سه شنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۸۴ - - ۳۶۹۴
واقعيت هاي ناگفته در وضعيت تغذيه اي كشور
دوستي خاله خرسه
001578.jpg
طبق آمار در كودكان كل كشور، 20 درصد كودكان 6 ساله از كمبود هموگلوبين آهن رنج مي برند. كمبود هموگلبين يعني فقر آهن شديد و وقتي رخ مي دهد كه ذخيره هاي آهن بدن به طور كامل تمام شده باشد
عاصفه اله وردي
بسته پفكي در دستان مادر است و با كمال محبت، اين دانه هاي شور و چرب و خوشمزه را در دهان طفل خود مي گذارد. همه ما هر روز شاهد اين صحنه هستيم كه باوجود توصيه هاي موكد متخصصان تغذيه هنوز هم پرهيز غذايي و استفاده از الگوي تغذيه اي صحيح جاي مطلوبي در ميان خانواده ها باز نكرده است، هر روز آمارها از افزايش بيماري هاي غيرواگير با سرعت و شدت بيشتر خبر مي دهند، اما هنوز تصميمي قطعي از سوي مسئولان براي ارتقاي فرهنگ سلامت تغذيه اي در جامعه گرفته نشده است.
مشكلات تغذيه اي متعددي كه امروزه با آن دست به گريبانيم، شايد به خاطر اقتصاد ناسالم يا بيسوادي باشد اما به هر حال يكي از آنها سوء تغذيه پروتئيني و انرژي در كودكان و كمبود ريز مغذي هاست كه خيلي عميق و گسترده خود را به رخ مي كشد و از طرف ديگر چون دچار بيش خواري و ناترازي تغذيه اي هستيم، بيماري هاي ديگري هم در جامعه وجود دارد كه متخصصان آنها را به عنوان گذار بيولوژيك بررسي مي كنند. هم كمبودها و هم تغذيه اضافه هر دو مشكلاتي را به جامعه و مردم تحميل مي كند. مسائل تغذيه اي از جمله مسائلي است كه پيرامون آن زياد صحبت مي شود و آنچنان مهم به نظر مي رسد كه بايد در همه گروه هاي سني مصداق يابد، باوجود اينكه از سوي دفتر بهبود تغذيه وزارت بهداشت برنامه 5ساله ارتقاي فرهنگ سلامت تغذيه اي تنظيم شد و 16ماه پيش براي سازمان مديريت و برنامه ريزي فرستاده شد اما يكي دو ماه پيش خبر رسيد كه اين فعاليت بايد بين بخشي باشد گروه هاي بين بخشي از سوي دفتر بهبود تغذيه وزارت بهداشت تدوين شد اما هنوز هيچ خبري از اعتبارات و بودجه نيست.
دوروي سكه سلامتي
اگر بخواهيم از كمبودها از آن سو و اضافه برداشت ها بگوييم، مشكلات تغذيه اي در كودكان روستايي خيلي بيشتر است. حتي گاهي اين سوء تغذيه به 2 برابر ميزان خود مي رسد. با وجود مشكلات اجتماعي و اقتصادي در روستاها به نظر مي رسد از نظر تامين سلامتي هنوز نتوانسته ايم به سطح مطلوبي از عدالت اجتماعي برسيم. دكتر ربابه شيخ الاسلام مي گويد: استان سيستان و بلوچستان به عنوان اولين استان با وضعيت بد حدود 48 درصد كودكان زير صدك 3 منحنيرشد هستند و اين يك فاجعه است.
اين در حالي است كه ژاپني ها به عنوان يك نژاد زرد، قدشان در طول 40-50 سال اخير حدود 12-10 سانتيمتر بلندتر شده است.
به عقيده دكتر ربابه شيخ الاسلام، رئيس دفتر بهبود تغذيه وزارت بهداشت اين واقعا شعار درستي است كه دستاوردهاي جهاني در حمايت از حقوق كودكان و تحقق استعدادهاي انسان را مي توانيم با بلنداي قد كودكان كشور بسنجيم نه بلنداي آسمانخراش ها!
به هر حال يك شاخص توسعه در كشور اين است كه آيا كودكان ما مي توانند به توانمندي هاي بالقوه خود برسند؟
با يك نگاه به 10 سال بررسي مصرف كشور در دهه 69 تا 79 مي بينيم كه دريافت انرژي در افرادي كه كمتر از نياز خود انرژي دريافت مي كردند و به نوعي دچار فقر انرژي بودند از 20 درصد به 23 درصد رسيده است. يعني دريافت آهن برعكس چيزي كه انتظار مي رفت اصلا خوب نيست، اين در حالي است كه متخصصان تغذيه انستيتو تغذيه انتظار داشتند بعد از اينهمه تبليغات دريافت آهن در افراد به حد مطلوبي رسيده باشد و كل شكل موجود در زيست دسترسي آهن باشد، اما امروز طبق تحقيقات مي بينيم كه دريافت آهن توسط افراد هنوز هم از جمله مشكلات عمده ماست. جمعيتي حدود 58 درصد در كشور كمتر از 80 درصد و حدود 3/12 بين 80-90 درصد آهن دريافت مي كنند كه اين ميزان هنوز هم بسيار كمتر از دريافت استاندارد است. از طرف ديگر حدود 50 درصد افراد جامعه ما نامتعادل مي خورند و بيش از نياز خود آهن دريافت مي كنند. بر اساس بررسي هاي انستيتو تغذيه، الگوي تغذيه اي اين افراد كاملا اشتباه است.
از كل جمعيت كشور 3/28 درصد از افراد جامعه به صورت متعادل و از الگوي تغذيه اي مناسب استفاده مي كنند كه چيزي حدود يك چهارم جمعيت است.
ريزمغذي ها و كمبودها
از مثال هاي بسيار مهم استفاده و مصرف ريزمغذي ها در صنعت نمك كشور است. سالهاست كه براي يددار كردن نمك به سطح مطلوبي رسيده ايم. يد به عنوان عامل مهمي در افزايش ضريب هوشي به اين ترتيب توانست جاي خود را در ميان خانواده ها باز كند، اما امروز با معضلي به نام كمبود هموگلوبين خون مواجهيم. چيزي حدود 40 درصد كودكان در مناطق شهري و روستايي هموگلوبين خون بسيار پاييني دارند. اين به مفهوم اين است كه ذخيره آهن آنها، آنچنان به انتها رسيده كه نوبت به هموگلوبين خون رسيده است.
در اقليم جنوبي، جنوب خراسان و كرمان حدود 60 درصد كودكان زير 2 سال هموگلوبين پاييني دارند. به نظر مي رسد كودكان با اين ميزان كمبود، هرگز نخواهند توانست دانش فني دنياي پيچيده فردا را تامين كنند.
طبق آمار در كودكان كل كشور، 20 درصد كودكان 6 ساله از كمبود هموگلوبين آهن رنج مي برند. كمبود هموگلوبين يعني فقر آهن شديد و وقتي رخ مي دهد كه ذخيره هاي آهن بدن به طور كامل تمام شده باشد.
۲۵ درصد زنان باردار روستايي و 20 درصد زنان باردار شهري دچار كمبود هموگلوبين هستند. از مطرح شدن ريزمغذي روي در كشور چيزي نمي گذرد. در كل كشور كمبود 20 درصدي روي مشاهده شده است و بررسي ها براي اضافه كردن آن به مواد غذايي همچنان ادامه دارد. از طرفي كمبود ويتامين D يك كمبود بازپديد است كه در دنيا به خاطر آلودگي هوا و زندگي در محيط هاي شهري و نرسيدن نور خورشيد به بدن شيوع پيدا كرده است كه تنها راه درمان آن استفاده از مواد غذايي غني سازي شده با اين مواد است.
جالب اينكه كمبود ويتامين D در مناطق شهري بيشتر ديده مي شود. چيزي حدود 45 درصد مردم تهران از كمبود ويتامين D رنج مي برند و 60 درصد زنان شهرنشين در كشور كمبود ويتامين D دارند.
كمبود ويتامين D عامل اصلي بروز پوكي استخوان است. اين در حالي است كه 90 درصد افراد جامعه ما دريافت ناكافي كلسيم دارند و انتظار مي رود تعداد بسيار زيادي از اين جمعيت در سنين بالا دچار اين بيماري مهلك شوند.
بيماري هاي غير واگير
هرچند امروزه به مدد تكنولوژي هاي برتر و شيوه هاي جديد در مسائل پزشكي و بهداشتي روز دنيا، بيماري هاي واگير كنترل شده است، اما معضل ديگري به نام بيماري هاي غير واگير دامنگير 69 درصد كل بيماران جهان است. فشار خون بالا، مصرف سيگار، كلسترول بالا و ... اينكه بايد چه سياست هايي را براي كاهش اين بيماري ها در نظر بگيريم، سوال دشواري است كه ذهن اغلب مسئولان و متخصصان وزارت بهداشت را درگير مي كند.
بيماري هاي غير واگير حالت تجمعي دارند و براي پيشگيري از آنها بايد از دوران جنيني برنامه ريزي كرد. از مهمترين نكاتي كه دكتر ربابه شيخ الاسلام، متخصص تغذيه در اين زمينه به آن اشاره مي كند، ذائقه سازي در كودكان است. در منطقه مديترانه شرقي طبق آمار سازمان بهداشت جهاني، چيزي حدود 31 درصد مرگ و ميرها ناشي از بيماري هاي قلبي - عروقي است. در ايران پرفشار خون بالادر گروه سني 69-45 سال حدود 27 درصد و در 70 سال حدود 4/41 درصد است كه بيشترين فشار خون به ساكنان استان مركزي و يزد تعلق دارد.
با وجود چنين آمارهايي، بهتر است براي ذائقه سازي صحيح در كودكان از سنين پايين اقدام كرد. كاهش دريافت نمك و چربي، فعاليت هاي بدني، استفاده مناسب از ميوه و سبزي تا حدود 400 گرم در روز، استفاده از حبوبات و غلات و مغز دانه ها، فرآورده هاي لبني كم چرب، گوشت ماهي و مصرف حداقل قند و شكر توصيه متخصصان تغذيه در اين زمينه است.

بخنديد، سلامت باشيد
001626.jpg
بعضي از مردم قهقهه مي زنند، بعضي ها هرهر مي كنند و بعضي ها نخودي مي خندند.
به هر حال اين فرآيند هر شكل و شمايلي كه داشته باشد، بيشتر مردم مي آموزند خنديدن راه مهمي براي آرامش است. دكتر سوشيل باتيا، يك بازرگان تمام وقت و يك استاد نيمه وقت خنده، هفته اي يكبار با كارمندانش در كارخانه كوچك خود در فرامينگهام ايالت ماساچوست ديدار مي كند و آنها را مي خنداند. او مي گويد: اين كار به اين دليل است كه به مردم كمك كنم آرام باشند و بهتر كار كنند. بدين شكل ذهن آنها مي تواند تيزتر و دقيق تر كار كند و خنده اين كار را انجام مي دهد.
باتيا نخستين بار در زادگاهش - هند - چيزهايي درباره كلوب هاي خنده شنيد؛ كلوب هايي كه صدها عدد از آنها در سراسر ايالات متحده وجود دارند و مردم براي خنديدن عضو آنها مي شوند. آقاي باتيا 4 سال قبل كلوب خودش را راه اندازي كرد. برنامه هاي اين كلوب شامل جلساتي 40 دقيقه اي است كه در آن خنده با عواملي از يوگا و مديتيشن به طور مشترك اجرا مي شود. دكتر باتيا مي گويد: خنده كوتاه ترين فرم مديتيشن (آرامش) است، چون وقتي شما مي خنديد، نمي توانيد به چيز ديگري فكر كنيد. اعضاي كلوب نيز قسم مي خورند كه اين مسئله حقيقت دارد.
فيلم هاي خنده دار براي سلامت مفيدتر است
در دانشگاه مريلند ايالات متحده، محققان بيماران را به دو گروه تقسيم كردند. براي گروه اول شاهكار بسيار خشن اما فوق العاده تاثيرگذار استيون اسپيلبرگ يعني نجات سرباز رايان را نمايش دادند. گروه دوم كمدي بامزه اما نه چندان باارزش نكته اي درباره مري وجود دارد پخش شد. دكتر مايكل ميلر، يكي از محققان مركز پزشكي دانشگاه مريلند مي گويد: بعد از تماشاي فيلمي پرتنش و استرس زا، عروق خوني تنگ شده يا موقتا در برخي نقاط بسته مي شوند، در حالي كه بعد از تماشاي فيلمي مفرح و خنده دار، عروق خوني به وضوح گشادتر مي شوند. به عبارت ديگر خنديدن شريان ها را باز و گشاد كرده و خون با آزادي بيشتري جريان مي يابد. محققان مي گويند خنديدن از ته دل بعضا مي تواند به اندازه نيم ساعت دويدن نرم براي قلب و عروق مفيد باشد.
هورمون هاي استرس زا در افراد شاد كمتر است
نتايج تحقيقات در دانشگاه لندن نشان مي دهد افراد شاد اغلب سالم ترند.
طي اين تحقيق كه روي 200 نفر از اهالي ميانسال لندن در ارتباط با استرس، فشارخون و ضربان قلبشان انجام گرفت، مشخص شد كه افراد شاد و بانشاط معمولا سالم ترند.
شادي و نشاط ضربان قلب را پايين مي آورد كه نشانه خوبي براي عدم ابتلا به بيماري هاي قلبي - عروقي است. علاوه بر آن در بدن اين افراد ميزان هورمون استرس زاي كورتيزول كه با بيماري فشار خون و نوع سوم ديابت در ارتباط است، كمتر است.
همچنين ميزان پروتئيني به نام فيبرينوژن در بدن اين افراد كم است كه با بيماري هاي قلبي - عروقي بي ارتباط نيست.

مالاريا شهروندان جنوب شرق كشور را تهديد مي كند
001602.jpg
مهر- دكتر محسن زهرايي، معاون مركز مديريت بيماري هاي وزارت بهداشت و درمان با توجه به احتمال افزايش و گسترش بيماري مالاريا در امسال بويژه در منطقه جنوب شرق كشور، به شهروندان اين مناطق و افرادي كه به اين مناطق سفر مي كنند، هشدار داد كه حتما بايد هنگام خواب از پشه بند استفاده كنند.
او گفت: شهرونداني كه در مناطقي از كشور نظير سيستان و بلوچستان و هرمزگان زندگي كرده يا به اين مناطق رفت و آمد دارند، به علت وجود پشه آنوفل به عنوان حشره ناقل بيماري مالاريا در اين مناطق، بايد براي در و پنجره هاي منازل خود از توري هاي مناسب استفاده كنند. همچنين تمامي افراد بويژه كودكان بايد هنگام خواب از پشه بند استفاده كنند تا از آسيب رساندن اين پشه ها به آنها جلوگيري شود.
وي اظهار داشت: از برنامه هاي وزارت بهداشت براي جلوگيري از گسترش اين بيماري، انجام سمپاشي و مبارزه با لاروهاي پشه موجود در مكان هاي رشد و تكثير اين حشره است.دكتر زهرايي ادامه داد: همچنين زهكشي آبهاي سطحي راكد در جلوگيري از ابتلا و گسترش اين بيماري بسيار مهم است، چون خشك شدن بركه هاي راكد كه محل رشد اين نوع پشه است، مي تواند اين آبها را هدايت كند و به آبهاي جاري يا منابع آبهاي زيرزميني رسانده و اين بيماري را در ميان مردم گسترش دهد.وي تصريح كرد: افزايش موارد بيماري هاي اسهالي و مالاريا جزو بيماري هاي عمده اي هستند كه معمولا در ماه هاي گرم سال شايع مي شوند و از آنجا كه گرما در كشور ما پيش از زمان موعد خود فرا مي رسد، بنابراين اين بيماري زودتر از زمان خود مشاهده مي شود.معاون مركز مديريت بيماري هاي وزارت بهداشت و درمان اظهار داشت: شايع ترين علائم بيماري مالاريا تب و لرز است، همچنين فرد مبتلا به اين بيماري دچار علائم ديگري نظير افزايش تعريق و سردرد نيز خواهد شد.گفتني است اين بيماري به مدت دو هفته  قابل  درمان است و در صورتي كه مالاريا در افراد دچار فقر تغذيه اي يا افرادي كه داراي ضعف سيستم ايمني و مقاومت نسبت به بيماري هستند، درمان نشود مي تواند سبب ادامه اين بيماري تا سالها يا موجب مرگ آنها شود. همچنين آسيب مغزي و كليوي به علت تجمع سلول هاي خوني در داخل عروق از جمله عوارض احتمالي اين بيماري است.

اتاق انتظار
001584.jpg
تلفن همراه و سرطان مغز
خب خوشحال باشيد؛ تلفن همراه خطر ابتلا به تومورهاي مغزي را افزايش نمي دهد. يافته هاي محققان دانماركي كه اخيرا در نشريه نورولوژي به چاپ رسيده نتايج چندين تحقيق بزرگ ديگر از جمله مطالعات جديد محققان سوئدي را تاييد مي كند. پرفسور كريستوفر يوهانسن از انجمن سرطان دانمارك به عنوان مدير گروه تحقيقاتي مي گويد: مطالعات اندكي افزايش خطر ابتلا به تومورهاي مغزي به خاطر استفاده از تلفن هاي همراه را گزارش كرده اند، اما اغلب اين مطالعات واجد مشكلات اجرايي بوده اند.
گروه يوهانسن 427 بيمار با تومور مغزي و 822 فرد سالم كه در گذشته از تلفن همراه استفاده مي كردند را مورد مطالعه قرار دادند. محققان همچنين مدت زمان استفاده از تلفن در 27 بيمار مبتلا به تومور مغزي و 47 مورد فاقد اين تومور را نيز بررسي كردند. نتايج تحقيق هيچ گونه افزايشي در خطر ابتلا به سرطان مغز وابسته به استفاده از تلفن همراه يا تعداد سالهاي استفاده از آن را نشان نداد. همچنين مدركي يافت نشد كه نشان دهد تومور در بخشي از مغز كه تلفن معمولا در آن سمت قرار مي گيرد، شيوع بيشتري دارد.
يوهانسن تاكيد كرد تنها تعداد بسيار كمي از افراد بودند كه مدت بسيار زيادي از تلفن همراه استفاده مي كردند و احتمال يك ارتباط ضعيف بين تومور مغزي آنها و اين عادت مورد توجه قرار گرفت.
در عين حال دكتر يوهانسن اشاره داشت كه اين موضوع هنوز جاي تحقيق و بررسي بيشتري دارد.
001614.jpg
دردهاي افسردگي
دردهاي عودكننده و افسردگي بعضا با هم ديده مي شوند و پزشكان مدتهاست دچار اين چالش هستند كه درمان يكي باعث مي شود از شر ديگري هم راحت شوند، اما مطالعه جديدي روي مغز با كمك آزمايش هاي MRI نشان مي دهد كه اين دو مشكل به طور مجزا از هم قابل درمان هستند، حتي اگر با هم همراه باشند. مطالعه اي روي 42 بيمار سالم و 53 نفر مبتلا به فيبروميالژيا صورت گرفت. فيبروميالژيا يك بيماري عصبي است كه درد شديد و گسترده و حساسيت در صورت تماس در بدن فرد بيمار پديدار  شده و بعضا با افسردگي ديده مي شود. هدف محققان دانشگاه جورج تاون واشنگتن، تعيين سطح ارتباط علائم شديد افسردگي با افزايش حساسيت بيماران نسبت به فشار و درد بود. آنها همچنين قصد داشتند قسمتي از مغز را كه هنگام ايجاد دردهاي شديد مزمن و علائم افسردگي درگير مي شود، تعيين كنند.
هر دو گروه مورد آزمايش تحت آزمون درد - فشار در ناحيه ناخن هاي انگشتان دست - قرار گرفتند. قبل، بعد و در حين انجام آزمايش از هر دو گروه تست MRI براي مشاهده پاسخ مغز نسبت به تحريك به عمل آمد. طي آزمايش بيماران مبتلا به فيبروميالژيا، از آنها خواسته شد تا داروهاي ضد افسردگي خود را به مدت 4 هفته و داروهاي ضد درد را 3 روز قبل از آغاز مطالعه قطع كنند. نتايج MRI نشان داد كه در مقايسه با افراد سالم بيماران فيبروميالژيا با ميزان فشاري بسيار كمتر دچار تحريك نورون هاي مسئول ايجاد درد شديد در بخش حسي مغز خواهند شد. درد بسيار شديد در ميان بيماران مبتلا به فيبروميالژيا در ميان بيماران بشدت افسرده يا فاقد علائم افسردگي ديده شد. همچنين در اين مطالعه ارتباط بسيار ضعيفي بين وضعيت روحي و حساسيت عصبي نسبت به درد ديده شد.
پرفسور تورستن گيزكي، مدير اين پروژه تحقيقاتي مي گويد: نكات زيادي دال بر همپوشاني افسردگي و درد وجود داشت، ولي آن اطلاعات به اضافه اطلاعات اخير پيشنهاد مي كند كه تفكيك مكانيزم ايجادكننده درد و مشكلات روحي و رواني از اهميت فوق العاده اي از جهت درمان برخوردار است.
او مي افزايد:  اين مسئله كه مسائل رواني و ايجاد درد ممكن است فرآيندهايي مستقل از هم باشند، صرفا يك فرضيه جالب توجه نيست، اما به هر حال نياز به تحقيقات بيشتر در اين زمينه احساس مي شود.

خوردو خوراك
سبزي  ها و تاثيرات آنها روي اختلالات رفتاري
صدف كوه كن
جعفري: دو نوع جعفري وجود دارد، نوعي از آن كه داراي برگهاي صاف است و عطر آن بيشتر است و در تهيه غذا ها استفاده مي شود و نوع ديگر آن كه داراي برگهاي مجعد است. اين سبزي مقوي سرشار از ويتامين c است كه نوعي آنتي اكسيدان طبيعي است و خواص ضد عفونت دارد. جعفري مدر است و در صورت استفاده زياد ايجاد سرگيجه مي كند، مصرف به اندازه آن در حفظ سلامت عروق كارآمد بوده و در تقويت حافظه بلندمدت موثر است. بهره بردن از آن در غذا هاي تكميلي كه از آخر ماه هفتم براي نوزاد مورد استفاده قرار مي گيرد، قويا توصيه مي شود ولي بايد توجه داشت كه سبزي در آخرين لحظات به سوپ اضافه شود تا ويتامين هاي آن حفظ شود.
رزماري: نام ديگر آن اكليل كوهي است و برگ هاي آن كمي  از برگ هاي كاج پهن تر است و گلهاي آبي رنگ دارد. سرماي 10- درجه را تحمل مي كند و در تمام مناطق مديترانه يافت مي شود. آنهايي كه با غذا هاي ايتاليايي سر و كار دارند از وفور استفاده از آن در آشپزي به سبك ايتاليايي آگاهند. جوشانده آن مقوي سيستم اعصاب است و مصرف زياد آن ايجاد سرگيجه مي كند. (براي تهيه جوشانده 60-50 گرم آن را در يك ليتر آب مي جوشانند. )
ريحان: داراي 100 نوع مختلف است و به صورت خام مصرف مي شود وداراي برگ هاي معطر است. اين گياه داراي منشا هندي است و در قرون 16و۱۵به وسيله انگليسي ها به اروپا آورده شد. مصرف آن در كشور ما بسيار متداول است و كباب خور هاي حرفه اي هرگز از آن غافل نمي شوند. بد نيست بدانيم كه اين سبزي خوش طعم غني از كامفر و روغن هاي فرار بوده و از دير باز براي درمان افسردگي از آن استفاده مي كردند (بخصوص در درمان نوعي از افسردگي كه افراد در فصل زمستان به آن مبتلا مي شوند.) دم كرده اين گياه آرامبخش است و در بهبود خلق وخو تاثير دارد. استفاده از آن به شكل مخلوط با ماست اضطراب را به شكل چشمگيري كاهش مي دهد. (البته به شرط استفاده از سبزي تازه نه خشك شده).
كاهو: داراي انواع مختلفي است و حاوي مواد مغذي كلسيم، پتاسيم و ويتامين k است. برگ هاي سبز تيره آن سرشار از ويتامين است. كاهو حاوي ماده لاكتوكاريوم (lactocaruom)بوده كه در شيره سفيد رنگ آن وجود دارد. خوردن آن به شكل سالاد كاهو ساعاتي قبل از خواب به افرادي كه از بيخوابي رنج مي برند توصيه مي شود. در غذا ها پتاسيم كاملا به شكل محلول است، بنابراين مقدار زيادي از آن در آبي كه براي پختن غذا به كار مي رود مي ماند. از اين رو كاهو كه از منابع آن است و به شكل خام مصرف مي شود از اين قاعده مستثناست؛ پس از آن غافل نشويم.
بابونه: گياهي است كه به شكل دم كرده به دليل اثرات آرامبخش آن معروف بوده و براي بر طرف كردن و رفع خستگي مفيد است و مواد مغذي موجود در آن روغن هاي فرار است. چاي بابونه مي تواند در كاهش اضطراب و آرامش دستگاه عصبي تاثيرگذار باشد.
چغندر قند: به دليل دارا بودن اسيد فوليك به كاهش علايم افسردگي كمك مي كند، ولي استفاده از آن به كودكان   هايپر اكتيو(بيش فعال)توصيه نمي شود. از ديگر مواد مغذي موجود در آن ويتامين c، بتاكاروتن و كربوهيدرات است.
كدو حلوايي: از غذا هايي است كه رنگ خود را ازماده اي به نام تارتارازين كه مولد رنگ نارنجي است دارد و توصيه مي شود كه از مصرف مواد حاوي اين رنگ در كودكان بيش فعال ممانعت شود، چون باعث افزايش تحرك و بروز رفتار هاي پرخاشجويانه مي شود.
كلم: داراي انواع مختلف از جمله كلم بروكسل، كلم پيچ و كلم بنفش است، از منابع غني ويتامين B است (نقش ويتامين Bدر حفظ سلامت دستگاه عصبي و كاهش استرس و برطرف كردن بيخوابي به اثبات رسيده است). همچنين داراي اسيد فوليك بوده و در درمان افسردگي موثر است. مشاهده شده است كه كمبود فولات در بدن رابطه مستقيمي  با عدم اثربخشي دارو هاي ضدافسردگي نظير بازدارنده  هاي سروتونين دارد.
مارچوبه و اسفناج: سرشار از اسيد فوليك و ويتامين B بوده، مصرف آن به دلايل بالا در بهبود افسردگي بسيار سودمند است. مصرف آن در كودكان زير يكسال ممنوع است.
آويشن: گياهي است كه در پخت غذا ها خصوصاغذا هاي خميري (پيتزا، لازانيا، ماكاروني و. . . ) مورد استفاده قرار مي گيرد، همچنين داراي مصرف دارويي بوده و نيز داراي دو نوع الكل تيمول و كاروانول است كه به آن خواص ضد عفوني كننده مي دهد. دم كرده برگهاي آن از نظر تاثيرگذاري بر سيستم عصبي حايز اهميت بوده و حاوي مواد ضد تشنج، محرك حافظه و محرك مغز است.
نعناع: در تمدن  هاي باستاني نعناع براي افزايش نشاط ذهن و فكر به كار مي رفت. نعناع در تسكين حالات تهوع و استفراغ ناشي از فشار هاي رواني يا بيماري ناشي از سفر تاثير دارد. نعناع علاوه بر كمك به هضم غذا باعث مي شود كه شخص حالت هوشياري خود را حفظ كند و چون معمولا بعد از صرف غذا عارضه خواب آلودگي وجود دارد به افرادي كه احتياج به هوشياري پس از صرف غذا دارند نظير رانندگان، به شكل همراه با غذا يا دسر  هاي حاوي اين ماده توصيه مي شود. نعناع علاوه برخواص آرامبخش داراي خواص ضد درد هم است. از اين رو در درمان حالات تنش زا نظير سردرد و پشت درد كاربرد دارد. استعمال خارجي نعناع نيز بي تاثير نيست و هر چه بوي آن قوي تر باشد خواص و اثرات آن نيز بيشتر است. نعناع به خصوص براي افرادي كه دايم در حال مرور درس براي امتحان هستند موثر است. در هنگام خستگي يا زماني كه حس مي كنيد مغزتان كشش مطالب جديد را ندارد، استفاده از نعناع سودبخش است. از اين رو مكيدن قرص نعناع بدون قند را به شما توصيه مي كنم.
اسانس  ها:
اسانس ميخك: داراي خواص ضد تشنج است.
اسانس بهار نارنج: نوعي مسكن است.
اسانس نعناع: داراي خواص تسكين دهنده است.

درمانگاه
آرمانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
جهانشهر
دخل و خرج
علمي
شهر آرا
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  درمانگاه  |  علمي  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |