چهارشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۸۴ - - ۳۷۱۳
انتشار كتاب مجموعه عكس هاي خاتمي توسط حجت سپهوند
خاتمي به روايت تصوير
003915.jpg
در كتاب «مثل خاتمي» دو رويكرد متفاوت به چشم مي خورد. اول رويكرد ملت به خاتمي و عكس هايي از حمايت هاي مردمي در غياب خاتمي و دوم رويكرد خاتمي به ملت و حضور او در ميان مردم
مهدي طاهباز
حجت سپهوند، عكاس اجتماعي و مطبوعات چندي است كه مجموعه اي حاوي عكس هاي سيدمحمد خاتمي را در قالب يك كتاب مصور منتشر كرده است. اين كتاب شامل 126 قطعه عكس از دوران رياست جمهوري خاتمي طي سالهاي 77 تا 84 است. در اين مجموعه عكس هايي از استقبال مردم از خاتمي، حضور خاتمي در همايش ها و نشست هاي مختلف، خاتمي در ميان ديگر دولتمردان ايراني، به همراه چندين عكس كه خاتمي را به صورت تنها و در حالات مختلف نشان مي دهد، گنجانده شده است.
عكس هاي اين كتاب با توضيحاتي كه به صورت زيرنويس و به زبان هاي فارسي، عربي، انگليسي و فرانسوي هستند، همراه شده است. بيشتر تصاوير كتاب «مثل خاتمي»، عكس هايي است مردم محور كه شور و علاقه مردم را نسبت به رئيس جمهوري ايران نشان مي دهد.
عكس هاي انفرادي خاتمي نيز عمدتا كوچكتر از تصاوير جمعي چاپ شده اند تا به نوعي از شخصيت پردازي صرف جلوگيري شده باشد.
حجت سپهوند، متولد سال 1344 در خرم آباد است. او كه مدت هاست با مطبوعات به عنوان عكاس خبري همكاري دارد، چندين نمايشگاه جمعي و انفرادي را با موضوعات عموما اجتماعي برپا كرده است.
برگزاري 6 نمايشگاه انفرادي با موضوعات عراق، افغانستان، اعتياد، مشكلات مردم، مراسم عزاداري و عاشورا در گالري هاي تهران و اماكن عمومي و نيز برگزاري يك نمايشگاه انفرادي در ارمنستان با عنوان توسعه ايران در 25 سال گذشته، عمده فعاليت هاي عكاسي سپهوند طي سالهاي اخير بوده است.
او همچنين يكي از عكاساني بوده كه عكس هايش از زلزله بم در 25 نمايشگاه كه در 25 كشور مختلف دنيا برپا شده، به نمايش گذاشته شده است.
آخرين نمايشگاه عكس حجت سپهوند، سال گذشته با نام «منگ» در ايستگاه هاي مترو تهران و با همكاري شهرداري برگزار شد. اين نمايشگاه كه با استقبال گسترده اي از سوي عموم مواجه شد، چندين ماه متوالي در ايستگاه هاي مترو برپا بود.
اما كتاب «مثل خاتمي»؛ سپهوند از ميان حدود 10 هزار عكسي كه طي سالهاي 77 تا 84 از خاتمي در موقعيت هاي مختلف گرفته، حدود 126 عكس را انتخاب كرده و در كتاب گنجانده است. سپهوند در مورد علت انتخاب خاتمي براي چاپ عكس هايش در قالب يك كتاب مصور مي گويد: «هر عكاسي براي خودش مجموعه هايي از اشخاص مختلف دارد. وقتي اين مجموعه عكس ها به حدي برسد كه عكاس ببيند مي شود در قالب يك كتاب آنها را ارائه كرد، آن را به چاپ مي رساند. يكي از شخصيت هايي كه طي اين چند سال اخير به طور متناوب از آن عكاسي كرده ام، سيدمحمد خاتمي بوده است. پس از مدتي به نظرم رسيد كه مجموعه عكس كاملي از او در اختيار دارم و پايان دوره رياست جمهوري او، فرصت مناسبي است تا دوران مسئوليت 8 ساله او را در قالب يك كتاب مصور منتشر كنم تا براي حافظه تاريخ باقي بماند.»
در كتاب «مثل خاتمي» دو رويكرد متفاوت به چشم مي خورد. اول رويكرد ملت به خاتمي و عكس هايي از حمايت هاي مردمي در غياب خاتمي و دوم رويكرد خاتمي به ملت و حضور او در ميان مردم. سپهوند در مورد اين مسئله معتقد است كه وقتي اين دو رويكرد متفاوت را با يكديگر مقايسه مي كنيم، درمي يابيم كه هم مردم عهدي صادقانه با خاتمي بسته اند و هم خاتمي با آنها و اين تقابل در عكس هاي كتاب به وضوح قابل رويت است.
در كتاب سپهوند، عكس هاي شخصي خاتمي كمتر به چشم مي خورند و برخلاف عرف چنين كارهايي كه روي چهره شخص مورد نظر تاكيد بيشتري مي شود، پيرامون اتفاقاتي كه در كنار خاتمي رخ داده، تاكيد شده است. سپهوند دراين باره مي گويد: «كتاب «مثل خاتمي» كتاب حجت سپهوند است، يعني كتاب يك عكاس كه به رئيس جمهورش بدون هيچگونه واسطه اي نگاه كرده است. من هيچگاه با خاتمي همكلام نبوده ام و برخورد مستقيم با او نداشته ام و هميشه به عنوان يك شخص سوم به او و وقايع پيرامونش نگاه كرده ام. انتشار عكس هاي شخصي و خصوصي دولتمردان بيشتر در جوامع غربي معنا مي يابد، مثلا شما مي توانيد در يك برنامه خبري يا توليدي زواياي كمتر ديده شده زندگي يك رئيس جمهور را مشاهده كنيد، اما در كشور ما چنين چيزي وجود ندارد.»
مهمترين ويژگي كتاب «مثل خاتمي» اين است كه با عكس هاي استقبال مردم از خاتمي آغاز مي شود و در انتها نيز با شور و شوق مردم نسبت به خاتمي به پايان مي رسد.
كتاب فوق، شخصيت شناسي سياسي مردي است كه 8 سال عهده دار رياست جمهوري اسلامي ايران بود.

لبخند پس از ارباب حلقه ها
003900.jpg
نايجل بلاك يكي از فيلمبرداران فيلم ارباب حلقه ها به كارگرداني پيتر جكسون براي فيلمبرداري فيلم لبخند به كارگرداني هومن اطيابي به ايران آمد.
اين فيلم كوتاه، در واقع، اپيزودي از فيلمي اپيزوديك با موضوع صلح ودوستي ميان جوامع مختلف بشري است. اپيزودهاي ديگر اين پروژه دركشورهاي نيوزلند، كوبا، روسيه و اسپانيا ساخته شده است و همه اين قسمت ها در واقع ارائه كننده يك مفهوم و معنا هستند. سفارش دهنده اين فيلم يك شركت ژاپني است و تاكاموتسو ناظر و مديركل اين پروژه است.
قسمت مربوط به ايران توسط هومن اطيابي تهيه و ساخته شد. اطيابي كه مدت ها در خارج از كشور فعاليت سينمايي داشته، بيشتر به عنوان فيلمبردار در يك كمپاني تايلندي مشغول به كار بوده است. او همچنين فيلم پل سيزدهم ساخته استيون راش را به طور مشترك با غلامرضا آزادي در ايران تهيه كرده است.
اطيابي در مورد علت انتخاب ايران، به عنوان يكي از اپيزودهاي اين فيلم مي گويد كه من سالها در خارج از كشور اقامت داشته ام و به عنوان دستيار فيلمبردار و فيلمبردار در پروژه هاي سينمايي به فعاليت مي پرداختم و به دليل آشنايي من با اين پروژه، براي يكي از اپيزودها ايران انتخاب شد.
فيلمبردار لبخند نيز نايجل بلاك كمرامن فيلمبردار پشت صحنه فيلم ارباب حلقه ها به مديريت فيلمبرداري اندرو لسني بوده است.
اطيابي در اين فيلم سعي كرده لبخند را در شرايط مختلف و گوناگون به تصوير درآورد و در بازي هاي فيلم، از بچه هاي دبستاني استفاده كرده است. تصاوير فيلم نيز بيشتر مفهومي هستند و با حداقل پلان و تصوير قصد رساندن مفهوم مورد نظر را به تماشاگر دارند.
ضمنا هديه تهراني نيز به صورت افتخاري به عنوان بازيگردان و مشاور كارگردان با گروه همكاري كرده است.
فيلمبرداري اين فيلم طي سه روز و ازچهارشنبه، چهارم خرداد ماه آغاز و در روز جمعه، ششم خرداد ماه انجام شد. شيوه فيلمبرداري نيز به شيوه 35 ميليمتري و با استفاده از نگاتيو انجام شد و در مجموع حدود۱۰۰ نفر در ساخت اين فيلم همكاري كردند .از ديگر عوامل اين فيلم مي توان به دستيار فيلمبردار: مرتضي غفوري، طراح صحنه: علي نصيريا، دستيار كارگردان: سحر دولتشاهي و طراح گريم: الهام اطيابي اشاره كرد.
هم اكنون تدوين اپيزودهاي خارجي فيلم به پايان رسيده و تا چند روز ديگر تدوين بخش مربوط به ايران نيز آغاز خواهد شد. ضمنا هنوز تصميمي براي چگونگي و نحوه نمايش اين فيلم اپيزوديك گرفته نشده است و مشخص نيست اين فيلم به چه صورت نمايش داده خواهد شد.

درودگر، خداحافظي از تيم ملي فوتسال
003870.jpg
بالاخره پس از نتايج ضعيف تيم ملي فوتسال ايران در رقابت هاي آسيايي، محمدصادق درودگر پس از سالها حضور در كنار تيم ملي، از سمت خود استعفا داد.
رئيس كميته فوتسال فدراسيون فوتبال ايران پس از تساوي تيم ملي با تايلند با اعلام خبر استعفاي خود گفت كه كنار مي رود تا افراد جديد فوتسال ايران را متحول كنند.
درودگر كه درگيري او با يكي از بازيكنان تيم ملي در جريان بازي هاي جام جهاني كه سال گذشته برگزار شد تا مدتها نقل محافل ورزشي بود، حدود يك دهه در كنار تيم ملي فوتسال ايران قرار داشت.تيم ملي فوتسال ايران پس از ناكامي در رقابت هاي جام جهاني مربي چندين و چند ساله خود،  محمدرضا انصاري فر را كنار گذاشت و سكان هدايت تيم ملي را به يك برزيلي سپرد.
با آمدن مربي برزيلي تعدادي از بازيكنان پا به سن گذاشته تيم كنار گذاشته و چند جوان جاي آنها را گرفتند. گويا فشارهاي وارد شده به صادق درودگر در حدي بوده كه او از ويتنام (محل برگزاري بازي هاي آسيايي) طي نامه اي به محمد دادكان رئيس فدراسيون فوتبال، استعفاي خود را اعلام كرده است. درودگر با انجام اين كار بار اصلي عدم موفقيت تيم را بر دوش خود گرفته تا مربي برزيلي با فشار كمتري به كار خود ادامه دهد.
هنوز مشخص نيست كه درودگر در سمت خود باقي مي ماند يا در جايي ديگر انجام وظيفه خواهد كرد.

علي رفيعي، همچنان در سينما
003909.jpg
تا چند روز ديگر اولين ساخته بلند سينمايي علي رفيعي روانه پرده سينماها خواهد شد. «ماهي ها عاشق مي شوند» كه سال گذشته در جشنواره فجر به نمايش درآمد از چهارشنبه هفته آينده در گروه سينمايي آسمان باز به نمايش درخواهد آمد.
تا پيش از نمايش «ماهي ها عاشق مي شوند» كمتر كسي تصور مي كرد اولين فيلم كسي كه سابقه اي طولاني در عرصه نمايش و تئاتر دارد، اينقدر سينمايي و جذاب باشد.«ماهي ها...» خيلي ها را شگفت زده كرد و توانست طرفداران بسياري پيدا كند.علي رفيعي نيز پس از موفقيت اين فيلم، درصدد است تا بزودي دومين اثر سينمايي خود را نيز جلو دوربين ببرد. او اعلام كرده كه شرايط به گونه اي نيست كه علاقه اي براي فعاليت در تئاتر داشته باشد و ترجيح مي دهد به ساخت فيلم در سينما بپردازد.
«ماهي ها عاشق مي شوند» داستان مردي به نام عزيز است كه براي تملك و فروش باقيمانده مايملك پدري كه 25 سال قبل ناخواسته به جا گذاشته، به ايران بازمي گردد. او هنگام ورود عشق قديمي اش آتيه را در مقابل خود مي بيند و...
رضا كيانيان، رويا نونهالي، گلشيفته فراهاني و... بازيگران اين فيلم را تشكيل مي دهند.قرار است فيلم رفيعي در گروه آسمان باز و سينماهاي فلسطين 2، ايران 2 و فرهنگ 2 اكران شود و چند سينماي آزاد نيز به نمايش فيلم بپردازند.

وارن بيتي،فرماندار كاليفرنيا
003843.jpg
وارن بيتي بازيگر، هاليوودي خبر كانديداتوري فرمانداري كاليفرنيا را تكذيب كرد. وي ضمن تكذيب اين خبر گفت: من هيچ تمايلي براي فرماندار شدن ندارم. او كه به گفته مطبوعات خارجي يكي از پتانسيل هاي كانديداتوري فرمانداري كاليفرنيا در سال آينده است، اعلام كرد كه هيچ تمايلي به رقابت با آرنولد شوارتزينگر و رسيدن به مقام فرمانداري ندارد.
بيتي يكي از حاميان سرسخت كانديداهاي حزب دموكرات در انتخابات رياست جمهوري و يكي از سوژه هاي متداول مطبوعات خارجي در ماه هاي اخير با بازي در دو فيلم سياسي بر شايعات مبتني بر شركتش در انتخابات فرماندهي كاليفرنيا دامن زده است.
او كه در فيلم هايي مانند باني و كلايد، شكوه علفزار، سرخ ها، ديك تريسي و ميكي وان ايفاي نقش كرده و نيز بازيگر اصلي فيلم سياسي بول ورث بوده است، گفت: من مخالف شوارتزينگر هستم. او محافظه كاري با عضلات برجسته است كه تجربه اش در بدنسازي بيش از سياست است. وي افزود: اگرچه من براي شركت در انتخابات سال آينده تصميم ندارم، ولي مطمئنم كه مي توانم در اين زمينه از او مفيدتر باشم.
گفتني است هنوز خبر موثقي مبني بر شركت دوباره آرنولد شوارتزينگر، بازيگر استراليايي در انتخابات فرمانداري كاليفرنيا كه در نوامبر سال آينده برگزار مي شود در دست نيست. شوارتزينگر شهرت خود در عرصه بازيگري را مديون بازي در فيلم ترميناتور است.

پيشخوان
003831.jpg
عرب نيوز
عرب نيوز برخلاف هميشه كه مسائل كشورهاي خاورميانه و اعراب را به عنوان تيتر اول خود برمي گزيند، اين بار به ماجراي همه پرسي قانون اساسي اروپا در فرانسه و شكست سنگين موافقان اين قانون واحد اروپايي پرداخته است. اين وضعيت با وجود اينكه از قبل پيش بيني مي شد، اما همه جهانيان را در حيرت فرو برده است.
003906.jpg
ميامي هرالد
اولين مرحله از انتخابات پارلماني لبنان در بيروت و پيروزي نامزدهاي ضد سوري در اين شهر، عنوان صفحه اول ميامي هرالد است. عكس شادي طرفداران سعد حريري، پسر رفيق حريري در برابر منزل وي نيز زينت بخش اين صفحه است.
003888.jpg
آيريش تايمز
آيريش تايمز با چاپ تصويري از ژاك شيراك، رئيس جمهور فرانسه به رد قانون اساسي اتحاديه اروپا پرداخته است. اين روزنامه، شيراك را اصلي ترين شكست خورده اين تصميم مردم مي داند.
003897.jpg
لزاكو
روزنامه فرانسوي زبان لزاكو نيز به همه پرسي قانون اساسي اروپا پرداخته است و آراي مردم را «يك شوك» مي داند. اين روزنامه از احتمال تغيير نخست وزير فعلي فرانسه يعني ژان پير رافارن در پي اين حادثه خبر داده و دومينيك دو ويلپن را جانشين احتمالي وي مي داند.

شبكه
از امشب مي توانيد به تماشاي يك مجموعه جديد ايراني از شبكه اول بنشينيد. به مناسبت فرا رسيدن ايام درگذشت امام خميني(ره) قرار است به مدت 5 شب، مجموعه تلويزيوني «صنوبر» به كارگرداني مجتبي راعي روي آنتن شبكه يك برود.
اين مجموعه كه نسخه سينمايي اش در بيست و يكمين جشنواره بين المللي فيلم فجر به نمايش درآمد، روايت كننده زندگي و دوران نوجواني امام خميني(ره) است. اين مجموعه تاثيرات جنگ جهاني اول و ورود قواي روس و انگليس به ايران، انقراض سلسله قاجار و شورش هاي بين سالهاي 1290 تا 1295 را نشان مي دهد.
جهانگير الماسي، جعفر دهقان، پريوش نظريه، زهرا سعيدي، محمود پاك نيت، حسين محجوب، محمود جعفري و ... بازيگران اين مجموعه تلويزيوني را تشكيل مي دهند.
صنوبر را مي توانيد از امشب و به مدت 5 شب حدود ساعت 22:15 تماشا كنيد.
امشب همچنين مي توانيد قسمت ديگري از مجموعه «تا غروب» را نيز از شبكه 2 تماشا كنيد و نيز به تماشاي مجموعه خارجي «حامي وحش» از شبكه 5 بنشينيد.
داستان اين هفته مجموعه «حامي وحش» عشق به فرزند نام دارد و حدود ساعت 19 پخش خواهد شد.
در اين قسمت ويلف، دختر تام وقتي براي غذادادن به گوركن وارد قفس او مي شود با لاشه آن برخورد مي كند. استارت پس از كالبدشكافي متوجه مي شود كه گوركن بر اثر ضربه چاقو يا يك وسيله تيز زخم عميقي برداشته و كشته شده است. آمبريج، رئيس پليس به گريكان مشكوك است، چراكه او روي گوركن ها شرط بندي كرده است، ولي تام وقتي به منزل او مي رود، متوجه فوت او مي شود و در اين حال تمام گمان ها بر ماي گرينس متمركز مي شود و ...

در فرهنگسراها
تذكره حق
فرهنگسراي سالمند به مناسبت ميلاد حضرت زينب (س)، سلسله مسابقاتي با نام «تذكره حق» برگزار مي كند. علاقه مندان جهت شركت در اين مسابقه مي توانند تعداد 2 خطبه از خطبه هاي حضرت زينب (س) را با ذكر منبع نوشته و تا پايان خرداد ماه به صندوق پستي 444 - 17115 ارسال كنند.
اين فرهنگسرا همچنين دوره هاي آموزش روخواني قرآن ويژه نوجوانان و بزرگسالان دائر كرده است.
فرهنگسراي سالمند در ميدان خيابان 17 شهريور، خيابان خشكبارچي، پارك خيام قرار دارد.
سوگواره خورشيد
تمامي فرهنگسراها، خانه هاي فرهنگ، كتابخانه ها و ساير مراكز تحت پوشش سازمان فرهنگي - هنري شهرداري تهران ويژه برنامه هايي به مناسبت شانزدهمين سال درگذشت امام خميني (ره) برگزار مي كنند.
نمايشگاه كتاب و نرم افزار با موضوع امام و انقلاب در فرهنگسراي تفكر، برنامه راهپيمايي جوانان ورزشكار از سوي فرهنگسراي كار، مسابقه شعر و قصه نويسي با عنوان يار سفر كرده در فرهنگسراي علوم و فرهنگسراي پايداري، برنامه بازديد سالمندان از حسينيه جماران و بيت امام (ره) از سوي فرهنگسراي سالمند، جمع آوري مباحث امام خميني (ره) و نهضت بيداري اسلامي و انتشار سخنراني هاي دكتر رحيم پور ازغدي از سوي فرهنگسراي دانشجو، از جمله برنامه هاي ويژه فرهنگسراها در ايام سوگواري ارتحال امام (ره) است. فرهنگسراهاي تفكر و اقوام، ستاد شهر سالم، كتابخانه هاي دكتر حسابي، شماره يك شهر سالم و شهيد قديريان، مجموعه فرهنگي - هنري بعثت و خانه هاي فرهنگ رازي، كوشا و خزانه، به طور خاص مجري برپايي ايستگاه هاي ويژه مراسم ارتحال هستند. مدير كل روابط عمومي و امور بين الملل سازمان فرهنگي - هنري شهرداري تهران در خصوص برنامه هاي اردويي سالگرد ارتحال امام (ره) گفت: برنامه ديدار از جماران از سوي فرهنگسراهاي تفكر، سالمند، اقوام و خانه هاي فرهنگ ميدان 16، ميعاد ، رازي، خزانه و تور يك روزه خمين از سوي خانه فرهنگ سلمان فارسي برگزار مي شود.

در شهر
دو نمايشگاه در خانه هنرمندان
نمايشگاهي از نقاشي هاي «علي ذاكري»، در نگارخانه مرتضي مميز افتتاح شده است كه امروز آخرين فرصت براي ديدن كارهاي اين هنرمند است.
در اين نمايشگاه 10 اثر با ابعاد بزرگ و 30 تابلو كوچك به نمايش در آمده است.
علي ذاكري در سال 1338 در زنجان متولد شده و ليسانس نقاشي خود را از دانشگاه تهران و فوق ليسانسش را از دانشگاه تربيت مدرس دريافت كرده است.اكثر تابلوهاي ذاكري در اين نمايشگاه با تكنيك كلاژ ارائه شده و موضوع آنها «انسان» است.همچنين آثار معماري بهروز احمدي نيز امروز و فردا در نگارخانه ميرميران خانه هنرمندان ايران قابل بازديد است.

ذهن زيبا
خيري كه هيچ شري در آن نيست، شكر بر نعمت و صبر بر مصيبت و ناگواري است.
حضرت محمد(ص)

عبادت كردن به زيادي روزه و نماز نيست،  بلكه (حقيقت) عبادت، زياد در كار خدا انديشيدن است.
امام مهدي (ع)

پارساترين مردم كسي است كه در هنگام شبهه توقف كند.
امام مهدي (ع)

خبرسازان
ايرانشهر
دخل و خرج
درمانگاه
سفر و طبيعت
طهرانشهر
علمي
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  درمانگاه  |  سفر و طبيعت  |  طهرانشهر  |  علمي  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |