شنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۸۴
بانوي پير بر قله فوتبال ايتاليا
001083.jpg
حسن حيدري- «بانوي پير» لقب يوونتوس در ايتالياست كه اكنون در آستانه بيست و هشتمين عنوان قهرماني در رقابتهاي كالچو قرار گرفته است. در سال ۱۸۹۷ تعدادي از دانشجويان توريني باشگاه ورزشي را راه اندازي كردند كه اكنون به يكي از قطب هاي بزرگ فوتبال در ايتاليا بدل شده است.
يوونتوس در زبان لاتين به معناي جوان است. در سال ۱۹۰۳ پيراهن اين تيم از رنگ صورتي به سفيد و مشكي تغيير رنگ داد. البته در حال حاضر نيز رنگ صورتي سومين پيراهن باشگاه به حساب مي آيد.
اين تيم براي اولين بار در سال ۱۹۰۵ عنوان قهرماني را در سري A ايتاليا بدست آورد. انريكو كانفاري كه در جنگ جهاني اول كشته شد نخستين رئيس اين باشگاه بود. رهبري يوونتوس در سال ۱۹۰۵ برعهده «الفردو ديك» بود كه بعدها به تورينو پيوست تيمي كه اكنون در سري B حضور دارد. از سال ۱۹۲۳ خانواده آنلي به رهبري «ادواردو» - پدر جيوواني و اومبرتو آنلي روساي امروزي- در باشگاه شريك شدند.
يوونتوس با مديريت جديد در سال ۱۹۲۶ براي دومين بار قهرمان اين رقابتها شد و از ابتداي دهه ۳۰ قدرت بلامنازع ايتاليا شد.
يوونتوس پيش از اين كه در دل آلپي بازي كند در ورزشگاهي به نام كوموناله به ميدان مي رفت. اين تيم اولين بار در سال ۱۹۳۳ در اين باشگاه بازي كرد. قدرت يووه در كالچو روز به روز افزايش مي يافت و با حمايت هاي مالي به موفقيت هاي بزرگي نائل شد.
در سال ۱۹۷۷ اين تيم با پيروزي در فينال جام يوفا اولين قهرماني فرا كشوري خود را جشن گرفت اين تيم داراي افتخارات زيادي در اين زمينه است از جمله دو قهرماني در ليگ قهرمانان اروپا، يك قهرماني در جام برندگان اروپا، سه قهرماني در جام يوفا، ۲ قهرماني در سوپر جام و ۲ قهرماني در جام بين قاره اي. اين تيم اگر چه در اين فصل در ليگ قهرمانان اروپا به موفقيتي نرسيد اما در كالچو بسيار پرهيجان و باطراوت بود اكنون نيز در آستانه كسب بزرگترين جام فوتبال ايتاليا در فصل جاري است. يوونتوس هفته پيش با غلبه بر ميلان گام بلندي براي قهرماني در اسكودوتو برداشت.
يووه بعد از اين كه در رقابتهاي ليگ قهرمانان اروپا و جام حذفي ايتاليا ناكام شد تنها اميدوار ي اش موفقيت در اين رقابتها بود. پيروزي يوونتوس در سن سيرو به خاطر ضعف هاي عمده ميلان بود تا كاپلو ثابت كند توانايي تكرار افتخارات گذشته اش را دارد. در فاصله سه هفته به پايان اين بازي ها يوونتوس راه هموارتري را نسبت به آث ميلان در پيش دارد تا براي بيست و هشتمين بار اين عنوان را از آن خود كند. يووه در سه ديدار باقي مانده اش با پارما، ليورنو و كالياري ديدار مي كند كه تنها ديدار با ليورنو درخارج از خانه برگزار مي شود.
در آن سوي ميدان آث ميلان با لچه، پالرمو و اودينزه ديدار مي كند كه بر خلاف يوونتوس تنها ديدار با پالرمو خانگي مي باشد و بازي با تيم هاي لچه و اودينزه در خارج از خانه خواهد بود. البته به بازي هاي ميلان بايد ديدار فينال ليگ قهرمانان با ليورپول را نيز اضافه كرد كه در صورت شكست در اين ديدار ناكامي هاي روسونري ها تكميل خواهد شد.
ديدار با دوستان قديمي
يوونتوس فردا در آغاز هفته سي وششم ميزبان پارماست. در اين بازي ملاقات «فابيوكاناوارو» و «جيان لوئيجي بوفون» با همبازي هاي سابقشان ديدني خواهد بود. يوونتوس تاكنون در ۱۷ بازي خانگي ۱۳ پيروزي به دست آورده و در بين ۲۰ تيم حاضر در كالچو داراي بيشترين برد خانگي است.
بهترين خبر براي يوونتوس بازگشت مجدد ابراهيموويچ به تركيب اصلي بعد از سه جلسه محروميت است. اين تغيير باعث مي شود تا ترزگه بار ديگر روي نيمكت ذخيره ها برود و زالاتان در كنار دل پيه رو قرار مي گيرد. يوونتوس مثل بازي هاي گذشته در اين ديدار نيز با سيستم ۲-۴-۴ به ميدان مي رود.
بخش جذاب اين ديدار برخورد بهترين گلزن رقابتهاي كالچو يعني آلبرتو جيلاردينو با مدافعان يوونتوس است. اگر او نتواند در اين بازي دروازه يوونتوس را باز كند مونتلا مهاجم ۲۱ گله رم به او خواهد رسيد.
پارما بعد از حذف ناگهاني از رقابتهاي جام يوفا در مرحله نيمه نهايي اكنون در مكان پانزدهم جدول دغدغه اي براي سقوط ندارد.
پارما در ۱۷ بازي خارج از خانه تنها دوبار به پيروزي رسيده و در ۱۳ بازي شكست خورده است. يوونتوس در حال حاضر با ۷۹ امتياز در صدر جدول ايستاده است.
ميلان در انتظار لغزش يوونتوس
تنها آرزوي روسونري ها لغزش يوونتوس در كالچو است تا شايد بتوانند بار ديگر امتيازات خود را با يووه برابركنند.
لچه اين هفته آماده پذيرايي از آث ميلان در كالچوست. شكست سه بر صفر هفته پيش تيم ميزبان مقابل سامپدوريا انگيزه اين تيم را براي پيروزي مقابل ميلان چند برابر كرده است.
اگر ميلان نتواند از اين بازي سربلند بيرون آيد، رسيدن به شانس قهرماني اين تيم به حداقل خواهد رسيد.
آنجلوتي سرمربي آث.ميلان بعد از اين كه تيمش در مصاف با يوونتوس به موفقيت نرسيد دست به تغييرات عمده اي در تركيب اصلي زد. كافو و نستا در اين بازي غايب هستند و به جاي آنها پانكار و كلادزه به ميدان مي آيند تا در كنار مالديني و ياپ استام زنجيره خط دفاعي ميلان را كه در حال حاضر با ۲۲ گل خورده بهترين خط دفاع است را تشكيل دهند.
ميلان در ۱۷ بازي خارج از خانه به ۱۲ پيروزي رسيده است ولي لچه در ۱۷ بازي خانگي تنها ۸ بار به موفقيت رسيده و حريفان را شكست داده است.
برلوسكوني: آينده ميلان
متعلق به آنجلوتي است
در حال حاضر در محافل ورزشي ايتاليا بحث زيادي در مورد جابه جايي مربي در تيم هاي اين كشور وجود دارد كه ميلان نيز يكي از كانون هاي خبري به شمار مي رود.
اما سيلويوبرلوسكوني نخست وزير ايتاليا و مالك اين باشگاه هفته پيش بعد از شكست تيمش مقابل يوونتوس اعلام كرد: آينده ميلان متعلق به آنجلوتي است و او از اين تيم نخواهد رفت. وي در مورد قهرماني تيم ميلان در اين فصل گفت: متأسفانه بهترين فرصت را از دست داديم اما مبارزه هنوز تمام نشده است. وي در پايان گفت: هرگز به ميلان بدون آنجلوتي فكر نمي كنم.
داربي در رم
شايد براي آث رم فصل ۲۰۰۵-۲۰۰۴ تلخ ترين دوره از نظر نتيجه گيري در كالچو به حساب آيد. آث رم در اين فصل دوره پرنوساني را پشت سر گذاشت. آث رم اين فصل را با رودي فولر آغاز كرد با دل نري ادامه داد و با برونوكونتي در حال به پايان رساندن است.
آ ث رم در حال حاضر با ۴۰امتياز در مكان چهاردهم جدول قرار دارد و اين هفته به مصاف لاتزيو همشهري خود مي رود. خودكامگي توتي باعث شد تا اين بازيكن تا پايان فصل محروم شود و همين امر نارسايي هاي رم را بيشتر كند.
لاتزيو نسبت به رم در شرايط بهتري قرار دارد و با ۴ پله صعود در مكان دهم قرار دارد. اين تيم در مصاف با همتاي رمي خود سزار وسريچ را به دليل محروميت در اختيار ندارد.
لبه تاريكي
در فاصله سه هفته به پايان رقابتهاي كالچو ايتاليا فاصله نزديك امتيازي سي ينا، فيورنتينا، كيه وو، برشيا و آتلانتا باعث شده كه چهره سه تيم سقوط كننده در پرده ابهام قرار گيرد.
درحال حاضر برشيا و آتلانتا با ۳۴ و ۳۵ امتياز در شرايط بحراني تري قرار دارند.
سهميه ليگ قهرمانان اروپا
ايتاليا نيز به واسطه حضور تيم هاي پرقدرتش در اين فصل ليگ قهرمانان داراي ۴ سهميه در فصل آينده ليگ است.
يوونتوس،  آ ث ميلان و اينترميلان سه سهميه قطعي اين ليگ هستند و از بين سامپدوريا و اودينزه نيز يك تيم به اين مربع اضافه خواهد شد. اين دو تيم هم اكنون ۵۹ امتيازي هستند. اين دو تيم فردا ديداري حساس را برگزار مي كنند كه نتيجه اين ديدار به ابهامات زيادي پايان مي دهد.
در ساير بازي هاي اين هفته كالچو، فيورنتينا در فلورانس با آتلانتا روبه رو مي شود كه در صورت پيروزي در اين بازي مي تواند از مهلكه سقوط فرار كند. دينوزف سرمربي فيورنتينا در اين فصل معتقد است كه با تلاش بازيكنان مي توان به حيات در كالچو ادامه داد. وي در مورد اين بازي گفت: آتلانتا ديگر چيزي براي از دست دادن ندارد و ممكن است براي ما مشكل آفرين باشد. سي ينا و كيه وو نيز دو تيم ديگري هستند كه اكنون در منطقه خطر قرار دارند و بايد فردا به مصاف هم بروند.
اينترميلان در سن سيرو با ليورنو ديدار مي كند. اين تيم در حال حاضر با ۶۵ امتياز در مكان دوم قرار دارد.
در ساير بازي ها بولونا با برشيا ديدار مي كند. مسينا با رحمان رضايي ميزبان كالياري است و پالرمو نيز با رجيانا مبارزه خواهد كرد.
آقاي گل
آلبرتو جيلاردينو و كريستيانو لوكارلي از ليورنو با ۲۲ گل كانديداهاي رسيدن به عنوان بهترين گلزن كالچو هستند.
وينچنزو مونتلا با ۲۱ گل سومين شانس رسيدن به اين مقام است و بعد از اين ۳ بازيكن لوكاتوني از پالرمو با ۱۷ گل و اندري شوچنكو از آث ميلان با ۱۶ گل قرار دارند.
دورخيز براي صعود به سري A
برخلاف رقابتهاي سري A كه سه هفته به پايان آن باقي مانده است، فوتبال سري B ايتاليا تا هفته چهل ودوم ادامه خواهد داشت. در حال حاضر در فاصله ۵ هفته به پايان اين بازي ها جنوا با ۶۷ امتياز در صدر جدول جاي دارد، امپولي با ۶۶ امتياز در مكان دوم ايستاده و تيم هاي تورينو و پروجا در مكانهاي بعدي در انتظار روزهاي پاياني هستند.
بعد از اين كه تعداد تيم هاي ايتاليايي  فصل پيش به ۲۰ تيم افزايش يافت، هر ساله ۴ تيم به سري A صعود و ۴ تيم به سري B سقوط مي كنند.

ورزش
اقتصاد
اجتماعي
سياست
سينما
فرهنگ
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  سياست  |  سينما  |  فرهنگ   |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |