پيشنهاداتي براي اصلاح طراحي شهري
۵ راهكار طلايي براي پلهاي عابر پياده
|
|
يكي از عمده دلايلي كه مي تواند پل عابر پياده را به محلي براي وقوع جرم تبديل كند، فضاي باريك و مرتفع آن است.اين ويژگي نكته اي است كه خواه ناخواه هرپلي را شامل مي شود، زيرابراي عبورامن از بزرگراه بايد بالا رفت
۱۸۰ دهنه پل عابر پياده براي پايتخت 10 ميليون نفري ما علاوه بر كمك به روانسازي حركت و تامين امنيت گذر عابران، به سبب نوع ساخت و طراحي مي تواند بسترساز وقوع جرايمي شود.
حال اگر در طراحي و ساخت چنين سازه اي بر اساس تجربه و آموزه هاي علوم جنايي، نكته هايي را لحاظ كنيم كه بتواند مانع از به وجود آمدن آن بسترها شود، به نوعي هم صرفه جويي كرده ايم و هم بودجه اي را در راه وقوع جرم صرف نكرده ايم.به گفته حسين نژاد، معاون فني سازمان حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران، احداث هر پل عابر پياده غير مكانيزه بين 20 تا 25 ميليون تومان هزينه در پي دارد.اينك علاوه بر آنكه قرار است بخش خصوصي در مشاركت با شهرداري، پلهايي مجهز به پله برقي و آسانسور حمل ويلچر بسازد، 23 پل مكانيزه به وسيله سازمان زيباسازي و 20 پل نيز به وسيله سازمان حمل و نقل و ترافيك شهرداري تا پايان امسال احداث مي شوند.
شايد تا پيش از افزوده شدن آنها به معابر پياده بتوان 5 نكته اساسي در ساخت ضد جرم آنها به كار بست.
اما پيش از آنكه به سراغ 5 راهكار برويم، بد نيست بدانيم در پلهاي عابر پياده چه نوع جرايمي به وقوع مي پيوندد.
جرايمي براي اين دالان ها
يكي از عمده دلايلي كه مي تواند پل عابر پياده را به محلي براي وقوع جرم تبديل كند، فضاي باريك و مرتفع آن است.اين ويژگي نكته اي است كه خواه ناخواه هر پلي را شامل مي شود، زيرا براي عبور امن از بزرگراه بايد بالا رفت وگرنه چنين گذري از بزرگراه يا خيابان همان مي شود كه نبايد بشود.
كيف قاپي يكي از عمده جرايمي است كه در اين معابر به وقوع مي پيوندد. علاوه بر كيف قاپي مي توان به زورگيري يا همان سرقت مقرون به آزار يا سرقت به عنف اشاره كرد.
از سوي ديگر مزاحمت و آزار و اذيت شايع ترين جرمي است كه مي تواند بويژه عليه زنان در اين معابر به وقوع بپيوندد.
علاوه بر اين موارد، موضوع مواد مخدر چه از منظر توزيع و چه استعمال در اين معابر قابل انجام و حتي محلي براي پنهان سازي محموله هاي خرد است.
بر اين اساس آنچه درباره وقوع جرايم اخير به ذهن مي رسد، در 5 راهكار اصلي بايد در نظر گرفته شود. از آنجا كه در مباحث جرمشناسي حذف و رفع بسترهاي وقوع جرم به عنوان اهرم هاي جلوگيري از تبديل پتانسيل هاي بالقوه بزهكاري به پتانسيل هاي بالفعل و عملي محسوب مي شود، بدين ترتيب مي توان فضاي شهري را به گونه اي طراحي كرد كه شاهد چنين وقايعي نباشيم.
۵ راهكار طلايي
مهمترين خصوصيتي كه در اين فضاها (پلهاي عابر پياده) منجر به وقوع جرم مي شود، كاهش ديد و نظارت عمومي بر آنهاست.اين وضع يعني به وجود آمدن يك فضاي خلوت فاقد ديد كه اساسي ترين مشكل ناشي از طراحي هاي غلط است.بنابراين طراحي اين قبيل سازه ها بيش از هر چيز ديگري بايد به شكلي باشد كه بتواند ديد عمومي را كاهش نداده، مانع نظارت عمومي نشود.
حال بايد ديد چه كارهايي مي توان كرد تا چنين وضعي به شكل درست انجام شود.
۱ -حذف تابلوهاي تبليغاتي از بدنه پلهاي عابر پياده. از آنجا كه چنين كاري به سبب حذف برخي درآمدهاي شهرداري با واكنش اين نهاد همراه مي شود، بايد ساماندهي شود. يعني تنها پلهايي به تابلوهاي تبليغاتي تجهيز شوند كه امكان حضور عده اي كه نقش كنترل كننده را دارند در آن پل باشد.
سطح معابري كه به تابلوهاي تبليغاتي مجهز مي شوند، بايد بيشتر از سطح معابر عادي در پلهاي عابر باشد. نمونه اين طراحي را مي توان در ميدان هفت تير شاهد بود. اين پل در حالي كه كاملا به وسيله تابلوها محصور شده، به حضور افرادي در داخل آن دالان مجهز است كه خود به خود نظارت عمومي را افزايش مي دهد، اما همين سازه به دليل نوع طراحي در وسط آن، داراي 2 فضاست كه در بدو ورود قابل رويت نبوده و امكان كمين را مي تواند فراهم كند.
۲ - تمامي پلهاي عابر پياده بايد به توري يا فنس ايمن شوند تا امكان سقوط از آن به حداقل برسد، ولي اين فنس ها نبايد به گونه اي باشد كه مانع ديد شوند. اين طراحي بايد به گونه اي انجام شود كه ديد عمومي را به حداكثر خود برساند.
۳ - همه پلهاي عابر پياده بايد به وسايل روشنايي مجهز شوند تا در شب يا تاريكي هوا سبب بروز مشكل نشوند.
۴ - همه پلهاي عابر پياده بايد به نوعي به نزديكترين ايستگاه پليس با كلانتري ارتباط داشته باشند. اين كار مي تواند از طريق آژيرها يا كليدهاي فشاري اعلام هشدار انجام گيرد. در جهت جلوگيري از مزاحمت براي پليس يا سوء استفاده مي توان نظير كليدهاي هشداردهنده آتش نشاني كه در محفظه شيشه اي قرار دارد، كليدها را طراحي كرد.
۵ - اين كار نيازمند بررسي است كه آيا مي توان دوربين هاي كنترل ترافيك شهر را به گونه اي تعبيه كرد كه امكان ديد به پلهاي عابر پياده را داشته باشند يا نه؟ اگر بتوان اين معابر را با دوربين هاي كنترل معابر شهري تحت نظارت گرفت، خود به خود طرح نقشه در ذهن بزهكار با مانع روبه رو مي شود.
|