شنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۸۵ - Apr 30, 2005
واكنش شخصيت ها به نقد متقابل رياست جمهوري
و شهرداري
ايسنا: اشاره و انتقاد رئيس جمهور به حل نشدن معضل ترافيك در تهران و به دنبال آن انتقاد شهردار از دولت و رئيس جمهور واكنش هاي متفاوتي را در بين شخصيت ها و گروههاي سياسي درپي داشت.
امير محبيان در اين باره گفت :  شايد بيشتر از نتيجه انتخابات چيزي كه اهميت دارد اين است كه ما در مسير برگزاري انتخابات در جهت غني سازي فرهنگ سياسي كشور حركت كنيم.
محبيان بر ضرورت رعايت اخلاق و ادبيات سياسي در بحث انتخابات تأكيد كرد و گفت: يكي از نكاتي كه با رسيدن به آستانه انتخابات از اهميت ويژه اي برخوردار است و بايد تلاش كنيم كه به دام آن نيفتيم، اين است كه هيجانات و رقابت انتخاباتي باعث مي شود حريم هاي اخلاقي زير پاي گذاشته شود.وي به انتقادات اخير شهردار تهران به رئيس جمهور اشاره كرد و افزود: در چالش كلامي كه بين شهردار تهران و رئيس جمهور اتفاق افتاد به نظر مي رسد نوعي تعريض كلامي كه در سخن رئيس جمهور وجود داشت، شايد آقاي احمدي نژاد را به اين مرحله كشاند كه پاسخي بدهد.
ضمن احترامي كه براي هر دو شخصيت قائلم معتقدم در نزد افكار عمومي مثبت نيست كه حركت اين چنيني صورت گيرد و شاهد باشيم كه مسئولان حرمت يكديگر را زير سوال  برند.
 هادي حق شناس هم در اين خصوص معتقد است كه مطرح كردن مشكلات تهران از سوي رئيس جمهور بدون انگيزه سياسي بوده و قصد رئيس جمهور زير سؤال بردن آقاي احمدي نژاد نبوده است.نماينده مردم بندر انزلي در مجلس شوراي اسلامي  اظهار داشت: قطعا منظور آقاي خاتمي، با توجه به شناختي كه از ايشان در طول اين هشت سال داريم، تخريب عملكرد آقاي احمدي نژاد نبوده است، بلكه قصد بيان يك بحران و لزوم مديريت صحيح بحران ها و مشكلات تهران را داشته اند.
غلامحسين مظفري هم گفت: انتقاد منطقي بايد با حفظ حرمت ها و جايگاه ها بيان شود. نماينده مردم نيشابور در مجلس شوراي اسلامي در گفت وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درباره اظهارات و انتقادات شهردار تهران از رئيس جمهور با بيان اينكه شكستن حرمت ها، هزينه سنگيني براي كل كشور دارد، گفت: وقتي خود مسؤولان، جايگاه يكديگر را نگه نمي دارند، نبايد انتظار داشت كه مردم اين حرمت ها را نگه دارند.وي با اشاره به لزوم اجتناب از تخريب شخصيت ها، اظهار داشت: رعايت اخلاق و ادب سياسي حكم مي كند كه به جاي تخريب افراد، در جهت تقويت حكومت و نظام حركت كنيم.
حسين مظفر هم معتقد است كه در انديشه اسلامي، سياست منهاي ديانت مفهومي جز قدرت طلبي و خودخواهي و تخريب ندارد و سياستمداران در انديشه اسلامي بايد از منظر ديانت و فرهنگ موضع گيري كرده و سخن گويند.
نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي  درباره اظهارات و انتقادات شهردار تهران نسبت به رئيس جمهور گفت: بديهي است در كشور و ملتي كه اعتقادات آنها ناشي از مسائل ديني و مباني ارزشي است، بايد تمام اعمال و گفتار آنها منبعث از مباني ارزشي و اعتقادي باشد.
وي تصريح كرد: در انديشه اسلامي، ارتقاء و رشد روي شانه هاي ديگران يا به بهاي تخريب و نفي ديگران مذموم و بسيار ناپسند است.
وي بر لزوم نقد مشاركت جويانه اي كه به دنبال كشف حقايق به جاي تخريب ديگران باشد، تأكيد و خاطرنشان كرد: وقتي در جامعه ما توسعه سياسي به عنوان يكي از شعارها مطرح شد، انتظار اين بود كه انديشمندان مقتدر و نخبگان، ظرفيت تحمل و بردباري خود را بيشتر، بالا برند و نخبگان جامعه سياسي ما، در كنار داشتن انديشه هاي متفاوت، روابط انساني خود را حفظ كنند.
علي عباسپور تهراني فرد، هم گفت: طبيعتا همه نامزدها و يا كساني كه خود را در معرض كانديداتوري رياست جمهوري قرار مي دهند، داراي شايستگي هايي هستند كه بايد توسط همه نامزدها رعايت شود. وي تأكيد كرد: بايد از طعنه و تخريب و يا جملاتي كه به طعنه تعبير شود، پرهيز كرد.عضو شوراي مركزي فراكسيون اصولگرايان مجلس اظهار داشت: ادبيات انتقاد از يكديگر بايد ادبياتي صميمانه باشد، نه اينكه توهم پيش آيد كه به نوعي رقابت در مساله انتخابات است.
سيدمحمدرضا ميرتاج الديني، نايب رئيس كميسيون فرهنگي درخصوص لزوم رعايت ادب سياسي اظهار داشت: با توجه به بحثي كه بين رئيس جمهور و شهردار تهران پيش آمده، با رعايت ارتباط بين مديران و دستگاه هاي اجرايي مناسب است كه دستگاه ها هر كدام عملكرد خود را در معرض نقد قرار دهند.
ميرتاج الديني افزود: معتقدم مسئولان شهرداري و شهردار محترم نبايد از اين موضوع ناراحت شوند بلكه از آن استقبال كنند، همچنان كه شهردار و مسئولان شهرداري در مقابل عملكرد خودشان بايد پاسخگو باشند و گزارش جامعي به مردم بدهند.
نايب رئيس كميسيون فرهنگي در ادامه گفت: از اينكه رئيس جمهور يك سخن صريح در اين رابطه، قطع نظر از صحيح بودن اين انتقاد و يا عدم آن، بيان كرده شهردار نبايد ناراحت شود. وي افزود: ورود صريح و شفاف شهردار تهران به انتقاد از دولت حركتي مبارك، ولي ديرهنگام است. شهرداري تهران بايد خيلي زودتر از اين مشكلات داخل مديريت شهرداري با دولت را با مردم در ميان مي گذاشت.خيلي از مردم در جريان مخالفت ها و كارشكني هاي بعضي از دستگاه هاي اجرايي
در مقابل شهرداري نيستند.

۱۰۰ هزار واحد مسكوني ويژه جوانان
تا پايان برنامه چهارم واگذار مي شود
گروه اجتماعي:رئيس سازمان ملي جوانان خبر داد: ۱۰۰ هزار واحد مسكوني ويژه جوانان تا پايان برنامه چهارم واگذار مي شود.
رحيم عبادي در اولين مجمع ملي خيرين مسكن ساز جوانان با اشاره به وقوع سالانه ۶۷۰ هزار ازدواج در كشور گفت: تا سال گذشته حدود ۴۲۸ هزار و ۲۷۰ فقره ازدواج در گروه سني ۲۰ تا ۲۹ سال ثبت شده است كه اين تعداد عموما نيازمند مسكن هستند.
به گفته وي در حال حاضر ۲۱۸ هزار و ۱۳۵ «جوان متأهل جزو دهك پايين درآمدي» نيازمند مسكن هستند كه با توجه به نرخ رشد جمعيت اين رقم نيز افزايش خواهد يافت.
رئيس سازمان ملي جوانان با بيان اين كه نياز مسكن جوانان بايد بيش از گذشته مورد توجه قرار گيرد خاطرنشان كرد: طبق آخرين بررسي ها در حوزه آسيب هاي اجتماعي جوانان، به غير از اعتياد مشكلات اخلاقي ديگر در ميان جوانان جامعه در حال گسترش است. وي گفت: در حال حاضر سالانه ۷۰۰ الي ۸۰۰ هزار مسكن توليد مي شود كه سهم جوانان از توليد مسكن كل كشور براساس پيشنهاد ما به وزارت مسكن ۶۰ درصد و با توصيه وزارت مسكن ۷۰ درصد خواهد بود.
به گفته عبادي در جلسات كارشناسي آينده سهم جوانان نيازمند به مسكن برآورد خواهد شد و پيش بيني مي شود كه سالانه ۱۲۸ هزار مسكن در پروسه ساخت و ساز مسكن به جوانان داده شود؛ كه اين رقم در پايان برنامه چهارم توسعه به ۱۸۳ هزار واحد مسكوني افزايش خواهد يافت.
وي با اشاره به توافقات صورت گرفته با وزارت مسكن براي ساخت خانه هايي با مبناي ۴۸ متر مربع گفت: اين در حاليست كه ظرفيت وزارت مسكن و جامعه سالانه ۲۰ هزار واحد «مسكن ويژه جوانان» با مشاركت خود جوانان و خيرين مسكن ساز است كه در پايان برنامه چهارم توسعه، ۱۰۰ هزار واحد مسكوني خاص جوانان ساخته و تحويل داده مي شود.
عبادي همچنين خبر داد: با كمك خيرين مسكن ساز هزينه ساخت و تحويل ۱۴۰ واحد مسكوني تامين شد كه زمين نيز توسط وزير مسكن و شهرسازي واگذار مي شود.
رئيس هيأت مديره مجمع ملي خيرين مسكن ساز جوانان نز طي سخناني در اولين مجمع خيرين مسكن ساز جوانان از تهيه «برنامه اقدام ملي براي توليد و تامين مسكن جوانان» توسط خيرين و در يك دوره پنج ساله خبر داد و افزود: اين برنامه در اختيار مردم، خيرين، جوامع حرفه اي، مديران شهري، دولتمردان و مجلس شوراي اسلامي قرار مي گيرد تا هر يك با شناخت جايگاهشان نقش خود را در اين راستا ايفا كند.
مهندس علي محمد عليخانزاده، عضو هيات امنا و رئيس هيات مديره مجمع ملي خيرين مسكن ساز جوانان ادامه داد: بررسي ها نشان مي دهد كساني مي توانند صاحب مسكن شوند كه بتوانند براي پرداخت قيمت آن توانمندي اقتصادي خود را به نظام بانكي و مؤسسات پولي تامين كننده وام و اعتبارات به اثبات برسانند.
وي افزود: از آن جا كه درصد بالايي از جوانان كشور از بيكاري، فقدان ثبات شغلي و بنيه بسيار ضعيف اقتصادي رنج مي برند، طبعا از طرف بنگاههاي اقتصادي تامين كننده اعتبارات مسكن به رسميت شناخته نمي شوند و عملا از جريان عرضه و تقاضاي مسكن حذف شده يا حضور كمرنگي دارند.
مهندس عليخانزاده با بيان اين كه در سال ۱۴۰۰ حدود ۷۱ درصد جمعيت كشور شهرنشين شده و بيش از ۷۵ درصد اين جمعيت را جوانان تشكيل خواهند داد، بيان كرد: بر اساس ارزيابي هاي كنوني سالانه حدود ۷۰۰ هزار واحد مسكوني بايد توليد شود كه با توجه به وقوع حدود ۵۰۰ هزار واقعه ازدواج شهري بيش از ۷۰ درصد واحدهاي توليد شده بايد به جوانان اختصاص يابد.
به گفته رئيس هيات مديره مجمع ملي خيرين مسكن ساز جوانان، طي سالهاي آينده تقاضا براي مسكن شهري افزايش خواهد يافت كه جوانان عمده ترين متقاضيان و گروه هدف بازار مسكن كشور مي شوند.
وي با اشاره به تعادل و ثبات نسبي در بازار مسكن كشور با تلاش دولت و حضور بخش خصوصي، اظهار كرد: در حال حاضر مي توان گفت تا حدود زيادي به تقاضاي مسكن در كشور پاسخ داده شده و اكنون با اشباع بازار نوعي رخوت اقتصادي در اين بخش و كاهش ميل به سرمايه گذاري ايجاد شده است.
مهندس عليخانزاده تأكيد كرد: معتقديم كه مسكن جوانان موتور محركه اقتصاد مسكن كشور در آينده خواهد بود و اين تقاضا عمدتا در مناطق شهري شكل خواهد گرفت.
وي با بيان اين كه ۴۰ درصد مجموع واحدهاي مسكوني تهران داراي مساحتي كمتر از ۷۵ مترمربع مي باشد و اين رقم براي كل كشور حدود ۲۰ درصد است، ادامه داد: بر اساس مطالعات بانك جهاني هر خانوار كم درآمد ايراني از دهك هاي پايين قدرت خريد، فقط ۲۸ مترمربع مسكن و هر فرد كم درآمد ايراني در دهك هاي پايين قدرت خريد، فقط ۹ مترمربع مسكن را دارد.
رئيس هيات مديره مجمع ملي خيرين مسكن ساز جوانان تصريح كرد: خيل عظيم جوانان بيكار و يا كم درآمد، توان خريد واحدهاي توليد شده در كشور كه عمدتا بالاي ۷۵ مترمربع هستند را ندارند و به عبارتي ميان الگوي ساخت و توليد ۸۰ درصد مسكن كشور با مساحت بيش از ۷۵ مترمربع و الگوي تقاضاي مسكن ۷۰ درصد جوانان مسكن زير ۷۵ متر همخواني وجود ندارد.

اظهارات رئيس جمهور درباره آزادي رئيس شركت دخانيات
ايسنا: رئيس جمهور عنوان كرد كه دستور آزادي رئيس شركت دخانيات از سوي رئيس قوه قضاييه صادر شده است.
حجت الاسلام والمسلمين سيد محمد خاتمي، صبح روز پنجشنبه در حاشيه سخنراني در همايش ملي شوراها در پاسخ به سئوالي مبني بر سفارشش براي آزادي رئيس شركت دخانيات گفت: براي ايشان نامه شكايتي براي من نوشتند و در آن درخواست آزاديشان را در شب عيد كرده بودند، من نيز عين نامه را خدمت آقاي هاشمي شاهرودي فرستادم تا هرگونه صلاح دانستند انجام شود، ايشان نيز محبت كردند و دستور آزادي رئيس شركت دخانيات را صادر كردند. نماينده تهران در واكنش به ضمانت رئيس جمهور براي آزادي مديرعامل دستگير شده شركت دخانيات، گفت: قطع نظر از حقيقت جريان شركت دخانيات و واقعيت اتهامات وارده به مديرعامل اين شركت، مساله مهمتر اين است كه در اين جريان برخي مديران ارشد نظام براي چندمين بار نشان دادند كه اعتقاد راسخي براي مبارزه با فساد ندارند.
ابوطالب با بيان مساوي بودن همه افراد در برابر قانون در قانون اساسي و اين كه رئيس جمهور محترم بر خلاف ادعاهاي خود در اين هشت سال، هرگز معتقد به دفاع از قانون اساسي نبود، گفت: فساد اقتصادي و سياسي در كشور نهادينه شده است و نفوذ گروه هاي فشار سياسي اقتصادي كه در پرونده دخانيات نيز آشكار شد، اقتدار حاكميت را تضعيف مي كند.

فعاليت زنان بازرگان ايران توسعه مي يابد
رئيس شوراي زنان بازرگان اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران گفت: در ايران، زنان جوان و حرفه اي زيادي وجود دارند كه شوراي بازرگاني زنان با همكاري اتاق سعي در مطرح نمودن فعاليت هاي اين زنان در عرصه بين المللي دارد.به گزارش روابط عمومي اتاق ايران، «فاطمه شعباني» رئيس شوراي زنان بازرگان اتاق بازرگاني ايران در ديدار با خانم «سيوري» همسر شهردار لندن با اشاره به تشكيل شوراي زنان بازرگان اتاق بازرگان ايران، هدف از تشكيل اين شورا را ارتقاء فعاليت هاي زنان بازرگان عنوان كرد.وي افزود: هدف اصلي ما اين است كه زنان بتوانند در عرصه هاي تصميم گيري اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي فعاليت بيشتري داشته باشند.وي ادامه داد: در حال حاضر هيچ مانعي حقوقي براي فعاليت تجاري زنان در حوزه گردشگري، كارخانه داري، شركت هاي حمل و نقل داخلي و بين المللي و صنايع دستي وجود ندارد و عدم توسعه بنگاههاي مربوط به زنان به عدم منابع مالي و سرمايه اي زنان بر مي گردد كه آنان را در تنگنا قرار داده است.
«سيوري» همسر لرد شهردار لندن نيز در سخناني تصريح كرد: در انگلستان تمامي شوراهايي كه در خصوص زنان فعال اند، خصوصي هستند و حمايت دولت را ندارند.به گفته وي زنان در تمام دنيا يكسان هستند و نگراني هاي مشتركي در زمينه زندگي خانوادگي، موقعيت اجتماعي و فرزندانشان دارند.

انتخاب نهم
رفسنجاني: اگر در حد مطلوب رأي داشته باشم وارد مي شوم
ايسنا: هاشمي رفسنجاني اظهار داشت:  اگر فردي با حمايت بالاي مردمي وجود داشته باشد، قطعا نمي آيم. در غيراين صورت و اگر در حد مطلوب رأي داشته باشم وارد صحنه خواهم شد. وي افزود:« زمان زيادي ندارم و قبل از نام نويسي بايد تصميم بگيرم.»
رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام صبح پنجشنبه در جريان بازديد از فرودگاه امام خميني (ره) در پاسخ به اين سؤال كه چه زماني تصميم نهايي اش را اعلام خواهد كرد، گفت:منتظرم ببينم آيا كسي از بين افرادي كه اكنون مطرحند و خيلي از آنها هم با صلاحيت اند، در نظرسنجي ها آراي بالاي مردم را به خود اختصاص مي دهد يا خير. اگر چنين فردي با حمايت بالاي مردمي وجود داشته باشد، قطعا نمي آيم. در غيراين صورت و اگر در حد مطلوب رأي داشته باشم وارد صحنه خواهم شد. زمان زيادي ندارم و قبل از نام نويسي بايد تصميم بگيرم. وي با بيان اينكه رأي بالا در نظرسنجي مجلس معيار خوبي براي تعامل رييس جمهور آينده با مجلس است، گفت:اينكه من جلوتر هستم شايد به اين خاطر باشد كه من معروفتر و شناخته شده تر از بقيه هستم. اگر ديگران با برنامه هايشان نشان دهند بهتر از من مي توانند كار كنند، طبعا نظر مردم عوض مي شود. وي در پاسخ به اين سؤال كه مهمترين اولويت كاري اش در صورت انتخاب شدن چه خواهد بود؟ اظهار داشت: اولويتهاي زيادي از جمله مسائل سياسي، خارجي، اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي وجود دارد. بحث يارانه ها، تأمين اجتماعي عام براي مردم، ايجاد اشتغال و مسائل تحصيلي ايرانيان خارج از كشور وجود دارد. به خاطر مسؤوليتهاي فعلي ام در اين موارد نظراتي دارم و اگر بنا شد بيايم آنها را با مردم در ميان مي گذارم.
لاريجاني: مديران بايد دست از تنبلي بردارند
گروه سياسي: دكتر لاريجاني درخصوص عملكرد مسئولان در نظام مديريتي گفت: آقاياني كه بر مسند هاي كشور هستند براي اين نيست كه مسندهاي خودشان را حفظ كنند.اين امانتي است كه به آنها داده شده است.مديران بايد مسير كشور را بطوري هدايت كنند كه سمت كارآفريني حركت كنيم.نماينده رهبري در شوراي عالي امنيت ملي در ديدار با مردم تاكستان، انقلاب و نظام شكوهمند اسلامي را با شكوه خواند و افزود: وظيفه ما اين است كه با تمام وجود از موجوديت انقلاب دفاع كنيم.مردم ايران علاقمند هستند كه فرزندانشان تفكر ناب امام خميني(ره) را به خوبي محقق كنند.
دكتر علي لاريجاني كه در جمع مردم تاكستان سخن مي گفت: معضلات كشاورزان را نبود حمايت كامل دانست و افزود: ما بايد از قشرهاي تاثير گذار از جمله كشاورزان و معلمان دفاع كنيم.وي مسئله بيكاري را از معضلات ديگر كشور دانست و گفت: اگر كار در كشور نباشد، جوانان ما دست به كارهاي خلافي همچون اعتياد، فساد و... مي زنند و همين باعث مي شود مشكلات جامعه افزايش يابد.وي راه حل اين موضوع را مديريت درست خواند و افزود: «مديران ما بايد دست از تنبلي بردارند.» .تا زماني كه مديران، به سمت واردات كالا بروند و بحث توليدات داخلي را جدي نگيرند، كشور با چنين مشكلاتي همچنان دست و پنجه نرم خواهد كرد.وي در ادامه صحبت هايش مشكل ديگر را تورم دانست و تصريح كرد: موضوع ديگر و يا به نوعي يكي از مشكلات مهم كشور تورم است.اگر ما با اين موضوع بطور جدي برخورد نكنيم دچار مشكل خواهيم بود.به نظر من نرخ تورم نوعي ماليات سنگين است.
ولايتي: به كسي قول مقام نداده ام
مهر: نامزد احتمالي رياست جمهوري در جمع شركت كنندگان در مسجد آقا ضياءالدين اراك در پاسخ به سئوال يكي از شركت كنندگان كه پرسيد از شوراي هماهنگي دوگونه خبر در مورد نامزد اصلي مي رسد گفت: ما هم مثل شما در ابهام هستيم و هر دم از اين باغ بري مي رسد.ولايتي تكليف را رأي مردم و عدم تكليف را راي ندادن مردم به وي عنوان كرد و گفت: من به هيچ كس قول مقام ندادم و يكي از ويژگيهاي من استقلال من است. انتخاب افراد در كابينه و معاونتها براساس پايبندي به ارزشهاي نظام و كارآمدي و تجربه است و افرادي كه بالاترين امتياز را داشته باشند انتخاب مي شوند.وي گفت: من استادي دانشگاه شهيد بهشتي را به هر كاري ترجيح مي دهم و اگر رئيس جمهور شدم همان حقوق استاد دانشگاه را مي گيرم.
اگر جناحها اجماع كنند رفسنجاني نمي آيد
مهر: پسر ارشد آيت الله هاشمي رفسنجاني گفت: در صورت اجماع هر يك از جناح هاي چپ و راست بر روي يك كانديدا براي انتخابات رياست جمهوري، پدرم قطعا كانديدا نخواهد شد.
محسن هاشمي مدير عامل شركت راه آهن شهري تهران و حومه (مترو) افزود: هم اكنون آنقدر تردد كانديدا براي رياست جمهوري است كه موجب خواهد شد تا با تقسيم آرا، رئيس جمهور با راي خوب انتخاب نشود و در اين شرايط امكان دارد پدرم كانديدا شود. وي با اشاره به اين كه هم اكنون بر روي پدرم براي كانديدا شدن فشار است، گفت: الان نيروهاي مختلف اجتماعي اعم از دانشجويان، كارآفرينان، گروه هاي مختلف سياسي، روحانيون و روحانيت در ديدارهايي كه با پدرم دارند تقاضا مي كنند كه وي وارد صحنه انتخابات شود؛  بر همين اساس بر روي پدرم فشار است.
ورود رفسنجاني باعث سه قطبي شدن انتخابات مي شود
ايرنا: ابراهيم اميني جانشين رئيس ستاد انتخاباتي مهدي كروبي گفت: ورود  هاشمي  رفسنجاني باعث سه قطبي شدن انتخابات مي شود.وي در همايش مجمع نمايندگان ادوار افزود: با توجه به انتساب هاشمي رفسنجاني به اردوگاه راست، به نظر مي رسد بيشتر آراء او از محافظه كاران باشد و به همين دليل حضور او ضرري براي اصلاح طلبان ندارد.اميني گفت: با توجه به مشخص بودن مواضع اصلاح طلبان، حضور  هاشمي  صرفا باعث پراكندگي آراي جناح راست مي شود.
حمايت مسئولان شوراهاي هماهنگي از لاريجاني
فارس: مسئولان شوراهاي هماهنگي نيروهاي انقلاب اسلامي در استان هاي سراسر كشور حمايت قاطع خود را از كانديداتوري علي لاريجاني اعلام كردند.در بيانيه مشترك شوراهاي هماهنگي استان ها كه به امضاي مسئولان اين شوراها رسيده آمده است: شوراي هماهنگي نيروهاي انقلاب اسلامي در فرآيندي علمي و مردمسالارانه و پس از بررسي هاي فراوان و مبتني بر ارزيابي شايستگي ها و نظرسنجي هاي متعدد به جمع بندي نهايي رسيده و از ميان نامزدهاي اصولگرا براي حضور در عرصه انتخابات رياست جمهوري، جناب آقاي دكتر علي لاريجاني را كه از شخصيت هاي برجسته علمي و عملي كشور و از مديران توانمند ايران اسلامي هستند به عنوان كانديداي اصولگرايان معرفي نموده است.شوراهاي هماهنگي استان هاي سراسر كشور ضمن احترام به همه شخصيت هايي كه حسب وظيفه براي حضور در اين عرصه اعلام آمادگي كرده اند، حمايت خود را از تصميم شوراي هماهنگي نيروهاي انقلاب اسلامي مبني بر كانديداتوري جناب آقاي دكتر علي لاريجاني اعلام مي نمايد.
كانديداي جامعه كارگري رفسنجاني است
ايسنا: سهيلا جلودارزاده _ مسئول كانون خواهران خانه كارگر- در مراسم تجليل از كارگران زن با اشاره به فرمايش حضرت امام(ره) كه كارگران مديران جامعه هستند، گفت: جامعه كارگري  بايد براي رسيدن به خواسته ها و نيازهايي كه در دوره قبل رياست جمهوري تحقق نيافت تلاش كند كه در اين انتخابات رئيس جمهوري را انتخاب كند كه متعلق به بخش سرمايه گذاري غيرتوليدي نباشد بلكه به فكر كار و توليد و صنعت باشد. به گفته وي جامعه كارگري با توجه به بررسي هاي خود حجت الاسلام والمسلمين علي اكبرهاشمي رفسنجاني را به عنوان كانديداي كارگري انتخاب و دعوت كرده است.
رضايي: اگر ميثاق چهارنفره نقض شود مستقل مي آيم
ايسنا: يك كانديداي نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري گفت: بهترين زمان براي معرفي كانديداي اصولگرايان بعد از ثبت نام نامزدهاي انتخابات نهم است زيرا تا زماني كه ثبت نام ها انجام نشده و آرايش انتخاباتي انجام نشود هرگونه تصميم گيري عجولانه است.محسن رضايي طي سخناني در همايش تخصصي صاحبنظران اقتصادي، اجتماعي انجمن ملي نخبگان ايران، خاطرنشان كرد: تصميم داريم در گروه چهار نفره كانديداي رياست جمهوري به يك فرد واحد برسيم.وي افزود: زمان بين ۵ خرداد تا ۱۵ خرداد نظرسنجي ها درمورد انتخاب كانديداي اصولگرايان مي تواند ترتيب كانديداها را مشخص كند.وي افزود: هم اكنون شوراي هماهنگي به نوعي به بن بست رسيده اما اصولگراها در دو گروه چهار و شش نفره با يكديگر جلساتي دارند تا به توافقاتي برسند.رضايي در ادامه درخصوص معرفي كانديداي اصولگرايان كه گفته مي شود روز ۲۲ ارديبهشت ماه انجام مي شود، گفت: من اين تاريخ را قبول ندارم زيرا ما بر اساس ميثاق چهار نفره عمل خواهيم كرد و اگر اين ميثاق نقض شود من به صورت مستقل در انتخابات شركت خواهم كرد.
مهر عليزاده:سه نفر به دور دوم مي روند
ايسنا: محسن مهر عليزاده در ياسوج گفت: حضورم در اين دوره از انتخابات كاملا قطعي است و هيچ خللي تاكنون در عزمم ايجاد نشده است، اميدوارم بر اساس استقبالي كه مردم از من دارند موفق شوم.اين نامزد انتخابات نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري تصريح كرد: به نفع هيچكدام از كانديداي اصلاح طلبان كنار نخواهم رفت و اگر وضعيتي كه هم اكنون حكمفرماست به شكل كنوني ادامه يابد، قطعا انتخابات به دور دوم كشيده خواهد شد.وي اظهار داشت: به نظر مي رسد سه نفر از نامزد هاي معروف و صاحب نام كه بيشترين آراء را مي آورند در دور دوم با هم به رقابت خواهند پرداخت.
سه اولويت انجمن اسلامي مدرسين
ايسنا: انجمن اسلامي مدرسين دانشگاه ها درخصوص نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري بيانيه اي صادر و در آن تأكيد كردند كه اول؛ دعوت از مهندس موسوي، دوم؛ اجماع بر سر يك كانديداي واحد و سوم؛ حمايت از دكتر معين را در روند انتخاباتي پيگيري مي كنند.در اين بيانيه كه به امضاي قائم مقام دبيركل انجمن اسلامي  مدرسين دانشگاه ها رسيده آمده است: انجمن اسلامي مدرسين دانشگاه ها همگام با بسياري ديگر از جريان ها و تشكل هاي مدافع انقلاب و اصلاح طلب با درك شرايط ويژه اين دوره است كه دعوت از جناب آقاي مهندس ميرحسين موسوي را راهكار مناسبي مي داند كه حضور وي مي تواند مشروعيت بالا و كارآمدي دولت منتخب مردم را با حفظ ارزش ها و آرمان هاي اسلامي و انقلابي تضمين نمايد و توسعه پايدار و همه جانبه ميهن را به آرزوي عملي و محقق شدني مبدل سازد. اين انجمن هنوز هم از تحقق اين امر كاملا مايوس نيست و اطمينان دارد آنان كه مي توانند مسير تحقق مقتضيات حضور وي را هموار نمايند در صورت قصور، در پيشگاه تاريخ و محكمه الهي بايد پاسخگو باشند.
تا ۲۰ ارديبهشت فقط دو كانديداي اصولگرا مي مانند
ايسنا: عضو فراكسيون اكثريت مجلس ابراز عقيده كرد: تا ۲۰ ارديبهشت از شش نفر كانديداي اصولگرا، فقط دو نفر در صحنه رقابت هاي انتخاباتي باقي خواهند ماند.محمد دهقان، نماينده مردم چناران و طرقبه با بيان اين مطلب افزود: بنابر توافق انجام شده، از ميان كانديداهاي اصولگرا تا ۲۰ ارديبهشت ۲ نفر براي ادامه رقابتهاي انتخاباتي در صحنه خواهند ماند و بقيه به نفع آنها كنار خواهند رفت و تا ۵ خرداد نيز يكي از اين دو از صحنه خارج مي شود. وي تأكيد كرد: به هر صورت با آمدن يا نيامدن هاشمي، يكي از اعضاي گروه ميثاق كانديداي محوري خواهد بود.
من به عنوان يك حزب اللهي آزاد كار مي كنم
ايسنا: محمدباقر قاليباف با بيان اينكه بارها گفته  است كه عضو هيچ حزب و گروهي نيست، اظهار داشت: تأكيد من بر اين است كه از نيروهاي فعال و جوان استفاده كنم.وي روز پنج شنبه در جمع اعضاي ستاد جوانان آبادگران تأكيد كرد: بارها گفته ام عضو هيچ حزب و گروهي نيستم و به عنوان يك فرد حزب اللهي آزاد مشغول به كارم، در آينده نيز بر اساس شايسته سالاري با كساني كه روحيه پركاري داشته باشند، كار خواهم كرد.وي درباره برخورد با آقازاده ها و مفاسد اقتصادي، گفت: اين معضل در دهه اول انقلاب وجود نداشت و در دهه سوم رونق پيدا كرد. معتقدم اگر برخورد با مفاسد را جدي نگيريم نمي توانيم آرمان هاي انقلاب را دنبال كنيم و قطعا قوه قضاييه در اين مسائل نقش كليدي دارد، چون اين قوه احكام را صادر مي كند.
معين: اقتصاد اولويت دارد
ايسنا: مصطفي معين كه در حاشيه همايش مجمع نمايندگان ادوار مجلس با خبرنگاران سخن مي گفت، درباره آنچه كم توجهي به اقتصاد و مسأله معيشت مردم در برنامه اش ناميده شد، اظهار داشت: اين، يك سوءتفاهم بزرگ است، وقتي عدالت مطرح مي شود، در همه وجوه است، يكي از مهمترين وجوه آن، عدالت اقتصادي است و حتما اين در برنامه من جايگاه مهمي خواهد داشت، به خصوص كه متأسفانه عدم موفقيت مناسب در حوزه اقتصاد باعث شده كه درصد مهمي از مردم كشورمان زير خط فقر و آسيب ديده باشند، حتما حوزه اقتصاد اولويت خواهد داشت زيرا ما حدود ۱۵ ميليون آسيب ديده داريم.وي در بيان وجه تمايز خود در حوزه اقتصاد با ساير كانديداها اظهار داشت: نگاه ما به اقتصاد علمي خواهد بود. به جاي اين كه با يارانه و صندوق ذخيره ارزي و صدقه سري بخواهيم مسائل معيشتي مردم را سامان دهيم، سعي مي كنيم اقتصاد و شاخص هاي اقتصادي كشور را بهبود بخشيم و در عين حال اولويت هايي را هم براي اقشار آسيب ديده در نظر بگيريم تا به تدريج به سوي يك كشور سالم و مرفه پيش برويم.
مديريت كارگزاراني درد محرومين ندارد
فارس: قائم مقام جامعه اسلامي دانشجويان گفت: مديريت كارگزاراني زيبنده نظام ديني نيست و درد طبقه متوسط و محرومين را ندارد.مجتبي سلطاني قائم مقام جامعه اسلامي دانشجويان با بيان اين كه نوع نگاه مديريت كارگزاراني در صحبت حسين مرعشي كه اعلام كرد رئيس جمهور بايد مقتدر باشد و روزانه ۲ ساعت كار كند و دو  تصميم بگيرد و بقيه روز به استراحت و گلف بازي بگذراند نمايان مي شود، اظهار داشت: مديريت كارگزاراني همان نظام ارباب و رعيتي و خوانسالاري با پوسته مدرن است. وي تصريح كرد: خدمت صادقانه و بي منت و مقابله با نگاه كارگزاراني بايد وجه اشتراك طيف هاي مختلف جريان اصولگرا و كانديداهاي مطرح آن باشد.
رفسنجاني وضعيت مطلوب را محقق نكرد
فارس: عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با تاكيد بر اينكه هاشمي رفسنجاني نتوانسته وضعيت مطلوب مورد نظر مردم را محقق كند، گفت: وي از اين به بعد هم نمي تواند معجزه كند.اعلمي خاطرنشان كرد: مردم دنبال رئيس جمهوري هستند تا بتواند اعتماد مخدوش شده را ترميم و بازسازي كرده و نسبت به آينده مطلوب اميدواري ايجاد كند. وي با بيان اينكه روح قانون اساسي با سلطنت مخالف است، تصريح كرد: مقتضي جمهوريت در اينست كه يك رئيس جمهور بيش از ۲ دوره عهده دار مسووليت رياست جمهوري نشود هر چند كه منع قانوني وجود نداشته باشد و از آنجائيكه هاشمي به مدت ۲۶ سال در اين كشور حكومت كرده، ممكن است با ادامه رياست جمهوري وي شائبه نوعي سلطنت در اذهان تداعي شود.
احمد توكلي : جانم در گرو قولم
ايسنا: «احمد توكلي» كانديداي نهمين انتخابات رياست جمهوري در جلسه اي كه از سوي كميته ي دانشجويي ستاد انتخاباتي اش برگزار شده بود،گفت: بر خلاف آنچه كه از شعار اصلي من «نجات اقتصاد ايران» بر مي آيد من تحول در فرهنگ سياسي حاكميت را مقدم تر مي دانم و با توجه به بخش دوم شعار من يعني «جانم در گرو قولم» معتقدم كه حاكمان بايد بر حرف هاي خود ايستادگي كنند. وي تاكيد كرد:  سرآغاز رستگاري ايران درآن است كه حاكمان از قبل حكومت به ثروت اندوزي دست نيازند و دنبال امتياز نباشند. رئيس مركز پژوهش هاي مجلس در پاسخ به سوالي كه به تاكيد وي بر تغيير مديران ارشد در صورت پيروزي اش در انتخابات اشاره داشت گفت: برخي از اين مديران را جابجا و برخي را عزل خواهم كرد. اين كانديداي نهمين انتخابات رياست جمهوري تأكيد كرد سياست هاي اقتصادي رشد محور متناسب با الگوهاي سرمايه داري قرن نوزدهم بايد عوض شود .

صدور كارت ويژه تردد خبرنگاران از شهريورماه
مهر: معاون راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي گفت: براي دوره بعد، مجوز ورود به محدوده طرح ترافيك فعلي براي خبرنگاران به كارت تبديل مي شود و اين طرح از شهريور ماه آغاز خواهد شد.سردار محسن انصاري در گفتگو با خبرنگار اجتماعي خبرگزاري مهر با اشاره به اينكه درحال حاضر هزار نفر از خبرنگاران با معرفي از سوي رسانه ها و مطبوعات مجوز ورود به محدوده طرح ترافيك را گرفته اند، افزود: يك فرصت بيشتري داده مي شود تا ۵۰۰ خبرنگار باقي مانده نيز مجوز دريافت كنند و پس ازآن طرح ارايه كارت ويژه تردد به خبرنگاران حتما اجرا مي شود.

معاون سازمان حج و زيارت:
۵۰ درصد هتل هاي مكه و مدينه در اختيار
ايرانيان قرار دارد
فارس: معاون سازمان حج و زيارت گفت: ۵۰ درصد از هتل هاي مكه و مدينه در ايام حج در اختيار ايرانيان قرار دارد.
سيد ابوالحسن رضوي به خبرنگار اجتماعي فارس گفت: حدود ۷۰ هتل در عربستان در ايام حج در اختيار ايرانيان قرار دارد.
از اين رقم ۳۷ هتل در مدينه و ۳۳ هتل در مكه مي باشد كه ۸۰ درصد اين هتل ها دو تخته و ۲۰ درصد سه تخته است.
وي در خصوص تسهيلات ايجاد شده براي زائران در ايام حج عمره گفت: در حال حاضر هفته اي ۱۷ هزار نفر از ۱۶ ايستگاه پروازي به حج عمره مشرف مي شوند كه براي رفاه حال اين زائران، خدمات درماني در هتل هايي كه ظرفيت اشغال بالايي دارند به صورت رايگان ارائه مي شود.رضوي با اشاره به اينكه به ازاي هر ۵۰۰ نفر يك پزشك براي زائران وجود دارد، افزود: همچنين در طول ايام حج عمره، ۲ درمانگاه تخصصي شبانه روزي و ۸ درمانگاه عادي در مدينه و ۳ درمانگاه تخصصي و ۱۳ درمانگاه عادي در مكه داير خواهد شد.وي ادامه داد: همچنين سرويس هاي حمل و نقل رايگان به صورت شبانه روزي از ديگر تسهيلات فراهم شده براي زائران در ايام حج عمره است.معاون سازمان حج و زيارت با اشاره به اينكه سرانه فضاي هر زائر در عربستان افزايش يافته است، افزود: در گذشته سرانه هر زائر در عربستان ۵/۲ متر بود كه اكنون اين رقم به ۴ متر براي هر فرد افزايش يافته است.
رضوي با اشاره به اينكه امسال حدود ۴۵۰ هزار زائر براي حج عمره اعزام خواهند شد، اظهار داشت: از فروردين ماه تاكنون كه اعزام اين زائران آغاز شده، مجموعا بيش از ۶۰ هزار نفر به عمره مشرف شده اند.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |