دوشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۸۴ - - ۳۶۸۷
توصيه هايي براي جلوگيري از اتلاف انرژي در ساختمان ها
جلوي فرار سرما رابگيريم
000912.jpg
حدود يك سوم كل انرژي منزل از راه درها و پنجره ها از بين مي رود. در خانه ها تعداد پنجره ها از درها بيشتر است، بنابراين بايد توجه بيشتري به آنها نشان داد
زهرا مهدي پور
هربار كه وسيله جديدي براي خانه خود مي خريد، يا سيستم گرمايش منزل را تنظيم مي كنيد يا لامپ سوخته اي را عوض مي كنيد، عملي انجام مي دهيد كه محيط زيست را تحت تاثير قرار مي دهد. احتمالا مي دانيد كه بزرگترين مشكلات زيست محيطي به طور مستقيم به توليد و مصرف انرژي مربوط مي شود، مانند هواي آلوده، دود و بخار شهرها، باران اسيدي، گرم شدن كره زمين و هزاران مشكل ديگر، اما شايد ندانيد كه هر كدام از ما قادريم چه نقش بزرگي در محيط زيست ايفا كنيم. ما مي توانيم اين كار را با ايجاد تغييرات كوچكي در محيط زندگي خود انجام دهيم.
درزبندي خانه
اگر در منطقه اي زندگي مي كنيد كه آب و هواي سرد دارد، احتمالا نزديك به 3/2 انرژي مصرفي خود را صرف توليد گرما مي كنيد. كوره ها يا ديگ هاي بخار قديمي، سوخت هايي مثل نفت يا گاز را چنان مي بلعند كه گويي فردايي وجود ندارد.
جايگزيني سيستم گرمايش فعلي منزل با يك سيستم كم مصرف مي تواند اقدامي عاقلانه باشد، اما لزوما اولين اقدام نيست. به عنوان اولين قدم بايد احتياجات گرمايي خود را كاهش دهيد؛ درزهاي خانه را ببنديد. منزل خود را عايق كنيد. با كاهش نيازهاي گرمايي خود قادر خواهيد بود احتياجات خود را با كوره يا ديگ بخاري كه به ميزان قابل توجهي كوچكتر از اندازه قبلي و البته ارزانتر نيز هست، برطرف كنيد. همين مطالب در مورد سيستم هاي تهويه مطبوع نيز صدق مي كند. اگر در منطقه اي گرم زندگي مي كنيد و نياز به دستگاه هاي سرمايش قوي داريد، پيش از نصب سيستم هاي تهويه مطبوع جديد، درزبندي خانه براي كاهش نيازهاي سرمايي لازم است.
در خانه اي كه منافذ آن به خوبي محكم و كاملا عايق شده است، نه تنها انرژي كمتري مصرف مي شود و سيستم هاي گرمايش يا سرمايش كوچكتر و كم ظرفيت تري لازم است، بلكه راحت  تر نيز هست.
يافتن و درزبندي نشتي هاي هوا
در بيشتر منازل قديمي، نشت هاي پنهان هوا، بزرگترين عامل هدر رفتن گرماست. بعضي از مهمترين محلهاي نشت هوا عبارتند از: لوله هاي درون سقف ها و كف هاي عايق نشده، دودكش هاي داخل سقف ها و ديواره هاي خارجي، محلهاي آب بندي و تيرريزي ديواره هاي پايه هاي ساختمان، دريچه هاي بخاري، دريچه هاي دسترسي به زيرشيرواني، تقاطع بالاي ديواره هاي داخلي يا فضاي زيرشيرواني، چراغ ها و بادزن هاي توكار در سقفهاي عايق شده، مجاري سيم كشي در سقف ها، كف ها و ديواره هاي عايق شده، محلهايي كه روكش آنها ريخته است، كليدها و پريزهاي الكتريكي، پنجره، در و قالب ساخت وسازهاي چوبي، سقف هاي كوتاه بالاي وان حمام و كمدها.
كاري كه بايد براي درزبندي اين محلهاي پنهان نشت هوا انجام داد، به اندازه و محل اين شكاف ها بستگي دارد. براي شكاف هاي كمتر از 6 ميليمتر، بهتر است از بتونه كاري استفاده كنيد. مواد درزبندي اسفنجي براي ترك هاي بزرگتر يا سوراخ هايي كه در معرض نور خورشيد يا رطوبت قرار دارند، بسيار مناسب است. اسفنج پلي اورتان يكپارچه، عموما در فروشگاه هاي ساختماني پيدا مي شود. از مواد درزبندي اسفنجي مخرب لايه ازون (كلروفلوئوروكربن ها) استفاده نكنيد. فقط محصولاتي را خريداري كنيد كه برچسب محافظ لايه ازون را دارند.نوار درزبندي، ماده اسفنجي انعطاف پذيري است كه معمولا سطح مقطع گردي دارد (با قطر 6 تا 25 ميليمتر) و به صورت حلقه هاي بلند عرضه مي شود. از اين نوار براي پر كردن ترك هاي بزرگ استفاده مي شود. به اين ترتيب كه آن را داخل ترك هاي عميق قرار مي دهند و بتونه مي كنند.براي پوشاندن دهانه شكاف هاي بسيار بزرگ مانند شيارهاي عمودي و دريچه هاي اتاق زيرشيرواني، از عايق هاي اسفنجي سفت استفاده كنيد. سوراخ هاي بزرگ را مي توان با عايق پشم شيشه درزبندي كرد. براي آنكه نتيجه بهتري به دست آيد، مي توان آن را در كيسه هاي پلاستيكي قرار داد تا هوا از ميان آن قسمت از پشم شيشه كه بدون حفاظ مانده است، نشت نكند. پلاستيك را در محلهايي كه درجه حرارت زياد است به كار نبريد. هنگام كار با پشم شيشه نيز بايد از دستكش و ماسك هاي ضدغبار استفاده كرد.
بهبود بخشيدن به درها و پنجره هاي نامناسب
حدود يك سوم كل گرماي منزل از راه درها و پنجره ها از بين مي رود. در خانه ها تعداد پنجره ها از درها بيشتر است، بنابراين بايد توجه بيشتري به آنها نشان داد. براي كاهش ميزان اتلاف گرما، مي توانيد پنجره هاي موجود را درزبندي كرده يا انواع موثرتري جايگزين آنها كنيد. انتخاب هر يك از اين راه ها به عوامل زيادي بستگي دارد.
اگر چوب هاي پنجره هاي فعلي پوسيده است، شيشه هاي آنها ترك دارد، قسمت هايي از بتونه اطراف شيشه كنده است، چارچوب هاي آن به خوبي محكم نيست يا قفل آنها خراب است؛ بهتر است كه آنها را عوض كنيد.
اگر پنجره هاي فعلي وضعيت خوبي دارند راه حل بهتر، نواربندي پنجره ها در مقابل هواست. درها را از ياد نبريد. درست مثل پنجره ها، سعي كنيد كه آنها وضعيت خوبي داشته باشند. اطراف آنها را به گونه اي ببنديد كه هوا از آنها نفوذ نكند. اگر زير درها باز است، زيردري نصب كنيد.
توصيه ها
۱- با كاربرد روشهاي كم هزينه از بارهاي سرمايي منزل بكاهيد. براي پنجره هاي غربي و شرقي منزل، سايبان تهيه كنيد. در روزهاي گرم، تا حدامكان، فعاليت هايي را مانند ظرفشويي، كه توليد گرما مي كنند، تا خنك شدن هوا (عصر) به تعويق بيندازيد.
-2سعي كنيد كه درزهاي منزل هنگام روز در فصول گرم، كاملا بسته باشد. از ورود رطوبت و گرماي ناخواسته به داخل منزل، جلوگيري كنيد. تهويه شبانه را، چه به صورت طبيعي، چه با هواكش ها، از ياد نبريد.
-3هنگامي كه درجه تنظيم حرارت ترموستات را افزايش مي دهيد، براي احساس آسايش بيشتر از بادزن سقفي استفاده كنيد.-4در مناطق گرم، در اطراف منزل درختان سايه دار بكاريد. اگر خيال داريد كه هنگام زمستان از گرماي خورشيد غيرفعال استفاده كنيد، درخت ها را در قسمت جنوبي منزل نكاريد.
-5اگر سيستم تهويه مطبوع مركزي شما قديمي شده است، مي توانيد كمپرسور بيروني را با مدل جديدتري با بازده بيشتر، جايگزين كنيد. در ضمن دقت كنيد كه اين بخش جديد بيروني، به طور مناسب و صحيح با بخش داخلي تطابق داشته باشد.
۶-اگر خيال داريد يك سيستم تهويه مطبوع جديد تهيه كنيد، اندازه آن را به طور دقيق معين كنيد. براي اين كار، از بازرسان انرژي يا پيمانكاران تهويه مطبوع كمك بگيريد.
۷-تهويه مطبوعي بخريد كه بازده آن بالا باشد. براي تهويه مطبوع اتاق، SEET بايد بيش از 9 و براي انواع مركزي، SEER بايد بيش از 12 باشد.
-8سيستم تهويه مطبوعي كه براي آب و هواي گرم و مرطوب مي خريد بايد بتواند رطوبت را كاهش دهد. به طوركلي، انواعي كه دمنده هاي متغير يا چند سرعته دارند، بهتر هستند.
-9سعي كنيد كه كمپرسور سايبان داشته باشد (هم در مورد تهويه مطبوع مركزي و هم اتاقي). ممكن است انجام اين عمل براي انواع اتاقي دشتوار باشد، ولي سعي خود را بكنيد.
-10سعي كنيد هنگامي كه تهويه مطبوع روشن است، از دستگاه هاي رطوبت زا استفاده نكنيد، زيرا اين نوع دستگاه ها سبب افزايش بارهاي سرمايي مي شوند و سيستم تهويه مطبوع مجبور مي شود، بيشتر كار كند.
-11تمامي كانال هاي سيستم تهويه مطبوع را با بتونه يا نوار كانال بپوشانيد و كانال هايي را كه از زيرزمين، اتاقك زيرشيرواني يا محلهاي خزيده رو عبور مي كنند، عايقكاري كنيد.
۱۲ - ترموستات را روي 25 درجه سلسيوس تنظيم كنيد. در صورت استفاده از بادزن سقفي درجه آن را زياد كنيد. اتاق هايي كه از آنها استفاده نمي شود، نيازي به تهويه مطبوع ندارند.
-13براي بيشينه كردن بازده دستگاه ها و سيستم هاي تهويه مطبوع، آنها را به طور مناسب، تعمير و نگهداري كنيد.

بيانيه انجمن مفاخر معماري ايران به مناسبت روز معمار
ساخت و ساز نه بدون معماران
ايران داراي ميراث بزرگ معماري جهان است. از كهن ترين بناهاي مهم معماري ايران، زيگورات چغازنبيل كه در 1250 سال قبل از ميلاد مسيح بنا شده است تا بناهاي دوره معاصر، تاريخي بيش از 3 هزار سال را در بر مي گيرد. در تمامي دوره هاي تحول تاريخ معماري تا آستانه معماري معاصر، آثار زيادي در گوشه و كنار اين سرزمين كهن وجود دارد كه سهم بزرگي را در شكل دادن و پيشبرد جريان معماري جهان به عهده داشته اند.
دغدغه پيوند با گذشته وعدم توفيق در به وجود آوردن يك جريان معماري كه بتواند به صورت صحيح، تداومبخش و تكامل دهنده تاريخ معماري ايران باشد و سهمي را در معماري معاصر جهان به خود اختصاص دهد يا بتواند به پيشبرد معماري جهان كمك كند، موجب شده است كه معماران ايراني با استفاده از تجربيات قبلي تلاش هاي جديدي را آغاز كنند. در اين تلاش دو نكته حائز اهميت است: اول اينكه معماري جهان در مجموع، يك سير تكاملي را نشان مي دهد و تمامي عناصر، اجزاي اين سير تكاملي اند و مشخصه اين سير تكاملي عظيم كه در بيش از چند هزار سال رخ داده است، حركت عمومي آثار معماري به موازات حركت كلي جهان هستي، يعني حركت از يك كيفيت مادي به يك كيفيت روحي و به بيان معمارانه، كم كردن ماده و افزايش فضاست.
دوم اينكه در تمامي آثار معماري، خلاقيت، وجه مشترك است كه به دو شكل بروز مي كند، يكي خلاقيت نظري، يعني آن مبناي فكري كه اثر معماري براساس آن استوار مي شود و ديگر خلاقيت فضايي است كه بخش معمارانه آن اثر را تشكيل مي دهد، لذا هر اثر معماري كه فاقد خلاقيت باشد، نمي تواند در سلسله عظيم آثار تاريخ معماري جهان جايي داشته باشد.
انجمن مفاخر معماري ايران بر اين باور است كه:
الف- بـزرگداشت ارزش ها و مفاهيم والاي انساني در معماري ايران، به همراه معرفي جلوه هاي باشكوه در هنر و فرهنگ معماري و شهرسازي ايران زمين و تجليل از معماران فرهيخته معاصر، مي تواند در يك گفت وگوي فراگير و در تماس با معماري معاصر دنيا به ارايه انديشه هاي پيشرو و قابل تأمل بينجامد. اين كار جبرا بر زمينه اي از ادراكات قابل انعطاف در زمينه فلسفه و انديشه معماري ايران، در شرايطي تكيه مي كند كه سنتهاي نيرومند پژوهشگري در جهان و فشار ناشي از حجم عظيم اطلاع رساني، هرگونه نگرش نو را به شدت تحت تاثير خود قرار مي دهد.
ب- بــا علم بــر ضرورت بازنگري در معيارها و ضوابط جاري در فضاي معماري كشور، ضمن دعوت از همه دست اندركاران، معماران و شهرسازان براي همكاري در معرفي و شناخت ارزش هاي متعالي در اين حيطه، اميد دارد كه تعيين روز معمار در تقويم رسمي كشور و اجراي برنامه هاي متناسب و فراگير در هفته معماري و شهرسازي بتواند توجه آحاد جامعه را بيش از پيش به نيازهاي امروز و فرداي محيط مصنوع پيرامون خود جلب كند، لذا پيشنهاد مي شود كه در سال 1384 و در عرصه معماري و شهرسازي كشور قدم هاي نخست در اين راه ها برداشته شود:
۱ - حمايت از ايجاد و تقويت تشكل هاي معماري و نيز انسجام جوامع، انجمن ها و كانون هاي موجود معماري و شهرسازي در سراسر كشور با حضور معماران و شهرسازان و انديشمندان هر استان بر اساس نيازهاي منطقه اي.
۲ - تقويت واحد ها و بخش هاي معماري و شهرسازي در سازمان ها و مراكز ذيربط دولتي و عمومي كه در حال حاضر متولي امر ساخت و ساز در كشور هستند و نيز ايجاد آن در دستگاه هاي اجرايي كه به نحوي با خلق محيط مصنوع سروكار دارند.
۳ - تبيين جايگاه معمار و معماري در جامعه و ارتقاي نقش معماران در طرح ها و پروژه هاي فني و اجرايي.
۵ -تحول در آموزش معماري و شهرسازي و جذب نيروهاي متخصص و فرهيختگان براي اصلاح و پيشرفت سيستم هاي موجود آموزشي در سراسر كشور.
۵ - ارتباط مستمر بين آحاد مردم، معماري و معماران از طريق رسانه ها و مراكز دانشگاهي و تحقيقاتي.
قدر مسلم آن كه دستيابي به برآيند همسو در نيروهاي كارآمد و سازنده علاوه  بر حفظ دستاوردهاي با ارزش اين بخش از تمدن ايراني، به ارايه مفاهيم نو و هويت بخش در معماري ايران خواهد انجاميد.

يادداشت
نتايج مسابقه معماري
مسابقه باغ كتاب كه يكي از بزرگترين مسابقات برگزار شده توسط شركت توسعه فضاهاي فرهنگي (وابسته به شهرداري) است، به سرانجام رسيد.
رتبه هاي اول و دوم و سوم به ترتيب از 10 اثر هم مژگان شبيري، هومن سلامت و ارسيا رخشان فر شدند.
از 10 اثر نيز تقدير به عمل آمد. صاحبان 10 اثر بعدي بدون رتبه بندي عبارتند از: مهندسين مشاور پاسارگاد، مهندسين مشاور آتاوا، مهندسين مشاور آسه مهر تبريز، پريسا علي محمدي، مجتبي يزداني، مهندسين مشاور كليل، بهزاد اتابكي، ولي الله ساقي، مهندسين مشاور رهرو و مهندسين مشاور دادار آفرين.
پايگاه اطلاع رساني اختصاصي معماري و شهرسازي
"آرونا" اولين پايگاه اطلاع رساني اختصاصي معماري و شهرسازي به زبان فارسي راه اندازي شد. به گزارش ايرنا، سوم ارديبهشت ماه مصادف با روز معمار، اين پايگاه كه داراي قالب بياني يك خبرگزاري است، رسما كار خود را آغاز كرد. از آغاز سال 84 "آرونا" به صورتي آزمايشي فعاليت دارد.
انعكاس تازه هاي عرصه معماري و شهرسازي در ايران و جهان هدف اصلي اين پايگاه است؛ اين عرصه تاكنون مهجور مانده بود. ايران با توجه به تاريخ كهن خود يكي از برجسته ترين تجارب را در حوزه معماري و شهرسازي در اختيار دارد.
آرونا در 7 بخش اصلي خبر، يادداشت، نگاه منتقد، نگاه نو، پيرامون، فرهنگ شهروندي و گزارش به انعكاس اتفاقات معماري و شهرسازي در ايران و جهان مي پردازد. كادر تحريريه اين پايگاه همگي معمار، شهرساز يا دانشجويان اين رشته ها هستند.
كنگره بين المللي ربع رشيدي
روزهاي 28تا 30رديبهشت ماه جاري تبريز ميزبان كنگره بين المللي ربع رشيدي خواهد بود؛ ربع رشيدي در اصل يك مجتمع دانشگاهي است كه دراواخر قرن هفتم هجري به دستور خواجه رشيدالدين فضل الله ساخته شد و هم اكنون به جز ويرانه اي از آن بر جاي نمانده است. اين موضوع بيشتر به لحاظ ويژگي هاي فرهنگي و تاريخي اهميت دارد.
محمدرضا حائري، مسئول پروژه اي تحقيقاتي در مورد ربع رشيدي است كه دفتر پژوهش هاي فرهنگي آن را به انجام مي رساند.
گفتني است 350 مقاله به دبيرخانه كنگره بين المللي ربع رشيدي ارسال شده است.
000900.jpg
يك ديوانگي سازنده
مستند "يك ديوانگي سازنده" مستندي يك ساعته به كارگرداني تام بال و برايان نف و به نويسندگي جفري كيپ نيس است كه تكامل طرح بناي خانه لوئيس را در كنار نگاهي تحليلي به روش فرنك گري شرح مي دهد.
يك ديوانگي سازنده، سير تكامل 10ساله اثر ساخته نشده خانه پيتر لوئيس را محور قرار داده است! فيلم تغيير شكل روش كار معمار را تعقيب مي كند و بر ايده هاي طراحي كه از خانه لوئيس سرچشمه گرفته است تمركز مي كند.
بسياري، گري را برجسته ترين معمار جهان در نيمه دوم قرن 20 مي دانند.
000915.jpg
فيروز فيروز در خانه هنرمندان
هفدهم تا بيست و دوم ارديبهشت نمايشگاه آثار معماري مهندس "فيروز فيروز" در نگارخانه  ميرميران خانه  هنرمندان برگزار مي شود.
فيروز فيروز، فوق ليسانس معماري از دانشگاه پرات نيويورك، داراي سوابق تدريس در همين دانشگاه و همكاري با معمار برجسته مصري "حسن فتحي" در قاهره است. وي داراي طرح هايي در نيويورك و برنده جايزه مجله معمار (مجله معماري بنياد آقاخان) براي طرح مسجد جده در عربستان است. مرمت بناي الهيه از فعاليت هاي جالب توجه اين معمار در ايران است.

خبر
كالبد شهري و معماري همساز با اقليم
000894.jpg
آزاده شاهچراغي
مروري بر متون نگاشته شده در زمينه بهينه سازي مصرف سوخت در ساختمان نشان مي دهد، مدتهاست نگاه بيشتر مهندسان و محققان بر تصحيح روش هاي طراحي ساختمان (تك بنا) معطوف شده است. اگرچه اين امربسيار ارزشمند است، اما نبايد فراموش كرد در كنار هر گونه جزيي نگري بايد نگاهي نيز به كليت ها داشت. به بيان ديگر بايد توجه داشت، علاوه بر آنكه مي بايست هر يك از بناها و ساختمان ها (به تنهايي) به گونه اي طراحي و اجرا شوند كه كمترين ميزان اتلاف انرژي را داشته باشند (يا اصولا اتلاف انرژي نداشته باشند) بايد به خاطر داشت كه لازم است، قرارگيري ساختمان ها در كنار يكديگر نيز در اين راستا صورت گيرد.در واقع شهرسازي و ضوابط مربوط به آن نيز بايد در خدمت اين هدف باشد (يا حداقل تاثير سوء نداشته باشد).
به بيان ديگر رواج ساخت وساز برمبناي طراحي هماهنگ با اقليم، زماني مي تواند بر كاهش اتلاف انرژي تاثير مطلوب داشته باشد كه زمينه (context) و بستر آن در كالبد شهر فراهم باشد، چراكه از سويي درصد قابل توجهي از جمعيت در شهرهاي بزرگ و كلانشهرها سكونت دارند يا به كار مشغولند و از سويي ديگر بيشترين درصد ساخت و ساز ها نيز در شهر ها انجام مي گيرد و به تبع اين امر بخش اعظم معضل اتلاف انرژي در ساختمان ها نيز منوط ومرتبط با مسئله اسكان در شهر و شهرنشيني است.
به عنوان مثال يكي از مسائل مهم در طراحي هاي همساز با اقليم براي استفاده بهينه از حرارت خورشيد در ايجاد آسايش درون ساختمان ها، دقت در قرارگيري بازشوها، كنترل جهت آنها نسبت به تابش خورشيد در طول روز، ابعاد سايه بان ها و تناسبات آنهاست، اما دقت و بكارگيري اين موارد در طراحي، تنها زماني نتايج مطلوب را ارايه مي كند كه نحوه قرارگيري واحد مسكوني در محيط پيرامون، امكان استفاده از اين انرژي را ميسرسازد.
به بيان ديگردرشهر هاي بزرگ – كه اتفاقا بيشترين معضلات اتلاف انرژي را نيز دارند – فواصل ميان واحد هاي مسكوني و ساختمان هاي دو طرف يك گذر مطلوب نيست. به اين معني كه معمولا اندازه عرض گذر، كوچه يا خيابان با اندازه ارتفاع ساختمان تناسب مورد نياز را ندارد. يكي از پيامد هاي منفي اين مطلب، عدم ايجاد بستر و زمينه مناسب جهت استفاده از نور طبيعي روز و حرارت ناشي از تابش خورشيد در طبقات نخستين و پايين تر ساختمان هاست.
در واقع عرض كم  گذر، كوچه يا خيابان نسبت به ارتفاع ساختمان ها، سبب مي شود پيكره يك ساختمان بر ساختمان مقابل سايه افكند، به طوري كه گاهي يك واحد ساختماني در طبقات همكف، اول - يا بعضا طبقات بالاتر- به دليل سايه ساختمان رو به رو، در تمام طول روز حتي نور طبيعي مناسبي هم در يافت نكند، بنابراين در اين واحد ها مسلما نمي توان از انرژي حرارتي خورشيد براي ايجاد دماي مطلوب در فضاي درون، بهره برد.
البته تاكنون هر گاه مسئله تناسب عرض گذر و ارتفاع ساختمان هاي اطراف در شهر ها مطرح شده است همواره مسئله ديد ناظر، پرسپكتيو خيابان يا معضل اشرافيت ناشي از فواصل ميان بازشوهاي روبه رو به هم و مواردي از اين دست موردبحث بوده است، اما بايددقت داشت در نظر گرفتن اين مورد در قوانين ساخت و ساز در شهر، بر نحوه استفاده از انرژي حرارتي خورشيد براي ايجاد آسايش و ايجاد گرماي مطلوب در يك واحد ساختماني، تاثير مستقيم دارد.
بنابراين، با توجه به نمونه اي كه شرح داده شد و با نظر به اينكه از يك سو بيشترين در صد ساخت و سازها و از سوي ديگر بيشترين مصرف انرژي در كلانشهر ها به چشم مي خورد، مطمئنا بازنگري بر قوانين شهرسازي بخصوص مسائل مربوط به تراكم و بلندمرتبه سازي در شهر، بر نحوه استفاده از انرژي گرمازاي خورشيد در ايجاد دماي مطلوب درون ساختمان ها تاثير بسزايي دارد.
به همين ترتيب مسئله هماهنگي ارتفاع واحد هاي همسايگي و ساختمان هاي همجوار، نحوه پراكندگي كاربري ها در شهر و همجواري كاربري هاي گوناگون، بكارگيري مصالح گوناگون در جداره خارجي بنا (نما) باتوجه به قوانين شهرداري و در نهايت مسئله توجه به شرايط اقليمي هر شهر، در تدوين قوانين شهرسازي آن، هر يك به تنهايي بر نحوه جلوگيري از اتلاف انرژي در ساختمان ها موثر است و جاي بحث وتحقيق دارد.
اميد است بازنگري مجدد بر طرح هاي شهري و قوانين شهرسازي و نيز رفع نواقص بتواند سبب ايجاد كالبد شهري مناسب و پديد آمدن زمينه مطلوب براي رواج طراحي و ساخت بناهاي همساز با اقليم شود تا ميزان اتلاف انرژي در ساختمان ها كاهش يابد و آسايش بيشتري براي شهروندان حاصل شود.

زيبـاشـهر
ايرانشهر
تهرانشهر
جهانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
درمانگاه
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  زيبـاشـهر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |