پنجشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۸۴ - - ۳۷۰۲
تاثير سهم حمل و نقل همگاني و مديريت ترافيك در كاهش مصرف بنزين
خودروهاي شخصي در جايگاه متهم
002658.jpg
عكس : گلناز بهشتي
با پنج هزار ميليارد تومان صرفه جويي ناشي از اجراي برنامه هاي كاهش مصرف سوخت طي 10 سال، مديريت شهري مي تواند توسعه ساختارهاي اصلي حمل و نقل عمومي را عملي كند
*عليرضا طباطبايي
بر اساس آمارهاي موجود، همه ساله ميزان مصرف سوخت هاي بنزين و نفت گاز در بخش حمل و نقل با رشد چندين درصدي مواجه بوده كه تداوم اين روند علاوه بر معضلات بسيار زيست محيطي، مشكلات فراواني را به دنبال داشته است، به گونه اي كه ميزان رشد مصارف انري با توليد ناخالص سرانه و ميزان رشد و رفاه اقتصادي فاقد هماهنگي است.
در اين ارتباط، به اعتقاد كارشناسان موثرترين راهكار، مهار رشد مصرف بي رويه انواع فرآورده هاي سوختي در بخش حمل و نقل، اختصاص اعتبارات ويه جهت سرمايه گذاري در طرح هاي گسترش حمل و نقل همگاني و اقدام جدي در حذف اتومبيل هاي شخصي از گردونه ترافيك شهرهاي بزرگ محسوب مي شود، چرا كه تجربه نشان داده است، با وجود افزايش سطوح معابر سواره رو و عريض تر كردن راه ها و احداث بزرگراه هاي جديد در شهرهايي همچون تهران، اصولا ترافيك، سريع تر از توسعه، گسترش پيدا مي كند و بدين ترتيب، طراحان و مديريت شهري را با شكست در اقدامات خود مواجه مي كند.
از آنجايي كه تداوم طرح تخصيص يارانه دولتي به سوخت هاي مصرفي، تنها تشويق شهروندان به مصرف بيشتر و بيشتر سوخت ارزان را به دنبال دارد و از سوي ديگر بي ميلي خودروسازان داخلي را جهت به كارگيري تكنولوي پيشرفته در توليدات خود، تداوم مي بخشد. كلانشهر تهران در ساليان اخير، شاهد حضور روزافزون خودروهاي فرسوده و البته غيرفرسوده وليكن پرمصرف در ناوگان حمل ونقل درون شهري خود بوده است. به همين خاطر با در نظر گرفتن مزاياي توسعه حمل ونقل همگاني در سطوح مختلف ملي و منطقه اي و توجه به صرفه جويي هاي حاصل از آن، پيشنهاد مشخص و موكد مديريت شهري تهران، اجراي طرح هاي گسترده حمل ونقل همگاني از محل اختصاص يارانه هاي هنگفت دولتي به بنزين مصرفي شهر تهران، براي تحقق اهداف مورد نظر و در حمايت از حقوق شهروندان تهراني براي دستيابي به معيارها و استانداردهاي يك شهر سالم است.
روند مصرف بنزين در شهر تهران
هم اينك بيشترين حجم تبليغات ناشي از آلودگي هواي تهران و نيز شهرهاي بزرگ كشور، متوجه تردد انبوه خودروهاي سواري و شمار روز افزون آنها در ناوگان حمل ونقل درون شهري است كه اين رويداد، لبه تيز انتقادات را متوجه بخش حمل ونقل عمومي و عدم كارايي آن از نظر كيفي و كمي كرده است.
از آنجايي كه رشد مصرف طي سالهاي آماري مورد بحث، همواره روندي صعودي را پيموده است و البته وقوع چنين رخدادي باتوجه به سياست هاي وزارت صنايع مبني بر افزايش تيرا توليد خودرو تا سقف يك ميليون دستگاه در سال به همراه فرسوده تر شدن ناوگان وسايل نقليه موتوري شهر تهران و تداوم تخصيص يارانه هاي دولتي به بنزين مصرفي، قابل پيش بيني است، بنابراين چنانچه هيچگونه اقدام اساسي و تاثيرگذار جهت كاهش ميزان مصرف بنزين در سطح كلانشهر تهران به انجام نرسد، آنگاه مي توان اطمينان داشت كه اين الگوي مصرف، ضمن ركود و ايجاد وابستگي اقتصادي، نه تنها دولت، بلكه مديريت شهري تهران را نيز با بزرگترين چالش در عرصه هاي اقتصادي، اجتماعي و زيست محيطي روبه رو خواهد ساخت. در همين رابطه، چنانچه برآورد ميزان مصرف طي 10 سال آينده برپايه ميزان رشدي معادل يك درصد افزايش ساليانه كه به صورت تجمعي اضافه مي شود، در نظر گرفته شود تا سال 1393 مصرف روزانه بنزين به 38 ميليون و۷۱۷ هزار ليتر خواهد رسيد و در حالت ديگر اگر ميزان مصرف سالهاي آتي بر مبناي ميزان مصرف سه سال گذشته شهر تهران محاسبه شود تا آن سال مصرف روزانه بنزين به 16 ميليون و 207 هزار و۶۱۸ ليتر خواهد رسيد.
راهكارهاي مختلف كاهش مصرف بنزين در شهر تهران
در اين ارتباط چندين سناريوي مختلف كه براساس توسعه حمل ونقل همگاني و راهكارهاي مديريت ترافيك تنظيم شده ارائه و مورد بررسي قرار گرفته است:
- طرح توسعه ناوگان اتوبوسراني
- اجراي طرح گسترش محدوده ممنوعه ترافيك مصوب شوراي شهر تهران
- بهره برداري از خطوط ريلي سبك مطابق برنامه زمان بندي شده
- اجراي طرح هاي كاهش اتلاف سوخت در سطح تهران
اين طرح هاي چهارگانه براساس پيش بيني ميزان مصرف سوخت در شهر تهران و طي اين دو حالت ممكن، بررسي شده اند:
- بررسي ميزان مصرف براساس يك درصد افزايش ساليانه به درصد رشد سال گذشته و به صورت تجمعي
- بررسي ميزان مصرف براساس روند مصرف طي سه سال گذشته
طرح توسعه ناوگان اتوبوسراني
در اين مرحله از گزارش، سعي شده است تا پيش بيني افزايش ناوگان اتوبوسراني به ميزان معقول و با توجه به محدوديت هاي موجود در شبكه معابر شهر تهران صورت پذيرد و بر همين اساس، افزايش تعداد 850 دستگاه اتوبوس در هر سال و براي يك دوره 10 ساله (1393-1383) در نظر گرفته شده است.
اجراي طرح گسترش محدوده ممنوعه ترافيك
بر اساس مطالعات انجام شده در مورد اين طرح و در صورت اجراي آن، 391722 دستگاه وسيله نقليه شخصي، قادر به ورود به لايه هاي دروني طرح ترافيك نخواهند شد و با توجه به ضرورت آمد و شد شهروندان به مناطق مذكور، اينگونه استنباط مي شود كه اصولا اين تعداد وسيله نقليه روزانه از چرخه حمل و نقل و ترافيك شهر تهران خارج شده و بايد با استفاده از شيوه هاي ديگر كه محتملا حمل و نقل عمومي خواهد بود، نسبت به جابه جايي در سطح شهر تهران اقدام كنند.
راه اندازي خطوط ريلي سبك در تهران
با توجه به انجام مطالعات احداث خطوط ريلي سبك توسط شهرداري تهران و آغاز مراحل اجرايي آن در آينده نزديك، استفاده از نتايج حاصله در زمينه كاهش مصرف سوخت در محاسبات پيش رو ضروري است.
طرح كاهش اتلاف سوخت در تهران
بر اساس نظر كارشناسان، افزايش بازدهي و صرفه جويي در مصرف سوخت در بخش حمل و نقل از سه طريق امكان پذير خواهد بود.
- طراحي مناسب و بهينه سازي سيستم هاي فني خودرو
- افزايش راندمان موتور
- تغيير الگوي حمل و نقل و استفاده از ساير جايگزين ها و تكنولوي ها
مورد اخير، يكي از موثرترين عوامل موجود در كاهش مصرف سوخت در شهر تهران محسوب مي شود.
كاهش مصرف بنزين ناشي از توسعه ناوگان اتوبوسراني
بر اساس محاسبات به عمل آمده، هر دستگاه اتوبوس در شهر تهران، توان جا به جايي روزانه 911 نفر مسافر را دارد و چنانچه مفروضات بر اساس تردد يك خودروي تك سرنشين استوار شده باشد و اين خودرو براي يك سفر رفت و برگشت به محل اشتغال مورد استفاده قرار گيرد، آن وقت با اضافه كردن يك دستگاه اتوبوس به ناوگان اتوبوسراني شهر تهران، معادل 455 خودروي تك سرنشين، در بازه زماني يك روزه، از چرخه ترافيك تهران خارج خواهد شد.
بدين لحاظ، با توجه به متوسط پيمايش روزانه يك خودروي سواري در شهر تهران معادل 43 كيلومتر و ميانگين مصرف 11078/0 ليتر بنزين، ميزان صرفه جويي مورد انتظار از بكارگيري 850 دستگاه اتوبوس در ناوگان اتوبوسراني شهر تهران به اين شرح خواهد بود:
ليتر 184195=850*۱۱۰۷۸‎/۰*۴۳*۴۵۵ صرفه جويي روزانه بنزين در شهر تهران
كاهش مصرف بنزين حاصل از گسترش محدوده طرح ترافيك
اگر شاخص هاي گفته شده براي متوسط پيمايش و مصرف سواري ها در محاسبات اين بخش نيز دخالت داده شوند و از سوي ديگر نتايج مطالعات حاصل از گسترش محدوده ترافيك تهران كه حذف تعداد 391722 دستگاه خودروي شخصي را از چرخه ترافيك شهر تهران، پيش بيني كرده در نظر گرفته شود، ميزان كاهش مصرف بنزين روزانه كلانشهر تهران به اين شرح قابل تعيين خواهد بود:
۴۳*۱۱۰۷۸‎/۰*۳۹۱۷۲۲
ليتر 1865983= صرفه جويي در مصرف روزانه بنزين در تهران
كاهش مصرف ناشي از راه اندازي خطوط ريلي سبك
نتايج مطالعات حاصله در اين بخش به اين شرح بوده است:
- طي دو سال اول بهره برداري از قطارهاي سبك شهري در تهران معادل 000/500/422 ليتر
- طي سال سوم به بعد، صرفه جويي ساليانه معادل 000/000/541ليتر
- صرفه جويي ساليانه ناشي از عملكرد  قطارهاي سبك شهري با حداكثر ظرفيت معادل 000/000/845 ليتر
كاهش مصرف ناشي از طرح هاي كاهش اتلاف سوخت
نتايج برخي مطالعات انجام شده در اين زمينه حاكي از آن است كه در ترافيك نسبتا سنگين شهري و شرايط توقف و حركت هاي متوالي خودروها، بيش از 35 درصد از سوخت مصرفي خودروها، تلف مي شود. بنابراين راندمان اتومبيل ها در ترافيك شهري، با لحاظ ساير تلفات، تنها حدود 20 درصد برآورد مي شود.
از آنجايي كه مديريت شهري تهران، اقدامات گسترده اي نظير تغيير الگوي حمل و نقل شخصي به عمومي و نيز استفاده از تكنولوي هاي نوين نظير هوشمند سازي تقاطعات مهم در سطح شهر، افزايش سطوح راه ها و شبكه هاي بزرگراهي و نيز اقدامات فني و مهندسي نظير غير همسطح كردن تقاطعات مهم و اولويت دار را كه جملگي به افزايش سرعت حركت در معابر و كاهش توقف هاي غير ضروري مي انجامد در دستور كار خود قرار داده است. مي توان انتظار داشت كه ميزان اتلاف 35 درصدي سوخت خودروها طي طرح هاي كوتاه مدت، ميان مدت و بلند مدت از 1 الي 15 درصد كاهش پيدا كند. همانگونه كه قبلا گفته شد، براي هر يك از سناريوهاي ارائه شده كه حول محور طرح هاي مديريت ترافيك و توسعه حمل و نقل همگاني مورد مطالعه قرار گرفته اند، نتايجي متصور است. چنانچه پيش بيني ميزان مصرف بنزين بر اساس يك درصد افزايش ساليانه صورت گرفته باشد و از طرفي، انجام اقدامات كاهش مصرف، مطابق برنامه ارائه شده در سناريوي اول به مرحله اجرا گذارده شود، آنگاه طي يك دوره 10 ساله حدود 5 هزار ميليارد تومان صرفه جويي خواهد شد.
گفتني است با اين ميزان اعتبار كه خود به تنهايي معادل 5 سال بودجه عمراني شهرداري تهران را تشكيل مي دهد، مديريت شهري قادر خواهد بود تا نسبت به انجام امور زيربنايي و توسعه ساختارهاي اصلي حمل و نقل همگاني كه بدون ترديد از مهم ترين نيازهاي امروز كلانشهر تهران محسوب مي شود، اقدام كند.
*كارشناس معاونت برنامه ريزي و مهندسي ترافيك سازمان حمل و نقل و ترافيك تهران

چنارهاي خاطره انگيز وليعصر پابرجا مي مانند
002595.jpg
به نظر نمي آيد كسي سالها در تهران زندگي كرده باشد و بارها به فكر قدم زدن زير سايه چنارهاي خيابان وليعصر نيفتاده باشد. طولاني ترين خيابان پايتخت كه از ميدان راه آهن در جنوب شهر تا ميدان تجريش در شمال آن امتداد دارد، سالهاست كه با جوي آب عريض و درختان چنار تنومند و كهنسالش بخشي از خاطرات عابران بوده است؛ عابراني كه وقتي به اين خيابان مي رسند ديگر به فكر گذر با شتاب و رسيدن به مقصد نيستند. چنارهاي خيابان وليعصر تهران و پياده روهايي كه زير سايه اين درختان وسوسه پياده روي را زنده مي كنند، حالا ديگر هم در لابه لاي داستان هاي اتفاق افتاده در تهران، جايي براي خود دارند و هم در ميان خاطرات ساكنان شهر. لابد به همين خاطر هم هست كه وقتي سال قبل طرح تعريض خيابان وليعصر، حد فاصل ميدان ونك تا چهارراه پارك وي از طرف معاونت ترافيك شهرداري تهران مطرح شد، بسياري از شهروندان از شهرداري خواستند تا براي رفع گره ترافيك اين خيابان، راهكار ديگري بينديشد و خيابان تاريخي وليعصر را تغيير شكل ندهد. اينچنين هم شد. در عوض مديرعامل سازمان پارك ها و فضاي سبز شهرداري تهران، خبر از رسيدگي و سامان دادن به وضعيت چنارهاي خيابان وليعصر كه حالا به جزئي از هويت اين خيابان و تهران تبديل شده است، داد.
به نظر متولي پارك ها و درختان و فضاي سبز تهران، چنارهاي خيابان وليعصر با فرهنگ و تاريخ شهر گره خورده است و به همين خاطر شهرداري هيچ برنامه اي براي جابه جايي درختان اين خيابان ندارد، اين درخت ها نه تنها با فرهنگ و تاريخ شهر گره خورده است و به همين دليل بايد حفظ  شود، بلكه بر اساس نظر كارشناسان كه معتقدند هرجا آبي جاري است و درختي استوار، تاثير آرامش بخشي به روحيه انسان ها مي گذارد، فضاي خيابان وليعصر به دليل وجود چنارهاي انبوه و جوهاي پهن آب، كسالت و خمودگي را از عابران گرفته و خستگي روحي آنها را دفع مي كند.
بد نيست بدانيد كه رنگ سبز براي درمان بيماري عصبي و اختلالات رواني توصيه شده است. به نظر كارشناسان روانشناسي، اين رنگ در واقع موجب تقويت روحيه، غرور، اعتماد به نفس، قدرت و تسلط بر حوادث مي شود، بنابراين در آرامش اعصاب موثر است و در ضمن، قدرت تحمل و صبوري را افزايش مي دهد.
با دانستن اين تاثيرات است كه حاشيه سبز و زيباي خيابان وليعصر اهميت بيشتري پيدا مي كند.
البته به نظر مهندس مختاري درختان معابر تهران وضعيت نامناسبي دارند، چراكه از كمترين سهم كافي از نظر فضاي لازم و مناسب براي زيست برخوردارند و چه در زمين و چه در زيرزمين از محدوديت هاي شديد در عذاب هستند، به علاوه با آلودگي هاي هوا، خاك و آب، كوبندگي خاك سبز، صدمات انساني، برخورد اتومبيل ها، حمله آفات و مرض ها، گرماي شديد تابستان و خشكسالي مواجه هستند. لابد متوجه هستيد كه اين همه مصيبت را همه ما، كه طاقت وارد آمدن كمترين آسيب به اين درختان را نداريم، بر سرشان خراب مي كنيم، همه مايي كه حاضريم به خاطر خريد يك بستني در عصر جمعه روبه روي پارك ملت با توقف دوبله، راهبنداني تماشايي به وجود بياوريم. بله، چنار با وجود اينكه بايد قاعدتا تا 150 سال عمر كند، در كلانشهري مثل تهران بين 30 تا 75 سال عمر مي كند.مديرعامل سازمان پارك ها و فضاي سبز تهران گفت كه تعريض جوي ها، حفر بتن ها و سنگفرش هاي موجود در نهرها كه بستر اين درختان هستند، از كارهايي است كه شهرداري طي سالهاي اخير براي حفظ فضاي سبز خيابان وليعصر انجام داده كه البته كافي نبوده است.
به گفته مختاري، سال پيش هم طرح ساماندهي وضعيت چنارهاي خيابان وليعصر توسط سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران و با مشاوره و نظارت علمي استادان دانشگاه شروع شد. پس از تحقيق، در اولين مرحله اجرايي طرح، خطرهاي احتمالي ناشي از درختان خشك و خطرناك برطرف شد و در بخش بهسازي بستر، مواردي مانند آزاد كردن بن درختان از بتن، نصب حفاظ براي دور درختان واقع در تقاطع خيابان هاي فرعي، جلوگيري از ورود فاضلاب ها به داخل نهرها، تعديل شيب مسير نهرها در دو طرف خيابان و بسترسازي مناسب براي درختان اجرا شد. البته به نظر مي رسد هنوز شرايط مناسب براي حيات طولاني درختان خيابان وليعصر كاملا فراهم نشده باشد، چراكه درختان در حال حاضر به جاي قرار گرفتن در باغچه، در جوي آب قرار گرفته اند كه به نظر مختاري براي حفظ اين چنارها بايد مسير نهرها از محل استقرار اين درختان جدا شده و محل استقرار فعلي درختان به باغچه تبديل شود.
درختان بزرگ را هم مي توان جابه جا كرد
درست است كه چنارهاي وليعصر جابه جا نمي شوند، ولي لازم بود تا فكري به حال درختان چندين ساله اي كه در طرح هاي عمراني قرار گرفته و خطر قطع، تهديدشان مي كرد، مي شد.
بايد فكري مي شد تا همين سرانه 6 متر فضاي سبز شهري تهراني ها كمتر نشود. محمدي زاده، معاون خدمات شهري شهرداري تهران اعلام كرد كه براي اين منظور، شهرداري دستگاه مخصوص انتقال درختان را به مبلغ 300 هزار يورو خريداري كرده است كه بزودي وارد مي شود. با به كارگيري اين دستگاه مي توان هر نوع درختي را در هر فصلي جابه جا كرد تا طرح هاي عمراني لطمه اي به فضاي سبز وارد نكند.
براي ترميم و بازسازي بوستان هاي قديمي هم اعتباري 3/13 ميليارد توماني در نظر گرفته شده است.

زاويه ديد
شهر از محاصره زباله در مي آيد
002589.jpg
بي اهميت ترين به جامانده هاي ناشي از مصرف در زندگي روزمره، كم كم به دردسري براي مسئولان خدمات رساني شهري تبديل شدند. اطراف شهرهاي بزرگ به محاصره زباله ها درآمد به طوري كه ديگر يافتن جايي براي دفن زباله ها مشكل شد. راه حلي كه محققان و سپس مسئولان شهري به آن رسيدند، اين بود كه اصلا مي توان بخش زيادي از زباله ها را دفن نكرد.
تدوين طرح تفكيك و جمع آوري زباله ها به روش خشك وتر راه مناسبي براي بهبود محيط زيست شهري است كه تاثير مستقيمي روي كيفيت و كميت زباله هاي دفني خواهد گذاشت. زباله هاي تر، باعث فساد زباله در مراكز دفن مي شود و تفكيك آنها از زباله هاي خشك به تبديل كمپوست كمك مي كند و از اين طريق حجم كمي از زباله هاي توليدي، باقي مانده و به مركز دفن فرستاده مي شوند. ارتقاي سطح فرهنگ و آموزش عمومي در ارتباط با توليد و دفن مواد زائد جامد و ترويج روحيه صرفه جويي، بهبود شرايط بهداشتي، كاهش آلودگي هاي ناشي از توليد زباله و حفظ محيط زيست، صرفه جويي در مصرف منابع طبيعي با بازگشت مواد قابل استفاده به چرخه توليد، بهينه سازي شيوه هاي جمع آوري و حمل ونقل مواد زائد جامد و نظارت شهري، تاثيرات شهري و زيست محيطي است كه تفكيك زباله به دنبال دارد.
از سويي تفكيك زباله خشك وتر از مبداء به جلوگيري از هدر رفتن سرمايه هاي ملي و بهتر شدن اقتصاد كلان كشور كمك مي كند و سطح كيفيت خدمات شهري را ارتقاي مي دهد.
در اين پروه، زباله هاي خشك سطح شهر در مبادي توليد به صورت تر و خشك تفكيك شده و زباله هاي تر براي بازيافت و تبديل به كمپوست به اين كارخانه ها فرستاده مي شوند و زباله هاي خشك در ايستگاه هاي خدمات شهري تفكيك  نهايي شده و به مبداهاي پذيرنده ارسال خواهد شد كه با انجام آن علاوه بر جداسازي مواد باارزش از زباله هاي شهري، از دفن جلوگيري شده و ميزان دفن زباله كاهش خواهد يافت. زباله تر شامل انواع پسماندهاي غذايي، ضايعات سبزي، ميوه جات، ضايعات انواع خوراكي ها و غذاهاي فاسد شده، خوراكي هاي مصرف شده و پسماندهاي گياهي است كه براحتي فاسد و تجزيه مي شود. زباله هاي خشك شامل انواع پلاستيك ها و مواد مصنوعي، كاغذ، شيشه، قوطي هاي فلزي و انواع بسته بندي هايي است كه فاسد نمي شوند و مي توان با بازيافت آنها محصولات مصرفي جديد توليد كرد.

خبر
راه اندازي خانه هاي سلامت
مهر- رئيس ستاد شهرسالم شهرداري تهران از راه اندازي خانه هاي سلامت در محلات تهران خبرداد و گفت : در همين راستا فردا نخستين خانه سلامت محلات در پارك رازي با هدف ارائه برنامه هاي مختلف مشاوره اي ، آموزشي ، فرهنگي ، تفريحي و هنري آغاز به كار مي كند.
به نقل از روابط عمومي شهرداري تهران، دكتر تقي زاده هدف از راه اندازي خانه هاي سلامت در محلات تهران را توسعه ارائه خدمات فرهنگي ، هنري ، آموزشي و مشاوره اي در اين مناطق عنوان كرد و اظهار داشت : خانه هاي سلامت محلات در زمينه آموزش هاي مهارتهاي فردي و اجتماعي و آداب شهروندي آموزش هاي زيست محيطي و ترافيكي ، خدمات روانشناسي و ارتقاي سلامت روان ، مشاوره پيش از ازدواج و مشاوره زندگي زناشويي ، آموزش كسب مهارت هاي پيشگيري از بيماري هاي واگيردار بخصوص هپاتيت و ايدز ، مشاوره پزشكي ، تغذيه و توانبخشي به ارائه خدمات رايگان به علاقمندان مي پردازند ، علاوه بر اين به شركت كنندگان در كلاس ها و جلسات آموزشي مذكور ، فيلم ، سي دي و كتابچه هاي آموزشي رايگان نيز اعطا مي شود .
برنامه ريزي ها طوري صورت گرفته كه علاوه بر ارائه خدمات به علاقه مندان در داخل خانه هاي سلامت، كارشناسان خانه هاي سلامت محلات با مراجعه حضوري به در منازل ساكنان هر محله ، به ارائه آموزش هاي لازم به شهروندان مي پردازند.

از شهر
002685.jpg
خطوط شبانه اتوبوس در كرج
خطوط شبانه اتوبوسراني به صورت رايگان در مسيرهاي پرتردد كرج فعاليت مي كنند. قائم مقام و معاون اول اداري و مالي سازمان اتوبوسراني كرج گفت: به درخواست شهروندان كرجي براي بالا رفتن امنيت شهروندان بخصوص خانم ها، اقدام به ايجاد خطوط شبانه اتوبوسراني كرده ايم.
احمدرضا جمشيدي افزود: اين خطوط در 5 مسير اصلي شهر كه بيشترين مسافر را دارند به صورت رايگان سرويس دهي مي كنند.به گفته او اين خطوط كه مبدا آنها از ايستگاه متروي كرج است، شامل مسيرهاي فرديس، حصارك، بعثت، رجايي شهر و كيان شهر است كه در مجموع 14 ايستگاه اتوبوس با فاصله هاي زماني مشخص در اين خطوط مشغول به كار هستند.
گفتني است ساعات سرويس دهي خطوط شبانه  از 21:30 شب تا 5 صبح است.
كاهش وزن خودرو كاهش مصرف سوخت
قلم سبز - به ازاي هر نيم كيلوگرم كاهش در وزن خودرو، مصرف سوخت به ميزان 4 ليتر كاهش مي يابد. تحقيقات سازمان بهينه سازي مصرف سوخت كشور مشخص كرده است وزن كم خودروها در كاهش مصرف سوخت موثر است، به طوري كه از مزاياي خودروهاي جديد، كم بودن وزن اين خودروها اعلام شده است.
استفاده از مواد پلاستيكي و آلياي سبك آلومينيوم و منيزيم در كاهش وزن نهايي خودرو تاثير زيادي دارد، به طوري كه طبق بررسي هاي انجام شده جرم حجم آلومينيوم يك سوم فولاد است و علاوه بر سبك بودن آن در دوام و مقاومت خودرو نيز موثر است.
اين گزارش حاكي است استفاده از آلياهاي سبك در صنعت خودروسازي علاوه بر خواصي نظير استحكام، وزن پايين، قابليت جذب انري ضربه، داراي قابليت هايي مانند پتانسيل بازيافت بالا، هدايت گرمايشي و الكتريكي، افزايش قابليت رانندگي، افزايش ضريب ايمني خودرو و فوايد زيست محيطي است.
تحقيقات اين سازمان مشخص كرده با كاهش وزن خودرو فاصله توقف بر اثر ترمز كوتاه تر و شتاب خودرو هنگام حركت بيشتر مي شود كه در نتيجه اين عوامل، قابليت رانندگي با اين خودروها را افزايش مي دهد.
002682.jpg
خارجي ها و پايان توليد پيكان
خط توليد پيكان براي هميشه از حركت باز ايستاد. آسوشيتدپرس در گزارشي با اشاره به اين مطلب اعلام كرده خط توليد بزرگترين عامل آلودگي شهرهاي ايران براي هميشه متوقف شد.اين خبرگزاري در ادامه گزارش خود آورده است :خودروي پيكان كه منشا بزرگ آلودگي هواي شهرهاي ايران محسوب مي شود، تاكنون نقش بسزايي در تامين بودجه دولت و اشتغالزايي در كشور داشته است.هم اكنون 1/2 ميليون دستگاه پيكان در ايران در حال تردد است.
خبرگزاري بي بي سي نيز در گزارشي توقف توليد پيكان را اتفاق مهمي در صنعت خودروي ايران دانسته و گفته: قيمت دومين پيكان توليدي 6 هزار تومان اعلام شده و پيكان هايي با 38 سال سن هنوز ميليون ها تومان قيمت دارند.گفتني است توليد قطعات پيكان تا 10 سال ديگر ادامه دارد.
وامهاي تاكسيرانان در راه است
وامهاي رانندگان تاكسي در راه است و مديرعامل سازمان نظارت بر تاكسيراني شهر تهران گفته پرداخت وام كوتاه مدت به اين رانندگان ظرف چند روز آينده آغاز مي شود. اميرمحمود دهلوي گفت: تاكنون 400 راننده فرم درخواست وام را پر كرده اند كه پرداخت آنها با مشخص شدن شعباتي كه به همين منظور پيش بيني شده اند، آغاز مي شود.به گفته دهلوي، پيش بيني شده كه از طريق يكي از بانك ها اقدام به پرداخت اين وامها شود، اما در حال حاضر هنوز به قطعيت نرسيده اند كه از طريق بانك يا به واسطه يكي از موسسات مالي اين كار صورت گيرد كه اين مساله تا قبل از شروع خردادماه معلوم خواهد شد.
وي مبلغ وام را 500 هزار تومان و بدون كارمزد با بازپرداخت 20 ماهه اعلام كرد و افزود: سرمايه اوليه صندوق 50 ميليارد ريال است كه البته با حق عضويت افراد كه حداقل 50 هزار ريال است، سرمايه صندوق افزايش مي يابد.
خودروهايتان را معاينه كنيد
شايد با اين شيوه بشود صاحبان خودرو را به مراجعه به مراكز معاينه فني وادار كرد. مسئولان مركز معاينه فني خودرو و سازمان حفاظت محيط زيست بارها اعلام كرده بودند كه بخش عمده اي از ظرفيت اين مراكز مورد استفاده قرار نمي گيرد و بايد دارندگان خودرو را ترغيب كرد تا به اين مراكز رجوع كنند، اما بالاخره راه حل نهايي به اجرا درآمد. مديرعامل مركز معاينه فني خودرو گفت كه پليس از اول تيرماه امسال، خودروهاي فاقد معاينه فني را به ميزان 10 هزار تومان جريمه خواهد كرد.البته به گفته او مراجعه به اين مراكز در ماه هاي فروردين و ارديبهشت 84 در مقايسه با بهار سال 83، 4 برابر شده است. اميري صفت گفت كه بدون شك برخورد پليس با خودروهاي فاقد برگه معاينه فني در افزايش مراجعات را نمي توان ناديده گرفت، اما با توجه به فاصله زماني موجود تا تيرماه، نقش اطلاع رساني و آگاهي شهروندان نسبت به اين مساله در افزايش ميزان مراجعات امري موثر است.

شهر آرا
آرمانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
جهانشهر
دخل و خرج
در شهر
درمانگاه
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |