بازار ميوه در انتظار تصميم بانك مركزي
مسئولان وزارت بازرگاني معتقدند مشكلات بازار ميوه بويژه در رابطه با قيمت به دليل وجود مشكلات در بخش توليد و توزيع است. باتوجه به اينكه بخش توليد به عهده وزارت جهاد كشاورزي و توزيع برعهده وزارت بازرگاني است به نظر مي رسد كه بايد هر دو بخش در زمينه حل مشكلات بازار ميوه اقدام عاجل كنند كه البته تاكنون خبري از اين موضوع نيست.
باوجود آنكه دليل افزايش بي رويه قيمت ميوه بويژه در پايان سال گذشته سبب شد تا طرح ساماندهي ميوه و مركبات تدوين شود اما با گذشت 2ماه اين طرح هنوز اجرايي نشده و بنابراين بازار ميوه هنوز سامان نيافته است.
تاكنون بانك مركزي شكايت داشت كه كسي براي دريافت تسهيلات ميوه مراجعه نمي كند و امروز وزارت بازرگاني گلايه دارد كه طرح ساماندهي وضعيت ميوه آماده شده و منتظر بانك مركزي هستيم و دود اين تاخيرها تنها به چشم مردم مي رود.
طرح جامع ساماندهي ميوه منجر به انجام مطالعاتي در بخش توليد و توزيع شد كه شايد بخش اعظم آن براي مسئولان شناخته شده بود. از سوي ديگر براساس طرح ساماندهي ميوه، مسئوليت اجرايي اين طرح برعهده بخش غيردولتي است به گونه اي كه بايد مراكزي احداث شود تا به طور مستقيم در اختيار تشكل هاي توليدي قرار بگيرد و توليدكننده بتواند بدون حضور واسطه، محصولات خود را در بازار عرضه كند.
براساس اظهارات معاون وزير بازرگاني، اين طرح مجموعا نيازمند بيش از 2هزار و 800 ميليارد ريال تسهيلات است كه البته به تصويب كميسيون تنظيم بازار نيز رسيده است.
تاكنون بانك مركزي هيچگونه نظر كارشناسي پيرامون واگذاري تسهيلات به منظور اجراي طرح ساماندهي ميوه اعلام نكرده است. بدين ترتيب هنوز شيوه واگذاري اين تسهلات توسط بانك مركزي مشخص نيست.
از سوي ديگر توليدكنندگان ميوه در مناطق مختلف كشور با جبران خسارت هاي ناشي از سرمازدگي دست و پنجه نرم مي كنند و در عين حال بازار ميوه همچنان در تب و تاب به سر مي برد.
بانكداري كيوسكي
بانك كشاورزي در نظر دارد، به جاي افزايش تعداد شعب خود در سطح شهر تهران، اقدام به ايجاد سيستم جديد بانكي كند.
در اين سيستم، كيوسك هايي در سطح شهر تهران نصب خواهند شد كه به صورت 24 ساعته خدمات بانكي به مردم ارائه مي شود.
در اين كيوسك ها برخي امور بانكي مانند ارسال حوالجات، دريافت قبض هاي آب، برق، تلفن و ... و اموري از اين دست انجام مي شود.
هر كيوسك بانكي نيز داراي يك سيستم خودپرداز و يك متصدي براي ارسال حوالجات، دريافت قبوض آب، برق و كارهايي از اين دست خواهد بود.
در همين حال، يك عضو هيات مديره بانك كشاورزي از سفارش خريد دستگاه هاي خودپرداز مورد نياز كيوسك ها به خارج از كشور خبر داد.
شهيدي افزود: همچنين در سال جديد سيستم سازماني بانك كشاورزي از هرمي به تخت در حال تغيير است كه در سيستم جديد اختيار روساي شعب در زمينه هاي اعتباري، اداري و كارهاي مختلف ديگر افزايش پيدا كرده و سلسله مراتب كمتر مي شود.
وي اجراي اين سيستم را در جهت تكريم ارباب رجوع و بهبود كيفيت ارائه خدمات ارزيابي كرد.
شهيدي همچنين از اجراي مراحل اوليه طرح «مهرگستر» خبر داد و اظهار داشت: در اين طرح، مكانيزاسيون شعب با هدف يكپارچه شدن خدمات بانك كشاورزي اجرا مي شود. به عبارت ديگر مشتريان بانك كشاورزي بدون مراجعه به بانك خود و با مراجعه به هر يك از شعب بانك قادر خواهند بود تمامي خدمات بانكي مورد نيازشان را دريافت كنند.
وي گفت: طرح مهر گستر هم اكنون توسط پيمانكاران داخلي و خارجي در دست اجرا است و براي بومي سازي سيستم ها و انطباق آنها با سيستم بانكداري بدون ربا تلاش مي شود. عضو هيات مديره بانك كشاورزي اضافه كرد: سيستم هاي 15 شعبه بانك كشاورزي در تهران تا پايان شهريور ماه به يكديگر متصل مي شوند و تلاش مي شود تا پايان سال تمامي شعب بانك ها در سراسر كشور يكپارچه شوند.
شهيدي گفت: طرح ناظران ويژه از ديگر طرح هايي است كه در سال جديد در بانك كشاورزي به اجرا درآمد. بر اين اساس افراد مختلف اعم از كارشناسان و مشتريان بانك در شعب حضور پيدا كرده و به طور نامحسوسي به ارزيابي نحوه خدمت رساني به مردم و ارائه گزارش به اداره بازرسي بانك مي پردازند. وي تصريح كرد: هم اكنون 800 ناظر ويژه بانك كشاورزي در كشور فعال هستند كه بانك درصدد افزايش تعداد اين ناظران و ارتقاي سطح نظارتشان است. گفتني است كيوسك هاي بانكي بانك كشاورزي در صد نقطه تهران از جمله ميادين ميوه و تره بار، متروها و دانشگاه ها نصب خواهد شد.