شنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۸۵ - Apr 30, 2005
قابليت هاي پايگاه هاي اينترنتي ۵ شهر نامزد ميزباني المپيك۲۰۱۲
رقابت آنلاين براي تصاحب ميزباني
گروه دانش- امير بهادري نژاد: ۵ شهر لندن، پاريس، نيويورك، مادريد و مسكو، نامزد ميزباني رقابتهاي المپيك سال ۲۰۱۲ هستند كه كميته بين المللي المپيك پس از بررسي امكانات اين ۵ شهر، يكي را به عنوان ميزبان المپيك ۲۰۱۲ انتخاب خواهد كرد.
از چندين ماه قبل، اين شهرها، تبليغات گسترده اي را براي متقاعد كردن بازرسان كميته بين المللي المپيك آغاز كرده اند كه ايجاد پايگاه  اينترنتي هم يكي از اقدامات اين ۵ شهر براي كسب ميزباني است.
حتي برخي از اين شهرها براي جلب نظر بازرسان و افكار عمومي هزينه هاي هنگفتي را براي طراحي پايگاه اينترنتي خود و به روز نگاه داشتن آن متقبل شده اند.
به هر حال در حوزه انفورماتيك اين سؤال مطرح مي شود كه اگر قرار باشد شهر ميزبان المپيك ۲۰۱۲ با در نظر گرفتن قابليت هاي پايگاه اينترنتي اين ۵ شهر انتخاب شود آنگاه كدام شهر ميزبان المپيك خواهد شد.
براي پاسخ به اين پرسش، به مرور وضعيت و نكات فني پايگاه اينترنتي اين شهرها پرداخته ايم كه با هم مرور مي كنيم.
نيويورك
000888.jpg
در اين پايگاه اينترنتي، مردم شهر نيويورك به عنوان مردم عاشق ورزش معرفي شده اند و حتي اعلام شده كه كاركنان اين شهر قول داده اند تا ۱۰ سال ديگر دست به اعتصاب نزنند.
در اين سايت، نقشه و جزئيات تبديل بخشي از شهر نيويورك به دهكده المپيك به ۱۰ زبان زنده دنيا به چشم مي خورد و كاربران مي توانند در اين سايت به مشاهده مكانهاي ديدني اين شهر بپردازند.
از لحاظ ظاهري، اين پايگاه اينترنتي بسيار جذاب است اما از لحاظ فني يك نقص بزرگي دارد. براي طراحي اين پايگاه از برنامه فلش استفاده شده و فاقد نسخه HTML مي باشد.
به همين دليل اگر قرار باشد بازرسان كميته بين المللي المپيك نسخه HTML اين سايت را مشاهده كند، نااميد خواهند شد كه اين بزرگترين خطر براي ميزباني شهر نيويورك است.

لندن
000885.jpg
اين سايت مملو از چهره هاي سرشناس كشور انگليس از جمله ديويد بكهام است.
طراحان اين سايت اهميت بسيار زيادي براي مشاركت عمومي قائل هستند واز كاربران مي خواهند حمايت خود را از ميزباني شهر لندن اعلام كنند.در صورتي كه كاربر اينترنتي با انتخاب گزينه «حمايت» ، از ميزباني لندن طرفداري كند آنگاه نامش در اين سايت ثبت خواهد شد و كاربران بعدي مي توانند در صفحه اصلي سايت، نام اين فرد را مشاهده كنند.
بيشترين تمركز اين پايگاه اينترنتي روي بزرگترين نقطه ضعف شهر لندن (سيستم حمل و نقل آن) مي باشد.در صفحه اصلي اين سايت تصوير يك قطار مدرن و سريع السير به چشم مي خورد كه به ادعاي مقامات شهر لندن با اين قطار مي توان طي ۴۵ دقيقه از ساير كشورهاي اروپايي به لندن رسيد.
ديگربخش برجسته اين سايت، فروشگاه آنلاين آن مي باشد كه اقدام به فروش محصولات تبليغاتي المپيك ۲۰۱۲مي كند.اين سايت از لحاظ اطلاعات بسيار غني است و تمام بخش را پوشش مي دهد. همچنين كاربران مي توانند از خدمات رايگان اين پايگاه اينترنتي از جمله بازيهاي كودكان، كارت هاي تبريك اينترنتي و پوسترهاي زيبا استفاده نمايند. اما اين سايت از لحاظ طراحي ضعف دارد و در آن طراوت به چشم نمي خورد.
مادريد
000897.jpg
بيش از ۲۷ هزار فرد داوطلب با مراجعه به اين پايگاه اينترنتي، آمادگي خود را براي حمايت از ميزباني شهر مادريد اعلام كرده اند اما پايگاه اينترنتي اين شهر كوچك و دوست داشتني مملو از اشكال است.
بخش پرسش و پاسخ اين سايت عمل نمي كند و در مجموع سرعت عرضه اطلاعات پايين مي باشد. از سوي ديگر اطلاعات عرضه شده در مورد امكانات عمراني و همچنين ورزشگاه ها بسيار كلي و مبهم است و در بخش حاميان مالي آنها لوگو و آرم اسپانسرها به چشم نمي خورد و شرحي در مورد آنان وجود ندارد. در يك كلام طراحي اين سايت بسيار ضعيف مي باشد و كاملاً مشخص است كه مقامات مادريد بسيار با عجله و براي رفع مسئوليت اين سايت را طراحي كرده اند.




مسكو
000900.jpg
در اين سايت به جنبه هاي معماري شهر مسكو و همچنين موفقيت هاي ورزشكاران روس در المپيك هاي گذشته پرداخته شده است.
با توجه به اينكه اطلاعات موجود در اين سايت به چندين زبان مختلف عرضه مي شود. به همين دليل كليه اعضاي كميته بين المللي المپيك مي توانند با مراجعه به آن از آخرين وضعيت شهر مسكو و امكانات آن مطلع شوند. همچنين بيش از ۱/۱ ميليون نفر به صورت آنلاين حمايت خود را از ميزباني اين شهر اعلام كرده اند.
با اين حال، اطلاعات عرضه شده خشك و فشرده است و اين گونه به نظر مي رسد براي طراحي آن از تكنولوژي سنتي استفاده شده است.
به عنوان مثال در اين سايت، نقشه هاي جذاب و كاربردي به چشم نمي خورد.
پاريس
000906.jpg
رنگ آميزي و ويترين اين سايت بسيار قابل توجه است و تصاوير متعددي از برج ايفل در آن به چشم مي خورد. با مطالعه اطلاعات اين سايت، كاربر احساس مي كند كه فرانسويها از هم اكنون خود را ميزبان المپيك ۲۰۱۲ مي دانند و كوچكترين ترديدي در اين رابطه ندارند.
در اين سايت اعلام شده، در زمان برگزاري بازيهاي المپيك، كوچكترين گاز گلخانه اي در فضاي شهر منتشر نخواهد شد و از منابع انرژي تجديد شونده استفاده مي شود.
همچنين امكانات شهر پاريس مطابق با تازه ترين تكنولوژي خواهد بود كه از آن جمله مي توان به دهكده المپيك دولوكس آن اشاره كرد.
با آنكه نقشه و شهر پاريس بسيار جذاب و رنگارنگ است اما به دليل فشردگي علائم موجود در آن باعث گم شدن كاربر در شهر مجازي پاريس مي شود.
با اين حال كاملاً مشخص است براي طراحي اين سايت از جديد ترين تكنولوژي استفاده شده و سرعت عرضه اطلاعات و ورود به گزينه هاي مختلف بسيار بالا مي باشد.
درواقع سايت شهر پاريس تنها سايتي است كه اطلاعات مختصر و مفيد ارائه مي كند و هر گزينه حداكثر حاوي يك صفحه اطلاعات است.
نتيجه گيري
اگر قرار باشد بازرسان كميته بين المللي المپيك از امكانات رفاهي و عمراني اين ۵ شهر بازديد نكنند و تنها با در نظر گرفتن قابليت هاي پايگاه هاي اينترنتي اين شهرها به گزينش ميزبان المپيك ۲۰۱۲ بپردازند بدون ترديد شهر پاريس، ميزباني را به خود اختصاص خواهد داد.

تصاوير سه بعدي روي سطوح تخت
000894.jpg
گروه دانش- امين ابراهيمي: يك شركت ژاپني فناوري نويني را معرفي كرد كه مشاهده تصاوير سه بعدي را بر روي سطوح تخت بدون استفاده از عينك مخصوص امكان پذير مي كند.
شركت ژاپني اين فناوري را در نمايشگرهايي در ابعاد ۲۴ و ۴/۱۵ اينچي و با كيفيت ۴۸۰ در ۳۰۰ پيكسل كه ۵/۱ برابر كيفيت نمايشگرهاي مرسوم اين شركت است، استفاده كرده است. اين فناوري به تماشاگران اين امكان را مي دهد كه تصاوير را به صورت برجسته و با كيفيت بهتري تماشا كنند.
اين شركت اعلام كرد كه اين فناوري تماشاگران را قادر مي سازد تصاويري را تجربه كنند كه چندين سانتي متر جلوتر از سطح نمايشگر جلوه مي كنند و نيز كاربردهاي جديدي را براي نمايش تصاوير سه بعدي به وجود مي آورد كه از آن جمله مي توان به بازيهاي سه بعدي، آموزش الكترونيكي، شبيه سازي ساختمانها و مناظر و حتي منوهاي سه بعدي در رستورانها اشاره كرد.
اين فناوري جديد ترين تلاش براي نمايش تصاوير سه بعدي است و اين در حالي است كه به رغم پيشرفتهاي چند سال گذشته در اين بخش تا به حال نتوانسته توجه بازارهاي جهاني را جلب كند.
نمايش تصاوير سه بعدي اي كه مشاهده آن احتياج به وسيله كمكي ندارد بدين صورت انجام مي گيرد كه به هر يك از چشمها تصويري با اندكي تفاوت تابيده مي شود و اين توليد يك تصوير حجمي مي كند. نمايشگرها شامل عدسي هاي كوچكي هستند كه جهت انتشار نور را كنترل مي كنند و به وسيله يك نرم افزار هدايت مي شوند. نمايشهاي سه بعدي مرسوم فعلي در نمايش زوايا محدوديت دارند و تصاوير در آنها كشيده مي شوند.
اين فناوري با به كارگيري يك سيستم كامل، پرتوهاي نور را همان طور كه از يك جسم واقعي منتشر مي شوند، توليد مي كند، نه مانند پرتوهايي كه از تصوير آن ديده مي شود. اين فناوري بر مشكل اصلي كه زياد تر بودن فاصله چشم از لبه ها و وسط تصوير در حالت نمايش تخت، نسبت به آن فاصله ها در تماشاي تصوير واقعي جسم است، فايق آمده.
يوزو هيراياما، رئيس بخش تحقيقات علمي انساني در مركز پژوهشها و ابداعات اين شركت، مي گويد: «تماشاگر نوري را مي بيند كه از جسمي مجازي مي آيد و در اين حالت تصوير طبيعي و براي ديدن ساده است و نيز برعكس تصاوير معمول چشم را خسته نمي كند.»
او اضافه كرد: «سيستم هاي سه بعدي مرسوم از جهت سادگي ساخت يك برتري نسبت به اين سيستم دارند (فقط با دو دوربين كار مي كنند) اما در اين سيستم كه محوريت آن با شخص است كار بيشتري براي ساخت لازم است، ولي تصاوير طبيعي تري توليد مي كند.»
پژوهشگران براي توليد اين تصاوير دقيق، از ۱۲تا ۱۶ دوربين استفاده مي كنند تا از زواياي مختلف جسد تصويربرداري شود. بنابراين تماشاگران مي توانند با جابه جا كردن مكان خود، طرف ديگر جسم را ببينند همان طور كه در مورد ديدن اجسام در واقعيت نيز انجام مي شود. در حال حاضر مطلوب ترين زاويه نمايش ۳۰ درجه است.
براي توليد تصاوير واقعي،اين شركت نرم افزاري را ابداع كرده است كه از ۱۰ منظر و يا بيشتر (در فرآيند اصلي حتي ۱۲ تا ۱۶ زاويه) از تصاوير زنده و يا سي جي جسم استفاده مي كند و آنها را تبديل به يك تصوير سه بعدي مي كند كه زاويه نمايش گسترده اي دارد. اين نرم افزار قابليت اجرا شدن بر روي كارتهاي گرافيكي و نيز تراشه هاي ال اس آي خاص را دارد.
اين شركت ژاپني تصميم دارد به زودي اين فناوري را در نمايشگرهاي لمس شونده نيز توسعه دهد. اين شركت انتظار دارد محصولاتي كه بر پايه اين فناوري طراحي شده اند، طي دو سال به صورت تجاري عرضه شوند و در اين راستا هم سخت افزار و هم نرم افزار آن ارائه خواهد شد.

هكرها
هكرها جايگزين كرم هاي اينترنتي شده اند
000891.jpg
گروه دانش: سال ۲۰۰۵ تاكنون از لحاظ امنيت اينترنتي، سال نسبتاً آرامي بوده است.
الكساندرگوستف، يك محقق روسي كه تحقيقات بسياري را در حوزه ويروس هاي كامپيوتري انجام داده پس از بررسي امنيت اينترنتي در سه ماهه اول سال جاري مي گويد: سال ۲۰۰۴ سال پرحادثه اي براي كاربران اينترنت در سراسر جهان بود كه كرم هاي متعددي از جمله Bagle, Netsky, mydoom و Zafi از طريق نامه هاي الكترونيكي آنها را مورد هجوم قرار دادند. اما سال ۲۰۰۵ تاكنون در مقايسه با سال ۲۰۰۴ سال بسيار آرامي بوده و كرم هاي اينترنتي چندان فعال نبوده اند.
شايد يكي از دلايل كاهش كرم هايي كه از طريق نامه هاي الكترونيكي منتشر مي شوند، استفاده از تكنولوژي مدرن توسط شركت هاي توليد كننده نرم افزارهاي ضدويروسي بوده باشد. اين شركت ها با استفاده از تكنولوژي مدرن به شناسايي كرم ها در فايل هاي Zip مي پردازند و پيوست هاي نامه هاي الكترونيكي را پيش از باز شدن اسكن مي كنند.
البته در اين زمينه شركت مايكروسافت، گام هاي بلندي را برداشت و حفره هاي امنيتي را شناسايي كرد. همچنين اطلاع رساني رسانه هاي گروهي باعث شده، كاربران اينترنت مانند گذشته، بي مهابا به گشودن نامه هاي الكترونيكي مشكوك نمي پردازند.با آن كه اين محقق معتقد است كه دوران طلايي كرم هاي اينترنتي ارسال شده از طريق نامه هاي الكترونيكي به پايان رسيده اما تهديد هكرها كماكان جدي است.
از سوي ديگر، تلاش مايكروسافت در جهت بالا بردن ضريب امنيتي ويندوزهاي مختلف باعث شده تا كرم هاي اينترنتي در سه ماهه اول سال جاري، فعاليت چنداني نداشته باشند.با توجه به اين كه هم اكنون چندين ميليارد دلار در موزه بازي هاي كامپيوتري و محيط هاي مجازي سرمايه گذاري شده به موازات آن، فعاليت تبهكاران اينترنتي نيز افزايش يافته است.
اين تبهكاران سعي مي كنند تا بازي هاي كامپيوتري و اطلاعات محرمانه آن لاين را به سرقت ببرند و از فروش اين اطلاعات، پول خوبي به جيب بزنند.

آف لاين
مهندس خوش اقبال
گروه دانش: يك مهندس در انگليس با تحويل يك نسخه مجله متعلق به ۴۰ سال پيش، ۱۰ هزار دلار پاداش نقدي از شركت اينتل دريافت كرد.
چندي پيش شركت اينتل اعلام كرد، به هر فردي كه يك نسخه از مجله الكترونيك مربوط به سال ۱۹۶۵ را تحويل اين شركت بدهد، جايزه نقدي كلان دريافت خواهد كرد. در آن شماره ازمجله، گوردون مور يكي از مؤسسان شركت اينتل پيش بيني كرده بود كه در آينده، تراشه هاي كامپيوتري، انقلاب بزرگي را در صنعت كامپيوتر جهان ايجاد خواهند كرد.
به هر حال يك مهندس در انگليس با خواندن اين آگهي به جست وجوي خانه اش پرداخت و زير تختخواب خود نسخه اي فرسوده از مجله مورد نظر اينتل را پيدا كرد. او پس از تحويل اين نسخه از مجله به شركت اينتل، ۱۰ هزار دلار پول نقد دريافت كرد.
البته پس از انتشار آگهي اينتل، هزاران نفر به كتابخانه هاي آمريكا هجوم آوردند تا يك نسخه از اين مجله را به سرقت ببرند و جايزه نقدي را دريافت كنند اما مسئولان كتابخانه ها، سريعتر از آن وارد عمل شدند و مجله هاي مورد نظر را جمع آوري كردند.
قرار است، اينتل اين مجله را در موزه شركت در معرض ديد عموم قرار بدهد.

ايران
نخستين نمايشگاه بين المللي فناوري هاي
پيشرفته برگزار شد
گروه دانش- خبرنگار همشهري: نخستين نمايشگاه بين المللي فناوري هاي پيشرفته ايران(HI- TECH) كه از روز سه شنبه هفته گذشته با حضور ۲۲۵ واحد تحقيقاتي، دانشگاهي، پژوهشكده ها و واحدهاي توليدي آغاز به كار كرده بود، ديروز(جمعه) با صدور بيانيه اي به كار خود پايان داد.
در اين نمايشگاه كه در فضايي به وسعت ۸ هزار مترمربع در دو سالن پروين اعتصامي و آذربايجان برپا شده بود واحدهايي از كشورهاي آلمان، سوئد، روسيه و اوكراين به همراه استان هاي آذربايجان شرقي، غربي، تهران، فارس، اصفهان، خراسان و يزد، با هدف ايجاد فضاي مناسب براي جذب سرمايه گذاري هاي جديد و توسعه آن و نيز حضور شركت هاي فعال HI-TECH در بازارهاي جهاني شركت داشتند.
در اين نمايشگاه كه با استقبال خوب متخصصان، دانشجويان، پژوهشگران، مسئولان و مردم تبريز مواجه شد، دستاوردهاي شركت هاي داخلي و خارجي در زمينه هاي نانوتكنولوژي، بيوتكنولوژي، مواد پيشرفته و ميكروالكترونيك و فناوري اطلاعات و ارتباطات عرضه شد.همچنين همزمان با اين نمايشگاه سمينارهاي علمي و كارگاه هاي آموزشي با حضور استادان رشته هاي نانو و بيوفناوري برگزار شد. لزوم توجه به فن  بازار و نقش آن در توسعه فناوري، نانو ذرات مغناطيس و كاربرد آنها، ضرورت ايجاد بانك اطلاعاتي تسهيلات اعتباري، كاربرد عمومي كامپوزيت ها، مشكلات صنايع كامپوزيت ايران، مهندسي ژنتيك و كشت بافت، رويكرد جديد در مديريت تكنولوژي، بيوفناوري ميكرو ارگانيسم و معرفي پارك فناوري پرديس، از عناوين كارگاه هاي آموزشي بود.
نانوفناوري و بيوفناوري و شاخه هاي مرتبط با آن، مواد پيشرفته، سيستم هاي ميكروالكترونيك، مكانيك و ميكرو مكانيك از موضوعاتي بود كه در اين نمايشگاه عرضه شد.

تحقيقات
۶۰ ميليون  دلار براي  احداث  مؤسسه هاي  تحقيقاتي
گروه دانش: استراليا براي  احداث  موسسه هاي  تحقيقاتي  جديد در سراسر كشور، ۶۰ ميليون  دلار اختصاص  داد.
پايگاه  اينترنتي  ورلد نيوز، روز پنجشنبه  با اعلام  اين  خبر افزود: احداث  اين  موسسه ها، در راستاي  تلاش هاي  مركز فناوري  ارتباطات  استراليا براي  تبديل  شدن  به  مركز عالي  صنايع  است .به  نوشته  ورلدنيوز، انتظار مي رود با اجراي  اين  طرح  ۱۰۰ شغل  و ۱۰۰ سمت  در سطح  دكتري  در كانبرا ايجاد شود.
دولت  استراليا انتظار دارد كه  در مرحله  نهايي  اين  طرح ، از راه  تحقيقات  و طرح هاي  تجاري ، به  حدود ۶۰۰ ميليون  دلار فعاليت  اقتصادي  دست  يابد.
دولت  انتظار دارد ۲۸۰ شغل  ديگر كه  تسهيلات  لازم  را براي  اجراي  اين  طرح  فراهم مي كنند، ايجاد شود.

آن لاين
۶۰۰ هزار سايت اينترنتي در چين
گروه دانش: روز گذشته اعلام شد، تا پايان سال ۲۰۰۴ بيش از ۶۰۰ هزار پايگاه اينترنتي در كشور چين فعال هستند كه تنها ۸ هزار پايگاه به صورت رسمي ثبت شده اند.
به همين دليل قرار است تا چند روز ديگر با سايت هايي كه به صورت غيرقانوني فعاليت مي كنند برخورد شود. بسياري از اين سايت هاي غيرقانوني به عرضه اطلاعات سرقتي مي پردازند و كپي رايت محصولات ديجيتال را رعايت نمي كنند.
عاقبت عرضه رايگان فيلم سينمايي در اينترنت
گروه دانش: يك مرد ۳۸ ساله در هنگ كنگ به دليل اين كه سه فيلم سينمايي را به صورت رايگان در شبكه جهاني اينترنت عرضه كرد توسط پليس دستگير شد و در آستانه محكوميت قرار دارد.اين مرد بدون در نظر گرفتن كپي رايت اين سه فيلم، آنها را در اينترنت عرضه كرد تا ساير كاربران نيز بتوانند به صورت رايگان به دانلود كردن و تماشاي اين فيلم ها بپردازند.در صورتي كه محكوميت وي در دادگاه ثابت شود حداكثر به تحمل ۴ سال حبس و پرداخت ۶۴۰۰ دلار جريمه محكوم خواهد شد.

تلفن
كيف تلفني
000909.jpg
گروه دانش: بزرگترين شركت عرضه كننده خدمات تلفن همراه در ژاپن يك «كيف تلفني» را به بازار عرضه كرده كه در واقع اين گوشي تلفن مانند يك كارت اعتباري عمل مي كند.
در داخل گوشي تلفن تراشه اي نصب شده كه قابليت ذخيره اطلاعات را در خود دارد. براي اين كه بتوان با اين گوشي شماره گيري كرد كافي است آن را از كنار ترمينال هاي ويژه اي كه در ۲۰ هزار فروشگاه در سراسر ژاپن نصب شده عبور داد تا اين كه اعتبار موجود در حساب مشتري از طريق اين ترمينال به تراشه موجود در گوشي (كيف تلفني) انتقال داده شود.
البته صاحب تلفن قبلاً بايد پول به حساب خود واريز كرده باشد تا اين كه ترمينال ويژه بتواند اعتبار موجود در حساب را وارد گوشي نمايد.حداكثر اعتباري كه مشتري مي تواند در حساب خود ذخيره كند ۴۷۰ دلار است.

اينترنت
عرضه آزمايشي خدمت جديد ياهو
000903.jpg
گروه دانش: پايگاه اينترنتي ياهو عرضه آزمايشي خدمت جديد خود را آغاز كرد. براساس اين خدمت جديد كه «My web» نام دارد، كاربران مي توانند به ذخيره كردن نتايج جست وجوهاي خود بپردازند. به عبارتي ديگر كاربر قادر است به ذخيره كردن كليه نتايج جست وجوهاي آنلاين خود و سايت هاي مفيد بپردازد. همچنين مي توان به اين اطلاعات ذخيره شده يادداشت هاي ديگري هم افزود، اما اين پايان كار نيست چون ساير كاربران مي توانند با عضو شدن، از اين اطلاعات ذخيره شده استفاده كنند و از صفحات به صورت يك بلاگ، چاپ بگيرند.
اين خدمت جديد، كاربر را قادر مي سازد كه در هر زمان به جست وجوي اطلاعات ذخيره شده جست وجوهاي قبلي خود بپردازد.

ساخت  دست  مصنوعي
مهندسان  آمريكايي  بازو و دستي  مصنوعي  ساخته اند كه  به  كساني  كه  دست  ندارند يا دست  آنها فلج  است  توان  برداشتن  اشيا و انجام  دادن  كارهاي  ساده  نظير غذا خوردن  با دست  را مي دهد.طراحان  اين  دست  و بازوي  مصنوعي  مي گويند از اين  وسيله  حتي  مي توان  براي  درمان هاي  فيزيوتراپي  دست  افرادي  كه  براثر سكته  مغزي  فلج  و بي  حركت  شده  است  استفاده  كرد.اين  دست  و بازوي  مصنوعي  كه  روپرت  يك  نام  دارد با چهار ماهيچه  بادي  كار مي  كند و در قسمت هاي  شانه ، آرنج  و مچ  قابل  حركت  است .

سلول هاي  قابل  برنامه  ريزي
واحد مركزي خبر: مهندسان  دانشگاه  پرينستون  با برنامه ريزي  سلول هاي  باكتري  موفق  شدند باكتري ها را به  رايانه هاي  كوچك  تبديل  و ميان  اين  باكتري ها براي  توليد الگوهاي  رنگي  كنترل  شده  ارتباط برقرار كنند. مسئولان  اين  طرح  مي  گويند قصد دارند با مهاركردن  سلول هاي  زنده  از آنها براي  رديابي  محيط هاي  شيميايي  خطرناك ، ايجاد ساختارهاي  ويژه  يا ترميم  بافت ها و اعضاي  بدن  استفاده  كنند.

فضانورد روسي  :
مشاهده  كره  زمين  از فضا غم  انگيز است
ايرنا: سه  فضانورد روسي  ،آمريكايي  و ايتاليايي  كه  به  تازگي  از ايستگاه  فضايي  بين المللي  به  زمين  بازگشته اند بر اساس  مشاهدات  خود از فضا، در مورد خطر آلودگي  هواي  كره  زمين  هشدار دادند.
شبكه  تلويزيوني  «ان .تي .وي » روسيه  روز پنجشنبه گذشته به  نقل  از «ساليجان  شريپف » و «لرا چيائو» دو خدمه  سابق  روسي  و آمريكايي  ايستگاه  فضايي  بين المللي  و «روبرتو ويتوري » فضانورد ايتاليايي  اعلام  كرد هواي  كره  زمين  به ويژه  در شرق  آسيا به شدت  دودآلود مي باشد.
به  گفته  «شريپف » آسمان  منطقه  شرق  آسيا به قدري  آلوده  مي باشد كه  گرفتن  تصاوير فضايي  از آن  امكان پذير نيست .
وي  با اشاره  به  اين  كه  دود كارخانجات  محيط  زيست  را آلوده  مي كند گفت :مشاهده  كره  زمين  از فضا غم انگيز است .
اين  فضانورد روس  كه  ۱۹۲ روز در فضا به سر برد و پنجم  ارديبهشت  بوسيله  كشتي  فضايي  «سايوز تي .ام .آي  - ۵» به  زمين  بازگشت  ،معتقد است  كه  تنها از فضا مي توان  ميزان  آسيب  پذير بودن  زمين  را درك  كرد.
وي  گفت  :من  تصميم  گرفتم  تا در بازگشت  به  زمين  در اين  مورد با همه  صحبت كرده  و مردم  را به  حفاظت  از محيط  زيست  دعوت  كنم .

كشف  ذراتي  نزديك  قمر انسلا دوس
سفينه  كاسيني  اطلاعاتي  از وجود ذرات  غبار اطراف  قمر انسلادوس  از قمرهاي  زحل  به  زمين  ارسال  كرده  است .دستگاهي  كه  روي  سفينه  كاسيني  نصب  شده است  و مهندسان  دانشگاه  شيكاگو آن  را ساخته اند اطراف  قمر پوشيده  از يخ  انسلادوس  ذرات  غبار كشف  كرده  است  كه  احتمالاً از ابرهاي  غبار آلود اطراف  انسلادوس  يا حلقه  هاي  پيرامون  زحل  سرچشمه  مي گيرد.اين  نخستين  بار است  كه  دستگاه  ساخت  دانشگاه  شيكاگو از آغاز سفر سفينه  كاسيني  مورد استفاده  قرار مي گيرد.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |