شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۸۴ - - ۳۷۱۹
كتب درسي را بخش خصوصي توليد مي كند
كتاب هاي سياه و سفيد
بايد از مواد اوليه بهتري براي توليد چسب  كتاب هاي درسي استفاده شود. امسال كتاب هاي درسي در بسته هاي كارتني توزيع نمي شود و براي جلوگيري از آسيب ديدن كتاب ها در توزيع آنها از بسته هاي پلاستيكي استفاده خواهد شد
004548.jpg
تاكنون اقدام جدي و جالبي براي افزايش انگيزه تحصيلي در كتاب هاي درسي صورت نگرفته، اما به گفته مسئولان دفتر برنامه ريزي و تاليف كتاب هاي درسي وزارت آموزش و پرورش قرار است در سال آينده تغييراتي براي افزايش انگيزه  تحصيلي در كتاب هاي درسي رخ دهد كه بايد آن را به فال نيك گرفت.
عمر ماندگاري كتاب هاي درسي بسيار است و به طور معمول اين كتاب  ها هر 10 سال يك بار نيازمند تغييرات اساسي هستند.
به گفته علي زرافشان، مدير كل دفتر برنامه ريزي كتب درسي آموزش و پرورش، سرعت تغيير و تحولات در حوزه هاي علمي كه آموزش و پرورش به آن مي پردازد، چندان سريع نيست و نيازي نداريم كه كتاب هاي درسي را هر سال تغيير دهيم.
از سوي ديگر در مواردي لازم است كتاب هاي درسي در زماني كمتر از يك دهه تغيير كنند كه از اين دست، كتاب هاي مربوط به كامپيوتر و فن آوري نوين ارتباطي عمر ماندگاري بسيار كمي دارند و بايد حداكثر هر دو يا سه سال تغيير كنند.
در ايران تغييرات جزئي هر چند سال يك بار و به صورت مستمر در كتاب هاي درسي انجام مي شود.
در كشورهاي اروپايي با توجه به برخي بررسي هاي انجام شده، كتاب ها حداكثر 6 سال به يك شكل استفاده مي شوند و سپس تغييرات اساسي مي كنند.
مدير كل تاليف كتاب هاي درسي چندي پيش به ايلنا گفته بود كه با تغيير و تحولات زياد در كتاب هاي درسي، هزينه هاي نشر آن بيش از حد افزايش مي يابد.
زرافشان در خصوص تغيير كتاب هاي پيش دانشگاهي و دبيرستاني گفت: كتاب هاي اين دوره كمتر دچار تغيير مي شود، چون كنكوري ها از تغيير كتاب هاي مقطع متوسطه ناراضي هستند؛ هر چند كه ما براي تغيير كتاب هاي درسي بيشتر نياز دانش آموزان را در نظر مي گيريم تا مسئله كنكوري ها را!
بنا بر برآوردهاي صورت گرفته در سال تحصيلي 85 – 84 قريب به 165 ميليون كتاب درسي براي دانش آموزان كشور توليد مي شود.
توليد كتاب بدون هزينه اي براي دولت
همچنين حسيني، مدير كل چاپ و توزيع كتاب هاي درسي، مي گويد: توليد كتاب هاي درسي هيچ هزينه اي بر دولت تحميل نمي كند و كتاب هاي درسي از سوي بخش خصوصي توليد و به فروش مي رسند.
واقعيت آن است كه از سال 1372، بودجه دولتي كتاب هاي درسي به طور كامل حذف شد و دولت براي توليد كتاب هاي درسي ديگر سرمايه گذاري نكرد.  
به اين ترتيب، عرصه براي حضور و سرمايه گذاري بخش خصوصي فراهم شد.
براي توليد كتب درسي، از اول مهر هر سال تا شهريور ماه سال آينده يعني زمان توزيع كتاب، فرصت باقي است كه فرصت كمي است، اما مدير كل چاپ و توزيع كتاب هاي درسي مي گويد: در سالهاي گذشته بيشتر روي تغيير و تحول محتواي كتاب هاي درسي كار مي شد، اما در يكي، دو سال اخير فرصت لازم براي تغيير و بهبود كيفيت كتاب هاي درسي نيز، فراهم شده است.
كيفيت كتب درسي به مرحله قبل از چاپ و زمان چاپ مربوط مي شود كه در اين ميان صفحه آرايي اين كتاب ها و تصويرسازي در بهبود كيفيت يك كتاب درسي بسيار موثر بوده و داراي اهميت است.
به گفته حسيني، جشنواره تصويرسازي براي كيفيت بخشي به كتاب هاي درسي برگزار شده است و از ديگر سو كارخانه هاي توليد كتاب درسي به ماشين آلات مدرن و به روز مجهز شده اند.
اين چسب هاي نچسب
بخشي از اعتراض مصرف كنندگان كتاب هاي درسي مربوط به چسب استفاده شده در آنهاست.
مواد اوليه اين چسب ها از خارج كشور وارد مي شود و در ايران به شكل قابل استفاده در مي آيد كه در اين ميان بسياري از شيرازه  هاي كتاب هاي درسي از مقاومت كمي برخوردارند و اين موضوع سبب اعتراض مصرف كنندگان در خصوص مقاومت كم چسب هاي مصرفي شده است.
مدير كل چاپ و توزيع كتاب هاي درسي با تاكيد بر اينكه اعتراض هاي مردم را در خصوص مقاومت كم كتاب هاي درسي به توليدكنندگان در بخش خصوصي اعلام مي كنيم، گفت: بايد از مواد اوليه بهتري براي توليد اين چسب ها استفاده شود و در اين زمينه اقدام هاي مفيدي انجام شده است. حسيني افزود: امسال كتاب هاي درسي در بسته هاي كارتني توزيع نمي شود و براي جلوگيري از آسيب ديدن كتاب ها در توزيع آنها از بسته هاي پلاستيكي استفاده مي كنيم.
آشنايي با موقعيت هاي پرخطر
آموزش بهداشت فردي و عمومي براي دانش آموزان ضروري است. به اين دليل تعدادي از مفاهيم بهداشتي در كتاب هاي درسي وجود دارد، اما با توجه به كمبود اين دسته از آموزش ها در طرح آموزش سلامت بايد مفاهيم جديد و ضروري بهداشتي در كتاب هاي درسي ساماندهي شوند و خلاء اطلاعاتي دانش آموزان پر شود.
هم اكنون در كتاب هاي فارسي و علوم تجربي مسائل بهداشتي به دانش آموزان ارائه مي شود. در اين كتاب ها دانش آموزان با تغذيه مناسب، نگهداري از بدن و بهداشت فردي آشنا مي شوند، اما ميزان اطلاعاتي كه ارائه مي شود كافي نيست و به همين دليل قرار است در طرح آموزش سلامت به مسائل بهداشتي پرداخته شود كه در كتاب هاي درسي تاكنون توجهي به آن نشده است.
مدير كل دفتر برنامه ريزي و تاليف كتب درسي نيز با تاكيد بر اينكه در پروژه  آموزش سلامت، بيماري ها به شكل كلي آموزش داده مي شوند، گفت: در پروژه آموزش سلامت، دانش آموزان با نحوه پيشگيري از بيماري هايي كه بحران جهاني يا ملي ايجاد مي كنند (مانند ايدز) آشآآشنا مي شوند.
زرافشان با اشاره به اينكه بايد آموزش پيشگيري از ايدز در مقطع هاي مختلف با توجه به شرايط سني در نظر گرفته شود، افزود: در حال حاضر بزرگترين راه هاي انتقال بيماري ايدز به ترتيب معتادان تزريقي، روابط جنسي نامشروع و مادران مبتلا به ايدز هستند و تاكنون 2 ميليون جزوه آموزشي نيز به منظور آشنايي بيشتر دانش آموزان با ايدز در پايه اول متوسطه ضميمه كتاب زيست شناسي تهيه و توزيع شده است كه در سال تحصيلي آينده جزوه آموزش و پيشگيري از ايدز به مقطع راهنمايي نيز راه مي يابد.
پيش از اين برخي مسئولان در اداره سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي به وجود برخي محدوديت ها از سوي آموزش و پرورش و پدر و مادران دانش آموزان در خصوص آموزش راه هاي مقابله با ايدز در مدارس معترض بودند. علت اين موضوع نيز بيان برخي مسائل آموزشي در هنگام بروز رفتارهاي پرخطر بود.
در همين رابطه مدير كل دفتر تاليف كتاب هاي درسي با اشاره به اينكه جزوه هاي مهارت در موقعيت هاي پر خطر در تعدادي از مدرسه هاي كشور توزيع شده است، گفت: اين جزوه ها به منظور آشنايي با نحوه برخورد دانش آموزان با موقعيت هاي پرخطر در نظر گرفته شده است.
زرافشان همچنين ادامه داد: در مقاطع راهنمايي و متوسطه به صورت آزمايشي در تعدادي از استان ها جزوه هاي مهارت در موقعيت هاي پرخطر بين دانش آموزان توزيع شده است.
وي با تاكيد بر اينكه در برنامه هاي كلان وزارت آموزش و پرورش بحث مهارت هاي زندگي يكي از موضوع هاي اصلي است، گفت: چند پژوهش با مضمون برنامه هاي آموزش مهارت هاي زندگي در دوره  آموزش عمومي و الگوي برنامه درسي آن و همچنين الگوي برنامه درسي آموزش مهارت هاي زندگي در مقطع متوسطه در دست اقدام است. مدير كل دفتر برنامه ريزي و تاليف كتاب هاي درسي وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اينكه درس مهارت هاي زندگي به صورت تلفيقي در سال تحصيلي آينده ارائه مي شود، ادامه داد كه الگوي برنامه درسي آموزش مهارت هاي زندگي تا قبل از سال تحصيلي آينده به نتيجه مي رسد.

افزايش سهم نيكوكاران در مدرسه سازي
004575.jpg
بعد از برگزاري هفتمين جشنواره خيران مدرسه ساز، به مبالغ جمع آوري شده حدود 30 درصد نسبت به سال گذشته افزوده شده بود.
رئيس مجمع خيران مدرسه ساز استان تهران در اين رابطه گفت:  سال گذشته سهم خيران مدرسه ساز استان تهران 34 ميليارد تومان بود كه اين رقم امسال بين 20 تا 30 درصد افزايش يافته است.
وي اعلام رقم قطعي سهم مشاركت خيران مدرسه ساز استان تهران را به هفته آينده موكول كرد و گفت:  هنوز نتوانسته ايم به طور دقيق مقدار كمك هاي خيران را محاسبه كنيم، اما مشخص است سهم مشاركت نسبت به سال گذشته به مراتب افزايش يافته است. بني آدم اظهار اميدواري كرد با روند پيش گرفته شده از سوي خيران مدرسه ساز استان تهران، بتوان ظرف دو سال آينده نسبت به تحويل 20 هزار كلاس درس به آموزش و پرورش اقدام كرد.
رئيس مجمع خيران مدرسه ساز استان تهران افزود: در حال حاضر 9 هزار كلاس درس تحويل شده و تلاش مي كنيم 11 هزار كلاس باقيمانده را نيز طي دو سال آينده احداث كنيم تا كمبود كلاس هاي درس در تهران تا حدود زيادي جبران شود. وي با اشاره به عدم استقبال خيران مدرسه ساز از دريافت وام بانكي براي ساخت مدارس گفت: اگر دولت بتواند همان سهم 50 درصدي خود را از مدرسه سازي تامين كند، خيران نيازي به وام ندارند و قطعا با روحيه بالاتري در اين امر خير شركت مي كنند.
دبيرستان فرهنگ براي دوستداران ادبيات
هدف از تاسيس دبيرستان هاي فرهنگ، جذب دانش آموزان مستعد و علاقه مند در رشته ادبيات و علوم انساني و پرورش انسان هاي انديشمند و خلاق است. اين درحالي است كه سال گذشته مدارس فرهنگ نمونه دولتي در مناطق 7، 5، 12، 10 و 18 شهر تهران تاسيس شد و در سال تحصيلي آينده نيز قرار است شش مدرسه فرهنگ ديگر - دو مدرسه نمونه دولتي و چهار مدرسه هيات امنايي فرهنگ - در شهر تهران راه اندازي شود. بر اين اساس آموزگاران و مربيان دبيرستان هاي فرهنگ از بين افراد متعهد و با تجربه اي كه سطح علمي و آموزشي بالايي دارند انتخاب شده و در اين مدارس با عنوان دبير راهنما براي راهنمايي دانش آموزان در زمينه هاي مختلف آموزشي، اخلاقي و رفتاري فعاليت مي كنند. حيدر زنديه، معاون نظري و مهارتي آموزش وپرورش شهر تهران، تاسيس دبيرستان هاي فرهنگ در مناطق 15 تا 19 را به شكل نمونه دولتي و يك تا 14 را به صورت هيات امنايي مجاز خواند و گفت: پذيرش دانش آموز مستعد در اين دبيرستان ها از بين قبول شدگان سال سوم راهنمايي كه حداقل معدل 17 دارند، بر مبناي آزمون ورودي صورت گرفته و ادامه تحصيل در اين دبيرستان ها منوط به كسب حداقل نمره 12 در هر ماده درسي و معدل سالانه 15 است. بنابر نتايج بررسي هاي معاونت نظري و مهارتي آموزش و پرورش، بيشترين افت تحصيلي در رشته هاي نظري، به رغم پذيرش كم و حدود 29 درصدي دانش آموزان، در رشته علوم انساني است، بر اين اساس بهترين راه در اين زمينه توسعه مدارس فرهنگ بود كه به لحاظ آموزشي از كيفيت بالايي برخوردار بودند. توسعه مدارس فرهنگ در آينده به نحوي خواهد بود كه بتوان بين رشته هاي رياضي، تجربي و انساني به تعادل رسيد. اين درحالي است كه 60 هزار دانش آموز سال تحصيلي 85-84 در مقطع پيش دانشگاهي پذيرفته مي شوند.افزايش سهم نيكوكاران در مدرسه سازي
بعد از برگزاري هفتمين جشنواره خيران مدرسه ساز، به مبالغ جمع آوري شده حدود 30 درصد نسبت به سال گذشته افزوده شده بود.
رئيس مجمع خيران مدرسه ساز استان تهران در اين رابطه گفت:  سال گذشته سهم خيران مدرسه ساز استان تهران 34 ميليارد تومان بود كه اين رقم امسال بين 20 تا 30 درصد افزايش يافته است.
وي اعلام رقم قطعي سهم مشاركت خيران مدرسه ساز استان تهران را به هفته آينده موكول كرد و گفت:  هنوز نتوانسته ايم به طور دقيق مقدار كمك هاي خيران را محاسبه كنيم، اما مشخص است سهم مشاركت نسبت به سال گذشته به مراتب افزايش يافته است. بني آدم اظهار اميدواري كرد با روند پيش گرفته شده از سوي خيران مدرسه ساز استان تهران، بتوان ظرف دو سال آينده نسبت به تحويل 20 هزار كلاس درس به آموزش و پرورش اقدام كرد.
رئيس مجمع خيران مدرسه ساز استان تهران افزود: در حال حاضر 9 هزار كلاس درس تحويل شده و تلاش مي كنيم 11 هزار كلاس باقيمانده را نيز طي دو سال آينده احداث كنيم تا كمبود كلاس هاي درس در تهران تا حدود زيادي جبران شود. وي با اشاره به عدم استقبال خيران مدرسه ساز از دريافت وام بانكي براي ساخت مدارس گفت: اگر دولت بتواند همان سهم 50 درصدي خود را از مدرسه سازي تامين كند، خيران نيازي به وام ندارند و قطعا با روحيه بالاتري در اين امر خير شركت مي كنند.
دبيرستان فرهنگ براي دوستداران ادبيات
هدف از تاسيس دبيرستان هاي فرهنگ، جذب دانش آموزان مستعد و علاقه مند در رشته ادبيات و علوم انساني و پرورش انسان هاي انديشمند و خلاق است. اين درحالي است كه سال گذشته مدارس فرهنگ نمونه دولتي در مناطق 7، 5، 12، 10 و 18 شهر تهران تاسيس شد و در سال تحصيلي آينده نيز قرار است شش مدرسه فرهنگ ديگر - دو مدرسه نمونه دولتي و چهار مدرسه هيات امنايي فرهنگ - در شهر تهران راه اندازي شود. بر اين اساس آموزگاران و مربيان دبيرستان هاي فرهنگ از بين افراد متعهد و با تجربه اي كه سطح علمي و آموزشي بالايي دارند انتخاب شده و در اين مدارس با عنوان دبير راهنما براي راهنمايي دانش آموزان در زمينه هاي مختلف آموزشي، اخلاقي و رفتاري فعاليت مي كنند. حيدر زنديه، معاون نظري و مهارتي آموزش وپرورش شهر تهران، تاسيس دبيرستان هاي فرهنگ در مناطق 15 تا 19 را به شكل نمونه دولتي و يك تا 14 را به صورت هيات امنايي مجاز خواند و گفت: پذيرش دانش آموز مستعد در اين دبيرستان ها از بين قبول شدگان سال سوم راهنمايي كه حداقل معدل 17 دارند، بر مبناي آزمون ورودي صورت گرفته و ادامه تحصيل در اين دبيرستان ها منوط به كسب حداقل نمره 12 در هر ماده درسي و معدل سالانه 15 است. بنابر نتايج بررسي هاي معاونت نظري و مهارتي آموزش و پرورش، بيشترين افت تحصيلي در رشته هاي نظري، به رغم پذيرش كم و حدود 29 درصدي دانش آموزان، در رشته علوم انساني است، بر اين اساس بهترين راه در اين زمينه توسعه مدارس فرهنگ بود كه به لحاظ آموزشي از كيفيت بالايي برخوردار بودند. توسعه مدارس فرهنگ در آينده به نحوي خواهد بود كه بتوان بين رشته هاي رياضي، تجربي و انساني به تعادل رسيد. اين درحالي است كه 60 هزار دانش آموز سال تحصيلي 85-84 در مقطع پيش دانشگاهي پذيرفته مي شوند.

خبر
كتابچه هاي پيشگيري از ايدز ويژه دانش آموزان
004584.jpg
مـــديـــر كــــل دفتر بهداشـت و تغذيه آموزش و پرورش گفت: كتابچــه هاي سلامت نوجـــواني و آمــوزش پيشگيري از ايدز براي دانش آموزان منتشر شد كه در ابتداي سال تحصيلي جديد در اختيار آنان قرار خواهد گرفت. رياض غيرتمند افزود: كتابچه هاي سلامت دوران نوجواني ويژه دانش آموزان دختر مقطع راهنمايي و متوسطه تهيه شده است.
وي گفت: در حال حاضر 46 درصد مدارس كشور داراي لوله كشي صابون مايع هستند و اميدواريم طي دو سال آينده مابقي مدارس نيز تحت پوشش طرح لوله كشي صابون مايع قرار گيرند. غيرتمند اضافه كرد: خوشحاليم كه توانستيم فرهنگ استفاده از صابون مايع را در مدارس توسعه دهيم به طوري كه حتي در مدارس روستايي نيز بعضا لوله كشي صابون مايع وجود دارد. وي تصريح كرد: در جايي كه لوله كشي صابون مايع وجود دارد و دانش آموزان پس از استفاده از سرويس هاي بهداشتي از صابون مايع استفاده مي كنند، مشكلات انگلي بسيار ناچيز است. مدير كل دفتر بهداشت و تغذيه آموزش و پرورش گفت: مطالبات براي بهداشت مدارس در بين مردم زياد شده است و آنها علاقه مند شدند كه فرزندانشان در محيط سالمتري درس بخوانند و ما وقتي اين علاقه و اشتياق را مي بينيم به موفقيت اين طرح ها اميدوار مي شويم. وي در خصوص افتتاح مركز جراحي فرهنگيان در هفته گذشته نيز گفت: با افتتاح مركز فرهنگيان اميدواريم اين امكان براي آموزش و پرورش فراهم شود كه به سلامت كاركنان خود به عنوان يك ضرورت اهميت دهد و اين موضوع را يك رفاه تلقي نكند. غيرتمند اظهار داشت: معلمان به سلامت نياز دارند تا دانش آموزان نيز سالم باشند.
فعاليت هاي آموزش و پرورش مبتني بر پژوهش
رئيس سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي وزارت آموزش و پرورش گفت: تمام برنامه ريزي ها و توليد محتواي مورد نياز آموزش و پرورش مبتني بر پژوهش است.
مهدي نويد ادهم افزود: رسالت اصلي سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي، برنامه ريزي و توليد محتواي مورد نياز آموزش و پرورش است كه اين برنامه ريزي و توليد محتوا با توجه به تحولات شگرف محيط اجتماعي، نيازمند برخورداري از يافته هاي پژوهشي است. قطعا برنامه ريزي و توليد محتوا زماني كارآمد و اثر بخش است كه از آخرين يافته هاي تحقيقي و پژوهشي بتوان بهترين استفاده را كرد. به بيان ديگر تصميم گيري و تصميم سازي نبايد مبتني بر نظرات فرد يا يك گروه باشد، بلكه بايد اين نظرات از سوي تحقيقات و يافته هاي پژوهشي حمايت شود.
نويد ادهم اظهار داشت: مبناي كار و فعاليت سازمان، پژوهش و برنامه ريزي پژوهش است و اين موضوع شامل تمام پژوهش ها اعم از خرد و كلان و موضوعات خاص و عام است كه كليت آموزش و پرورش و فرآيند يادگيري را تحت تاثير قرار مي دهد.
وي با اشاره به تدوين سند ملي آموزش و پرورش گفت: در تدوين سند ملي آموزش و پرورش ده ها پروژه خرد و كلان را تعريف كرديم و پژوهشگران مشغول فعاليت هستند.
رئيس سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي وزارت آموزش و پرورش در مورد تغييرات انجام گرفته در كتب درسي نيز اظهار داشت: تمام تغييرات انجام شده در كتب درسي نيز بر اساس يافته ها و پژوهش متخصصان و پژوهشگران انجام شده است.

تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
درمانگاه
علمي
محيط زيست
شهر آرا
|  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  درمانگاه  |  علمي  |  محيط زيست  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |