شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۱۹ - Jun 11, 2005
مقدمات اجراي يكسان سازي نرخ سود تسهيلات بانكي فراهم شد
بانكهاي كشور تا پايان هفته جاري
تسهيلات بانكي ۱۶درصدي پرداخت مي كنند
گروه اقتصادي: پس از تصويب يكسان سازي نرخ سود تسهيلات بانكي در شوراي پول و اعتبار، ديدگاه هاي مختلفي در موافقت و مخالفت با اين طرح مطرح شد كه طرفداران اين مصوبه مهمترين اثر اجراي آن را حذف رانت در پرداخت تسهيلات و مخالفان، زيان بخش بودن آن براي كشاورزي در پي اجراي اين مصوبه را مورد توجه قرار داده بودند.
به گزارش خبرنگار ما هفته گذشته منابع خبري وابسته به وزارت اقتصادي و دارايي از ابلاغ اين مصوبه و اجرايي شدن آن خبر دادند.
با ابلاغ اين مصوبه از اين پس همه بانك هاي كشور تسهيلات بانكي را براساس مقررات جديد و با نرخ ۱۶ درصد پرداخت خواهند كرد.
اين مصوبه به تاييد رياست جمهوري رسيده و آئين نامه اجرايي آن به بانك هاي دولتي كشور ابلاغ شده است.
در زمينه اجراي اين مصوبه مسئله منابع يارانه پرداختي به بخش هاي گوناگون اقتصاد نيز بايد مشخص مي شد كه براساس آئين نامه هاي تصويب شده نحوه پرداخت يارانه و منابعي كه اين يارانه را تامين مي كنند از سوي شوراي اقتصاد مشخص شده است.در حال حاضر مقررات لازم براي اجرايي شدن اين مصوبه در بانك هاي مختلف كشور تهيه شده و براي اجراي آن مانعي وجود ندارد.
اگر چه مراحل اجرايي شدن اين مصوبه فراهم شده ولي احتمال دارد كه برخي بانك ها هنوز شرايط اداري لازم براي عملياتي ترشدن مصوبه را نداشته باشند كه موجب تاخيرهايي در اجراي آن خواهد شد. انتظار مي رود كه تا پايان هفته جاري همه بانك هاي دولتي سراسر كشور امكان اجراي اين مصوبه را داشته باشند.
در اين زمينه احمد فرشچيان مديرعامل بانك مسكن،به خبرگزاري مهر گفت: از اين پس اين بانك براي همه تسهيلات خود نرخ كف ۱۶ درصد را محاسبه مي كند.
وي درخصوص اجراي مصوبه يكسان سازي نرخ سود تسهيلات،گفت: آيين نامه ودستور العمل اجرايي مصوبه اخير شوراي پول واعتبار درخصوص يكسان سازي نرخ سود تسهيلات طي هفته گذشته تدوين شده وبه تمام شعب بانك درسراسر كشورابلاغ گرديده است.وي با بيان اينكه براساس اين آيين نامه سود تسهيلات بخش مسكن كاهش يافته است،افزود: بر اين اساس نرخ سود تسهيلات بخش مسكن بدون سپرده گذاري از ۱۸ درصد به ۱۶ درصد تنزل پيدا كرد، اما نرخ سود تسهيلات بخش مسكن با سپرده گذاري به دليل اينكه درمصوبه شوراي پول واعتبار به آن اشاره اي نشده، مانند گذشته همان ۱۵درصد محاسبه خواهد شد.
فرشچيان با اشاره به اينكه بر اساس مصوبه شوراي پول واعتبار حداقل نرخ سود تسهيلات ۱۶ درصد پيش بيني شده است، اظهارداشت: بانك مسكن براي تمام تسهيلات خود دربخش هاي مختلف همان نرخ كف يعني ۱۶ درصد را محاسبه كرده ونرخ سود اين خدمات درهمه بخش ها به صورت يكسان دريافت خواهد شد.
مديرعامل بانك مسكن درپايان با اشاره به اهميت اين مصوبه تصريح كرد: اين آيين نامه به تمام شعب بانك مسكن درسراسر كشور ابلاغ شده واين شعب موظف به اجراي اين دستورالعمل هستند.

قرارداد توسعه فازهاي ۱۷ و ۱۸
پارس جنوبي فردا امضا مي شود
گروه اقتصادي: قرارداد توسعه فازهاي ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبي فردا براساس توافق انجام شده ميان شركت پتروپارس و دو شركت برنده مناقصه اين دو فاز پارس جنوبي ميان كنسرسيوم يادشده و شركت ملي نفت ايران امضاء مي شود.
به گزارش خبرنگار ما در مناقصه فازهاي ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبي شركت اويك و تأسيسات دريايي برنده شده بودند و شركت پتروپارس به عنوان شركت خارجي رهبري اين كنسرسيوم را به دست خواهد گرفت.
در اين زمينه دكتر غلامرضا منوچهري به خبرنگار ما گفت: مقدمات امضاي اين قرارداد آماده است و مانعي در اين زمينه وجود ندارد.
وي درمورد سرنوشت مناقصه فازهاي ۱۵ و ۱۶ نيز اعلام كرد كه هنوز سرنوشت اين دو فاز مشخص نشده است. مدير عامل پتروپارس اما از قطعي شدن واگذاري فاز ۱۲ پارس جنوبي به پتروپارس خبر داد و تأكيد كرد كه مذاكره براي يافتن يك شريك خارجي در اين فاز ادامه دارد . به گفته وي شركتهاي خارجي عليرغم عدم حضور مستقل براي اجراي اين طرح ها براي مشاركت با پتروپارس در طرح توسعه فاز ۱۲ پارس جنوبي كه معادل سه فاز است علاقمند هستند.
وي تأكيد كرد تاكنون با نمايندگان شركت هاي بزرگ اروپايي حاضر در تهران از جمله اني، ايتا  و استات اويل نروژ مذاكره شده است.
وي همچنين از علاقمندي شركت پتروناس مالزي براي حضور در اين فاز خبر داد و در مورد خروج اين شركت از فاز ۱۱ نيز تأكيد كرد اين شركت در تلاش است تا در فاز يازده نيز كار خود را ادامه دهد.
وي در مورد تلاش براي تبديل پتروپارس براي حضور در بازارهاي بين  المللي و تبديل شدن به يك شركت نفتي با اشاره به ضرورت حل مشكلات داخلي در اين زمينه از مذاكره با شركت نفتي توتال براي همكاري در يكي از طرح هاي مورد علاقه پتروپارس در ونزوئلا خبر داد.

افزايش شمار ثروتمندان جهان
واحد مركزي خبر: شمار افراد ثروتمند و همچنين  ثروت  آنها درسال  دوهزار و چهار افزايش يافت .
به  نوشته  روزنامه  ليبراسيون  موسسه هاي مالي مريل  لينچ  و كپ  ژميني  اعلام كردند ميزان ثروت ، ثروتمندان  جهان  سال  گذشته  ميلادي براي  دومين  سال پياپي  هشت  و دو دهم  درصد افزايش  يافت  و به  سي  ميليارد و هشتصد ميليون دلار رسيد.سال  گذشته  شمار افرادي  كه  ثروتشان  به  حداقل  يك  ميليون دلار رسيد باهفت  و سه  دهم  درصد رشد به  هشت  ميليون  و سيصد هزار نفر رسيد.تعداد افرادي  كه  بيش  از سي  ميليون  دلار سهم  مالي  داشته  اند نيز به هفتادوهفت  هزار و پانصد نفر رسيد.
شمار ثروتمندان  درآمريكاي  شمالي  بيش  از ساير نقاط جهان  بوده  و با ده درصد رشد به  دو وهفت  دهم  ميليون  نفر رسيده  است .
شمار ثروتمندان  اروپايي  نيز به  چهاردرصد رشد به  دوميليون  و ششصد هزارنفر رسيده  است .
تعداد ثروتمندان  منطقه  آسيا اقيانوس  آرام  نيز با هشت درصد رشد به  دوميليون  و سيصد هزار نفر رسيد.

شركت ملي نفت ايران، دومين شركت بزرگ جهان است
مهر: بنابر آمار منتشره واحد اطلاعات اقتصادي اكونوميست، شركت ملي نفت ايران از لحاظ ذخاير نفتي در ميان ساير شركتهاي نفتي جهان پس از شركت آرامكوي عربستان، در رده دوم بزرگترين شركتهاي نفتي دنيا قرار دارد.
در ميان ۲۰ شركت نفتي بزرگ دنيا از لحاظ ذخاير نفتي، شركت آرامكوي عربستان با در اختيار داشتن ۲۵۹ ميليارد بشكه نفت خام در صدر ليست بزرگترين شركتهاي نفتي جهان قرار دارد.
شركت ملي نفت ايران با در اختيار داشتن بيش از ۱۲۵ ميليارد بشكه ذخائر نفتي، دومين شركت بزرگ در دنيا از اين لحاظ محسوب مي شود.
شركت ملي نفت عراق با ۱۱۵ ميليارد، شركت نفت كويت با ۹۹ ميليارد، شركت نفت ونزوئلا با ۷۷ ميليارد، و شركت ادنوك امارات متحده عربي با ۵۵ ميليارد بشكه ذخائر نفتي به ترتيب سومين تا ششمين شركتهاي بزرگ نفتي دنيا محسوب مي شوند.

واردات ميوه و مركبات از ۵ كشور آزاد اعلام شد
مهر: معاون بازرگاني داخلي وزارت بازرگاني گفت: تعرفه واردات ميوه از حدود ۵۰ تا ۷۰ درصد كنوني به ۴۰ تا ۲۰ درصد كاهش خواهد يافت.
حسن يونس سينكي گفت: به علت مسايل قرنطينه اي، تا كنون مجوز واردات انواع ميوه از ۴ كشور اروپايي و از پاكستان آن هم تنها واردات نارنگي گرفته شده است.
وي افزود: در راستاي واردات ميوه، نوع انتخاب كشورها تاكنون به گونه اي بوده است كه نرخ هاي آنها در اقتصاد ما تجاري نبوده و وارد كنندگان تمايلي براي واردات ميوه نداشته اند.

با كاهش قاچاق واردات سرمايه اي
موجب رشد ۴/۳۰ واردات كشور شد
سي ينا: رئيس كل گمركات كشور گفت: علت اصلي رشد واردات در سال گذشته كاهش قاچاق كالا و افزايش واردات كالاهاي سرمايه اي بوده است.
مسعود كرباسيان، معاون وزير اقتصاد با بيان اين مطلب افزود: ميزان واردات كالا به كشور در سال گذشته با ۴/۳۰ درصد افزايش به رقم ۳۴ ميليارد و ۱۰۵ ميليون و ۴۰۰ هزار دلار رسيده است كه اين رقم در سال ۸۲ معادل ۲۶ ميليارد و ۱۵۸ ميليون و ۳۰۰ هزار دلار بوده است. افزايش واردات كالا طي ۳ سال اخير از دو جهت قابل بررسي است. يكي اين كه درواقع حجم كالاهاي وارداتي به كشور در ۳ سال اخير افزايش نيافته است بلكه آن ميزان كالاهايي كه قبل از آن به دلايل مختلف از طريق مجاري غيررسمي وارد كشور مي شد در چند سال گذشته با تسهيل در واردات كه توسط سازمانهاي ذيربط انجام گرفت و كاهش موانع تعرفه اي و غيرتعرفه اي از طريق مجاري رسمي، وارد كشور شده است كه اين امر منجر به افزايش واردات از مجاري رسمي و كاهش قاچاق كالا شده است. وي افزود: همچنين قبل از اين بيشتر كالاهاي وارداتي شامل كالاهاي مصرفي بوده است اما در سه سال اخير به دليل سرمايه گذاري در صنايع و توليدات داخلي بيشترين حجم كالاهاي وارداتي به كالاهاي واسطه اي و سرمايه اي اختصاص يافته است. وي افزود: افزايش واردات كالا كه طي چند سال اخير رخ داد، در بلند مدت به رونق اقتصاد كشور، افزايش توليد و صادرات كشور خواهد انجاميد.

مشكلات آزاد راه تهران - شمال حل شد
معاون وزير راه و ترابري خبر داد كه سرانجام مشكلات پيش روي موجود در احداث آزاد راه تهران _ شمال حل و فصل شد.
صادق افشار در خصوص آخرين وضعيت احداث آزاد راه تهران _ شمال توضيح داد: با پيگيري ها و مكاتبات وزارت راه و ترابري، دفتر حقوقي رياست جمهوري در نامه اي، شائبه ربوي بودن فاينانس احداث طرح آزاد راه تهران _ شمال را غيرمنطقي عنوان كرد.
وي تاكيد كرد: بر همين اساس، فايناس چيني ها در طرح احداث آزاد راه تهران _ شمال غير ربوي تشخيص داده شد و ديگر طرف چيني براي امضاي قرارداد فايناس فوق مشكلي نخواهد داشت.

تأسيس اولين شركت هواپيمايي ارزان قيمت ايراني
فارس: سرپرست سازمان هواپيمايي كشوري از تأسيس اولين شركت هواپيمايي كم هزينه يا ارزان قيمت  خبر داد.
نورالله رضايي نياركي گفت: جمعي از متخصصان و بازنشستگان صنعت هوايي اقدام به تأسيس شركت هواپيمايي كم هزينه كرده اند، و درخواست خود را به سازمان هواپيمايي كشوري ارائه داده اند. وي ادامه داد: تأسيس اين شركت در حال حاضر در مراحل كسب موافقت اصولي است و پس از طي مراحل لازم به عنوان شركت هواپيمايي كم هزينه، فعاليت خود را آغاز مي كند.

واگذاري سري جديد سيم كارت هاي اعتباري
گروه اقتصادي: گروه ديگري از ۵۸ هزار و ۸۵۸ متقاضي كه حرف اول نام خانوادگي آنان «م» است از بيست و يكم تا بيست و ششم خرداد ماه در چهار مركز در تهران سيم كارت هاي اعتباري خود را دريافت مي كنند.
به گزارش روابط عمومي  تاليا، اولويت واگذاري سيم كارت  تاليا بر مبناي حرف اول نام خانوادگي متقاضي و منطقه شهرداري ذكر شده توسط وي در فرم ثبت نام ملاك است.
۶۷۵ هزار متقاضي تلفن همراه اعتباري تاليا كه در اسفندماه سال گذشته براي دريافت اين وسيله ارتباطي ثبت نام كردند قرار است طي ۷۰ روز سيمكارت خود را دريافت كنند.
بر اساس برنامه زمانبندي شده براي واگذاري سيمكارت هاي اعتباري در سومين هفته واگذاري ها متقاضياني كه حرف اول نام خانوادگي آنان «م» است و يكي از مناطق ،۱ ۲۱ ، ۱۴ ، ۱۷ شهرداري تهران را به عنوان منطقه شهرداري خود اعلام كرده اند، مي توانند با مراجعه به اين مراكز سيم كارت خود را دريافت كنند.
تاكنون توزيع سيمكارت ثبت نام كنندگاني كه نام خانوادگي آنان با يكي از حروف «ظ» و «گ» شروع مي شود و بخشي از متقاضياني كه شروع نام خانوادگي آنان با «م» مي باشد، به پايان رسيده است.

گفت وگوي امروز
توقف طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده
گروه اقتصادي: باوجود تكاليف مندرج در برنامه چهارم توسعه و پيش بيني اعتبار براي اجراي طرح از رده خارج كردن و جايگزيني خودروهاي فرسوده در بودجه سال جاري، اجراي اين طرح متوقف شده و خودروهاي جمع آوري شده در چارچوب اين طرح طي سال گذشته نيز بلاتكليف باقي مانده است.با رمضان شرقي مدير طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده شركت سايپا پيرامون روند اجرا و موانع اين طرح گفت وگو كرده ايم.
***
* روند اجراي طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده چگونه است؟
- تا دوازدهم اسفند سال گذشته ۹ هزار و ۹۴۳ دستگاه خودرو فرسوده جمع آوري شده كه اين تعداد ۵ پاركينگ را اشغال كرده است و بر اين اساس بايد نسبت به بازيافت آن باتوجه به زيان هاي ناشي از نگهداري و خطرات اين كار اقدام كنيم شركت بازيافت كننده نيز آماده است تا اين خودروها را تحويل گيرد، اما دستگاه هاي مختلف به اين كار به عنوان طرح ملي نگاه نمي كنند و حتي برخي معتقدند مي خواهيم قطعات اين خودروها را دوباره وارد بازار كنيم.
در مرحله دوم طرح گرچه در مصوبه هيات وزيران ازنظر تعداد سقفي براي ازرده خارج كردن خودروها مشخص نشده اما باتوجه به تكاليف مندرج در برنامه چهارم مبني بر ازرده خارج شدن اين خودروها تا پايان برنامه بايد تعداد خودروهاي اسقاطي در سال جاري نيز مشخص شود.
* چرا طرح ازرده خارج كردن و جايگزيني خودروهاي فرسوده در سال جاري متوقف شده است؟
- در سال جاري بيشتر به دنبال آن هستيم تا گواهي اسقاط حدود ۱۰ هزار خودرو ازرده خارج شده در سال گذشته را بگيريم؛چراكه در سال ۸۳ گواهي اسقاط حدود ۴ هزار و ۷۰۰ دستگاه خودرو را گرفتيم اما متاسفانه در سال جاري علي رغم تلاش هاي صورت گرفته موفق به اخذ گواهي اسقاط حتي يك خودرو هم نشده ايم.
در سال ۸۴ اين طرح اصلا شروع نشد چراكه با جمع آوري ۱۰ هزار خودرو فرسوده در سال گذشته و ارايه ۱۵ ميليارد تومان تخفيف و ۵۰ ميليارد تومان تسهيلات شركت سايپا به صاحبان اين خودروها، اين شركت هنوز موفق نشده است تا از محل مصوبه هيات وزيران مبني بر اينكه به ازاي هر دستگاه خودرو مبلغ يك و نيم ميليون تومان تخفيف سود بازرگاني براي قطعات منفصله وارداتي دريافت كند را محقق نمايد. گرچه اين موضوع به گمرك ابلاغ شده اما در مرحله اجراي اين دستورالعمل گمرك سياست هايي مانند دريافت مجوز از سازمان حفاظت محيط زيست را كه در مصوبه هيات وزيران نمي باشد اعمال كرده است براساس مصوبه مذكور خودروسازان پس از دريافت گواهي اسقاط از نيروي انتظامي مي تواند از تخفيف ۵/۱ ميليون توماني مصوب استفاده كنند اما مدير واردات گمرك سيستم جديدي را اعمال كرده كه در هيچكدام از ضوابط و دستورالعمل ها وجود ندارد و به همين دليل كار ازرده خارج كردن خودروهاي فرسوده در سال جاري متوقف شده است.
* با اين روند تا چه حد مي توان به آغاز دوباره طرح مذكور در سال جاري اميدوار بود؟
- تا آنجا كه برعهده خودروسازان است ازجهت اجرايي پايگاه هاي متفاوتي را براي آغاز دوباره طرح آماده كرده ايم اما انجام اين كار منوط به چند موضوع است. در سال گذشته شركت هاي خودروسازي نقدينگي انجام اين طرح را فراهم كردند اما براي اجراي اين طرح در سال جاري در حد ۲۰۰ هزار دستگاهي كه از سوي سازمان محيط زيست در كميسيون زيربنايي دولت مطرح شده اگر بخواهيم براي هر دستگاه خودرو ۵ ميليون تومان تسهيلات پرداخت كنيم اجراي آن نيازمند حداقل هزار ميليارد تومان تسهيلات مالي است اين رقم به غير از ۵/۱ ميليون تومان اعتباري است كه خودروسازان به اميد بازپس گرفتن آن را پرداخت مي كنند. با اين وجود، آمادگي لازم براي جمع آوري ۹۰ هزار خودرو فرسوده را داريم و با بانك ها و دستگاه هاي مختلف درحال رايزني هستيم.
* اعتبارات پيش بيني شده طرح در بودجه سال جاري چه ميزان است؟
- در بودجه سال ۸۴ مبلغ ۳۰ ميليارد تومان براي حمل و نقل عمومي و ازرده خارج كردن و جايگزيني خودروهاي فرسوده ديده شده و حتي درصورتي كه كل اين مبلغ به طرح مذكور اختصاص يابد تنها قادر خواهد بود به ميزان ۲ درصد نرخ سود تسهيلات بانكي را كاهش دهد يا به عبارت ديگر تامين اعتبار ۵/۱ ميليون تومان براي ۲۰ هزار دستگاه خودرو را پوشش مي دهد.

اقتصادي
اجتماعي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |