چهارشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۸۴ - - ۳۶۹۵
درمانگاه
Front Page

آخرين وضعيت فلج اطفال در دنيا
كودكان و بزرگسالان فلج مي شوند
001779.jpg
در برخي از مناطق قاره آفريقا، شرايط به نحوي است كه حدود 20 درصد جمعيت كودكان بخوبي مستعد دريافت ويروس فلج اطفال و زمين گير شدن هستند
در تازه ترين گزارش شبكه خبري بي.بي.سي درخصوص وضعيت فلج اطفال در سراسر جهان آمده است: در حالي كه 50 سال از زمان كشف واكسن فلج اطفال مي گذرد، جهان هنوز هم شاهد فلج شدن طبيعي بسياري از كودكان در سراسر جهان است.
در حال حاضر حدودا در 6 كشور جهان كه برخي از آنها جزو فقيرترين كشورهاي جهان هستند، سالانه هزاران يا بيشتر، موارد ابتلا به فلج اطفال ديده مي شود.
بر اساس اين گزارش چشمگيرترين پيشرفت هاي صورت گرفته در خصوص مبارزه با ويروس فلج اطفال به سال 1988 ميلادي برمي گردد، زماني كه اقدامات قابل توجه و گسترده اي جهت ايمن سازي بيش از صدها هزار مورد مبتلا به فلج اطفال صورت گرفت.
با اين حال كارشناسان امور بهداشتي - درماني جهان بر اين باورند كه براي ريشه كن شدن كامل ويروس فلج اطفال در سراسر جهان انجام اقدامات بيشتر و گسترده تر ضروري است.
در همين  حال گفته مي شود كه برنامه ابتكاري از بين بردن و ريشه كن كردن ويروس فلج اطفال در سراسر جهان در نظر دارد تا پايان سال جاري ميلادي اين ويروس را به طور كلي ريشه كن كند.
يكي از مقامات عاليرتبه اين طرح ابتكاري در اين خصوص اعلام كرده است: در حال حاضر براي از بين بردن و ريشه كن كردن كامل ويروس فلج اطفال در سراسر جهان چالش هاي فراواني پيش  رو است كه بايد بر تمامي آنها غلبه شود.
وي همچنين درخصوص منابع مالي اين طرح گفته است: در حال حاضر كمبودهاي شديدي بالغ بر 75 ميليون دلار احساس مي شود و با توجه به اين كمبود مالي شديد ضروري است تا طي ماه هاي آتي تمهيداتي جهت تامين اين ميزان بودجه مالي در نظر گرفته شود.
اين گزارش همچنين توجه ويژه اي به قاره آفريقا داشته و در اين خصوص آورده است: پس از بررسي ميزان بودجه مورد نظر براي ريشه كن كردن ويروس فلج اطفال در سراسر جهان، بايد نگاه ويژه اي به قاره آفريقا داشته باشيم كه نكته نگران كننده در اين خصوص آن است كه ويروس فلج اطفال در حال گسترش بي سابقه اي در اين قاره و در ميان مردم كشورهاي فقير آن است.
اين مقام يادشده در اين خصوص گفت: ضروري است تا در آفريقا نيز جهت تامين منابع مالي مورد نياز اقدامات قابل توجهي صورت گيرد.
بنا به اظهارات وي در برخي از مناطق قاره آفريقا، شرايط به نحوي است كه حدود 20 درصد جمعيت كودكان بخوبي مستعد دريافت ويروس فلج اطفال و زمين گير شدن هستند.
بر اساس اين گزارش،  كشورهاي ديگري همچون افغانستان، هند و پاكستان نيز از مهمترين نقاط نگران كننده در سراسر جهان براي گسترش ويروس فلج اطفال محسوب مي شوند.
اين مقام ياد شده گفت:  اين حقيقت كه در بسياري از كشورهاي در حال توسعه همچون بسياري از كشورهاي توسعه يافته جهان ويروس فلج اطفال به طور كلي ريشه كن شده است، نكته اميدوار كننده اي است.
در حال حاضر گزارش شده است كه در انگليس آخرين مورد از ابتلا به ويروس فلج اطفال به سال 1982 ميلادي بازمي گردد. با اين حال بر اساس اظهارات وي اين نگراني وجود دارد كه با وجود ريشه كن شدن آن، اين ويروس بار ديگر بازگردد.
وي همچنين ابراز نگراني كرده است تا زماني كه ويروس فلج اطفال در اين 6 كشور به طور كامل ريشه كن نشود اين خطر بالقوه وجود دارد كه اين ويروس خطرناك در هر كشوري در گوشه و كنار جهان منتشر شود.
با اين حال اين گزارش مي افزايد كه ريشه كن شدن اين ويروس پايان داستان نخواهد بود.
برخي از كارشناسان علوم بهداشتي - درماني مي گويند كه اين نكته مهم است تا جهت جلوگيري از شكل گيري موارد جديد ابتلا به فلج اطفال، مراقبت هاي جهاني در هر كشوري از قاره هاي جهان به عمل آيد.
اين گزارش همچنين آورده است كه ضروري است تا مصونيت هاي سطحي و كوتاه مدت از اين ويروس خطرناك به كنار گذاشته شده و به دنبال مصونيت هاي دائمي باشيم.
وي در خصوص آزمايش هاي صورت گرفته روي اين نوع ويروس هاي خطرناك در آزمايشگاه هاي بهداشتي و پزشكي گفت:  بسيار ضروري است تا از اين نكته اطمينان خاطر حاصل شود كه نمونه هاي زنده اين ويروس به طور كامل و كاملا اصولي تحت نظارت و حفاظت قرار گيرند تا بدين وسيله از انتشار احتمالي اين ويروس ها جلوگيري به عمل آيد.
گفتني است كه نخستين واكسن قابل تزريق براي مبارزه با ويروس فلج اطفال براي نخستين بار در آمريكا در سال 1955 ميلادي ابداع شد. اين واكسن تاريخي شامل ويروس هاي ضعيف فلج اطفال بود كه با تزريق آن به بدن افراد نوعي مصونيت در برابر اين ويروس خطرناك در بدن اين افراد ايجاد مي كرد.
در حال حاضر و بر اساس يك برنامه مدون جهاني تمامي كودكان زير 5 سال جهان نسبت به اين ويروس خطرناك مصونيت پيدا مي كنند. در عين حال گفته مي شود كه تزريق واكسن فلج اطفال به صورت قطره هاي دهاني حفاظت خوبي از افراد در برابر اين ويروس خطرناك ايجاد مي كند و در حال حاضر نيز بيشتر در كشورهاي در حال توسعه جهان مورد استفاده قرار مي گيرد.
با اين حال در برخي از كشورهاي جهان اين نظريه وجود دارد كه به واسطه وجود ويروس هاي ضعيف زنده در شيوه استفاده دهاني آن، اين امكان وجود دارد كه ويروس فلج اطفال به ديگر افراد انتقال يابد و از اين روست كه در بسياري از كشورهاي جهان اين تمايل وجود دارد كه از طريق تزريق و واكسيناسيون كه در آن ويروس غير قابل انتقال در بدن افراد وارد مي شود، بدن افراد در برابر ويروس هاي فلج اطفال مصون شود.
با اين حال گفته مي شود از آنجا كه به واسطه اين دو راه يعني تزريق و استفاده دهاني، مصونيت صد درصد در بدن افراد ايجاد نمي شود، اين امكان وجود دارد كه افراد مورد تزريق و دريافت كننده قطره باز هم به اين ويروس خطرناك مبتلا شوند.
گفته مي شود كه ويروس فلج اطفال در هر سني مي تواند افراد را مورد حمله قرار دهد.
با اين حال تحقيقات نشان داده كه سنين كودكي بيشترين زمان حمله اين ويروس ها به حساب مي آيد به طوري كه اين رقم 3 برابر سنين ديگر ارزيابي شده است.
به نقل از ايسنا

گسترش آنفلوآنزاي مرغي
001734.jpg
مهدي صارمي فرد - موارد ابتلاي انسان ها به آنفلوآنزاي مرغي در جنوب شرق آسيا روز به روز افزايش مي يابد. خطر همه گيرشدن اين بيماري در جنوب شرق، بشر را تهديد مي كند. اما نكته ناخوشايند، جهش هاي احتمالي است كه ممكن است باعث گسترش بيماري و آسان تر شدن راه هاي انتقال شود. اين درحالي است كه كاغذ بازي اداري باعث شده كه تلاش هاي همه جانبه براي توقف روند روبه رشد اين بيماري با مشكل مواجه شود.
دكتر كلاوس اشتور مدير برنامه آنفلوآنزاي سازمان بهداشت جهاني (WHO) تنها يك راه را براي جلوگيري از شيوع بيماري در بين انسان مفيد مي داند و آن شناسايي سريع مبتلايان و قرنطينه كردن آنها و تجويز داروي ( Tamiflu(oseltamivo phosphate براي آنان است. سازمان بهداشت جهاني با استفاده از شبيه سازي هاي رايانه اي از گسترش اين بيماري نشان داده كه در صورت سرعت عمل كافي مي توان جلوي اپيدمي را گرفت. حداكثر مدت زمان لازم براي اجراي برنامه پيشگيري طبق شبيه سازي هاي كامپيوتري تنها 30روز است، اما اين در حالي است كه وزارت بهداشت ويتنام اعلام كرده است كه يافتن مبتلايان و اقدام جهت درمان حداقل۴ هفته زمان مي برد.
دكتر اشتور اعلام كرده در حالي كه تنها مدت بسيار كمي زمان براي جلوگيري از اپيدمي ويروس وجود دارد، اين طرح سازمان بهداشت جهاني درگير ودار كاغذ بازي هاي دولت ويتنام اسير شده و شانس را براي توقف گسترش بيماري روز به روز كمتر مي كند.
در هفته گذشته در كنفرانس سازمان بهداشت جهاني در مانيل پايتخت فيليپين كه با حضور وزراي بهداشت فيليپين، ويتنام، كامبوج و لائوس برگزار شد، از كشورهاي تحت تاثير اين بيماري خواسته شد كه تلاش بيشتري در مبارزه با آنفلوآنزاي مرغي از خود نشان دهند. در 18 ماه گذشته، 89 مورد ابتلاي انسان به آنفلوآنزاي مرغي مشاهده شده كه 52مورد مرگ را در پي داشته است. البته در 16 ارديبهشت، وزارت بهداشت كامبوج موارد جديدتري نيز اعلام كرده است . دولت ويتنام نيز اعلام كرد كه در تلاش براي مبارزه با اين بيماري۶۰۰هزار مرغ مبتلا در مرغداري هاي شهر هوشي مينه را نابود مي كند.
اتحاديه  اروپا نيز ورود گوشت مرغ از جنوب شرق آسيا را ممنوع كرده و به اعضاي خود اخطار داده كه مراقب هرگونه نفوذ ويروس به درون مرزهاي اتحاديه اروپا باشند. به گفته دكتر اشتور، در حالي كه نگراني ناشي از جهش در ويروس و همه گير شدن ناگهاني آن در جنوب شرق آسيا افزايش يافته، داده هاي كمي از نحوه گسترش بيماري در اختيار سازمان بهداشت جهاني قرار دارد كه هرگونه تصميم گيري براي اتخاذ استراتژي جديد براي جلوگيري از اپيدمي را مشكل ساخته هرچند بنا به اظهارات وي، هنوز مشكل است بتوان گفت چقدر به يك فاجعه نزديك هستيم اما دولت ويتنام همچنان پيشنهادات كمك از طرف سازمان بهداشت جهاني براي مبارزه با آنفلوآنزاي مرغي را رد مي كند.
منبع:Nature

سل رايگان درمان مي شود
ايدز ، سل را بيدار كرده است؟
001683.jpg
رئيس اداره سل و جذام وزارت بهداشت، با اعلام اينكه درمان سل در كشور به صورت رايگان در تمامي مراكز درماني انجام مي شود، گفت:  درمان يك بيمار مسلول حساس به دارو 100 هزار تومان و يك بيمار مقاوم به درمان بالغ بر 10 ميليون تومان به دولت هزينه تحميل مي كند.
دكتر مهشيد ناصحي با اشاره به تعداد آمار 10 هزار و 678 نفري بيماران مسلول در كشور در سال گذشته اظهار كرد: از اين تعداد، 5117 نفر مبتلا به سل ريوي و خلط مثبت بودند كه 85 درصد آنها با موفقيت درمان شده اند كه بدين ترتيب ايران زودتر از زمان تعيين شده به اهداف سازمان بهداشت جهاني تا پايان سال 2004 دست يافت.
وي با بيان اينكه حدود يك پنجم موارد گزارش شده سل در كشور را افاغنه تشكيل مي دهند، تصريح كرد:  با توجه به برگشت افاغنه به كشورشان و به رغم مكاتبات صورت گرفته با وزارت بهداشت افغانستان جهت اعلام وصول بيمار و ادامه درمان، هنوز جوابي در اين رابطه از افغانستان دريافت نشده لذا از نظر ما احتمالا اين موارد، درمان كامل دريافت نكرده اند.
دكتر ناصحي ادامه داد: فقط 60 درصد بيماران موجود در كشور به ما گزارش مي شوند كه اين تعداد به موجب سيستم درماني موجود، داروي ضد سل را به صورت رايگان، منظم و بي وقفه دريافت و توسط پرسنل بهداشتي يا فردي مطمئن از افراد خانواده جهت استمرار درمان تحت نظارت قرار مي گيرند.
وي با اشاره به دو نوع سل داخل و خارج ريوي گفت: سل بيماري عفوني و مزمني است كه مي تواند هر ارگاني را درگير كرده كه عضو غالب، ريه است و شاه علامت اين بيماري، سرفه طولاني بيش از 2 هفته است كه مي تواند همراه يا بدون خلط باشد؛ بي اشتهايي، كاهش وزن، تنگي نفس، عرق شبانه و حتي در برخي موارد درد قفسه سينه از ديگر علائم اين بيماري است.
به گفته رئيس اداره سل و جذام وزارت بهداشت، سل يك بيماري كاملا قابل درمان است، اين در حالي است كه در صورت عدم درمان كامل، احتمال تبديل آن به سل مقاوم به درمان وجود دارد.
دكتر ناصحي در ادامه توضيح داد: موارد سل مقاوم به درمان به مدت 2 سال و با هزينه بالايي فقط 40 تا 60 درصد موارد به درمان جواب مي دهند كه اين موارد مقاوم، محصول عدم درمان منظم و كامل موارد حساس به درمان است كه اين به دليل ماهيت طولاني بودن دوره درمان (حداقل 6 ماه) است.
وي با بيان اينكه با پيشرفت ايدز، آينده برنامه سل نيز متفاوت خواهد شد، گفت: 80 درصد سل دنيا در 22 كشور است كه از اين تعداد دو كشور افغانستان و پاكستان در همسايگي ايران قرار دارند و كشور عراق به  رغم داشتن برنامه موفق كنترل سل در سالهاي اخير، به جهت وقفه درمان و نبود دارو ناشي از مشكلات داخلي در ارتباط با كنترل سل با مشكل مواجه شده است.
رئيس اداره سل و جذام وزارت بهداشت تاكيد كرد: در همسايگان شمالي كشور نيز موارد سل مقاوم به درمان ديده شده، اين در حالي است كه برنامه كنترل سل در ايران جزو برنامه هاي موفق در مديترانه شرقي گزارش شده، لذا با توجه به موقعيت استراتژي خطرناك و با توجه به روند صعودي ايدز، ضرورت ايجاب مي كند مراقبت بيشتري اعمال شود.
دكتر ناصحي در پايان يادآور شد: در نظام بهداشتي - درماني كشور، اطرافيان بيماران مبتلا به سل گزارش  شده، تحت بررسي و پيگيري رايگان از نظر ابتلا به سل قرار مي گيرند.

خرچنگ
بعضي سرطان ها را به حال خود رها كنيد
تحقيقات گسترده دانشمندان آمريكايي نكات تازه اي را در زمينه سرطان پروستات نشان داده است. يافته هاي پزشكان آمريكايي نشان مي دهد مردان مبتلا به نوع موضعي و كم خطر سرطان پروستات بعد از تحقيقي 20 ساله در معرض خطر بسيار كمي قرار دارند. مركز سلامت دانشگاه كانكتي كات گزارش داده است:  اين نتايج درمان هاي تهاجمي سرطان موضعي و در مراحل اوليه با جراحي و راديوتراپي را تاييد نمي كند. پروفسور پيتر آلبرتسن، سرپرست تيم تحقيقاتي مي گويد: نظارت و پيگيري دقيق، بهترين گزينه براي اين بيماران خواهد بود.
تحقيق او با 761 مرد آغاز شده و بيش از 20 سال به طول انجاميد. آنها دريافتند نرخ مرگ و مير در اثر ابتلا به سرطان پروستات تا 15 بعد از تشخيص اين بيماري ثابت مانده است. اين تحقيق در تضاد با مطالعه اخير محققان سوئدي است كه اعلام كرده اند نرخ مرگ ومير ناشي از سرطان پروستات در مردان 15 سال بعد از تشخيص بيماري 3 برابر شده است.
پروفسور آلبرتسن كه نتيجه تحقيقاتش در شماره اخير انجمن پزشكي آمريكا (JAMA) به چاپ رسيده، مي گويد اين تعارض احتمالا به دليل تفاوت طبقه بندي بيماري در هر بيمار و چگونگي ارزيابي علت مرگ بوده است. مردان مورد مطالعه تحقيق دانشگاه كانكتي كات بين 55 تا 74 سال سن داشته اند و در سال 1971 با تشخيص سرطان پروستات در مراحل پايين (Low Stage) روبه رو شدند، اما تومور به خارج از غده پروستات حمله نكرد، اما اين تومورها درجات متفاوت و متعددي داشتند كه طيف گسترده اي از بي خطر تا بسيار مهاجم و خطرناك را شامل مي شد. مرداني كه تومورهاي با درجه پايين يا حداقل ميزان خطر داشتند، با خطر بسيار پايين پيشرفت بيماري تشخيص داده شدند كه اين خطر حتي تا 20 سال پس از تشخيص بيماري نيز پايين بود. تنها 7 درصد بيماران با اين تشخيص فوت كردند. اغلب اين افراد به دلايل ديگر يا بيماري هاي غير قابل تشخيص از بين رفتند و درصد عمده بيماران 33-20 سال بعد از تشخيص همچنان زنده هستند.
پروفسور آلبرتسن مي گويد: هم سوئدي ها و هم آمريكايي ها روي خطر پايين مرگ و مير تومورها در مراحل پايين اتفاق نظر دارند، اما تومورهايي در مراحل خطرناك در عرض 10-5 سال پس از تشخيص به رغم مداخله تهاجمي درماني فوت كرده اند. به هر حال پروفسور آلبرتسن مي افزايد: براي مرداني كه تومورهاي سرطاني با درجات مياني دارند، 15 سال انتظار زنده ماندن مي تواند وجود داشته باشد.
اضطراب نجات يافتگان
حتي بيماراني كه از سرطان نجات مي يابند هم باز در معرض خطر قرار دارند. محققان گزارش كرده اند افرادي كه مدت زيادي از بهبوديشان به خاطر ابتلا به سرطان بيضه مي گذرد، بشدت در معرض خطر ابتلا به بيماري اضطراب هستند. محققان پرسشنامه هايي بين 1400 نفر از نجات يافتگان اين سرطان پخش كرده تا وضعيت اضطراب و افسردگي روحي آنها را بررسي كنند. آنها دريافتند اضطراب در اين افراد در مقايسه با افراد عادي 5/13 درصد بالاتر بوده است. البته نمونه ها از لحاظ سن با نمونه هاي مشابه هماهنگ شدند تا امكان بررسي دقيق تري فراهم شود. اما نرخ افسردگي 7/9 درصد تفاوت چنداني با وضعيت افراد عادي نداشته است. تحليل هاي بعدي نشان داد كه اختلال اضطراب با جوان تر بودن، صدمات عصبي، مصرف الكل و مشكلات جنسي ارتباط مستقيم داشته است.
دكتر آلو داهل، عضو هيات علمي بيمارستان نروژي راديوم در اسلو و تيم تحقيقاتي اش خاطرنشان كرده اند به دليل بهبود وسائل تشخيص و درمان اين نوع سرطان، تعداد افرادي كه بهبود مي يابند به طرز چشمگيري افزايش يافته است.
به رغم اينكه كيفيت زندگي نجات يافتگان اين سرطان مشابه وضعيت افراد سالم است، مطالعات معدودي شيوع ناراحتي هاي رواني و روحي را در اين افراد مورد بررسي قرار دادند. مطالعات اخير پيشنهاد مي كنند كه بهبوديافتگان سرطان بيضه نيازمند توجه باليني ويژه اي بوده و بايد جدا از تستهاي مربوط به عدم عود اين سرطان، مورد بررسي هاي روانشناسي نيز قرار گيرند.

اتاق انتظار
001764.jpg
مشاركت اسلامي براي فلج اطفال
آژانس بهداشت سازمان ملل از كشورهاي ثروتمند اسلامي خواسته است مشاركت بيشتري براي ريشه كني بيماري فلج اطفال داشته باشند. فلج اطفال خزيدن سريع و غير قابل مقاومت خود به دور كره زمين را آغاز كرده است. سازمان بهداشت جهاني براي مقابله با فلج اطفال تاكنون 4 بيليون دلار هزينه كرده، درحالي كه سازمان كنفرانس كشورهاي اسلامي براي اين كار بودجه اي 3 ميليون دلاري اختصاص داده است. اين در حالي است كه بيشترين شيوع بيماري فلج اطفال در كشورهاي اسلامي گزارش شده است.سازمان بهداشت جهاني از 3 كشور بحرين، كويت و عربستان سعودي خواسته است تا مشاركت مادي و معنوي بيشتري در ريشه كني بيماري فلج اطفال داشته باشند.سازمان بهداشت جهاني اميدوار است ملاقات سران 57 كشور اسلامي در ماه ژوئن، شانس مشاركت كشورهاي اسلامي در ريشه كني بيماري فلج اطفال را افزايش دهد. سازمان بهداشت جهاني اعلام كرده از ماه ژوئيه تا پايان سال 2005، 50 ميليون دلار براي مبارزه با فلج اطفال بايد هزينه شود. سال 2006 اين رقم به 200 ميليون دلار خواهد رسيد.
سال گذشته 1267 نفر در سراسر جهان به اين بيماري مبتلا شدند كه از اين تعداد 792 مورد در كشور نيجريه بوده است. 124 نمونه جديد اين بيماري در سال 2005 عمدتا متعلق به 3 كشور نيجريه، سودان و يمن - آلوده ترين كشورها در اين زمينه - هستند.اندونزي و يمن كه در آنها موارد آلودگي بسيار كم بوده، طي چند سال اخير در زمزه آلوده ترين كشورها در زمينه فلج اطفال قرار گرفته اند.
001659.jpg
اهداي اعضا با كمك گواهينامه
ايسنا - مصطفي قاسمي، مدير عامل انجمن حمايت از بيماران كليوي ،با تقدير و تشكر از مصوبه شوراي عالي ترافيك در خصوص فراهم كردن تسهيلات ويژه براي اهداي عضو از طريق درج در گواهينامه رانندگي متقاضيان، آن را نشاني از درايت و دورانديشي مسئولان اين مجموعه دانست. وي خاطرنشان كرد: خوشبختانه پيشنهاد اين انجمن مبني بر اهداي عضو از بيماران دچار مرگ مغزي كه عمدتا در اثر سوانح و حوادث ترافيكي دچار اين ضايعات مي شوند اجرايي شده كه در صورت وجود مديريتي توانمند و دلسوز در وزارت بهداشت مي تواند تحول بزرگي در زمينه پيوند اعضا از بيماران مرگ مغزي به وجود آورد. مصطفي قاسمي گفت: بعيد به نظر مي رسد كه اين مصوبه بسيار مهم و كليدي بتواند در سايه ضعف مديران وزارت بهداشت نتيجه مورد نظر را بدهد، چراكه يقينا مردم مي دانند كه در حال حاضر هيچ گونه مشكل و مانعي از نظر قانوني و شرعي بر سر راه پيوند اعضا از بيماران مرگ مغزي در كشور ما وجود ندارد، اما در عين حال به  رغم وجود تمام امكانات و ابزار قانوني و پزشكي، مردم به خصوص بيماران نيازمند، چوب مديران دست اندر كار را در اين زمينه مي خورند.
مديرعامل انجمن حمايت از بيماران كليوي گفت:  به عنوان نمونه طي ماه هاي اخير انجمن خيريه بيماران كليوي بارها شاهد مراجعه خانواده هايي جهت اهداي عضو بوده كه اين موضوعات همواره با فاصله به مسئولان دست اندركار بانك اعضاي پيوندي و مديريت مركز بيماري هاي خاص وزارت بهداشت اعلام و از آنان تقاضاي رسيدگي و برداشت اعضاي آنان به بيماران نيازمند مي شد، اما متاسفانه در بسياري از موارد به نتيجه نرسيده است و اعضاي بدن فردي كه مي توانست به ده ها بيمار نيازمند زندگي دوباره ببخشد زير خروارها خاك و در ميان نگاه هاي بهت زده اعضاي خانواده آنان دفن شده اند بي آنكه هيچ يك از مسئولان و دست اندركاران كه همواره مورد انتقاد شديد قرار دارند خود را موظف به پاسخگويي درباره كوتاهي به عمل آمده و تصورات غير قابل گذشت بدانند.
قاچاق فاكتورهاي انعقادي
مدير عامل كانون هموفيلي گفت: 112 نفر از بيماران هموفيلي استان خوزستان طي طوماري به كمبود فاكتورهاي انعقادي در اين استان اعتراض كردند.
احمد قويدل افزود: متاسفانه نامه حاوي واقعيت هاي تاسف آوري است كه ضرورت دارد مسئولان ذيربط در جهت حل مشكلات كنوني تصميمات جدي را اتخاذ كنند. وي ادامه داد: در اين نامه سوال شده است گناه بچه هايي كه مي توانند زندگي سالمي داشته باشند چيست كه مي بايست معلول شوند؟ چه كسي جوابگوي توزيع ناعادلانه فاكتور به استان هاست. مدير عامل كانون هموفيلي اظهار كرد: همچنين در اين نامه بيماران از قاچاق دارو به كشورهاي همجوار يا انتقال آن به بازار سياه به عنوان يك موضوع غيرقابل تحمل ياد كردند و از وزير بهداشت درخواست كردند كه به وضعيت اسفبار كنوني خاتمه دهند. وي همچنين خاطرنشان كرد: طبق اطلاع رساني هاي قبلي، تا تاريخ 11 ارديبهشت 84 فرآورده هاي انعقادي به استان ها ارسال نشده بود و مسئولان مي توانند با مراجعه به استان ها و كسب اطلاع، از چگونگي تامين دارو استان ها مطلع شوند. مدير عامل كانون هموفيلي ادامه داد: چگونگي تامين داروي اين استان مي تواند اين نتيجه را داشته باشد كه توزيع فاكتور در استان ها فارغ از نوع و شدت خونريزي، توزيع مي شد و در بيشتر استان ها، موجودي ارسالي به تساوي به تعداد 2 و 3 عدد بين بيماران توزيع مي شود. احمد قويدل اظهار كرد: كانون هموفيلي ايران ضمن تاييد اظهارات بيماران به كرات خارج شدن دارو به جمهوري آذربايجان و ارمنستان را اطلاع رساني كرده است. وي ادامه داد:  كانون هموفيلي ايران از تمامي آحاد مردم و خود بيماران تقاضا دارد در صورتي كه در محلهاي غيرمجاز اين داروها عرضه مي شود، موضوع را جهت پيگيري هاي قانوني به اين انجمن نيز منعكس كنند.

|  ايرانشهر  |   خبرسازان   |   دخل و خرج  |   درمانگاه  |   سفر و طبيعت  |   طهرانشهر  |
|  علمي  |   شهر آرا  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |