شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۸۴ - - ۳۷۱۹
گزارشي از تعطيلي بخش تالاسمي بيمارستان حضرت رسول و سرگرداني بيماران
حق يك بيمار تالاسمي چيست؟
درمان بيماران خاص براي هيچ كشوري سودآور نيست اگرهركس به بهانه سوبسيد ندادن و عدم بازدهي، بخشي را كه مخصوص بيماران خاص بوده تعطيل كند، فاجعه بزرگي براي بيماران پديد مي آيد
004563.jpg
عكس: مسعود خامسي پور
عده اي از بيماران بزرگسال تالاسمي به علت عدم پذيرش آنها در درمانگاه تالاسمي در مقابل درمانگاه خود تجمع كردند. اين بيماران با در دست داشتن پلاكاردهايي با مضامين حق يك بيمار تالاسمي چيست؟ شما بگوييد ، مسئولان فكري اساسي به حال ما بكنند و ما جز داشتن جايي مناسب براي درمان هيچ نمي خواهيم از مسئولان بيمارستان خواستار پاسخگويي شدند.
در حالي كه دو سال از افتتاح درمانگاه تالاسمي بيمارستان حضرت رسول اكرم مي گذرد، رئيس بيمارستان در نامه اي به مدير عامل انجمن تالاسمي مدعي شد كه بيمارستان حضرت رسول اكرم(ص) فاقد درمانگاه تالاسمي بوده و همچنين از ابتداي راه اندازي درمانگاه تالاسمي برابر اسناد موجود تا به حال از طريق انجمن يا منبع ديگري هيچگونه كمكي در اختيار مجتمع گذاشته نشده است.
وي همچنين يكي از دلايل واگذاري درمانگاه تالاسمي را مراجعان كم (متوسط روزانه يك نفر) و از طرفي اشتغال حداقل سه پرستار در قالب شركت خدماتي و كمبود شديد مالي و پرسنل فني در مجتمع حضرت رسول را سبب ارجاع بيماران به درمانگاه اطفال و پذيرش آنها در بخش اطفال عنوان كرد.
بيماران بزرگسال تالاسمي حدود دو سال است كه در اين درمانگاه تزريق خون مي كنند ولي بيمارستان از اول ارديبهشت به بيماران اعلام كرد كه براي خود مكان ديگري پيدا كنند و از اول خرداد نيز از پذيرش بيمار در درمانگاه تالاسمي خودداري شده است.
در حال حاضر براي بيماران تالاسمي در بيمارستان حضرت رسول اكرم 4 تخت در بخش اطفال و 3 تخت در بخش خون در نظر گرفته شده است در حالي كه اصولا درمان بيمار تالاسمي بايد در يك مركز انجام شود.
قبل از بستن درمانگاه تالاسمي اين بيماران تمام خدمات را از همين درمانگاه مي گرفتند ولي در حال حاضر بيماران ابتدا بايد به پذيرش بيمارستان مراجعه كنند و 40 هزار تومان بايست با هر بار تزريق خون به حساب بيمارستان واريز كنند تا بتوانند خون مورد نياز خود را تزريق كنند؛ اين در حاليست كه بيماران تالاسمي جزو بيماران خاص محسوب مي شوند و بودجه آنها كاملا مشخص است.
يكي از بيماران تالاسمي مي گويد: از شنبه هفته گذشته به بيماران اعلام شد كه ديگر در اين درمانگاه بيمار تالاسمي پذيرش نمي شود. در اين مدت انجمن، مذاكرات زيادي با بيمارستان انجام داده ولي متاسفانه به هيچ نتيجه اي نرسيده است.
مشكل اصلي ما اين است كه بيماري ما مستمر و مزمن است و امكان بهبودي براي ما وجود ندارد، ما نيازمند يك بخش مخصوص به خودمان هستيم.
چهار مركز در چهار منطقه تهران براي بيماران تالاسمي وجود دارد و هر فردي متناسب با محل زندگي خود به آن مركز مراجعه مي كند. در حال حاضر اين مركز به محل زندگي من نزديك است و بهترين محل براي تزريق خون براي من است.
مادر يكي از بيماران بيماران مي گويد: امروز نوبت تزريق خون يكي از فرزندانم است، وقتي به درمانگاه مراجعه كرديم، با در بسته مواجه شديم.
امروز حتي به بيمارستان مراجعه كرده  و متوجه  شده ام كه بايد بابت هر تزريق 40 هزار تومان به بيمارستان پرداخت كنم در حالي كه دو فرزند تالاسمي دارم و هر كدام آنها در ماه دو بار خون تزريق مي كنند كه هزينه براي من بسيار سنگين است.
در بخش اطفال بيمارستان روي چند در نوشته شده بود بخش عفوني. بخش فوق العاده شلوغ و استرس زا.
يكي از بيماران تالاسمي مي گويد: خسته شده ام. از صبح تا به حال براي تزريق خون از اين طبقه به آن طبقه مي روم و تا كنون خون تزريق نكرده ام.
بسيار جاي تاسف است در كشوري كه براي بيماران خاص بودجه خاصي در نظر گرفته شده است و مكاني براي آنها وجود دارد، از پذيرش آنها فقط به خاطر بودجه خودداري مي كنند.
در بخش خون بيمارستان حضرت رسول اكرم(ص) تنهاسه تخت به بيماران تالاسمي اختصاص داده شده است.
يكي از پرستاران مي گويد: اين سه تخت به بيماران تالاسمي تعلق دارد. بعضي از روزها هر سه تخت پر است ولي بعضي از روزها بيمار نداريم، گاهي اوقات هم پيش مي آيد و مجبور مي شويم بيماري را كه مشكل غير از تالاسمي دارد در اين بخش بستري كنيم.
دكتر آزيتا آذركيوان، متخصص اطفال و فوق تخصص خون و پزشك درمانگاه تالاسمي بيمارستان حضرت رسول اكرم (ص) مي گويد: درمانگاه تالاسمي در بيمارستان حضرت رسول اكرم(ص) با كمك وزارت بهداشت افتتاح شد و بيماران تالاسمي غرب تهران را پوشش مي داد.
وي با بيان اينكه اين درمانگاه مجهز و جوابگوي نياز بيماران است، گفت : اين درمانگاه مي تواند حدود 200 بيمار را پوشش دهد. تا كنون 67 بيمار تالاسمي در اين درمانگاه سرويس مي گرفتند.
درمانگاه تالاسمي علاوه بر سرويسي كه به بيماران تالاسمي داده است ، كارهاي جنبي ديگر مانند شيمي درماني بيماران سرطاني و همچنين دو روز در هفته راديوتراپي را انجام مي داد. با وجود اين كه هزينه اين درمانگاه توسط مركز مديريت بيماري هاي خاص داده شده و اين مركز متعلق به بيماران تالاسمي است، متاسفانه به عللي كه ما نمي دانيم رياست بيمارستان دستور داده كه در اين درمانگاه بيمار تالاسمي پذيرش نشود.
اين پزشك تاكيد مي كند: اين درمانگاه براي بيماران تالاسمي راه اندازي شده و با تعطيلي اين بخش بسياري از بيماران كه در گذشته در اين بخش درمان مي شدند سردرگم مي مانند.
دكتر آذر كيوان مي گويد: تمام خدمات بيماران تالاسمي داراي تعرفه است و تمام بيماران تالاسمي بيمه هستند. پزشك معالج در هر ويزيت برگ بيمه جدا مي كند و بيمار با مراجعه به بيمه پول خود را دريافت مي كند و فرانشيز بيمه آنها را مديريت بيماري هاي خاص به آنها مي داده و در واقع بيمار تالاسمي براي بيمارستان هزينه اي ندارد.
با توجه به اينكه بيماران خاص در وزارت بهداشت از جايگاه ويژه اي برخوردارند، همه تلاش اين است كه كيفيت ارائه خدمات به آنها بهبود يابد. دانشگاه هاي علوم پزشكي و مراكز بايد كيفيت خدمات خود را نسبت به بيماران افزايش دهند.
دكتر هاديپور، مديرعامل انجمن تالاسمي در اين باره مي گويد:  بيمارستان حضرت رسول اكرم (ص) حدود يك ماه است به بيماران اعلام كرده كه قصد دارد بخش تالاسمي را تعطيل كند و بيماران بايد براي درمان خود دنبال جايي ديگر باشند.
وي در خصوص علت بسته شدن اين درمانگاه مي گويد: طي مذاكراتي كه با بيمارستان انجام داديم، رئيس بيمارستان يكي از دلايل بسته شدن بخش را مراجعه يك بيمار در روز دانسته در حالي كه بيمارستان 67 بيمار تالاسمي را پوشش مي دهد و در هفته سه روز اين درمانگاه به بيماران تالاسمي اختصاص دارد، بنابراين حدود 70 تا 80 درصد ضريب اشغال تخت دارد كه اين ضريب اشغال طبيعي و ضريب بالايي براي اشغال تخت بيمارستان دولتي و خصوصي محسوب مي شود.
وي همچنين ندادن سوبسيد از مركز پيوند به دانشگاه را يكي از دلايل عدم پذيرش بيماران ذكر مي كند و مي گويد: طبق پيگيري انجمن، مركز مديريت پيوند اعلام كرده كه ما سوبسيد را به صورت گلوبال به معاونت درمان دانشگاه ايران پرداخت كرديم.
بخشي از سوبسيد بيماران تالاسمي بايد توسط بيمه ها داده شود كه فقط شامل بيماران خدمات درماني و ارتش مي شود و تامين اجتماعي براي تزريق خون هيچ سوبسيدي نمي گيرد و هزينه ها را خودش پرداخت مي كند. اين بخش را بيمه ها با توجه به قراردادي كه با بيمارستان دارند پرداخت مي كنند و ممكن است در اين پرداخت كوتاهي نيز به وجود آيد.
دكتر هاديپور مي گويد: از طرف دكتر كدخدايي، رئيس بيمارستان نامه اي به انجمن آمده است كه در آن بيمارستان فاقد بخش تالاسمي بوده و همچنين از ابتداي راه اندازي از طرف انجمن يا منبع ديگري هيچگونه كمكي در اختيار مجتمع گذاشته نشده است.
انجمن بيماران تالاسمي متولي درمان نيست. هرچند انجمن،  بيماراني را كه در بيمارستان بخشي از هزينه هاي خودشان را پرداخته بودند، با ارائه فاكتور درماني به انجمن بخشي از هزينه ها به آنها پرداخت شده است.
درمان بيماران خاص براي هيچ كشوري سودآور نيست و دولت ها بر اين مبنا سرمايه گذاري مي كنند، اين بخش از حقوق انساني كه بايد به اين بيماران پرداخت شود. بنابراين اگر اين مسئله در مملكت مد شود كه هركس به بهانه سوبسيد ندادن و عدم بازدهي، بخشي را كه مخصوص بيماران خاص بوده تعطيل كند، فاجعه بزرگي براي بيماران در راه است.
و اما رئيس بيمارستان حضرت رسول اكرم (ص)، دكتر كدخدايي در اين باره مي گويد: حدود دو سال قبل درمانگاه بيماران تالاسمي تاسيس شد. در ابتدا قرار بود كه انجمن تالاسمي در اين كار به بيمارستان كمك كند. در طول مدت دو سال گذشته نه تنها انجمن بلكه هيچ منبع ديگري در اين رابطه هيچگونه كمكي به مركز نكرده  است.
بيمارستان مجبور بود كه دو يا سه پرستار براي سرويس دهي در اين بخش داشته باشد كه با توجه به كمبود شديد پرسنل در سطح مجتمع به ناچار مجبور شديم كه پرستاران اين درمانگاه را به بخش هاي ديگر منتقل كنيم و از بيماران بخواهيم كه براي درمان به بخش هاي ديگر مراجعه كنند. در حال حاضر سرويسي كه به بيماران تالاسمي در بيمارستان داده مي شود بدين صورت است كه بيماران بايد به درمانگاه اطفال يا بزرگسال مراجعه كنند و بعد از بستري در بخش تزريق، خون بگيرند.

اتاق انتظار
004632.jpg
با خوردن جعفري كم خوني خود را درمان كنيد
خبرگزاري دانشجويان ايران- گياه جعفري به علت سرشار بودن از ويتامين C و آهن براي كم خوني موثر است. همچنين برگ جعفري داراي كاروتن، آهن و ويتامين هاي A، B و C است.  قسمت مورد استفاده دارويي جعفري، برگ، ريشه و ميوه خشك آن است و به عنوان معطر كننده از برگ هاي خشك جعفري استفاده مي شود. معمولا تاثيرات دارويي تخم جعفري موثرتر و قوي تر از برگ ها و ساقه هاست. جعفري خواص ادرار آور، قاعده آور، اشتها آور، مقوي معده،  هضم كننده غذا، نرم كننده سينه، بادشكن، تصفيه كننده خون، مسكن، تب بر، حلال،  ضد فشار خون، دافع سنگ كليه و مثانه دارد. جعفري در موارد رماتيسم، نفخ، اختلالات كبدي، سوء هاضمه، انواع دردها، بيماري هاي ادراري، سنگ كليه، بيماري هاي كبد، طحال، يرقان، نفخ، تنگي تنفس و اسهال به كار مي رود. مواد معدني زياد جعفري باعث شده كه اين گياه مكمل بسيار مفيدي براي درمان كم خوني باشد. اين گياه، شير مادران شيرده را افزايش مي دهد، از ابتلاي بدن به سرطان جلوگيري مي كند. بهتر است از مصرف زياد برگ جعفري در زمان حاملگي پرهيز شود چون خوردن زياد جعفري جريان خون را كند خواهد كرد. مقادير زياد آن سمي است و سبب خونريزي و سرگيجه مي شود. برگ جعفري خون ساز بوده و به صورت له شده يا پخته، جهت رفع خون مردگي و ضرب ديدگي روي عضو آسيب ديده گذاشته مي شود. جعفري را خرد كنيد و در شير بريزيد و صبح ناشتا بخوريد. اين شيوه براي رفع دردهاي عصبي مفيد است. جوشانده گياه كامل و ريشه براي درمان سنگ ها و يرقان، انسداد كبد و طحال دردها به كار مي رود.
مراقب باشيد وسيله درآمدزايي سودجويان نشويد
يك متخصص بيماري هاي غدد اعلام كرد: با افزايش تعداد افراد چاق و دچار اضافه وزن، به تنوع و تعداد محصولات لاغري نيز افزوده مي شود. اما واقعيت اين است كه اكثر اين فرآورده ها مطلقا باعث كاهش وزن نمي شوند. اين متخصص غدد در ادامه خاطرنشان كرد: مكانيسم اثر تعدادي از اين قرص ها،  برمبناي افزايش متابوليسم بدن، مصرف چربي ها، سركوب اشتها و كاهش جذب چربي در بدن است. اما با وجود محدود بودن اثر آنها، عوارض سوء زيادي متعاقب مصرف قرص، گريبانگير فرد خواهد شد كه از آن جمله مي توان افزايش ضربان قلب، بي نظمي ريتم قلبي، بي خوابي، تنگي نفس و تشنج را نام برد. مبارزه با چاقي از هر طريق ممكن صحيح نيست. بايد بدانيم بازيچه دست سودجويان نشدن و مبارزه با درآمدزايي اين قشر، به سلامت كل جامعه كمك خواهد كرد.

درمانگاه
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
علمي
محيط زيست
شهر آرا
|  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  درمانگاه  |  علمي  |  محيط زيست  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |