سه شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۸۴
ليگ قهرمانان اروپا
فينال رويايي با چلسي وميلان
000588.jpg
حسن حيدري
از بين ۴ گزينه حاضر در ليگ قهرمانان اروپا طي هفته جاري دو تيم براي فينال روز چهارم خرداد استانبول انتخاب مي شوند جام اروپا كه امسال پنجاهمين دوره آن به پايان مي رسد در پاريس متولد شد اما دقيقاً معلوم نيست چه كسي ابداع كننده آن بود. به اعتقاد بعضي ها يك لهستاني الاصل به نام جوليوس اوكراين چك اين جام را بنا نهاده است، اما گروهي ديگر معتقد هستند گابريل هانو روزنامه نگار فرانسوي خالق اين تورنمنت بود كه قصد داشت فوتبال را در اروپا گسترش دهد.
در حقيقت هر كدام از آنها نيمي از راه را پيموده اند اوكراين چك كسي را يافت كه كاملاً با او همفكري داشت.البته از آن زمان تاكنون اين بازي ها با تغييرات عمده اي روبه رو شده است و اكنون ليگ قهرمانان اروپا داراي يك سازمان پرقدرت با نيروهاي برجسته و كارآمد است. با افزايش تعداد تيم هاي حاضر در اين جام نه تنها بيشتر تيم هاي اروپايي شانس حضور در اين جام معتبر را دارند بلكه باعث افزايش كيفيت اين بازي ها شده است.براي فينال جام پنجاهم ليگ قهرمانان اروپا آث ميلان، آيندهوون، چلسي و ليورپول بازي هاي رفت مرحله نيمه نهايي را انجام داده اند.
در آخرين پيش بيني ها كه توسط بنگاه ويليام هيل انجام شده آث ميلان و چلسي بيشترين بخت را براي رسيدن به فينال رويايي استانبول دارند.اين هفته طي بازي هاي امشب و فردا شب چهره دو تيم فيناليست مشخص خواهد شد تا در انتظار فينال چهارم خردادماه باشيم.تمامي علاقمندان به فوتبال دوستدارند تا چلسي وميلان به فينال راهيابند تا شاهد يك فينال رويايي باشند.

نبوغ مورينيو و...
ليورپول در لندن با فوتبال فوق تصوري كه انجام داد خواب هاي طلايي مورينيو براي فينال را به هم ريخت.
چلسي با مجموعه اي كه در اختيار دارد تصور چنين بازي را از همتاي انگليسي خود نداشت. بنيتز در بازي رفت تمامي راه ها را براي رسيدن به دروازه اش مسدود كرده بود. چلسي براي اولين بار در اين فصل به تيمي برخورد كرد كه هوشيارانه تر از خودش بازي مي كرد. امواج خروشان چلسي از صخره هاي دفاعي ليورپول عبور نكرد تا حالا همه چيز به سود تيم بدون ادعاي ليورپول باشد.
آنفيلد امشب يكپارچه عليه آبي هاي لندن مبارزه خواهد كرد. البته تساوي در لندن تنها نتيجه پررنگ ليورپول در اين فصل خارج از خانه نبوده و اين تيم در مراحل پيشين نيز تيم هاي يوونتوس و لوركوزن را در خانه عذاب داده است.
ليورپول در اين بازي ژابي آلونسو را به دليل دريافت كارت زرد در بازي قبلي در اختيار ندارد و به جاي او يا اسميچر و يا هري كيول در تركيب اصلي قرار مي گيرند.
در اين بازي ليورپول مثل چلسي با سيستم (۲-۴-۴) به ميدان مي رود. يرزي دودك درون دروازه قرار دارد. استيو فينان، جيمي كاراگر، سامي هيپيا و ترائوره كمربند خط دفاعي ليورپول را تشكيل مي دهند. در مركز زمين استيو جرارد، لوئيس گارسيا، هري كيول (اسميچر) ايگور بيسكان نبرد اصلي را سازماندهي مي كنند. اين ۴ بازيكن مبارزه سختي را با كلوديو ماكله  له خواهند داشت. در خط حمله نيز ميلان باروش و آرنه ريسه حضور دارند.
در تيم چلسي نيز كه اكنون براي تحقق دوگانه خود (ليگ برتر و ليگ قهرمانان) تلاش مي كند ليورپول حريف بسيار خطرناكي به نظر مي رسد كه ممكن است بزرگترين هدف اين فصل ابراموويچ را از آن خود كند. ليورپول براي اولين بار در ليگ قهرمانان با چلسي برخورد كرده است. چلسي از سال ۱۹۹۹ تاكنون ۱۴ بازي مقابل ليورپول انجام داده كه در اين تعداد بازي ۸ بار به پيروزي رسيده، ۵ بازي را به حريف واگذار كرده و يك بازي نيز در سال ۲۰۰۱ در آنفيلد با تساوي دو بر دو به پايان رسيده است.
آخرين باري كه چلسي در آنفيلد به پيروزي رسيده به رقابت هاي ليگ برتر همين فصل منتهي مي شود كه با يك گل بندر ليورپول را ترك كرد، البته در فينال جام اتحاديه نيز در همين فصل چلسي به پيروزي سه بر دو رسيد و اولين قهرماني اين فصل خود را جشن گرفت. چلسي در اين بازي تمامي نفرات خود را در اختيار دارد.
مورينيو بدون اينكه دست به تركيب اصلي تيمش بزند در آنفيلد پا به ميدان مي گذارد.
پيتر چك، جانسون، تري، كارواليو، گالاس، كول، تياگو، ماكله له، لمپارد، گوديانسن و دروگبا يازده مرد مبارزه جو چلسي در اين بازي هستند.
مورينيو براي اينكه اتفاقات بازي رفت تكرار نشود به لمپارد گوشزد كرده در زمان حمله بيشتر به كمك مهاجمان اين تيم برود.
چلسي در ۱۱ بازي گذشته خود در ليگ قهرمانان تاكنون ۱۲ گل به ثمر رسانده است. اين تيم فصل پيش در مرحله يك چهارم نهايي ليگ قهرمانان ابتدا در استمفوردبريج با آرسنال به تساوي يك بر يك رسيد و در بازي برگشت مقابل اين تيم در هايبري به پيروزي دو بر يك رسيد تا به نيمه نهايي جام صعود كند اما از اين مرحله بالاتر نرفت.
چلسي دو بار در سال هاي ۱۹۷۱ و ۱۹۹۸ در رقابت هاي جام در جام اروپا به مقام قهرماني رسيده است.
حالا بايد در انتظار بازي امشب بود تا ببينيم نبوغ مورينيو به حدي است كه مثل آرسنال، ليورپول را در خانه اش شكست دهد و به فينال برسد.
000591.jpg
جذاب ترين مرد اروپا
اين روزها مورينيو محبوب ترين مربي اروپاست مربي جوان چلسي با آن پالتوي تيره و قيافه عبوسي كه راز زندگيش را در پشت آن پنهان كرده است. چلسي به لطف فراست او در اين فصل در آستانه قهرماني در ليگ برتر بعد از ۵۰ سال است. چلسي تمامي اين افتخارات، را مديون اين مربي است. مورينيو در چلسي درست همان راهي را پيمود كه در پورتو رفت.
در صورتي كه مورينيو بتواند به فينال ليگ قهرمانان برسد، لذتي است كه بعد از قهرماني در ليگ برتر دو چندان خواهد شد.
ميلان و نيمي از راه قهرماني
درست است كه آث ميلان با پيروزي دو بر صفر مقابل آيند هوون در بازي رفت تقريباً نيمي از راه رسيدن به فينال را پيموده است، اما در فوتبال پيش بيني نتايج غيرقابل تصور مي باشد و هنوز راه براي آيندهووني ها باز است. آيندهوون در بازي رفت بازي بسته اي را در نيمه نخست ارائه داد ولي در نيمه دوم سراسر هجومي بود، اگر تيم گاس هيدينگ بتواند در نيمه اول بازي فردايش دفاع ميلان را تحت فشار قرار دهد به طور حتم بازنده اين ميدان نخواهد بود. البته يكي از مهمترين شاخصه هاي اين بازي كه بايد از سوي هلندي ها رعايت شود باز نشدن دروازه شان است.
گاس هيدينگ بعد از پايان بازي رفت گفت: اگر نتيجه اين بازي با يك گل به سود ميلان خاتمه مي يافت بهتر بود اما براي بازي برگشت ما هنوز اميدواريم.
هلندي ها در بازي رفت مقابل يكي از بهترين خطوط دفاعي اين دوره از ليگ قهرمانان صاحب ۶ موقعيت گل شدند اما آنها هم اگر شوچنكوي آماده داشتند آن وقت همه چيز تغيير مي كرد. هيدينگ در ادامه گفت: در بازي برگشت آيندهوون جديدي را شما خواهيد ديد من نااميد نيستم و قول مي دهم به فينال صعود كنيم.
آنجلوتي در اين بازي به نظر مي رسد كمي محتاطانه تر گام به ميدان بگذارد و سيستم ۲-۱-۳-۴ را به سيستم ۱-۶-۳ تغيير دهد تا با تراكم بازيكنان مياني در مركز زمين اجازه خلاقيت بازي سازي را از حريف سلب كند.
در اين ديدار الساندرو نستا بعد از پايان يك بازي محروميتش دوباره در خط دفاعي جانشين استام خواهد شد. در اين بازي ويدا، كافو، نستا، كاخي كلادزه، گاتوزو، پيرلو، سيدورف ، كاكا، شوچنكو و هرنان كرسپو بازيكنان ميلان را تشكيل مي دهند. برخلاف ميلان كه براي دفاع از نتيجه بازي رفت سيستم خود را تغيير داده كاس هيدينگ با همان شيوه هجومي بازي رفت يعني ۳-۳-۴ از حريف پذيرايي مي كند.
در اين بازي هدينگ يك جابجايي در خط دفاعي دارد اندري اويجر دو اخطاره است و به جاي او لوسپوز از ابتدا بازي مي كند. جي سون پارك، جعفر رسول فارفان و هيسلينگ مثلث خط حمله آيندهوون قصد دارند ناكامي هاي اين تيم را در بازي رفت جبران كنند. نقطه اتكا تيم آيندهوون در خط مياني نيز وان بوملاو فيليپ كوكو هستند. آنها در بازي رفت بارها با يورش هاي خود خالق فرصت هاي خوبي براي هم تيمي هاي خود شدند اما گويا در لحظه آخر ضربات مهاجمان آيندهوون قدرت لازم را نداشت تا ديدا را دچار دردسر كنند.
اين دو تيم تاكنون ۳ بار با يكديگر ديدار داشته اند كه در هر سه بازي آث ميلان به پيروزي رسيده است. آث ميلان آخرين بار در سال ۱۹۹۲ در هلند مقابل آيندهوون به پيروزي دو بر صفر رسيد.
آث ميلان تاكنون ۱۰ بار به رقابت هاي نيمه نهايي جام باشگاه هاي اروپا راه يافته است.
ركوردداران
تيم رئال مادريد تاكنون با ۹ عنوان قهرماني در رقابت هاي ليگ قهرمانان اروپا ركورددار است. بعد از رئال مادريد تيم آث ميلان كه در حال حاضر يكي از بخت هاي عنوان قهرماني به شمار مي رود تاكنون ۶ عنوان قهرماني را با خود يدك مي كشد. آث ميلان اولين بار در سال ۱۹۶۳ با پيروزي دو بر يك مقابل بنفيكا اولين قهرماني خود را جشن گرفت و آخرين بار نيز در ضربات پنالتي در سال ۲۰۰۳ با پيروزي سه بر دو مقابل يوونتوس قهرمان شد.
اگر آث ميلان بتواند در اين فصل نيز به اين مهم دست يابد به ركورد رئال مادريد نزديك مي شود.
فينال رقابتهاي ليگ قهرمانان اروپا در استاديوم آتاتورك شهر استانبول برگزار مي شود. طبق آيين نامه يوفا فينال بايد در ورزشگاهي برگزار شود كه «five-star» باشد. اين استاديوم با گنجايش ۸۰ هزار تماشاگر در تاريخ ۱۳ اكتبر سال ۲۰۰۱ از سوي يوفا به درجه five-star رسيد تا بازي هاي مهم نيز در آن برگزار شود. لارس كريستر اولسن درباره ميزباني استانبول براي بازي فينال گفت: آنها تمامي شرايط لازم را به دست آوردند. مسئول اجرايي يوفا افزود: ما بارها از اين استاديوم بازديد كرده ايم. ترك ها قول داده اند بدون هيچ مشكلي اين فينال را برگزار كنند.
وي در خاتمه گفت: زمان آن رسيده تا مراسم ويژه اي را در بازي فينال تدارك ببينيم.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
فرهنگ
|  ادبيات  |  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |