شنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۸۵ - Apr 30, 2005
رئيس شوراي اسلامي شهر تهران در سخنراني پيش از خطبه هاي نماز جمعه:
تشكيل شوراهاي اسلامي نقطه عطفي
در خدمتگذاري به مردم است
000948.jpg
عكس: محمد كربلايي احمد
ايرنا: مهدي  چمران  رئيس  شوراي  اسلامي شهر تهران  در سخنراني  پيش  از خطبه هاي  نماز جمعه  تهران  با اشاره  به  صدور فرمان  امام  خميني  (ره ) در سال  ۵۸ مبني بر تشكيل  شوراهاي  اسلامي در كشور، آن را نقطه  عطفي  در خدمتگذاري  اعضاي  شوراي هاي  اسلامي به  مردم  دانست .
رئيس  شوراي  اسلامي شهر تهران  با تشريح  كمبودهاي  منابع  مالي  و  قانوني  شوراهاي  اسلامي از مراجع  تصميم گيري  خواست  براي  ادامه  خدمت  صادقانه  شوراها، آنان  را در حل  مشكلات  ياري  كنند.
چمران  بااشاره  به آنكه  پيش  از اين  مردم  از شوراي  اسلامي شهر تهران  ذهنيت  خوبي  نداشتند، تأكيد كرد: ارتباط مستقيم  با مردم  و تصميم  گيري هاي  تخصصي  اعضاي  شوراي  اسلامي  شهر تهران  در مسايل  مختلف  شهري  سبب  شد جايگاه  اين  شورا در بين  مردم  حفظ شود.
وي  انتخاب  شهردار كارآمد توسط شوراي  اسلامي  شهر تهران  را مهم  ارزيابي  كرد و افزود: شهردار  تهران  خدمت  به  مردم  را سرلوحه  كار خود قرار داده است .چمران  تصريح  كرد: ديد مردم  نسبت  به  شوراها و خدمتگذاري  صادقانه  آنها تغيير يافته  بطوريكه  اين  موضوع  سبب  تغيير معادلات  سياسي  در كشور شده است .وي  با اشاره  به  آنكه  شهر تهران  از سال  ۴۹ به  بعد طرح  جامعي  نداشته ، از تصويب  طرح  جامع  شهر تهران  توسط شوراي  اسلامي  خبر داد.چمران  در پايان  از عدم  واگذاري  اختيارات  بيشتر شوراها به  عنوان  دولت محلي  انتقاد كرد و گفت : طرح  انتخاب  مستقيم  شهردار توسط مردم ، اختيارات  شوراهاي  اسلامي  در شهرها را كاهش  خواهد داد.

شهردار تهران به مجلس ارائه كرد
پيشنهاد جديد براي تقويت مديريت شهري در كشور
شهردار تهران در پاسخ به انتقاد رئيس جمهوري از ترافيك تهران، درخواست كرد رئيس جمهوري دستگاه هاي اجرايي را وادار به بازپرداخت بدهي هاي خود به شهرداري كند
گروه شهري: دكتر محمود احمدي نژاد شهردار تهران به مناسبت فرا رسيدن سالروز تأسيس شوراي اسلامي شهر و روستا مهمترين مشكل امروز شوراها را مقاومت دستگاههاي اجرايي در پذيرش اختيارات شوراها و عدم باور پذيري اين دستگاهها به نقش مردم در اداره شهر و روستا دانست.
به گزارش خبرنگار ما، احمدي نژاد در حاشيه ملاقات مردمي روز پنجشنبه گذشته با شهروندان منطقه چهار افزود: هنوز منابع، بودجه و برنامه هاي شوراهاي اسلامي شهر و روستا در هزار توي نظام بوروكراتيك و كاغذبازيهاي دست و پا گير دستگاههاي اجرايي معطل مي ماند.
اين در حالي است كه به اعتقاد وي گرچه شهرهايي در مقياس تهران طبق قانون شوراها و برنامه سوم توسعه نيازمند مديريت واحد و متمركز هستند، اما شاهد يك مقاومت سازمان يافته در اين راستا هستيم.
وي خبر داد: گروهي از سوي شهرداري تهران مأمور شدند تا با كميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي در اين باره مذاكره كرده و پيش نويس طرحي براي تقويت مديريت شهري متناسب با آنچه در برنامه سوم توسعه پيش بيني شد ارايه نمايند و براساس آن سياستهاي زمين و مسكن، ميراث فرهنگي، ورزشي و برگزاري نمايشگاهها به مديريت شهري واگذار شود.
احمدي نژاد اظهار اميدواري كرد؛ با همكاري دستگاههاي اجرايي اين فكر تحقق يافته و توانمندي مردم براي مشاركت در اداره شهرشان بارور شده و از حوزه حرف به مرحله عمل وارد شود.
وي در ادامه با اشاره به يك سري از فعاليتهاي عمراني در دست انجام در شهر تهران از جمله آغاز عمليات پل ميداني هم سطح واقع در ميدان رسالت گفت: در حال حاضر با همكاري راهنمايي و رانندگي يكسري طرحهاي ترافيكي در مسيرهاي مختلف براي عبور موقت در مرحله تمرين قرار دارد و بديهي است تردد در مدت اجراي اين طرح نيازمند يك برنامه ريزي دقيق و حساس مي باشد لذا به محض پاسخ دهي گزينه هاي ترافيكي و انحراف مسيرهاي طراحي شده به زودي عمليات اجرايي پل ميدان رسالت آغاز مي شود.
وي همچنين خبر از آغاز عمليات احداث پل تقاطع بزرگراه امام علي(ع) و رسالت داد كه با احداث آن از تقاطع شهيد آيت تا ميدان آرژانتين تقاطع هم سطحي وجود نخواهد داشت.
خبرنگار ما به نقل از احمدي نژاد مي نويسد،  پارك بزرگ آزادگان به مساحت ۱۱۲ هكتار با تجهيزات نوين به همراه پارك شيان به مساحت ۵/۳ هكتار آماده افتتاح است. علاوه بر اين پارك بزرگ غدير نيز در محل توقفگاه قبلي شركت واحد در خيابان هنگام طي دو مرحله به بهر ه برداري خواهد رسيد. مرحله اول با وسعت ۱۲ هكتار امسال و مرحله دوم به وسعت ۱۵ هكتار همزمان با افتتاح فاز اول آغاز خواهد شد.
وي ادامه داد: بزرگراه شهيد باقري با اجراي چند دور برگردان به طور كامل يكسره شده و چراغهاي راهنمايي اين مسير حذف خواهد شد. همچنين در ادامه بزرگراه شهيد همت از بزرگراه شهيد زين الدين به سمت شرق دو پل به ترتيب بر روي خيابان هاي بني هاشم و استاد حسن بنا در دست احداث مي باشد.
همچنين به زودي بزرگراه شهيد زين الدين به بزرگراه امام علي(ع) متصل خواهد شد و ادامه اين عمليات تا ميدان استقلال تهران نيز در دست انجام خواهد بود.
احمدي نژاد در پاسخ به سئوال خبرنگار همشهري مبني بر اينكه با توجه به افتتاح فرودگاه بين المللي امام خميني(ره) آيا شهرداري تهران تمهيداتي براي راحتي رفت و آمد شهروندان به اين پايانه شهري در نظر گرفته است گفت: شهرداري تهران از مدتها قبل براي كمك به راه اندازي اين فرودگاه اعلام آمادگي كرده بود و در همين راستا در پاركينگ بيهقي همكاري خوبي بين شركت فرودگاهها و سازمان حمل و نقل و پايانه هاي شهري برقرار است و سرويسهاي مناسبي براي اين كار پيش بيني شده است.
شهردار تهران اعلام آمادگي كرد تا با در اختيار گذاردن محلي به شركت فرودگاهها كليه فعاليتهاي پذيرش مسافر درآن محل انجام شود.
وي اظهار داشت: شهرداري تهران به دليل اينكه هنوز قطار شهري تا رسيدن به فرودگاه بين المللي امام خميني(ره) فاصله دارد و مردم براي تردد به سوي اين نقطه راه درازي در پيش داشته و ممكن است دچار مشكلات ترددي شوند لذا ۳ ترمينال درون شهري جديد در دست احداث داريم كه به زودي به بهره برداري مي رسد و متعاقب آن در اين ترمينال هم خدمات رساني لازم به مسافران و هم شركتهاي هوايي ارايه خواهد شد.
احمدي نژاد از مشاركت شهرداري تهران در توسعه فضاي سبز و درختكاري فرودگاه امام خميني(ره) به مساحت ۲ هكتار سخن گفت كه به محض استقرار مديريت فرودگاه، كار حفظ و نگهداري فضاي سبز فرودگاه كه تاكنون به عهده شهرداري تهران بود به مديريت جديد فرودگاه واگذار خواهد شد.
پاسخ شهردار به انتقادات رئيس جمهوري
شهردار تهران در پاسخ به انتقاد اخير رئيس جمهوري از وضعيت ترافيك تهران تصريح كرد،  معطل شدن رئيس جمهور محترم در ترافيك تهران مايه تاسف است، اما مايه خوشحالي هم هست، چون اين اتفاق تلخ مي تواند منشا خير باشد. چنانچه ايشان در سه ماه فرصت باقيمانده از ماموريت خود با اتخاذ تصميمات كارساز شهرداري تهران را در رفع معضل پيچيده ترافيك تهران ياري رساند. وي ادامه داد: اگر رئيس جمهوري به دستگاههاي اجرايي تحت امر خود توصيه فرمايد تا در برابر تصميمات و سياست هاي حوزه مديريت شهري و شوراي شهر در زمينه حمل و نقل و ترافيك مقاومت نكنند به خصوص كه حل معضل ترافيك و حمل و نقل تهران به تنهايي از عهده شهرداري تهران خارج است. احمدي نژاد افزود: در طول يك سال و يازده ماه اخير كه مديريت شهري را عهده دار شديم آنچه از دستمان برآمده انجام داديم، منتهي از رئيس جمهور تقاضا داريم در اين فرصت باقيمانده راه را باز كنند تا قطار شهري با سرعت بيشتري اجرا شود، اتوبوس به اندازه كافي به ناوگان حمل و نقل عمومي وارد شود تا ما ناچار نباشيم براي تحويل گرفتن تنها ۵۰۰ دستگاه اتوبوس ماهها پشت درهاي بسته معطل بمانيم. وي همچنين از رئيس جمهور خواست از آنجايي كه شهرداري تهران بودجه و منابع مالي محدودي براي اجراي پروژه هاي عمران شهري خود دارد، لذا مجموعه دستگاههاي اجرايي را وادارند تا در بازپرداخت بدهي هاي چند ميلياردي خود به شهرداري تهران كه سالهاست به تعويق افتاده است، تعجيل نمايند.

بهره برداري از ۱۷۰ طرح عمراني
000945.jpg
۱۷۰ طرح عمران شهري امروز با حضور مهندس مهدي چمران رئيس شوراي اسلامي شهر تهران و مديران شهري در شمال تهران به بهره برداري مي رسد.به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه يك اين طرح ها از جمله شامل احداث و تكميل بزرگراه ۷۶ متري ارتش (لشگرك)، احداث ميدان اراج، احداث دوربرگردان در بزرگراه هاي چمران، ارتش، بلوار اوشان و خيابان شهيد بديعي، احداث ترمينال در بزرگراههاي ارتش و امام علي(ع)، احداث پاركينگ و پل عابر پياده در بزرگراه ارتش، اصلاح هندسي در تقاطع هاي خيابان هاي شهيد لواساني، شهيد باهنر، شهيد بديعي و پاسداران و احداث پل هاي همسطح براي عبور معلولين و سالمندان مي باشد.

در مراسمي با حضور رئيس مجمع  تشخيص مصلحت نظام
بهره برداري از ۱۰۵ واگن جديد در متروي تهران آغاز شد
گروه شهري: پنج شنبه گذشته، با حضور رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، بهره برداري از ۱۰۵ واگن جديد متروي تهران آغاز شد.
به گزارش خبرنگار ما، آيت الله هاشمي رفسنجاني كه براي بازديد از فرودگاه بين المللي امام خميني، از ايستگاه ميرداماد تا حرم مطهر را با قطارهاي جديد طي مي كرد، واگن ها و قطارهاي جديد را تجهيزات مدرن و پيشرفته برشمرد و افزود: اين قطارها آسايش و رفاه بيشتري را براي شهروندان به ارمغان آورده است.
هاشمي رفسنجاني وضعيت فعلي متروي تهران را بسيار مطلوب توصيف كرد و گفت: مترو يكي از سازمان هاي منظم و دقيقي است كه از سرويس دهي مناسبي برخوردار مي باشد و نظم در خدمت رساني آن به گونه اي است كه مي تواند نماد و الگويي براي ساير سازمان ها باشد.
وي درباره بازديد از فرودگاه بين المللي امام تصريح كرد: با توجه به اين كه بزودي اين فرودگاه فعال مي شود و طي چند سال گذشته از پروژه بازديدي نداشته ام براي ارزيابي وضعيت و ميزان آمادگي اين فرودگاه تصميم به بازديد از آن گرفتم.
هاشمي رفسنجاني در خصوص شركت در انتخابات تأكيد كرد: ترجيح مي دهم ديگران اين مسؤوليت را بپذيرند و اگر آنچه مورد نظر من است اتفاق بيفتد وارد عرصه انتخابات نخواهم شد، در غير اين صورت ناگزير وارد عرصه انتخابات خواهم شد.
در حاشيه اين مراسم، مهندس محسن هاشمي، مدير عامل متروي تهران درباره واگن هاي جديد گفت: سال گذشته با كمك شوراي شهر و شهرداري تهران و مساعدت مجلس و دولت، مبلغي از طريق فاينانس بين المللي براي توسعه قطارهاي شهري به شركت متروي تهران اختصاص يافت كه در اين راستا ۱۰۵ واگن كولردار جديد مجهز به موتورهاي اي سي خريداري و اواخر سال گذشته به كشور حمل شد و در پي آن، تمهيدات لازم براي راه اندازي اين مجموعه فراهم آمد. بهره برداري رسمي از اين قطارها پس از يك هفته كار آزمايشي از امروز آغاز مي گردد و قطارها به شبكه حمل و نقل مترو مي پيوندند.
به گفته مدير عامل متروي تهران، اواخر سال ۸۴ خط متروي تهرانپارس، مسير شرق تهران افتتاح مي شود و اين بخش از شهر نيز تحت پوشش شبكه مترو قرار مي گيرد.

طرح هاي برگزيده باغ كتاب تهران
000954.jpg
به دنبال فراخوان مسابقه طراحي باغ كتاب تهران در اواخر بهمن ،۸۳ در آخرين روزهاي فروردين ۸۴ شاهد انتخاب طرح هاي برگزيده از سوي هيأت داوران اين مسابقه هستيم.
مديرعامل شركت توسعه فضاهاي فرهنگي و مجري اين طرح در اين باره مي گويد: پس از انتشار فراخوان اوليه اين مسابقه و ثبت نام متقاضيان شركت در اين طرح ۵۵ اثر به دبيرخانه مسابقه رسيد. هيأت داوران در جلسات مختلف در مرحله نخست از ميان ۵۵ اثر موجود، ۳۳ طرح را كه حائز شرايط اوليه شركت در مسابقه بودند انتخاب كرد. در مرحله دوم از ميان اين تعداد ۲۰ طرح انتخاب شدند. در مرحله بعدي ۱۳ اثر و نهايتا در مرحله پاياني هيأت داوران سه اثر را حايز شرايط رتبه هاي اول و دوم و سوم تشخيص دادند و نظر خود را به شركت توسعه فضاهاي فرهنگي اعلام كردند.
تشكر نيا گفت: طي هماهنگي  كه با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به عمل آمده طرح هاي برگزيده در محل مناسبي در نمايشگاه بين المللي كتاب تهران در معرض بازديد عموم قرار داده خواهد شد و به زودي پس از انجام مراحل قانوني و انعقاد قرارداد عمليات اجرايي طرح نيز آغاز خواهد شد.

نگاه
000951.jpg
فريد مرتضوي
وزير مسكن : براي رونق شهرهاي جديد بايد تهران را به شهري گران تبديل كنيم

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |