سال سابقه مربيگري دارد و طي اين مدت به چند مقام قهرماني همراه با باشگاه هاي مختلف در رده بزرگسالان و جوانان فوتسال باشگاهي برزيل دست يافته است. اين مربي تفكرات جديدي دارد. تفكراتي كه شايد براي فوتسال دنيا تازگي نداشته باشد اما براي ما جديد است.
در اين مصاحبه جامع مي توانيد به زواياي پنهان ذهن جوراندير اسه  ردو پي ببريد.

* آقاي اسه ردو! قبل از آغاز بحث از ارتباط فوتسال با فوتبال برايمان بگوييد.
- فوتبال يعني بازي با توپ به وسيله پا. در فوتسال هم بازي با توپ و پا انجام مي شود. بنابراين فوتسال را بايد زير مجموعه فوتبال دانست. جالب است بدانيد، ۷۰ درصد از بازيكنان تيم ملي برزيل، بازيكناني هستند كه كار خود را با فوتسال آغاز كرده اند. رونالدينيهو، رونالدو، ريوالدو، امرسون و... از جمله بازيكناني هستند كه قبل از وارد شدن به دنياي فوتبال، فوتبال سالني بازي مي كرده اند. رونالدو تا سن ۱۷ سالگي بازيكن فوتسال بود و رونالدينيهو هم از سن ۷ سالگي تا ۱۵ سالگي، به اين رشته پرداخته است. از بازيكنان قديم برزيل هم مي توانم به زيكو و ريولينو اشاره كنم. اينها قبل از فوتبال، فوتسال بازي مي كردند. بنابراين فوتسال مي تواند پشتوانه اي ارزشمند براي فوتبال باشد.
* برنامه اوليه شما براي فوتسال ايران چيست؟
- توجه به تيم هاي پايه و بسترسازي براي فوتسال، در اولويت برنامه هايم قرار دارد. در اين زمينه قصد دارم فوتسال را در مدارس، يعني جايي كه بچه هاي ايران فرصت پيدا مي كنند با توپ كار كنند، اشاعه بدهم. اين موضوع سبب مي شود طي پروسه اي چند ساله، بازيكنان فوتسال زيادي به رشد و سطوح بالا برسند. ضمن اينكه در مورد باشگاهداري هم بايد حركت هايي صورت بگيرد. البته در اين مورد بايد اقداماتي از قبيل حضور حاميان مالي در اين رشته صورت بگيرد تا باشگاهداري فوتسال معنا پيدا كند. وقتي پول باشد، زمين و بازيكن و مربي هست و حامي مالي هم زماني پا پيش مي گذارد كه برايش مسجل شود كه سرمايه گذاري درفوتسال برايش سود و منفعت دارد. در اين زمينه، پخش زنده مسابقات مي تواند به همكاري حامي مالي و باشگاه كمك كند. در مجموع بايد بگويم كه فوتسال در ايران بايد از جنبه هاي مختلف به جريان بيفتد.
* فوتسال ايران در اولين دوره برگزاري رقابت هاي جام جهاني در سال ۱۹۹۲ موفق شد به عنوان چهارمي دست پيدا كند،اما پس از آن هرگز مقام درخور توجهي كسب نكرد. علت را درچه مي بينيد؟
- به رشته فوتسال در سال ۱۹۹۲ به صورت جدي نگاه نمي شد و تيم ها با توانايي صددرصد در آن رقابت ها شركت نكردند. پس از آن مثل همه ورزش هاي ديگر، سرمايه گذاري برروي اين رشته افزايش پيدا كرد و مربيان به دانش روز مسلح شدند. در ايران بايد مربيان فوتسال را با آنچه در حال حاضر در دنيا اتفاق مي افتد آشنا كنيد. به نظر من فوتسال ايران شروع خوبي داشت اما پا به پاي فوتسال جهان پيش نرفت و دور ماندن از متد جديد اين رشته در دنيا باعث شد كه آن مقام هرگز تكرار نشود.
* نظرتان درباره تورنمنت چهارچانبه اخير كه ايران در آن به مقام قهرماني رسيد چيست؟
- ما براي حضور در اين تورنمنت با كمبود وقت مواجه بوديم. با اين حال فرصت پيدا كرديم كارهايي كه تمرين كرده بوديم تا حدودي در زمين اجرا كنيم. در اين مدت حمله با بيش از يك نفر را تمرين كرديم و همين طور بازگشت نفرات دفاعي به وقت ضد حملات حريف. همچنين بر روي ضربات شروع مجدد طي دو بازي تمرين كرديم و ديديد از ۱۲ خطايي كه نصيب تيم ما شد، ۵ ضربه حاصل از آن منجر به گل شد. كارها همان گونه كه فكر مي كرديم پيش رفت. البته تيم ملي نقاط ضعفي هم داشت كه اين نقاط ضعف در اين تورنمنت مشخص شد.
اين نقطه ضعف به دفاع كردن در هنگام ضد حملات حريف است. البته با توجه به كمبود وقت نتوانستيم به برطرف كردن اين نقيصه بپردازيم. اما در فرصت هاي آتي حتماً به برطرف كردن چنين ضعف هايي خواهيم پرداخت.
* چه تغييراتي را تصميم داريد در تيم ملي فوتسال ايران به وجود آوريد؟
- من به فكر تشكيل يك تيم تركيبي هستم. در تورنمنت چهارجانبه تهران، تيمي متشكل از بازيكنان جوان و با تجربه را به زمين فرستادم. حضور نفرات جوان به اين دليل است كه در فوتسال جواني حرف اول را مي زند. حضور بازيكنان باتجربه نيز مي تواند وزنه بسيار مهمي در جهت و سمت رو به جلوي تيم باشد. اما در كل بايد بگويم هدف اصلي ما، رويكرد به مقوله جوانگرايي است. ضمن اين كه در اين ارتباط، نظر مساعد مسئولان فدراسيون فوتبال را هم به دست آورده ام.
* صادقانه جواب بدهيد، آيا جوراندير اسه ردو مربي توصيه پذيري است؟
- من به هيچ وجه اجازه نمي دهم كسي در كارم دخالت كند و در اين ارتباط هرگز شك نكنيد. اگر دخالت ها در ارتباط با كارهاي بوروكراتيك و اداري باشد، مي پذيرم و حتي سعي مي كنم از نظرات ديگران استفاده كنم. اما تصميم گيرنده نهايي من هستم. يكي از شروط من براي حضور در تيم فوتسال ايران همين بوده است.
* شما به عنوان يك مربي بيگانه، چه شناختي از فوتسال ايران داشتيد؟
- من فوتسال ايران را از جام جهاني ۱۹۹۲ در گواتمالا مي شناسم. تيم ايران در آن بازي ها موفق شد به عنوان چهارمي برسد و حتي بازي هاي تيم ملي فوتسال شما را در آرشيو دارم. فوتسال ايران بر پايه كارهاي انفرادي بنا شده و كمتر در آن كارهاي تاكتيكي به چشم مي خورد. بازيكنان ايراني مهارت هاي فردي بالايي دارند اما اين به تنهايي كافي نيست. ضمن اين كه اعتقاد دارم فوتساليست هاي ايراني به لحاظ بدني با مشكل مواجه هستند. وقتي ضعف بدني باشد، بازيكن قابليت درك طرح هاي مربي را ندارد و بيشتر طرح ها عقيم مي مانند. ما قصد داريم در فوتسال ايران، اين ضعف  كه ضعف خيلي بزرگي هم هست را برطرف كنيم.
* نظر شما در مورد وحيد شمسايي در تيم ملي ايران چيست و آيا اين بازيكن مي تواند كماكان براي تيم ما مفيد باشد؟
- به نظر من يك بازيكن فوتسال تا سن ۳۲ سالگي مي تواند بازدهي داشته باشد و اين هم تازه به كاراكتر آن بازيكن بستگي دارد. شمسايي ۲۸ سال سن دارد و من او را يكي از فوتساليست هاي سطح بالاي ايران مي بينم. همان طور كه در ابتدا گفتم، نمي توانيم به طور ۱۰۰ درصد به جوانگرايي روي بياوريم. تعدادي از بازيكنان با تجربه را به كار مي گيريم و آنها چنانچه بتوانند خودشان را با وضعيت تيم تطبيق دهند و تجربياتشان را در اختيار جوانان بگذارند، از آنها در تيم فوتسال استقبال مي كنيم و گرنه نه.
* براي موفقيت فوتسال ايران قصد داريد از چه كشوري الگوبرداري كنيد؟
- اسپانيا مورد نظر من است. دوست دارم تيم فوتسالي آماده كنم كه تكنيكش ايراني باشد، اما تاكتيكش اسپانيايي. اسپانيا در حال حاضر سامان يافته ترين تيم فوتسال جهان را در اختيار دارد. تركيب تكنيك و تاكتيك باعث شده تا اين تيم بر سكوهاي قهرماني تكيه بزند. ضمن اين كه شما بايد بدانيد تا زماني كه كارهاي تكنيكي در اختيار تماميت تيم نباشد، هيچ فايده اي در برنخواهد داشت. ضمن اين كه در حال حاضر نه تنها اسپانيا بلكه تيم هاي ايتاليا، آرژانتين، پرتغال و روسيه با پتانسيل هاي بسيار بالايي كه دارند، به اين ورزش روي خوش نشان داده اند. بنابر اين تيم فوتسال اسپانيا، تيمي است كه ما از آن الگوبرداري مي كنيم.
* فرآيند موفقيت شما چند سال زمان مي برد؟
- پروسه اوليه من ۴ سال زمان مي برد. ما طي اين مدت ۲۰ بازيكن سطح بالا در اختيار خواهيم داشت كه مي توانيم به موفقيت در ميدان هاي بين المللي اميدوار باشيم. اما همان طور كه در ابتدا هم گفتم فراموش نكنيد چنانچه مي خواهيد فوتسال ايران پيشرفت كند بايد مربيان حرفه اي شوند، باشگاه ها به رشته فوتسال بها بدهند، بازيكنان در تمام سطوح به لحاظ تكنيكي و تاكتيكي ارتقا پيدا كنند، آمادگي بدني بازيكنان بالا برود و... اما آيا واقعاً در اينجا به اين چيزها بها داده مي شود؟ صرف نظر از اين مسائل، ما خود را براي بازي هاي آسيايي آماده مي كنيم. تيم هاي ژاپن و تايلند با به خدمت گرفتن مربيان برزيلي، رشد قابل توجهي داشته اند و به همين خاطر، بايد مراقب باشيم تا از اين تيم ها عقب نمانيم. پس از مسابقات آسيايي، مسابقات جهاني سال ۲۰۰۸ براي ما از اولويت بالايي برخوردار است.
* نهايت آمال شما در ايران چيست؟
- اميدوارم بتوانيم فوتسال ايران را در رنكينگ جهاني در زمره ۴ تيم بالاي جدول در آوريم.

شناسنامه مربي برزيلي تيم ملي فوتسال ايران
000222.jpg
جوراندير دوترا اسه ردو۴۴ ساله اهل برزيل داراي تحصيلات ليسانس فيزيولوژي تمرينات ورزشي از دانشگاه پورتونگرو برزيل است. وي سابقه بازيگري فوتسال را داشته و از سال ۱۹۸۶با باشگاه اينترناسيونال پورتونگرو حرفه مربيگري را آغاز كرده است. وي از سال ۱۹۸۹تا ۱۹۹۰هدايت تيم گرميوبرزيل را برعهده داشته است وبا اين تيم نايب قهرمان برزيل شده است. در كارنامه مربيگري وي همچنين افتخاراتي نظير قهرماني در جام تاكا از سال ۱۹۹۵ تا ۱۹۹۹ به چشم مي خورد. وي در سال ۱۹۹۹مربي تيم واسكودوگاما برزيل شده و قهرماني جام پورتونگروبا اين باشگاه را بدست آورد. وي همچنين قهرماني در طي سالهاي ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۴ با باشگاه «گاكسياس سه سال» را در كارنامه مربيگري خود دارد. همچنين مقام هايي نظير قهرماني مسابقات فوتسال باشگاههاي برزيل در سال ،۲۰۰۱ نايب قهرماني سال ۲۰۰۲ ايالت گانوآ، نايب قهرمان سري اورسا در سال ،۲۰۰۲ قهرماني بازيهاي آزاد ريودوژانيرو درسال ۲۰۰۲ و نايب قهرمان فعلي جام نانتا كانتانا ازجمله افتخارات دوران مربيگري اين مربي برزيلي مي باشد. محمد حسن انصاري فرد نيز به عنوان مدير فني و پيكولي به عنوان مربي بدنساز، او را در امر هدايت تيم ملي فوتسال كشورمان همراهي خواهند كرد.

نگاه
افق هاي روشن فوتسال
امير بهادري نژاد
عنوان چهارمي فوتسال ايران در رقابت هاي جام جهاني ۱۹۹۲ نه تنها به پيشرفت اين رشته ورزشي در كشور كمك نكرد بلكه باعث شد تا چندين سال در سايه اين موفقيت از قافله پرشتاب فوتسال جهان عقب بمانيم. كشورهاي جهان، اولين دوره رقابت هاي جام جهاني فوتسال ۱۹۹۲ را جدي نگرفته بودند و چون هيچ تيمي از فوتسال، شناخت نداشت، با استفاده از اين ابهام عنوان چهارمي را كسب كرديم.
اما اين مقام قهرماني ما را فريب داد و تصور كرديم كه با همين بضاعت و تكيه به بازيكنان فوتبال چمني مي توانيم در دوره هاي بعد نيز به موفقيت برسيم.
شكست هاي نسبتاً سنگين تيم ملي فوتسال ايران در سه دوره بعدي جام جهاني (،۱۹۹۶ ۲۰۰۰ و ۲۰۰۴) اين واقعيت پنهان را براي ما نمايان ساخت كه در ۱۳ سال گذشته، در كورس رسيدن به سطح بالاي فوتسال از ساير كشورهاي جهان عقب افتاديم و همان تيم هايي را كه در جام جهاني ۱۹۹۲ شكست داديم امروزه جزو قدرت هاي برتر جهان به شمار مي آيند. ظاهراً در مقطع كنوني، مسئولان فوتسال كشور به اين نتيجه رسيده اند كه استفاده از دانش روز اين رشته ورزشي و در پي آن، اعمال تدريجي جوانگرايي، فوتسال ايران را در سطح ملي متحول خواهد كرد، اما به شرطي كه يك ليگ منسجم و پويا براي تيم ملي، پشتوانه سازي كند.
لازمه برخورداري از يك ليگ پويا، برخورداري از باشگاه هاي فوتسال و بالا بودن بنيه اقتصادي اين باشگاه ها از طريق جذب اسپانسر مي باشد. به هر حال فوتسال ما اين بار از يك مربي برزيلي به نام «جوراندير اسه ردو» كمك گرفته است. با آن كه وي سابقه اي طولاني در فوتسال برزيل به عنوان بازيكن و مربي داشته است، اما در سطح بين المللي سابقه مربيگري ندارد.
با اين حال، هنگامي كه با او صحبت مي كنيم، متوجه مي شويم كه آرزوهاي بزرگي را در سر مي پروراند. جوراندير به افق هاي دور دست مي نگرد و تحقق برنامه هاي بلندمدت وي حداقل به ۵ سال زمان نياز دارد. او مي داند كه فوتسال آسيا كم حوصله است و نمي تواند مربيان ناموفق را براي مدت زمان طولاني تحمل كند، اما ظاهراً برنامه هاي بلند مدت خود را براي تصميم گيرندگان فوتبال اين كشور تشريح كرده و نظر مساعد آنان را جلب كرده است.
اميدواريم كه فعاليت اين مربي برزيلي در ايران تنها مختص به كسب نتيجه در تيم ملي نشود بلكه تحول اساسي در فوتسال كشور به وجود بياورد. فوتسال ايران در مقطع كنوني به يك مربي تأثيرگذار نياز دارد كه سبك جديدي را براي تيم ملي و باشگاه ها ايجاد كند.
تلفيق دانش روز جوراندير و تجربه گرانبهاي انصاري فر، افق هاي روشني براي تيم فوتسال ايران نويد مي دهد.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
علم
|  ادبيات  |  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  علم  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |