چهارشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۸۴
گفت وگو با مربي سابق تيم ملي
«فِلش بَك »به فرانسه
002094.jpg
فوتبال واقعاً پديده بي رحمي است كه نه به بازيكن رحم مي كند و نه به مربي.
تا ديروز مربياني چون جلال طالبي، منصور پورحيدري و محمد مايلي كهن در سقف فوتبال ايران (پست مربيگري تيم ملي) مشغول فعاليت بودند و فدراسيون فوتبال در آن مقاطع زماني، آنان را گزينه براي هدايت تيم ملي مي دانست، اما امروز كمتر از آنها مي شنويم و حتي برخي از آنان به فراموشي سپرده شده اند. به هر حال در كنار بي رحم دانستن ورزش فوتبال بايد به سيستم حاكم بر فوتبال كشور هم از گذشته تاكنون با ديده ترديد نگريست وگرنه مربيان تيم ملي نبايد پس از اتمام دوران مربيگري شان در اين تيم بيكار بمانند.
به هر حال طالبي كه در بزرگترين رويداد فوتبال جهان (جام جهاني) تيم ملي ايران را هدايت كرد امروزه به عنوان تماشاگر، فوتبال ايران را دنبال مي كند. با اين حال حرف هاي وي در مورد شرايط حال حاضر فوتبال ايران و «فلش بك» هاي او مي تواند بسيار خواندني باشد.

* آقاي طالبي آيا در حال حاضر با فدراسيون همكاري داريد؟
- خير؛ مدت هاست كه با فدراسيون ارتباطي ندارم چون به نظر مي رسيد نيازي به من نيست. تيم ملي در حال حاضر روي نوار موفقيت گام برمي دارد و بدون حضور بنده هم كارش را به خوبي انجام مي دهد. در واقع از زماني كه تيم اميد دوره گذشته تشكيل شد، ارتباط من به عنوان مشاور با فدراسيون قطع شد. البته من يك بازي را به همراه تيم اميد به ژاپن سفر كردم و گزارش خود را در اختيار فدراسيون فوتبال گذاشتم، اما احساس كردم كه هيچ كس پيگير آن نيست و به همين دليل خودم را كنار كشيدم. هميشه دوست دارم در جايي كه حضور دارم تجربيات خودم را بي كم و كاست ارائه كنم با اين حال وقتي احساس كنم كسي به من احتياج ندارد، خودم از آن مجموعه جدا مي شوم.
* با توجه به بازي هايي كه از تيم ملي ديده ايد آيا فكر مي كنيد بتوانيم به جام جهاني راه پيدا كنيم؟
- با اين روحيه اي كه بچه هاي تيم ملي دارند، مي توانيم به عنوان صدرنشين به كار خود در اين رقابت ها پايان دهيم. تيم ملي در حال حاضر شرايط خوبي دارد و بايد با حمايت اين تيم، حضور در جام جهاني را براي خودمان مسجل كنيم.
* نظر شما در ارتباط با جرايم فيفا پس از حوادث بازي با ژاپن چيست؟ آيا واقعا افراد خاصي زمينه اين محروميت را مهيا كرده بودند؟
- فيفا داراي تشكيلاتي است كه با توسل به آن، تصميم گيري مي كند. در ارتباط با محروميت ايران هم كميته انضباطي اين فدراسيون تصميم گيري كرده و طبعاً هيچ كارشكني از جانب فردي يا كشوري صورت نگرفته است. در حال حاضر در جرايد مطالبي را مي خوانيم دال بر اينكه ردپاي شيوخ اماراتي در محروميت ايران مشاهده شده و آنها قصد دارند بيش از پيش بر ميزان محروميت ايران بيفزايند. در حالي كه اول بايد از خود سؤال كنيم اماراتي ها مگر با ما هم گروه هستند كه بخواهند از محروميت تيم ايران نفعي ببرند؟
* به نظر شما بحريني ها در اين ارتباط به ترفندهايي متوسل نشده اند؟
- ما خودمان با شايعاتي كه براي تيم ملي درست مي كنيم، بيش از همه به خود ضربه مي زنيم. چندي قبل عربستان پيشنهاد انجام يك بازي دوستانه را به ما داد اما ديري نگذشت كه عنوان شد بحريني ها به عربستاني ها پول داده اند تا با ايران بازي كند و چند بازيكن مطرح ما را مصدوم كند تا آنها بتوانند در بازي مقابل تيم ملي كشورمان پيروز شوند. شما ببينيد اين نوع شايعات چه لطمات جبران ناپذيري به فوتبال ما و موقعيتي كه در جهان داريم مي زند. با اين حساب چرا عربستان به بحريني ها پول نمي دهد تا با كويت ديدار كنند و چند بازيكن آنها را مصدوم كنند؟فيفا از افراد خبره اي تشكيل شده و تحت تأثير اين بازي ها قرار نمي گيرد. ما هم نبايد تمركز خود را به خاطر اين حاشيه هايي كه خودمان با دست خودمان به آن دامن مي زنيم از دست بدهيم. در شرايط فعلي بايد به گونه اي رفتار كنيم كه بازيكن، مربي و فدراسيون در آرامش كامل قرار بگيرند.
* برخي از كارشناسان معتقدند كه تيم ملي با وجود خوب نتيجه گرفتن، زيبا بازي نمي كند، آيا شما هم با آنها موافق هستيد؟
- يك بعد فوتبال هم همين است. مطمئن باشيد كه فردا هيچ كس سئوال نخواهد كرد كه آيا تيم ملي با بازي زيبا به جام جهاني رسيد؟ آنچه اهميت دارد، حضور در جام جهاني است و به نظرم آقاي برانكو روند خوبي را پيش گرفته و اميدوارم به جام جهاني برسد.
* در مورد سيستم مورد علاقه برانكو هم صحبت مي كنيد؟
- برانكو ۴ سال است كه در فوتبال ايران حضور دارد و با توجه به شناخت خود بازيكنان را انتخاب كرده و از آنها بازي مي گيرد. حالا كه تيم او نتيجه گرفته پس بايد به انتخاب هاي او چه در زمينه دعوت بازيكنان به اردو و چه از نظر اتخاذ تاكتيك هاي مختلف احترام گذاشت و اين گزينش ها را موفق دانست. اميدوارم اندك ضعف هاي موجود هم پس از صعود تيم ملي به جام جهاني برطرف شود، چرا كه جام جهاني مكاني نيست كه مربي تيم بخواهد تغييرات اساسي را در تيمش به وجود بياورد. به هر حال چاره اي نيست جز اينكه در جام جهاني با آميزه اي از بازيكنان با تجربه و جوان به مصاف حريفان برويم و نتايج لازم را كسب كنيم.
* در حال حاضر كدام بازيكنان ملي پوش از شرايط مطلوبي برخوردارند و همچنين ارزيابي خود را در ارتباط با فريدون زندي بيان فرماييد؟
- به طور كلي تيم  ملي بازيكنان آماده اي دارد، اما چنانچه بخواهيم موشكافانه به بررسي نفرات بپردازيم بايد بگويم يحيي گل محمدي و جواد نكونام، بهترين هستند من كه بازي لژيونرها را نمي توانم دنبال كنم، اما از بازيكنان داخلي، اين دو از همه بهتر هستند و شايد آماده نبودن بازيكنان ديگر به خاطر خستگي در بازي هاي ليگ باشد.در مورد زندي هم بايد بگويم اين بازيكن مي تواند مقاطعي به تيم ملي كمك كند و جزو ۲۲ بازيكن اصلي كشورمان باشد. ضمن اينكه در اين مورد، تنها مربي است كه مي تواند نظر نهايي را اعلام كند، چرا كه بايد ببينيم يك بازيكن چه جايي در طرح هاي مربي دارد و حتماً زندي هم در طرح هاي مربي تيم ملي كشورمان صاحب اين جايگاه بوده كه از او بازي گرفته شده است.
* حضور علي كريمي در تيم بايرن مونيخ را چگونه ارزيابي مي كنيد؟
- كريمي بازيكني است كه به خاطر توانايي هايش در امر عبور از مدافعان شهرت دارد. باشگاه فوتبال بايرن قطعاً با توجه به همين توانايي ها، او را به خدمت گرفته است. كريمي بايد خودش را با فوتبال كتابي و منضبط آلمان مطابقت بدهد تا خصوصيات مثبت  بازي اش بيشتر بشود. به راستي اگر علي كريمي را در كنار ديگر بازيكنان بايرن بگذاريد، چه چيزي كمتر از آنها دارد؟ منتهي او بايد عادت كند توپ را از خود رها كند تا بدين ترتيب سرعت بازي گرفته نشود. در اين صورت فكر مي كنم حضور او در تيم بايرن، هم براي خود كريمي خوب است و هم براي فوتبال ما.
ضمن اينكه در كشور آلمان، امكانات و مربيان خوبي وجود دارد و او قطعاً دوره جديدي از فوتبال را تجربه خواهد كرد.
* فكر مي كنيد امسال در مسابقات ليگ چه تيمي قهرمان شود؟
- من مسابقات ليگ را از شروع فصل دنبال كرده ام و فكر مي كنم تيم فولاد نسبت به ساير تيم ها افت و خيز كمتري داشته بنابراين در شرايط خوبي قرار داد تا قهرمان اين دوره از مسابقات شود. البته تيم هاي استقلال و ذوب آهن هم شانس قهرماني دارند با اين حال اگر فولاد همچنان روي نوار موفقيت حركت كند، هيچ تيمي نمي تواند جلودار اين تيم باشد. تيم فولاد نسبت به ساير تيم ها از استحكام تاكتيكي بيشتري برخوردار است و برخلاف ساير تيم ها از بازيكنان شهرستاني استفاده مي كند و جمعي از بازيكنان در اين تيم حضور دارند كه در تيم ملي اميد و تيم ملي با يكديگر همبازي  بوده اند و همين موضوع سبب شده كه هماهنگي بيشتري بين آنها وجود داشته باشد.
* آقاي طالبي قصد داريم به سراغ يك موضوع قديمي برويم. آيا حقيقت دارد كه شما در بين دو نيمه بازي ايران و آلمان در جام جهاني ،۱۹۹۸ به بازيكنان توصيه كرديد براي كم گل خوردن به زمين بروند؟
- بايد ببينيد اين شايعات را كدام بازيكنان مطرح كرده اند، آنهايي كه بازيكنان ثابت بوده اند يا ذخيره ها. برويد از دايي، پاشازاده، مهدوي كيا و خاكپور بپرسيد كه آيا واقعاً من چنين حرف هايي را در رختكن زده ام. من فقط به بازيكنان گفتم كه اگر شما بتوانيد تيم آلمان را شكست دهيد، دنيا را شگفت زده مي كنيد. با اين حرف مي خواستم از ميزان استرس و اضطراب بازيكنان كم كنم. اگر بازيكنان آن زمان آلمان را كنار هم مي گذاشتيد،  چيزي حدود ۵/۱ ميليارد دلار مي ارزيدند، اما بازيكنان ما چي؟
در همان بازي يادم مي آيد كه در بين دو نيمه،  سفير كبير آلمان به رختكن اين تيم آمد تا براي نيمه دوم به تيم آلمان روحيه بدهد و اتفاقاً در نيمه دوم هم به گل رسيدند. شما فكر مي كنيد براي  آلماني ها پذيرفتني بود كه از دور مقدماتي رقابت ها حذف شوند؟ پس اسپانسرهاي اين تيم چه مي شدند؟ آنها در بازي مقابل ايران فشار زيادي را متحمل مي شدند با اين حال بچه هاي ما مقابل اين تيم شكست خوردند هر چند كه اعتقاد دارم بازي بدي را هم ارائه نكردند.
* تيم ملي ۶ سال پس از آن تاريخ باز هم با همان نتيجه مشابه ۲ بر صفر مقابل آلمان شكست خورد. تفاوت اين دو بازي را در چه مي بينيد؟
- اين تيم در حالي به آلمان باخت كه مقابل صدهزار تماشاگر به ميدان رفت و آلمان هم بازيكنان جوان خود را به اين بازي آورده بود. اين تيم در بازي مقابل ايران در استاديوم آزادي، انگيزه اي براي پيروزي نداشت، با اين وصف با حساب دو بر صفر پيروز شد و اين نشان مي دهد برخلاف شايعاتي كه وجود دارد ما در آن بازي چندان هم بد نتيجه نگرفتيم.
من يك نكته اي را در مورد بازي هاي جام جهاني ۱۹۹۸ بگويم و آن هم اينكه وقتي ما آمريكا را برديم، ديگر هيچ انگيزه اي براي ادامه مسابقات در نزد بچه هاي ما باقي نماند و گويا جام جهاني براي آنها و حتي مسئولين ورزشي كشور تمام شده بود. اين موضوع به تيم ملي خيلي ضرر زد و يكي از دلايل شكست ما مقابل آلمان هم همين بود. با اين وصف در حال حاضر گذشته ها گذشته و اميدوارم تيم ملي بتواند به مسابقات جام جهاني صعود كند و در آنجا با بازي هاي خوب، همگان را خيره كند. من به عنوان يك ايراني براي تيم ملي آرزوي موفقيت دارم.

دست پرورده مكتب لازاروني و ميلوتينوويچ
002091.jpg
امير بهادري نژاد
در حاليكه تنها ۲۰ روز به آغاز رقابت هاي جام جهاني ۱۹۹۸ فرانسه باقي مانده و عقربه هاي ساعت، ساعت ۶ صبح را نشان مي دهد، تلفن منزل جلال طالبي به صدا درمي آيد و فردي كه پشت خط صحبت مي كند حكم مربيگري تيم ملي ايران را براي اين مربي خواب زده مي خواند.
شب قبل از اين واقعه تيم ملي ايران در يك بازي دوستانه با نتيجه ۷ بر يك مغلوب رم شده بود و به همين دليل توميسلاوايويچ مربي كروات تيم ايران از كار بركنار شد و طالبي هدايت تيم را برعهده گرفت. با آنكه زمان كوتاهي تا آغاز جام جهاني باقي بود، اما طالبي اطمينان داشت كه با بازيكنان خود مي تواند در جام جهاني شگفتي ساز بشود. به هر حال ايران در فرانسه، آمريكا را شكست داد. طالبي در مورد جام جهاني مي گويد: بازيكنان براي شكست دادن آمريكا مصمم بودند و اين كار را انجام دادند چون مي خواستند توجه جهانيان را به كشورمان جلب كنند. البته به عنوان مربي تيم ايران با مشكلات و فشارهاي روحي طاقت فرسايي در جام جهاني مواجه بودم، اما تمام مشكلات را به خوبي مديريت كردم.
جلال طالبي كه در زمان برگزاري جام جهاني فرانسه ۵۴ ساله بود، در دهه ۱۹۶۰ يكي از بهترين هافبك هاي تيم ملي ايران به شمار مي آمد. او در مجموع ۲۷ بار براي تيم ملي به ميدان رفت و ۱۲ گل به ثمر رساند. اما مصدوميت شديد از ناحيه زانو منجر به كناره گيري وي از دنياي بازيگري در سال ۱۹۷۰ شد. او در جريان رقابت هاي مقدماتي المپيك ۱۹۶۴ توكيو يكي از بهترين هاي تيم ايران بود. پس از پايان دوره بازيگري، طالبي در دهه ،۱۹۷۰ هدايت تيم دارايي را برعهده گرفت و اين تيم را از رقابت هاي دسته دوم به دسته اول آورد. او به مدت ۷ سال در اين تيم به مربيگري پرداخت و در سال ۱۹۷۹ از دارايي جدا شد. در سال ۱۹۸۱ طالبي براي مربيگري به امارات رفت، اما به دليل اينكه سه فرزند وي به كيفيت بالاتري از آموزش نياز داشتند، براي ادامه تحصيل آنان به كاليفرنيا رفت و براي امرار معاش رستوران داير كرد اما فكر او همواره معطوف به فوتبال بود و به همين دليل به صورت پاره وقت در كالج فوت هيل به مربيگري پرداخت. او سپس به امارات بازگشت و به دور از خانواده دو سال در اين كشور مربيگري كرد.
در سال ،۱۹۹۰ طالبي تصميم گرفت به دانش مربيگري خود بيفزايد به همين دليل روانه برزيل شد و در كلاس هاي مربيگري سباستيانو لازاروني معروف (مربي سابق تيم ملي برزيل) حضور يافت.
مقصد بعدي طالبي، مكزيك بود كه به مدت دو ماه تمرينات بوراميلوتينوويچ مربي آن زمان تيم ملي مكزيك را از نزديك زير نظر گرفت. همچنين طالبي در جريان رقابت هاي جام جهاني ۱۹۹۴ آمريكا، به دقت عملكرد ميلوتينوويچ را در تيم ملي كشور ميزبان زير نظر داشت تا نكات جديدي بياموزد.
در سال ،۱۹۹۶ طالبي روانه سنگاپور شد تا به مربيگري در تيم گيلانگ بپردازد. البته او در اين تيم تنها نبود. چون حميد استيلي و محمد خاكپور دو هموطن وي نيز در گيلانگ حضور داشتند. به هرحال طالبي اين تيم را به مقام قهرماني ليگ و جام حذفي سنگاپور هدايت كرد و به عنوان بهترين مربي سال برگزيده شد.
قرار بود اين مربي هدايت تيم المپيك سنگاپور را برعهده بگيرد اما بحران هاي اقتصادي آسياي جنوب شرقي باعث ركود در اين كشور شد. به همين دليل طالبي به ايران بازگشت تا مربي تيم بهمن بشود، اما مربيگري وي در اين تيم تنها سه ماه به طول انجاميد.
او سپس به عنوان مشاور فني تيم ملي در آستانه جام جهاني برگزيده شد كه بازي پرحادثه تيم ايران مقابل رم، طالبي را از پست مشاور فني به پست مربيگري تيم ملي ارتقا داد. وي در آن زمان در مورد ايويچ گفت: او قصد داشت بازيكنان زيادي را آزمايش بكند و به اين ترتيب زمان زيادي را به هدر داد. او هرگز نتوانست روحيات بازيكنان ايراني را درك كند.
ايران در جام جهاني با طالبي به يك پيروزي و دو شكست دست يافت و او جاي خود را به منصور پورحيدري داد. البته طالبي به عنوان مربي بار ديگر براي جام ملت هاي آسيا سال ۲۰۰۰ به تيم ملي بازگشت، اما حذف اين تيم در مرحله يك چهارم پاياني باعث شد تا او از تيم ملي كناره گيري كند و به عنوان مربي تيم ملي سوريه مشغول بكار شود.
طالبي از آن جمله مربيان است كه اعتقاد به افزايش معلومات و دانش مربيگري خود دارد.وي در يك مقطع زماني ۱۵ ساله چندين بار در كلاس هاي مربيگري فوتبال انگليس شركت كرد و از نزديك نظاره گر تمرينات تيم هاي چلسي ، آرسنال و تاتنهام بود.وي مي گويد: من به عنوان ناظر در تمرينات تيم هاي لندني حضور مي يافتم تا از نزديك با مربيگري حرفه اي آشنا شوم. يك مربي هرگز نبايد در يك نقطه ساكن شود و همواره بايد در پي كسب تجربه باشد.
* مطلب فوق برگرفته از مجله هفتگي الاهرام چاپ مصر است كه در شماره ۳۸۴ آن به چاپ رسيد.

ورزش
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سينما
علم
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سينما  |  علم  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |