چهارشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۸۴ - - ۳۶۹۵
خبرسازان
Front Page

دختر ايراني؛ انتخاب اول مايكروسافت
سارا نجفي دانشجوي ايراني الاصل انستيتوي تكنولوژي استكهلم سوئد به عنوان دختر سال تكنولوژي اطلاعات در سوئد انتخاب شد
001650.jpg
سياوش بختياري
روز هفتم ماه مي (17 ارديبهشت) شبكه دانشجويان نخبه سوئد (نوا 100) با شادي تمام اعلام كرد كه يكي از دانشجويانش توانسته است عنوان دختر سال تكنولوژي اطلاعات در سوئد را كسب كند. اين خبر به سرعت در رسانه هاي ايراني نيز منعكس شد.
سارا نجفي، دانشجوي ايراني الاصل انستيتوي تكنولوژي استكهلم سوئد از سوي شركت مايكروسافت به عنوان دختر سال تكنولوژي اطلاعات در سوئد انتخاب شد. نجفي هم اكنون مشغول تدوين پايان نامه دوره كارشناسي ارشد خود در رشته مهندسي فن آوري اطلاعات در موسسه تكنولوژي سوئد (KTH) است.
اعطاي جايزه مايكروسافت از دو سال پيش آغاز شده و هر سال به يك دختر در سوئد داده مي شود.
اين جايزه جذب با هدف و تشويق دختران به تحقيق در زمينه IT ايجاد شده است و به كساني داده مي شود كه علاوه بر نتايج ممتاز تحصيلي، از طريق تحقيقات IT در زندگي ديگران و بخصوص دانشجويان تاثير گذاشته باشند.
با توجه به نوپا بودن IT در ايران و از سوي ديگر اختصاص بودجه اندك به تحقيقات علمي در كشور تاكنون هيچ يك از دانشجويان ايراني نتوانسته اند يكي از جوايز بين المللي در اين زمينه را از آن خود كنند.
Nova 100
Nova 100 (نوا 100) يك شبكه ارتباطي دانشجويان نخبه رشته هاي فني و اقتصادي سوئد با شركت هاي پيشروي صنعتي اين كشور است كه اعضاي آن از ميان دانشجويان كه نمره هاي بسيار ممتازي دارند، انتخاب مي شوند. اين انتخاب پس از انجام آزمايش ها و مصاحبه هاي علمي متعددي صورت مي گيرد و به طور متوسط از هر 100 نفر متقاضي يك نفر به عضويت نوا 100 پذيرفته مي شود.
فلسفه ايجاد اين شبكه ارتباط دو سويه دانشجويان و محافل دانشگاهي با صنايع به منظور پيشبرد اهداف دو طرف است.
چنين شبكه اي دقيقا حلقه مفقوده ميان علم و صنعت ايران است. از طريق شبكه اي مانند نوا 100 شركت ها، كارخانه ها، ارگان ها و ... كه به دنبال جذب نيروي نخبه هستند به آساني موفق به يافتن گزينه هاي خود مي شوند و از سوي ديگر طرح و پژوهش هاي دانشجويي از حمايت هاي مالي مناسب برخوردار مي شوند و در نهايت سيل جوانان با استعداد بيكار به جامعه سرازير نمي شود.
تنها براي دختران
جايزه سالانه مايكروسافت تنها به دختران دانشجو تعلق مي گيرد. اين محدود ساختن انتخاب در جهت تشويق دختران به رشته هايي نظير IT است.
در كشورهايي نظير سوئد فرصت هاي تحصيلي برابر براي دختران و پسران وجود دارد. از سوي ديگر تقريبا 50 درصد پست هاي رياستي دولت، مجلس، ادارات و ... را زنان در اختيار دارند، اما با اين همه ميزان گرايش دختران به رشته هاي فني نظير IT هنوز كمتر از پسران است. به همين دليل دولت سوئد با همكاري دانشگاه و موسسات آموزشي و صنايع، برنامه هاي مختلفي را براي آشنا كردن دختران و ايجاد علاقه در آنها به زمينه هاي فني در سطوح مختلف از مدارس ابتدايي تا دانشگاه ترتيب داده است. هدف نهايي اين كار از بين بردن فاصله هاي موجود است، فاصله هايي كه با عنوان شكاف ديجيتال از آنها ياد مي شود و در صورت رشد و گسترش اين شكاف در آينده  اي نه چندان دور تمام سرمايه گذاري ها در زمينه فن آوري اطلاعات به هدر خواهد رفت.
جايزه شركت مايكروسافت به لحاظ مادي ارزش خاصي ندارد و بيشتر از نظر علمي اهميت دارد. اين جايزه به لحاظ مادي شامل پرداخت هزينه سفر و شركت در چند سمينار بين المللي تحقيقات IT از جمله سفر به شهر كمبريج انگلستان است كه از مراكز بسيار پيشرو در زمينه تحقيقات كامپيوتر و فن آوري اطلاعات به شمار مي رود.
موفقيت در چند زمينه
سارا نجفي كه امسال توانسته جايزه مايكروسافت را از آن خود كند۲۳، ساله است و از كودكي به همراه خانواده اش در سوئد زندگي مي كند. او به موازات تحصيل در رشته مهندسي فن آوري اطلاعات و كارآموزي در شركت هايي نظير HP و اريكسون در رشته مديريت و اقتصاد دانشگاه استكهلم نيز تحصيل مي كند.
او درباره تحصيل در اين دو رشته به نظر متفاوت، مي گويد: كساني كه صرفا در رشته هاي فني تحصيل مي كنند به دليل عدم آگاهي در زمينه مديريتي و اقتصادي، هدايت پروژه هاي سازمان ها و شركت ها، با مشكلات زيادي مواجه مي شوند و كساني هم كه فقط در رشته مديريت تحصيل مي كنند و در زمينه هاي فني ضعيف هستند وقتي به مديريت شركت هاي صنعتي مي رسند، درك درستي از مسائل و راه حل هاي فني ندارند. اما كسي كه هم تحصيلات فني داشته باشد و هم مديريت و اقتصاد بداند بهترين شرايط را براي رهبري پروژه  هاي فني و شركت هاي صنعتي خواهد داشت.
بدين ترتيب بايد منتظر بود تا در چند سال آينده نام سارا نجفي را بار ديگر و اين بار به عنوان مدير يك شركت بزرگ بشنويم.
در اطلاعيه مايكروسافت درباره انتخاب او آمده است:برنده امسال اين جايزه را به دليل فعاليت پيگيرانه و نوآورانه در زمينه فن آوري اطلاعات و انطباق آن با بازار مصرف دريافت مي  كند. وي باوجود سن كم داراي تجربيات با ارزشي در زمينه هاي مختلف فني است. چيزي كه در خصوصيات سارا نجفي بي همتاست، توانايي اش در نوآوري با دو ديد فني و اقتصادي به صورت هم زمان است.
اين توصيفات كه قطعا از سر تملق و بزرگ نمايي صورت نگرفته اند نشان مي دهند نجفي راه آينده اش را بدرستي انتخاب كرده است. دانشجوي نخبه ايراني الاصل كه تا يك ماه ديگر فارغ التحصيل مي شود درباره برنامه هاي آينده خود مي گويد: بلافاصله پس از فارغ التحصيلي قرار است طي سه ماه تابستان يك پروژهIT را براي اداره دفاع سوئد اجرا كنم و سپس سفري به آمريكا خواهم داشت تا از پاييز اجراي قراردادي را كه با يكي از شركت هاي مشاور IT امضا كرده ام، آغاز كنم. البته علاقه زيادي دارم كه به ايران هم سفري داشته باشم كه در فرصت مناسبي اين كار را خواهم كرد.

دولت در خدمت فرهنگ
001767.jpg
ساناز اقتصاد نيا
معاون مطبوعاتي و تبليغاتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي را مي شناسيد؟
محمد صحفي كسي است كه نام او را اين روزها به مناسبت نمايشگاه مطبوعات، زياد در صفحات فرهنگي و ويژه نامه هاي مربوط به نمايشگاه در روزنامه هاي مختلف مي بينيد.
او هر سال همزمان با برگزاري جشنواره ها و نمايشگاه هاي مرتبط با مقامش، درباره جايگاه مطبوعات و اطلاع رساني، دفاع از آزادي مطبوعات و قلم و چيزهاي ديگر صحبت مي كند و دولت خاتمي را يكي از موفق ترين دولت ها در اين زمينه مي داند.
صحفي معتقد است اگر بتوان هر ايرادي از دولت خاتمي گرفت و او را در زمينه مسائل اقتصادي و سياست بين الملل ناتوان جلوه داد اما، خدمت دولت او به فرهنگ اين مرز و بوم در هيچ دولت ديگري در ايران اتفاق نيفتاده است.
او در همين باره در مراسم افتتاحيه هجدهمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران گفت: «اكنون به دنبال هشت سال تلاش براي تحقق اين سياست مي توان با اطمينان از موفقيت و ماندگاري اين مقطع به عنوان تاريخ درخشان در عرصه مطبوعات ايران سخن گفت.»
به گفته صحفي در چهار سال اخير، 2 هزار نشريه مجوز گرفتند و سالانه حدود يكهزار و 700 درخواست جديد براي مجوز نشريه به ثبت مي رسد. صحفي اين آمار را نشانگر فضايي پويا براي استمرار رشد فعاليت فرهنگي، روزنامه نگاري و مطبوعاتي در فضاي كشور قلمداد مي كند.
او البته خوب مي داند كه مطبوعات كشور به نشرياتي كه در تهران منتشر مي شوند، خلاصه نمي شود. خصوصا در اين دوره زماني كه مطبوعات استاني، رشد قابل توجهي داشته اند و در برخي از استان ها، سه عنوان نشريه به 20 عنوان يا بيشتر هم افزايش يافته است و به همين جهت غرفه هاي استان ها، هر سال جايشان را در نمايشگاه مطبوعات، پر رنگ تر و محكم تر مي كنند.
آنچه در دولت فرهنگي خاتمي مي گذرد و محمد صحفي و گفته هايش يكي از اجزاي آن هستند، حقيقتي است كه در تاريخ فرهنگ اين كشور ثبت مي شود و آيندگان درباره آن قضاوت خواهند كرد.

نمايشگاه كتاب؛ ورق هجدهم
بخش بين الملل نمايشگاه از كتاب هاي ادبي خالي است
خبرگزاري فارس- عباس پژمان گفت: نمايشگاه كتاب در بخش بين الملل، رفته رفته در هر دوره از عرضه كتاب هاي ادبي و رواشناسي تهي مي شود و تنها چيزي كه در اين سالن ها موجود است، كتاب هاي علمي هستند.
پژمان در گفت وگو با خبرگزاري فارس، با اشاره به اين كه علاقه افرادي مانند من تهيه و خريد كتاب هاي ادبي از نمايشگاه است، گفت: كتاب هايي كه در بخش داخلي نمايشگاه  موجود است، همگي آثاري هستند كه به دليل علاقه و شغلي كه دارم در طول سال آن ها را تهيه مي كنم، اما نگاه مترجماني مانند من به بخش بين الملل است، ولي متاسفانه در اين دوره از نمايشگاه كتاب هاي ادبي عرضه نشده است.
اين مترجم ادامه داد: بخش خارجي نمايشگاه كتاب تهران در اين دوره بسيار كوچك شده و ناشران خوبي هم در آن شركت ندارند، اما اين درحالي است كه ساليانه در جهان بيش از يك ميليون جلد رمان و داستان منتشر مي شود و اگر فقط يك  هزارم اين تعداد هم در نمايشگاه عرضه مي شد، چيزي در حدود هزار عنوان كتاب ادبي را مي بايست در نمايشگاه مي ديديم، بنابراين تنها علتي كه مي  توان براي اين كمبود يافت؛ عدم توجه مسؤولان به اين بخش است.
وي در ادامه تنها خوبي نمايشگاه را سراي اهل قلم آن عنوان كرد و افزود: نمايشگاه اگر هم در بخش توزيع و عرضه كتاب  خيلي خوب نباشد، اما سراي اهل قلم آن بسيار در نزديكي اهل قلم به مخاطبان كمك مي كند.

از ميان خبرها
001770.jpg
به دستور دولت هند
تاج محل ماسه اي ساخته مي شود

به مناســــــبت گراميداشت سيصد و پنجاهمين سال تاسيس بناي تاريخي تاج محل، دولت هند قصد دارد بنايي مشابه آن را با ماسه بنا كند.قرار است اين بناي 8 متري در ساحل رودخانه يامونا تاسيس شود. روزنامه آشيان ايدج چاپ اين كشور، نوشته است كه سودارشان هنرمند هندي مسئوليت بناي آن را برعهده دارد. وي اخيرا بعد از برپايي نمايشگاهي در مورد تاج محل در ايالت تگزاس آمريكا به هند بازگشته است. او براي بناي تاج محل جديد درخواست 60 تن ماسه كرده است.جالب توجه است كه براي تاسيس بناي تاج محل اصلي، 20 هزار هنرمند به مدت 22 سال مشغول به كار بوده اند.ساخت بناي تاج محل در هند به سال 1631 ميلادي به دستور شاه جهان، سلطان تيموريان آغاز شد و تاسيس آن 22 سال به طول انجاميد.شاه جهان، بناي تاج محل را به ياد همسرش ممتازمحل، تاسيس كرد و خود نيز پس از مرگش در كنار مقبره همسرش در تاج محل دفن شد. دولت مركزي هند پس از درگيري هاي شبه نظاميان در ايالت پنجاب در سال 1981 مقبره تاج محل را براي بازديد عموم تعطيل كرد. تاج محل يكي از بناهاي مجلل جهان است كه روزانه بيش از 20 هزار نفر از آن ديدن مي كنند.
روشندلان در فرهنگسراي سالمند خطاطي مي آموزند
كانون فرهنگي نابينايان مهرگان فرهنگسراي سالمند، كلاس هاي آموزش خط تحريري ويژه نيمه بينايان و كم بينايان را به صورت رايگان برگزار مي كند.به گزارش روابط عمومي فرهنگسراي سالمند، در اين دوره آموزشي، استادان برجسته و آشنا به آموزش نابينايان، خط تحريري را به شيوه هاي جديد آموزش مي دهند.آموزش خط تحريري نابينايان با هدف ايجاد فرصت هاي آموزشي و فرهنگي برابر و همچنين بروز استعدادهاي هنري آنان هر هفته پنج شنبه ها برگزار مي شود و حضور تمامي نابينايان آزاد است.لازم به ذكر است عمده فعاليت كانون فرهنگي نابينايان علاوه بر مبادله فرهنگي و گسترش سرويس هاي فرهنگي و هنري با ساير تشكل هاي نابينايان دولتي و غير دولتي، برگزاري شبهاي شعر و موسيقي، برپايي نمايشگاه ها و بازارچه هاي كالاهاي هنري، شناسايي فرهيختگان نابينا و همچنين تشكيل كلاس هاي مختلف از جمله نقد شعر، فن بيان، داستان نويسي، موسيقي، نقاشي، سفالگري، خوشنويسي و ... است.علاقه مندان جهت ثبت نام يا كسب اطلاعات بيشتر مي توانند به نشاني: ميدان امام حسين (ع)، خ 17 شهريور، خ خشكبارچي، پارك خيام مراجعه كنند.

پيشخوان
001725.jpg
عرب نيوز
تيتر اول اين روزنامه درباره شارون، نخست وزير رژيم صهيونيستي است كه نسبت به قول خود مبني بر آزادي بعضي از اسراي فلسطيني خلف وعده كرده است. اين چندمين وعده شارون در ماه هاي اخير است كه محقق نمي شود.
001785.jpg
واشنگتن تايمزديلي
خبر اول اين روزنامه به ديدار پوتين و بوش اختصاص دارد. واشنگتن تايمزديلي در مقاله مفصلي به تاثير اين ديدار در سطح جهان پرداخته است. خبر دوم هم اينكه دشمنان حسني مبارك اعلام كرده اند برگزاري انتخابات رياست جمهوري در اين كشور (مصر) را تحريم خواهند كرد.
001722.jpg
الشبيبه
روزنامه الشبيبه چاپ عمان نوشته است كه مسجد الاقصي امروز با خطرات زيادي مواجه است. خبر ديگر اينكه هواداران صدام به اتفاق گروه ابومصعب الزرقاوي، سازمان نظامي جديدي را تشكيل مي دهند. رهبر گروه اخوان المسلمين مصر هم اعلام كرده است كه اين گروه درصدد مقابله با دولت اين كشور نيست. خبر آخر اين روزنامه اينكه 20 كويتي به اتهام سازماندهي مبارزان عراقي به زندان محكوم شده اند.
001716.jpg
الجزيره
تيتر نخست اين روزنامه مربوط به سفرهاي امير عبدالله، وليعهد عربستان است كه با منافع كشورهاي عربي همسويي دارد. در جديدترين درگيري ها 7 سرباز آمريكايي كشته و يك عضو گروه الزرقاوي نيز بازداشت شده است.
۱۳۵ نفر از اعضاي گروه اخوان المسلمين مصر توسط نيروهاي امنيتي اين كشور آزاد شدند و سرانجام اينكه كنفرانس حزب بعث سوريه بزودي برگزار خواهد شد.

|  ايرانشهر  |   خبرسازان   |   دخل و خرج  |   درمانگاه  |   سفر و طبيعت  |   طهرانشهر  |
|  علمي  |   شهر آرا  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |