شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۸۴ - - ۳۷۱۹
كوه دلانه بكنم خاكش ببيزم
بام ايران چكه مي كند
تمامي گردشگران يا شايد اغلب آنها مي دانند كه بختياري ها براي پاسداشت جنگاوران و دلاوران خود، روي قبور آنها مجسمه اي از سنگ به شكل شير يا نقوشي از اسب و شمشير تراشيده و قرار مي دهند
004572.jpg
چهارمحال و بختياري يكي از مناسب ترين و مطبوع ترين مناطق كشور است كه مسافرت به آن در فصل تابستان شديدا به گردشگران و علاقه مندان به اكوتوريسم توصيه مي شود.
اين استان با 16533 كيلومتر مربع وسعت، از جمله مناطق كوهستاني جنوب غربي ايران محسوب مي شود كه مركز آن (شهركرد) با 2150 متر ارتفاع ، در ميان مراكز ساير استان ها بلندترين است و به همين جهت بام ايران خوانده مي شود.
شكل طبيعي استان بر مبناي ارتفاعات مياني رشته كوه زاگرس استوار شده كه به دليل بارش برف و نزولات جوي در همين ارتفاعات، معروف ترين رودخانه هاي دائمي جنوب غرب و مركزي ايران يعني كارون، زاينده رود و دز از آنها سرچشمه مي گيرند. فرونشست هاي به وجود آمده همزمان با حركات زمين ساختي زاگرس و آب حاصل از ذوب برف كوه هاي بلند، تالاب هاي متعددي را در استان تشكيل داده كه زيستگاه انواع پوشش گياهي- جانوري چهارمحال و بختياري است. بنابر پژوهش ها و كارشناسي  هاي انجام شده در اين استان بيش از 250 جاذبه گردشگري شناسايي شده است كه عمده آنها را جنگل هاي بلوط و زالزالك، آبشارها، غارها، مناطق حفاظت شده و گرداب ها و گردشگاه هاي اكوتوريستي تشكيل مي دهند.
جاذبه هاي اكوتوريستي
مهمترين جاذبه اكوتوريستي چهارمحال و بختياري تالاب سد بين المللي چغاخور است كه با مساحتي معادل 2300 هكتار در دامنه ارتفاعات برآفتاب و كلار در نزديكي شهر بلداجي، ايجاد شده، همين تالاب در مسير جاده شهركرد- خوزستان و در فاصله 65 كيلومتري از شهركرد واقع شده است.
مهمترين ويژگي  و زيبايي طبيعي اين تالاب، فضاي بكر و آواز و پرواز پرندگان مهاجر و بومي در آن، همچنين زيست نوعي ماهي از خانواده گامبوزيا (ماهي گورخري) است كه در فصل تابستان و بهار بسياري از گردشگران را به سوي خود جلب مي كند.
در نزديكي تالاب چغاخور ، دو تالاب گندمان و سولقان نيز واقع شده اند.
از ديگر جاذبه هاي اكوتوريستي چهارمحال و بختياري مي توان به چشمه ديمه در 10 كيلومتري چلگرد و در مجاورت روستاي تاريخي ديمه اشاره كرد.
چشمه ديمه را قبل از ايجاد تونل هاي كوهرنگ سرچشمه اصلي زاينده رود مي دانند. آب اين چشمه از گواراترين آبهاي جهان شناخته شده است كه با خواص درماني از پوسيدگي دندان و ايجاد سنگ كليه جلوگيري مي كند.
مسئولان دولتي و استاني چهارمحال و بختياري چند سالي است با ايجاد يك كارخانه آب معدني در نزديكي اين چشمه، آب آن را براي مصرف داخلي و صادرات به خارج از كشور آماده مي كنند.
گردشگراني كه براي بازديد از چشمه ديمه به اين منطقه سفر مي كنند، اغلب با ديدن مناظر زيبا و شگفت انگيز طبيعي آن، به سراغ ديگر چشمه هاي چهارمحال و بختياري از جمله چشمه كوهرنگ مي روند.
چشمه كوهرنگ در نزديكي چشمه ديمه و 30 كيلومتري چلگرد قرار دارد و يكي از اصلي ترين مسيرهاي گردشگري استان چهار محال و بختياري محسوب مي شود.
لاله هاي واژگون
زرد و قرمز شكوفا شده اند. اين لاله ها از اواسط فروردين ماه تا اواخر ارديبهشت ماه در اين دشت و ديگر مناطق نزديك به كوهرنگ شروع به شكفتن مي كنند و بهترين فصل بازديد از لاله ها، بهار و تابستان است. بنابر برخي اعتقادات محلي و بومي، همزمان با رويش لاله هاي واژگون، خير و بركت و حاصلخيزي نصيب مردم و كشاورزان مي شود.
آبشارها و غارها
در استان چهارمحال و بختياري دو آبشار معروف به نام هاي آتشگاه و دره عشق وجود دارد. آبشار آتشگاه در 200 كيلومتري شهركرد و 50كيلومتري شهر لردگان در دره اي به طول سه كيلومتر قرار گرفته است. مسير اين آبشار از محل چشمه تا اتصال به رودخانه خرسان را فضاي سرسبز و بي نظيري از انواع درختان و گياهان جنگلي فرا گرفته است. در اطراف آبشار آتشگاه به دليل شيب زياد و پستي و بلندي هاي دره، آبشارهاي كوچك متعددي به وجود آمده است.
ديگر آبشار استان چهارمحال و بختياري، آبشار دره عشق در منطقه مشايخ شهرستان اردل است. اين آبشار در مجاورت روستاي دره عشق و در فاصله 130 كيلومتري شهركرد قرار دارد. اين آبشار با سرعت زياد از دل كوه بيرون مي جهد و با بيش از يكصد متر ارتفاع جريان مي يابد. زيبايي منطقه آبشار دره عشق در خروشاني اين آبشار و آرامش رود كارون در سطح پاييني از آن است. وجود انواع انارستان ها، شاليزارهاي دو روستاي دره عشق و دورك شاهپوري، فضاي آرامش بخشي را به گردشگران اعطا مي كند.
اگر روحيه ماجراجويي و هيجان پذيري داريد، حتما به دو غار سراب و چما در چهارمحال و بختياري سري بزنيد.
غار سراب در 56 كيلومتري جنوب غربي شهركرد و حدود 7 كيلومتري شهر باباحيدر (شهرستان فارسان) در مسيري دره اي و در مجاورت روستاي اميرآباد قرار گرفته است. از انتهاي جاده آسفالته تا دهانه غار حدود 15 دقيقه پياده روي لازم است تا به غار برسيد. اين غار شگفت انگيز دو دهانه دارد و به دليل وجود موانع طبيعي بيش از 600 متر آن از هر دو دهانه قابل دسترسي نيست. از يكي ازدهانه هاي غار، آبي خروشان و خنك بيرون مي آيد و در مقابل، دهانه ديگر خشك باقي  مانده است.
ارتفاع سقف غار در بعضي از نقاط به 15 متر مي رسد كه اغلب قنديل هاي آويزان شده از آن آهكي است.
غار چما نيز در 25كيلومتري چلگرد و در نزديكي روستاي شيخ عليان واقع شده است. اين غار به زعم كارشناسان و محققان داخلي و خارجي يكي از نادرترين غارهاي يخي با قنديل هاي فراوان است. از زير يخ هاي اين غار، آبي سرد در جريان است كه نهايتا به سد كوهرنگ مي ريزد. قرار گرفتن اين غار در دره هاي عميق و حجم برف هاي انباشته شده در آن موجب شده تا توده هاي عظيم برف و قنديل هاي يخي آن به صورت دائمي و در تمام فصول، سالم باقي بمانند.
ويژگي هاي تاريخي چهارمحال
قديمي ترين آثار سكونت و استقرار بشر اوليه در اين استان متعلق به هزاره 7 قبل از ميلاد است كه براساس گمانه زني ها در دشت لردگان، خان ميرزا وفلارد در شهرستان لردگان و بلداجي كشف شده است.
نام شهركرد در گذشته نه چندان دور دهكرد خوانده مي شده است. دهكرد در گويش محلي و بومي استان به معني چوپان گله و گوسفندان است، چراكه عشاير چهارمحال و بختياري كه يكي از تيره هاي اصيل آريايي به شمار مي آيند، عمدتا چوپان و گله دار بوده اند.
در حال حاضر در استان چهارمحال و بختياري بيش از 150 اثر و بناي تاريخي و مذهبي شناسايي شده است كه از مهمترين آنها مي توان به آثار سنگي صخره اي، پل ها، قلعه ها، مساجد و سقاخانه ها و انواع كتيبه ها اشاره كرد.
بردگوري ها (سنگ گبري ها) از جمله قديمي ترين آثار صخره اي استان چهارمحال و بختياري است كه به دوره مادها تا حكومت ساسانيان تعلق دارد. در بخش هايي از استان مانند ديناران، ميانگوه و بازفت مردم درگذشته به دليل اعتقاد به دين زرتشت و مقدس دانستن خاك، از دفن كردن اجساد خودداري مي كردند و آنها را در محفظه هايي سنگي كه استودان ناميده و در اصطلاح بختياري بردگوري به معني سنگ گبري خوانده مي شد، قرار مي دادند. بردگوري ها با متوسط طول 30/3، عرض 2 و ارتفاع 20/1 داراي دريچه هاي مربع شكل با در سنگي هستند كه غالبا به صورت پراكنده و چندتايي حفر شده اند.
شيرهاي سنگي و معروفيت آنها نيز براي تمامي مسافران ورودي به استان چهارمحال و بختياري موضوعي شناخته شده است. تمامي گردشگران يا شايد اغلب آنها مي دانند كه بختياري ها براي پاسداشت جنگاوران و دلاوران خود، روي قبور آنها، مجسمه اي از سنگ به شكل شير يا نقوشي از اسب و شمشير تراشيده و قرار مي دهند. قديمي ترين شير سنگي در چهارمحال و بختياري، مربوط به دوره صفويه است.
ناگفته هايي از چهارمحال و بختياري
اگر اهل طبيعت گردي و علاقه مند به اكوتوريسم يا حتي شكار هستيد، علاوه بر بازديد از جاذبه هايي كه خوانديد، سري هم به مناطق حفاظت شده صياد در محور مواصلاتي شهركرد - اصفهان و منطقه حفاظت شده سبزكوه در شهرستان هاي بروجن، لردگان و اردل بزنيد و جانوران و پرندگاني چون پلنگ، خرس قهوه اي، سنجاب، كل، بز و قوچ، ميش، كفتار، كبك دري، كبك چيل، تيهو و عقاب را هم ببينيد.
اگر هم علاقه مند به تاريخ و آثار آن هستيد، قلعه هاي دزك در 35 كيلومتري جنوب شرقي شهركرد و سردار اسعد در 42 كيلومتري شهركرد و در مركز شهر جونقان و همچنين خانه هاي تاريخي آزاده در غرب شهركرد و خانه ستوده در ارگ چالشتر را به همراه پل هاي زمانخان در سامان، بارز در لردگان، دوپلان در مسير شهركرد به خوزستان، بهشت آباد و دوازده امام در شهرستان اردل را با تعدادي از آسياب ها و حمام هاي قديمي مشاهده كنيد.
* چشمه ديمه از كوه دلا سرچشمه مي گيرد

در همين حوالي
هدف تبليغات گردشگري جهانگردان پولدار
004554.jpg
بايد به جاي گردشگري كلان و ارزان به دنبال تعداد اندك جهانگردان با توانايي مالي بالا باشيم، نزديكي فرهنگي و توانايي مالي جهانگردان دو نكته مهمي است كه بايد در جذب جهانگردان به ايران مورد توجه قرار گيرد.
سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به دنبال جذب جهانگرداني است كه علاوه بر درآمدزايي براي كشور، با فرهنگ ايراني همخواني داشته باشند. اين را محمدمهدي كتابچي، دبير اجرايي نمايشگاه هاي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري مي گويد. وي تاكيد مي كند كه بايد به جاي گردشگري كلان و ارزان به دنبال تعداد اندك جهانگردان با توانايي مالي بالا باشيم.
اين مقام مسئول افزود: نزديكي فرهنگي و توانايي مالي جهانگردان دو نكته مهمي است كه بايد در جذب جهانگردان به ايران مورد توجه قرار گيرد و حضور در نمايشگاه هاي بين المللي هم در همين راستا ارزيابي مي شود.
به اعتقاد كتابچي، حجم بالاي جهانگرد وقتي وارد منطقه اي مي شود، مي تواند نتايج مخربي را به همراه بياورد. به همين دليل بايد به جاي گردشگري كلان، با كمك آژانس هاي توريستي، جهانگردان را به شكل گروهي به ايران بياوريم.
به گفته او، حضور در نمايشگاه ها بايد با توجه به بازارهاي هدف و شكل تخصصي انجام شود تا بتوانيم بيشترين بهره را از اين حضور ببريم.
دبير اجرايي نمايشگاه هاي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، عوامل موثر در انتخاب بازارهاي هدف و نمايشگاه ها را نزديكي مذهبي، فرهنگي و مسافتي دانست و گفت: سازمان جهاني تجارت (WTO) هم استانداردهايي را براي تبليغات در بخش هاي مختلف تعيين كرده است كه اين سه عامل در آن استانداردها نيز عنوان شده است.
او معتقد است كه كشورهاي اروپايي به دليل نزديكي ساخت، يكي از بازارهاي هدف ايران به شمار مي روند كه شركت در نمايشگاه هاي بين المللي اين كشورها، در دستور كار سازمان قرار گرفته است. به گفته او يكي از كشورهاي بازار هدف ايران، كشور مالزي است كه به دليل نزديكي مذهبي و فرهنگي براي ايران مهم است و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري براي حضور در نمايشگاه هاي اين كشور و تبليغ در آن، فعاليت هايي را آغاز كرده است.
كتابچي معتقد است كه براساس اصول بازاريابي بايد از ميان بازارهاي هدف انتخاب داشته باشيم و آنهايي را جذب كنيم كه براساس استانداردها براي ايران مهم هستند.
كشاورزان بقاياي مزارع كشاورزي را آتش نزنند
004551.jpg
مدير كل حفاظت محيط زيست استان فارس از كشاورزان اين استان خواست تا از به آتش كشيدن كاه و كلش و بقاياي برجاي مانده در كشتزارهاي گندم و جو خودداري كنند.
مهندس مجيد ابدي افزود: اين اقدام يك عمل غيربهداشتي و مغاير با معيارهاي زيست محيطي است و موجب آسيب ديدن طبيعت و خاك مي شود.
وي اظهار داشت: هماهنگي هاي لازم با جهاد كشاورزي و مسئولان شهرستان هاي داراب، مرودشت، شيراز، فيروزآباد و ساير شهرستان هايي كه برداشت گندم در آن آغاز شده، انجام گرفته تا با متخلفان دراين رابطه برخورد شود.
وي با بيان اينكه پارسال به 50 پرونده تخلف دراين رابطه در محاكم قضائي رسيدگي شد، افزود: كساني كه امسال اقدام به اين عمل كنند تحت پيگرد قانوني قرار مي گيرند.
مدير كل حفاظت محيط زيست استان فارس گفت: روند به آتش كشيدن كاه و كلش بر جاي مانده در مزارع پس از برداشت گندم و جو موجب آلودگي هوا،آسيب ديدن بستر خاك و برجاي ماندن عواقب نامطلوب زيست محيطي شده است.
ابدي اضافه كرد: اين در حالي است كه مي توان با جمع آوري و بسته بندي كاه و كلش ضمن تامين غذاي دام ها با شخم زدن زمين نسبت به حفظ رطوبت خاك اقدام كرد.
وي افزود: افزايش دود ناشي از اين آتش سوزي ها مي تواند موجب به هم خوردن تنظيم ضربان قلب، اختلال در فشار خون، آسيب رساني به سلول هاي استخوان، تخريب گلبول هاي قرمز و بروز سرطان در انسان شود.
راهپيمايي نمادين كودكان طرفدار محيط زيست
004626.jpg
خبرگزاري فارس - به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي منطقه شمال، اين راهپيمايي يكشنبه 22خرداد از ساعت 9:30 الي 11:30 ازسوي كودكان 4 الي 10ساله برگزار مي شود كه با قرائت پيامي در زمينه حمايت از زمين سبز و حفاظت از محيط زيست و برنامه هاي شاد و متنوع به پايان مي رسد.
همزمان با برگزاري راهپيمايي نمادين كودكان، نمايشگاه بين المللي كاريكاتور با موضوع معضلات شهري و محيط زيست در فرهنگسراهاي منطقه شمال اين سازمان برگزارمي شود.هدف تبليغات گردشگري جهانگردان پولدار
بايد به جاي گردشگري كلان و ارزان به دنبال تعداد اندك جهانگردان با توانايي مالي بالا باشيم، نزديكي فرهنگي و توانايي مالي جهانگردان دو نكته مهمي است كه بايد در جذب جهانگردان به ايران مورد توجه قرار گيرد.
سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به دنبال جذب جهانگرداني است كه علاوه بر درآمدزايي براي كشور، با فرهنگ ايراني همخواني داشته باشند. اين را محمدمهدي كتابچي، دبير اجرايي نمايشگاه هاي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري مي گويد. وي تاكيد مي كند كه بايد به جاي گردشگري كلان و ارزان به دنبال تعداد اندك جهانگردان با توانايي مالي بالا باشيم.
اين مقام مسئول افزود: نزديكي فرهنگي و توانايي مالي جهانگردان دو نكته مهمي است كه بايد در جذب جهانگردان به ايران مورد توجه قرار گيرد و حضور در نمايشگاه هاي بين المللي هم در همين راستا ارزيابي مي شود.
به اعتقاد كتابچي، حجم بالاي جهانگرد وقتي وارد منطقه اي مي شود، مي تواند نتايج مخربي را به همراه بياورد. به همين دليل بايد به جاي گردشگري كلان، با كمك آژانس هاي توريستي، جهانگردان را به شكل گروهي به ايران بياوريم.
به گفته او، حضور در نمايشگاه ها بايد با توجه به بازارهاي هدف و شكل تخصصي انجام شود تا بتوانيم بيشترين بهره را از اين حضور ببريم.
دبير اجرايي نمايشگاه هاي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، عوامل موثر در انتخاب بازارهاي هدف و نمايشگاه ها را نزديكي مذهبي، فرهنگي و مسافتي دانست و گفت: سازمان جهاني تجارت (WTO) هم استانداردهايي را براي تبليغات در بخش هاي مختلف تعيين كرده است كه اين سه عامل در آن استانداردها نيز عنوان شده است.
او معتقد است كه كشورهاي اروپايي به دليل نزديكي ساخت، يكي از بازارهاي هدف ايران به شمار مي روند كه شركت در نمايشگاه هاي بين المللي اين كشورها، در دستور كار سازمان قرار گرفته است. به گفته او يكي از كشورهاي بازار هدف ايران، كشور مالزي است كه به دليل نزديكي مذهبي و فرهنگي براي ايران مهم است و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري براي حضور در نمايشگاه هاي اين كشور و تبليغ در آن، فعاليت هايي را آغاز كرده است.
كتابچي معتقد است كه براساس اصول بازاريابي بايد از ميان بازارهاي هدف انتخاب داشته باشيم و آنهايي را جذب كنيم كه براساس استانداردها براي ايران مهم هستند.
كشاورزان بقاياي مزارع كشاورزي را آتش نزنند
مدير كل حفاظت محيط زيست استان فارس از كشاورزان اين استان خواست تا از به آتش كشيدن كاه و كلش و بقاياي برجاي مانده در كشتزارهاي گندم و جو خودداري كنند.
مهندس مجيد ابدي افزود: اين اقدام يك عمل غيربهداشتي و مغاير با معيارهاي زيست محيطي است و موجب آسيب ديدن طبيعت و خاك مي شود.
وي اظهار داشت: هماهنگي هاي لازم با جهاد كشاورزي و مسئولان شهرستان هاي داراب، مرودشت، شيراز، فيروزآباد و ساير شهرستان هايي كه برداشت گندم در آن آغاز شده، انجام گرفته تا با متخلفان دراين رابطه برخورد شود.
وي با بيان اينكه پارسال به 50 پرونده تخلف دراين رابطه در محاكم قضائي رسيدگي شد، افزود: كساني كه امسال اقدام به اين عمل كنند تحت پيگرد قانوني قرار مي گيرند.
مدير كل حفاظت محيط زيست استان فارس گفت: روند به آتش كشيدن كاه و كلش بر جاي مانده در مزارع پس از برداشت گندم و جو موجب آلودگي هوا،آسيب ديدن بستر خاك و برجاي ماندن عواقب نامطلوب زيست محيطي شده است.
ابدي اضافه كرد: اين در حالي است كه مي توان با جمع آوري و بسته بندي كاه و كلش ضمن تامين غذاي دام ها با شخم زدن زمين نسبت به حفظ رطوبت خاك اقدام كرد.
وي افزود: افزايش دود ناشي از اين آتش سوزي ها مي تواند موجب به هم خوردن تنظيم ضربان قلب، اختلال در فشار خون، آسيب رساني به سلول هاي استخوان، تخريب گلبول هاي قرمز و بروز سرطان در انسان شود.
راهپيمايي نمادين كودكان طرفدار محيط زيست
خبرگزاري فارس - به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي منطقه شمال، اين راهپيمايي يكشنبه 22خرداد از ساعت 9:30 الي 11:30 ازسوي كودكان 4 الي 10ساله برگزار مي شود كه با قرائت پيامي در زمينه حمايت از زمين سبز و حفاظت از محيط زيست و برنامه هاي شاد و متنوع به پايان مي رسد.
همزمان با برگزاري راهپيمايي نمادين كودكان، نمايشگاه بين المللي كاريكاتور با موضوع معضلات شهري و محيط زيست در فرهنگسراهاي منطقه شمال اين سازمان برگزارمي شود.

نگاه
جگوار در كنار ماياها
004620.jpg
معصومه صفايي- زيستگاه جگوار و مركز تمدن ماياها هر دو در سرزمين تاريخي ديل قرار دارد.
بيش از 370 هزار جريب از جنگل هاي تروپيكال كه يكي از زيستگاه هاي بزرگترين جمعيت جگوار و مركز تمدن از بين رفته ماياهاست، قرار است براي هميشه حفاظت شده اعلام شود.
اين محدوده جنگلي، واقع در قلب ذخيره گاه بيوسفر كالا كمول در يوكاتان پانينسولا، يكي از غني ترين زيستگاه ها و مهمترين مراكز باستان شناسي در شمال آمريكاست. اجراي اين تصميم، منطقه را براي هميشه از گسترش تكنولوژي و ديگر تهديدات زيست محيطي در امان نگاه خواهد داشت. استيو مك كورميك، پرزيدنت حفاظت از طبيعت مي گويد: كالاكمول، خانه بعضي از گونه هاي متنوع بسيار مهم در جهان است. توسعه بي رويه، قطع درختان و چراي ناپايدار دام تجربه مخاطره آميز تهديدهاي زيست محيطي را براي اين منطقه پيش مي كشد. حفاظت از كالاكمول براي محيط زيست و مردم بومي يوكاتان و مكزيك يعني همه چيز. 8/1 ميليون جريب ذخيره گاه زيستكره كالاكمول در ايالت كمپج، بزرگترين جنگل دست نخورده كروپيكال (گرمسيري) در مكزيك است. اين منطقه در داخل جنگل هاي مايا قرار گرفته است وسعت 5/5 ميليون جريبي اين سرزمين از مكزيك تا برزيل و گواتمالا كشيده شده است. اين محدوده زيستگاه بزرگترين جمعيت جگوار بعد از آمازون است.
علاوه بر اين بيش از 350 گونه پرنده و 94 گونه پستاندار در ذخيره گاه كالاكمول زندگي مي كنند. از جمله پوما (شتر بي كوهان)، تاپير، ميمون هاي عنكبوتي ، ميمون هاي دلقك و...
بيش از يكهزار و 600 گونه گياه را نيز مي توان در كالاكمول يافت (بيش از نيمي از گونه هاي گياهي كشف نشده در سراسر يوكاتان پنينسولا).
يكي از مراكز ميراث جهاني يونسكو تنها روي ماياها تحقيق مي كند و اين مركز قدمت تمدن ماياها را 1500 سال تخمين مي زند. كالاكمول كه به معناي شهر برج هاي دوقلو است در اطراف دو هرم بسيار زيبا كه به واسطه 14 افسانه مقدس حفظ شده، قرار دارد.
در اين ميان مردم محلي هم براي همكاري با حفظ اين مناطق اعلام آمادگي كرده اند. چهارگروه از افرادي كه در 155 مايلي شمال منطقه زندگي مي كنند اعلام كرده اند به منظور حمايت از اين ذخيره گاه حاضرند بخشي از زمين هايشان را كه در داخل منطقه واقع شده واگذار كنند. اين زمين ها در خدمت مركز خدمات پارك مكزيك قرار خواهد گرفت.
خريد اين زمين ها به وسيله دولت مكزيك و با پشتوانه مالي حاميان طبيعت، آن را براي هميشه حفظ خواهد كرد تا طبيعت شناسان و باستان شناسان نسل هاي آينده نيز در لذت آن سهيم باشند.
منبع: Nature

خبر
ايستگاه هاي عوارضي 17برابر آلوده ترند
004614.jpg
از آنجا كه در حالت درجا(Idel) ميزان آلاينده ها بالاتر مي رود، در ايستگاه هاي عوارضي ميزان  آلودگي هوا 17برابر بالاتر مي رود.
كارشناس مركز تحقيقات زيست محيطي سازمان حفاظت محيط زيست، در جلسه كميته كاهش آلودگي هوا، گفت: وسايل نقليه موتوري 73 درصد از آلودگي هوا را موجب مي شوند كه اين ميزان در آينده به 90درصد نيز خواهد رسيد.
در تحقيقاتي كه با استفاده از دستگاه پرتابل در عوارضي چيتگر به عنوان نمونه انجام شد، مشاهده شده با افزايش دور موتور خودروها تا ميزان 4هزار ، مقدارCO كم مي شود، يعني در حالت درجا 17برابر بيشتر است.
اين كارشناس اضافه كرد: جهت باد غالب نيز در اين امر موثر است و باتوجه به اين شرايط نتيجه مي گيريم كه ايستگاه هاي عوارضي به عنوان منبع آلودگي مطرح هستند كه با حذف آنها يا استفاده از سيستم هاي الكترونيك عوارضي، مي توان تا ميزان قابل توجهي آلودگي را كم كرد.
اين كارشناس در پايان تصريح كرد: گازسوز كردن اتومبيل ها، استفاده از سرعت گيرها براي كم كردن تدريجي سرعت و در نتيجه ايجاد آلودگي كمتر و در نظر گرفتن بادغالب در مكان عوارضي، براي كاهش COراهكارهاي مناسبي هستند.

احكام زيست محيطي واجب الاطاعه هستند
004566.jpg
آيت الله اميني گفت: احكام زيست محيطي، جزو احكام حكومتي بوده و نيازي به آيه و روايه ندارند و واجب الاطاعه هستند، لذا عدم اجراي آنها جرم است.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، آيت الله اميني، نايب رئيس خبرگان رهبري و امام جمعه قم در ديدار معصومه ابتكار، معاون رئيس جمهوري و رئيس سازمان حفاظت محيط زيست در قم افزود: ارزش شدن هر موضوع به جو عمومي وابسته است، لذا بايد مسئله جو عمومي محيط زيست مورد توجه قرار گيرد.
وي با اشاره اينكه محيط زيست مقوله اي است كه با گذشت هر چه بيشتر زمان، ضرورتش روشنتر مي شود، گفت: با توجه به صنعتي شدن كشور و افزايش وسيله نقليه و جمعيت، حفاظت از محيط زيست ضروري است.
آيت الله اميني در ادامه به ضرورت حفظ محيط زيست با لحاظ كردن ساير مسايل توسعه اي و اشتغالزايي اشاره و تاكيد كرد: حفاظت از محيط زيست بايد در كنار تشويق سرمايه گذاران صورت گيرد تا بخشي از مشكلات اشتغال حل شود، لذا يك بعدي نگريستن به هر دو مقوله عملي نيست.
وي در ادامه با اشاره به ضرورت جلوگيري از تخريب باغات گفت: اخيرا باغات در حال تخريب است كه بايد هرچه سريعتر جلو اين مسئله گرفته شود. از سوي ديگر حفظ محيط زيست نيازمند همكاري و تعامل تمامي مسؤولان اعم از شهرداري، محيط زيست، استانداري، فرمانداري و ... است.
به گزارش ايسنا، نايب رئيس خبرگان رهبري خود محوري را عامل تخريب محيط زيست خواند و گفت: ضامن عدم اجراي مسائل و قواعد زيست محيطي بي توجهي و رشوه است كه بايد در زمينه هر دو آنها اقدامات لازم صورت گيرد.
وي بر تقويت مقوله كشاورزي در كشور تاكيد كرد و گفت: تقويت اين بخش موجب كاهش تعداد بيكاران و تخريب محيط زيست خواهد شد.
آيت الله اميني در ادامه به مقوله فرهنگ عمومي محيط زيست در كشور اشاره كرده و تاكيد كرد: صرف گفتن و نوشتن در كتاب هاي درسي براي حفاظت از محيط زيست كافي نيست و موضوع حفظ محيط زيست بايد به فرهنگ تبديل شود.
به گزارش ايسنا، دكتر معصومه ابتكار، معاون رئيس جمهوري و رئيس سازمان حفاظت محيط زيست نيز در ابتداي اين ديدار با اشاره به اقدامات مثبت دولت خاتمي طي سالهاي گذشته در مقوله محيط زيست گفت: آثار اين اقدامات هم اكنون در بخش هاي نفت، صنعت، آب ، نيرو و ... مشهود است.
وي با اشاره به اينكه بخشي از حفاظت از محيط زيست به فرهنگ و رفتار مردم باز مي گردد، گفت: سازمان حفاظت محيط زيست در اين بخش در زمينه آموزش و جلب مشاركت مردمي و حمايت و رشد تشكل هاي غيردولتي در دولت خاتمي اقدامات موثري انجام داد.
ابتكار با اشاره به اينكه سازمان حفاظت محيط زيست موضوع آموزش را از سطح ابتدايي و در كتاب هاي درسي آغاز كرده است، به اقدامات اين سازمان براي اطلاع رساني و افزايش سطح آگاهي افكار عمومي توسط صدا و سيما و مطبوعات اشاره كرد و گفت: بهره مندي از طبيعت با نوعي قدرناشناسي روبه رو است كه بايد اين امر اصلاح شود.

محيط زيست
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
درمانگاه
علمي
شهر آرا
|  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  درمانگاه  |  علمي  |  محيط زيست  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |