شنبه ۷ خرداد ۱۳۸۴ - - ۳۷۰۹
استفاده از ليزر براي ايجاد ساختار روي موي انسان
هزار بار كوچك تر از مو
اين براي اولين بار بود كه روش MAP روي موي انسان اعمال مي شدامايكي از هيجان انگيزترين و غيرقابل پيش بيني ترين بخش هاي كار اين بود كه ما اين كار را بدون اينكه به مو آسيب وارد كنيم انجام داديم
003465.jpg
با اختراع ليزر، بشر گام بلندي در راه پيشبرد اهداف خود برداشته است. ليزر را در همه جا مي توان ديد، از سيستم هاي فوق پيشرفته امنيتي در موزه ها گرفته تا جراحي هاي بسيار حساس و ظريف چشم. اما اين پايان كار ليزر نبوده، نيست و نخواهد بود.
يكي از آخرين موارد كاربرد ليزر، استفاده از آن براي ساخت ساختارهاي ميكروسكوپي پليمري، روي موي انسان بدون صدمه زدن به آن است.
اين كار به سرپرستي پروفسور جان تي.فوركاس در آزمايشگاه شيمي دانشگاه بوستون انجام گرفته است.
پروفسور فوركانس با همكاري پروفسور مايكل ناوتون و پروفسور مالوين تيك از دانشكده فيزيك و پروفسور اي اي صالح از دانشكده مهندسي كامپيوتر و الكترونيك دانشگاه بوستون براي اين كار از روشي به نام فوتوپليمريزاسيون جذب چندفوتوني ( MAP) استفاده كرده است.
در اين روش يك پليمر در نقطه كانوني تابش ليزري قرار مي گيرد و سپس با تابش ليزر طبق الگوهاي دلخواه در پليمر تغييرات سه بعدي مورد نظر اعمال مي شود. پيش از اين، از روش MAP به صورت وسيعي استفاده شده بود و دانشمندان با اين روش توانسته بودند ساختارهايي بسازند كه 1000بار كوچك تر از اندازه موي انسان باشد.
اما تفاوت اين پروه با پروه هاي قبلي، انتخاب مو براي ايجاد تغيير در آن است. در اينجا براي اولين بار ثابت مي شود كه مي توان از MAP براي ايجاد ساختار استفاده كرد بدون آنكه به آن آسيبي وارد شود و مهمتر از آن، اينكه از اين روش مي توان براي ساخت زيست ابزارهاي مينياتوري استفاده كرد. مهمترين كاربردهاي مربوط به اين بخش در آينده مي توانند مولكول هاي منفرد پروتئين يا دي ان اي باشند.
هدف اوليه دانشمندان از انجام اين پروه استفاده از مواد ارزان قيمت و در دسترس، در روش MAP بود. آنها در ابتدا براي اندازه گيري مواد جديد، آنها را دركنار موي انسان قرار مي دادند تا با آن مقياس سنجيده شوند اما پس از مدتي متوجه شدند كه مي توانند حتي از خود مو هم استفاده كنند. پروفسور فوركاس در اين مورد مي گويد: اين براي اولين بار بود كه روش  MAP روي موي انسان اعمال مي شد. اما يكي از هيجان انگيزترين و غيرقابل پيش بيني ترين بخش هاي كار اين بود كه ما اين كار را بدون اينكه به مو آسيب وارد كنيم انجام داديم. اين يعني اينكه ما مي توانيم اين كار را با ديگر مواد زيستي هم انجام دهيم، موادي مانند پوست صورت، گلبول هاي خون يا حتي يك مولكول زنده. در اين بخش - يعني مولكول زنده- افق جديدي در برابر ما گشوده مي شود. ما مي توانيم با استفاده از اين روش، مولكول ها را به سطح مختلف يا مولكول هاي ديگر وصل كنيم يا حتي مي توانيم داروهاي شيميايي خاصي را به يك مولكول تزريق كنيم.
اما كار به اين ختم نمي شود. ساختارهاي سه بعدي ساخته شده به اين روش، پتانسيل اين را هم دارند كه در صنايع توليد ابزارهاي مينياتوري مانند سخت افزارهاي ارتباطي و فيبرهاي اپتيكي مورد استفاده قرار گيرند. از وسايل اپتيكي مي توان ميكروسكوپ ها را مثال زد.
البته پيش از اين همان طور  كه اشاره شد از ليزر در بخش هاي ديگر علم پزشكي مانند چشم پزشكي و جراحي هاي زيبايي استفاده مي شده است اما تفاوت روش MAP با روش هاي پيشين در محل به كارگيري آنهاست. از MAP به دليل ظرافت بي نظيرش مي توان در ساختارهاي ميكروسكوپي بدن و به صورت كلي هر ارگانيسم زنده ديگري استفاده كرد.

خبر
تبديل سيبري به زباله  دان هسته اي
003498.jpg
اخيرا روسيه به فكر استفاده اقتصادي از سرزمين بسيار بزرگ و بدون سكنه سيبري افتاده است. دولت روسيه مي خواهد سيبري را به عنوان جايگاه اصلي زباله هاي هسته اي دنيا كرده تا از اين راه سود زيادي نصيب خود كند. اين طرح مخالفان داخلي و خارجي زيادي دارد كه مهمترين آنها گروه هاي دوستدار محيط زيست روسيه و اروپا هستند.
اين ايده كه در چند ماه گذشته به صورت آزمايشي در سيبري به اجرا درآمده است مي تواند در بلند مدت براي روسيه درآمدزايي زيادي داشته باشد. مسئولان آانس اتمي روسيه اعلام كرده اند اين طرح در 10سال آينده مي تواند حدود 10 ميليارد دلار درآمد خارجي براي روسيه داشته باشد.
يكي از حاميان اين ايده علاوه بر دولت روسيه، آانس بين المللي اتمي است. اين آانس مي خواهد با يكجا كردن زباله هاي اتمي از خطرات آنها بكاهد و به همين خاطر قرار است در ماه آينده كنفرانسي در مسكو- با حمايت آانس بين المللي - در همين زمينه برگزار شود.
تاثير گرم شدن زمين برگردشگري
گرم شدن زمين كه محققان دليل اصلي آن را انتشار گازهاي گلخانه اي در فضا مي دانند، پيامدهاي مخرب بسياري به همراه داشته است؛ پيامدهايي كه در تمام جنبه هاي زندگي حتي صنعت گردشگري تاثيرگذار بوده اند. البته تاثير گازهاي گلخانه اي بر صنعت گردشگري چندان زياد نبوده است كه دلايل عمده آن را مي توان پيشرفت هاي بسيار زياد اقتصادي و رشد جمعيت در اين زمينه دانست.
با اين حال گروهي از محققان به سرپرستي خانم اكلين هميلتون در دانشگاه هامبورگ آلمان با در نظر گرفتن شرايط متفاوت كه يكي از آنها گرم شدن و در نتيجه تغييرات جوي در زمين است الگويي براي گردشگري تا سال 2025 در 27 كشور جهان مدلسازي كرده اند. طبق الگوي آنها بيشترين سهم به كشورهاي در حال توسعه خواهد رسيد. براي نمونه، كشورهايي نظير مالديو و سريلانكا از لحاظ ميزان بازديد كننده و درآمد از راه گردشگري رشدي برابر 600 درصد در 30سال آينده خواهند داشت. در كنار اينها مي توان كشورهاي سردسير مانند كانادا و روسيه را مثال زد كه از افزايش يك درجه اي دماي زمين بيشترين نفع را داشته اند و انتظار مي رود اين كشورها هم از رشد بالايي در زمينه جذب توريست برخوردار شوند.

با فرزانگان
محسن هشترودي
003429.jpg
فرزند مرحوم اسمعيل،در روز بيست و دوم دي ماه سال 1286خورشيدي در تبريز متولد شد. وي بدون شك يكي از نوابغ بي نظير دوران معاصر ايران است. او تحصيلات ابتدايي خود را در مدرسه هاي اقدسيه و سيروس و متوسطه را در دارالفنون به پايان رساند و بعد از چندي از دانشسراي عالي موفق به اخذ درجه ليسانس شد. او درجه ليسانس در علوم رياضي از دانشگاه سوربن فرانسه و درجه دكتراي علوم را از دانشگاه پاريس گرفت. در سال 1315هجري شمسي در دانشسراي عالي و دانشكده علوم به خدمت مشغول شد و از سال۱۳۲۱ به بعد مدتي استاد دانشگاه تهران بود.
هشترودي در كنگره هاي بين المللي مختلفي شركت كرده كه از آن جمله مي توان به كنگره بين المللي رياضي دانشگاه  هاروارد آمريكا(۱۹۵۰)، كنگره بين المللي رياضي آمستردام (۱۹۵۴)، كنگره بين المللي رياضي در ادينبورگ انگلستان(۱۹۵۸) و كنگره بين المللي رياضيدانان زبان لاتين در فرانسه(۱۹۵۶) اشاره كرد.
محسن هشترودي كنفرانس ها و سخنراني هايي نيز در انستيتوي مطالعات عاليه پرينستون و دانشگا ه هاروارد و آكادمي علوم مسكو و آكادمي علوم روماني و در انستيتوي هانري پوانكاره و دانشگاه پنجاب پاكستان انجام داده است. تحقيقات رياضي اين دانشمند بزرگ عبارتند از: هندسه، هندسه فضايي كلاسيك، معادلات ديفرانسيل، نظريه اعداد، آناليز مكانيك و جبر كه تعداد اين تحقيقات به 19 مي رسد.
پروفسور هشترودي از دانشمندان بنام و معاصر ايران است و در ادب و هنر نيز مقام شامخي دارد. تاكنون مجموعه شعر سايه ها و دو كتاب دانش و هنر و جهان انديشه از وي به چاپ رسيده است.
غياث الدين جمشيد كاشاني
غياث الدين جمشيد بن مسعود بن محمودكاشاني از دانشمندان بزرگ نجوم، رياضي و طب قرن نهم هجري است. او اولين كسي است كه عدد پي را تا 29 رقم اعشار محاسبه كرد و همچنين اختراع كسر اعشار را به وي نسبت مي دهند. كتب زيادي از آن عالم بزرگوار به جا مانده كه مهمترين آنها عبارتند از : مفتاح الحساب، رساله محيطيه، رساله در ابعاد و اجسام آسماني و رساله در استخراج قوس يك درجه.
غياث الدين كاشاني همچنين در محاسبه نسبت محيط دايره به قطر آن پيشرفت هاي قابل توجهي به دست آورد.

علمي
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
درمانگاه
محيط زيست
شهر آرا
|  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  درمانگاه  |  علمي  |  محيط زيست  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |