شنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۸۵ - Apr 30, 2005
هاشمي رفسنجاني:
شرايط ويژه اي داريم
رئيس جمهور بايد با رأي بالا انتخاب شود
ايسنا: رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: متاسفانه گروه هاي سياسي امروز و در شرايطي كه به انسجام ملي احتياج داريم با تجربه كم و تعصب هاي بيجا بعضا در جامعه ايجاد تنش مي كنند و اين همان چيزي است كه آمريكا به دنبال آن است.
حجت الاسلام و المسلمين علي اكبر هاشمي رفسنجاني، خطيب اين هفته نمازجمعه تهران در خطبه دوم نماز جمعه ديروز با بيان اينكه با توجه به فضاي جهاني و تهديدات و ارعاب هاي آمريكا عليه كشورمان بايد در مورد مساله انتخابات هوشيارانه عمل كنيم، افزود: امروز آمريكا تا حدي گستاخ شده كه در پارلمان خود عليه نظام اسلامي بودجه تصويب مي كند.
وي با اشاره به اينكه انتخابات آتي رياست جمهوري در چنين شرايطي برگزار خواهد شد در عين حال سه هدف مشخص را براي آمريكا در انتخابات آتي ايران برشمرد و گفت: آمريكا مي خواهد مشاركت مردم در عرصه انتخابات كم باشد و فكر مي كند اگر حضور مردم در پاي صندوق هاي راي كم باشد بين نظام و مردم فاصله افتاده است.
هاشمي رفسنجاني انتخاب يك رييس جمهور با راي كم و ايجاد تنش در انتخابات را به عنوان ديگر اهداف آمريكا عنوان كرد و افزود: آمريكا مي داند شخصي كه با راي كم رييس جمهور شود برايش سخت است به عنوان نماينده مردم از طرف آنها سخن بگويد، اين در حالي است كه از لحاظ قانوني هيچ مشكلي در اين زمينه وجود ندارد. همچنين آمريكا به دنبال اين است كه تنش را در انتخابات رياست جمهوري تشديد كند. لذا در اين موقعيت عقل حكم مي كند، ما نقطه مقابل اين اهداف حركت كنيم. وي با تاكيد بر تلاش  براي مشاركت عمومي، اظهار داشت: امسال، سالي نيست كه كساني كه نسبت به مسايل مملكت بي تفاوتند، بي تفاوتي خود را در پاي صندوق هاي راي نشان دهند و اين در حالي است كه نظام هم بايد شرايط راي دادن آزاد را براي مردم فراهم كند. بايد تلاش كنيم نتيجه انتخابات مان يك رييس جمهور با راي بالا باشد كه در جوامع بشري مردم بتوانند آن را نماينده قانوني خود بدانند.
خطيب اين هفته نمازجمعه تهران، با بيان اينكه ملت ما كاملا در مقابل تهديدات آمريكايي ها رويين تن است، تجربه هاي تاريخي را نشان دهنده اين مساله عنوان كرد و گفت: اينكه برخي به اين فكر بيفتند كه آمريكا مي خواهد ايران را از خود داشته باشد فكر خامي است. امروز نيروهاي عظيم بسيجي، ارتش و سپاه آماده جهادند و اطلاعات ما تا عمق وجود آنها مي رسد. ما حق نداريم احساس ضعف كنيم و در كنار آن دشمن بايد هوشيار باشد كه اين ملت ذليل نيست.
رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام، با بيان اينكه ايران در همه مسايلي كه مدعيان و مخالفان ما تهمت مي زنند آماده مذاكره است و بحث دارد، افزود: ما آماده ايم اگر كسي سئوالي دارد جواب دهيم اما آماده نيستيم تحميل ها و زورگويي ها را بپذيريم.
خطيب اين هفته نمازجمعه تهران، همچنين به روز جهاني مطبوعات اشاره كرد و با بيان اينكه مطبوعات هميشه به عنوان ركن چهارم دموكراسي در جهان مطرح بوده اند، اين نام را مناسب دانست و اضافه كرد: مطبوعات در پيشبرد جامعه مي توانند به عنوان ركن عظيمي عمل كنند. هاشمي رفسنجاني با بيان اينكه در سال هاي اخير افراد فرهيخته اي به سمت حرفه خبرنگاري و روزنامه نگاري وارد شده  و جاي خود را در جامعه پيدا كرده اند، در عين حال متذكر شد: راه درست اين است كه ارباب مطبوعات مواظب باشند در حدود قانون عمل كنند و اگر خواسته اي دارند آن را از طريق تحليل، استدلال و توضيح به جامعه بقبولانند و اگر انتقادي نيز دارند آن را با استدلال مطرح كرده و از بي حرمتي، تهمت، دروغ گويي و پخش اسرار كشور خودداري كنند.
هاشمي رفسنجاني با بيان اينكه بسته شدن فضاي طرح افكارنو به ضرر همه است، گفت: مطبوعات مي توانند هميشه پيشتاز افكار نو باشند.
خطيب اين هفته نمازجمعه تهران، با اعتقاد بر اينكه حركتي كه امروز در مطبوعات مي شود، مي تواند قلمروي حضور اصحاب قلم و ارباب مطبوعات و خبرنگاران را بازتر و عميق تر كند، ادامه داد: اما اگر باز ماجراجويي شود و افرادي بخواهند با تركاندن بمب هاي تبليغاتي جلب توجه كنند به ضرر همه است. با اين وجود همه بايد بدانند مطبوعات ركن چهارم است و امروز بايد بر روي آن حساب باز كرد. وي هم چنين به روز جهاني كارگر و سالگرد تاسيس شوراها اشاره كرد و در عين حال كارگرها را به عنوان وفادارترين اقشار جامعه در نظام انقلاب اسلامي معرفي كرد و در مورد شوراها، گفت: شوراها يك اقدام كاملا منطقي و اسلامي است و در سطح دموكراسي دنيا جزو پيشرفته ترين فعاليت هاست.
هاشمي رفسنجاني در خطبه اول نماز جمعه نيز به كنگره وحدت كه پيش از اين برگزار شده بود اشاره كرد و افزود: اگر بخواهيم نقش واقعي اسلام را احيا كنيم، چاره اي جز اتحاد، همدلي و همراهي با دنياي اسلام نداريم و اگر دنياي اسلام بخواهد منافع، مصالح ، عافيت و عاقبت داشته باشد بايد در ابتدا به فكر همدلي، همبستگي و اتحاد با اولين بخش از دنيا كه مسلمانان هستند و در قدم بعدي با كشورهاي غيرمسلمان كه شريك ما در مظلوميت، محروميت و چنبره  استبداد و استثمار به شمار مي روند، باشد.
خطيب اين هفته  نمازجمعه  تهران، با تاكيد بر اينكه اگر متحد عمل كنيم در همه  مسائل مي توانيم حق خود را بگيريم، گفت: اگر چه ممكن است ايران به تنهايي نتواند در مقابل تمام اين قدرت ها ايستادگي كند اما مجموعه  جهان اسلام با اتكا به قوانين سازمان ملل مي تواند حقوق مساوي بخواهد و حضور خود را در صحنه هاي جهاني زماني كه به سمت جهاني شدن مي رويم براي مسلمانان جدي تر پيگيري كنند.

رئيس جمهور :
تشكيل شوراها سبب تقويت جايگاه ايران در جهان شد
000993.jpg
عكس : عليرضا بني علي
مهندس چمران: تشكيل شوراهاي اسلامي نقطه عطفي در خدمتگذاري به مردم است

ايسنا: رئيس جمهور گفت:تشكيل شوراها سبب تقويت جايگاه ايران و سبب باور دنيا به اين نظام شد، نظامي كه مردم سالاري را مبناي كار خود قرار داده است.
حجت الاسلام والمسلمين سيد محمد خاتمي روز پنجشنبه طي سخناني در همايش ملي شوراها، روز شوراها را روزي بزرگ و روز اداي احترام به يكي از مهمترين اصول قانون اساسي دانست و به همه كساني كه طي شش سال گذشته توان، شايستگي و ارزش هاي خود را نشان داده و ثابت كرده اند كه ملت ما صلاحيت استيفاي حق مهم و بي بديل حاكميت در سرنوشت خود را دارد، خسته نباشيد  گفت.
وي خاطرنشان كرد كه شوراها به ويژه در ايران از اركان مهم استقرار مردم سالاري - كه از هدف هاي بلند انقلاب ما بود است - مي باشد، و از اجراي آن در ايران - به واسطه انعكاسي كه مسائل ايران در وسائط ارتباط جمعي جهان داشت - با شگفتي ياد مي شد چراكه ايران توانست و اين جرأت را به خود داد كه كار اداره كشور را به ده ها هزار نفر كه منتخب مردم هستند، واگذار كند.
وي با بيان اين كه شوراها سبب تقويت جايگاه ايران و باور دنيا به اين نظام شد كه مردم سالاري را مبناي كار خود قرار داده است، افزود: در مقايسه با تحولات اجتماعي و جا افتادن تغييرات اجتماعي ما بايد اين را بپذيريم كه در اين شش سال گام هاي بزرگي برداشته ايم، البته نقص ها و عيب ها كم نيست ولي به هر حال عبور از يك جامعه ديكتاتورزده و استبدادزده به جامعه اي كه محور مدار آن مردم و راي مردم باشند، كاري است كه در يك شب تحقق پيدا نمي كند و در مقايسه با آنچه در دنياي ديگر رخ داده است ما اين مسير را، مسير كاملا موفقي مي دانيم.
رئيس جمهور با بيان اين كه مردم سالاري داراي سلسله مراتبي است، همچنان كه ديكتاتوري داراي سلسله مراتبي است، تأكيد كرد: مردم سالاري فقط اين نيست كه رئيس جمهور با راي مردم انتخاب شود و مردم نمايندگان خود را انتخاب كنند و به دنبال كار خود بروند. در سلسله مراتب مردم سالاري شوراها مهمترين و پايه اي ترين اركان يك نظام مردمي است.
وي در ادامه يكي از مسائل مهم را كه اقوام و گروه هاي مختلف حداقل در يك حوزه مشخص مي توانند انتخاب كرده و سرنوشت خود را به دست گيرند همين شوراها دانست و افزود: مردم مي توانند درباره امور حوزه زندگي خود تصميم گيري كنند، اين سبب همبستگي ملي و همبستگي ملي نيز پايه وحدت ملي خواهد شد.
وي افزود: ما - به ويژه ما مسئولان - اگر بخواهيم شوراها جايگاه خود را داشته باشند، بايد اين اعتماد به شورا كه اعتماد به مردم است را در ذهن خود تقويت كرده و نقش ممتاز و بي بديل شوراها را در
تمركز زدايي در جامعه كه يك آفت رسوب كرده دوران هاي دراز تاريخي است، بپذيريم.خاتمي  افزود: شوراها نبايد متكي به دولت باشند، البته اين بدان معنا نيست كه دولت از تامين بسياري از نيازهاي لازم شوراها خودداري كند، ولي شوراها به عنوان نهادهاي مستقل بايد بتوانند در درون خود سازوكارهايي براي جذب امكانات مردمي و به كار گيري در خدمت خود مردم بيابند و اگر كمبود و نقصي در اين زمينه است، دولت آن را جبران كند.
رئيس جمهور با تأكيد بر اينكه شورا به هيچ وجه نبايد رقيب (NGO) ها و تشكل هاي غيردولتي قلمداد شود، ادامه داد: شورا به عكس بايد با هدايت، حمايت و راهنمايي و احساس اينكه در كجاها خلاءهايي وجود دارد و اين تشكل ها مي توانند پر كنند آنان را تشويق و تقويت كرده و امور را تسهيل كنند.
رئيس جمهور دو خطر بزرگ كه در دو جهت متقابل يكديگر بوده و شوراها را تهديد مي كنند اين گونه برشمرد: يكي اينكه اندك اندك با عدم توجه به مقررات، نقش شورا و تنظيم مقررات، شوراها به ابزاري در دست حكومت تبديل شوند؛ يعني در واقع اعمال ديكتاتوري مردمي تر شود يك خطر ديگرهم اينكه وجود شوراها سبب ايجاد آشفتگي در امر كشور شود، يعني شوراها تبديل به باندهايي شوند كه در واقع بتوانند در مقابل حكومت بايستند و نقش اپوزوسيون را بازي كنند.خاتمي با بيان اينكه حق، رعايت كردن حد وسط است، اظهار داشت: شورا نه ابزاري در دست حكومت باشد و به عنوان پايگاهي در برابر حكومت قرار بگيرد و اين نقش بسيار ظريفي است كه فكر مي كنم شوراي عالي استان ها در اين زمينه مي تواند كمك كند.رئيس جمهور با بيان اين كه امروز شورا يك امر پذيرفته شده است و در عمل هم دارد فعاليت مي كند، ادامه داد: نبايد بگذاريم عملكرد شوراها به جاي حل مشكلات مردم و رسيدگي به مردم به تعارض ها و درگيري هايي بيانجامد كه جاي آن شورا نيست و در نتيجه يك نوع بدبيني در مردم ايجاد كند.
رئيس جمهور گفت: در كشورهاي مهم همه شهردارها انتخابي هستند، آيا ما هم مي توانيم شهردار را انتخاب كنيم؟ به نظر من اين مساله بسيار جا دارد كه هم وزارت محترم كشور نسبت به اين مساله بحث كند كه آيا اين معقول است كه ما شهرهايي كه از يك ميليون نفر به بالا جمعيت دارند شهردارهاي آن شهرها انتخابي باشد؟ اين را بحث كنيد.
من خود معتقدم كه اين كار بسيار مهم و باعث تقويت مديريت شهري با خود مردم مي شود و در واقع هم تقنين و هم مديريت شهر انتخابي مي شود.

دوازدهمين همايش خانه احزاب برگزار شد
تلاش احزاب براي تحقق مشاركت حداكثري در انتخابات
گروه سياسي - ياسر مرادي: احزاب كشور در آخرين روز هفته گذشته براي دوازدهمين بار گرد هم آمدند تا اين بار نهمين انتخابات رياست جمهوري را با هم به مناظره و بحث بگذارند.
غفوري فرد رئيس شوراي مركزي خانه احزاب در اين همايش كه در سالن اجتماعات وزارت كشور برگزار شد ضمن ارائه گزارشي از عملكرد اين تشكل تصريح كرد: امضاي منشور وفاق يكي از مهمترين قدم ها در راستاي وحدت ميان احزاب مختلف بود كه نشان داد احزاب ما در اصول در ابعاد داخلي و خارجي هيچ اختلافي ندارند.
در ادامه اين همايش بادامچيان كه در جايگاه هيأت رئيسه خانه احزاب قرار داشت از افزايش يارانه احزاب خبر داد و افزود: يارانه احزاب از ۶۰۰ميليون تومان به بيش از يك ميليارد تومان افزايش يافت اما دوباره مقدار آن كم شده و به ۹۰۰ ميليون تومان تبديل شده است. سپس نوبت به ميهمان اين جلسه يعني عزت الله ضرغامي رئيس سازمان صدا و سيما رسيد تا در مورد مطالبات احزاب و وظيفه رسانه ملي به ايراد سخنراني بپردازد. وي گفت: امروز مردم مطالبات سيستماتيك دارند و خانه احزاب و رسانه ها بايد طوري حركت كنند كه اين مطالبات را واقع بينانه ببينند.
وي افزود: كاري كه خانه احزاب انجام داده بويژه در طي اين دو سال كه ايجاد هماهنگي ميان احزاب است، كار مفيدي براي كشور مي باشد و همين جمع و تشكل كاري مثبت و ارزشمند است.
وي در ادامه تاكيد كرد احزاب به تنهايي در مرحله اول آيينه و ترجمان مطالبات مردم هستند و در ابتدا زمينه را فراهم كرده تا مطالبات مردم شكل گرفته و در چارچوب آن اهداف سازماني مقدم بر اهداف فردي شود. رئيس سازمان صدا و سيما در خصوص شناساندن احزاب و تشكلها تصريح كرد تاكنون چنين برنامه اي نداشته ايم شايد جذابيت داشته باشد اما شايد با همكاري خانه احزاب در چارچوبي مشخص كه جذابيت هم داشته باشد بتوانيم كارهايي را انجام دهيم.در ادامه اين همايش نوبت به موسوي لاري وزير كشور رسيد تا به اظهار نظر بپردازد. وي در اين همايش تاكيد كرد بايد حقيقت جايگاه رياست جمهوري را از واقعيت آنچه در اين هشت سال اتفاق افتاد، جدا كرد تا با تبيين آن مشاركت حداكثري در انتخابات فراهم شود.وي ادامه داد: بر اساس آمار بيش از ۲۰۰ حزب و تشكل سياسي در جامعه ما فعال است و در همه دنيا اين مسير كه راه را براي فعاليت احزاب و تشكل هاي مختلف باز كنند، طي مي شود و اين روال پذيرفته شده است كه در جوامع مختلف چند حزب عمده ايفاگر نقش هستند و احزاب كوچكتر به عنوان صداي سلايقي هستند كه نخواستند در آن احزاب گم شده و يا به دنبال طرح و روشي نو براي ورود به عرصه سياسي هستند.
در حاشيه
* مصطفي كواكبيان طي سخناني در اين همايش ورود نظاميان در انتخابات را زمينه ساز كودتا خواند و افزود: نظاميان بايد بيايند چهار سال حزب تشكيل دهند و بعد وارد عرصه انتخابات شوند.
* غفاري نماينده حزب طرفداران نظم و قانون در اين همايش خواستار بيان مطالبات احزاب از رئيس جمهور تحت عنوان يك شعار واحد شد.
* كريمي از جامعه انجمن هاي اصناف و بازار نيز گفت: اگر گروهي در دوره اي توفيق نيافت در دوره اي ديگر مردم به آنها رأي خواهند داد. اگر در مردم سالاري ديني،  مردم اصل هستند پس بگذاريد مردم گزينش كنند.
* ابوالقاسم رئوفيان از جامعه اسلامي فرهنگيان گرايش هاي سياسي مختلف كانديداها را به فال نيك گرفت.
* برخورد مسئولين همايش و حراست وزارت كشور با خبرنگاران چندان مناسب نبود.

خرازي :
اگر مذاكرات لندن به نتيجه نرسد
غني سازي را از سر مي گيريم
مذاكرات هسته اي ميان ايران و سه كشور اروپايي آلمان ، انگليس و فرانسه شب گذشته در لندن از سر گرفته شد.
پنج شنبه پيش از برگزاري اين مذاكرات كمال خرازي، وزير امور خارجه كشورمان كه در هلند به سر مي برد تصريح كرد كه چنانچه اين دور از مذاكرات با شكست مواجه شود، ايران غني سازي اورانيوم را از سر خواهد گرفت.
اين درحالي  است كه كشورهاي اروپايي مي خواهند ايران از برنامه غني سازي اورانيوم به طور كامل چشم پوشي كند، اما ايران تاكنون تنها موافقت كرده است كه غني سازي اورانيوم را در طول انجام مذاكرات به حال تعليق نگه دارد.
بدبيني ايران نسبت به روند فعلي مذاكرات
خبرگزاري فرانسه روز گذشته به نقل از يك ديپلمات اروپايي نزديك به مذاكرات ايران - اروپا با اشاره به مذاكرات روز جمعه ، نوشت: اين پايان بازي نيست، ماه ژوئن در پيش است.
حسين موسويان، سخنگوي هيات مذاكره كننده ايران به خبرگزاري فرانسه گفت: از آغاز روند مذاكرات در دسامبر و به ويژه از زمان نشست پاريس ۲۳ مارس تاكنون اروپايي ها براي پايان دادن به مذاكرات گامي جدي بر نداشته اند.
وي افزود اگر اين گرايش تأييد شود و اروپايي ها رويكردشان را تغيير ندهند من نسبت به اين مذاكرات بسيار بدبين هستم.خبرگزاري فرانسه به نقل از ديپلمات هاي اروپايي ادامه داد: سه كشور اروپايي موضع شان را مبني بر اينكه ايران بايد از تمامي فعاليت سوخت هسته اي در راستاي ارايه تضمين هاي عيني مبني بر دنبال نكردن برنامه سلاح هاي هسته اي، صرفنظر كند، به سرعت دنبال مي كند.
اين ديپلماتها همچنين مدعي شدند: ايراني ها تا زمان برگزاري انتخابات رياست جمهوري اين كشور در ماه ژوئن(خرداد) قادر نخواهند بود با اروپا به توافق برسند و غرب اميدوار است،  هاشمي  رفسنجاني، رئيس جمهور سابق ايران در انتخابات پيروز شود.
اين گزارش به نقل از يك ديپلمات اروپايي كه وي را نزديك به مذاكرات معرفي كرد ادعا كرد: مذاكرات در واقع يك الگوي تاخير را دنبال مي كند؛ اما هيچ يك از طرفين نمي تواند به جهان اعلام كند كه ما اكنون يك الگوي تاخير را دنبال مي كنيم.
پيشتر در آستانه تشكيل نشست گروه راهبري مذاكرات هسته اي ايران و اروپا در لندن، هم موسويان گفته بود ايران انتظار دارد كه اروپا در جلسه ۹ ارديبهشت پاسخ روشن خود را درباره ايده مطرح شده در جلسه ۳ فروردين پاريس، ارائه كند.
وي با تاكيد بر اينكه ادامه پروسه تعليق كامل همراه با مذاكرات بي نتيجه، واقع بينانه و منطقي نيست؛ تصريح كرد: ما در ماههاي گذشته همواره تاكيد داشته ايم كه تعليق كامل مشروط به پيشرفت مذاكرات است؛ ليكن جلسه ۹ ارديبهشت ماه نشان خواهد داد كه اين پيشرفت حاصل شدني است يا خير. وي با تاكيد بر اينكه در صورتي كه در نشست اين هفته لندن مشخص شود اين پيشرفت ملموس نيست، ايران درباره ادامه تعليق تجديد نظر خواهد كرد، افزود: ايران تاكنون تمام اقدامات اعتمادساز را همچون تعليق، همكاري با آژانس بين المللي انرژي اتمي، امضاي پروتكل و اجراي داوطلبانه آن انجام داده و حتي ايده هاي منطقي را نيز براي بهبود شرايط مطرح ساخته است؛ حال اروپاست كه بايد پايبندي خود را به توافقنامه پاريس به اثبات برساند.
وقت كشي اروپا تا انتخابات
فايننشيال تايمز هم نوشت: با توجه به افزايش فشارهاي ايران در مذاكرات هسته اي با اروپا و بروز ترديدها درباره وجود وحدت در ميان اتحاديه اروپا، اين اتحاديه در معرض يكي از مهم ترين آزمايش هاي سياست خود در قبال برنامه هسته اي اين كشور قرار دارد.
روزنامه ياد شده با اشاره به اظهارات روز پنجشنبه خاوير سولانا مسؤول سياست خارجي اتحاديه اروپا كه گفته بود من اميدوارم ايراني ها بتوانند راي دهند و رئيس جمهوري جديدي را انتخاب كنند كه ما بتوانيم با او تعامل كنيم نوشت: اين بمعني اميدواري مقامات اتحاديه اروپا بر روي كار آمدن مجدد اكبر هاشمي رفسنجاني است.
بنابراين گزارش، با شدت يافتن فشارهاي ايران بنظر مي رسد با توجه به اينكه سه كشور اروپايي هميشه داراي نظر واحدي درمورد اينكه اين تضمين هاي عيني چه بايد باشد، ندارند، اين احتمال وجود دارد كه تحت فشار ايران هر يك به مسيري متفاوت از يكديگر سوق داده شوند.
روزنامه اتريشي فرآلبرگ، هم از قول خاوير سولانا مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپايي روز چهارشنبه نوشت از آنجايي كه سه كشور اروپايي انگليس، فرانسه و آلمان همچنان در حال گفتگو با ايران بوده و در صدد متقاعد كردن اين كشور براي توقف غني سازي اورانيوم هستند نشست آتي اتحاديه اروپايي درباره فعاليتهاي هسته اي ايران در ۲۹ ماه مي برگزار خواهد شد.

پوتين: بيت المقدس پايتخت فلسطين است
ايرنا: ولاديمير پوتين  رئيس  جمهوري  روسيه  ديروز در رام الله  جنوب  كرانه باختري  رود اردن ، حل  و فصل  موضوع  پناهندگان  فلسطيني ، تعيين  مرزهاي  فلسطين و وضعيت  بيت المقدس  را خواستار شد.
پوتين  كه  براي  ديدار چند ساعته  از رام الله  ديروز وارد مناطق  فلسطيني شد در نشست  مطبوعاتي  مشترك  با محمود عباس  رئيس  حكومت  خودگردان  شركت كرد.وي  با اعلام  حمايت  از كوشش هاي  محمود عباس  براي  انجام  اصلاحات  در تشكيلات حكومت  خودگردان  خواهان  آزادي  اسيران  فلسطيني  از زندان هاي  رژيم  صهيونيستي شد و بر تداوم  آتش بس  كنوني  تأكيد كرد.
رئيس  جمهوري  روسيه ، گفت وگوي  خود را با محمود عباس  مهم  و سازنده  خواند وآمادگي  كشورش  را براي  شركت  در روند بازسازي  مناطق  خودگردان  فلسطيني  به ويژه  نوار غزه ، اعلام  كرد.وي  با اشاره  به  برخي  دشواري ها در راه  دستيابي  به  توافق  صلح  افزود: رسيدن به  صلح  آسان  نيست  و اميدواريم  كه  فلسطيني ها و اسرائيلي ها با همكاري يكديگر در راين  راه  گام  بردارند.
رئيس  جمهوري  روسيه  با اعلام  آمادگي  كشورش  براي  دادن  آموزش  نظامي به نيروهاي  فلسطيني  و فروش  تجهيزات  نظامي به  آنها تأكيد كرد: حكومت  خودگردان با نداشتن  تجهيزات  لازم  نمي تواند با تروريسم  رويارويي  كند.
وي  گفت : خواسته  روسيه  برقراري  صلح  و امنيت  در خاورميانه ، پايان  يافتن  اشغالگري  رژيم  صهيونيستي  و برپايي  كشور مستقل  فلسطين  به  پايتختي بيت المقدس  است .

خاتمي به ابراهيم  جعفري تبريك گفت
ايسنا: به دنبال رأي اعتماد روز پنجشنبه مجمع ملي عراق به دولت دكتر ابراهيم جعفري، نخست وزير دولت انتقالي عراق، پيام تبريكي از سوي حجت الاسلام و المسلمين سيد محمد خاتمي به وي ارسال شد.
رئيس جمهور در پيام خود، با ابراز خرسندي از اين انتخاب آورده است، بي ترديد مسؤوليت خطير جناب عالي و ساير همكاران تان مرهون سال ها مبارزه و جهاد عليه ظلم و استبداد و به پشتوانه حضور فعال و شايسته ملت عراق در انتخابات است.
رئيس جمهور افزوده است: مرحله اي كه امروز ملت و دولت عراق در آن به سر مي برند، مرحله اي سرنوشت ساز و حياتي بوده كه گذار از آن، نيازمند تلاش هوشمندانه، حفظ وحدت و وفاق ملي مي باشد. اميد است عراق آينده در سايه  تلاش هاي جناب عالي و ساير همكاران تان و همچنين وحدت نظر تمامي گروه ها و اقوام مختلف به جايگاه طبيعي خود بازگشته و براساس احترام متقابل و حسن همجواري، روابط برادرانه خود با همسايگان را تحكيم بخشد. وي خاطرنشان كرد: اين جانب با توجه به اهميت روابط دو كشور و ضرورت تلاش در جهت گسترش همه جانبه مناسبات في مابين آمادگي كشور را جهت هر گونه همكاري و كمك به توسعه سياسي، اقتصادي و بازسازي عراق اعلام مي كنم.
همچنين محمدرضا عارف، معاون اول رئيس جمهور نيز در پيامي كسب اين مسؤوليت را به ابراهيم جعفري تبريك گفت.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |