چهارشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۸۴ - - ۳۶۹۵
علمي
Front Page

نظر سنجي جهاني شبكه بي. بي .سي به مناسبت صد وپنجاهمين سالگرد دفتر ثبت اختراعات
بهترين و بدترين اختراعات هزاره دوم
001737.jpg
عميد نمازي خواه
به مناسبت ياد بود صد و پنجاهمين سالگرد تاسيس دفتر ثبت اختراعات، شبكه بي.بي.سي دست به كار جالبي زده است و در يك نظرسنجي عمومي بهترين و بدترين اختراعات هزاره دوم ميلادي را انتخاب كرده است . در ميان آرايي كه بالغ بر 5 هزار راي بود نتايج بسيار جالبي ديده مي شود. برخي از اختراعات در هر دو ليست بدها و خوب ها هستند و حتي انتخاب بعضي اختراعات را مي توان يك شوخي درنظر گرفت. ولي در بين تمامي موضوعات، يك اختراع داراي راي قابل توجهي است و حتي تفاوت ميزان راي آن با اختراع دوم 5/64درصد است. شايد باور نكنيد، ولي در راس ليست بهترين اختراعات، دوچرخه است كه با 70درصد از آراء به عنوان اختراع بي نظير از آن ياد مي شود.
مخترع دوچرخه  آقاي پيرلالمنت است كه در سال 1866 دست به ساخت چنين وسيله اي زد. البته در مورد اختراع دوچرخه بحث هاي زيادي وجود دارد و بسياري اعتقاد دارند كه هر كشوري در دنيا وسيله اي مانند دوچرخه داشته است. ولي در هر صورت در دفتر ثبت اختراعات اين اختراع به نام پيرلالمنت است. اي كاش خود او زنده بود و با ديدن اشتياق مردم نسبت به اختراعش لذت مي برد. مقام دوم بهترين ها متعلق به راديو است. راديو هم با اختصاص 5/5 درصد از آرا مقبوليت خود را نشان داد. راديو در سال 1897 ميلادي توسط ويليام پريس و گوگليلمو ماركوني ساخته شد. با مقام سوم به خوبي آشنا هستيد، اختراعي از عصر جديد. كامپيوتر با 5/4درصد و با فاصله كمي از راديو قرار دارد. آلان تورپنگ در سال 1945 اين وسيله را ساخت تا هم اكنون جزو احتياجات مردم باشد. رتبه چهارم متعلق به داروي حياتبخش قرن بيستم است. پنيسيلين ساخته دست محقق سرشناس الكساندر فلمينگ است كه در سال 1928 اختراع شد و آراء حدود۵‎/۴درصد را گرفت. بعد از پنيسيلين، موتور احتراق داخلي پنجم شد. موتور احتراق داخلي توسط نيكولاس آگوست اتو در سال 1876 اختراع شد و در سال۲۰۰۵ توانست 4 درصد راي بهترين را بگيرد، ولي نكته جالبتر اينكه اين اختراع را مي توان در ليست بدترين اختراعات جست وجو كرد كه با 11 درصد جزو منفورترين هاست. شايد به دليل آلودگي هاي محيط زيستي باشد، زيرا 4 درصد مقبوليت در مقابل 11 درصد منفوريت نشانه بدي است.
001773.jpg
اينترنت ( شبكه تار عنكبوتي جهاني) با 5/3درصد سوم است. اين شبكه را مي توان اختراع تيم بارنرزلي (1989 ميلادي) دانست كه اكنون جزو فضاهاي لاينفك جهاني به شمار مي رود.
مخترع مقام هفتم را همه مي شناسيم. آقاي اديسون معروف ( كه بسياري از افراد به اشتباه او را مكتشف نيروي الكتريسته مي دانند) در سال 1879 لامپ حبابي را كه با نيروي الكتريسيته كار مي كرد اختراع كرد. لامپ تنها 3درصد راي دارد. انتخاب هشتم جاي سوال بسيار دارد. شايد فكرش را هم نتوان كرد كه شبرنگ (در جاده ها و باند فرودگاه  براي هدايت رانندگان و خلبانان استفاده مي شود) بتواند 2درصد راي بگيرد، در حالي كه تلفن و تلويزيون با آراي 5/1درصد پس از آن قرار گرفته اند. مواد شبرنگ در سال 1935 توسط پرس شاو اختراع شد . تلفن و تلويزيون هم به ترتيب توسط الكساندر گراهام بل (1876) و جان لاگي بيرد(1923) اختراع شدند.
و اما بدترين ها...
بدترين اختراع قرن پيش بدون شك بمب هاي اتمي هستند. انسان ها هيچ خاطره خوشي از اين اختراع ندارند. با وجود خاطراتي كه آمريكا در هيروشيما و ناكازاكي بر جاي گذاشته است انتظار ديگري هم نمي توان داشت (نكته جالب اين است كه آمريكا هم اكنون براي سلامت جهاني به دنبال كشورهاي داراي بمب اتم مي گردد!) بمب اتم با 5/31 درصد راي منفي به عنوان منفورترين اختراع شناخته شده است. مقام دوم متعلق به مين هاي زميني است كه با 5/21درصد ما را به ياد مخالفت هاي زياد مجامع جهاني عليه اين اختراع مي اندازد. سومين اختراع بد را در بهترين اختراعات هم ديده ايم، ولي با تفاوت ميزان راي 7درصدي. در بهترين ها رتبه پنجم را داشت، در صورتي كه در بدترين ها سوم است و با 11 درصد راي نشان دهنده نفرت مردم از وسايل آلاينده محيط زيست است. رتبه چهارم كيسه پلاستيكي است كه به احتمال فراوان به دليل ايجاد آلودگي راي 8درصد را به خود اختصاص داده است. انتخاب اختراع بعدي خنده دار است. دوربين هاي كنترل سرعت كه در بزرگراه ها و شهرها استفاده مي شود، 5/7درصد راي منفي گرفته است و احتمالا اكثريت راي را جوانان علاقه مند به سرعت به آن داده اند.
001776.jpg
تلفن همراه با 7درصد آرا ششم است و رتبه هفتم هم جاي بحث و گفت وگوي بسيار دارد. مقام هفتم براي دزدگير ماشين (6درصد) است!! فقط خدا مي داند كه چه كساني دست به چنين انتخابي زده اند! رتبه هاي ديگر به ترتيب متعلق به تلويزيون(5/3درصد)، (2درصد) Tetrapak kartons و (2درصد) Sinclair C5 است.
قابل توجه ترين راي را به وضوح مي توان براي دوچرخه دانست، زيرا با 70درصد در صدر ايستاده است و جالب اينكه دفتر ثبت اختراعات در سال۱۸۵۲ تاسيس شد و تنها چندي پس از آن و در سال 1866 اين اختراع به ثبت رسيده است.

راه حلي براي رفع مشكل ترافيك تهرا ن
چراغ راهنمايي هوشمند
001731.jpg
تمامي شهروندان تهراني با مشكل ترافيك آشنا هستند و همواره از آن رنج مي برند. سمينارهاي بسياري براي رفع اين مشكل برگزار شده است ولي هنوز مشكلات، بيشتر از راه حل هاست. تيراژ بالاي خودروسازي در ايران و از طرف ديگر نوسازي و شهرسازي نامناسب و غير استاندارد، همه و همه دست به دست هم خواهند داد تا تهران به يك پاركينگ عمومي تبديل شود. اين نظريه را مكررا در مطبوعات خوانده ايم.
براي عملي نشدن اين نظريه يا بهتر است بگوييم فاجعه بايد راه حل ها را بيشتر كنيم. يكي از وسائل كنترل ترافيك، چراغ هاي راهنمايي هستند. به طور معمول اين چراغ ها در يك سيكل يا چرخش زماني ثابت تغيير مي كنند يا با استفاده از نيروي انساني (عوامل محترم نيروي راهنمايي و رانندگي) تنظيم مي شوند.
به تازگي در ميان انبوهي از ايده ها و نظريه ها براي ساخت يك چراغ راهنمايي هوشمند، ايده اي خاص، بازدهي بالايي داشته است. طرح اين چراغ راهنما را شركتي انجام داده است كه در امر ساخت و تحقيق روي لوازم هوشمند تجربه گراني دارد. نام اين طرح چراغ راهنمايي مبهم است، البته مبهم نه
به معناي داراي ايهام و نامشخص بلكه به معني غير ثابت.
پشت هر چراغ راهنمايي دو حسگر (سنسور) در فواصل معين تعبيه شده است كه اولي با فاصله زياد و دومي دقيقا زير چراغ  راهنمايي قرار دارد. حسگر اول، تعداد ماشين هايي كه از آن رد شده است را نشان مي دهد و حسگر دوم تعداد ماشين هايي كه از چراغ راهنما عبور كرده اند. بنابراين تفاضل ميان اين دو عدد نشانگر تعداد خودروهايي  است كه در پشت چراغ ايستاده اند.
تمامي اين داده ها به يك كامپيوتر مركزي ارائه مي شود تا بهترين تصميم در مورد زمان چراغ سبز و انتخاب كدام چراغ از كامپيوتر به آنها ابلاغ شود. شيوه عمل اين چراغ ها به اين سادگي نيست و اين تنها يك نماد كلي است. ممكن است در بعضي زمان ها در يك چهارراه دو طرف غرب و شرق چراغ قرمز باشد و تنها در سمت شمال چراغ سبز شود. مسئوليت اين تصميمات با كامپيوتر مركزي است و نسبت به تعداد ماشين هاي ايستاده در پشت چراغ و اهميت راه ها تصميم مي گيرد.
بعد از برنامه ريزي هاي كامپيوتري و ساخت سنسورها نوبت به آزمايش عملي است. چراغ راهنمايي مبهم را در هفت حالت ترافيكي (از ترافيك هاي سنگين تا سبك) و در زمان هاي مختلف شبانه روز تست كرده اند. نتايج به دست آمده بسيار چشمگير است. اين نتايج از مقايسه چراغ راهنمايي هوشمند و انواع ديگر آن از قبيل ثابت يا متغير با نيروي انساني به دست آمده است.
آمار نشان مي دهد كه چراغ راهنمايي هوشمند در مقابل چراغ هاي ثابت 31 درصد خودروهاي بيشتري از خود عبور مي دهد و زمان انتظار پشت هر چراغ را حداقل 5 درصد كم مي كند.
چراغ راهنمايي هوشمند نسبت به چراغ هاي متغير با نيروي انساني نيز آمار جالبي دارد؛ 14درصد تعداد خودروي بيشتر و 14 درصد زمان انتظار كمتر در پشت چراغ راهنمايي.
آمار را مشاهده كرديد. پس بياييد از موقعيت استفاده كنيم و اگر چنين چراغ هاي هوشمندي را نمي خواهيم بخريم يا وارد كنيم، شروع به ساخت آنها كنيم تا راه حل بزرگي براي رفع مشكل ترافيك تهران باشد.

جادوي برنج هاي اصلاح شده ژنتيك در چين
فيگارو- به نقل از گزارشي كه از سوي محققان در نشريه  آمريكايي ساينس چاپ شده، استفاده از برنج هاي اصلاح شده ژنتيك فرصتي طلايي براي كشاورزان چيني به شمار مي رود. استفاده از دو نوع برنج اصلاح شده ژنتيك موجب شده تا مصرف  آفتكش ها از سوي كشاورزان چيني تا 80 درصد كاهش يابد. علاوه بر اين راندمان  آنها افزايش داشته و وضعيت سلامتي اين كشاورزان نسبت به گذشته بهتر شده است كه نتيجه مستقيم كاهش مصرف  آفتكش هاست.
نتيجه تحقيقات روي اين دو نوع برنج به قدري تحسين برانگيز است كه تبليغ غير مستقيمي براي  آنها به شمار مي رود و ممكن است دولت چين را تشويق كند كه به استفاده از اين برنج ها روي بياورد. اين گزارش از سوي دو محقق  آمريكايي، يكي از دانشگاه كاليفرنيا و ديگري از دانشگاه روتجرز در نيوبرانزويك و با همكاري دو محقق  آكادمي علوم پكن تهيه شده است. اين دو نوع برنج پس از توليد اوليه و پيش از اينكه اجازه استفاده تجاري را بيابند، در شرايط طبيعي  آزمايش شده اند. اين تحقيقات تاثير چشمگيري در  آينده نباتات اصلاح شده خواهد داشت، چراكه چين به دنبال استفاده انبوه از انواع مختلف برنج هاي اصلاح شده ژنتيك است. پيش از اين استفاده از يك نوع بذر پنبه مقاوم شده نسبت به حشرات در چين مجاز اعلام شده بود، ولي برنج، نخستين بذر اصلاح شده از ميان مواد غذايي اساسي و مورد مصرف صدها ميليون چيني است كه احتمالا اجازه توليد انبوه پيدا مي كند. در حال حاضر بيشترين بذرهاي اصلاح شده ژنتيك، نباتاتي هستند كه مصرف صنعتي دارند مثلا پنبه يا گياهاني كه از  آن براي تهيه غذاي حيوانات استفاده مي شود.
به عقيده برخي از كارشناسان مانند روبرت پارلبرگ از كالج وسلي در ماساچوست، اجازه رسمي استفاده از برنج هاي اصلاح شده در چين مي تواند تاثير زيادي در وضعيت بذرهاي ژنتيك اصلاح شده در جهان داشته باشد.
به عقيده تهيه كنندگان اين گزارش، يكي از دلايلي كه بذرهاي اصلاح شده مواد غذايي مختلف هنوز نتوانسته در بازار جاي پاي محكمي بيابد، اين است كه هنوز دلايل محكمي اثبات نشده كه اين محصولات مي تواند به بهبود وضعيت كشاورزان كمك كند.
نمونه برنج هايي كه در چين  آزمايش شده اند به شرح زير هستند: ژيان يو 63 و يومينگ 86 كه هر دو بر اثر دو ژن مختلف نسبت به پيرال -  آفت برنج - مقاوم شده اند.اين تحقيقات از سال 2002 و در ده ها مزرعه مختلف در 8 دهكده در استان هاي هوبي و فوژيان  آغاز شد. در هر دهكده كشاورزان به طور تصادفي براي شركت در اين تحقيق انتخاب شدند. اين  آزمايش ها دو سال طول كشيد و در سال 2001، 77 كشاورز و در سال 2002، 101 كشاورز در  آن شركت داشتند. برخي از  آنها بذرهاي اصلاح شده و بعضي ديگر بذرهاي معمولي دريافت مي كردند، ولي هيچكدام اطلاعي از نوع بذر نداشتند و هيچ توصيه اي در مورد پرورش  آنها نشده بود. از سوي ديگر، كشاورزان چيني تنها در صورتي از  آفتكش استفاده مي كنند كه مزرعه مورد هجوم حشرات واقع شود و اين كمك مي كند تاثير واقعي بذرهاي اصلاح شده به  آساني  آشكار شود.
در نهايت، مصرف  آفتكش ها براي شاليكاراني كه از بذر اصلاح شده استفاده كرده بودند، 80 درصد كمتر شده بود، يعني از 21 كيلوگرم به 2 كيلوگرم در هكتار كاهش يافته بود. البته اين موضوع كمك بزرگي براي محيط زيست و همچنين وضعيت مالي كشاورزان است كه در آمد بالايي ندارند. از سوي ديگر، در كشاورزاني كه از بذرهاي اصلاح شده استفاده كرده اند، علائم هيچ بيماري ديده نشده، درحالي كه 11 درصد كشاورزاني كه از برنج هاي معمولي استفاده كرده اند، با مشكلاتي روبه رو شده اند.
علاوه بر تمام اين مزايا، استفاده از بذرهاي اصلاح شده موجب شده كه توليد برنج از 6151 كيلوگرم به 6364 كيلوگرم در هر هكتار برسد.
در عوض در اين گزارش هيچ اشاره اي به توزيع اين بذر در مزرعه هاي مجاور نشده؛ پديده اي كه نگراني اصلي مخالفان استفاده از اين محصولات در كشورهاي غربي است، اما اگر چين به نتايج اين تحقيق توجه كند و از برنج اصلاح شده به طور انبوه استفاده كند، ديگر هيچ دليلي براي چنين نگراني وجود ندارد.

خبر
001713.jpg
هند و بحران كمبود هليوم
هليوم يكي از گازهاي پركاربــــرد در صنعت است. از محصولات شيميايي تا پرتاب هاي موشكي همگي به وجود اين گاز احتياج دارند. در همين راستا كشور هند براي پيشبرد اهداف خود، ماهانه به بيش از 10 هزار متر مكعب هليوم احتياج دارد و حجم بالايي از آن را يا بهتر است بگوييم تمام آن را از آمريكا مي خرد.
به گفته دانشمندان هندي، بسياري از كشورها هليوم مورد نيازشان را از آمريكا خريداري مي كنند و در صورتي كه آمريكا جلوي صادرات هليوم را بگيرد، برخي از صنايع صنعتي و استراتژيك كشورهاي وارد كننده نمي توانند به راهشان ادامه دهند.
متخصصان هندي معتقدند كه در اوضاع بحراني خاورميانه و مبحث بمب هاي اتمي و موشك هاي ايران و كره شمالي، احتمال انقطاع يا كم شدن صادرات گاز هليوم آمريكا وجود دارد و در اين صورت بسياري از صنايع سنگين و استراتژيك هند متوقف خواهد شد.
با توجه به چنين هراس هايي، وزارت علوم و تكنولوژي هند تصميم به پيشگيري از اين بحران گرفت.
در همين راستا وزير علوم هند خبر از توليد انبوه گاز هليوم در منطقه نفت خيز كوتالام (يكي از نواحي جنوبي هند در ايالت تاميل تادو) داد. وي افزود: تصميم داريم تا از منابع خود براي توليد گاز هليوم استفاده كنيم و در اين عرصه خودكفا شويم.
وزير علوم هند در يكي از سخنراني  هايش فاش كرده است كه در منطقه كوتالام شركتي وجود دارد كه توانايي توليد 3 هزار متر مكعب هليوم را دارد. البته اين حرف در هاله اي از ابهام است زيرا آقاي داس (وزير علوم) به هيچ وجه حاضر به فاش كردن نام شركت نبود، ولي درصورتي كه اين مسئله صادق باشد، هند مي تواند به يكي از رقباي آمريكا در توليد هليوم تبديل شود و ديگر پروژه هاي موشكي اش را با اقتدار و خودكفايي كامل پيش ببرد.
001782.jpg
بالابرهاي فوق مدرن
به تازگي بالابرهاي فــوق مـــدرني ساخته شده است كه با استفاده از ايجاد خلاء ، اجسام را جابه جا مي كند. اين بالابرها از يك محفظه لوله اي شكل از جنس پلاستيك فشرده كاملا ايزوله ساخته مي شوند و داخل آنها يك محفظه حمل (كابين بالابر كه اشخاص در آن قرار مي گيرند) تعبيه شده است. دو توربين در بالاي آن با استفاده از برق 220ولت وظيفه مكش ناگهاني هواي بين محفظه حمل و قسمت فوقاني را بر عهده دارند.
اين عمل باعث كم شدن ناگهاني فشار قسمت بالاي محفظه حمل مي شود و بنابر قوانين فيزيكي و ترموديناميكي محفظه به سمت بالا حركت مي كند. دو توربين موجود توانايي ايجاد سرعت 15 سانتيمتر بر ثانيه را براي محفظه دارند. براي پايين آمدن، توربين ها متوقف مي شوند و فشار فضاي بالايي به حالت عادي باز مي  گردد تا محفظه حمل به مكان اول خود باز گردد. ساخت و گسترش بالابرهاي خلاء توسط شركتي با نام خود محصول يعني بالابرهاي خلاء (Vacum Elevators) انجام مي شود. اين شركت، آرژانتيني - آمريكايي است و در حال حاضر توانايي خود را براي ساخت بالابرهاي 4 طبقه با همين سيستم اعلام كرده است. تفاوت اساسي مدل هاي جديد شركت در قدرت مقدار حمل بار است كه توانايي جابه جايي جرم 204 كيلوگرمي را دارد. باوجود امنيت بالاي سرنشينان، سيستم هاي ايمني مدرن و فراواني براي بالابرهاي خلاء نظر گرفته شده تا اگر در كار توربين ها خللي وارد شد هيچ اتفاقي براي سرنشينان نيفتد.
از مهمترين ويژگي اين بالابرها، سهولت نصب آنهاست. در بالابرهاي معمولي بايد نقشه اي درنظر گرفته شود و پس از آن تجهيزات بسياري از قبيل موتورها، سيم هاي انتقال بدنه اصلي بالابر و محفظه هاي حمل در آن تعبيه شوند در صورتي كه بالابرهاي خلاء فقط به يك سيم برق و مكاني براي استقرار احتياج دارند. بالابرهاي يك نفره خلاء، قيمتي معادل 20 تا 22 هزار دلار دارند.

يادداشت
خانه با هوش
001788.jpg
جواد نصرتي- ايده اصـــلي در اين پروژه طـــراحي و بكارگيري دستگاه هاي الكتريكي درمنزل است، به گونه اي كه تا وقــــتي توســط انسان مورد استفاده قرار نگيرند حضور آنها احساس نشود . اين بدان معناست كه اين دستگاه  ها و اجزا بايد كوچك باشند، از سيستم ارتباطي بدون سيم استفاده كنند، مصرف انرژي كمي داشته باشند(مثلا توسط باتري تغذيه شوند) و براحتي توسط چشم شناسايي شوند.
اين پروژه در سال 1999 با تبديل يك فضاي آزمايشگاهي به يك خانه هوشمند، شروع به كار كرد. از اين پروژه به عنوان يك نمونه تحقيقاتي در زمينه خانه هاي الكترونيك (eHome) در دانشگاه فن آوري تامپر استفاده مي شود و همه گونه آزمايشات و تحقيقات مرتبط با اين شاخه از دانش  در اين خانه هوشمند انجام مي شود. پروژه در سال 2002 رسما به خانه هوشمند تغيير نام داد و خانه اي با 69 مترمربع با يك اتاق خواب، يك اتاق نشيمن، يك آشپزخانه، سونا و حمام ساخته شد. براي اينكه زندگي در اين خانه راحت و معمولي باشد تمام جزئيات يك خانه معمولي از قبيل مبل ها، تزئينات و... در آن وجود دارد.
در ورودي خانه يك در برقي است كه داراي قفل الكترونيك است و روي آن چند حسگر شناسايي اثر انگشت وجود دارد كه فقط به چند اثر انگشت تعريف شده اجازه عبور مي دهد.
پس از شناسايي اثر انگشت، يك پيام خوشامد توسط بلندگويي كه روي در نصب شده است پخش مي شود و در باز مي شود. در داخل منزل براي تنظيم سيستم نورپردازي مي توان از يك دستگاه كنترل از راه دور استفاده كرد. مثلا هنگام داخل شدن به آپارتمان مي توان تمام چرا غ ها را فقط با فشار يك دكمه روشن كرد و همينطور هنگام خارج شدن از آن.
ساختار اتاق خواب به گونه اي طراحي شده است كه يك محيط بسيار مناسب را براي استراحت و خواب فراهم كند. روي ديوار اين اتاق يك صفحه نمايش بسيار بزرگ قرار دارد كه قابليت پخش انواع تصاوير را داراست. علاوه بر اين سيستم نورپردازي چراغ ها و طراحي پنجره ها هم به گونه اي است كه در ايجاد محيط مناسب استراحت نقش بسزايي دارند.
اتاق نشيمن اين خانه مي تواند علاوه بر مصارف معمولي، به عنوان يك سالن اجتماعات هم مورد استفاده قرار بگيرد. در اين اتاق هم همچون اتاق خواب، صفحه نمايش بزرگي وجود دارد كه در كنار يك تئاتر خانگي امكان برگزاري مراسم كوچك را داراست. براي نورپردازي اين اتاق هم مي توان از نور مصنوعي و هم از نور طبيعي محيط بيرون خانه استفاده كرد. از ديگر امكانات مدرن اين اتاق، مي توان به كامپيوتر شخصي بي سيم اشاره كرد كه مي  تواند به صورت روزانه اخبار جديد را در اختيار ساكنان منزل قرار دهد.
پشت اتاق نشيمن، اتاق پذيرايي قرار دارد. در اين اتاق چند گياه آپارتماني وجود دارند كه پرورش آنها به عهده سيستم هوشمندي است كه با تنظيم رطوبت، نور و گرما رشد گل ها را كنترل مي كند.
در آشپزخانه اين خانه هم همانند ديگر اتاق ها از سيستم هاي پيشرفته استفاده شده است. تنها جايي كه تفاوت هاي اساسي چنداني با خانه هاي معمولي امروزي ندارد، سونا و حمام اين خانه است. تنها تفاوت عمده اين بخش امكان پخش موسيقي در آن است كه توسط بلندگوهاي مخصوصي انجام مي شود. دماي سوناي اين منزل در هر جايي از منزل از طريق نشانگرهايي قابل ملاحظه و تنظيم است.
به طور كلي از ميان سيستم هاي پيشرفته اي كه در اين منزل استفاده شده است مي توان به اين سيستم ها اشاره كرد.
۱ - شبكه با سيم و بي سيم
سنسورها و اجزاي متفاوت در اين منزل همگي به هم متصل هستند. چندين كامپيوتر موجود در منزل هم همگي بدون سيم و توسط سيستم راديو فركانس باهم در ارتباط هستند. سامانه اتصال شبكه ها بسيار ساده است و برخلاف فن آوري هاي بسيار پيشرفته انتقال داده، قيمت تمام شده بسيار پاييني دارد. از ديگر سيستم هاي بدون سيم مي توان به سيستم كوتاه برد بلوتوث اشاره كرد. سيستم كنترل تئاتر خانگي و كامپيوترها هم از نوعي است كه نياز به دستگاه كنترل از راه دور ندارد بلكه توسط صداي ساكنان منزل كنترل مي شوند .
۲ - كنترل روشنايي
اين آپارتمان توسط لامپ هاي هالوژن و فلورسنت روشن مي شود. در صورت تمايل مي توان با بركنار زدن پرده ها، نور طبيعي را هم به داخل هدايت كرد، اين كار مي  تواند هم با كامپيوترها و هم با صدا انجام شود. روشن و خاموش شدن لامپ ها هم به همين صورت يعني با كنترل صوتي انجام مي شود.
3 - سيستم كنترل صوتي
علاوه بر دكمه ها و كنترل به وسيله كامپيوتر؛ مي توان اجزا و سيستم هاي الكترونيك را به وسيله سيستم كنترلي صوتي هم كنترل كرد. اين كار به وسيله يك ميكروفن دستي انجام مي شود و صاحبخانه كافي است دستورات مناسب و تعريف شده را بر زبان بياورد تا دستگاه همان كار را انجام دهد. پس از گفتن دستور، كامپيوتر يا دستور را عملا انجام مي دهد يا توسط چند بلندگوي نصب شده در سقف به صورت كلامي به آن واكنش نشان مي دهد. ميكروفن در اين سيستم داراي يك قطعه مكان ياب است كه مصرف كننده را در هر جايي از منزل پيدا مي كند و نسبت به صداي او واكنش نشان مي دهد.

|  ايرانشهر  |   خبرسازان   |   دخل و خرج  |   درمانگاه  |   سفر و طبيعت  |   طهرانشهر  |
|  علمي  |   شهر آرا  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |