شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۱۹ - Jun 11, 2005
با ورود NGN
شبكه مخابرات كشور دگرگون مي شود
004299.jpg
گروه انفورماتيك: با توسعه شبكه زيرساخت مخابرات كشور و راه اندازي شبكه NGN، سرويس هاي الكترونيكي در سطح كشور ارائه مي شود.
رئيس مركز تحقيقات مخابرات ايران در گفت وگو با خبرنگار همشهري با بيان اين مطلب گفت: شبكه مخابرات كشور براساس نسل قديم است كه به زودي و در برنامه ۵ ساله چهارم توسعه مبتني بر نسل جديد يعني شبكه مخابراتي NGN توسعه مي يابد.
دكتر محمد رضا صدري تصريح كرد: برنامه راهبردي توسعه شبكه مخابراتي نسل جديد تكميل شده و به زودي به شركت هاي تابعه ابلاغ مي شود.وي يادآور شد: شبكه NGN چند سالي است كه در كشورهاي اروپايي راه اندازي شده و به دليل اينكه اين شبكه تحولي اساسي در شبكه مخابراتي كشور به لحاظ فني و قابليتهاي بالا ايجاد مي كند، در حال حاضر تجهيزات آن به صورت آزمايشي از سوي ۵ شركت از ۶ شركتي كه مايل به همكاري و تأمين امكانات فني با كشور هستند، فرستاده شده و در حال آزمايش است.
معاون فناوري اطلاعات وزارت ICT تصريح كرد: ماه آينده شروع مقدمات اجرايي شبكه NGN است و در يك سال و نيم آتي سرويس هاي آن در تهران و چند شهر كشور به مردم ارائه مي شود و پس از گذشت چندي در سطح كشور فراگير خواهد شد.
وي يادآور شد: تكميل كار در توسعه شبكه مخابراتي به NGN حدوداً ۸ سال به طول مي انجامد، به طوري كه ماه آينده شروع كار است و استراتژي توسعه شبكه به شبكه هاي مخابراتي كشور اعلام شده و توسعه براساس آن انجام مي شود.
دكتر صدري با اشاره به شبكه زير ساخت مبتني بر فيبر نوري، اظهار داشت: با توجه به شبكه فيبر نوري كشور كه حدوداً اواخر خرداد ماه از سوي شركت زيرساخت افتتاح مي شود و تقريباً ۳۱ هزار كيلومتر فيبر نوري در كشور راه اندازي خواهد شد، به عنوان زيرساخت اصلي شبكه NGN است كه امكانات مبتني بر IP بر روي آن قرار خواهد گرفت.
وي در ادامه تشريح كرد: پس از شكل گيري شبكه مبتني بر IP، سرويس هاي تلفن ثابت و تلفن همراه تركيب شده و درواقع آنچه كه به سرويس هاي ديتا (اينترنت)، تجارت الكترونيكي، دولت الكترونيكي، بهداشت الكترونيكي و فراگيري الكترونيكي بر روي آن شكل مي گيرد.
صدري به تفاوت ما بين شبكه نسل قديم فعلي و شبكه NGN اشاره كرد و گفت: ماهيت توسعه و ساختار تكنولوژي در شبكه قديم به اين صورت است كه شبكه ديتا،  تلفن همراه، زير ساخت، تلفن ثابت هر كدام شبكه اي مستقل به خود اختصاص داده است، كه در شبكه NGN همه آنها در يك مجموعه واحد و شبكه واحد به صورت لايه بندي مبتني بر نسل جديد بنا مي شود. بنابراين نسل جديد به صورت شبكه اي يكپارچه بوده كه مي  تواند سرويس هاي مختلفي ارائه كند.وي در خصوص ويژگي هاي NGN اظهار داشت: همه سرويس ها، در همه نقاط كشور و در هر زمان قابل دسترسي و ارائه خواهد بود. چون زيرساخت اين شبكه فيبر نوري و مبتني بر IP است بنابراين در همه نقاط قابل ارائه است.
سرعت و دقت بالاي اين شبكه از خصوصيات بارز آن است، همچنين راه اندازي آن ۲۰ درصد ارزانتر از شبكه فعلي است.صدري خاطرنشان كرد: با توسعه شبكه NGN در برنامه ۵ ساله چهارم امكان ارائه حدود ۱۳ تا ۱۵ ميليون خط ثابت ايجاد شده تعداد كاربران اينترنت به ۲۵ ميليون نفر افزايش مي يابد. وي در پايان تصريح كرد: ميزان اعتبار براي اين منظور معادل بودجه اختصاص يافته در برنامه چهارم براي توسعه شبكه مخابراتي كشور است و ۶ شركت بزرگ دنيا براي تأمين تجهيزات و انتقال دانش در نظر گرفته شده است.

اميد به معالجه آرتروز به كمك ژن درماني
گروه دانش: پژوهشگران مي گويند ژن درماني از توان بالقوه معالجه آرتروز رماتيسمي و ساير بيماري هاي غيرمهلك برخوردار است.
دانشمندان طي يك رشته آزمايش نشان داده اند كه امكان معرفي يك ژن تازه به بدن براي متوقف كردن التهاب در مفاصل متورم به شيوه اي ايمن وجود دارد.
به گزارش پايگاه اينترنتي بي بي سي تيمي از محققان دانشگاه پيتزبورگ سلول هاي اصلاح شده ژنتيكي را به بند انگشت (در ناحيه پنجه) ۹ بيمار مبتلا به ورم مفاصل تزريق كردند كه نتايج اميدوار كننده اي به دنبال داشت.نتايج اين مطالعه در نشريه اقدامات آكادمي ملي علوم منتشر شده است.البته اين يك آزمايش مقدماتي براي محك زدن اين شيوه بود و روشن شدن اين موضوع كه آيا اين تكنيك در عمل مؤثر خواهد بود يا خير، نيازمند مطالعات بسيار بيشتر است.
سلول هاي اصلاح شده پس از يك هفته از بدن بيماران كه جملگي زن بودند خارج شد تا براي جايگزين كردن مفاصل بند انگشت تحت عمل جراحي قرار گيرند.با اين حال اين يافته ها ممكن است به رفع نگراني پيرامون ايمن بودن ژن درماني كه در جريان ساير آزمايش ها مطرح شده بود كمك كند.تيم دانشگاه پيتزبورگ از يك ويروس فعال نشده براي معرفي ژن اصلاح شده به داخل سلول بيمار استفاده كرد.
همين تكنيك توسط تيمي از دانشمندان فرانسوي كه در جستجوي راهي براي معالجه از كار افتادگي حاد سيستم ايمني بدن بودند به كار گرفته شد.اما سه كودك كه در مطالعه فرانسوي ها شركت كرده بودند متعاقبا به سرطان خون مبتلا شدند كه باعث بروز ترديدهايي در مورد ايمني اين شيوه شد.از اين رو، تيم محققان پيتزبورگ بيماران را براي مدت پنج سال از نزديك تحت نظر قرار داد، اما هيچ نشانه اي از عوارض منفي معالجه در آنها نيافتند.البته آنها اذعان كردند كه از يك ژن متفاوت استفاده كرده و در مقايسه با تيم دانشمندان فرانسوي هدف متفاوتي را دنبال مي كرده اند، اما استدلال مي كنند كه يافته هاي آنها نشان مي دهد كه شيوه ژن درماني براي آرتروز رماتيسمي تكنيكي ايمن است.در آرتروز رماتيسمي، دو دسته از سلول هاي سيستم ايمني بدن به نام مايكروفيج و ليمفوسايت، روكش مفاصل را اشغال مي كنند.
اين سلول ها، پروتئيني به نام سايتوكين توليد مي كنند كه به سلول هاي سينوويا كه روكش مفاصل را تشكيل مي دهد چسبيده و باعث ترشح ماده اي مي شود كه به التهاب مي انجامد.

توليد سالانه ۶ ميليون تن زباله الكترونيكي
سالانه شش ميليون تن زباله الكترونيكي در اروپا توليد مي شود. به نوشته روزنامه ليبراسيون در اينترنت، هر فرد اروپايي به طور متوسط سالانه شانزده كيلوگرم زباله الكترونيكي توليد مي كند كه بدين ترتيب ميزان كل زباله هاي الكترونيكي در اين قاره سالانه به شش ميليون تن مي رسد. اين در حالي است كه اين زباله ها خطرات زيست محيطي بسياري در پي دارند. عناصر سازنده محصولات الكترونيكي از فلزات سنگين و آلاينده هاي سمي تشكيل شده است.سوزاندن زباله هاي الكترونيكي نيز سالانه سي و شش تن جيوه و شانزده تن كادميم وارد جو زمين مي كند.

راه اندازي وب سايت براي يافتن كودكان گم شده
مركز بين المللي كودكان استثمار شده و مفقود شده اعلام كرد كه وب سايت جديدي را راه اندازي كرده كه كشور اسپانيا را تحت پوشش قرار مي دهد و به شبكه گسترده وب سايتهاي اين مركزافزوده خواهد شد. نشاني اين وب سايت http://es.missingkids.com بوده و با همكاري اتحاديه بين المللي رايانه پليس اسپانيا و مركز ملي كودكان استثمار شده و مفقود شده
(NCMEC) راه اندازي شده است.

تحقيق
ارتباط رنگ مو به سرطان
گروه دانش: محققان شواهد تازه اي داير بر ارتباط ميان استفاده از رنگ مو با ابتلا به سرطان يافته اند.
يك مطالعه اروپايي با حضور تقريبا ۵ هزارداوطلب زن نشان داده است كساني كه به طور مرتب موهايشان را رنگ مي كنند بيش از سايرين با خطر ابتلا به سرطان ليمفوما روبه رو هستند.
با اين حال كارشناسان تاكيد كردند كه برخي عوامل سرطان زا از دهه ۱۹۷۰ به اين سو از رنگ ها حذف شده است.با اين حال آنها گفتند افرادي كه پيش از آن دوران مرتبا در معرض رنگ مو قرار داشتند، از جمله آرايشگران، بايد نسبت به خطرات آن آگاه باشند و بدن خود را براي اطمينان از نداشتن توده هاي نامتعارف چك كنند.سرطان هاي ليمفوما در سيستم لنفاوي روي مي دهد. سيستم لنفاوي شبكه اي از رگ هاست كه بخشي از سيستم دفاعي بدن را تشكيل مي دهد و سلول هاي ضدعفونت به نام «ليمفوسايت» را جابجا و سلول هاي مرده را از بافت ها تخليه مي كند.
نويسندگان اين مقاله تحقيقي از آژانس بين المللي تحقيقات سرطان در فرانسه يافته هاي خود را در «كنفرانس بين المللي ليمفوماي بدخيم» عرضه كردند.براساس اين مطالعه، خطر ابتلا به سرطان ليمفوما در ميان زناني كه به طور مرتب از رنگ مو استفاده مي كرده اند، در مقايسه با زناني كه پيش از سال ۱۹۸۰ هرگز موهايشان را رنگ نكرده بودند ۲۰ درصد افزايش يافت.
بنابه تخمين ها در حدود يك سوم زنان در اروپا و آمريكاي شمالي، و همچنين ۱۰ درصد از مردان بالاي ۴۰ سال، از نوعي رنگ مو استفاده مي كنند.پروفسور پائولو بوفتا از محققان اين مطالعه گفت: «اطمينان بخش است كه بدانيم رنگ هايي كه در ۲۵ سال اخير مورد استفاده بوده ظاهرا با ازدياد خطر ابتلا به سرطان همراه نيست.»وي افزود: «شايد هنوز نتوان در مورد ارتباط استفاده از رنگهاي قديمي تر به برخي موارد ليمفوما نتيجه گيري كرد، اما اين شواهد در حال افزايش است.»وي گفت مطالعه اي كه چند هفته قبل در نشريه انجمن پزشكي آمريكا منتشر شد نيز ارتباطي ميان ليمفوما و رنگ موهاي قديمي تر پيدا كرده است.
با اين حال مطالعه تازه به رغم نگراني هاي قبلي، هيچگونه ارتباطي ميان رنگ مو و سرطان هايي چون سرطان مثانه و سينه پيدا نكرد.

آن لاين
عرضه موسيقي آن لاين Apple در ژاپن
گروه انفورماتيك:  شركت رايانه اي Apple عرضه موسيقي آن لاين خود را در ژاپن آغاز مي كند.
به گزارش خبرگزاري موج،شركت اپل در نظر دارد ماه آگوست (شهريور) موسيقي هاي آن لاين را بيش از آنچه كه هم اكنون در بازار عرضه مي شود، با قيمت ارزانتر عرضه كند.
اين شركت براي هر قطعه موسيقي ۴۰/۱ دلار مطالبه مي كند و اين در حالي است كه شركتهاي ژاپني مانند شركت بزرگ Nihon Keizai براي هر قطعه موسيقي ۹۶/۱ دلار مطالبه مي كنند.
شركت اپل موسيقي هاي آن لاين را در دستگاه هاي موسيقي قابل حمل iPod و رايانه هاي مكينتاش خود عرضه مي كند، بعضي از شركت هاي ارائه دهنده خدمات موسيقي مانند سوني در تلاش هستند تا قراردادي را جهت همكاري با شركت اپل در اين خصوص به امضا برسانند اما اپل تاكنون اين همكاري را نپذيرفته است.اپل يك ميليون آهنگ را كه پنج برابر بيشتر از تمامي آهنگ هاي شركت Lable Gate بزرگترين ارائه دهنده امكانات موسيقي در ژاپن ، است ،عرضه خواهد كرد.

نرم افزار
عرضه ويندوز بدون مديا پلي ير
گروه انفورماتيك: مايكروسافت نسخه اي از سيستم عملگر ويندوز خود را عرضه مي كند كه فاقد مديا پلي ير است. اين سيستم در راستاي قوانين ضد انحصار اتحاديه اروپا عرضه مي شود.
به گزارش خبرگزاري موج، سيستم ويندوز بدون مديا پلي ير در پانزدهم ژوئن(تير) در انگلستان، فرانسه، آلمان، ايتاليا و اسپانيا قابل دسترسي است و اول جولاي (مرداد) در ديگر كانال ها توزيع خواهد شد.
ايده ارائه سيستم ويندوز بدون مديا پلي ير در نتيجه دستور اتحاديه اروپا در مبارزه با انحصارگرايي است. اين اقدام ديگر ارائه دهندگان سيستم هاي عملگر رايانه اي را قادر مي سازد از نرم افزار هاي ديگري به جز مديا پلي ير مايكروسافت، همانند نرم افزارهاي شركت Apple و RealNetworks ، براي نمايش فيلم ها و قطعات موسيقي استفاده كنند.
اين كميسيون در ماه مارس (فروردين) سال ۲۰۰۴ مايكروسافت را متهم به تخلف از قوانين اتحاديه هاي بزرگ صنايع و رقابت ناعادلانه كرد و اين شركت را ۴۹۷ ميليون يورو (۶۱۳.۱ ميليون دلار ) جريمه كرد و دستور داد تا اين شركت اطلاعات خود را با ديگر رقبا در زمينه سرورهاي استفاده شده و چاپگرهاي كار كرده و فايل هاي بازيافتي به اشتراك بگذارد.

اينترنت
امكان دسترسي به مجلات از طريق SMS فراهم مي شود
گروه انفورماتيك : دو شركت نروژي و بلژيكي در تلاش براي تركيب تنها مجموعه  مجلات شبكه اي با سرويس پيام كوتاه تلفن همراه هستند تا به كمك آن، كاربران گوشي هاي تلفن همراه به نشريات اينترنتي حتي زماني كه بر روي شبكه نيستند مرتبط شوند.
به گزارش سرويس بين الملل ايسنا اين دو شركت، روز گذشته روش هاي جديد خود براي ارتباط دادن مشتريان به اين نشريات را در كنفرانسي در ميان ناشران اروپايي ارايه كردند.
بسياري از ناشران در تلاش براي پيدا كردن روش هايي براي كسب درآمد از طريق اينترنت هستند. با اين تركيب جديد، كاربران مي توانند كليد واژه هايي را به يك شماره تلفن از طريق گوشي هاي خود ارسال كنند كه پس از آن پست هاي الكترونيكي براي آن ها ارسال مي شود كه حاوي لينك هاي مجلات درخواستي آن ها هستند.
اين سرويس با مجلات رايگان شبكه اي آغاز به كار خواهد كرد. به گفته  مسئولان مربوطه تاكنون با سه شركت سرمايه داري درباره  بودجه  اضافي براي گسترش اين سرويس گفت وگوهايي صورت گرفته است.

تلفن
سرويس جديد ايميل تلفن هاي همراه
گروه دانش: ياهو امكانات خود را بر روي تلفن هاي همراه ارائه مي دهد.
به گزارش خبرگزاري موج، ياهو سرويس ايميل جديدي را جهت تلفن هاي همراه عرضه مي كند كه همانند سرويس هائي است كه در رايانه هاي  شخصي قابل دسترسي است.
كاربران با انتخاب يك دستگاه از تلفن هاي همراه برخي از شركت ها قادر خواهند بود برنامه اي را جهت دسترسي سريع به امكانات ايميل هاي ياهو دانلود كنند و از امكانات ياهو همانند رايانه هاي شخصي بهرمند شوند ،ذخيره ايميل ها بر روي دستگاه از ديگر امكاناتي است توسط ياهو و اين شركت فراهم شده است،بدين ترتيب كاربران تلفن همراه مجبور نيستند براي مرور پيام هاي قديمي خود به صورت آن لاين به شبكه متصل شوند.
ايميل جديد ياهو براي سرويس تلفن همراه ۲.۹۹ دلار در هر ماه هزينه در بر دارد.
خدمات جديد براي قطعات Blackberry و ديگر قطعات PDA قابل دسترسي نيست ولي بر روي برخي گوشي  تلفن هاي همراه قابل دسترسي است.

ايران
طراحي وساخت دستگاه اعلام كننده آلودگي نفتي دريا
گروه دانش: يك پژوهشگر صنعت نفت، براي نخستين بار در خاورميانه،  موفق به ساخت دستگاه اعلام كننده آلودگي نفتي سطح دريا شد.
به گزارش ايسنا، اين دستگاه كه توسط رامين هوشيار، دانشجوي مقطع كارشناسي ارشد رشته محيط زيست دانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم و تحقيقات مركز اهواز و از كارشناسان شركت ملي مناطق نفت خيز جنوب ساخته شده به عنوان اختراع در اداره ثبت شركت ها و مالكيت صنعتي به ثبت رسيده است. دستگاه اعلام كننده آلودگي نفتي كه براي نخستين بار در سطح كشور و خاورميانه ساخته شده قادر است تمام نفت ريزي هاي سكوهاي نفتي از قبيل اسكله هاي بارگيري نفت، چاه ها و سكوهاي بهره برداري نفت دريايي و دكل هاي حفاري دريايي را تشخيص داده و اعلام كند. اين دستگاه در سطح آب رودخانه ها و در سطح آب درياچه پشت سدها نيز قابل نصب است و هر گونه نشت نفت به رودخانه ها و درياچه پشت سدها را در دقايق اوليه اعلام مي كند. دستگاه اعلام كننده آلودگي نفتي سطح دريا از يك حسگر، سيستم كنترل و آژير تشكيل شده است. حسگر نوري دستگاه كه به نفت خام حساس است به وسيله طناب به سكوي نفتي متصل و در سطح دريا شناور مي شود به اين ترتيب درصورت بروز هر گونه نشتي در محل حسگر سيگنالي به سيستم كنترل ارسال شده و آژير و چراغ هشداردهنده دستگاه  فعال مي شود.
جلوگيري از خروج ارز، اختلاف چشمگير قيمت در مقايسه با نمونه هاي وارداتي و امكان دسترسي آسان به قطعات مورد نياز در داخل كشور از جمله مزاياي دستگاه ساخته شده اعلام شده است.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |