پنجشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۸۴ - - ۳۷۰۲
گزارشي از گنجينه اسناد سجلي
سندها را به نام چه كسي مهر مي زنند
002619.jpg
اولين شناسنامه همان شناسنامه بدون تصويري است كه هر بيننده اي را به هيجان وا مي دارد. اين شناسنامه يا بهتر آنكه بگوييم سجل، به نام خانم فاطمه ايراني از محله سنگلج تهران صادر شده
محمد مطلق
رسم نگهداري، حفاظت اسناد و مدارك دولتي از ديرباز در ايران رايج بوده و آثار به جا مانده از دوران هخامنشيان و آرشيوهاي سلطنتي ايران در بابل، اكباتان، شوش، پرسپوليس و ديگر شهرهايي كه محل زندگي اقوام و سلاطين ايراني بوده گواه بر اين مدعاست. در تمام دوران پس از اسلام نيز به  رغم حوادث بي شمار كه بر ملت ايران گذشته، اسناد و كتب فراواني باقي مانده اند كه مي توان از آنها در جهت شناخت زواياي تاريك و مبهم حيات سياسي، اجتماعي، فرهنگي و ديني اين ملت نام برد.
سازمان ثبت احوال كشور با قدمت۷۵ساله يكي از نهادهاي منتسب به تمدن جديد است كه در قرن اخير به صورت قانونمند در كشور ما تاسيس شده است و روشن ترين راه براي درك چگونگي شكل گيري و فعاليت هاي سازمان ثبت احوال در ادوار گذشته مراجعه به اسنادي است كه در طول تاريخ اين سازمان پديد آمده و برجاي مانده است.
در اين ميان از سجل يا شناسنامه به عنوانام الاسناد ياد مي شود كه به منظور نگهداري از اين سند با ارزش گنجينه سازمان ثبت احوال كشور تاسيس شده تا اسناد و سجل شخصيت هايي كه در تحولات سياسي، فرهنگي، اجتماعي و ديني ملت ايران منشا اثر بوده اند نگهداري شود.
ساختمان گنجينه
محل گنجينه ثبت احوال كشور در ساختمان شماره۳ سازمان واقع شده كه قدمت آن به 100سال مي رسد و ساخت آن را به اواخر دوران حكومت ناصرالدين شاه و اوايل دوران مظفرالدين شاه نسبت مي دهند.
اين بنا از حيث سبك معماري، گچبري، آيينه كاري و چوبكاري يكي از آثار زيباي به جا مانده از آن دوره است. نماي اصلي ساختمان به صورت شرقي- غربي ساخته شده و شامل دو طبقه است كه طبقه اول از حيث معماري فاقد تزئينات بوده اما طبقه دوم يا گنجينه اسناد، بسيار زيبا و هنرمندانه ساخته شده و گچبري هاي درون ساختمان چشم هر بيننده اي را خيره مي سازد.
خود ساختمان گنجينه هم اكنون به عنوان يك اثر ملي تحت حفاظت سازمان ميراث فرهنگي ايران درآمده است.
اولين شناسنامه
اولين شناسنامه همان شناسنامه بدون تصويري است كه هر بيننده اي را به هيجان وا مي دارد. اين شناسنامه يا بهتر آنكه بگوييم سجل، به نام خانم فاطمه ايراني از محله سنگلج تهران صادر شده و پس از وي مرحوم دكتر ولي الله خان نصر در بخش 2 تهران داراي چنين سند هويتي با ارزشي شده اند. آن زمان براي صدور شناسنامه شاهد لازم بود و شاهدان سجل مرحوم دكتر نصر؛ ميرزا محمدعلي دولت آبادي و ميرزا باقرخان سميع نايب دوم نظميه بوده اند.
خانم ايراني در سن 54 سالگي و در تاريخ 1297 داراي شناسنامه شده و در برگه هويت او كه اولين سند سجلي تاريخ ايران است، آمده: فاطمه ايراني فرزند آقا شيخ محمد ايراني روضه خوان، ساكن ناحيه۹سرچشمه به شهادت ميرزا عبدالكريم شليله 45ساله داراي شغل عطاري، در نزد ما كه مامور سجل احواليم حضور بهم رسانيده و شاهد اظهار داشت كه به تاريخ ليله جمعه نهم ربيع الاول، ساعت 3 بعد از نصف شب از صاحب  سلطان خانم از خانواده ايراني به سن 25سالگي كه داراي شغل (ندارد) متولد شده و به اسم فاطمه خانم موسوم گرديده.
قدم زدن در گنجينه اسناد سجلي و ديدن انواع سجل، شجره نامچه ها و مهرهاي تشخيص هويت حس ديگري را در انسان برمي انگيزد. اينجا مرزي ميان مردگان و زندگان نيست و تو هر لحظه ميان مرگ و زندگي قدم مي زني. اينجا همه جمعند؛ شاعر، نويسنده ورزشكار و... اما ديدن برخي ويترين ها جالب و لذتبخش است؛ گاه حسي از حسرت و اندوه و گاه لبخندي از سر...
سندهاي به ياد ماندني
اولين ويتريني كه پس از ورود به گنجينه خودنمايي مي كند، ويترين اسناد سجلي مراجع تقليد است: آيت الله محمدعلي مصلحي عراقي، علامه آيت الله محمدحسين طباطبايي، آيت الله محمدتقي بهجت، آيت الله ناصرمكارم شيرازي، آيت الله محمد موحدي گيلاني، آيت الله سيد ابوالقاسم خوئي، سيد مرتضي مرعشي نجفي و آيت الله موسي صدر. در اين ميان اسناد سجلي امام خميني (ره) و مقام معظم رهبري نيز ديدني است: نام سيد روح الله، نام خانوادگي مصطفوي، تاريخ تولد روز(ندارد) ماه(ندارد) سال 1279شهرستان خمين بخش،۲ نام پدر آقا مصطفي، شماره شناسنامه(مرحوم) نام مادر هاجره آغا خانم، شماره شناسنامه(مرحوم) تاريخ تنظيم سند روز بيستم بهمن سال هزار و سيصد و چهار شمسي. محل تنظيم سندحوزه 2شهرستان خمين. در كنار اين ويترين، ويترين ديگري وجود دارد كه در آن سند سجلي محمد رضا معماران از شخصيت هاي خير و معمار مشهور تبريزي خودنمايي مي كند و به همراه آن نمونه آمار برخورداري سوخت مصرف ساليانه خانواري، نمونه مكاتبات اداري اداره كل آمار و ثبت  احوال و سجل خالو حسين فولادي برخوني دشتي متولد 1257 برخون، همرزم رئيس علي دلواري در جنگ جهاني اول با انگليس.
سند سجلي ديگري در اين ويترين ديده مي شود كه زير آن نوشته شده: تصوير سجلي مسن ترين فرد در همدان كه در حال حاضر به كار كشاورزي اشتغال دارد؛ علي فروقي، 1264 ش، 113 ساله.
اكثر اسناد ازدواج مربوط به چند دهه پيش كه در اين گنجينه نگهداري مي شود و با اصطلاح قباله ازدواج شهرت داشته زمينه اي زرد و قهوه اي دارند با همان خط خوش نستعليق و اوراق هويت كه با آرم وزارت داخله رسميت يافته اند.
ادبيات اسناد
در گنجينه اسناد تنها شناسنامه ها نيستند كه هيجان بيننده را برمي انگيزند، چرا كه نوع نگارش و ادبيات اين اسناد نيز در جاي خود جالب توجه است و شايد سالها بعد از اين كاركرد گنجينه نيز جدي تر مورد توجه قرار گيرد. در يك نمونه آگهي استخدام به تاريخ 26/2/1313 مي خوانيد:
در تكميل اعلان نمره 735 به استحضار كليه داوطلبين به خدمت اين ناحيه مي رساند كه روز سه شنبه اول خرداد ماه 1313 چهار ساعت قبل از ظهر به مدارك تحصيليه و امتيازات فضلي داوطلبين رسيدگي خواهد شد.
اشخاصي كه واجد شرايط مقرر بوده و پيشنهادات لازمه را تسليم نموده اند در موعد مقرره با كليه مدارك تحصيليه در اين اداره حضور بهم رسانند كه در كميسيون متشكله با حضور نماينده ايالت جليله كبري تحصيلات و احراز امتياز فضلي و با مراعات معدل نمرات تحصيليه و با در نظر گرفتن حسن خط انتخاب شوند.
و اما نمونه اي از يك گواهينامه دروه آموزشي كاركنان ثبت احوال كه جمع اين دوره براي گرفتن گواهينامه 15 روز بوده و معادل ديپلم متوسط به حساب مي آمده است.
به آقاي حبيب الله شريفي داراي شماره 90، فرستاده از ملاير كه در تاريخ 1317 با معدل كل 7/10 از عهده امتحان نهايي كلاس اختصاصي
وزارتداخله برآمده است، اين گواهينامه اعطا مي شود تا از امتيازات قانوني آن بهره مند گردد.
نمونه اي از يك اطلاعيه دولتي در ارتباط با ثبت احوال:
براي استحضار عامه اهالي اعلان مي شود به موجب ماده 7 قانون اصلاح قانون سجل احوال مصوب 11 آذر ماه 1310 مقرر است اولا پدر و مادر در مورد فرزند ثانيا زوج و زوجه در مورد ازدواج و طلاق در ظرف 10 روز،  ثالثا فوت در مورد اقربا و شخص متوفي در ظرف 48 ساعت،  بايد واقعه را توسط كميساريا و نظميه در شهرها و به توسط
كدخدا يا نايب الحكومه در قراء و قصبات به شعبه سجل احوال محل اطلاع دهند.
ديدن نمونه اي از اظهارنامه ولادت نيز خالي از لطف نيست:
در تاريخ روز 29 بهمن سال 1313 شمسي شخصي موسوم به حسن احمدي، ساكن ... خانه نمره ... كه نمره ورقه هويتش ... و سمتش با مولود جديد پدر است اظهار داشت كه ازدواج موسوم به حسن و نام  خانوادگي اش احمدي مولود جديدي در تاريخ روز 25 بهمن ماه سال 1313 يافته و به اسم اصغر احمدي موسوم شده است.
سجل هاي عجيب
شايد عجيب ترين نوع سجل هاي گنجينه، سجل هاي مربوط به افراد كثير الازدواج و كثير الاولاد باشد كه مي توان نام اين بخش را ويترين ترين ها گذاشت. اينجا رقابت بر سر ازدواج و مسابقه براي كثرت اولاد است. يكي از اين افراد هدايت ابراهيمي است كه فقط يكبار ازدواج كرده، اما 16 فرزند دارد. اما آنچنان كه از مطالعه سجل ايشان برمي آيد كثرت اولاد تلاش در فرزند پسر داشتن نبوده، چرا كه اكثر فرزندان وي پسر بوده، اما اولين و آخرين فرزند ايشان دختر است. حبيب الله ارجمندي نيز 11 بار ازدواج كرده، اما داراي 19 فرزند است كه تاريخ اولين ازدواج وي به سال 1312 شهرستان بم برمي گردد.
عبدالرزاق ملكشاهي تنها دو بار ازدواج كرده و تعداد فرزندان وي 21 نفر است.
در سجل آقاي حبيب الله جاسمي يكي از افراد كثير الازدواج آمده است:
اينجانب، حبيب الله جاسمي فرزند محمد باقر، اسم مادر ربابه، نظامي، سواد دارد به صحت اين ورقه اعتراف و محتويات آن را تصديق مي كنم. تعداد همسران وي قابل شمارش نيست چرا كه نام بسياري از خانم ها از جدول مخصوص خارج و با خطوط مورب حاشيه نويسي شده است، اما همين قدر مي توانيم بگوييم كه فقط سه نفر از همسران وي سكينه و 5 نفر صغرا نام دارند.
معرفي آخر
گنجينه ثبت احوال كشور از سه سالن با زيربناي 200متر مربع تشكيل شده كه تعداد 87 ويترين با ابعاد مختلف دارد و سند سجلي و هويتي شخصيت هاي بزرگ مذهبي، سياسي، ملي، تاريخي، فرهنگي و ... نيز شناسنامه هاي قديم و احكام انتصاب را در خود جاي داده است. شايد تنها جمله اي كه پس از ورود به گنجينه از ذهن عبور كند همين جمله معروف باشد: ايرانيان در موزه زندگي مي كنند. با اين تفاوت كه معناي اين جمله در گنجينه معنايي چند وجهي است.

وقتي بيمار هستيد، سر كار نرويد
002613.jpg
براي كساني كه حقوقشان را روزانه دريافت مي كنند، هر روز غيبت از كار مساوي است با نداشتن حقوق. اين نيروهاي كاري كه معمولا نيروهاي روزمزد ناميده مي شوند در پايان هر روز كاري با حقوق همان روز رهسپار خانه مي شوند. بيماري، كسالت، سانحه و مسافرت براي گروه روزمزد معناي چنداني ندارد، حتي اگر قصد داشته باشند در يك مراسم عزا يا عروسي در يكي از شهرهاي كشور به جز محل سكونتشان شركت كنند، ناچارند قيد درآمد روزانه شان را بزنند. همين گره كوچك سبب مي شود تا زندگي كارگران روزمزد متفاوت از گروه هاي كاري ديگر شكل گيرد. هرچند گروهي از نيروهاي شاغل كه بيمه شده هم هستند، مشكل غيبت و كسر كار دارند. حتي گفته مي شود كه برخي بيمه شدگان كه به دليل مشكلات جسمي نياز به مرخصي هاي طولاني مدت دارند، حق برگشت به كارشان را از دست مي دهند.
رئيس اداره بيمه كاري و تعهدات كوتاه مدت سازمان تامين اجتماعي در اين باره مي گويد: بيمه شده اي كه به رغم بيماري به كار ادامه دهد، غرامت دستمزد نخواهد گرفت.
احمد پايور ادامه مي دهد: بيمه شدگاني كه تحت معالجات پزشكي يا درمان هاي توانبخشي قرار مي گيرند، چنانچه برحسب تشخيص پزشك معالج موقتا قادر به كار نباشند، استحقاق دريافت غرامت را دارند.در گزارش خبرگزاري مهر آمده است: اگر بيمه شده اي در ايام بيماري از كارفرما مزد يا حقوق دريافت كند، سازمان تامين اجتماعي تنها خدمات درماني را به بيمه شده ارائه مي دهد و غرامت دستمزد پرداخت نمي كند.به اين ترتيب تنها كساني غرامت دستمزد مي گيرند كه در زمان بيماري از كافرمايشان حقوق بگيرند.
غرامت دستمزد ايام بيماري براي افراد متاهل يا كساني كه پدر و مادرشان را تحت سرپرستي دارند، سه چهارم آخرين مزد يا حقوق روزانه و براي مجردها در صورتي كه به هزينه سازمان بستري شوند، يك دوم آخرين مزد يا حقوق روزانه محاسبه مي شود.

سجل به روايت تاريخ
002604.jpg
نام خانوادگي و داشتن سند سجلي يا شناسنامه در ايران تا اواخر دوره قاجاريه مرسوم نبوده است. در آن زمان افراد را از طريق ديگري مي شناختند، به طور مثال با اضافه كردن نام پدر يا مادر به نام شخص، ذكر محل يا لقب و پيشينه. القاب را عامه مردم به يك فرد مي دادند كه به تدريج ثابت مي شد يا اينكه شاه و صاحب قدرتي به اصطلاح آنها را مي بخشيدند. اما هيچ يك از اين طرق براي شناسايي افراد جامع نبود زيرا نه وضع انحصاري داشت و نه از تكرار مصون بود. گاه يك شخص در طول عمر خود به چند لقب ملقب مي شد چنانكه براي حاج علي خان مراغه اي، فراش باشي ناصرالدين شاه، سه لقب ذكر شده است: حاجب الدوله، ضياءالملك و اعتمادالسلطنه. رضا قلي خان مافي، رئيس الوزراء دوره مهاجرت نيز به چهار لقب ملقب بوده است: مجيرالسلطنه، سردار معظم، سردار مكرم و نظام السلطنه. گاه لقب يك شخص به چندين نفر ديگر هم اعطا مي شد. به طور مثال لقب امين الدوله در دوره قاجاريه به 8 نفر داده شد: حاج محمد حسين خان صمد اصفهاني و عبدالله خان پسرش، ميرزا نبي خان پدر سپهسالار و ميرزا صادق قائم مقام نوري برادر زاده وي، عمو زاده ميرزا آقا خان صدر اعظم و فرج خان كاشاني برادرش، ميرزا هاشم خان و ميرزا علي خان صدراعظم مظفرالدين شاه ،پسر وي و محسن خان اميني و به همين ترتيب ساير  القاب كه غالبا تكرار شده است. در اواخر مهر ماه 1295ه.ش به موجب تصويب نامه 1167 هيات وزرا براي اولين بار مقرراتي جهت ثبت  احوال، تدوين و در تهران اجرا شد كه متشكل از شناسايي هويت افراد و نام خانوادگي آنها شود. مستوفي در اين زمينه نوشته است: در كابينه قرارداد، وثوق الدوله يك نيمه قانوني براي آمار و سجل احوال گذاشته بود كه هيات وزرا آن را وضع و تصويب كرد و نظميه شهرها مامور اجراي آن شده بودند.
به اين ترتيب قدم اول براي تاسيس اداره سجل احوال يا اداره احصائيه و آمار برداشته شد.

خبر
دانش آموزان استثنايي مستمري مي گيرند
تمامي دانش آموزان استثنايي كشور از آغاز سال۸۶ مستمري مادام العمر دريافت مي كنند. رئيس سازمان آموزش و پرورش استثنايي با اعلام مطلب فوق گفت:اقدامات اوليه براي اين امر از سوي سازمان آموزش و پرورش استثنايي انجام شده است.
به گزارش خبرنگار ايرانشهر و به نقل از خبرگزاري جمهوري اسلامي دكتر مجيد قدمي عقد قرارداد با يكي از شركت هاي بيمه و آغاز سرمايه گذاري در اين زمينه را متعلق به سال 81 دانست و گفت كه اين كار تا سال۸۶ ادامه خواهد يافت.
وي مبلغ سرمايه گذاري براي پرداخت مستمري از زمان عقد قرارداد تاكنون را 150 ميليارد ريال ذكر كرد و افزود: احتمال افزايش اين مبلغ نيز وجود دارد كه اين نيز در گرو ميزان اعتبارات و سرمايه گذاري سازمان آموزش و پرورش استثنايي است.
انگيزه پسران براي تحصيل كاهش يافته است
بررسي هاي سطحي در سالها اخير نشان مي دهد انگيزه ادامه تحصيل در دانش آموزان پسر كاهش يافته است.
به گزارش خبرنگار ايرانشهر، معاون آموزش و پرورش نظري و مهارتي با اعلام مطلب فوق گفت: موضوع بي انگيزگي تحصيلي بيشتر در دانش آموزان پسر و بويه درمقطع دبيرستان ديده مي شود.
جالب آنكه دلايل اين بي انگيزگي به شكل عملي هنوز مشخص نشده است. علي اصغر فاني با تاكيد بر اين موضوع در ادامه عنوان كرد: در حال حاضر دختران براي ادامه تحصيل نسبت به پسران از انگيزه قوي تري برخوردار هستند و از جمله دلايل بي انگيزگي پسران براي ادامه تحصيل مشكل اشتغال است كه اين موضوع به آموزش و پرورش مربوط نمي شود.
براي واحدهاي مسكوني زلزله زده پرونده تشكيل شد
به دنبال وقوع زمين لرزه چهارم اسفندماه سال گذشته كه منجر به تخريب تعدادي از واحدهاي مسكوني و اماكن عمومي در مناطق زرند و كرمان شد، تاكنون براي بازسازي 9 هزار و۳۰۰ واحد مسكوني روستايي در مناطق چترود و زرند پرونده تشكيل شده است. به گزارش خبرنگار ايرانشهر رئيس ستاد بازسازي شهرستا ن هاي كرمان، زرند و راور با اعلام مطلب فوق عنوان كرد: طي اين مدت 2 هزار و 963واحدمسكوني آواربرداري و 180واحد نقشه كشي، 114واحد پي كني، 20واحد آرماتوربندي و هشت واحدمسكوني در مناطق چترود، بهشت وحدت و سربنان در زرند به انجام رسيده است. آرش شهركي در ادامه افزود: در اثر زمين لرزه 23هزار و 672واحد مسكوني در شهرستان هاي زرند و راور آسيب ديده اند كه از اين تعداد۱۵ هزار واحد آن روستايي است. در اين راستا بنابر تصميمات اتخاذ شده از سوي بنياد مسكن واحدهايي كه 43متر مترا داشته باشند به صورت مجاني، واحدهاي۶۰متري تا پايان سفت كاري و 58متري با مشاركت مردم ساخته مي شوند.
گفتني است از سوي بنياد مسكن، انقلاب اسلامي استان كرمان تا به حال 15ميليارد و۶۰۰ ميليون ريال در اين زمينه هزينه شده است.
اسكان عشاير خراسان شمالي ضروري است
به گزارش خبرنگار ايرانشهر و به نقل از خبرگزاري جمهوري اسلامي، دكتر محمدحسين پاپلي يزدي مولف كتابكوچ نشيني در خراسان شمالي اجراي طرح اسكان عشاير خراسان شمالي براي بهبود زندگي آنان را ضروري دانست. اين استاد دانشگاه در ادامه افزود: اجراي اين طرح بايد به گونه اي باشد كه عشاير فرهنگ اصيل و ريشه دار خود را حفظ كرده و در مظاهر تمدن شهري غرق نشوند.
وي در ادامه عنوان كرد: اسكان عشاير نبايد عاملي شود تا آنها از شغل اصلي خود كه دامداري، توليد وتامين اقتصادي است محروم شوند بنابراين بايد زمينه اي در طرح اسكان فراهم شود كه آنها توليدات مورد نياز خود را تامين كنند. وي با تاكيد بر امكانات آموزشي براي عشاير تصريح كرد: بايد فرهنگ عشاير از جمله نوع پوشش و صنايع دستي آنها در طرح اسكان ديده شود و برنامه ريزي جهت حفظ آن صورت گيرد.

امروز
002601.jpg
آموزش مديران دولتي
آموزش همگاني دامن مديران را مي گيرد.مديران دولتي موظفند هر سال آموزش ببينند، هرچند اين ماجرا دامن همه كاركنان دستگاه هاي اجرايي را مي گيرد.اين دوره هاي آموزشي بر اساس دستورالعمل سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور و با لحاظ كردن اولويت آموزش زنان برگزار مي شود و تا زماني كه اين آموزش ها طي نشده است انتصاب آنان به پستهاي مديريتي ممنوع است و كساني كه قبل از ابلاغ اين آئين نامه منتصب شده اند، موظف مي شوند در مدت يك سال اين دوره ها را بگذرانند.
ساعت آموزش براي مديران 6 ساعت در سال و براي كارمندان 4 ساعت در سال در نظر گرفته شده است. اين برنامه ها با هدف افزايش سطح دانش و مهارت با رويكرد پودماني و كاركردي متفاوت از نظام آموزش هاي رسمي براي سالهاي برنامه چهارم توسعه تهيه و اجرا مي شود.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي ايران به منظور ترغيب و تشويق كاركنان دولت براي شركت در دوره هاي آموزشي، دستگاه هاي اجرايي مي توانند به ازاي حداقل 76 ساعت آموزش ضمن خدمت، مزايايي اعطا كنند.اين مزايا معادل يك ماه حقوق و فوق العاده شغل براي يك بار در طول يك سال در نظر گرفته شده است.
به نظر مي رسد از اين پس مديران كشورمان براي رسيدن به رتبه هاي بالاتر اداري نيازمندصرف دقت ووقت بيشتري هستند .
هرچندبا همين روش ميتوان انتظار داشت كه دانش اين گروه ازمديران كشورمان به روزترازسايرين باشد.
002643.jpg
بانك سرمايه و دانش تاسيس مي شود
به گزارش خبرنگار ايرانشهر مهدي حاجي در پنجمين گردهمايي سراسري معاونان، ذيحسابان و مسئولان اجرايي سازمان هاي آموزش و پرورش كشور در اردوگاه شهيد باهنر از موافقت با تاسيس و راه اندازي بانك سرمايه و دانش خبر داد و گفت:اين موسسه از سال 75 به دنبال گرفتن مجوز موسسه اعتباري بود كه پس از تصويب دستورالعمل تاسيس بانك از سوي مجمع تشخيص مصلحت نظام و پيگيري لازم از سوي اين موسسه صورت گرفت.
حاجي در ادامه عنوان كرد: با راه اندازي اين بانك بخشي از مشكلات فرهنگيان بويه اعضاي صندوق برطرف مي شود. به گفته وي خيرين و بخش خصوصي، همچنين ستاد اجرايي فرمان امام(ره)، شركت سرمايه گذاري الغدير وابسته به بانك صادرات، ستاد آزادگان و... در تاسيس اين بانك مشاركت داشته اند.
تقدير از خير خوابگاه ساز
ايسنا- حاج علي اكبر بجستاني مقدم خيري كه ساخت خوابگاه خاتم دانشگاه علم و صنعت ايران را در دست اجرا دارد تاكنون 91 باب مدرسه در استان تهران و شهرستان بجستان احداث كرده است.
وي 72 باب از اين مدراس را به نيت شهداي كربلا در مناطق محروم استان تهران، 18 باب در شهرستان بجستان استان خراسان رضوي و يك باب نيز در خيابان سهيل تهران به همراه ساختمان مجمع خيرين استان تهران احداث كرده است.
فاز اول خوابگاه 400 نفره خاتم دانشگاه علم و صنعت ايران با گنجايش 144 نفر مهر ماه امسال گشايش مي يابد.
گفتني است، پنجمين مراسم تجليل از  خيرين آموزش عالي كشور فردا با حضور وزير علوم در دانشگاه علم و صنعت ايران برگزار مي شود.
002637.jpg
بهسازي معابر شمال تهران
مهر- شهرداري منطقه يك به منظور تسريع و تسهيل در امر ارتقاي ايمني تردد وسايل نقليه ، بيش از يك ميليون و 300 هزار متر مربع از معابر شمال تهران را تا پايان امسال مرمت ، لكه گيري و روكش اساسي آسفالت انجام مي دهد.
به نقل از روابط عمومي شهرداري منطقه يك تهران، اين عمليات عمراني با هزينه اي بالغ بر 35 ميليارد و 500 هزار ريال با پخش 59 هزار تن آسفالت براي مرمت و لكه گيري و همچنين 151 هزار تن آسفالت براي انجام روكش اساس معابر صورت مي گيرد.
همسطح سازي خيابان ها با لكه گيري چاله ها و مرمت نوارهاي حفاري و روكش اساسي براي خيابان هاي اصلي و شرياني درجه يك ، نهرسازي و تعريض خيابان ها از ديگر اقدامات عمراني و ترافيكي شهرداري منطقه يك است كه اجرا مي شود.

تهرانشهر
آرمانشهر
ايرانشهر
جهانشهر
دخل و خرج
در شهر
درمانگاه
شهر آرا
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |