بهشته فارغي
از زمان تصويب قانون عدم استفاده از امكانات و برنامه هاي شبكه هاي ماهواره اي در مجلس پنجم شوراي اسلامي سالها مي گذرد، حالا با گذشت دو دوره از تصويب اين قانون در مجلس و آشكار شدن نكات مثبت و منفي اين طرح، كميسيون فرهنگي مجلس هفتم در صدد است تا با بررسي اثرات سوء و نتايج مثبت به كارگيري آن در جامعه، راه ميانه اي را در پيش گيرد. «خانم فاطمه رهبر» از اعضاي كميسيون فرهنگي و رئيس كميته رسانه ها و وسايل ارتباط جمعي تهران از جمله نمايندگاني است كه در تكاپوي سامان بخشي به اين موضوع فرهنگي است. او كه دانش آموخته كارشناسي ارشد ارتباطات تصويري است، تاكنون در سمت هاي دبيري شوراي عالي سياستگذاري اينترنت صدا و سيما و دبيري شوراي عالي سياستگذاري شبكه هاي اطلاع رساني تجربه مفيدي را در حوزه رسانه اندوخته است. با او در زمينه به كارگيري بهينه از ماهواره و راه اندازي شبكه هاي تلويزيوني خصوصي گفت وگويي انجام داده ايم كه مي خوانيد:
* نظر شما راجع به راه اندازي تلويزيون خصوصي چيست؟
- در رابطه با اين كه مجلس شوراي اسلامي در شبكه هاي تلويزيوني چه اقدامي مي تواند بكند، لازم است كه طبق قانون اساسي مواردي را متذكر شوم كه موضوع روشن تر شود. در اصل ۴۴ قانون اساسي مطرح شده كه نظام اقتصادي جمهوري اسلامي ايران بر پايه سه بخش دولتي، تعاوني و خصوصي با برنامه ريزي منظم و صحيح استوار است. در بخش دولتي كه شامل كليه صنايع بزرگ، صنايع مادر، بازرگاني خارجي، معادن بزرگ، بانكداري، بيمه، شبكه آبرساني و سدها، پست و تلگراف و تلفن، راديو و تلويزيون، هواپيمايي،كشتيراني، راه آهن و مانند اين مسائل است به شكل مالكيت عمومي در اختيار دولت است.
البته راه اندازي راديو و تلويزيون مغاير با اين اصل مصوب است كه شامل رسانه ملي نمي شود. بنابراين نمايندگان مجلس شوراي اسلامي نمي توانند در ارتباط با طرحي كه مغاير قانون اساسي است اقدام كنند.
* به نظر شما اصل ۱۷۵ قانون اساسي امكان شكل گيري شبكه هاي تلويزيوني خصوصي را مي دهد؟
- طبق اصل ۱۷۵ قانون اساسي، در صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران، آزادي بيان و نشر افكار با رعايت موازين اسلامي و مصالح كشور تأمين شود. حال اگر قرار بر اين باشد كه شبكه هاي خصوصي راديو و تلويزيوني داشته باشيم شايد بيم آن باشد كه نشر افكار بر اساس موازين و مصالح عمومي كشور گام برندارد كه اين موضوع با اصل ۱۷۵ قانون اساسي مغايرت دارد.
البته صدا و سيما در توسعه كمي و كيفي هيچ محدوديتي ندارد ولي براي بالا بردن كيفيت برنامه ها بايد تلاش مضاعفي را اعمال كنيم تا به نحوي نيازهاي عمومي مردم را تأمين كنيم ولي در هر حال محدوديت هايي در پس اين سامانه ملي به اين وسعت وجود دارد كه اميد است در راستاي توسعه كيفي و كمي گام هاي جدي برداشته شود.
* اخيراً در كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي طرحي مطرح است كه از برنامه هاي ماهواره به شكل بهينه استفاده شود.
- تلاش كميسيون فرهنگي بر اين است كه با شرايطي براي استفاده بهينه و تدوين شده از برنامه هاي ماهواره اقدامات لازم را در مجلس شوراي اسلامي سامان دهيم.
* دلايل استفاده مردم از شبكه هاي ماهواره اي را چگونه ارزيابي مي كنيد؟
- حضور امواج فراگير شبكه هاي ماهواره اي به ويژه، ماهواره هاي فارسي زبان در آسمان ايران، واقعيت انكارناپذيري است كه بدون دخالت و برنامه ريزي حاكميت سياسي كشور رخ داده و تاكنون نيز تداوم يافته است. استفاده مردم از برنامه هاي تلويزيوني ماهواره ها با دلايل و انگيزه هاي متفاوتي صورت مي پذيرد و با اين اوصاف از تأثيرات سياسي، فرهنگي و اجتماعي ماهواره، نبايد غافل ماند كه تاكنون نيز از نظر برنامه ريزان و سياستگذاران فرهنگي كشور مغفول نمانده است. در حال حاضر نياز است كه در كنار برنامه ريزي و سياستگذاري وارد اجرا شويم وبا پشتوانه علمي و كارشناسي كار را شروع نماييم. در حال حاضر نقاط ضعف و كاستي هايي در قوانين قبلي وجود دارد كه نياز است با تدوين سياست ها و برنامه ها و قوانين جديد جهت استفاده بهينه از اين تكنولوژي در عصر ارتباطات استفاده نمود. ولي در وضعيت كنوني جامعه ما شاهد استفاده از ماهواره هستيم كه طبق قانون، در حال حاضر استفاده از تجهيزات دريافت تصاوير تلويزيوني از ماهواره تابع ضوابطي است كه در قانون معين شده است.
آنچه مسلم است، در مواجهه با اين پديده بايد واقع بينانه انديشيد و بر پايه ديدگاههاي كارشناسانه و مبتني بر شناخت عرف ها و هنجارهاي متحول و جديد در جامعه تصميم گيري نمود و براي آن كه اين تصميمات هم ضمانت اجرايي داشته باشد و هم قابل پذيرش عموم واقع گردد بايد از طريق قانونگذاري در مجلس شوراي اسلامي اقدامات مقتضي صورت پذيرد.
* به نظر شما آزادسازي ماهواره در جامعه چه تبعاتي دارد؟
- در حال حاضر جمع آوري آنتن ها و يا اقدامات ديگر، اقدام پايدار و مؤثر و مفيدي نخواهد بود و بايد در اسرع وقت، در زمينه نحوه چگونگي استفاده از ماهواره مورد دقت جدي قرار بگيرد.
شناسايي دلايل گرايش برخي از خانواده ها بايد مورد دقت نظر قرار بگيرد و از پيامدهاي ناشي از اين گرايش ها نبايد غافل شد كه در اين زمينه آموزش خانواده بسيار لازم و ضروري است.
*هدف از راه اندازي شبكه هاي تلويزيوني فارسي زبان چيست؟
-در خارج از مرزها اشكال متفاوت و پيچيده اي از شبكه هاي تلويزيوني معارض است كه وجه عمومي و عمده اين برنامه ها بر پايه وجه سياسي ايجاد بدبيني و بي اعتمادي در مردم نسبت به كليت حاكميت سياسي، اعم از قانون اساسي، نهادها، ساختارهاي رسمي و شخصيت هاي سياسي كشور بنا شده است.
بنابراين سياست اصلي اين شبكه هاي تلويزيوني معارض عمدتاً بر ايجاد گسست و شكاف ميان دولت و ملت است؛ به نحوي كه كليه عملكرد، برنامه ها و حتي طرح هاي كلان كشور را زير سؤال مي برند و نسبت به تخريب ايدئولوژي نظام از هيچ چيز فروگذار نيستند و با ايجاد شبهات ديني و ارائه قرائت هاي غلط از اسلام به ايجاد شكاف در اذهان عمومي مي پردازند.
علاوه بر آن در جهت ايجاد تحولات ارزشي و الگوهاي رفتاري نسل جوان تلاش مي كنند تا به تعميق هر چه بيشتر فاصله الگوها، هنجارها و ارزش هاي اجتماعي با الگوهاي مورد تأييد خود بپردازند.
از ديگر اهداف، تلاش در جهت ايجاد رفتارهاي اعتراضي، بزرگ نمايي و برجسته سازي مشكلات و نارسايي ها و نواقص جامعه است.
وجه ديگر اهداف اين برنامه هاي تلويزيوني فارسي زبان، معرفي نيروهاي سوخته ضدانقلاب و بازسازي چهره هاي مخالفين نظام در نزد افكار عمومي است تا با بهره گيري از شگردهاي ارتباطي و با تكيه بر دانش روز آنها را به گونه اي مطلوب جلوه دهند. بنابراين، اين شبكه هاي تلويزيوني معمولاً چهره ها و عناصر برانداز را به جامعه معرفي مي كنند تا زمينه پذيرش اهداف و ايده هاي آنان را در نزد افكار عمومي فراهم كنند.
بنابراين برنامه هاي تلويزيوني فارسي زبان، اغلب با جذب مخاطبان از ميان طيف ها و اقشار مختلف اجتماع اين امكان را به ظاهر فراهم آورده اند كه در لحظات حساس و در مقاطع سرنوشت ساز بتوانند به ظن خود بهترين بهره وري را بكنند.
* آيا رسانه ملي توانسته است در مقابله فرهنگي با شبكه هاي تلويزيوني معارض به خوبي عمل كند؟
- تأثيرات فرهنگي برنامه هاي تلويزيوني شبكه هاي معارض در عرصه هاي مختلف الگوسازي، هنجارزدايي در سطح عام و القاي الگو است و به گونه اي كه بر ضمير ناخودآگاه مخاطبان تأثير گذاشته و با تبليغات گسترده، به ترويج مدگرايي و مصرف گرايي افراطي براي تغيير نگرش فرهنگي، هويتي و الگوهاي مصرف رسانه اي در جامعه بپردازد.
از اين رو فعاليت اين شبكه هاي تلويزيوني، با توجه به جذابيت هاي كاذبي كه از آن برخوردار هستند، در عمل از برد رسانه هاي داخلي و ميزان اثرگذاري آنان بر مخاطبين مي كاهند و در نتيجه ارتباط آنان را با رسانه هاي داخلي به حداقل مي رساند و اين مسئله وظيفه و كار رسانه ها و شبكه هاي داخلي را سخت و دشوار مي كند و تلاش و فعاليت بيشتري مبتني بر برنامه ريزي دقيق و اجراي موفق را مي طلبد.
* ديدگاه شما نسبت به استفاده ازماهواره در شرايط فعلي جامعه چيست؟
- در سالهاي اخير با پيشرفت وسايل ارتباطات جمعي از جمله ماهواره، گرايش هاي جامعه به استفاده از اين وسايل بيشتر شده كه عوامل اثرگذار بر اين گرايش در جامعه شامل مواردي از جمله دلايل سياسي، اجتماعي، فرهنگي و روانشناختي است.
با توجه به اين كه در حال حاضر استفاده از تجهيزات دريافت تصاوير تلويزيوني از ماهواره تابع ضوابطي است كه در قانون معين شده است، ولي عملاً در جامعه ما وضعيتي پديد آمده كه نه تنها قبحي از زير پا گذاشتن اين قانون وجود ندارد، بلكه استفاده از ماهواره به صورت ناصحيح به صورت يك ارزش و هنجار اجتماعي درآمده است. استفاده بدون طبقه بندي، دسترسي اقشار جامعه از تمام برنامه هاي ماهواره آفتي است كه تأثير منفي و سوء آن بر هيچ كس پوشيده نمانده است. از اين رو بر تمام مسئولين فرهنگي كشور وظيفه است تا با برنامه ريزي دقيق اثرات سوء آن را به حداقل برسانند. از طرفي نيز از شبكه هاي داخلي توقع است كه به تقويت، تنوع و غنابخشي بيشتر برنامه هاي تلويزيوني توجه ويژه نمايند.
*وظيفه مسئولين رسانه هاي داخلي چيست؟
-براي تقويت اعتماد عمومي مخاطبان به رسانه هاي داخلي تلاش نموده و براي بالا رفتن توانايي رسانه هاي داخلي جهت جذب مخاطب در صحنه رقابت رسانه اي اقدام جدي به عمل آورند، از اين رو ايجاد تناسب معقول و منطقي ميان نيازهاي جامعه با برنامه هاي شبكه هاي داخلي تا حد امكان، اطلاع رساني دقيق و به موقع، تلاش در جهت دفاع از مطالبات حقيقي و واقعي مردم، ايجاد لطافت، نشاط در جامعه با توجه به توليد برنامه هاي متنوع، جذاب و پرمحتوا با رعايت ظرايف كلامي و تصويري و دوري از خشونت و ابتذال مي تواند راهكار مناسبي براي تقويت رسانه ملي در مقابل هجوم شبكه هاي ماهواره اي باشد.
* با آزادسازي يا بهينه سازي برنامه هاي ماهواره چه راهكارهايي مد نظر است؟
- در حال حاضر نسبت به نحوه برخورد با ماهواره ۳ رويكرد وجود دارد: سه حالت كلي قابل تصور است كه هر يك از آنها، داراي كاركردهاي مثبت و منفي به طور جداگانه اي مي باشند.
رويكرد اول: ممنوعيت كامل ماهواره و مقابله با آن است، همان طوري كه گفته شد عليرغم وجود ضوابط ممنوعيت استفاده از ماهواره در حال حاضر به صورت غير قابل قبولي در جامعه اين برنامه ها مورد استفاده قرار گرفته و مي گيرد.
- رويكرد دوم: رسميت بخشيدن به ماهواره با هدف بهره گيري و استفاده آزاد از آن. اين موضوع و رويكرد در مباحث و مطالبي كه عنوان شد به هيچ وجه به طور كامل مورد تأييد نيست و نمي توان اثرات سوء و منفي آن را در زمينه هاي گوناگون فرهنگي، اجتماعي، سياسي... انكار كرد.
- رويكرد سوم: مديريت بهره گيري كنترل شده از امكانات و برنامه هاي ماهواره اي است كه به نوعي حد وسط رويكرد هاي مطرح شده اول و دوم است.
اين رويكرد در شرايطي موضوعيت دارد كه سياست كلي كشور با موضوع عدم پذيرش رسمي بهره گيري از ماهواره به طور كامل روبه رو است.
از اهداف اتخاذ اين رويكرد مي توان به امكان بهره گيري از ظرفيت هاي ماهواره اشاره كرد و آن را روشي براي جلوگيري از شيوع بهره گيري بدون كنترل شده از برنامه هاي ماهواره در جامعه دانست. از اين رو، اين رويه مي تواند وضعيت مناسبي نسبت به دو روش ديگر از لحاظ كمتر بودن اثرات منفي آن باشد، ضمناً از ديگر آثار مثبت اين روش، استفاده از رشد و پيشرفت هاي فني در حوزه رسانه اي است.
* آيا با شكل گيري شبكه هاي تلويزيون خصوصي با نظارت رسانه اي نظام موافق هستيد؟
- راه اندازي شبكه هاي خصوصي جهت ارتقاء سطح مشاركت بخش خصوصي و فعال سازي آنان در امور اجتماعي و فرهنگي كشور با امكان نظارت دائمي بايد مورد بررسي و دقت نظر كامل صورت پذيرد تا در درجه اول اين عمل مغايرت قانوني نداشته باشد و در درجه دوم مشكلي بر مشكلات فرهنگي جامعه نيافزايد و از همه مهمتر فعاليت آنها در راستاي منافع و مصالح ملي باشد.
به هر ترتيب طبق ماده ۱۰۴ قانون برنامه چهارم توسعه، دولت مكلف است كه به منظور رونق اقتصاد فرهنگ، افزايش اشتغال، بهبود كيفيت كالا و خدمات رقابت پذيري، خلق منابع جديد، توزيع عادلانه محصولات و خدمات فرهنگي و ايجاد بستر مناسب براي ورود به بازارهاي جهاني فرهنگ و هنر و تأمين فضاهاي كافي براي عرصه محصولات فرهنگي، اقداماتي را انجام دهد. از جمله: اصلاح قوانين و مقررات در امور فرهنگي هنري، ... و همچنين ايجاد شرايط لازم توسط سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران براي دريافت برنامه هاي صوتي و تصويري از طريق شبكه هاي اطلاع رساني كابلي و كانال هاي ماهواره اي بر اساس ضوابط سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران.
و همچنين آيين نامه اجرايي مربوط با هماهنگي وزارتخانه ها، فرهنگ و ارشاد اسلامي، ارتباطات و فناوري اطلاعات و سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران تهيه شود و به تصويب هيأت وزيران برسد.
بر اين اساس جهت تسريع در اقدامات لازم كميته رسانه هاي گروهي و وسايل ارتباط جمعي كميسيون فرهنگي مجلس هفتم با كمك مركز پژوهش هاي مجلس اقدام به تهيه طرحي نموده است تا نسبت به تهيه طرحي در رابطه با استفاده مديريت شده از ماهواره هاي پخش مستقيم تلويزيوني اقدام نمايد.
«استفاده مديريت شده از ماهواره پخش مستقيم» عبارت جديدي است كه تاكنون وارد عرصه علوم ارتباطات نشده است و كشورهاي ديگر از همان سيستم هاي مديريتي رسانه ها كه در همه نقاط دنيا معمول است بهره گرفته و نظام رسانه اي خود را به حدي بارور و كارآمد ساخته اند كه مخاطبان نياز به بهره گيري از ماهواره هاي پخش مستقيم نداشته باشند. مضاف بر اين كه نحوه استفاده مذكور هيچ گونه تهديدي اعم از فرهنگي، اجتماعي و سياسي ... محسوب نمي شود البته مسلم است كه حساسيت و موقعيت و شرايط جمهوري اسلامي ايران در هيچ يك از كشورها مشابه نبود و نيست و نبايد نسخه واحدي براي همه كشورها نوشت. زيرا هر كشوري حساسيت هاي مربوط به خود را دارد.