سرمقاله
ظرفيت شش ميليوني
مينا شهني
- «خسته نباشيد قربان»
- «نبوديم، خستمون كردين»
اين جمله ها بين خلبان پرواز دبي - تهران و برج مراقبت فرودگاه بين المللي امام خميني (ره) رد و بدل شد و دقايقي پس از آن باند فرودگاه مملو از پاترول هاي صف كشيده اي شد كه فرود هواپيما را سخت و غير ممكن كردند. همين صحنه ها خاطره اي شد از بازگشايي رسمي فرودگاهي كه طي مدت 20 سال هزينه سالانه اي بالغ بر 12 ميليارد تومان براي دولت داشت.
با اين وصف درهاي فرودگاه تا يك سال بسته ماند. با خاطره اي كه از افتتاح فرودگاه بين المللي امام خميني در اذهان عمومي باقي ماند، اين بار مسئولان ترجيح دادند افتتاح مجدد فرودگاه با نشستن اولين پرواز بر باند پهناور فرودگاه شكل گيرد. حالا با گذشت يك سال از همان روز مناقشه، افتتاحي معمولي براي بزرگترين فرودگاه كشور در نظر گرفته شده است. سال گذشته فرودگاه مهرآباد پذيراي 10 ميليون مسافر بود و اين تعداد هر سال با رشد 5 تا 6 درصدي رو به رو است.
در حالي كه ترمينال يك فرودگاه امام خميني تنها براي 5/5 تا 6 ميليون نفر طراحي شده و انتظار مي رود تا سال 2015 اين ظرفيت به 15 ميليون نفر برسد. شايان ذكر است كه ظرفيت فرودگاه استانبول از 10 ميليون به 20 ميليون نفر و ظرفيت فرودگاه دبي در سال 2003 نزديك 5/20 ميليون نفر بود كه در طرح توسعه دوم و سوم به ترتيب به ظرفيتي نزديك به 36 ميليون نفر و 75 ميليون نفر مي رسد و ظرفيت فرودگاه ابوظبي 4 برابر فرودگاه مهرآباد است و تنها فرودگاه شارجه ظرفيتي 10 ميليون نفري دارد و حتي فرودگاه قديمي بغداد، 7 ميليون نفر مسافر مي پذيرد. بنابراين در اين زمينه ما تنها از كشور افغانستان پيش افتاده ايم. هر چند مي توان گفت اولين پس لرزه بازگشايي ناموفق فرودگاه بين المللي امام خميني (ره)، بركناري وزير راه و ترابري بود اما در يك سال گذشته بيشتر مسئولان مملكتي ناگزير از موضع گيري شدند. به نظر مي رسد افتتاح فرودگاه بين المللي امام خميني (ره) خواسته مشترك بسياري از مسئولان بوده است تا آنجا كه حتي در برابر اتهامات امنيتي نيز فرودگاه امام خميني (ره) از سوي وزير اطلاعات تبرئه شد. مدير كل جديد فرودگاه بين المللي امام خميني (ره) تاكيد مي كند كه هزينه هاي نگهداري و توسعه فرودگاه امام (ره) - اگر تمامي پروازهاي كشور به اين فرودگاه منتقل شود - تامين نخواهد شد. در انتقال پروازهاي داخلي به فرودگاه مشكلات زيادي وجود دارد چرا كه مسيرهايي در داخل كشور راه اندازي شده اند كه به دليل كوتاه بودن زمان مسافرت داراي توجيه اقتصادي و زماني براي انتقال از مهرآباد نيستند.
|