چهارشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۸۴ - - ۳۷۱۳
نور خورشيد براي پيشگيري از پوكي استخوان كافي نيست
هورموني به نام ويتامين D
003882.jpg
عكس: گلناز بهشتي
طبق اعلام سازمان بهداشت جهاني در سالهاي آينده بين 50 تا 75 درصد شكستگي هاي لگن در اثر پوكي استخوان در آسيا اتفاق مي افتد.بايد به فكر حل اين مشكل در ايران باشيم چرا كه در آينده اين بيماري در كشور به لايه هاي بيشتري از جمعيت سرايت خواهد كرد
عاصفه اله وردي
هميشه در كتاب هاي درسي خوانده بوديم كه ويتامين D از طريق نور مستقيم آفتاب تامين مي شود ، به خاطر همين مادران امروزي در شهرها بيش از حد نگران كودكان خود هستند ، غافل از اينكه كودكان روستايي هم با وجود تابش هاي مستقيم آفتاب روي پوست خود از كمبود ويتامين D رنج مي برند. ويتامين D در اصل هورموني است كه باعث نشستن كلسيم در استخوان ها مي شود. علاوه بر اين نقش هورموني آن در جلوگيري از بسياري از سرطان ها بتازگي به اثبات رسيده. پاي صحبت دكتر آرش حسين نژاد ، از محققان موفق مركز تحقيقات غدد دانشگاه علوم پزشكي تهران نشسته ايم.سالها تصور حاكم بر ذهن متخصصان ايران اين بود كه در كشور آفتابخيز ايران توليد بيشترين ميزان ويتامين D در بدن از اين طريق ممكن خواهد بود. همه تصور مي كردند كشورهاي آفتابخيز نيازي به جذب ويتامين D به صورت خاص ندارند و متخصصان با تكيه بر اين اعتقاد اين مسئله را مورد اغماض عميقي قرار دادند.
اما اولين جرقه ها در سال 1379 ذهن محققان را به خود مشغول داشت. متخصصان غدد به جنب و جوش افتادند تا طرح جامع پيشگيري و درمان استئوپروز را در ايران آغاز كنند. برنامه هاي اين پروژه در 4 استان شروع شد و شهرهايي مثل شيراز ، تبريز ، بوشهر و تهران را درگير كرد.
دكتر حسين نژاد مي گويد: «نمونه ها يا خوشه هايي از هرشهر با حدود 1200 نفر انتخاب شدند كه سنين حدود 20 تا 75 سال داشتند. در اين افراد ميزان ويتامين D ، كلسيم و فسفر در استخوان ها اندازه گيري و آزمايش هاي تكميلي ديگري هم براي تعيين ميزان تراكم استخوانشان در نظر گرفته شد. نتايج اين آزمايش ها چيزي نبود جز اثبات كمبود ويتامين D و درصد بالاي پوكي استخوان در يك طيف جمعيتي و آنچنان دور از انتظار بود كه محققان را به فكر انداخت تا يك تحقيق اساسي پيرامون اين مسئله طرح كنند.»
نتايج نشان مي داد كه از هر دو مرد بالاي 50 سال يك نفر دچار پوكي استخوان بود و در مورد زنان اين آمار به 70 درصد رسيد ، يعني از هر 3 زن بالاي 50 سال ، 2 نفر درصدي از پوكي استخوان را نشان مي دادند.
بعد از كار روي عوامل مرتبط با اين بيماري ، مهمترين آنها كمبود كلسيم و ويتامين D تشخيص داده شد. در تهران 80 درصد كل افراد كمبود ويتامين D داشتند و در بهترين شهرها اين رقم حدود 40 تا 50درصد بود.
ويتامين D معضل جهاني
بعد از انجام اين بررسي در كشورهاي مختلف ، متخصصان به اين باور رسيدند كه اين معضل تنها مربوط به كشور ما نيست و حتي در كشورهاي آفتابخيز ديگر مثل تركيه ، عربستان ، كويت و كشورهاي اطراف هم اين مشكل وجود داشته است و عموما كشورهاي حوزه درياي مديترانه درگير اين مشكل بودند. اين مسئله در خانم هاي مسن تر و در سنين باروري مشكلي برجسته تر به نظر مي رسيد. بررسي انجام شده در اروپا ، آمريكاي شمالي ، استراليا و ... تاييد  كرد كه مردم در اين كشورها هم دچار كمبود ويتامين D و بيماري هاي ناشي از آن هستند. بنابراين اپيدمي كمبود ويتامين D به عنوان يك معضل جهاني در سالهاي 2003 و 2004 در مجامع بين المللي و منابع معتبر علمي مطرح شد.
دكتر حسين نژاد مي گويد: «خيلي ها معتقد بودند كه آفتاب، اثربخشي دقيقي كه مورد انتظار بوده ، نداشته است. شايد به علت آلودگي هوا ، از برخورد اشعه مفيد خورشيد به بدن جلوگيري مي شود يا گفته مي شد شايد در سنين بالاتر ، سنتز پوستي كه بايد انجام مي شده ، كافي نبوده يا شايد آفتاب  گرفتن از پشت شيشه، اثربخشي مفيد نهايي را دربر نداشته است.
در مجموع آفتاب  گرفتن در بهترين شرايط هم ميزان اشعه مطلوب را هرگز به بدن ما نخواهد رسانيد. از همه مهمتر در رژيم غذايي اكثر نقاط ايران چيزي حدود 15 درصد ويتامين D تامين مي شود ، يعني چيزي حدود يك ششم ميزان واقعي آن. اگر تخم مرغ را به عنوان يك غذاي سرشار از ويتامين D در نظر بگيريم ، 25 واحد ويتامين D دارد و به طور متوسط روزانه با مصرف 8 عدد تخم مرغ ، ويتامين D موردنياز بدن تامين مي شود. طبق بررسي ها ، محققان در همه جوامع به نوعي نقص در رژيم غذايي رسيدند.
غني سازي آخرين راهكار
در بسياري از كشورها طبق بررسي ها ، رفع كمبود ويتامين D را از طريق غني سازي مواد غذايي انجام داده اند. به عنوان مثال در آمريكاي شمالي 80 سال از برنامه هاي غني سازي اجباري شير مي گذرد و مشكل از اين طريق رفع شده. در كشورهاي اسكانديناوي ، سوئد ، نروژ ، دانمارك و ... هم اين غني سازي انجام شده است ، اما در كشورهاي جنوب اروپا مثل اسپانيا ، ايتاليا و ... غني سازي اجباري نبوده ، اما محصولات غني شده در اين كشورها وجود دارد. به عنوان مثال فرانسه 6 محصول غني شده با ويتامين D دارد. مطالعه جديدي كه در فاصله سالهاي 2004-2003 در 11 كشور اروپايي انجام شده، نشان داد كه اين مسئله در اروپاي شمالي هميشه بغرنج تر از اروپاي جنوبي بوده است و دليل اصلي آن تابش محدود آفتاب در اروپاي شمالي است . اما بعد از اجراي برنامه هاي غني سازي ، منحني ها برعكس شد ، يعني در جنوب اروپا درصد بيشتري از افراد دچار كمبود ويتامين D بودند و آفتاب نتوانست اين كمبودها را برطرف كند.
دكتر حسين نژاد مي گويد: «اين دقيقا اتفاقي بود كه در كشور ما هم رخ داد. ما سالهاي سال تكنولوژي غني سازي مواد غذايي را ناديده گرفتيم ، به اميد اينكه نور خورشيد مي تواند ويتامين D بدن را تامين كند ، اما مستقيما با موارد بيماري به شكل گسترده مواجه شديم. اين در حالي بود كه كسي گمان نمي كرد در كل آسيا چنين مشكلي قابل رويت باشد...»
توجه به پوكي استخوان علت هاي بسياري دارد. در حالي كه اميد به زندگي از 60 سال به 70 تا 80 سال رسيده و جمعيت مسن جهان رو به افزايش است، پوكي استخوان هم در سنين بالاتر ، بيشتر ديده مي شود كه به عنوان يك زنگ خطر براي ما مطرح است ، در حالي كه 50 درصد جمعيت ما در سالهاي اخير ، جمعيت جوان كشور هستند ، ولي در 10 تا 20 سال آتي ، جمعيت جوان پا به سنخواهند گذاشت و با توجه به مهار رشد جمعيت، درصد بيشتري از جمعيت كشور را سالمندان تشكيل خواهند داد كه مطمئنا پوكي استخوان يكي از عمده مشكلات آنها خواهد بود.
اين درحالي است كه سازمان بهداشت جهاني اعلام كرده است كه در سالهاي آينده بين 50 تا 75 درصد شكستگي هاي لگن در اثر پوكي استخوان، در آسيا اتفاق مي افتد. دكتر حسين نژاد مي گويد: «براي حل اين مشكل بايد از امروز به فكر بود، چون تا امروز كه اين معضل در جامعه ما براي 10 درصد جمعيت كه سالمندان بودند مشكل ايجاد مي كرد، قرار است به لايه هاي بيشتري از جمعيت سرايت كند و چون برنامه هاي دقيقي براي پيشگيري از بروز آن براي جمعيت جوان تدوين شد، اين مسئله به شكل جديد تري رخ مي نمود.»
اين مشكل از جهت ديگري هم مهم جلوه مي كند، در سالهاي گذشته ويتامين  D را فقط به عنوان يك نوع ويتامين مي شناختند كه در متابوليسم استخواني اثر دارد و در نهايت درسالهاي پيري باعث پوكي استخوان خواهد شد، اما اخيرا نقش هورموني ويتامين D در بدن شناخته شد، اين هورمون در تمام بدن گيرنده دارد، از جمله پوست، مغز، خون و تقريبا هر نقطه اي كه فكر كنيم. طبق بررسي هاي انجام شده، ويتامين D با سرطان هاي مختلف در ارتباط است بخصوص سرطان هاي پستان در خانم ها و پروستات در مردان و ثابت شده كه در جوامع با كمبود ويتامين  D اين سرطان ها هم شايع تر است. دكتر حسين نژاد مي گويد: «آمار بسياري از اين سرطان ها، در سالهاي اخير بالاتر رفته است، از جمله سرطان دستگاه گوارش، سرطان هاي پستان و پروستات و اين نشان مي دهد كه مي توان با برنامه هاي پيشگيري در مورد كمبود ويتامين D (غني سازي مواد غذايي) از اين بيماري خطرناك كه در سنين جواني و ميانسالي، فرد را تحت تاثير قرار مي دهد، جلوگيري كرد.»
از طرفي، ويتامين D در رشد فيزيكي و بلوغ فكري موثر است، به اين شكل كه ثابت شده در دختران در سنين مدرسه مي تواند رشد فيزيكي و طول قد را تحت تاثير قرار دهد.
طبق مطالعه اي كه در كشور چين انجام شد، كودكان در سنين مدرسه كه ويتامين  D كافي دريافت كرده اند، از رشد قدي نسبتا مطلوبي برخوردار بوده اند.
مطالعه اي كه روي بيماران مبتلا به ديابت انجام شد، روشن كرد مادراني كه در دوره بارداري ويتامين  D كافي دريافت مي كنند، در چهار سال اول زندگي نوزاد خود ويتامين D كافي به آنها مي رسد 50 درصد احتمال ابتلا به ديابت كمتري دارند، درواقع شيوع ديابت نوع اول در چنين شرايطي به نصف ميزان خود مي رسد.
از لبنيات در حد كافي استفاده كنيم
جالب اينكه با وجود تمام اين اشكالات، ويتامين D از طريق مكمل ها يا غذاهاي غني سازي شده به راحتي قابل دسترسي است. به همين علت، طبق يك طراحي، مركز تحقيقات غدد دانشكده علوم پزشكي تهران بر آن شد تا تحقيقي روي تكنولوژي غني سازي مواد غذايي در ايران انجام دهد. اين تحقيق كه در سالهاي 80 تا 83 صورت گرفت، به عنوان اولين محصول، لبنيات را انتخاب كرد كه سرشار از كلسيم است.  هدف اصلي، افزودن كلسيم و ويتامين D به اين مواد بود، در حالي كه مواد غذايي موجود، يك ششم نياز ويتامين D و 60 درصد كلسيم مورد نياز بدن را برآورده مي كرد.
دكتر حسين نژاد مي گويد: «يكي از علت هاي اين كمبود،  عدم استفاده مطلوب از لبنيات است در حالي كه پزشكان استفاده از 2 تا 3 ليوان شير در روز را توصيه مي كنند، در اغلب موارد افراد، كمتر از اين ميزان مصرف مي كنند. انتخاب لبنيات به اين علت بود كه ما مي بايست منابع سرشار از كلسيم داشته باشيم و آنها را از نظر ويتامين D غني كنيم و در كنار آن ترويج فرهنگ مصرف لبنيات را داشته باشيم. بين سالهاي 80 تا 83 تكنولوژي غني سازي، روي خط توليد كارخانه ها قرار گرفت.»
افتتاح آزمايشگاه غذا و دارو در اين مركز به عنوان اولين آزمايشگاهي كه كنترل و ارزيابي كيفي ويتامين  D را در مواد غذايي به عهده دارد، از جمله اقدامات بعدي بود.
در مرحله بعد شير غني شده با ويتامين  D، در گروه هاي 2 تا 98 سال مورد آزمايش قرار گرفت تا اثربخشي آن به طور قطعي مورد آزمايش قرار بگيرد. در اين گروه ها مشخص شد كه يك دوره سه ماهه استفاده از شير غني شده نسبت به شير ساده،  مي تواند كمبود ويتامين D را از 60 درصد به 10درصد برساند، يعني تا 6 برابر، وضعيت ويتامين D را در خون بهبود داده و به همين ترتيب فاكتورهاي رشد استخوان را هم تحت تاثير قرار بدهد.
غني سازي براي هر نفر در يك روز فقط 4 تومان هزينه برمي دارد. به اين ترتيب، غني سازي عملا هيچ نوع هزينه اضافه اي روي مواد غذايي ندارد. دكتر حسين نژاد مي گويد:  «پروژه هاي ديگري در همين زمينه در جريان است كه در مادران باردار كمبود ويتامين D را ارزيابي مي كند و نشان مي دهد كمبود ويتامين D در سنين باروري هم كاملا قابل تشخيص است. توصيه به استفاده از ويتامين D در چارچوب مشخص، مي تواند جلوي عواقب خطرناك احتمالي را بگيرد، اما چون اين ويتامين محلول درچربي است، مصرف بيش از حد آن هم مي تواند مشكلاتي را دربرداشته باشد.»

راه جديد تشخيص بيماري هاي ژنتيك
استخراج DNA جنين از خون مادر
003891.jpg
مهندس محمدرضا جبلي - يك آزمايش ساده خون اكنون قدرت رديابي ژن بيماري تالاسمي بتا در جنين در حال رشد را داراست.
مبدعان اين روش معتقدند اين فن آوري براي گستره وسيعي از ساير بيماري ها نيز قابل كاربرد بوده و نياز به انجام روش هاي سخت تر مانند آمنيوسنتز را مرتفع مي سازد.
به گفته يك متخصص بيولوژي مولكولي در بيمارستان زنان دانشگاه بازل در سوئيس، روش غربالگري خون مادر، از گذشته براي تعيين وجود بيماري وراثتي در جنين شناخته شده بود اما غربالگري هاي قبلي تنها قادر به شناسايي اختلالات عمده كروموزم هاي جنين مانند سندروم داون بودند. امروزه پزشكان از آمنيوسنتز براي شناسايي موتاسيون يك ژن منفرد مانند تالاسمي بتا بهره مي برند. در اين آزمون،  سوزني از ناحيه شكمي وارد رحم مادر شده و نمونه اي از مايع آمنيوتيك را خارج مي كند. مشكل اينجاست كه روش فوق در يك درصد مواقع، موجب بروز صدمه جزئي، كلي يا حتي مرگ جنين مي شود.
بنابر يافته جديد محققان تيم پروژه، مقادير بسيار كم از قطعات DNA جنين را مي توان در خون مادر رديابي و جداسازي كرد. با اين روش، موتاسيون هاي منفرد ژن هاي DNA نوزاد قابل شناسايي مي شود.
تفكيك اندازه ها
محققان، نمونه خون 32 زن از ناحيه جنوب ايتاليا را كه در هفته دوازدهم بارداري بودند تهيه كردند. براساس سوابق ژنتيك و فاميلي، كودكان اين زنان در معرض خطر ابتلا به بيماري تالاسمي بتا بودند.سال گذشته تيم پروژه دريافته بود كه قطعات DNA متعلق به مادر بسيار طولاني تر از قطعات DNA جنين وي هستند. اگرچه جريان خون مادر و جنين به طور مستقيم با هم تماس اختلاطي ندارند، اما روزانه حدود 8گرم از بافت جفت به جريان خون مادر ريزش مي كند و DNA جنين نيز از همين طريق به مسير گردش خون مادر راه مي يابد.
در اين مرحله،  محققان DNA مادر و جنين موجود در نمونه هاي خون را به روش الكتروفورز از هم جدا ساختند. در نهايت، كوچك ترين قطعات الكتروفورز شده،  كاملا متعلق به جنين بوده و به دانشمندان اين امكان را داد كه وجود يا فقدان موتاسيون تالاسمي بتا را در 8/93 درصد از موارد بدرستي شناسايي كنند.نتايج تفصيلي در مجله جامعه پزشكي آمريكا (JAMA) ارائه شده است.
صفت مغلوب
ژن عامل تالاسمي بتا، مغلوب است. لذا اين امكان وجود دارد كه هر يك از والدين داراي يك نسخه ژن جهش يافته باشند بدون آنكه به اين بيماري مبتلا نشوند، اما در صورتي كه كودك آنها از هر كدام از والدين، يك نسخه ژن جهش يافته و معيوب را دريافت كند، آنگاه به اين بيماري مبتلا خواهد شد. تاكنون بيش از 200 نوع جهش شناسايي شده كه هر تركيبي از آنها موجب بروز تالاسمي بتا خواهد شد.به رغم وجود تفاوت بين اندازه قطعات DNA مادر و جنين،  هميشه اين احتمال هست كه DNA منسوب به جنين، در واقع متعلق به مادر بوده باشد، لذا در صحت امر شناسايي اختلالات ژنتيك خلل وارد شود. محققان همواره در جست وجوي شواهدي مبني بر موتاسيون قطعه DNA مورد نظر از ناحيه پدري برمي آيند.در حالتي كه والدين دقيقا داراي موتاسيون هاي مشابهي باشند،  اين روش آزمون قابل كاربرد نيست اما محققان اميدوارند با مطالعات بيشتر بر اين مسئله نيز فائق آيند.
دير مركز ژنتيك انساني دانشكده پزشكي دانشگاه بوستون در ماساچوست اشاره مي كند كه حتي روش آمنيوسنتز نيز نيازمند آزمايش خون والدين است تا برخي موتاسيون هاي موضعي مشخص شود. البته وي اشاره مي كند كه ابتدا بايد روش هاي جديد، كارايي خود را در برابر روش هاي تثبيت شده قبلي ثابت كنند.
اكنون محققان در تلاش براي توسعه اين تكنيك در شناسايي بيماري Cystic Fibrosis و اختلال متابوليك موسوم به Tay-Sachs هستند كه مي تواند موجب انواع عقب ماندگي هاي ذهني و حتي مرگ شود.

يافته ها
آهنربا امواج افسردگي را جذب مي كند
روش تجربي جديد مي تواند افسردگي را در مدت 6 هفته درمان كند. به مدت 10سال مارتافرانكو آنقدر افسرده بود كه به گفته خودش نمي توانست از بوي گل يا جوك هاي برنامه هاي طنز تلويزيون لذت ببرد. مي گويد: «چندين بار خودكشي كردم، ولي حس مي كردم ارزش ندارد براي آن بميرم. وضعم آنقدر خراب بود.» او بعضي از روزها از شدت افسردگي نمي توانست از رختخواب بيرون بيايد. او داروهاي ضد افسردگي را امتحان كرد، ولي بي فايده بود تا اينكه مطالبي درباره روش درماني جديد دكتر سارا ليزانباي در مركز پزشكي دانشگاه كلمبيا در نيويورك خواند. اين روش جديد تحريك مغناطيسي ترانس كرانيال TMS نام داشت كه در آن منابع قدرتمندي از انرژي الكترومغناطيسي را مستقيما روي جمجمه قرار مي دادند. اين درمان براي هر كسي موثر نبود، ولي به گفته دكتر ليزانباي اين قدرت را داشت كه اميدواري به بهبود را وقتي ساير درمان ها شكست مي خورند براي بيمار به همراه داشته باشد و اين دستاورد بسيار مهمي محسوب مي شود.
TMS از الكترومغناطيس ها و آهنرباهاي الكتريكي براي ارسال مستقيم پالس به قسمت چپ مغز استفاده مي كند. سمت چپ مغز مسئوليت كنترل خلق را به عهده دارد. در بيماران افسرده، بعضا فعاليت كمتري در اين سمت مغز مشاهده مي شود. آهنرباها جريان الكتريك ايجاد مي كنند كه سلول هاي مغز را وادار به فعاليت مي كند. اين فعاليت چيزي شبيه انفجار است. دكتر آلوارو پاسكوال لئوني از دانشكده پزشكي بوستون  كه اين روش درماني را به كار مي برد مي گويد: «اين درمان مثل جرقه زدن يك سيم، يا جهش سريع خودرو بعد از استارت زدن است، چون منابع انرژي يك دفعه تخليه مي  شوند.» در حالي كه TMS مي تواند باعث تيك عصبي شود، پزشكان معتقدند اين روش بي خطر و بدون درد است. خانم فرانكو مي گويد: «اين درمان شادي را به زندگي او بازگرداند و زندگي زناشويي اش را نجات داد.» او مي گويد:«خورشيد روشن تر به نظر مي رسد و مزه غذاها فرق كرده. من حالا مي توانم مزه واقعي غذاها را حس كنم، اين فوق العاده است. »
TMS هنوز در مرحله تحقيقاتي است و توسط مراكز ذيربط براي استفاده عمومي مورد تاييد قرار نگرفته است. بيماران عمدتا به مدت چند هفته تحت درمان قرار گرفته و اگر اين روش موثر واقع شود، افسردگي تا ماه ها برطرف خواهد شد. البته خانم فرانكو با يك بار درمان به طور كامل مداوا شد، ولي مي گويد كه اگر لازم باشد حاضر است دوباره از اين روش استفاده كند.
«نانوبلورها» براي شناسايي جهش هاي ژنتيك
محققان دانشگاه ايالتي «آريزونا» در آمريكا از نانوبلورها براي شناسايي جهش هاي ژنتيك استفاده كردند. به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، در اين روش از يك الگوي زيست  الكترونيك براي يافتن جهش هاي نقطه اي، موسوم به پلي مورفيسم تك  نوكلئوتيدي استفاده مي شود.
در اين تحقيق دانشمندان نانوبلورهاي سولفيد روي، سولفيد كادميوم، سولفيد سرب و سولفيد مس را مورد استفاده قرار دادند. آنها هر نوع از اين بلورها را به يك تك  نوكلئوتيد حاوي يك باز خاص مانند آدنين (A)، سيتوزين (C)، گوانين (G) و تيمين (T) به ترتيب متصل كردند. بازهاي A و T و همچنين C و G به صورت مكمل به يكديگر متصل مي شوند تا جفت بازهاي مكمل (ساختار دو رشته اي DNA) را تشكيل دهند. در مرحله بعد دانشمندان اين تك بازهاي متصل به نانوبلورها را درون يك محلول حاوي زوج هاي غيرمكمل قرارگرفته روي گلوله هاي مغناطيسي وارد كردند. اين كار باعث اتصال نانوبلورها بر اساس قاعده جفت شدن بازها به نقاط غير مكمل همانند بازهاي مكمل شد، در نتيجه هر كدام از 8 نوع اتصال تك باز غيرمكمل انواع مختلفي از اتصالات نانوبلور- تك نوكلئوتيد را دريافت كرد. به عنوان مثال جهش T-G باعث جذب A-ZnS و C-CdS شد كه اين بازها خود نيز با T-CuS و G-PbS به ترتيب جفت شدند. اين عمل باعث ايجاد چهار ولتاموگرام شد.
دانشمندان انتظار دارند، هفت نوع جهش ديگر الگوهاي ولتامتري ديگري داشته باشند. در نتيجه اين كدگذاري زيست  الكتريك ، امكان شناسايي جهش ها را در يك بررسي ولتامتري ممكن خواهد ساخت.
جديد بودن اين روش در استفاده از نشان دار كردن DNA با نانوبلورها به منظور ايجاد الگوهايي با خاصيت الكتريكي متنوع و تلفيق آن با يك ابزار تشخيص الكتريك ساده، سبك، ارزان و قابل حمل و نقل است.

اتاق انتظار
جايزه «ابن سينا»
دكتر عبدالله دار، دانشمند عماني به عنوان برنده جايزه اخلاق در علم « ابن سينا» برگزيده شد. به گزارش سرويس «پژوهش» خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، كميسيون جهاني اخلاقيات دانش علمي و فن آوري به اتفاق آرا، وي را به عنوان نامزد اين جايزه به مدير كل يونسكو معرفي كرده بود. جايزه اخلاق در علم و فن آوري كه بنا به پيشنهاد ايران و با مشاركت يونسكو به نام دانشمند شهير ايراني «ابن سينا» نامگذاري شده است، هر دو سال يكبار به فرد يا گروهي كه اقدام برجسته اي در حوزه اخلاقيات علم انجام داده باشد، تعلق مي گيرد. دكتر عبدالله دار، استاد جراحي كه در حال حاضر مديريت برنامه اخلاقيات كاربردي و فن آوري زيستي دانشگاه تورنتو كانادا را بر عهده دارد، نقش موثري در پژوهش هاي مربوط به اخلاقيات علمي داشته است كه دامنه آن از مسائل سنتي چون اهداي عضو از موجود زنده تا مسائل جديدتر مانند استفاده از اعضاي حيوان در بدن انسان و ژنوميك را شامل مي شود.
اين جايزه شامل مدال طلاي ابن سينا۱۰، هزار دلار و يك هفته سفر به ايران و سخنراني در مجامع علمي و دانشگاهي كشور است.
003834.jpg
۳۰ درصد زايمان ها بصورت سزارين
رئيس بيمارستان تامين اجتماعي شهرستان اسلامشهر گفت: به طور ميانگين در سال، ضريب اشغال تخت در اين بيمارستان 80 درصد است.
دكتر سيدمجيد كسايي دهكردي در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاري دانشجويان ايران، با تاكيد بر اينكه رشد بخش درمان و بخش بستري متناسب با رشد جمعيت افزايش نيافته است، اظهار كرد: پروژه 5 هزار متري درمانگاه جهت افزايش فضاي فيزيكي بخش اورژانس آزمايشگاه راديولوژي و واحد نوار مغزي در اين بيمارستان افتتاح خواهد شد.
وي با اشاره به احداث مركز جمع آوري متكديان و درمان سرپايي و بستري آنان گفت: بيشتر اين متكديان داراي اعتياد و با مشكلات بالاي بهداشتي و عوارض احتمالي رواني، بيمارستان را با مشكل مواجه كردند.
وي با اشاره به اينكه در سه اتاق عمل بيمارستان به صورت ميانگين روزانه 37 مورد عمل جراحي انجام مي شود، افزود: جهت دريافت گواهينامه ايزو،۹۰۰۲ 405 نفر پرسنل بيمارستان مراحل آموزش را طي مي كنند.
وي با بيان اينكه زباله هاي بيمارستان در همين مكان از بين مي رود، گفت: جهت دفع بهداشتي زباله ها، يخچال سردخانه و زباله سوزي با اعتبار ريالي 130ميليون ريال در بيمارستان تجهيز و راه اندازي شده است.
كسايي تعداد پزشكان اين بيمارستان را 94 نفر عنوان كرد و افزود: گسترش فضاي فيزيكي و درماني پلي كلينيك روبه اتمام است كه به لحاظ نداشتن پزشك داروساز از ارائه خدمات دارويي در شيفت شب خودداري مي شود.
وي با بيان اينكه 30 درصد زايمان ها در اين بيمارستان بصورت سزارين انجام مي شود، گفت: بصورت ميانگين روزانه 13 نوزاد در اين بيمارستان متولد مي شود.
كنترل مخفي تغذيه كودكان آمريكايي
از اين پس و با بهره گيري از يك سيستم مخفي و كنترلي در برخي مدارس آمريكاژژ، والدين نظارت بيشتري بر چگونگي مصرف مواد غذايي و نوع غذايي كه آنها مصرف مي كنند خواهند داشت.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران و به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس، اين سيستم كنترلي و نظارتي به طور اينترنتي اعمال شده و طي آن والدين اين دانش آموزان كه اكثرا از مواد غذايي چاق كننده و فاقد ارزش غذايي استفاده مي كنند كنترل بيشتري بر روند مصرف مواد غذايي فرزندانشان خواهند داشت.
اين سيستم جديد درحالي در آمريكا مورد استفاده قرار مي گيرد كه براساس آمارهاژ، حدود 30 درصد كودكان آمريكايي از اضافه وزن رنج مي برند.
اين سيستم نظارتي پيش از اين و به طور الكترونيك طي دو سال گذشته در يكهزار مدرسه آمريكا و در بيش از 21 ايالت اين كشور مورد استفاده قرار گرفته بود.
درمان آلزايمر با آنتي بادي شتر لاما
دانشمندان علوم پزشكي اعلام كردند: مي توان از نوعي آنتي بادي  كه در بدن شترهاي لاما توليد مي شود براي درمان بيماري آلزايمر استفاده كرد. به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از شبكه  خبري بي.بي.سيژ، دانشمندان دانشگاه شوراي تحقيقات ملي كانادا در آخرين تحقيقات خود متوجه شدند كه در بدن شترهاي لاما نوعي آنتي بادي توليد مي شود كه براي مبارزه با آلزايمر بسيار مناسب بوده و در عين حال پايدارتر و كوچك تر از آنتي بادي هايي است كه در بدن انسان ها توليد مي شود. اين دانشمندان ابراز اميدواري كرده اند كه با استفاده از اين آنتي بادي ها بتوانند گام هاي جدي تري درخصوص مبارزه با بيماري آلزايمر بردارند. با اين حال كارشناسان علوم پزشكي و درماني انگليس هشدار داده اند كه اين تحقيقات در مراحل ابتدايي خود قرار دارد و هنوز بايد بررسي هاي بيشتري در اين زمينه صورت گيرد.
دانشمندان همچنين اعلام كرده اند كه حيواناتي از خانواده شترها مي توانند آنتي بادي هايي به مراتب ساده تر از آنتي بادي هايي كه بدن انسان توليد مي كنند، توليد كنند.

درمانگاه
ايرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
سفر و طبيعت
طهرانشهر
علمي
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  درمانگاه  |  سفر و طبيعت  |  طهرانشهر  |  علمي  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |