چهارشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۸۴ - - ۳۷۱۳
شمشيري كه بدون داشتن تيغه تيز فولادي هرچيزي را در كمتر از يك ثانيه دو نيم مي كند !
لبه تيزي از نور
003867.jpg
به ياد داشته باشيد هيچگاه سعي نكنيد داخل لوله شمشير را نگاه كنيد هرچند كه مطمئن باشيد از نظر ايمني همه چيز تنظيم شده است، اگر شمشير تصادفا به كار بيفتد آسيب شديدي به شمار مي زند
محمد بدخشان
در گذشته شاهد چيزهاي عجيب و غريبي در فيلم ها و داستان ها بوديم كه آنها را كاملا تخيلي و برگرفته از روياي داستان نويسان مي دانستيم، ولي هم اكنون در عصري به سر مي بريم كه فاصله بعضي روياها تا واقعيت بسيار كم شده تا جايي كه خيلي از آن موارد به ظاهر خيالي، واقعا ساخته شده اند؛ از انواع دوربين هاي اعجاب انگيز و ماهواره هاي ردياب فوق پيشرفته گرفته تا هواپيماها و تجهيزاتشان كه در بعضي مواقع خيلي هم شبيه همان هايي هستند كه در فيلم ها ديده بوديم. يكي از اين ابزارهاي حيرت آور شمشير نوري است (Light saber)؛ شمشيري با تيغه اي فوق العاده تيز از نور. ممكن است قبلا چيزهايي راجع به آن شنيده باشيد و در اخبار و حتي در مغازه نمونه هايي از آنها را ديده باشيد.
شمشير نوري ابزار شگفت انگيزي است كه تقريبا مي تواند هرچيزي كه را در كمتر از يك ميلي ثانيه ببرد. شمشير نوري يك وسيله بي همتاست چون طرز كار بسيار ساده اي دارد، ولي در عين حال در رديف سلاح هاي خطرناك قرار مي گيرد. اين وسيله يك اسباب بازي نيست و نبايد در دسترس كودكان قرار بگيرد و در زماني كه از آن استفاده نمي شود حتما بايد به حالت قفل درآيد.
اين شمشير ظاهري شبيه يك چراغ قوه بزرگ دارد كه طول آن تقريبا 30 سانتيمتر است. يك طرف آن همانند چراغ قوه، جاي گرفتن با دست است و در طرف ديگر محل خروج اشعه يا همان تيغه شمشير قرار دارد. بايد به اين نكته توجه داشت كه هيچگاه نبايد سمتي كه از آن اشعه خارج مي شود را به طرف بدن نشانه گرفت و همچنين هيچگاه نبايد سعي كرد كه داخل لوله آن را نگاه كرد. حتي اگر مطمئن باشيد كه از لحاظ ايمني همه چيز تنظيم شده است. اگر تصادفا شمشير به كار بيفتد ، صدمات جبران ناپذيري به شما وارد خواهد شد. شمشير نيروي خود را از يك باتري دياتيومي مي گيرد. انرژي الكترومغناطيسي ذخيره شده در سلول توسط رسانا هايي كه اطراف آن را احاطه كرده اند استخراج مي شود پس از آن با گذشتن اشعه ايجاد شده از دو كريستال نوار باريك و با چگالي انرژي زيادي تشكيل مي شود. اين نوار باريك توسط يك مدار تثبيت كننده فركانس و يك ميدان مغناطيسي كه باعث مي شود هدايت صحيح به خارج صورت گيرد به طرف دروازه خروجي هدايت مي شود. سلول دياتيومي استفاده شده در اين شمشيرها معمولا كاربردهاي نظامي دارد و گاهي در مواردي نظير همين در خصوص ابزارهاي غيرنظامي استفاده مي شود.
هرچند لازم به ذكر است كه همين شمشير به نوبه خود يك سلاح نظامي قوي و موثر به شمار مي آيد. تيغه شمشير نوري آنقدر داغ است كه مي تواند ظرف مدت كوتاهي در حدود چند ثانيه در يك ديوار فولادي غير قابل نفوذ كه قطري 3 فوتي دارد حفره اي ايجاد كند يا در كمتر از چند ميلي ثانيه با يك حركت، لوله اي فولادي يا پي وي سي را به دو نيم كند. روي دسته شمشير دو كليد تعبيه شده، يكي مخصوص تنظيم طول تيغه است و ديگري وظيفه تنظيم قدرت (ميزان انرژي) تيغه را دارد. يك نوع از اين شمشيرها كه البته كمياب است داراي دو تيغه است. كار كردن با آنها بسادگي مدل تك تيغه اي نيست و به مهارت بيشتري احتياج دارد و اگر كوچكترين حركت حساب نشده اي انجام دهيم، آسيب جدي به ما وارد خواهد كرد. اين شمشيرها سيستم خاصي ندارند. مي توان اينطور در نظر گرفت كه دو تا از مدل تك تيغه اي را پشت به پشت هم قرار داده اند. انرژي ذخيره شده در سلول دياتيومي شمشيرهاي نوري در حدود چند مگاوات است. اين ميزان انرژي نزديك به انرژي توليدي يك نيروگاه است. پس كار كردن با آن ريسك بزرگي به حساب مي آيد و دقت و ظرافت خاصي را مي طلبد.
به دليل همين ميزان انرژي زياد است كه وقتي شمشير در حال كار كردن است صدايي از آن شنيده مي شود و دسته شمشير هم شروع به لرزيدن مي كند. براي اينكه بتوان به طور صحيح از قابليت هاي اين وسيله استفاده كرد، احتياج به تمرين است. بايد ياد گرفت چطور شمشير را محكم در دو دست بگيريم تا حين عملكرد تكان نخورد. وقتي روي كاركردن با شمشير نوري تسلط كامل پيدا كنيد با تنظيم ميزان انرژي و طول تيغه به ظرافت تيغه جراحي مي توانيد در جسم مورد نظرتان برش بزنيد و به طور حتم برايتان لذتبخش خواهد بود كه با يك حركت ماهرانه   نان شيريني صبحانه تان را، هم داغ و تازه كنيد و هم آن را از وسط نصف كنيد.
با اينكه اين وسيله هنوز به طور گسترده در دسترس قرار ندارد، اما اگر روزي يكي از آنها به دستتان رسيد حتما سعي كنيد در موارد صلح آميز از آن استفاده كرده يا فقط شيريني صبحانه را نصف كنيد.

عوامل موثر بر بهبود عملكرد مغز
رازهاي هوشياري
003846.jpg
جواد نصرتي - عوامل فراواني وجود دارند كه تاثير مثبت يا منفي بر روند عملكرد مغز مي گذارند مانند اضطراب، نگراني و در حالتي ملموس تر ضربات محكمي كه بر مغز وارد مي شوند. اما اخيرا پزشكان چند روش بسيار ساده اما بسيار موثر را براي بهبود عملكرد مغز معرفي كرده اند كه چند مورد از آنها را براي شما عزيزان عنوان مي كنيم.
۱ - نرمش هاي بدني
شايد شما هم از افرادي باشيد كه از مطالعه متنفريد، پس اين مي تواند خبر خوبي براي شما باشد. شما مي توانيد به جاي نشستن و مطالعه كردن در هفته 3 بار و هر بار فقط به مدت نيم ساعت پياده روي كنيد تا قابليت هاي مغزي شما نظير ياد گرفتن، تمركز كردن و ... 15 درصد پيشرفت كند. اين تاثيرات در افراد مسن به صورت بارزتري مشاهده مي شوند. شهروندان مسني كه پياده روي مي كنند در آزمايش هاي حافظه از خود قابليت بيشتري نسبت به همسالان ديگر خود كه پياده روي نمي كنند نشان مي دهند.
اما اين تاثير مختص افراد سالخورده نيست. «آنجلا بالدينگ» از دانشگاه اكستر انگليس با انجام مطالعاتي متوجه شده است كودكان مدرسه اي كه در هفته 3 يا 4 بار تمرين ورزشي مي كنند در ميانگين، نمره بالاتري در درس هايشان كسب مي كنند. اين نتيجه در پسران بارزتر است.
اما اين تنها فايده فعاليت  بدني براي مغز نيست. يكي ديگر از فوايد فعاليت بدني تسريع در روند رشد سلول هاي جديد مغزي است. تا چند سال گمان بر اين بود كه انسان با يك مغز كامل و تعداد معيني سلول عصبي و مغزي متولد مي شود اما «فرد گيج» در سال 2000 اثبات كرد كه حتي در افراد بالغ هم سلول هاي جديد مغزي توليد مي شود و فعاليت  بدني، يكي از مهمترين عوامل اساسي توليد سلول مغزي در انسان است.
در موش ها بيشترين تاثير فعاليت بدني در هيپوكامپوس اتفاق مي افتد، قسمتي از مغز كه فعاليت هاي مربوط به يادگيري و حفظ كردن در آن انجام مي شود. از قضا اين قسمت از مغز جايي است كه بر اثر افزايش استرس صدمه مي بيند.
به همين خاطر فعاليت بدني بهترين گزينه براي مقابله با استرس ها تلقي مي شود. علاوه بر فعاليت هاي بدني، يوگا هم مي تواند تاثير مثبتي بر فعاليت  مغز داشته باشد.
اما بد نيست بدانيد كه بين مغز و فعاليت هاي بدني رابطه دو سويه اي برقرار است. در يك تحقيق در بنياد كلينيك كليولند از داوطلبان خواسته شد به مدت 15 دقيقه در روز به تمرين هاي عضلاني فكر كنند. بعد از 12 هفته مشخص شد عضله مشخصي كه داوطلبان روي آن تمركز كرده بودند 13 درصد قوي تر شده است.
۲ – تمركز كردن
توجه داشتن (تمركز كردن) يك فرآيند بسيار پيچيده ذهني است. اما متاسفانه در صورت بروز مشكل در اين موارد، هيچ درمان خاصي براي افزايش تمركز وجود ندارد. فقط چند روش وجود دارد كه آن را پيشرفت مي دهند. اولي افزايش سطح تحريك پذيري است. قسمت مربوط به تمركز در مغز، توسط دوبامين هاي انتقال دهنده عصب ها و نوروآدرنالين ها كنترل مي شود، پس افزايش سطح دوپامين مي تواند سطح تمركز شخص را بالا ببرد. يكي از روش هاي افزايش دوپامين استفاده از داروهاست كه در اين بين ريتالين از شهرت بيشتري برخوردار است. كافئين هم مي تواند موثر باشد، اما اگر شخصي بخواهد بدون دارو اين كار را انجام دهد، بايد غذاي مناسب بخورد، به ميزان كافي بخوابد و بسيار نرمش كند.
روش دوم دوري گزيدن از چيزهايي است كه به يكباره باعث شوكه شدن مي شوند. براي نمونه، تحقيقات نشان مي دهند اگر زنگ تلفن به يكباره باعث ترساندن شما يا به هم زدن تمركز شما شود 15 دقيقه لازم است تا دوباره به تمركز پيشين دست يابيد.
موسيقي هم مي تواند به شما كمك كند به شرطي كه به قطعه اي موسيقي  گوش بدهيد كه گوش شما با آن آشناست.
راه هاي بسيار ديگري هم در سطح جامعه وجود دارد. همه ما در طول تحصيل بارها با اين جمله آموزگارانمان مواجه شده ايم: «حواس ها اينجا!» اين يكي از ساده ترين روش هاي جلب توجه ديگران و در نتيجه واداركردن آنها به تمركز در مورد موضوع خاصي است كه تاثير بسيار زيادي هم دارد و حتي در اكثر مراكز تربيت معلم دنيا به دانشجويان توصيه مي شود هنگامي كه مي خواهند مسئله مهمي را در كلاس مطرح كنند حتما از جمله مشابهي استفاده كنند.
۳ – باز خورد مثبت
يكي از روش هاي بهبود و تاثير گذاري مثبت بر روند فعاليت مغز، روشي اسرارآميز براي كنترل فكر است كه به نظر مي رسد قدرت مغز را تقويت مي كند. هيچ كس به درستي نمي داند كه اين روش چگونه كار مي كند و بازگويي انجام آن هم به همان نسبت دشوار است. اين روش، تمركز يا احساس آرامش كردن يا چيزي شبيه آن است، در واقع فراتر از فعاليت مغزي است. اين روش، باز خورد عصبي (neuro feedback) نام دارد و به آرامي در حال جلب وجهه علمي است.
بازخورد عصبي از درمان باز خورد زيستي كه در دهه 1960 بسيار محبوب بود نشات گرفته است. بازخورد عصبي ميزاني از وجوه ظاهرا غير قابل كنترل فيزيولوژي انسان را به او نشان مي دهد و او را تحريك مي كند كه آنها را تغيير دهد. طي اين عمل بسياري از بيماران به طور شگفت آوري متوجه مي شوند كه اين كار را مي توانند انجام دهند، اما فقط تعداد كمي از آنها مي توانند در مورد نحوه عمل آن صحبت كنند.
چندين سال پيش، اين روش در مورد مغز هم به كار رفت و به طور ويژه امواج مغزي توسط ثبت نوار مغزي يا اي. اي.جي ثبت شد. اولين اقدام به منظور تقويت اندازه موج آلفا انجام گرفت، موجي كه در هنگام آرامش و آسايش ذهني ما افزايش مي يابد. آنها از افراد خواستند فقط با استفاده از ذهنشان خودرويي را وادار كنند كه سريع تر عمل كند. خيلي ها براي انجام اين كار تلاش كردند، نتيجه اينكه آنها پس از چندي هوشيارتر از قبل شدند و براحتي روي موضوع ديگري تمركز مي كردند.
اين اقدامات موفق اوليه، ديگران را هم براي استفاده از اين درمان ترغيب كرد و بازخورد عصبي بزودي پر طرفدار  شد. در حال حاضر شواهد و مدارك علمي زيادي در دست است كه نشان مي دهد اين روش كارايي خوبي دارد. در مواردي مانند صدمات مغزي، افسردگي ها، صرع، اضطراب هاي شديد و .... بيماران زيادي با اين روش به پيشرفت هايي دست يافته اند كه با روش هاي ديگر قابل مقايسه نيست.
در ادامه بررسي روي اين روش اين بار محققان به جاي نوار مغزي از اسكنرهاي پيشرفته مغزي استفاده كردند. اسكنرها به افراد اجازه مي دهند فعاليت بخش  هاي مشخصي از مغز را ببينند و كنترل كنند. محققان در دانشگاه استانفورد نشان دادند، مي توانند با مشاهده فعاليت مركز درد مغزشان، ياد بگيرند كه چگونه آن را كنترل كنند.
اين روش فقط به كلينيك ها مربوط نمي شود. جان گروزيلير از كالج سلطنتي لندن طي تحقيقي نشان داده است كه مي تواند حافظه دانشجويان پزشكي را افزايش دهد و آنها را پيش از امتحانات آرام كند، تاثير اين روش همچنين روي موسيقيدان ها و بالرين ها اثبات شده است و روي جراح ها و خواننده هاي اپرا هم در حال آزمايش است. از اين روش براي كارهاي بسيار ديگري هم مي توان استفاده كرد، مانند جرات بخشيدن به افراد خجالتي، افزايش خلاقيت  و ... .همه مطالبي كه گفته شد تنها قطره اي است در برابر درياي اطلاعاتي كه بشر تاكنون در مورد مغز كشف كرده است و چيزهايي كه بشر در مورد مغز خود مي داند و در برابر چيزهايي كه در مورد مغز نمي داند، دانه  شني است در برابر تمام صحراهاي جهان. همه اينها شگفت انگيزي و خارق العادگي مغز را نشان مي دهد. شايد روزي علم بشر بتواند تمام اسرار مغز را كشف كند.

خبر
003855.jpg
لشكر روبات ها
جيمز مك لوركين كه يكي از دانش آموخته هاي انستيتو فن آوري ماساچوست( ام آي تي) است مي خواهد در حدود۲۰روبات كوچك چرخدار بسازد كه ماموريت هاي هماهنگ و گروهي از پيش تعيين شده اي را انجام دهند.
پروژه او اگر به موفقيت بينجامد، اولين پروژه اي خواهد بود كه در آن چندين  روبات براي كارهاي گروهي مشترك طراحي خواهند شد. مك لوركين خود عنوان مي كند كه مي توان از اين روبات ها در منازل، فضا يا حتي ميدان هاي جنگ استفاده كرد.
در مرحله بعد، قرار است 40 روبات با ماموريت مشترك ساخته شود تا در يگان هاي امنيتي مرزها و فرودگاه ها از آنها استفاده شود.
پروژه هايي كه در آنها روي چند روبات براي انجام فعاليت گروهي مشترك كار مي شود، مي تواند اولين گام براي روباتيزه كردن جوامع انساني باشند. قبلا كار روي اين موضوع چندان جدي گرفته نمي شد و تنها مورد را مي توان روبات هاي موزيسين هوندا در سال 2004 و سال جاري عنوان كرد. اين روبات ها مي توانند با برنامه ريزي هاي بسيار پيشرفته يك موسيقي اركسترال را در مقياس كوچك اجرا كنند. البته اين روبات ها به صورت منفرد توانايي هاي فوق العاده اي دارند به گونه اي كه يكي از آنها سال گذشته اركستر سمفوني ژاپن را در اجراي يكي از سمفوني هاي بتهوون رهبري كرد.
003858.jpg
جمع آوري لپ تاپ هاي اپل
شركت كامپيوتري اپــــل و كميسيون امنيت محصولات مصرف كنندگان آمريكا به تازگي براي دومين بار در سال تصميم گرفته اند 128هـــزار باتري لپ تاپ هاي شركت اپل را جمع آوري كنند.
اين جمع آوري شامل مدل هاي A1061، A1078 و A1079 مي شود. اكثر اين مدلها لپ تاپ هاي 12 و 15 اينچ و كامپيوترهاي 15 اينچ G4 هستند كه از اكتبر تا ماه مي در سراسر دنيا به فروش رسيده اند.
دليل جمع آوري اين لپ تاپ ها نقص باتري آنهاست. اين با تري  ها پس از مدتي كاركردن داغ شده و موجب آتش گرفتن دستگاه مي شوند. تاكنون 6 مورد آتش سوزي به اين علت گزارش شده است.
اپل سازنده اين باتري ها را شركت شيميايي LG كره جنوبي معرفي كرده است. پيش از اين در ماه آگوست هم مشكل مشابهي در مورد لپ تاپ هاي شركت اپل پيش آمده بود كه سازنده باتري هاي آن سري از لپ تاپ ها هم LG بود.
تحليلگران پيش بيني مي كنند اگر شركت LG مشكلات باتري هاي خود را بزودي برطرف نكند، شركت اپل قرار داد خود را با اين شركت فسخ خواهد كرد.
003864.jpg
خطر زباله هاي الكترونيك در چين
ميليون ها تن زباله الكترونيك سمي كه از سراسر دنيا جمع آوري شده و در چين دفن مي شوند مردم و محيط زيست اين كشور را تهديد مي كند طبق آخرين مطالعات انجام گرفته در هر ساعت، در جهان 4 هزار تن زباله هاي الكترونيك يعني معادل وزن 1000 فيل توليد مي شود كه مخرب ترين عامل محيط زيست به شمار مي رود. در اين ميان بيشترين دفن زباله ها در چين به صورت غير قانوني اتفاق مي افتد. بخشي از اين زباله ها مربوط به خود چين هستند، اما قسمت اعظم آنها از آمريكا، اروپا و ژاپن به اين كشور قاچاق مي شوند.
كارگران براي دفن اين زباله ها ابزار و ماشين آلات مخصوصي ندارند و در حين كار در تماس مستقيم با آنها هستند و همين امر باعث انتقال مواد شيميايي بسيار سمي به بدن آنها مي شود.
رابطه شاهراه ها با شدت آسم كودكان
به تازگي نتيجه يكي از تحقيقات مربوط به آسم كودكان در آمريكا،  يافته هاي جديدي را در مورد آسم نشان داده كه بسيار نگران كننده است.
اين تحقيق مشخص ساخته است طي يك سال، كودكاني كه در فاصله 75 متري بزرگراه ها زندگي مي كنند 50 درصد بيشتر از كودكاني كه حداقل فاصله محل سكونت آنها با بزرگراه ها 300 متر است، نشانه هاي آسم را از خود بروز مي دهند.راب مك كانل، مسئول اين پروژه، اما قضيه را بسيار جدي تر مي داند. او معتقد است اين تنها تاثير بزرگ راه ها بر كودكان است و اگر تاثيرات منفي ترافيك هاي محلي از قبيل ترافيك هاي مركز شهر و اطراف مدرسه را هم به آن اضافه كنيم با يك بحران مواجه مي شويم. او همچنين اضافه مي كند: «اين يك مشكل بالقوه بهداشتي است، چون كودكان بسيار زيادي وجود دارند كه نزديك بزرگراه ها و راه هاي اصلي زندگي مي كنند.»در اين تحقيق 5هزار كودك 5 تا 6 ساله كه نزديك شاهراه هاي كاليفرنياي جنوبي (بزرگراه ها، جاده هاي بين شهري، آزاد راه ها و  ورودي و خروجي هاي آنها) زندگي مي كردند شناسايي شدند و فاصله دقيق محل سكونت آنها با شاهراه هاي موردنظر اندازه گيري شد و طي يك سال علائم بيماري آسم در اين كودكان ثبت و با كودكان ديگري كه در مناطق شهري ديگر زندگي مي كردند مقايسه شد.

با فرزانگان
ابونصر فارابي
003861.jpg
ابونصر محمد فارابي، فيلسوف بزرگ اسلام، به سال 260 هجري در فاراب به دنيا آمد و در سال 339 هجري در دمشق درگذشت. فارابي به ثروت و زينت دنيوي بي ميل بود و به امر مسكن و پيشه توجهي نداشت و غالب اوقات خويش را در تنهايي مي گذراند.
فارابي شرح هاي بسياري از كتب مختلف، بخصوص بر آثار ارسطو داشت و به همين سبب او را معلم ثاني مي خوانند و در مقام بعد از ارسطو قرار داده اند. فارابي مانند همه دانشمنداني كه در تمدن اسلامي عنوان فيلسوف داشته اند از همه علوم عهد خود مطلع و در آنها صاحب تصانيفي بوده است.
اطلاعات وي در رياضيات بسيار خوب ولي در طب متوسط و در موسيقي عالي بود. ابونصرمحمد فارابي در حدود صد تاليف دارد.
فارابي و سيف الدوله
فارابي همواره خود را به جامه هاي تركستاني مي آراست و هر كجا وارد مي شد با همان لباس بود. وقتي وارد مجلس سيف الدوله كه دانشمندان هر فن حضور داشتند- شد؛ سرپا ايستاد. سيف الدوله كه مرد ناشناسي را به لباس تركستاني ديد، گفت:  بنشين. فارابي گفت: در محلي كه مناسب من است بنشينم يا محلي كه جايگاه توست؟
سيف الدوله گفت:  در محلي كه مناسب خودت است بنشين.فارابي جمعيت را شكافت تا كنار جايگاه سيف الدوله رسيد و خود در محلي كه سيف الدوله قرار داشت، نشست؛ چنانچه وي را از جايگاهش كنار زد و براي وي ايجاد مزاحمت كرد.
سيف الدوله چندين غلام زر خريد داشت كه با آنها به زبان مخصوصي (كه ديگران نمي فهميدند و در مواقع ضروري گفت وگو مي كرد) گفت:  اين مرد،  حرمت ما را نگاه نداشت و رعايت موقعيت مارا نكرد و با كمال بي ادبي كنار ما قرار گرفت و ايجاد مزاحمت كرد. اينك از او سئوالاتي خواهيم كرد. هرگاه پاسخ ما را آنچنانكه شايسته است نداد او را از پاي درآوريد.
فارابي به همان زبان پاسخ داد: اي امير، شكيبايي ورز كه كارها در گرو سرانجام هاي خودند. سيف الدوله از اينكه فارابي فهميد و دانست شاه درباره او چه تصميمي دارد به شگفت آمده، گفت: آيا از اين طرز سخن اطلاع داري؟
گفت: آري در كمال خوبي و علاوه براين با هفتاد زبان ديگر آشنا هستم.
سيف الدوله بي نهايت تعجب كرد. فارابي در حضور سيف الدوله با علمايي كه حضور داشتند و در فنون مختلف مهارت داشتند به گفت وگو پرداخت و بر همه پيروز شد تا به جايي كه سكوت، سراسر مجلس را فرا گرفت و حاضران به نگارش بيانات او پرداختند.
ساعتي بعد سيف الدوله حاضران را مرخص كرد و با فارابي به گفت وگو پرداخت و از وي پرسيد: آيا تمايل به نوازندگي داري؟ فارابي گفت: آري.
سيف الدوله دستور داد تا همه نوازندگان حضور يافته و هر كس در هر فن كه استاد بود، به نواختن پرداخت. هر كدام به نواختن يكي از آلات موسيقي مي پرداخت، فارابي ايراد به جايي مي گرفت. سپس از ميان چنته اي كه همراه داشت چند آلت موسيقي بيرون آورد و آنها را به هم متصل كرد و طرحي نواخت كه حاضران را به خنده درآورد. سپس وضع آنها را عوض كرده طرح ديگري نواخت كه حاضران و دربانان همه به خواب رفتند.

علمي
ايرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
درمانگاه
سفر و طبيعت
طهرانشهر
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  درمانگاه  |  سفر و طبيعت  |  طهرانشهر  |  علمي  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |