سه شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۸۴
به مناسبت هفته بزرگداشت مقام معلم (۱۲ تا ۱۹ ارديبهشت ماه)
دلداده عشق
000576.jpg
ايرج شگرف نخعي
اشاره:از دوازدهم تا نوزدهم ارديبهشت ماه هر سال، به مناسبت شهادت استاد شهيد مرتضي مطهري، هفته بزرگداشت مقام معلم در سراسر كشور گرامي داشته مي شود. ديروز در مطلبي تحليلي به بررسي وضع نظام آموزشي و جايگاه معلمان پرداختيم. امروز نيز در ادامه اين روند، نوشته اي را از استاد ايرج شگرف نخعي، كه از معلمان با سابقه و مسئولان آموزش و پرورش در سال هاي آغازين پيروزي انقلاب اسلامي بوده اند، به چاپ مي رسانيم. با اميد به اين كه انتشار اين گونه نوشته ها، گامي هر چند كوچك در ارتقاي كيفيت آموزش و پرورش كشورمان برجاي بگذارد.
رسول معظم كه آن قرب داشت
خدايش چرا بي معلم گذاشت
نمي خواست مرهون آموزگار
شود رهبر مردم روزگار
معلم اگر داشت، تا زنده بود
مر او را يكي كمترين بنده بود
هر كس كه انسان مي سازد و انديشه مي پرورد و ره مي نمايد و جهل مي زدايد، معلم است و معلم متقي، گل سرسبد آفرينش. هفته معلم را با ياد بزرگ معلم قرآن و دين و تفكر، فيلسوف عاليقدر شهيد بزرگوار استاد مطهري به همه معلمان تبريك و تهنيت مي گوييم.
الگوي ما معلمان، استاد مطهري است. مردي كه عالم بود، عامل بود، عميق بود و ژرف نگر، جوان فكر بود و به معناي واقعي كلمه، گل زيباي باغ زندگي و هستي بود. معلمي كه هم مصداق مدادالعلما بود و هم دماءالشهداء. هم عمر پربركتش در بهترين شيوه بيان و قلم براي فرزندان اسلام، بلكه جهان صرف شد، و هم از قطره قطره خون ارزشمند خويش، تابلويي از شكوه و جلال و معرفت و دانش، پيش روي فرزندان قرآن و عترت قرار داد.
آموزش و پرورش به عنوان زيرساخت هر نوع سازندگي و نوسازي مطرح است و ركن اصلي اين سازندگي، معلم است. بحث درباره تابلويي نفيس، با كسي كه در شناخت رنگ ها عاجز باشد، كاري است بيهوده .
قدر مجموعه گل، مرغ سحر داند و بس
كه نه هركو ورقي خواند معاني دانست
معلم، نشانه شكوه دانش و الگوي ايثار و اخلاص است. دانش آموزان چون شبنم بر پرتو نگاه معلمان مي نشينند و شيره انديشه و زندگي خود را هديه آنان مي كنند.
متأسفانه در جامعه ما روز به روز ارزش معلم كم مي شود، هم از جهت معنوي و هم از لحاظ مادي، همه داد از حل مشكلات فرهنگيان مي زنند ولي كاري انجام نمي دهند و در نهايت مي گويند خود شما، مسئولين را انتخاب كرده ايد.
براي رفاه حال معلمان، حقوق دستگاه هاي ديگر را اضافه مي كنند! اين خيلي خوب است، اما معلم چه گناهي كرده كه همه اش بايد با وعده زندگي كند!
يكي از مسئولان عزيز كه در شرف بازنشستگي است، نقل مي كرد: از بس گفتند مطالبات معلمان را مي پردازيم و نداده اند. يك شب خواب ديدم خمره جواهري پيدا كردم، با زحمت آن را از زمين بيرون كشيدم، به قسمي كه كمرم سخت درد گرفت، از خواب بيدار شدم، از خمره خبري نبود، ولي كمرم هنوز درد مي كرد.
شبي در خواب مي ديدم لباس تازه اي دارم
ميان رختخواب گرم و نرم آوازه اي دارم
ميان جيب هايم پول بي اندازه اي دارم
شدم بيدار و ديدم باز عريان جمله اعضا را
خدايش بيامرزد «نسيم شمال» گوينده شعر را، در اين مملكت تفاوت هاي حقوقي، حق كشي ها و بي عدالتي ها فراوان است. در مملكت غني و پردرآمد، نبايد مردم اين قدر در مضيقه باشند. متأسفانه مسئولان فقط به تعداد كمي در اطراف خود رسيدگي مي كنند!
خلل پذير بود هر بنا كه مي بيني
مگر بناي رياست كه خشتش از حرف است
خطرناك ترين تفكر در جامعه، تفكر شعاري است، بدون راه مشخص و با يك مشت شعار، روي موج احساسات نمي توان راه رفت.
در كلاس درس انشاء آموزگار به بچه ها گفت: درباره نداري و فقر انشايي بنويسند. روز بعد پسر فورد يا اوناسيس يا ميلياردر ديگري در همين رديف ها نوشت:
مرد فقيري بود كه خودش فقير بود، همسرش هم فقير بود. مامانش فقير بود، پسرش فقير بود، آشپزشان فقير بود، باغبانشان فقير بود، كلفت و نوكرشان فقير بود، حتي راننده شان هم فقير بود.
چه خوب گفته سنايي غزنوي:
آن شنيدي كه رفت ناداني
به عيادت به درد دنداني
گفت باد است زان مباش غمين
گفت آري نزد تو اين
بر من اين درد كوه پولاد است
چون تويي بي خبر، تو را باد است
به داد معلمان برسيد، چه شاغل و چه بازنشسته كه عمري صرف تربيت انسان ها كرده اند. چوب تعليمشان محبت بود و كلاس درسشان گل باغي، كه عطر احساس و عاطفه داشت. قبول مسئوليت معلمي، قبول همه سختي هاست، به قول شهيد مطهري(ره) معلمي اشتغال نيست، اشتعال است.
معلم به چشمه مي ماند، تكريم معلم يعني بالا بردن سطح چشمه تا آب آن بر تمامي سطح كشت و صحرا مسلط شود. سبك كردن او به منزله پايين بردن سطح آب چشمه است تا بر هيچ زميني سوار نشود.اي كاش تمامي قلب ها با ريزش باران به طراوت و پاكي باران مي شد.پايان بخش سخن، فرمايش مقام معظم رهبري است كه:
«مجموعه فرهنگيان كشور يك مجموعه محروم و قدرناشناخته اي هستند كه احترامي فراخور خودشان نشده اند. در اين مجموعه فرهنگي، چه قدر تلاش و ابتكار و حس دلسوزي و خدمت و عزيزترين احساس هاي انسان، يعني عشق به نسل نو و آينده موج مي زند كه اين را مردم ما نمي دانند. مجموعه اي كه در آن اين همه صفا و ارزش و معنويت هست و اين معنويت ها مورد شناسايي مردم هم نيست. به نظر من بايد از اينها حمايت و دفاع كرد.»
دلداده عشقم و نرفتم بي راه
راهي به جز اين نيست، خدايست گواه
در هر چه نظر كنم، نبينم جز عشق
لاحول و لاقوه الا بالله.

نگاه
زنده در يادها
ليلا سليقه دار- معلم
روزها از پي هم مي گذرد و من در دوران چرخ زندگي، آشوب وار و آشفته سرمي گردم. هر روز، روز تازه اي است و تجربه اي نو و هر تازگي مرا به سوي ابهام بزرگتري مي كشاند. اكنون زندگي برايم ابهامي بزرگ است. ايام خوش آموزش را كه در كنار دوستانم، غزل هاي تو را بهر مي كرديم، به ياد مي آورم، كنكاش مي كنم. من همه برگ هاي امتحاني و پرسش هاي كلاسي را به ياد دارم. همه را مو به مو و سؤال به سؤال بررسي كردم، اما، پاسخ پرسش بزرگ امروزم را نيافتم.
كاش آن روزها باز مي آمد و از تو مي پرسيدم كه «مثبت كجاست» و «انديشه سازنده» چيست؟ راه فرار از «بدبيني و بدگويي» از كدام سو است؟ همدلي و دست مهربان را در كدام وادي مي توان يافت و خلاصه چگونه اين دل بي قرار و آ فت زده دست روزگار خاكستري را آرامش بخشم. گفته بودي كه روح، فناناپذير و بزرگ از جنس خلاف آب و خاك است. ياد دارم كه چگونه تن را قفس اين روح مثال مي زدي و مي گفتي كه روح همچون يك عقاب به دام افتاده در تقلاي آزادي است، اين جا اندازه او نيست. خوب حرفهايت را به ياد دارم، اما امروز مي بينم كه من و همه صاحبان چشمان تماشاگر من در كلاس هاي درسم، حس ناهمگوني و ناهمجنسي با محيط خود را دارند و همه همدرد و هم نواي روان خود شده اند. شاگردانم تشنه پاك ماندن قلب، روشن ديدن ايام، پرنشاط بودن فكر و وسيع بودن ذات و بسيط بودن كلام هستند. اما من راهش را نمي دانم تا دستشان را بگيرم و آنها را بر لب چشمه اميدواري و پويايي و احساس و نشاط روانه سازم.تنها حس امروزم، افسوس است. چون تو حتماً اين راه ها را مي دانستي. اي كاش يك بار ديگر دانش آموز مي شدم و تو معلمم، تابياموزاني آنچه را كه امروز لازمه زندگي است و نشانم دهي راه سلامت قلب را. بيش از هميشه به تو محتاجم و بيش از هر زمان در يادم زنده هستي. اي معنا بخش زندگي ديروزم، كاش برايم ماندني تر بودي تا غزل هاي شادي  بخش زندگي امروز را در گوشم مي خواندي. به عنوان شاگرد ديروز و معلم امروز، دوست دارم روز معلم را به همه معلمانم در طول تحصيل، به ويژه سركار خانم يسيري، دبير عزيز ادبياتم كه اكنون از ايشان بي اطلاع هستم، تبريك بگويم. روز معلم بر همه معلمان عاشق مبارك باد!

اخبار فرهنگ وآموزش
000579.jpg
برگزاري جشنواره كتاب هاي آموزشي رشد
فراخوان پنجمين جشنواره كتاب هاي آموزشي رشد كه به ارزشيابي و معرفي برترين  كتاب هاي آموزشي دوره متوسطه مي پردازد منتشر شد.
به گزارش خبرنگار ما، اين جشنواره در دو بخش انتخاب، معرفي و تقدير و فعاليت هاي جنبي با هدف تبيين و انتقال سياست ها، هدف ها و برنامه هاي آموزش و پرورش در حوزه انتشار كتاب هاي آموزشي؛ ارزشيابي كتاب هاي آموزشي موجود، به منظور انتخاب و معرفي كتاب هاي برگزيده؛ انتخاب نويسندگان و ناشران برتر در حوزه تأليف و نشر كتاب هاي آموزشي؛ فراهم آوردن تبادل نظر ميان پديدآورندگان كتاب هاي آموزشي و شناخت مشكلات و تبيين راهبردهاي مناسب براي انتشار كتاب هاي آموزشي آبان ماه سال جاري در تهران برگزار مي شود.در بخش انتخاب، معرفي و تقدير مجموعه  آثار رسيده بررسي مي شوند و از ميان آنها در هر يك از گروه هاي هفت گانه دانش افزايي دانش آموزان؛ پرورش مهارت هاي فرايندي، علمي، پروژه اي و هنري دانش آموزان؛ دانش افزايي، مهارتي و روشي براي معلمان؛ كار و فعاليت هاي يادگيري براي دانش آموزان؛ تمرين به منظور تثبيت، تقويت و آموزش جبراني يادگيري دانش آموزان؛ سنجش و ارزشيابي پيشرفت تحصيلي دانش آموزان و فعاليت محور در چارچوب هدف هاي برنامه هاي درسي خاص براي دانش آموزان مربوط به حوزه آموزشي انتخاب، معرفي و تقدير خواهند شد.تقدير از ناشران برگزيده در حوزه توليد كتاب هاي آموزشي، انتشار خبرنامه آينه و ويژه نامه جشنواره، برگزاري نمايشگاه كتاب هاي آموزشي مرتبط با موضوع جشنواره، استقرار غرفه ارزشيابي، مشاوره و اطلاع رساني و برگزاري ميزدگردهاي علمي، كاربردي نيز از جمله فعاليت هاي بخش جنبي خواهند بود.بر پايه اين گزارش، ناشران كتاب هاي  آموزشي علاقه مند به شركت در جشنواره بايد برگه تكميل شده مشخصات اثر را به همراه دو نسخه از كتاب هاي آموزشي كه در فاصله سال هاي ۸۱ تا ۸۳ براي اولين بار چاپ شده باشند، حداكثر تا پايان روز ۳۱ خرداد ماه به نشاني تهران، خيابان ايرانشهر شمالي، ساختمان شماره ۴ وزارت آموزش و پرورش (شهيد سليمي)، پلاك ،۲۶۸ دفتر انتشارات كمك آموزشي، طبقه پنجم، دبيرخانه جشنواره كتاب هاي آموزشي رشد ارسال كنند.
آزمون دوره راهنمايي مراكز تيز هوشان
آزمون  ورودي  مرحله  دوم  پايه  اول  راهنمايي  براي  ورود به  مراكز آموزشي سازمان  ملي  پرورش  استعدادهاي  درخشان  راس ساعت  ۹ صبح  روز جمعه  ۳۰ ارديبهشت  ماه  برگزار مي شود.
دانش آموزان  پذيرفته  شده  از ۲۴ تا ۲۹ ارديبهشت  ماه  فرصت  دارند كارت  ورود به  جلسه  آزمون  مرحله  نخست  را براي  مهر زدن  جهت  شركت  در آزمون  مرحله  دوم  به مراكز آموزشي  سازمان  ملي  پرورش  استعدادهاي  درخشان  آن شهرستان  ارايه  كنند.

بازارچه
دانش نامه احاديث پزشكي (دوره ۲ جلدي)
مؤلف:محمد محمدي ري شهري/ با همكاري: مرتضي خوش نصيب،  محمد تقي سبحاني نيا، رسول افقي، احمد سعادت فر/ ترجمه: حسين صابري/ ناشر: دارالحديث قم/ چاپ دوم، ۱۳۸۳/ ۵۶۸+۷۱۲ صفحه، وزيري/ با جلد سلفون/ دوره ۲ جلدي: ۷۰۰۰ تومان.
مؤلف در بخشي از پيش گفتار دانش نامه احاديث پزشكي آورده است: «... هرچند از نظر لغت و متون اسلامي، «طب »شامل درمان بيماري  هاي جسم و جان است و درمان كنندگان جسم هم مانند درمان كننده جان، مظهر اسماي حسناي الهي هستند و افزون بر اين،«طب تن »و«طب روان »ارتباط بسيار نزديكي با هم دارند (به گونه اي با تدبير رواني مي توان شماري از بيماري هاي جسماني را علاج كرد و به عكس،  با درمان جسماني، پاره اي از بيماري هاي رواني را مي توان درمان كرد)،  اما طب تن و طب جان، در نوشتارهاي اسلامي دو موضوع مستقل اند.«طب روان»موضوع علم اخلاق است و اصطلاحاً به آن طب اطلاق نمي شود. بنابراين، دانش نامه احاديث طبي، تنها احاديثي را در خود جاي داده است كه در آنها بهداشت و يا درمان بيماري هاي جسمي مطرح شده است...»
دانش نامه احاديث پزشكي شامل پنج بخش: پزشكي، بيماري، مباحث مربوط به اندام ها و دستگاه هاي بدن، تأثير خوردن و آشاميدن در سلامت و بيماري، درمان با غذاها و گياهان دارويي است.
000573.jpg
انتشار شماره جديد «وب»
پنجاه و نهمين شماره ماهنامه آموزشي، پژوهشي و اطلاع رساني «وب» ويژه ارديبهشت ماه ۸۴ منتشر شد.
ظرفيت بيشتر، ذخيره بيشتر، ۱۰ دليل براي توسعه در ASP، رمز موفقيت گوگل، صنعت ميزباني وب و تحول تجارت الكترونيكي/ جلب اعتماد از طريق پست الكترونيكي/ بازاريابي در تجارت الكترونيكي/ چگونگي ايجاد وب هاي كاربر پسند/ تقويت امنيت در شبكه هاي بي سيم/ فناوري Bluetooth، گذشته، حال و آينده/ ترفندهاي Dreamweaver MX/ تهديد عليه شبكه/ كارگاه Univ/ پشت پرده كامپيوتر/ آموزش PhotoImpact/ ترفندهاي ويندوز/ نحوه عملكرد زير ساخت پخش چند رسانه اي از طريق IP/ برنامه نويسي بازي Tiv Tac Toe/ ترفندهايي براي افزايش كاركرد باتري كامپيوترهاي كيفي/ اخبار ICT ايران و جهان/ گذري در دنياي فناوري/ در دنياي كامپيوتر چه مي گذرد/ خريد اينترنتي آسان با استفاده از Flex و طراحي سريع و ساده وب سايت ها با Publisher، از جمله عناوين مهمترين مطالب اين شماره مجله وب است.

فرهنگ
ادبيات
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
ورزش
|  ادبيات  |  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |