شنبه ۷ خرداد ۱۳۸۴ - - ۳۷۰۹
زندگي بدون دخانيات
003447.jpg
درحال حاضر 20ميليارد تومان از مواد دخاني از طريق قاچاق وارد كشور مي شود اما سالهاي پيش 75درصد سيگارها قاچاق بوده اند.،
۵‎/ 1ميليارد نفر از مردم دنيا سيگار مصرف مي كنند كه۸۴درصد آنها در كشورهاي درحال توسعه هستند.، نيكوتين در قليان۱۰برابر بيشتر از هروئين اعتيادآور است. و با رسيدن هفته بدون دخانيات يكبار ديگر با فتاوي مراجع عظام، استعمال دخانيات حرام اعلام شد.
همزمان با مواجه شدن جمعيت ايران با هفته بدون دخانيات واكنش همه جانبه در خصوص استعمال دخانيات از سوي نهادهاي دولتي و تشكل هاي غيردولتي صورت علني به خود گرفت، آمار از طريق شبكه هاي خبري مخابره شده و سياستگذاري ها در قالب بيانيه، طرح هشدار به خود مي گيرند.
شايد تنها در برگزاري چنين هفته اي نباشد كه آمار مشخص مي كنند 70درصد افراد زير 20سال ايراني در سفره خانه هاي سنتي از قليان استفاده مي كنند يا التزام تسريع در تصويب طرح جامع كنترل دخانيات تاييد شده در دستور كار مجلس حتمي خواهد بود، چه در تمام طول سال هشدار در خصوص وضعيت استفاده دخانيات از سوي مراجع مختلف اعلام مي شود.
در حال حاضر نيز اعلام شده است كه 12درصد سيگاري هاي ايراني جوان بوده و 23درصد پزشكان در خاورميانه روزي 16نخ سيگار مي كشند.
از ديگر سو عضو جمعيت مبارزه با استعمال دخانيات ايران اعلام كرده است:پرستاران در گروه پزشكي بيشترين آمار مصرف سيگار را دارند و ديگر اينكه 60درصد سيگاري ها از سيگارهاي غيرقانوني استفاده مي كنند.
طبق تحقيق هاي انجام گرفته توسط جمعيت مبارزه با استعمال دخانيات پرستاران در بين گروه پزشكي بيشترين آمار مصرف سيگار را دارند و پزشكان برابر جامعه عمومي سيگار مصرف مي كنند و پس از پرستاران، پزشكان عمومي، متخصصان پزشكي و دندانپزشكان به استعمال سيگار گرايش دارند.
غلامرضا حيدري در اين خصوص توضيح داده است:در دانشگاه ها هنوز برنامه درستي براي آموزش پزشكان نداريم و متاسفانه بسياري از آنها از دوران دبيرستان به استعمال سيگار روي آورده اند.
براساس بررسي هاي انجام شده 60درصد افراد سيگاري كشور از سيگارهاي غيرقانوني و قاچاق با مارك هاي خارجي استفاده مي كنند. در همين حال آمارها مشخص كرده اند كه 75درصد زنان سيگاري كشور از سيگار ملايم و 80 درصد آنها از سيگارهاي خارجي استفاده مي كنند.
پيرو گفته هاي حيدري آمارهاي شركت دخانيات مبني بر ميزان توليد سيگار در كشور، غيرواقعي است. اين عضو جمعيت مبارزه با استعمال دخانيات ايران با اشاره به تبليغ سيگار ديپلمات در كشور عنوان كرده است:باوجود ممنوعيت تبليغ سيگار در كشور، كمپانيديپلمات براحتي به تبليغ محصول سيگار خود در كشور مي پردازد.
اين اخبار در حالي مخابره مي شود كه عضو كميته كشوري مبارزه با استعمال سيگار از آمار 1/3 درصد سيگاري بودن جامعه پسران خبر داده است.
حسن آذري  پور اعلام كرده است:8/4 درصد پسرها و 3/1 دخترهاي نوجوان حداقل هفته اي يكبار سيگار مصرف مي كنند و 1/4 درصد از نوجوانان اعلام كرده اند كه ساير مواد دخاني را مصرف مي كنند. در عين حال 9/18درصد از پسران نوجوان و 5/9 درصد از دختران قليان مصرف مي كنند.
وي يادآور شده است بودجه كل ايران براي كنترل دخانيات 80ميليون تومان است كه اين رقم بسيار ناچيز است. از سوي ديگر در حال حاضر 20ميليارد تومان از مواددخاني از طريق قاچاق وارد كشور مي شود، اما سالهاي پيش 75درصد سيگارها قاچاق بودند.
از ديگر سو تحقيقات انجام شده بيانگر آن است كه 50درصد دختران و پسران نوجوان سيگار كشيدن را عامل مهمي در دوستيابي و جاذبه اجتماعي دانسته و 12درصد دانش آموزان غيرسيگاري نيز اعلام كرده اند كه به سيگار كشيدن علاقه مند بوده و در صورت فراهم شدن شرايط، سيگار مي كشند.
مديركل دفتر بهداشت محيط  وكار وزارت بهداشت عنوان كرده است:اگر يك درصد به جمعيت سيگاري ها افزوده شود، آمار سيگاري هاي كشور به 700هزار نفر خواهد رسيد.
طبق گفته اصغر فرشاد، 50درصد دانش آموزان بين 13 تا۱۵سال در منزل خود با يك فرد سيگاري زندگي مي كنند .
به هر صورت اعلام آمار سالانه در خصوص مصرف، عدم مصرف، چگونگي مصرف و چگونگي توليد و توزيع موادمخدر در ايران يا جهان شايد هيچ اثر ثمربخشي در تئوري نابودي يا كم رنگ شدن مصرف مواددخاني نداشته باشد و شايد به همين دليل مراجع و مسئولان ذي ربط و سياستگذار مستلزم به كارگيري سياست هاي قابل اجرا خواهند بود.

نگاهي به احداث پارك هاي زنان در تهران
مركز فن آوري براي بانوان
احداث پارك هاي زنانه يا تفكيك جنسيتي فضاهاي تفريحي و آموزشي، در خارج از مرزهاي ايران نيز صورت مي پذيرد.در پارك هاي ساحلي امارات متحده عربي روزهايي خاص و ساعاتي مشخص براي حضور زنان محجبه در نظر گرفته مي شود
003507.jpg
عكس:گلناز بهشتي
فاطمه خليل پور
احداث پارك بانوان نخستين طرح زنانه در حوزه شهري بود كه با روي كار آمدن شوراي دور دوم از قالب طرح خارج شد و شكل اجرايي به خود گرفت.
اين طرح با جانمايي در چهار نقطه تهران نخستين مراحل شكل پذيري خود را طي كرد و در چهار نقطه تهران به مرحله اجرايي خود نزديك شد.
اما برنامه ريزي در خصوص احداث پارك هايي منحصر به زنان از مرز تهران و تصميم گيري هاي يك ارگان گذشت و به جز شهرداري تهران ،وزارت آموزش و پرورش نيز در راستاي يكسان سازي توانمندي زنان طرح احداث پاركي با تعريف ويه زنان را عنوان كرد و با تخصصي كردن آن يك گام از تصميمات شوراي شهر تهران پيش گذاشت به اين معنا كه وزارت آموزش و پرورش، پارك فن آوري بانوان را در منطقه 7 آموزش و پرورش تهران به وسعت 2 هزار متر مربع، احداث خواهد كرد و خارج از تهران نيز رئيس شوراي شهر رشت از احداث پيست دوچرخه سواري بانوان رشت خبر داده است.
احداث پارك هاي زنانه يا تفكيك جنسيتي فضاهاي تفريحي و آموزشي در خارج از مرزهاي ايران به صورتي ديگر نيز صورت مي پذيرد. به عنوان نمونه در پارك هاي ساحلي امارات متحده عربي روزهايي خاص و ساعاتي مشخص براي حضور زنان محجبه در اين اماكن در نظر گرفته مي شود و پليس در چنين زمان هايي مراقب عدم ورود مردان به اين محوطه ها بوده و زنان مي توانند بدون حجاب در اين فضاها حضور پيدا كنند.
اما اجراي چنين طرحي در ايران به گونه اي ديگر است كه همان تفكيك سازي جنسيتي اماكن و مراكز فرهنگي - تفريحي است.
پاركي با ابعاد زنانه
پارك فن آوري بانوان در منطقه هفت آموزش و پرورش تهران و با وسعت 2 هزار متر مربع احداث خواهد شد.
مريم شربت دار قدس، مشاور وزير و مدير كل دفتر زنان وزارت آموزش و پرورش از آغاز طرح تحقيقاتي احداث نخستين پارك فن آوري بانوان خبر داده است.
وي عنوان كرده است: پارك فن آوري بانوان براي توانمند سازي زنان و ارتقاي مهارت هاي آنها در زمينه IT و پيشرفت هايي است كه زنان بايد در بعد تكنولوي داشته باشند.
مشاور وزير آموزش و پرورش در امور زنان با تاكيد بر اين نكته كه اجراي طرح مطالعاتي و تحقيقاتي اين پارك در سال جاري آغاز شده عنوان كرد: در صورت پيشرفت مناسب امور ممكن است مراحل نخستين احداث اين پارك طي سال جاري آغاز شود، از ديگر سو اعتبارات در نظر گرفته شده براي طراحي، برنامه ريزي و اجرايي كردن احداث چنين پاركي توان بر هم زدن معادلات برنامه سازان آن را خواهد داشت. چه اگر صورت مسئله اين مقوله موقعيت مالي خود را تثبيت نكرده و هزينه هايش را تعريف نكند، عملياتي شدن آن نيز صورت حتمي به خود نخواهد گرفت.
شربت دار قدس، با تاكيد بر الزامي بودن تامين اعتبار براي اجرايي  شدن اين طرح معتقد است: برآورد نخست اجرايي طرح پارك فن آوري بانوان 500 ميليون تومان بوده، اما تاكنون 300 ميليون تومان اعتبار براي آن در نظر گرفته شده است.
وي توضيح مي دهد: مرحله تحقيقاتي ايجاد طرح پارك فن آوري بانوان هم اكنون با همكاري سازمان آموزش و پرورش در حال اجراست كه پس از طي اين مرحله در فرآيند اجرايي قرار گيرد.
طبق پيش بيني هاي نخست، راه اندازي اين پارك نيمه دوم سال جاري صورت مي پذيرد و مقرر شده است براي مطالعات اين طرح از سازمان پوهش و براي اجراي آن از مگفا (مركز گسترش فن آوري اطلاعات) كمك گرفته شود.
تفرجگاه بانو
از ديگر سو فرهنگسراها نيز با هدف دربرگيري جمعيت زنان تهران فعاليتي همسو در همين راستا آغاز كرده و به عنوان نمونه مشخص، محوطه اي ويه بانوان در فرهنگسراي جوان در نظر گرفته شد.
اين فرهنگسرا با هدف پاسخ به نيازهاي طبيعي بانوان، همراه با حفظ شئونات مذهبي، ديني و اعتقادي اين قشر از جامعه، محوطه ويه اي را به آنان اختصاص داد. زهرا اشرفي، مسئول انجمن بانوان فرهنگسراي جوان نيز در اين خصوص عنوان كرده بود: اين محوطه فضاي سبزي است كه به طور كامل با درختان و گياهان محصور شده و به همين دليل براي حضور بانوان بسيار مناسب است.
اين فضا در سال گذشته به مدت 2 هفته در اختيار زنان قرار گرفت و ورود آقايان به اين محوطه ممنوع شد و مقرر شد از تاريخ 16 شهريور ماه فعاليت رسمي اين فضا آغاز شود. اين محوطه كه با عنوان تفرجگاه بانو نام گرفت با هدف پوشش برنامه هاي متنوعي از قبيل مسابقات ورزشي در رشته هاي تنيس، شطرنج، واليبال و تنيس روي ميز و همچنين اجراي نمايش مخصوص بانوان، در نظر گرفته شد.
مسئول انجمن بانوان فرهنگسراي جوان دراين خصوص عنوان كرده بود:  چند غرفه نيز براي فروش محصولات فرهنگي وهنري بانوان دراين محوطه تعبيه شده تا بانواني كه فعاليت هاي وسيعي در زمينه هاي مختلف فرهنگي و هنري دارند، بتوانند محصولات خود را در معرض فروش گذاشته و همچنين اين امكان در اختيار بانوان ديگر قرار گيرد تا بتوانند خريدي مناسب داشته باشند.
اشرفي اجراي چنين طرحي را بسيار مفيد دانسته و گفت: اين تصميم گيري براي بانوان،بويه بانوان ساكن در محدوده فرهنگسراي جوان كه در مورد اصول اعتقادي و مذهبي مقيد و پايبند هستند، بسيار ارزشمند و كاربردي است.
وي با تاكيد توضيح داد: با وجود چنين محوطه اي، بانوان مي توانند براحتي در پاركها حاضر شده و از فضاي موجود و طبيعت فرح بخش آن، براي تجديد روحيه و رسيدن به آرامش خاطر استفاده كنند.
طبق گفته هاي مسئول انجمن بانوان فرهنگسراي جوان، اين محوطه براي دختران جواني كه تمايل دارند اوقاتي را در كنار هم و در محيطي امن و آرام بگذرانند بسيار مناسب است. وي در اين مورد تاكيد كرد:  باتوجه به چندموردي كه طرح شد، مي توان نتيجه گرفت كه اين محوطه ويگي هاي بســـيار مثبتي دارد و پيش بيني مي شود از سوي زنان مورداستقبال فراوان قرار گيرد.اشرفي با تاكيد بر اينكه با هماهنگي هاي انجام شده قرار است همواره نيروهاي انتظاماتي بر رفت وآمد دراين محوطه نظارت داشته باشند، گفت: به  رغم اينكه، اين محوطه توسط بيدهاي مجنون و ساير گياهان، به طور طبيعي محصور شده است اما زنان نمي توانند بدون پوشش اسلامي در آنجا حضور داشته باشند.
بوستان هاي مادر
يك خبر ديگر نيز مخابره شده است بااين عنوان كه بانوان، صاحب بوستان هاي ورزشي اختصاصي مي شوند.براساس طرح احداث پارك هاي ويه بانوان مراكزي با عنوان بوستان هاي مادر در چهار نقطه جغرافيايي تهران پيش بيني و براي نخستين بار در ايران، بوستان هاي اختصاصي براي انجام آزادانه فعاليت هاي ورزشي و تفريحي در نظرگرفته شد.
شهرداري تهران باحتمي دانستن نياز زنان جامعه ايران به داشتن فضاهاي ورزشي و تفريحي ويه زنان با تاكيد بر نيازمندي هاي آنان، سياست هاي فرهنگي خود را اينگونه تعريف مي كند: با توجه به نياز بانوان به انجام ورزش هاي سبك، سازمان پاركها و فضاي سبز با ارائه طرحي ابتكاري وخلاق، در راستاي تامين رفاه حال بانوان تهراني، عمليات احداث چهار بوستان اختصاصي بانوان تحت عنوان بوستان مادر را در چهار نقطه اطراف تهران و هم از شمال غربي و شرقي وجنوب غربي و شرقي آغاز كرده است واحتمال اينكه در راستاي دسترسي آسان مناطق مركزي شهر اقدام به احداث بوستان مادر در مركز شهر شود نيز بسيار زياد است.
از ويگي ها و شاخص هاي اين بوستان ها قرار گرفتن در كنار بوستان هاي بزرگ شهري مانند آزادگان، چيتگر و ساير پاركهاست به طوري كه به هنگام حضور و استفاده مادر يا دختر خانواده از بوستان هاي مادر، ديگر اعضاي خانواده نيز مي توانند در بوستان هاي مجاور مشغول ورزش يا تفريح و سرگرمي شوند و از ديگر ويگي هاي آنهامساحت زياد بوستان است به طوري كه بوستان هاي مادر آزادگان،  قائم يافت آباد، چيتگر و پليس به ترتيب 27، 8، 17 و 7 هكتار مساحت دارند.محمدجواد محمدي زاده، معاونت خدمات شهري شهرداري تهران در خصوص هدف مديريت شهري از احداث بوستان هاي ويه بانوان در تهران با تاكيد بر ضرورت وجود چنين بوستان هايي معتقد است: احداث فضاهاي اختصاصي مناسب براي ورزش بانوان از ضروريات جامعه شهري است كه تاكنون اين امكان فراهم نشده و در نتيجه، زنان جامعه بناچار در فضاهاي محصور و نامطلوب به رفع نيازهاي تفريحي و ورزشي خود مي پردازند.
وي توزيع جغرافيايي بوستان هاي مادردر حال احداث را منطقي دانسته و عنوان مي كند: در اين بوستان هاعلاوه بر فراهم سازي امكانات و فضاي مناسب براي انجام نرمش ها و ورزش هاي عمومي و سبك، سالن هاي بدنسازي و زمين اسكيت نيز ايجاد مي شود.
معاون خدمات شهري شهرداري تهران با خاطرنشان كردن وجود مراكز هم راستا با علاقه مندي زنان در جوار بوستان ها پيش از اين، از احداث مراكز فروش صنايع دستي در داخل بوستان هاي مادر خبر داده بود. وي همچنين اعلام كرده بود: تمام بانواني كه به نوعي توليدات خانگي داشته و فضايي براي عرضه محصولات خود ندارند، مي توانند از طريق غرفه هاي ايجاد شده در اين بوستان ها، نسبت به فروش محصولات خوداقدام كنند.
طبق برآورد برنامه ريزان شهري نخستين بوستان مادر كشوردر جوار پارك آزادگان در دهه فجر امسال به بهره برداري خواهد رسيد و براي نخستين بار در ايران، زنان نيز صاحب بوستان اختصاصي مي شوند.

خبر
نهضت سوادآموزي گواهينامه تخصصي صادر مي كند
003411.jpg
به گزارش خبرنگار ايرانشهر در هفتمين جلسه ستاد هماهنگي آموزش هاي فني و حرفه اي به رياست دكتـــر محمدرضا عارف، معاون اول رئيس جمهور و با حضور وزيران   آموزش و پرورش و علوم، تحقيقات و فن آوري مقرر شد به منظور بسترسازي و ايجاد فرصت هاي جديد آموزشي در مقطع كارداني، وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم، تحقيقات و فن آوري به صورت مشترك طرحي را تهيه و بر اساس آن به هنرستان ها و مدارس داراي آموزش هاي فني و حرفه اي اجازه دهند تا نسبت به برگزاري رشته هاي فني و حرفه اي با مدرك تحصيلي كارداني پيوسته اقدام كنند.
همچنين در اين نشست مطابق توافقنامه بين سازمان آموزش هاي فني و حرفه اي و سازمان نهضت سوادآموزي قرار شد براي ارائه آموزش هاي علمي باسوادي و مهارت  آموزي در مناطق مختلف روستايي و شهري گواهينامه تخصصي براي سوادآموزان صادر شود.
۲۴۰ پايگاه گذران اوقات فراغت در تهران
003417.jpg
با فرا رسيدن فصل تابستان و دوران سه ماهه اوقات فراغت كودكان و نوجوانان دانش آموز تهراني، فعاليت تابستانه سازمان فرهنگي - هنري شهرداري تهران با ارائه برنامه هاي متنوع فرهنگي، هنري، اجتماعي و ورزشي، با ايجاد فرهنگسراهاي تابستانه و مسافر و بيش از 240 پايگاه اوقات فراغت در سطح مدارس شهر تهران از اول تيرماه آغاز مي شود.
در همين راستا فعاليت هاي پوهشي تابستانه از ابتداي سال در قالب برگزاري سمينارهاي مختلف اوقات فراغت، آسيب شناسي و نيازسنجي علمي، هنري، اجتماعي و فرهنگي در سطح شهر تهران به منظور تهيه و تدوين برنامه جامع و مدوني براي فعاليت اوقات فراغت، آغاز شده و فعاليت هاي تابستانه فرهنگسراها، خانه هاي فرهنگ و مراكز علمي، فرهنگي و هنري تحت پوشش سازمان فرهنگي - هنري شهرداري تهران در قالب طرح تابستانه شهرداري تهران نيز پس از تصويب نهايي جزئيات طرح ها و برنامه ها، به طور رسمي از ابتداي تيرماه آغاز مي شود.
اين در حالي است كه فرهنگسراهاي تابستانه و فرهنگسراهاي مسافر نيز در شهر تهران راه اندازي مي شوند.پس از راه اندازي فرهنگسراي تابستانه توچال در سال گذشته، تابستان امسال نيز شاهد راه اندازي فرهنگسراي تابستانه پامچال در جنوب شرق تهران خواهيم بود. همچنين در پايانه هاي مسافربري نيز پايگاه هايي با عنوان فرهنگسراي مسافر داير خواهد شد.
برجي كه نقاشي شد
003426.jpg
كارشناسان ميراث فرهنگي در يك اقدام ابتكاري و در راستاي آشنايي كودكان با اهميت ميراث تاريخي و فرهنگي مسابقه اي را براي نقاشي كردن برج قابوس در گنبد ترتيب دادند. در اين مسابقه بچه ها نشستند و اين برج را كه بلندترين برج آجري جهان است نقاشي كردند و جايزه گرفتند.
گفتني است كارشناسان معتقدند روش كارگاهي براي آموزش اهميت آثار فرهنگي بهترين روش بوده و تاثير آن روي كودكان بسيار پررنگ است.
۸۰۰ ميليون دلار براي خسارت
003513.jpg
در حالي كه 90درصد خاك ايران روي نوار زلزله واقع شده و كلانشهر تهران نيز به دليل خطر زلزله ايمن نيست، همچنان سياستگذاري مسئولان اجرايي درخصوص احياي بافت هاي فرسوده و برنامه سازي عملياتي آن صورت نپذيرفته است و بخش خصوصي نيز با ورود به بحث پيشگيري و تاملات پيش از رخداد زلزله حضور خود را در اين مبحث جدي خواهد كرد.
در همين راستا طرح سازه هاي مقاوم در برابر زلزله از سوي يك پوهشگر ايراني ارائه شده است. طرح سازه هاي مقاوم در برابر زلزله براي ساختمان هاي حدود 8 طبقه از سوي يك مخترع جوان ايراني ارائه و با اعمال تغييراتي به مرحله عملياتي مي رسد.
علي پنيريان، مدير هسته طراحي ساخت ميز لرزان در شهرك علمي تحقيقاتي اصفهان و مجري اين طرح عنوان كرده است:  در اين طرح با اعمال برخي تغييرات نظير افزايش زمان تناوب، دمپ دروني، نيرو و تغيير جهت نيرو در سيستم هاي به كار برده شده در اپن و آمريكا، مدل جديدي براي سازه هاي حدود چهار تا هشت طبق ارائه شد.
وي توضيح داده است: از آنجا كه در ساختمان ها نيروي افقي بسيار مخرب است، در اين طرح با تبديل اين نيرو به حالت عمودي، از شكست ستون ها جلوگيري مي شود.
طبق گفته هاي وي مكانيزمي كه زير فونداسيون ساختمان ها به كار مي رود به دو قسمت تقسيم شده و بين آنها يك سري مكانيزم به نام جداسازي پايه اي به كار مي رود.
وي كه برنده نشان طلاي سي وسومين نمايشگاه اختراعات نو است، درخصوص دمپ دروني ايجاد شده توضيح داده است: اين دمپ دروني با ايجاد اصطكاك در زمان زلزله از شكستن قطعات به كار رفته زير فونداسيون جلوگيري مي كند. همچنين با افزايش دو برابري زمان تناوب، اثر لرزش بسيار كمتر مي شود.
با توجه به رخداد زلزله هاي متناوب در جهان، به كارگيري مكانيزم هاي امنيتي و پيشگيرانه بيش از پيش در دستور كار طراحان و برنامه ريزان قرار مي گيرد.
در حالي كه طي ماه فروردين شش زلزله با قدرت بالاتر از سه ريشتر در كشور اتفاق افتاده است، همچنان وضعيت بازسازي بافت هاي فرسوده و به كارگيري سياست هاي بازدارنده از تخلفات ساخت وساز در ايران و بويه تهران نامشخص است.
درعين حال در روزهاي پاياني سال 83 با تصويب مجلس، 800ميليون دلار براي جبران خسارات زلزله و برف از حساب ذخيره ارزي برداشت مي شود.
از ديگر سو رئيس گروه مطالعات و پوهش هاي معماري مركز مطالعاتي و تحقيقاتي شهرسازي و معماري در سال گذشته اعلام كرد: مديريت فن آوري اطلاعات و ارتباطات باعث كاهش صدمات زلزله مي شود.
اما به صورت كلي با درنظر گرفتن اين نكته كه به صورت تقريبي روزي پنج هزار زلزله در دنيا اتفاق مي افتد كه مي توان سالانه انتظار يك زلزله شديد با مقياس۸ ريشتر را داشت، شايد محققان دنيا به صورت جمعي بايد حركتي در جهت تدوين سياست هاي جدي براي مقابله با خسارات پس از اين رخداد در نظر بگيرند.
به هر صورت در تمام دنيا تشكل هاي غيردولتي در مواجهه با رخدادهاي ناگهاني شايد در زمره نخستين برنامه ريزان باشند.چه، در ايران نيز تشكل هاي غيردولتي با فعاليت هاي گونا گون در راستاي كاهش آسيب رساني پس از زلزله اقدام كرده اند كه يك نمونه آن طراحي كيف زلزله توسط دانشجويان دانشگاه تهران است.در صورت كلي يكي از مهمترين و اساسي ترين نيازهاي جامعه و مديران آن، به هنگام بروز حوادث طبيعي و غيرمنتظره، استفاده صحيح و به موقع از اطلاعات در جهت اعمال مديريت جامع، دقيق و برنامه ريزي شده و به تعبيري ايجاد ستادهاي مديريت بحران شهري با هدف كاهش آسيب ها اعم از جاني و مالي است.
نمايشگاه مار در خرم آباد
نمايشگاهي از انواع مارهاي سمي و غيرسمي كه توسط غلامي ارجنكي، مارگير بختياري جمع آوري شده در خرم آباد در معرض بازديد علاقه مندان قرار گرفته است.
اين نمايشگاه با همكاري اداره كل محيط زيست لرستان، سازمان بهزيستي و مارگير بختياري، غلامي ارجنكي معروف به سلطان مارها، در محل سالن اجتماعات سازمان بهزيستي لرستان از اول خرداد ماه به مدت۲۵روز دائر است.
در اين نمايشگاه 11 گونه مارسمي و 14گونه مار غيرسمي از انواع مارهاي افعي، شاخ دار، كبري هندي، كفچه مار، پيتون آفريقايي، مار زنگي، مار جعفري و مار آتش در معرض ديد علاقه مندان قرار گرفته است.
غلامي ارجنكي در گفت وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران، ضمن اشاره به فوايدي كه مارها مي توانند داشته باشند آشنا كردن مردم با مارها و فوائد آنها، جلوگيري از گزش مارها، حمايت از گزندگان و جلوگيري از منقرض شدن نسل مارها به عنوان با ارزش ترين گونه ها در زنجيره طبيعت را از جمله اهداف برگزاري اين نمايشگاه عنوان كرد.
همچنين غلامرضا غلامي، كودك خردسال اين مارگير بختياري نيز موفق شده است ركورد صيد زنده مارهاي سمي در ميان 60كشور جهان را به خود اختصاص دهد.

تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
درمانگاه
علمي
محيط زيست
شهر آرا
|  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  درمانگاه  |  علمي  |  محيط زيست  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |