گفت وگو با دكتر سعيد فانيان مدير شبكه تلويزيوني جام جم
سهم ما و آنها
|
|
سمانه بامشاد
راه اندازي شبكه هاي تلويزيوني فارسي زبان در آن سوي مرزها نشان از تلاش گسترده منتقدان نظام جمهوري اسلامي ايران در جذب مخاطبان جوان ايراني است.
از سويي ديگر متوليان رسانه ملي نيز براي شناساندن چهره نظام جمهوري اسلامي و مردم ايران در فراسوي مرزها، دست به شكل د هي سه شبكه تلويزيوني برون مرزي جام جم نموده اند كه در حوزه هاي آمريكا، اروپا و آسيا به پخش برنامه هاي متنوع و گاه تكراري مي پردازند.
در حالي كه بايد ديد سهم ما و آنها در جذب مخاطبان جوان ايراني تا چه حد است؟
در مورد توانايي جذب مخاطبان شبكه هاي برون مرزي ايراني و فارسي زبان منتقد نمي توان به درستي قضاوت كرد، اما عليرغم وجود دلايل متقن در جذب مخاطبان جوان ايراني توسط شبكه هاي فارسي زبان، متأسفانه شبكه هاي تلويزيوني داخلي، هنوز نتوانسته اند در جذب ذائقه اين مخاطبان گسترده كاركرد مثبتي داشته باشند. نمي دانم شبكه تلويزيوني جام جم چگونه خواهد توانست نسل سوم ايرانيان خارج از كشور را جذب كند؟ در زمينه اهداف و روش هاي رسانه اي شبكه تلويزيوني جام جم ايران با دكتر سعيد فانيان مدير اين شبكه هاي برون مرزي گفتگويي انجام داده ايم كه مي خوانيد:
* شبكه جهاني جام از چه سالي راه اندازي شده است؟
- شبكه جام حدود نزديك به ۷ سال است كه شروع به كار كرده است. در اواخر سال ۷۶ شبكه جام جم اروپا شروع به كار كرد، سپس در اواخر سال ۷۸ شبكه جام جم آمريكا راه اندازي شد؛ همچنين در اوايل سال شبكه تلويزيوني ۸۱ جام جم آسيا شروع به كار كرد.
هم اينك سه كانال مجزاي اروپا، آمريكا و آسيا به پخش برنامه هاي تلويزيوني مي پردازند.
* محتواي برنامه هاي شبكه جام جم چيست؟
- مثل ساير شبكه هاي ملي تلويزيوني است، با اين تفاوت كه شبكه جام جم، يك شبكه برون مرزي است ولي تنظيم برنامه ها به تناسب موقعيت زماني مخاطبان ايراني برمي گردد و همين تناسبي كه شبكه هاي تلويزيوني ايراني براي برنامه هاي خود دارند، از قبيل برنامه هاي شبانگاهي، خبر، صبحگاهي و نظاير آنها. دليل اصلي سه كانال بودن شبكه جام جم نيز به اين موضوع برمي گردد، چرا كه هر كانالي به تناسب موقعيت زماني و ساعت پيك فعال مخاطب برنامه هاي خود را پخش مي كند. البته سه كانال تلويزيوني جام جم از نظر برنامه اي تفاوت هايي با هم دارند ولي اكثر برنامه هاي تلويزيوني آنها مشابه هم هستند. به جز اين كه تناسب زمان پخش آنها متفاوت است، بعضي برنامه هاي متفاوت هم صرفاً منطبق با موضوعات منطقه اي جهان پخش مي شود.
* تقسيم بندي موضوعي برنامه ها چگونه است؟
- برنامه هاي شبكه تلويزيوني جام جم از بخش هاي معارف، ورزشي، خانواده، سياسي، اجتماعي، اقتصادي، فرهنگ و ادب و جوان و فرهنگ و انديشه ديني، بين المللي تشكيل شده اند، هر چند كه بخشي از برنامه هاي آنها نيز از شبكه داخلي تهيه مي شود، به خصوص مجموعه هاي تلويزيوني موفق و برنامه هاي مستند در همه ابعاد.
*آيا سياست هاي پخش موسيقي شبكه هاي جام جم همانند شبكه هاي داخلي است؟
- سياستهاي پخش موسيقي در شبكه هاي جام جم نيز همانند شبكه هاي داخلي است، لذا بخش هاي سه گانه شبكه جام جم همان سياستهاي كلان صدا و سيما را دنبال مي كند، فقط تفاوت ما در نوع مخاطبان است، اگر ذائقه مخاطبان خارج از كشور را در نظر بگيريم، كمابيش مثل شبكه هاي تلويزيوني داخلي، به موسيقي سنتي و محلي توجه دارند.
*در بحث هاي كارشناسي در شبكه جام جم جهاني تفاوتي نسبت به شبكه هاي داخلي قائل هستيد؟
- سؤالات و ابهامات ايرانيان خارج از كشور، به طور طبيعي دسترسي نداشتن به منابع داخلي و تبليغاتي است، لذا تلاش مي كنيم كه با حضور كارشناسان ممتاز و مسئولين ذي ربط به اين پرسش ها پاسخ دهيم.
شبكه جهاني جام جم در مجموع در ارائه برنامه و جذب مخاطبان ايراني موفق بوده است. ما در برنامه هاي تلويزيوني اغلب از مسئولين علمي و معتبر حوزه علميه استفاده مي كنيم. همچنين علاوه بر برنامه هاي قضايي و گمركي مورد نياز ايرانيان خارج از كشور، اطلاعات روشن و مبسوطي در زمينه معارف اسلامي به آنها ارائه مي كنيم به همين دليل ارتباط خيلي خوبي داريم.
بنابر اين شبكه تلويزيوني جام جم نسبت به شبكه هاي تلويزيوني داخلي در بعد پاسخگويي مقداري متفاوت تر عمل كرده است.
* در شبكه جهاني جام جم تاكنون چه كارهايي را براي جوانان انجام داده ايد؟
- با توجه به افكارسنجي هايي كه در محيط زندگي ايرانيان خارج از كشور انجام داديم و از طريق سايت اينترنتي شبكه تلويزيوني جام جم، درصد بالايي از بينندگان ما را جوانان تشكيل مي دهند، طبق آماري كه موجود است بالاتر از ۵۰درصد بيننده هاي ما را مخاطبان سنين تا ۳۰سال تشكيل مي دهند.
بنابراين شبكه تعامل خوبي با جوانان داشته و دارد. مخاطبان فعالي از جوانان داريم از اين رو برنامه هاي تلويزيوني با استقبال خوبي روبه رو است.
در زمينه برنامه هاي ورزشي، عمده جوانان از آن استقبال خوبي به عمل آورده اند لذا جوانان ايراني خارج از كشور تعامل خوبي با اين رسانه تبليغاتي كشور دارند.
ما بايد تلاش كنيم كه آنها را تحت پوشش قرار دهيم، برنامه ها و مسابقات متنوع تفريحي جزو خواسته جوانان است. ولي تلاش هاي بيشتري را در زمينه آموزش زبان فارسي براي مخاطبان جوان ايراني نياز داريم.
* آيا آماري از بينندگان جوان داخل كشور داريد؟
- مخاطبان بيشتر بينندگان خارج از كشور هستند لذا چون مخاطبان داخلي هدف ما نيستند لذا اولويت ارتباط را در برنامه ها به مخاطبان خارج از كشور مي دهيم، ولي جوانان داخل كشور نيز از طريق اينترنت و ماهواره مي توانند اين برنامه ها را ببينند. البته نكته ديگر اين كه برنامه هاي تلويزيوني شبكه هاي داخلي براي ايرانيان از نظر تنوع و محتوا كافي است.
*با وجود شبكه ديگر فارسي زبان به نام جام جم، هيچ نگراني در اين زمينه نداريد؟
- شبكه ما شبكه تلويزيوني فراگير برون مرزي است، لذا نگراني از اين بابت نداريم و از طرفي رويكرد ما با يكديگر تفاوت دارد، و اين شبكه تلويزيوني توان رقابتي نسبت به ما ندارد لذا موضوع مورد توجه ما نيست. عليرغم اين مسئله تلاش مي كنيم خود شبكه جام جم را تقويت كنيم و مخاطبان فعال ايراني را بيشتر كنيم.
* چقدر از جوانان ايراني براي ايجاد برنامه ها كمك گرفته ايد؟
- بيشتر عناصر و عوامل پشت برنامه هاي تلويزيوني را خود جوانان تشكيل مي دهند. از سوي ديگر حضور مخاطبان در برنامه هاي تلويزيوني جام جم زياد است. به طوري كه ما بخشي به نام امور مخاطبان داريم كه نظرات و ديدگاه هاي مخاطبان را انعكاس مي دهد.
|