شنبه ۷ خرداد ۱۳۸۴ - - ۳۷۰۹
حمل همه جهان
براي رفع اشكالات گوشي خود كافي است امكانات آن را بخوبي بشناسيد و از نرم افزارهاي مرتبط با آن استفاده كنيد. اگر نمي خواهيد گذرتان براي تعمير به خدمات پس از فروش برسد ، بهتر است گوشي خود را از حرارت و رطوبت دور نگه داريد
003474.jpg
عكس: ساجده شريفي
روزگاري ارتباطات انسان با حضور افراد در محل هاي مشخص تعريف مي شد. بعد عرصه ارتباطات گسترش يافت و تلفن به زندگي بشر راه يافت ، اما ارتباط با ديگران و همنوع پيشرفت كرد و تلفن سيار هم به بازار آمد. بدين ترتيب زندگي شهري در قواعدي جديد تعريف شد. امروزه تقريبا زندگي بدون تلفن و تلفن همراه غيرممكن به نظر مي رسد ، حتي فضايي كه در آن زيست مي كنيم مملو از سيگنال هاي ارتباطي است.
امواجي سيار در فضا كه از مقصدي به مقصد ديگر مي روند. اگر مشكل ضعف آنتن دهي سيستم مخابرات ايران را ناديده بگيريم ، تلفن هاي سيار براي همه اين امكان را فراهم مي آورد تا درصورت بروز مشكل در هرجايي كه باشند ، درخواست كمك كنند.
گوشي تلفن همراه، گذشته از امكانات برقراري ارتباط ، وسوسه اي است كه در هر سني وجود دارد. وفور گوشي هاي مختلف اسباب بازي در مغازه ها ، نشان دهنده علاقه كوچكترها به اين ابزار است. درخواست بازار و رقابت شركت هاي بزرگ توليدكننده گوشي همراه ، تنوع زياد از شكل و فرم و رنگ تا امكانات نرم افزاري و سخت افزاري را باعث شده است.
گوشي تلفن همراه شما ديگر تنها شماره گير و صدارسان شما نيست. دفتر خاطرات ، دفتر يادداشت ، دفتر تلفن ، آلبوم عكس ، ماشين حساب ، منشي و... است. وسيله اي كه در كنار امكانات اوليه خود ، امكان ثبت بهترين لحظه هاي شما را با قابليت عكسبرداري و فيلمبرداري خود امكانپذير مي كند. اگر حشرات موذي آسايش خواب شما را برهم مي زنند ، گوشي تلفن همراه شما مي تواند صدايي ساطع كند كه آنها به شما نزديك هم نشوند ، چه برسد به ايجاد مزاحمت و برانگيختن خوابتان. جواب ندادن و نشنيدن صداي كساني كه دوستشان نداريد هم ميسر است ، كافي است از ليست سياه استفاده كنيد ، به اين طريق تنها كساني مي توانند با شما تماس بگيرند كه خودتان انتخاب كرده ايد.
ديدن تصوير دوستان شايد كمي از دوري ها را كم كند. با تطبيق شماره با عكس فرد تماس گيرنده ، عكس وي در صفحه نمايش گوشي شما ظاهر مي شود.
نيازي به بردن وسايل اضافه براي گوش كردن به موزيك هاي مورد علاقه هم نداريد ، مي توانيد آهنگ هايي را كه مي پسنديد در حافظه تلفن همراه خود ذخيره كنيد.
گوشي تلفن خود را با آرامش به روي ميزتان بگذاريد و برويد. اگر كسي قصد ربودن آن را داشته باشد ، دزدگير گوشي شما با هياهوي خود قصد او را بدون فرجام مي گذارد.
اگر به زبان هاي بيگانه نياز داريد و براي كار يا درستان مجبور به حمل چندين كتاب سنگين ديكشنري هستيد ، مي توانيد با نصب برنامه نرم افزاري ديكشنري روي گوشي همراهتان ، از حمل و نقل اضافه راحت شويد. با نصب نرم افزار قرآن مجيد هم مي توانيد هر سوره و آيه اي را كه خواستيد ، روي صفحه نمايش داشته باشيد. همين طور با تنظيم ساعت اذان ، گوشي شما اعلام اذان خواهد كرد. اما اگر شما هم جزو علاقه مندان به بازي هاي كامپيوتري هستيد ، احتياجي به كامپيوتر و گيم نت نداريد. بازي هاي كامپيوتري متعددي را مي توانيد روي گوشي تلفن همراه خويش داشته باشيد. ماشين ، موتور ، پشه كش ، هواپيما ، اسكي ، دارت ، بيليارد ، مبارزه خياباني ، بولينگ ، ويروس كش و ... از جمله بازي هايي هستند كه مي توانيد از آنها استفاده كنيد.
امكان تماشاي برنامه هاي تلويزيوني و ماهواره نيز مدت هاست كه ميسر شده ، اما اين سيستم هنوز در ايران به وجود نيامده است. تنها در كره جنوبي با آبونماني مختصر اين امكان به وجود آمده. البته براحتي مي توانيد به اينترنت وصل شده و اطلاعات كامل را گرفته يا خودتان انتقال دهيد.
مركز فروش گوشي هاي تلفن همراه خيابان جمهوري است ، اما اگر مسافت بين منزل شما با اين مركز نزديك نيست، زياد نگران نباشيد. مراكز فروش در سطح شهر در نهايت 5 هزار تومان با بازار تفاوت قيمت دارند و بيشتر مدلهاي به روز دنيا را عرضه مي كنند. اگر در بازار جمهوري نيز گشتي زديد ، از مدلهاي موردپسندتان يادداشت برداريد تا در موقع خريد، انبوه اسم ها و امكانات شنيده شده شما را گيج نكند.
تمام گوشي هاي موجود در بازار ، خارجي هستند. عمده عرضه گوشي هاي تلفن همراه، نوكيا ساخت فنلاند ، زيمنس ساخت آلمان ، سوني اريكسون ساخت فرانسه ، سامسونگ ساخت كره ، پن تك ساخت كره ، آي ميت ساخت تايوان ، پاناسونيك ساخت اپن ، ال.جي ساخت كره ، فيليپس ساخت اپن و موتورولا ساخت آمريكا است.
بهتر است مراقب گوشي هاي چيني باشيد. مارك هاي شناخته شده و معروف توسط اين كشور با كيفيت درجه 2 توليد مي شود كه تنها 10 تا 50 هزار تومان ارزان تر از درجه يك است. نوسان قيمت مدلهاي مختلف محصولات درجه ۲ به قرار زير است:
نوكيا: 000/60 تا 000/950
زيمنس: 000/70 تا 000/215
سوني اريكسون: 000/60 تا 000/400
سامسونگ: 000/95 تا 000/339
پن تك: 000/100 تا 000/315
آي ميت: 000/200 تا 000/765
ال.جي: 000/70 تا 000/202 و...
اگر امكاناتي كه مي خواهيد روي تلفن همراهتان داشته باشيد بيش از حافظه آن است ، با افزايش حافظه گوشي مي توانيد به خواسته هايتان برسيد. بيشتر مدلهاي نوكيا ، آي ميت مدل پاكت PC و jam ، مدل 910 سوني اريكسون  و مدل SX1 زيمنس قابليت افزايش حافظه را دارند.
براي نصب برنامه هاي اضافه مورد علاقه يا موردنيازتان مي توانيد از نرم افزارهاي tool bom براي پاك كردن و نصب دوباره اطلاعات گوشي ، نرم افزار Easy Gprs براي اضافه كردن آهنگ و زنگهاي مورد علاقه (گوشي هاي سامسونگ) ، نرم افزار Mobile Mb براي اضافه كردن زنگ و انتقال اطلاعات (در برخي گوشي هاي نوكيا) و ... استفاده كنيد.
براي رفع اشكالات گوشي خود كافي است گوشي و امكانات آن را بخوبي بشناسيد و از نرم افزارهاي مرتبط با آن استفاده كنيد. اگر نمي خواهيد گذرتان براي تعمير به خدمات پس از فروش برسد ، بهتر است گوشي خود را از حرارت و رطوبت دور نگه داريد و مراقب باشيد تا به آن ضربه شديد وارد نشود. به علاوه براي اينكه به باتري گوشي آسيب نرسد ، پس از شار كامل آن را از برق بكشيد. خدمات پس از فروش گوشي هاي تلفن همراه تنها شامل صفحه نمايش و موارد نرم افزاري است. باتري ، قاب ، زمين خوردگي ، رنگ و ... از گارانتي خارج است. هزينه پرداخت تعميرات بسته به ميزان خسارت از يكهزار و 500 تا 150 هزار تومان نوسان دارد. براي انتقال سريع اطلاعات خود نيز ديگر نيازي به اينترنت نداريد ، مي توانيد از طريق نصب برنامه اي به نام بلوتوس ، اطلاعات را از يك گوشي تلفن همراه به گوشي تلفن همراه ديگر بدون كابل ارتباطي بفرستيد. البته ميزان برد مسافت اين برنامه تنها تا حدود 15 متر است.
مي توانيد قيمت انواع گوشي هاي موبايل را در جدول زير بيابيد، اما مطمئن باشيد بعضي از آنها فقط به صورت دست دوم يافت مي شود.

حجره
شير يارانه اي چند است؟
003495.jpg
وقتي شوراي عالي رفاه، قيمت خريد شير يارانه اي را اعلام نكرده است، طبيعي است كه واحدهاي لبني به اين موضوع اعتراض كنند. معاون مديرعامل تعاوني هاي لبني به مهر گفت: تاخير در اعلام قيمت شير يارانه اي از سوي شوراي عالي رفاه، موجب متضرر شدن واحدهاي لبني شده است. محمد گنجي افزود: واحدهاي لبني حدود 64 روز است كه شير يارانه اي توزيع مي كنند، بدون آنكه يك ريال دريافت كنند. وي ميزان پول پرداختي به كارخانه هاي لبني را بابت فروش شير يارانه اي سال 84 و مطابق نرخ سال گذشته، ماهيانه حدود 13 ميليارد تومان ذكر كرد و افزود: ادامه اين روند موجب كاهش نقدينگي واحدهاي لبني و عدم خريد شير از دامداران و در نتيجه كاهش توليد خواهد شد.
واردات لوازم خانگي از طريق مسافران ممنوع!
مسافران ديگر نمي توانند از برگ گذر مرزي براي واردات لوازم خانگي حجيم استفاده كنند. به گزارش خبرگزاري مهر، مديركل مقررات صادرات و واردات بازرگاني اعلام كرد كه واردات لوازم خانگي حجيم از طريق مسافران داراي برگ گذر مرزي ممنوع شد. عباس حسيني اعلام كرد: پيرو حذف اقلامي چون يخچال، يخچال فريزر، تلويزيون و راديو ضبط غير پرتابل از فهرست كالاهاي همراه مسافران ورودي به كشور، ورود لوازم خانگي حجيم فوق و همچنين ماشين لباسشويي، ظرفشويي، جاروبرقي، كولرگازي و اجاق گاز از طريق مسافران داراي برگ گذر مرزي ممنوع است. بخش گمركات اين ممنوعيت را به گمركات كل كشور اعلام كرده است. اين تصميم به منظور ساماندهي به واردات كالا اعمال مي شود.
قارچ زياد شد
003450.jpg
توليد قارچ از 12 هزار تن در سال 81 به 20 هزار تن تا پايان سال 83 رسيده است. معاون باغباني وزارت جهاد كشاورزي به مهر گفت كه مصرف سرانه قارچ در كشور حدود 200 گرم و در جهان 5/3 كيلوگرم بوده كه اين ارقام نشان دهنده فاصله زياد ما با جهان است. وي افزود: در حال حاضر تنها 194 واحد توليد قارچ در كشور داير است كه از اين ميزان بيش از 70 واحد قارچ دكمه اي و بقيه صدفي توليد مي كنند.

زاويه ديگر
گوشي مناسب كارآيي يا تشخص
003408.jpg
مشكل تلفن هاي همراه در ايران از روز نخست همراه كاربران بوده است، اما هنوز مشتاقان اين وسيله ارتباطي در صف هاي طويل ثبت نام مي ايستند و قبض در دست، به انتظاري طولاني روزگار مي گذرانند. مشكل و اختلالات تلفن همراه در مواقع تحويل سيم كارت ها بيشتر هم مي شود. وزير ارتباطات و فن آوري اطلاعات نيز چنين پديده هاي ناخوشايندي را بسيار طبيعي تلقي مي كند و اظهار اميدواري مي كند كه پس از تحويل سيم كارت ها مشكلات نيز پايان مي يابد.
با اين حال اگر از تمام اختلالات و اشكالات تلفن هاي همراه صرف نظر كنيم و سيم كارتي را به ميمنت و سلامتي بخريم، مانعي اساسي تازه بر سر راهمان قرار مي گيرد. اين مانع با يك سوال آغاز مي شود؛ چه نوع گوشي موبايلي بخريم؟ اين سوال پاسخ مشخصي دارد، اما آنان كه با گوشي تلفن احساس افزايش تشخص مي كنند، پاسخ هاي پيچيده اي مي دهند. گوشي تلفن هاي همراه در وهله نخست بايد آنتن دهي مناسب داشته باشد.
بعضي از انواع گوشي هاي موجود در بازار به رغم زيبايي، فاقد چنين ويگي هستند. بهترين راه اين است كه پيش از خريد كردن با دوستان و آشناياني كه گوشي هاي مختلفي دارند، رايزني كنيم و نظرشان را درباره گوشي هايشان جويا شويم. البته مطمئن باشيد كه همگي دوستان صادقانه پاسخ نمي دهند، عده كثيري از گوشي هايشان اظهار رضايت مي كنند. شايد به اين دليل كه اگر اقرار كنند در خريدن گوشي دچار اشتباه شده اند يا مي توانستند كالاي بهتري بخرند، سايرين اين عمل را به پاي اشتباه و خطاي تاريخي شان ثبت كنند.
پس از آنكه از آنتن دهي مناسب گوشي مطمئن شديم، بايد به كارآيي آن نيز بينديشيم. از گوشي همراه انتظار داريم چه امكاناتي داشته باشد؟ منشي تلفني، بازي، تقويم يادآوري كننده و ...، پس از اينكه كارايي موردنظر را پيدا كرديم، بايد دنبال گوشي موردنظر بگرديم. همه، بازار جمهوري تهران را توصيه مي كنند، اما تنوع محصولات آنجا به دليل كثرت فروشگاه ها زياد است و اگر نمي توانيم در ميان خيل عظيم محصولات تصميم بگيريم، بهتر است به يك مغازه كوچك و نزديك محل سكونت يا كارمان مراجعه كنيم. در مورد قيمت آن هم چندان نبايد نگران باشيم، چون خيلي تفاوت نمي كند.
وقتي كه صرف مي كنيم تا به جمهوري برسيم و پول كرايه تاكسي را كه حساب كنيم و از نرخ گوشي همراهي كه در محله مان مي فروشند كسر كنيم، همان رقمي حاصل مي شود كه در جمهوري قرار است بپردازيم. اما اگر از آنان كه با گوشي تلفن همراه احساس تشخص مي كنند، بپرسيد چرا اين گوشي را خريديد؟ حتما مي شنويد كه كمتر دست ديگران ديدمش. وقتي گوشي زياد شود، به دلم نمي نشيند. اين افراد حاضرند قيمت هاي گزافي را بابت گوشي هزينه كنند، بدون آنكه به كارايي آن فكر كرده باشند.
شما از كدام دسته هستيد؛ به كارايي گوشي تلفن فكر مي كنيد يا به افزايش قيمت؟!

قيمت گوشي موبايل
003516.jpg
003519.jpg
003522.jpg

دخل و خرج
تهرانشهر
خبرسازان
درمانگاه
علمي
محيط زيست
شهر آرا
|  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  درمانگاه  |  علمي  |  محيط زيست  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |