پنجشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۸۴ - - ۳۷۰۲
نكته مهمي در ماشين هاي لباسشويي مطرح است
زيبايي يا كارايي؟!
002586.jpg
عكس: محمد احمدي
مي گويند ناصرالدين شاه قاجار عكس مي گرفت. از ميان عكس هاي شاه قاجار آن بخش كه كوچه و بازار و مردم عادي جامعه را در قاب جاي داده، قابل توجه است. يكي از اين عكس ها از عده اي زن و كودك در كنار نهري گرفته شده كه در بخشي از عكس، زنان كنار نهر و رخت نشسته و پارچه ها را در آب انداخته اند و در گوشه اي زنان در حالتي 90 درجه ايستاده و لباس ها را از آب گرفته و در بخش ديگر دو نفري آب لباس ها را مي گيرند. زنان در حدود 130 سال پيش در اين شرايط رخت مي شستند. جريان  همانطور پيش رفت، نهر به تشت رخت تبديل شد و حدود 30 سال پيش جاي خود را به ماشين هاي لباسشويي داد.
انتخاب بهتر، خيال راحت تر
ماشين  لباسشويي اين روزها يكي از لوازم ضروري منازل است، اما اينكه چطور و چگونه انتخاب شود مسئله مهمي است. اين دستگاه به دليل مصرف مداومي كه دارد براي جلوگيري از هزينه هاي دوباره و چند باره بايد درست انتخاب شود.
زيبايي بهتر است يا دوام؟
زيبايي در آپارتمان هاي كوچك و نقلي امروز تنها از طريق لوازم زيبا تامين مي شود، اما آيا بهتر نيست به همراه زيبايي به كيفيت هم توجه شود؟
امير حسين منصوري فروشنده لوازم خانگي كه هر روز با عده اي خريدار سر و كار دارد مي گويد: اين روزها بيشتر خريداران به ظاهر ماشين هاي لباسشويي دنبال جنس هاي ديجيتال هستند، چون زيباتر است. او مي گويد كه چند روز پيش يك مشتري ماشين لباسشويي خانه اش را به خاطر هماهنگ شدن با ديگر لوازم آشپزخانه اش انتخاب كرده است. ماشين لباسشويي وسيله اي است كه مدام به آب احتياج دارد، آب و لوازم ديجيتالي هم زياد با هم جور در نيامده و بيشتر از 4 يا 5 سال دوام نمي آورند.
ديجيتالي ها اول زيبا، عروسكي و خوشگل  هستند، اما دوامشان در مقايسه با ماشين  لباسشويي هاي قبلي مناسب نيست. او مي خندد و ادامه مي دهد: خانم ها بيشتر به ظاهر لباسشويي ها اهميت مي دهند، اما آقايان چند سوال ديگر دارند؛ مثلا دو ديگ استيل است؟ چند كيلويي است؟ اين فروشنده لوازم خانگي مي گويد: اگر به من باشد، وسيله اي مي خرم كه صد در صد مكانيكي باشد، چون عمر بيشتري دارد، متاسفانه در حال حاضر تعميركاران ما بيشتر تعويض كار هستند به همين دليل و اگر بورد (يك قطعه الكترونيك) دستگاه خراب شود آن را عوض مي كنند كه 100 تا 120 هزار تومان هزينه بر مي دارد. منصوري توضيحاتش را كامل مي كند: خانم هاي جوان كه براي خريد جهيزيه به مغازه ما مي آيند بيشتر ماشين لباسشويي هاي پنج كيلويي را انتخاب مي كنند.
او مي گويد: ماشين لباسشويي هاي سطلي قديمي ديگر خريدار ندارد، اما چون چرخش ساده تري دارند، لباس ها را بهتر نگه مي دارند. اين ماشين  لباسشويي ها براي خانواده هايي كه عيال وار هستند و مثلا مي  خواهند پتويا لباس هاي زيادي را بشويند مي تواند كارآمد باشد. او با انتقاد از برخي از ماشين  لباسشويي هاي ايراني مي گويد: اين ماشين ها در خيلي از موارد با همنوع خارجي برابر و شايد بهتر باشند اما چون ديگ زيري آنها از جنس فايبرگلاس است دوام كمتري دارند، اگر دكمه يا سكه اي در لباس جا بماند و به آن بخش از ماشين لباسشويي برسد بدنه ديگ زيرين ترك برمي دارد يا مي شكند كه هزينه تعويض اين بخش حدود 17 هزار تومان است.
باگشتي در بازار، قيمت هاي متنوع ماشين هاي لباسشويي را مي توان به دست آورد.
002697.jpg
بيشتر خريداران او ماشين هاي لباسشويي پنج كيلويي دو شير را انتخاب مي كنند، چون نوع پنج كيلويي براي خانواده هاي كم جمعيت امروزي مناسب بوده است و ماشين لباسشويي دو شير از نوع يك شير مناسب تر است. تفاوت اين دو نوع در اين است كه نوع دوم به خاطر اينكه به شيرهاي آب گرم و آب سرد وصل است در مقايسه با نوع اول كه تنها به آب سرد وصل مي شود و براي شست و شو بايد خود آب را گرم كنند، كمتر برق مصرف مي كند كه استفاده از اين نوع در دراز مدت به صرفه تر است.
عقيده اي مشترك
عليرضا شير محمد يك تعميركار مجاز لوازم خانگي هم با منصوري هم عقيده است. او مي گويد: در مقايسه بين انواع الكتريك و الكترونيك نوع دوم مصرفي تر است و زودتر خراب مي شود. او ادامه مي دهد: در مقايسه قطعه هاي مختلف لوازم يك ماشين لباسشويي، تايمر آن زودتر از بقيه موارد خراب و فرسوده مي شود و نياز به تعمير پيدا مي كند. گرچه اجرت تعمير و خدمات ماشين هاي لباسشويي متنوع است و تقريبا از هيچ ضابطه اي پيروي نمي كند، اما مي توان به طور تقريبي از آنها آگاهي پيدا كرد.
دست دوم هاي مناسب
هر يك از ما ممكن است بعد از چندي به دلايل مختلف تصميم به تغيير و تعويض وسايل و لوازم خانگي بگيريم، اما ترجيح مي دهيم كه اين تعويض با فروش مناسب وسيله قبلي همراه باشد و قيمت اين وسيله هر چه بيشتر باشد خشنودتر خواهيم شد. اما اين خشنودي شرايطي هم دارد، اگر در طول مصرف وسيله اي همچون ماشين لباسشويي دقت بيشتري به خرج دهيم و طبق ضوابط از آنها استفاده كنيم حتما خريدار بيشتر و مناسبتري خواهد داشت. يكي از خريداران لوازم خانگي درباره خريد انواع ماشين لباسشويي مي گويد: ماشين لباسشويي هاي خيلي قديمي همچون كن وودهاي قديمي و زانوسي ها كه اكنون از رده خارج شده اند، بين 15 تا 20 هزار تومان خريدار دارند. ماشين لباسشويي هاي دست دوم جديد هم قيمتي بين 50 تا 100 هزار تومان دارند.
در پيك مصرف ، لباسشويي خاموش؟!
با نزديك شدن فصل تابستان، پيك مصرف انري برق بين ساعات 7 تا 11 شب است. بهترين راه براي اينكه ديگران نيز از برق استفاده كنند و دچار قطعي برق نشويم، آن است كه در ساعاتي غير از اين ساعت از لباسشويي ها استفاده شود.

آيا راه ساده اي براي پولدار شدن وجود دارد؟
از واقعيت تا خيال!
002691.jpg
دوستي سر راهتان قرار مي گيرد، اتفاقي يا با قرار قبلي. گفت وگو آغاز مي شود از هر دري، سخني. بعد صحبت از كار و كسب و درآمد به ميان مي آيد. ناگهان كاري به شما پيشنهاد مي كند با درآمدي رويايي. واه ريال در اين مونولوگ جايي ندارد. صحبت از دلار است. دوست گرامي تشريح مي كند كه كار ساده اي است فقط بايد كمي وقت صرف آن كرد و دلبسته اش شد.
بعد، سيل دلارهاي سبز است كه به زندگي شما جاري مي شود. حرف هايش همچنان ادامه مي يابد. ذهن خيال پرداز هم شروع به فعاليت مي كند. شما هستيد و چندين گوني اسكناس آمريكايي. خود را مي بينيد كه ميان اين همه پول- يا ثروت- غوطه  مي  خوريد. سوار خودرويي آخرين مدل در جايي خوش آب و هوا رانندگي مي كنيد. بعد به ويلايي باشكوه با استخر و درختان زيبا مي رسيد. مي خواهيد از در ورودي عبور كنيد كه ناگهان سخنان دوست محترم شما را به عالم واقعيت مي كشاند: بهتر است يك جلسه بنشينيم و بيشتر صحبت كنيم. در گيجي و بهت عجيبي با دوست عزيز خداحافظي مي كنيد. آرام و قرار نداريد تا روز موعد از راه برسد. البته پيش از آن سفارش مي كند كه از اين موضوع با كسي سخن نگوييد.
چند روز بعد
جلسه در منزل دوستتان برگزار مي شود. عده اي نشسته اند و چاي مي نوشند. ناگهان همه چيز چهره اي رسمي به خود مي گيرد. شخصي مي گويد:موبايل ها خاموش! همه مجبور به اطاعت هستند. از كيفش كتابچه اي بيرون مي آورد، با نمودارها و جداول بسيار ساده، تاريخچه اي از به وجودآمدن تجارت شبكه اي نقل مي كند. بعد به معرفي شركتي مي پردازد كه شهرت بين المللي دارد. همين لحظه احساس شرم مي كنيد كه چرا شما از وجود چنين كمپاني بزرگ و صاحب نامي بي خبريد. صفحات كتابچه پي در پي ورق مي خورد. شما با اطلاعاتي عجيب و غريب بمباران مي شويد. بعد ناگهان چاره پيوستن به اين شبكه متمول اقتصادي به ميان مي پرد. بايد سكه، ساعت يا يك وسيله زينتي گرانبها بخريد. هرچه بيشتر پول دهيد، بيشتر آش مي خوريد. كالاي پيشنهادي هرچه گرانتر باشد جايگاه شما در اين شبكه متسحكم تر مي شود.
بعد مي پرسيد شغل شريف پيشنهادي دوستان حاضر در جلسه چيست؟ مي گويند هيچي ! فقط بايد شما هم براي سكه ها بازاريابي كنيد. به بيان خودماني تر بايد براي كالاهاي يك شركت خارجي مشتري پيدا كنيد و بعد پورسانتي نصيبتان شود، به عبارت ساده تر بايد دلالي كنيد. سخنران كه از نفس مي افتد، همه چشم  به دهان شما مي دوزند كه بالاخره وارد گود مي شويد يا نه. فرصت مي خواهيد در اين باره فكر كنيد چون پيشتر، از پنتاگونا و الماس هم چنين پيشنهادهايي دريافت كرده بوديد و بعد متوجه شديد كه كلاهبردار بوده اند. موضوع را مطرح مي كنيد و يكي ديگر از حاضران مي گويد حق با شماست، اما آنها متفاوتند و به هيچ رو نمي توان وصله كلاهبرداري به آنان چسباند.با اين حال همه مي پذيرند كه فكر كردن درباره چنين موضوعاتي حق طبيعي شماست. پس فرصت مي دهند و منتظر مي مانند. چند روز بعد با شما تماس مي گيرند و شما پاسخ  تان منفي است. آن سوي خط تلفن با ناراحتي دليل را جويا مي شود و باز سعي در متقاعد كردن شما دارد و با سماجت مي خواهد شما را پولدار كند!
گذري به سال پيش
سال گذشته ناگهان تمام خبرها متوجه يك موضوع شد و شما را به ياد دوستان سمج انداخت؛ شركت گلدكوئيست! اما بعدها جزييات بيشتري دست گيرتان شد. شركتي آلماني، ساعت، طلا، گردنبند و سكه هاي متنوع را با هدف فروش به كلكسيون داران دنيا توليد مي كند. اما زحمت توزيع و فروش اين محصولات را به عهده هنگ كنگي ها در شركت گلدكوئيست گذاشته است. گلدكوئيست هم براي آنكه قراردادش را با شركت آلماني از دست ندهد بايد فروش مشخص ماهانه داشته باشد. از اين رو در سراسر دنيا عده اي براي بازاريابي و فروش محصولات گرانقيمت اين شركت به بدنه هرم مانند آن مي پيوندند. اما چون قيمت اين كالاها گران است، چاره اي جز دادن وعده هاي دلفريبي مثل درآمد روزانه چند هزار دلار وجود ندارد.
همان زمان صاحبنظران و متخصصان صنف طلا و جواهر اعلام كردند ارزش طلاي سكه هاي گلدكوئيست يك سوم مبالغي است كه شركت هنگ كنگي از مشتريان ايراني دريافت مي كند. كار تا جايي بالا گرفت كه شبكه دوم سيما در گفت و گوي ويه خبري خود، برنامه اي به گلدكوئيست اختصاص داد. مال باختگان نظري دادند و كارشناسان مسائل اقتصادي گره هاي كور را باز كردند. مال باختگان هم وعده هاي دريافت خسارت را شنيدند و اينكه يك كشتي پر از طلا و پول، محصولات و عوايد مشتريان را به دستشان خواهد رساند.
ورود به امروز
گرچه از شهريور گذشته گلدكوئيست به طور علني مطرح شد اما طي 9 ماه گذشته با كمترين جنجال  و هياهو فعاليت خود را دنبال مي كرد تا اينكه بار ديگر پرونده آن به جريان افتاد.
دستگاه قضائي با طرح اين پرونده مبادرت به شناسايي عوامل شركت گلدكوئيست در ايران كرد كه با دستگيري اين افراد و پيگيري هاي مكرر سرانجام گلدكوئيست را وادار كرد حقوق شهروندان ايراني را بپردازد. از اين رو قرار است ماهانه 500 هزار دلار از اين شركت اينترنتي اخذ شود و خسارت شاكيان - كه 170 هزار نفر هستند- را پرداخت كند. به گزارش روزنامه جمهوري اسلامي، محمد شادابي - مسئول پرونده گلدكوئيست - مي گويد: تاكنون خسارت 1500 نفر از شاكيان پرداخت شده است.
وي مي افزايد: بيش از 15 شركت اينترنتي غير قانوني در ايران فعالند و متاسفانه برخي از افراد دولتي نيز با حمايت علني از اين شركت ها باعث شده اند تا مردم با شك و ترديد به اين موضوع بپردازند.
بر پايه اين گزارش، ناصر شاهپوري نماينده شركت اينترنتي گلدكوئيست كه در دادگاه براي جلب رضايت شاكيان حضور يافته مي گويد: فعاليت اخير بازاريابان اين شركت در ايران غير قانوني است و نوعي اخاذي محسوب مي شود. زيرا اين افراد هيچگونه ارتباطي با گلدكوئيست ندارند. وي مدعي شد كه هيچ نوع فعاليت تجاري در ايران نداريم و گشايش دفتر اين شركت در تهران صرفا براي بازپرداخت وجوه شاكيان پرونده است. وي گفت: گلدكوئيست فقط وجوه افرادي را كه تا قبل از شهريور 83 ، از اين شركت خريد كرده اند، مي پردازد و در صورت بروز مشكل پاسخگو نخواهد بود. بعد شما مي مانيد و كلي خوشحالي. از اينكه روياي پولدار شدن ناگهاني نتوانست فريبتان دهد و كلاه خود را محكم گرفته بوديد و باد وسوسه نتوانست آن را تكان دهد.

حجره
002634.jpg
شغل براي مهندسان كشاورزي
جوانان تحصيلكرده رشته هاي كشاورزي، بازار كار جديدي در مجتمع گلخانه اي آفتاب يافتند.شركت تعاوني مجتمع گلخانه اي آفتاب شهرستان ري با هدف كاهش بيكاري جوانان دانش آموخته رشته كشاورزي و سودآوري در كشور تاسيس شده است.حسين فارسيان، موسس اين شركت از تاسيس مجتمع گلخانه اي آفتاب خبر داده و افزوده است: مجتمع گلخانه اي آفتاب با توليد گلهاي زينتي در ارزآوري براي كشور نقش مهمي ايفا خواهد كرد.به گزارش واحد مركزي خبر، شركت تعاوني مجتمع گلخانه اي آفتاب شهرستان ري از سال 1380 با هدف توليد گلهاي زينتي و دريافت پروانه تاسيس 7 هكتار گلخانه و 5 هزار و 600 متر مربع فعال شد.فارسيان توضيح داد: با رشد و پيشرفت گلهاي زينتي در اين مجتمع باعث تمايل جوانان روستايي در روستاها به اين امر خواهيم شد و ادامه داد: هم اكنون ارائه وام جهت فارغ التحصيلان كشاورزي تاييد شده، اما با اشكال تراشي هاي مسئولان ادارات تابعه به نتيجه مطلوبي دست پيدا نكرده ايم.
002646.jpg
ردپاي فرار سرمايه
ردپاي فرار سرمايه هاي كشور به سوي امارات را بايد در فعاليت شركت هاي نسل سوم و چهارم دولتي جست وجو كرد.بين عبدي، مدير گروه دانش و اقتصاد شبكه اول سيما به مهر گفت: شرايط اقتصادي كشور و تركيب سرمايه هاي موجود مردم نشان مي دهد كه انتقال منابع مالي كلان ارزي به كشوري چون امارات كمتر از عهده شركت هاي خصوصي برمي آيد.
وي افزود: شركت هاي نسل سوم و چهارم دولتي به دليل دارابودن شرايط خاص و دسترسي به منابع كلان ارزي و همچنين به دليل مشخص نبودن ماهيت واقعي آنها در اقتصاد كشور با سرمايه گذاري هاي كلان خود در كشوري همچون امارات به سودهاي كلان دست پيدا مي كنند.
002628.jpg
ريو مي آيد
ريو خودروي جديدي است كه خط توليد آن از خردادماه راه اندازي مي شود.مديرعامل گروه خودروسازي سايپا به ايرنا گفت: ظرفيت نهايي خط توليد خودروي ريو حدود 70 تا 100 هزار دستگاه در سال است، اما امسال تنها 12 هزار دستگاه توليد و به بازار عرضه مي شود. وي ادامه داد: قيمت نهايي اين خودرو هنوز مشخص نشده، اما حدود 12 ميليون تومان پيش بيني مي شود.
002607.jpg
مشكل بيمه كجاست
چرا صاحبان مشاغل نمي توانند خود را مستقيما بيمه كنند، به رغم اينكه ليست كارگران بيمه شده خود را هر ماه به ادارات بيمه سازمان تامين اجتماعي ارسال مي كنند؟اين پرسش را حميد سمناني، رئيس اتحاديه فروشندگان محصولات گوشتي در اجلاس ماهانه مجمع امور صنفي و توزيعي تهران عنوان كرده است و افزوده: براي صاحبان مشاغل و كسبه بسيار مهم است كه اين موضوع سريع تر پيگيري شود.
به گزارش ايسنا، سمناني خودداري اداره بهداشت از صدور پروانه بهداشت را تعجب برانگيز دانست و تصريح كرد: بيان نظرات مداخله جويانه و سليقه اي ماموران ادارات بهداشت موجب شده كه واحدهاي صنفي باسابقه 20 ساله براي تمديد پروانه كسب دچار مشكلات زيادي شوند. جاي تاسف است كه ماموران اين اداره در اقداماتي مداخله جويانه عرضه يا عرضه نكردن اجناس مختلف را به برخي اتحاديه ها و واحدهاي صنفي گوشزد مي كنند.
002673.jpg
انبارهاي غير استاندارد براي نگهداري گندم
وقتي 50 درصد انبارهاي نگهداري گندم غير استاندارد باشد، خودكفايي در توليد اين محصول چه فايده اي دارد.مجري طرح گندم به مهر گفت كه 50 درصد اين انبارها در شرايط غير استاندارد هستند. وي افزود: در سالهاي گذشته و باتوجه به واردات 50 درصدي گندم، نياز به سيلو و انبار در كشور وجود نداشت و اين در حالي است كه همزمان با افزايش توليد اين محصول در كشور، كمبود شديد سيلوي استاندارد و ساخت و احداث سيلوي جديد با شرايط استاندارد بيشتر نمايان شد.
محمدرضا اسكندري ادامه داد: در جريان پيگيري هاي مستمر دستگاه هاي اجرايي، در بودجه سال 84 مقرر شده اعتبار لازم براي ايجاد ظرفيت براي 750 هزار تن گندم در اختيار وزارت بازرگاني قرار داده شود.

زاويه ديگر
002592.jpg
صرفه جويي 5/5 ميليارد توماني
آيا مي دانيد اگر در مصرف بنزين صرفه جويي شود، حدود 5 ميليارد و 72 ميليون تومان صرفه جويي روزانه خواهيم داشت.اين روزها در هر جاي شهر تهران بحث حتي اگر به گراني كلاس كنكور ربط داشته باشد، هدر رفتن بنزين و انري هاي گوناگون گل كلام خواهد شد. روزانه 2/5 ميليون خودرو در تهران تردد مي كنند، يعني روزانه حدود 12 ميليون سفر شهري در تهران انجام مي شود كه 60 درصد اين جابه جايي ها توسط خودروهاست.
هرگاه از هدر رفتن بنزين مي گوييم فوري بحث بيرون ريختن اضافه هاي بنزين در پمپ بنزين ها پيش مي آيد، اما آيا همه جريان به همين قطره ها ختم مي شود؟ ماشين هاي تك سرنشين چطور؟ روزانه چند نفر از ما با ماشين شخصي به محل كار مي رويم؟
ولي همه اين ماجرا به ما برنمي گردد، چون اگر بخواهيم با وسايل نقليه عمومي به محل كار برسيم، يا دير مي رسيم كه بيكار مي شويم يا دست، پا و صورت مجروح و كبودي خواهيم داشت كه هرگز نمي رسيم. پس در هر دو صورت ما در اين مشكل سهم كمتري داريم. مي توان گفت كه شرايط و مشكلات درهم تنيده است.
تهران با مساحتي حدود 700 كيلومتر مربع جزو 17 شهر بزرگ دنياست و حدود 2/5 ميليون خودرو در اين شهر تردد دارند. براستي اين تردد چقدر بنزين لازم دارد؟ البته باتوجه به 800 هزار خودرو فرسوده و بنزين وارداتي 300 توماني!
پيكان به موزه رفت، اما تكليف خودروهاي باقيمانده در سطح شهر چيست؟ در 6 ماهه نخست سال گذشته 348 هزار خودروي سواري توليد شده است. اين خودروها چقدر فضا مي خواهند؟
درست است كه توليد 404 هزار خودروي سبك و سنگين براي عده اي كار ايجاد مي كند و پيشرفت به همراه دارد، اما آيا بايد براي حمايت از توليدات داخلي و پيشرفت ها صرفه جويي را كنار گذاشت؟
شهر تهران ناوگان حمل و نقل مناسب مي خواهد، تهران محيط زيست و سلامت مي خواهد، مترو و مونوريل و ترن هوايي، بهداشت، معابر تميز و سالم، آيا بخشي از اين امكانات با صرفه جويي در مصرف بنزين محقق نخواهد شد؟
امسال بنزين گران نشد، روي نرخ 80 تومان باقي ماند. آيا اين موضوع به اندازه كافي روي تورم اثر داشته است؟!
به هر حال اگر كمي به خودمان سختي دهيم، زودتر از منزل خارج شويم و ساعات كاري و ورود و خروج به محل كار را تنظيم كنيم، شايد بتوان با استفاده از وسايل نقليه عمومي شهري، در مصرف بنزين و در نهايت هزينه هاي ريز و درشت خودروي شخصي صرفه جويي كنيم.
002631.jpg
بار مرگ ميوه بهشتي برعهده كشاورز
همه مي دانيم كه ايران چهار فصل است و بازارهاي ميوه و تره بار در هر فصل ممكن است چند نوع ميوه را به سبد مصرفي خانواده ها عرضه كنند ، اما اگر يكي از بلاياي آسماني با كشاورزان همراه نبود و محصولشان را به باد فنا داد ، چه بايد كرد؟
مسئوليت اين بلا كه مي تواند زندگي كشاورزان را هم تهديد كند ، برعهده كيست؟
بارش باران و برف و سرما ، زمستان و بهار گذشته در مقايسه با سالهاي قبل افزايش بسزايي يافته بود كه اين جاي شكر دارد ، سرمازدگي و ريختن سرشاخه ها نه دست كشاورزان است و نه خواسته هيچ يك از ما ، اما شايد بتوان با كمي دلسوزي قسمتي از اين بار سنگين را از دوش كشاورزان برداشت.
طي چند هفته اخير خبرهاي ناراحت كننده اي راجع به سرمازدگي درخت هاي ميوه نقاط مختلف كشور شنيديم كه يكي از اين خبرها خبر سرمازدگي 450 هكتار از باغ هاي انار منطقه سرايان خراسان جنوبي بود. اين سرمازدگي نه تنها محصول، بلكه برخي از درختان چندين ساله را هم از بين برده بود.
اما متاسفانه بيمه تنها خسارت ناشي از تلف شدن محصول را تقبل كرده و به از بين رفتن باغها توجهي نكرده است. طبق برآورد محمدرضا ابراهيم زاده مسئول جهاد كشاورزي منطقه سرايان جنوبي اين سرما بيش از 25 ميليارد تومان به باغداران اين منطقه خسارت وارد كرده است.
متاسفانه بيمه تنها محصول را بيمه كرده است ، اما درختان 25 ساله برخي از كشاورزان سرايان هم از بين رفته و باغداران در سالهاي آينده درآمدي نخواهند داشت.
درست است كه سرمازدگي در حوزه اختيارات كشاورزان و مسئولان نبوده، اما آيا جبران اين خسارت تنها برعهده كشاورزان است؟
اين خبر بيشتر از همه آب انارفروش ها و دوستداران ميوه هاي ترش را ناراحت و نگران مي كند ، شايد بايد منتظر گران شدن محصول انار هم باشيم!

دخل و خرج
آرمانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
جهانشهر
در شهر
درمانگاه
شهر آرا
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |