غلبه بر جاذبه زمين
«هر چيزي كه بالا مي رود، پايين مي آيد» اين باور چندين هزار ساله مردم است و تا وقتي كه انسان پا را فراتر از جو زمين نگذاشته بود، هيچ كس نمي توانست خلاف آن را متصور شود. پس از آن قانون ديگري در بين مردم رايج شده كه «هر چيزي كه در زمين بالا مي رود، پايين مي آيد» اما دانشمندان اين قانون را هم نقض كردند.
محققان مركز مطالعات و فن آوري آژانس فضايي اروپا در نوردويك هلند در ساختمان اراسموس اين مركز، به تازگي ساختمان بسيار بلندي از جنس آهن بافته شده ساخته اند كه مي توانند با آن نيروي جاذبه را براي 5/1 ثانيه خنثي كنند. البته آنها اين كار را براي كپسولي انجام مي دهند كه از بالاي ساختمان آهني رها مي شود و 5/1 ثانيه پيش از برخورد، با فضاي بدون جاذبه مواجه مي شود.
منظور اصلي آژانس فضايي اروپا از ساخت اين برج انجام كارهاي علمي نيست بلكه آنها مي خواهند با استفاده از اين برج، دانش آموزان، دانشجويان و بازديدكنندگان را با حالت بي وزني آشنا كنند.
پيش از اين برج، برج ديگري هم در اروپا وجود داشت كه براي لحظاتي حالت بي وزني را ايجاد مي كرد. اين برج Zarm نام دارد و در دانشگاه برمن آلمان قرار دارد. Zarm 146 متر ارتفاع دارد و هر بار كه يك وزنه 400 كيلوگرمي از آن به پايين انداخته مي شود، مي تواند 7/4 ثانيه حالت بي وزني براي آن ايجاد كند.
جديدترين راه توليد پيل سوختي
محققان دانشگاه ميشيگان به روش جديدي براي توليد پيل سوختي دست يافته اند كه بسيار ارزان تر از روش هاي معمولي توليد پيل سوختي است. لوي تامپسون، پرفسور مهندسي شيمي و رئيس تيم تحقيقاتي پيل سوختي جديد در اين مورد چنين مي گويد: «ما به سامانه اي رسيده ايم كه بسيار مشابه سامانه هايي است كه براي توليد ابزارهاي ميكرو الكترونيك مورد استفاده قرار مي گيرد.»
روشي كه پرفسور تامپسون و تيم همكار او به آن رسيده اند، استفاده از ميكروفابريكيشن است. ميكروفابريكيشن خلق ساختارهاي فيزيكي، ابزار و مواد مركبي است كه اجزاي تشكل دهنده آنها در حدود يك ميكرومتر هستند. ميكروالكترونيك ها منبع انرژي كالاهاي بسيار زيادي هستند از كارت تبريك صوتي گرفته تا كامپيوترهاي قابل حمل.
تامپسون يكي از بزرگترين موانع استفاده تجاري و گسترده از پيل هاي سوختي را هزينه بالاي ساخت آن مي داند. براي اينكه از اين منبع در مصارف روزمره استفاده كرد، بايد هزينه توليد آن پايين تر بيايد تا مثلا در يك كامپيوتر قابل حمل مورد استفاده قرار گيرد.
در شيوه معمول كنوني، پيل هاي سوختي، مشابه خودروها توليد مي شوند يعني قطعات مختلف آنها به صورت جداگانه ساخته مي شوند و سپس روي هم سوار مي شوند تا يك پيل سوختي توليد شود. اين كار گستره بسيار زيادي دارد و علاوه بر هزينه بالاي آن، كه به آن اشاره شد نياز به زمان بسيار زيادي دارد. اما گروه تحقيقاتي تامپسون با استفاده از فرآيند پيشرفته ميكروفابريكيشن، نسل جديد پيل هاي سوختي را مي سازد. اين بار به جاي توليد جداگانه پيل سوختي، آنها به صورت لايه لايه ساخته مي شوند، روشي كه در حال حاضر براي ساخت ابزارهاي ميكروالكترونيك مورد استفاده قرار مي گيرد.
محققان دانشگاه ميشيگان اميدوارند با استفاده از اين فن آوري ارزان قيمت و همچنين استفاده از مواد ارزانتر، قيمت پيل هاي سوختي را از 10 هزار دلار براي هر كيلو وات به 1000 دلار برسانند.
با اين قيمت، پيل هاي سوختي مي توانند با باتري هاي يون لتييوم كه در سطح وسيع مورد استفاده قرار مي گيرند رقابت كنند.
دانشگاه ميشيگان استفاده از ميكروفابريكيشن براي توليد پيل سوختي را دو سال و نيم پيش آغاز كرد. اولين بازار آنها وسايل برقي است، ولي آنها در گام بعدي مي خواهند از پيل هاي سوختي در اتومبيل ها استفاده كنند.