سه شنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۸۴ - - ۳۶۹۴
ويزيت پزشكان؛ تيغ دو لب
001572.jpg
نگراني هاي مجلس از افزايش قيمت ها در كنار اعتراض  گسترده پزشكان از تعرفه پايين ،جنجالي را بين دولت و مجلس از يك سو و جامعه پزشكي كشور از سوي ديگر ايجاد كرد
افشين شاعري
۸ درصد مردم پس از يك بار مراجعه به پزشك فقير مي شوند و بيش از 40درصد دارايي خود را صرف هزينه هاي درماني مي كنند. اين سخني است كه محمداسماعيل اكبري معاون سلامت وزارت بهداشت مي گويد.
براساس اصل 3 قانون اساسي برطرف كردن هرنوع محروميت در زمينه هاي تغذيه و بهداشت و تعميم بيمه ها از وظايف ذاتي دولت است، اما هزينه هاي سرسام آور ويزيت پزشكان براي مردم بارسنگيني است كه شانه هاي لاغر كارمندان، كارگران، افراد كم درآمد و قشر عظيم بيكاران طاقت آن را ندارد.
ويزيت پزشكان اصلا حساب و كتاب ندارد، روزبه روز و جابجا فرق مي كند، دكتر خوب مي خواهي بايد از شش ماه قبل نوبت بگيري، بعد هم براي هر بار ويزيت 8 تا۱۰هزارتومان پول بدهي و آخرش هم معلوم نيست درست تشخيص بدهند.
مسئله ويزيت پزشكان در حالي از سوي مردم، گران و غير قابل تحمل عنوان مي شود كه عموم پزشكان اين تعرفه ها را ناچيز مي دانند.
ايرج خسرونيا رئيس جامعه پزشكان متخصص داخلي ايران مي گويد: اكثر پزشكان سعي مي كنند براي جبران كمبود درآمد خود كه ناشي از تعرفه هاي غير واقعي پزشكي است وقت كمتري براي هر بيمار اختصاص دهند تا مريض بيشتري را ويزيت كنند و تا جاي ممكن هزينه هاي  آزمايشگاهي و پاراكلينيكي را بالا مي برند تا هم از بابت اين هزينه ها سودي ببرند و هم بيمار را وادار كنند تا دفعات بيشتري مراجعه كند و به اين ترتيب درآمد بيشتري كسب كنند.
عضو سابق سازمان نظام پزشكي مي افزايد: متاسفانه در زمينه تعرفه هاي پزشكي تا حدي پرده پوشي شده و با صراحت صحبت نمي شود، زيرا براساس قانون اساسي، سازمان نظام پزشكي متولي تعيين تعرفه هاي مطب ها و موسسه هاي درماني خصوصي است، اما دولت با استفاده از بند ديگري از قانون، تعيين تعرفه هاي پزشكي را در اختيار خود مي داند و معتقد است قيمت پايه تعرفه ها را دولت بايد تعيين كند و سازمان نظام پزشكي فقط مي تواند هزينه هاي استهلاك و تورم را به آن بيفزايد.
براساس تبصره ك، ماده 3 قانون جديد سازمان نظام پزشكي، اظهارنظر و مشاركت فعال در تعيين يا تجديد نظر در تعرفه هاي خدمات بهداشتي و درماني بخش دولتي و تعيين تعرفه ها در بخش غيردولتي، براساس ضوابط قانون بيمه همگاني خدمات درماني از اختيارات اين سازمان است. اين قانون در آذرماه 83 به تصويب مجمع تشخيص مصلحت نظام رسيد و سازمان نظام پزشكي دوره جديد كه فعاليت خود را از 21اسفندگذشته آغاز كرده، مجري آن است.
مسئولان پيشين سازمان نظام پزشكي به استناد اين قانون در تاريخ 12اسفند 83، تعرفه هاي جديد خدمات بهداشتي و درماني را تعيين كردند و براساس آن ويزيت پزشكان عمومي 3هزار و۲۰۰ تومان، پزشكان متخصص 5هزار و۳۰۰تومان، فوق تخصص ها 6هزار و۶۰۰تومان و ماماها نيز 2هزار و۳۰۰ تومان اعلام شد. مسئولان اين سازمان اعلام كردند كه نرخ هاي اعلام شده براساس نظر كميته كارشناسي پنج نفره كه به دستور رئيس جمهوري و با حضور نمايندگاني از وزارت بهداشت، وزارت بازرگاني، كميسيون بهداشت و درمان مجلس، سازمان نظام پزشكي و سازمان مديريت و برنامه ريزي در سال۸۲ تشكيل شده بود و با افزايش 10 درصدي نسبت به سال 83 ، اضافه۲۰۰تومان حق سنواتي تعيين شده است.
اما وزارت بازرگاني به استناد قانون تثبيت قيمت ها در سال 84 اجراي اين تعرفه ها را ممنوع كرد و اعلام كرد كه هيات وزيران افزايش سقف ويزيت پزشكان عمومي و تخصصي و تمامي رشته هاي مرتبط در سال 84 را لغو و در سطح قيمت هاي مصوب ابلاغي سال 83 تعديل كرده است و استناد پزشكان به نرخ هاي اعلام شده از سوي مسئولان سابق نظام پزشكي غير قانوني است و از مصاديق بارز گرانفروشي محسوب مي شود و قابل رسيدگي در محاكم تعزيرات حكومتي است.
اين اظهارنظر رسمي از سوي وزارت بازرگاني در حالي بود كه به گفته علي حسن زاده، مشاور وزير رفاه و تامين اجتماعي پيشنهاد افزايش 10تا 15درصدي تعرفه هاي پزشكي در بخش دولتي به هيات وزيران رسيده و با تصويب اين پيشنهاد خلاف قانون برنامه چهارم توسعه، سهم مردم در پرداخت هزينه هاي پزشكي افزايش مي يابد.
در زمان حاضر 2/53 درصد هزينه هاي پزشكي را مردم به طور مستقيم از جيب خود پرداخت مي كنند در حالي كه براساس قانون برنامه چهارم توسعه و مطابق استانداردهاي جهاني، مردم حداكثر بايد 30درصد اين هزينه ها را پرداخت كنند و 70درصد ديگر سهم دولت است كه در قالب يارانه ها و بيمه پرداخت مي شود.
جهانبخش اميني، عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس مي  گويد: راه حل رفع مشكل تعرفه هاي پزشكي، افزايش سهم دولت در پرداخت هزينه هاي درماني است. سرانه درمان كشور با افزايش محسوسي كه با تلاش نمايندگان مجلس انجام شد از 2هزار و۱۰۰ تومان در سال 83 به 3هزار و۲۰۰ تومان رسيد و حدود 5/1 برابر شد، اما اين افزايش سرانه هنوز جبران تعرفه هاي پزشكي سهم 50 درصدي مردم را نمي كند و همچنان بيش از 50 درصد هزينه هاي درماني را مردم از جيب مي پردازند و افزايش 10درصدي تعرفه هاي پزشكي مسلما باز هم كفه  ترازو را به زيان مردم تغيير مي دهد.
گرچه ويزيت پزشكان بار سنگيني بردوش مردم است، اما از سوي ديگر پزشكان نيز معتقدند: تعرفه هاي موجود حتي از نصف ميانگين جهاني آن هم كمتر است.
عليرضا استقامتي، متخصص غدد مي گويد: در كشور، خودروهاي مختلفي با پايين ترين سطح كيفيت و بسيار پايين تر از استانداردهاي جهاني چندين برابر تعرفه هاي بين المللي عرضه مي شود و ماه ها نيز پول مردم را نگه مي دارند، اما خدمات پزشكي با وجودي كه در سطح استانداردهاي جهاني در ايران عرضه مي شود، تعرفه هايي چندين برابر كمتر از كشورهاي ديگر دارد و افزايش 10 درصدي آن نيز گرانفروشي تعبير مي شود.
سيد شهاب الدين صدر، رئيس پيشين هيات مديره نظام پزشكي تهران و رئيس كل فعلي سازمان نظام پزشكي كشور معتقد است، تعرفه هاي پزشكي بر اساس الگوي تدوين شده بايد با توجه به هزينه خدمات درماني، سود سرمايه و استهلاك تجهيزات تعيين شود. وي گفته است: واقعي شدن تعرفه هاي پزشكي، نقش مهمي در ساماندهي اقتصادي و درمان و بهبود خدمات درماني دارد و قطعا موجب افزايش سرانه درمان از سوي دولت مي شود.
اما اميدوار رضايي، رئيس كميسيون بهداشت و درمان مجلس معتقد است: با وجودي كه قانون جديد، اختيار تعيين تعرفه هاي پزشكي در بخش خصوصي را به سازمان نظام پزشكي داده است، افزايش تعرفه ها درست در ابتداي سال و در شرايطي كه مجلس بحث تثبيت قيمت ها را دنبال مي كند به هيچ وجه به نفع پزشكان نيست. وي مي گويد: افزايش تعرفه در ابتداي كار سازمان نظام پزشكي جديد، جو صنفي عليه پزشكان ايجاد مي كند و اين شائبه را به وجود مي آورد كه اگر به سازمان هاي غير دولتي اختيارات بيشتري داده شود قبل از هر چيز قيمت ها را افزايش مي دهند.
رضايي ادامه مي دهد: افزايش تعرفه هاي پزشكي بايد پس از افزايش سرانه درمان به طور هماهنگ با دولت انجام شود، وگرنه فشار بيشتري را بر مردم وارد مي كند.
نگراني هاي مجلس از افزايش قيمت ها در كنار اعتراض  گسترده پزشكان از تعرفه پايين آنها به گفته رئيس جامعه پزشكان تخصصي داخلي كشور جنجالي را بين دولت و مجلس از يك طرف و جامعه پزشكي كشور كه سالهاست نسبت به تعرفه ها و ويزيت هاي اندك خود معترض هستند به وجود آورد.
بسياري از پزشكان سالهاست كه با ويزيت اندك روزگار مي گذرانند، اما برخي از آنان واقعي نبودن تعرفه هاي اعلام شده از سوي دولت را دستاويزي براي دريافت پول هاي زير ميزي از بيماران كرده اند يا با دريافت ويزيت هاي چند برابر نرخ اعلام شده عملا به تعرفه هاي اعلام شده بي توجهي مي كنند و به اين ترتيب بازار آشفته اي ميان پزشكان، حاكم شده كه به علت واقعي نبودن تعرفه هاي اعلام شده امكان نظارت و برخورد با متخلفان را نيز منتفي كرده است و در اين ميان آنچه به جايي نمي رسد فرياد مردمي است كه از گراني هزينه هاي درماني بلند است. به هر حال شوراي عالي نظام پزشكي كشور هفته گذشته تشكيل جلسه داده و تعرفه هاي خدمات پزشكي و بهداشتي را در سال 84 اعلام كرد.
بر اين اساس تقريبا همان نرخ هاي اعلام شده از سوي سازمان نظام پزشكي دوره گذشته مورد تاييد قرار گرفت. ويزيت پزشكان و دندانپزشكان عمومي 3 هزار و 200 تومان، پزشكان و دندانپزشكان متخصص 5 هزار و 300 تومان، پزشكان فوق تخصص 6 هزار و 600 تومان و نرخ ويزيت ماما ها 2 هزار و 200 تومان تعيين شد.
شوراي عالي نظام پزشكي كشور همچنين نرخ خدمات هتلينگ بيمارستان هاي خصوصي را در اتاق هاي سه تخته 30 هزار تومان، دو تخته 40 هزار تومان و يك تخته 60 هزار تومان اعلام كرد.
عابد فتاحي عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس كه در جلسه تصميم گيري شوراي عالي نظام پزشكي براي تعيين تعرفه ويزيت پزشكان حضور داشت ، مي گويد: به نظر من اين تعرفه ها با توجه به وضع معيشتي نامناسب مردم گران است، اما با وجودي كه اين نرخ ها سقف نرخ ويزيت پزشكان است نمي توان مسائل حاشيه اي را كه پزشكان را آزار مي دهد فراموش كرد.
عده زيادي از مردم به علت درآمد پايين و فشارهاي مالي اصلا قيد دكتر رفتن را زده اند و عده اي از پزشكان در نقاط مرفه شهر ويزيت هاي 10 هزار توماني و 20 هزار توماني دريافت مي كنند. سهم سرانه درمان نيز كه با وجود افزايش 50 درصدي به 3 هزار و 200 تومان رسيده، به اين زودي ها بالاتر نمي رود. مردم 70 درصد هزينه هاي درماني را از جيب مي پردازند و 8 درصد آنها اصلا توان پرداخت هزينه هاي درماني را ندارند و فقط با يك بار مريض شدن فقير مي شوند، پس فقط مي توان نشست و دعا كرد كه هيچ وقت مريض نشويم.

پرواز را به خاطر بسپار
001557.jpg
فهيمه خضرحيدري- جمعه، نهم ارديبهشت ماه 84 ،  پرواز شماره 444 ايران اير. مسافران، بليت هاي شركت هواپيمايي ايران اير به مقصد تهران را در دست دارند و در فرودگاه تبريز تجمع كرده اند. ساعت پرواز در بليت ها 17:40 ثبت شده است و مسافران سرانجام پس از يك ساعت تاخير كه ظاهرا عرف پذيرفته شده هواپيمايي ايران  است در ساعت 18:40 وارد سالن ترانزيت مي شوند.
۱۰ دقيقه بعد مسافران بر صندلي هاي هواپيماي ايرباس هشت رديفه تكيه زده اند. ساعت 18:50 است و خلبان اولين استارت پرواز را مي زند، اما از پرواز خبري نيست. ساعت 19:30 نقص فني هواپيما اعلام مي شود. مسافران كلافه اند و كادر پرواز مي كوشند تا نقص فني را برطرف كنند. خلبان از تلاش كادر پرواز و تيم تعمير هواپيما براي رفع نقص فني خبر مي دهد. نيم ساعت گذشته، ولي كادر فني موفق به راه اندازي هواپيما نشده اند.
دوباره صداي خلبان در هواي نه چندان مناسب كابين هواپيما مي پيچد. اين بار صحبت از ترمزهايي است كه قفل شده اند و چرخ هايي كه نمي چرخند و نويد دوباره خلبان كه تيم تعمير هواپيما همچنان در تلاشند تا پرواز هر چه زودتر انجام شود. نيم ساعت ديگر هم مي گذرد. مردم همچنان داخل هواپيما نشسته اند و منتظرند. خلبان مسافران را به آرامش دعوت كرده و اعلام مي كند كه تيم تعمير تصميم دارد آخرين شانس خود را هم امتحان كند، ولي آخرين شانسي وجود ندارد 3 ساعت است كه مسافران در هواپيما نشسته اند و نقص فني هواپيما برطرف نشده است. كودكان و افراد مسن كلافه اند و بي تابي مي كنند. براي خلبان هم سلامتي مسافران مهمتر است، پس پرواز منتفي است.
در سالن ترانزيت
ساعت 9:30 شب، فرودگاه تبريز، سالن ترانزيت. حدود 270 نفر مسافر در سالن  ترانزيت فرودگاه تجمع كرده اند. مردم كلافه و سردرگم  هستند و كسي پاسخگو نيست. هر كس چيزي مي گويد: چراها پاسخي ندارند. انتظامات فرودگاه از مردم مي خواهد كه بارها و وسايلشان را پس بگيرند و سالن فرودگاه را ترك كنند، اما مردمي كه 4 ساعت در فرودگاه معطل بوده اند حالا مي خواهند بدانند تكليفشان چيست؟ انتظامات هم چيزي نمي داند و تصميم گيري  نهايي و روشن شدن تكليف را به فردا موكول مي كند. سرانجام ساعت 10 شب، تيزهوش، رئيس ايران  اير تبريز در سالن فرودگاه حاضر مي شود.
رئيس ايران اير 10 دقيقه زمان مي خواهد تا پيگيري كرده و مسائل را حل كند. كسب تكليف از تهران، اما تا 45 دقيقه ديگر به طول مي انجامد. تيزهوش و كادرش سعي دارند تا پروازي فوق العاده براي همان شب ترتيب بدهند.
پرواز فوق العاده
مسافران در سالن ترانزيت پراكنده اند. قرار است هواپيمايي به مقصد تبريز، تهران را ترك كند. مسافران، منتظر رسيدن هواپيماي فوق العاده هستند. بلندگوهاي سالن مدام اعلام مي كنند: مسافران محترم، لطفا بارهاي خود را تحويل بگيريد.، مسافران محترم، فرودگاه هيچگونه مسئوليتي در قبال بارهاي شما ندارد. و ... عده اي از مسافران نگران بارهاي خود هستند و سالن را ترك مي كنند. مردم به اين وضعيت اعتراض دارند. كسي بايد پاسخگوي بارهايي باشد كه از ترانزيت خارج مي شوند. بار ديگر تيزهوش براي آرام كردن مسافراني كه پس از ساعت ها معطلي ديگر حسابي از كوره در رفته اند در سالن حاضر مي شود. مردم خسته، كلافه و گرسنه اند و فرودگاه تعدادي سانديس و كلوچه به عنوان شام بين مسافران پخش مي كند. تيزهوش به خاطر سخناني كه مرتب از بلندگوهاي فرودگاه پخش شده است از مردم عذرخواهي مي كند و پرواز فوق العاده همچنان در راه است.
نيمه شب در آسمان
هواپيما سرانجام ساعت 12 نيمه شب در فرودگاه تبريز بر زمين مي نشيند. مسافران خواب آلود و خسته بارهاي خود را تحويل مي گيرند تا دوباره مراحل شماره گذاري را طي كنند. اين در حالي است كه 40 نفر از مسافران قبل از رسيدن پرواز فوق العاده، از پرواز انصراف داده و فرودگاه را ترك كرده اند. بالاخره بارها شماره مي خورند و كارت پرواز 230 نفر مسافر به جاي مانده مجدد تاييد مي شود. سرانجام پس از بارگيري و در ساعت 2:30 بامداد هواپيما آماده پرواز است. مسافران وارد هواپيما مي شوند. شماره صندلي ها مشخص نيست. هر كس هر جا كه بتواند مي نشيند. عده اي از همراهان از زن و فرزند خود دور افتاده اند و خدمه پرواز هم كار چنداني از پيش نمي برند. در چنين شرايطي خبر تازه اي دهان به دهان به مسافران خسته و عصباني مي رسد. كارمند فرودگاه در اعلام اسامي و تعداد مسافران اشتباه كرده است. ظرفيت هواپيماي فوق العاده كمتر از تعداد مسافران است. در نتيجه باز هم 30 نفر از مسافران از پرواز جا مي مانند!
از پرواز به هتل!
۳۰ نفر مسافر بدشانس كه از پرواز فوق العاده هم جا مانده اند شب را ميهمان هواپيمايي ايران  اير هستند! ساعت حدود 3 بعد از نيمه شب است كه مسافران در هتل اقامت مي كنند. مسافران پرواز فوق العاده، بامداد روز شنبه در تهران فرود مي آيند و 30 نفر مسافر به جاي مانده در دو مرحله در ساعت هاي 30: 8 و 11:30 صبح شنبه در هواپيمايي كه آسمان را مي شكافد تا به مقصد تهران برسد، از شدت بي خوابي و فشار عصبي چرت مي زنند. همه از كار و برنامه هاي خود باز مانده اند و زمان زيادي تلف شده است. مسافران اما با تشكيل يك شوراي احقاق حقوق و انتخاب 3 نفر نماينده از ميان خود پيگير حقوق ضايع شده خود و دريافت غرامت بيش از 20 ساعت تاخير از شركت هواپيمايي هما هستند.

جوانان
001575.jpg
ترس از پيري
تا حالا به اين فكر كرده ايد كه چرا از پيري مي ترسيد؟ در يك اعتراف صادقانه همه آدم ها با وجود  اينكه مايلند عمرطولاني داشته باشند،از دوران پيري شان در ترس و هراسند. ناتواني هاي جسمي شايد بزرگترين دليل براي ترس مرموزي باشد كه در ذهن همه ما وجود دارد. معمولا افراد پير نياز به كمك و همراهي ساير اعضاي خانواده دارند و همين سبب مي شود كه ما آرزو  كنيم دوره سالخوردگي خوبي داشته باشيم. از بين رفتن بخشي از حافظه نيز مشكل عمده پدربزرگ ها و مادربزرگ هاست.
باور اين ماجرا برايتان مشكل خواهد بود اگر به شما بگويند، استرس، اشتغالات فكري و نداشتن تفريح مناسب در دوران جواني اولين عامل ضعف حافظه پيري است.
جعفر بوالهري رئيس انستيتو روانپزشكي تهران معتقد است زوال عقل به معناي تحليل رفتن تدريجي سلول هاي مغزي با پيرشدن اعضا و ساير اندام ها در سنين بالاي 65 سال بروز مي كند و در صورت وجود زمينه هاي ژنتيك يا نگراني هاي محيطي تشديد مي شود، ضمن اينكه ناراحتي هاي جسمي از قبيل فشارخون، چربي بالا و مصرف بي رويه  دارو نيز در بروز اين ناراحتي بي تاثير نيست.
هرچند اخباري مبني بر تاثيرگذار بودن بدبيني در بروز آلزايمر و بيماري زوال عقل شنيده مي شود كه هنوز نمي توان در مورد آن اظهارنظر كرد، زيرا شيوع بدبيني در جامعه بسيار زياد است و نسبت منطقي ميان شيوع اين ناراحتي و بيماري زوال عقل در جامعه ديده نمي شود.
دكتر بوالهري نمونه بارز و شناخته شده زوال عقل را بيماري آلزايمر دانسته و مي گويد: اين بيماري نوعي از زوال عقل و فراموشي است كه در سنين بالا رخ مي دهد و طرح آن در جامعه نگراني هاي زيادي را به اقشار مختلف مردم وارد مي كند.
اختلال خواب درشبكاران
60 درصد افرادي كه در شيفت هاي غير متعارف عصر و شب فعاليت مي كنند به يكي از انواع اختلال خواب دچار هستند و حتما بايد براي جلوگيري از بروز بيماري هاي جسمي و روحي و تشديد بيماري هاي آنان، با مشورت متخصص طب كار برنامه ريزي هاي پيشگيرانه را اعمال كرد.
خسرو صادق نيت حقيقي، متخصص طب كار معتقد است:  به طور كلي 10 تا 20 درصد افراد جامعه به يكي از 180 نوع اختلال خواب مبتلا هستند و اگرچه مطالعاتي كه در اين زمينه در كشور ما انجام شده بسيار محدود بوده است، اما بررسي هاي انجام شده نشان دهنده حداقل همين ميزان اختلال خواب در كشور است.
او در گفت و گو با خبرگزاري فارس مي گويد: بحث اختلال خواب يكي از مباحث جديد علوم پزشكي است كه در بسياري از كشورهاي پيشرفته سابقه 20 تا 30 ساله دارد و مراكز خاص تخصصي آن با ايجاد آزمايشگاه خواب و بررسي نوار مغز، نوار چشم، نوار عضله، نوار قلب، ميزان جريان هوا و حركات سينه و شكم اختلالات خواب افراد را كنترل مي كنند. به گفته وي تحقيقات انجام شده نشان مي دهد كه اختلال خواب يكي از مهمترين عوامل بروز تصادفات رانندگي است كه درست به اندازه مصرف الكل در بروز تصادفات رانندگي موثر است، ضمن اينكه تصادفات ناشي از آن معمولا بسيار مرگبارتر و خسارت بارتر است. صادق نيت مي افزايد:  به طور كلي 180 نوع اختلال خواب تاكنون شناسايي شده كه شايع ترين آنها وقفه هاي تنفسي و ناراحتي هاي مغزي است كه به خصوص بر اثر فعاليت در شيفت هاي عصر و شب و مسافرت هاي هوايي در عرض جغرافيايي بروز مي كند و پس از آن مواجهه با مواد شيميايي بخصوص حلال هاي نفتي عامل بروز اختلال خواب مي شود. عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران ادامه مي دهد: اختلال ديگر خواب، حركات پريودي اندام ها بخصوص پاهاست كه توسط پزشكان متخصص مغز و اعصاب مورد بررسي قرار مي گيرد.

امروز
۱۰ توصيه اساسي براي تغذيه سالم
001638.jpg
ربابه شيخ الاسلام-اهميت توجه به تغذيه مناسب بخصوص با تغيير چهره بيماري ها از بيماري هاي واگير به بيماري هاي غير واگير مانند ديابت، فشار خون، ناراحتي هاي قلبي و عروقي، پوكي استخوان، سكته ها، چاقي و ناراحتي هاي دهان و دندان و سرطان روز به روز بيشتر مي شود.
مصرف بيش از اندازه نمك، شيريني، چربي و كمبود املاح و ويتامين ها و مواد فيبري موجود در ميوه و غلات در كنار مصرف الكل عامل مهم گسترش بيماري هاي مزمن و غير واگير در جهان است كه بخصوص با تغيير ذائقه مردم به مصرف غذاهاي سريع، ساندويچ ها، پيتزا و كم تحركي آنها روز به روز ابعاد سريعتري پيدا مي كند.
توجه به تغذيه مناسب بايد از دوران بارداري آغاز شود زيرا از هفته سوم بارداري هر دقيقه 250 هزار سلول مغزي در جنين تكثير مي شود و پس از تولد اگرچه قد يك كودك 70 درصد كمتر از قد يك فرد بزرگسال است اما دور سر يك كودك 6 ساله 90 درصد يك بالغ است بنابراين با توجه به سرعت رشد يك كودك و سوخت و ساز بيشتر آن انرژي مورد نياز يك كودك 6 ساله دو برابر يك انسان بالغ است.
يك نوزاد سالم در هنگام تولد 2 ميليارد سلول و 100 ميليارد نرون يا سلول  عصبي دارد. شير مادر تقريبا همه مواد غذايي مورد نياز كودك را تا دو سالگي تامين مي كند اما متاسفانه كم توجهي مادران به تغذيه كامل نوزاد با استفاده از شير مادر، كم خوني ناشي از كمبود آهن و يد را موجب شده است كه مهمترين عارضه آن كاهش ضريب هوشي كودك در بزرگسالي است.
اهميت مسئله تغذيه مناسب تا آنجا پيش رفته كه امروزه ميزان توسعه يافتگي كشورها را ديگر با ارتفاع آسمانخراش ها نمي سنجند. بلكه بلنداي قد كودكان معيار سنجش توسعه يافتگي كشورهاست. براي داشتن يك رژيم غذايي مناسب و پرهيز از بيماري هاي ناشي از سوءتغذيه بخصوص چاقي كه مادر همه اين بيماري هاست اولين توصيه اي كه مي توان ارائه كرد اين است كه تا جاي ممكن از روغن هاي جامد اشباع شده و داراي ايزومي ترانس بالاي 10 درصد خودداري شود. به همين خاطر بايد در همه خانه هاي ايرانيان دو نوع روغن وجود داشته باشد؛ يكي روغن مايع معمولي براي سالاد و استفاده هاي ديگر، غير از سرخ كردن و ديگري روغن مايع مخصوص سرخ كردن كه به صورت غير اشباع و با حداقل ايزومي ترانس به همراه درج تاريخ مصرف عرضه مي شود.
متاسفانه به علت جا افتادن مصرف روغن هاي جامد در كشور و به رغم توصيه هاي هميشگي متخصصان تغذيه هنوز 70 تا 90 درصد روغن مصرفي كشور جامد است و باز هم متاسفانه با تبليغات وسيعي كه تلويزيون به عنوان رسانه ملي كشور در مورد روغن هاي جامد دارد همه تلاش هاي وزارت بهداشت و متخصصان تغذيه براي كاهش مصرف روغن هاي جامد خنثي مي شود.
در زمان حاضر از 800 مرگي كه روزانه در كشور اتفاق مي افتد 300 مرگ به علت بيماري هاي قلبي و عروقي است كه عامل اصلي بروز آنها نيز مصرف روغن هاي جامد يا هيدروژنه در كشور است. دومين توصيه اي كه براي داشتن يك رژيم غذاي خوب مي توان كرد مصرف كمتر نوشابه هاي گازدار است، نوشابه هاي گازدار جذب كلسيم را مختل مي كنند و متاسفانه در كشور ما در حالي كه 90 درصد مردم كمبود كلسيم دارند، مصرف نوشابه هاي قندي 40 درصد بيشتر از نياز آنهاست در حالي كه مي توانيم با مصرف دوغ به عنوان نوشابه ملي - ايراني علاوه بر اينكه از اضافه وزن ناشي از مصرف نوشابه هاي قندي پيشگيري  كنيم، كلسيم مورد نياز بدن را نيز از اين ماده طبيعي و فرآورده  لبني سالم تامين كنيم.
سومين توصيه مهم اين است كه بايد ذائقه خود و فرزندان خود را به غذاهاي شور، چرب و غذاهاي دودي عادت ندهيم. مصرف سرانه نمك در كشور ما بين 7 تا 15 گرم در روز است در حالي كه مصرف سرانه نمك در كشورهاي پيشرفته بين 2 تا 3 گرم در روز است و اين مسئله با رويكرد كودكان و نوجوانان به مصرف انواع چيپس و پفك روز به روز وضعيت بدتري را در كشور نشان مي دهد.
بيماري هاي غير واگير مثل گرفتگي رگ هاي قلب، بيماري هاي قلبي و عروقي، سكته هاي قلبي و مغزي، پوكي استخوان،  بيماري هاي اسكلتي با تغيير شيوه زندگي و روي آوردن به تغذيه سالم، تحرك و ورزش به صورت روزانه، دوري از دخانيات و داشتن تفريحات سالم همراه با شادي و نشاط كاملا در دسترس است.
براي رسيدن به چنين زندگي قبل از هر چيز بايد وزن بدن كنترل شود زيرا به ازاي هر كيلوگرم وزن اضافه، قلب مجبور است بيش از 100 ليتر خون بيشتر پمپ كند به همين علت افراد چاق بيشتر مبتلا به ديابت، فشار خون، رسوب رگ ها، كمردرد، زانو درد، پا درد، آرتروز و انواع سكته ها مي شود و متاسفانه در كشور ما حدود نيمي از زنان و يك سوم مردان اضافه وزن دارند و زمينه ابتلا به چاقي و ديابت در آنها فراهم است كه در صورت بي توجهي به تغذيه سالم و ورزش به اين عارضه ها دچار مي شوند.

تهرانشهر
آرمانشهر
ايرانشهر
جهانشهر
دخل و خرج
درمانگاه
علمي
شهر آرا
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  درمانگاه  |  علمي  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |