شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۱۹ - Jun 11, 2005
سهم كوچك مسائل فرهنگي و هنري
در اظهارات نامزدهاي رياست جمهوري
گروه سياسي: با اينكه تنها يك هفته به انتخابات رياست جمهوري باقي مانده و با وجود حجم وسيع بيان ديدگاه هاي نامزدي هاي احراز نهمين دوره رياست جمهوري تنها بخش كوچكي به مسائل فرهنگي و هنري در اين اظهارات اختصاص يافته است ، معين با بيان اينكه عاشقانه به هنر و دوستداران هنر علاقه دارد، گفته است: بالاترين اولويت و اصلي ترين مزيت ما در توسعه  انساني بايد فرهنگ باشد.
وي همچنين تصريح كرده است: با توجه به نزديكي فكري بنده با آقاي خاتمي، در صورت موفقيتم در انتخابات، برنامه هاي فرهنگي دوره  دولت ايشان ادامه خواهد يافت؛ هرچند كه رويكرد اصلي من نگاه علمي به مسائل است.لاريجاني نيز گفته است: هنر، روح جمعي جامعه را به سوي يك عقيده و آرمان منعطف مي كند و به طور مستقيم، در اراده  اجتماعي تاثير مي گذارد.
هنر از هر صنفي، روح جمعي جامعه را به سوي آرمان هايي كه اعتلاي آن جامعه مي طلبد، سوق مي دهد.اگر ما جامعه اي پويا مي خواهيم كه در آن علم و هنر بدرخشد، بايد به لوازم آن توجه كنيم كه زماني عالم و هنرمند مي توانند بسترساز هنر، فرهنگ و علم باشند كه فراغت ذهني داشته باشند.
او تكريم مقام و شان هنرمند، صيانت از آزادانديشي، حمايت از تئاتر، بسترسازي براي خلق آثار فاخر موسيقي، تامين اجتماعي و آسايش رواني براي خلق اثر هنري را در زمره  اولويت ها در اين زمينه برشمرده است.
لاريجاني همچنين در پاسخ به بيانيه  جمعي از سينماگران مبني بر ارايه  برنامه هاي نامزدها در اين راستا، گفته است: رفع دخالت ساير بخش ها در سينما وظيفه  رئيس جمهور است... دولت بايد در حوزه  هنر شفاف حرف بزند... سينماگران بايد ابداع كننده  ضوابط خود باشند.وي گفته است: فرهنگ و هنر نبايد به عنوان يك ابزار سياسي قلمداد شود... فرهنگ و هنر وقتي كه در يك فضاي غير سياسي رشد كنند، مطمئنا خلاقيت بيشتري خواهند داشت.
مهرعليزاده به صراحت اظهار كرده است كه مي كوشد سياست «مديريت بر فرهنگ» را به سمت سياست «مديريت در فرهنگ» سوق دهد.وي در اين زمينه گفته است: تاكنون سياست فرهنگي جامعه  ما بر محور «مديريت بر فرهنگ» استوار بوده است و من مي كوشم ميان اين سياست با سياست فرهنگي مورد توجه خود كه سياست «مديريت در فرهنگ» است، اعتدال برقرار سازم.
او همچنين تأكيد كرده است كه وظيفه  خود مي داند در دولت آينده، جريان نوانديشي ديني را تقويت كرده و به توزيع گسترده اين انديشه در محافل آموزشي و پژوهشي جامعه بپردازد.
 هاشمي  رفسنجاني درباره  اين كه در مسائل فرهنگي، چه سياستي را اجرا خواهد كرد، تصريح كرده است: محور كارم اسلام است و هيچ چيز غير از اسلام را اجرا نخواهم كرد.
او همچنين در ميثاق خود با مردم اين تلاش ها را ذكر كرده است: حفظ و معرفي ميراث فرهنگي در داخل و خارج و تقويت هويت فرهنگي مناطق كشور در عين حفظ انسجام و هم گرايي ملي، حمايت از تشكل هاي صنفي و نهادهاي غيردولتي فرهنگي و هنري، بازنگري در نحوه  صدور مجوز فعاليت ها، برنامه ها و آثار فرهنگي و هنري، توسعه  صنعت گردشگري براي بهره برداري از ظرفيت هاي تاريخي و فرهنگي كشور و توسعه  روابط با ساير كشورها، و تقويت زبان فارسي به عنوان يكي از مهم ترين عناصر هويت ملي و گسترش برنامه هاي ايران شناسي.
دكتر محسن رضايي در گفت وگويي با يك كارگردان سينما، در پاسخ به پرسشي گفته است: خيلي ايده در اين زمينه ها داشته ام كه آنها را ادامه نداده ام؛ ولي اگر خداي متعال اين امكان را به من بدهد، حتما وقت جدي براي فرهنگي ها، هنرمندان، نخبگان و دانشگاهيان، كساني كه مي توانند به جامعه، تفكر و انگيزه بدهند، خواهم گذاشت، زيرا در زندگي سياسي ام به اين نتيجه رسيده ام كه بدون فرهنگ، به جايي نمي رسيم.
قاليباف مشخصا درباره  هنر سينما تأكيد كرده است: به يك جهش بودجه اي قابل ملاحظه در حوزه  سينما نيازمنديم... دغدغه  محدودكننده گيشه در نزد هنرمندان بايد رفع شود... سلايق شخصي در حوزه  نظارت بايد حذف شود.وي همچنين با مردم ميثاق بسته است كه فرهنگ نقد و پرسشگري و نظارت مردم بر اعمال دولتمردان و آزادي خواهي و آزادانديشي را با توجه به نقش رسانه ها و انديشمندان، گسترش دهد.
كروبي اظهار داشته است: بايد در كساني كه فعاليت فرهنگي انجام مي دهند، احساس امنيت به وجود آوريم و آنان را تشويق كنيم كه بدون هيچ نگراني بتوانند در عرصه  فعاليت هاي فرهنگي وارد شوند و سنن و آداب ديني جامعه مان را بپذيرند... بايد به ناشران و نويسندگان تسهيلات داده شود كه بتوانند با امكانات بيشتر به عرصه  فرهنگي وارد شوند... دولت بايد سانسورها را در زمينه  كتاب كاهش دهد؛ چراكه مردم مي خواهند آنچه را كه از مغز نويسنده تراوش مي كند، بدانند و بخوانند.او همچنين در پيمان خود با مردم، در محوري آورده است: دولت مقتدر برنامه هاي مختلفي را در راستاي توسعه صنعت گردشگري به عنوان يكي از مهم ترين و مؤثرترين سياست هاي ايجاد فرصت شغلي و همچنين بهبود سيماي كشور در نزد افكار عمومي جهاني، تدوين كرده كه يكي از سياست هاي مهم در اين راستا به اين شرح است: تاسيس دهكده هاي (مناطق ويژه) گردشگري در شهرها و روستاها براي جذب سرمايه گذاران با تسهيلاتي از قبيل: واگذاري زمين رايگان به سرمايه گذاران، ارايه  معافيت هاي مالياتي به سرمايه گذاران داخلي و خارجي، ارايه  تخفيف هاي گمركي جهت واردات تاسيسات مورد نظر در اين مناطق و ارايه  تخفيف در آب، برق، گاز و تلفن.
دولت مقتدر همچنين در برابر كساني كه از طريق تريبون هاي حكومتي يا نفوذ خود در بخش هاي حاكميت، فضا را براي جهانگردان ناامن جلوه دهند، ايستادگي و امنيت جهانگرداني كه به ايران سفر خواهند كرد را تضمين خواهد نمود.احمدي نژاد گفته است: ملت ما همه اهل هنرند، همه اهل شعر و ادب هستند، اما بايد هنر و ورزش را به متن زندگي مردم ببريم و اين جز با تأمين نيازهاي اوليه امكان پذير نيست.البته اظهار نظر او درباره  سينماي ايران، در يكي از برنامه هاي تلويزيوني، نيز قابل تامل بوده است.

مديركل سياستگذاري و برنامه ريزي بيمه هاي درماني وزارت رفاه:
صندوق فراسازماني بيماران صعب العلاج ايجاد مي شود
ايسنا: مديركل سياستگذاري و برنامه ريزي بيمه هاي درماني وزارت رفاه اعلام كرد: صندوق فراسازماني بيماران صعب العلاج از طريق كمك منابع عمومي دولت، نهادهاي خيريه و بين المللي و سازمان هاي بيمه گر براي حمايت از اين بيماران ايجاد مي شود.
دكتر صفي خاني افزود: اين صندوق به صورت «صندوق اعتباري» به منظور ايجاد تعهد نسبت به بيماران صعب العلاج در سازمان ها و مؤسسات مختلف ايجاد مي شود.
وي تصريح كرد: در مورد بيماران صعب العلاج مي توان ريسك آنها را ميان جمعيت بيمه شده تقسيم كرد كه در اين حالت ضمن ايجاد پوشش همگاني، يارانه از افراد كم ريسك به افراد پرريسك تعلق مي گيرد كه در اين روش افراد نيازمند درمان هاي گرانقيمت و پرهزينه سرويسي معادل عموم بيمه شدگان بر اساس يك صندوق بيمه دريافت مي كنند.
به گفته دكتر صفي خاني اين صندوق مانند يك صندوق ذخيره و احتياط، بيماران صعب العلاج را كه حتي تحت پوشش سازمانهاي بيمه گر قرار دارند، در قبال ريسكهاي بالاتر حمايت مي كند. معاون سياستگذاري و برنامه ريزي بيمه هاي درمان وزارت رفاه گفت: بيماري هاي داراي طول مدت طولاني، هزينه بر بوده و نيازمند تكنولوژي هاي برتر براي درمان هستند.
همچنين بيماري هايي كه به دليل عوارض جانبي بخش مهمي از جامعه را درگير مي كنند، مي توانند در شمول اين صندوق قرار گيرند. وي خاطرنشان كرد: «ايدز» نيز يكي از نمايانگرهايي است كه به دليل اينكه جامعه را تحت تاثير قرار مي دهد، در شمول اين صندوق قرار مي گيرد.
به گفته مديركل سياستگذاري و برنامه ريزي بيمه هاي درماني وزارت رفاه تاييد نهايي بيماريهاي صعب العلاج منوط به بررسي در كميسيون هاي تخصصي پزشكي است.
وي در مورد بيماران رواني مزمن نيز به ايسنا گفت: بيماران رواني مزمن به نوعي تكليفشان مشخص است چرا كه درمان اين بيماران بر عهده سازمان هاي بيمه گر بوده و در مرحله نهايي كه اين بيماران تنها نيازمند دريافت خدمات نقاهت و اقامتي هستند و خدمات درماني فعال براي آنها انجام نمي شود، سازمان بهزيستي مسئوليت دارد كه نيازمند ساماندهي بيشتر است.
دكتر صفي خاني خاطرنشان كرد: چنانچه بيماري رواني با تعريف بيماريهاي صعب العلاج منطبق باشد، مي توان نظام هاي حمايتي مازاد بر شرايط كنوني ارائه شود.

انتخاب نهم
004293.jpg
احمدي نژاد : اگر توسعه اقتصادي و سازندگي موفق بوده پس چرا تغييري در
سفره هاي مردم نمي بينيم
مهر: احمدي نژاد در جمع پرشور دهها هزار نفر از مردم قم در مسجد امام حسن عسگري (ع) اين شهر ملت ايران را ملتي ويژه با مسئوليت بزرگ تاريخي برشمرد و افزود: ملت ايران موظف است كه به سرعت جامعه اي نمونه، پيشرفته و مقتدر اسلامي  برپا كند و اين جامعه الگو و شاهد را به عنوان سكو و پشتيبان حركت نهايي دنياي اسلام عرضه كند تا مقدمه حاكميت درخشان اسلام برجهان باشد.نامزد نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري افزود: در جامعه پيشرفته اسلامي خبري از فقر، فساد و تبعيض نيست اين در حالي است كه طي اين سالها هر روز بر تعداد افراد تحت پوشش كميته حضرت امام (ره) و سازمان بهزيستي افزوده شده يا فاصله طبقاتي به حدي افزايش يافته است كه نسبت برخورداري ۱۰ درصد دهك بالاي اجتماعي ده ها برابر برخورداري دهك پايين جامعه است.شهردار تهران ادامه داد: فساد اخلاقي، اداري و سياسي طي چند سال اخير بيشتر شده است اگر همين مسير ادامه يابد به نقطه هدف نخواهيم رسيد.
احمدي نژاد تاكيد كرد: دولت اسلامي بايد درگام بعدي نگاه به عدالت را تغيير دهد زيرا برخي ها فقط به سخن گفتن از عدالت اكتفا مي كنند و وقتي از اين به ظاهر انقلابي ها مي پرسيديم كه در برنامه هاي توسعه اي و سازندگي شما عدالت چه جايگاهي دارد مي گفتند شما با اين حرف ها مي خواهيد فقر را در جامعه گسترش دهيد و تندروها نيز به اسم سازندگي گفتند بگذاريد اول كشور را بسازيم بعد عدالت را توسعه دهيم. حال سئوال ما از آنها اين است كه در طي ۸ سال گذشته بيش از ۶۰۰ ميليارد تومان هزينه كرده ايد و به رشد اقتصادي ۵/۸ درصد نيز دست يافتيد پس چرا در سفره هاي مردم تغييري ايجاد نشد.وي در خصوص مصاديق اعطاي امتيازات و رانت هاي ويژه به افراد خاص گفت: در سال ۷۳ گروهي با عنوان ستاد تنظيم... تحت شرايطي از جمله وجود تعميرگاه مجاز به تعداد كافي در كشور واردات خودرو را آزاد كرد، فرداي آن روز به يكباره تمام تعميرگاه هاي پيكان به تعميرگاه مجاز خودرو دوو تبديل شد، خودرويي كه تا آن روز هيچ يك از ايرانيان چشمشان به جمال آن روشن نشده بود ولي به يكباره چندين هزار دستگاه دوو وارد كشور شد و پس از آن، ستاد مذكور با تشكيل جلسه اي مجددا اين مصوبه را لغو كرد و از اين طريق ميلياردها تومان به جيب عده اي خاص رفت.
لاريجاني: در اداره مناطق از نخبگان بومي استفاده مي كنيم
فارس: كانديداي نهمين دوره انتخابات گفت: در دولت اميد در اداره مناطق به جاي استفاده از مديران پروازي از نخبگان بومي استفاده مي شود.به گزارش خبرنگار اعزامي به استان كردستان، علي لاريجاني صبح امروز در ديدار جمعي از مردم كامياران گفت: ملت ايران همگي با هم برادر هستند، لذا نبايد در ميان خودمان تعصب بي جا را راه دهيم.وي تأكيد كرد: در دولت اميد شيعيان و اهل سنت و ديگر اقوام مختلف ايراني باهم در حكومت مشاركت خواهند داشت و دولت از توانمندي هاي آنان در عرصه هاي گوناگون استفاده خواهد كرد.عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام متذكر شد: در دولت اميد اصول ۱۵ و ۱۹ قانون اساسي درباره اقوام به صورت جدي دنبال شده بر اجراي آن تأكيد خواهد شد.نماينده مقام معظم رهبري در شوراي عالي امنيت ملي با تأكيد بر اين كه بايد از اقوام مختلف ايراني در راه رسيدن به پيشرفت كشور استفاده كرد، گفت: دولت اميد به افراد نخبه و تمامي اقوام ايراني احترام مي گذارد.
وي با بيان اين كه دموكراسي و آزادي انديشه جزء خصوصيات جمهوري اسلامي است، گفت: برخي نان آزادي را مي خورند ولي براي آزادي مردم هيچ قدمي برنمي دارند، برخي شعار آزادي انديشه را سر مي دهند و از عدالت دم مي زنند اما براي عمل با آن هيچ تلاشي نمي كند. اما دولت اميد مطمئناً زمينه هاي رشد و گسترش آزادي هاي مردم را فراهم خواهد كرد.
قاليباف :بالاترين مصلحت را مصلحت مردم و اسلام مي دانم
فارس: نامزد اصولگراي انتخابات رياست جمهوري با تأكيد بر اينكه راه حل مشكلات نااميد شدن از تحول نيست و مردم بايد در صحنه باشند تا فرصت ها به دست آيد، گفت: من در اين راه از جان و آبروي خودم دريغ نمي كنم و هيچ مصلحتي را بالاتر از مردم و اسلام نمي دانم.محمدباقر قاليباف كه در تالار معلم شهر تبريز در جمع هواداران خود سخنراني مي كرد با اشاره به ضرورت استقلال كشور اظهار داشت: استقلال كشور وقتي پايدار مي ماند كه آن كشور مولد باشد و بتواند توليد ثروت، قدرت، منزلت و معنويت داشته باشد و اگر امروز عزت و استقلال داريم اين به بركت خون شهداء، امام (ره) و مردم است.وي افزود: دولت هاي پس از جنگ احساس نكردند براي توليد ثروت و قدرت نيازمند مردم هستند و اگر چنين احساسي داشتند حتماً در عرصه هاي مختلف تحول ايجاد مي شد.قاليباف شرايط انجام فعاليت هاي اقتصادي در كشور را گران و سخت توصيف كرد و اظهار داشت: اگر با اين روش جلو برويم و به مردم نقش واقعي ندهيم و دولت در عرصه هاي اقتصادي همچنان خود را رقيب مردم بداند، تا دهها سال ديگر همين مشكلات ادامه خواهد داشت.اين نامزد انتخابات راه حل رفع مشكلات كنوني كشور را مديريت صحيح دانست و بيان داشت: هرگز نااميد نباشيد زيرا ما در كشور از نيروي انساني خوبي برخورداريم و منابع اقتصادي ما شش برابر نيروي انساني است.وي تأكيد كرد: اگر من رئيس جمهور شدم، كاري مي كنم كه بعد از چهار سال مردم از زندگي شان احساس بهبود كيفيت كنند.
جريان  اصلاحات  بدون  توقف  پيش  خواهد رفت 
ايرنا: دبيركل  حزب  مشاركت  ايران  اسلامي گفت : حتي  اگر درانتخابات  پيروز هم  نشويم جريان  اصلاحات  بدون  توقف  پيش  خواهد رفت .محمدرضا خاتمي  در مسجد عباسيه  تالش  تأكيد كرد: اگر پيروز هم نشويم  ما چيزي  از دست  نداده ايم  چرا كه  شور، شعور و آگاهي  مردم  اطمينان مي دهد كه  جريان  اصلاحات  با اراده  مردم  خود را به  هركسي  كه  رئيس  جمهور شودتحميل  خواهد كرد.محمدرضا خاتمي اظهارداشت : پيام  و هدف  معين  اجراي  عدالت  است  ويكي  از اهم آن  عدالت  اقتصادي  است  كه  از قبل  آن رسيدن  به  رفاه  وبهبود زندگي  مردم  توجه دارد.وي  افزود: همانطوري كه  دولت  اصلاحات  در هشت  سال  گذشته  رقم  بيكاري  را از۱۷ درصد به  ۱۱ درصد كاهش  داد با ادامه  اين  روند ما اميدوار به  بهبودي بايد باشيم  آن هم  در صورتي  كه  ادامه  اين  روند را به  دست  كساني  بسپاريم كه  مردان  ميدان  اصلاحات  هستند.وي  گفت : تحقق  عدالت  در همه  زمينه ها شعار نيست ، بلكه  يك  برنامه  كاري  وهدفمند است ، عدالت  در همه  زمينه هاازجمله  عدالت  مذهبي ، عدالت  قومي ، عدالت جنسي  خواهد بود.چرا بايد زنان  با تشكيل  ۵۰ درصد پيكره  جامعه  به  خاطر ديدگاه هاي  تنگ  نظرانه  نتوانند از شايستگي ها و توانمندي هاي  خود استفاده  ننمايند.محمدرضا خاتمي افزود: اگر بخواهيم  كشور را بسازيم  حق  نداريم  مملكت  راحتي  از يك  نيروي  توانمند ايراني  در داخل  و يا خارج  كشور محروم  كنيم .
هاشمي: مي توانيم نقايص پيشين  را جبران كنيم
ايرنا: اكبر هاشمي رفسنجاني نامزد نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري تأكيد كرد: كشور پس از جنگ ساخته شد اما امروز امكاناتي وجود دارد كه مي توانيم نقايص پيشين را جبران كنيم. هاشمي رفسنجاني  در جمع عده اي از روحانيون و علماي تهران همچنين با تأكيد بر اينكه براي تداوم انقلاب بايد به زندگي مردم برسيم، گفت: اگر نتوانيم زندگي پيشرفته و مرفه براي مردم فراهم كنيم، شكست مي خوريم.وي با بيان اينكه امروز نمي توان مقابل وسايل ارتباط جمعي ايستاد ، تصريح كرد: دشمن از اين طريق مي خواهد به ما هجوم آورد و ما در نقطه مقابل بايد با استفاده از همين ابزار حقايق قرآني و اسلامي را تشريح كنيم.نامزد نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري خاطرنشان كرد: ما مي توانيم كارهايي انجام دهيم كه همه مردم را راضي نگه داريم و روحانيت نيز سرافراز باشد.هاشمي رفسنجاني اظهارداشت: براي اداي دين بايد در صحنه بمانيم و خدمت كنيم و اگر شكاف هايي وجود دارد، اصلاح كنيم.نبايد اجازه دهيم آرمانهاي انقلاب دستخوش اغراض دنياطلبانه برخي افراد شود.وي اضافه كرد: سرنوشت همه ما با ايران گره خورده و اكنون صحنه بسيار مهم و خطيري را پيش رو داريم كه روحانيت بايد هم موقعيت را بشناسد و هم به موقع عمل كند.نامزد نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري گفت: هجمه جديدي به كشور از درون و با كمك برون آغازشده تا انقلاب را به زانو درآورند كه بسيار جدي هم هستند.هاشمي رفسنجاني افزود: كساني كه براي اين انقلاب كاركرده و شهيد داده اند بايد در اين مقطع، احساس مسئوليت كنند و در صحنه باشند كه خوشبختانه اين هوشياري اكنون وجود دارد.وي توطئه هاي اخير عليه نظام را زودگذر ندانست و تأكيد كرد: برنامه ريزي گسترده اي روي اين مسايل انجام شده است.نامزد نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري تصريح كرد: آمريكايي ها هيچ پيشرفتي در مبارزه با اسلام نداشته اند و تنها تنفر جهان اسلام را متوجه خود كرده اند.
پورمحمدي:انتخابات به دور دوم مي رود
حجت الاسلام پورمحمدي طي سخناني در جمع ائمه جماعات در مسجد علي بن الحسين (ع) خيابان ابوذر تهران از آنان خواست تلاش كنند يكي از كانديداهاي اصول گرايان با هاشمي به مرحله دوم برود.وي در ابتداي سخنان خود به تشريح سياست هاي آمريكا در منطقه پرداخت و گفت: آمريكا به اين نتيجه رسيده است كه نمي تواند به صورت خشن و سخت با ايران برخورد كند، اما تلاش دارد با فروپاشي از درون و تغيير نظام به دست داخلي ها با جمهوري اسلامي برخورد كند.وي يكي از اهداف دشمنان انقلاب را القاي دوگانگي در حاكميت و جلوگيري از تشكيل يك دولت منسجم و مقتدر عنوان كرد و گفت: ايجاد يك دولت قوي با محتواي اصول گرايي، الان يك ضرورت تاريخي جامعه ماست و اگر اتفاق بيفتد جامعه در عرصه هاي مختلف جهش مي يابد.وي درباره كانديداتوري هاشمي رفسنجاني گفت: اجماع در اصول گرايان اتفاق نيفتاد و  هاشمي  آماده شد كه به صحنه بيايد، نگراني هايي بود كه رأي كم باشد و وضع نامطلوبي پيش آيد و شايسته نباشد. هاشمي گفتند كه من احساس تكليف مي كنم و به بقيه اش كاري ندارم اگر كشور با مشكلي مواجه شود من نيايم جواب خدا را نمي توانم بدهم.پورمحمدي در پاسخ به اين سئوال كه وظيفه ما چيست؟ به ديدگاه مقام معظم رهبري مبني بر اين كه فرمودند تخريب و تضعيف هيچ كس جايز نيست و كار خلافي است اشاره كرد و افزود: به خصوص  هاشمي،  هاشمي يك ركن و سنگر انقلاب است. هاشمي بعنوان كانديداي اول در نظرسنجي ها مطرح است.وي در ادامه به رايزني ها براي اجماع اصول گرايان بر يك كانديدا اشاره كرد و گفت: ما با اصول گرايان صحبت كرديم متأسفانه احساس مي كنيم خود و اطرافيانشان فكر مي كنند كه يكي از خودشان به دور دوم مي روند، آنچه كه فكر مي كنم براي ما تعيين كننده است اين كه اجازه ندهيم كه  هاشمي  تخريب شود كه موقعيت او آسيب نبيند و اما عده اي از جمع متدينين هستند كه حرف من و شما را گوش مي دهند و جمعيتشان كم نيست. اين ها به هر دليلي به  هاشمي  رأي نمي دهند .تكليف اين ها را بايد روشن كرد. تعداد اين ها كم نيست.آمار نشان مي دهد كه سرجمع آمار كانديداهاي اصول گرا از  هاشمي  كمتر نيست.اين رأي بايد سامان پيدا كند و سامانش اين است كه حداقل ما مشكل نداشته باشيم و اگر به  هاشمي  رأي نمي دهند فرد بعد را معرفي كنيم تا فردي به دور دوم برود كه براي نظام مشكل پيدا نكند و حداقل مطلوب ما باشد، اگر چه در حد  هاشمي  نباشد.كارشناسان مي گويند بعيد است پيروزي  هاشمي  در مرحله اول تمام شود اگر پيروز شود كه دغدغه ها تمام است.اما اگر انتخابات طبق نظر كارشناسان به مرحله دوم برود بايد براي آن فكر كنيم.وي افزود: من فكر مي كنم نزديك ترين فرد به مواضع رهبري و حتي هاشمي، لاريجاني است.طبق ديداري كه با  هاشمي  داشتم گفتند من نظرم روي دو نفر است كه اگر روي آنها اتفاق شود من ديگر نمي آيم اول ولايتي و بعد لاريجاني.لاريجاني برخاسته از جمعي است كه همه علما آن را قبول دارند حتي در جامعه مدرسين بيشترين رأي را ايشان آورد.به گفته پورمحمدي، طبق نظر سنجي هاي دقيقي كه انجام شده در سطح كشوري آراي  هاشمي  كه در صدر است در مرحله دوم لاريجاني و قاليباف به هم نزديك شده است.كاري كه ما مي توانيم انجام دهيم اين است كه تكليف ما با  هاشمي  روشن است، آقايان بايد جلوي پخش شدن آراي حزب اللهي ها را بگيرند كه اگر انتخابات به دور دوم رفت نگراني نداشته باشيم.
سردار حجازي: هدف اصلي بسيج كمك به حضور حداكثري مردم در انتخابات است
فارس: فرمانده نيروي مقاومت بسيج، هدف اصلي بسيج را كمك به حضور حداكثري مردم در انتخابات دانست و بر استفاده از تمامي ظرفيتهاي اين نهاد در اين زمينه تأكيد كرد.
سردار سيد محمد حجازي در اين باره اظهار داشت: آنچه در تمام انتخابات ها هدف اصلي بسيج بوده، حضور حداكثري و تشويق همگان به حضور در پاي صندوق راي است. وي افزود: در اين زمينه ابتكارات محلي مختلفي در كشور نيز اتخاذ شده و كارتها و بروشورهايي در جهت تبيين نقش و حضور مردم در پاي صندوقهاي راي و تحقق مشاركت حداكثري در انتخابات تهيه شده است.سردار حجازي با تأكيد بر اينكه اين اقدامات صرفاً در جهت افزايش حضور مردم است و جهت گيري خاصي له يا عليه كانديداهاي انتخابات ندارد، پيرامون هدف از فضاسازيها درباره اقدامات بسيج گفت: اين فضاسازيها در جهت نوعي القاي شبهه است تا شكست هايي كه ممكن است براي عده اي به وجود آيد، به اين وسيله توجيه شود.سردار حجازي اضافه كرد: چه خوب بود افرادي كه اين طرحها را مطرح مي كنند هدف و عنوان اين اقدامات را نيز كه به صورت مشخص و بدون ترديد در راستاي حضور حداكثري مردم است، عنوان مي كردند.فرمانده نيروي مقاومت بسيج با اشاره به اينكه بخشنامه هاي متعددي كه از سوي مسئولان ذيربط در جهت عدم دخالت در مباحث تبليغاتي صادر شده است، خاطرنشان كرد: در عين حال تقريباً در كليه انتخابات طرحهايي از سوي بسيج براي افزايش مشاركت مردمي و كمك به حضور حداكثري در پاي صندوقهاي راي انجام شده است.
اعتراض ستاد لاريجاني به دخالت نيروهاي نظامي و انتظامي در انتخابات
ايلنا:منوچهر متكي، رئيس ستاد انتخابات لاريجاني، با نوشتن نامه  اي به حجت  الاسلام بهرامي، رياست سازمان قضايي نيروهاي مسلح، نسبت به دخالت نيروهاي نظامي و انتظامي اعتراض كرد.در اين نامه آمده است: علي  رغم صراحت و تأكيد قانون در عدم دخالت نيروهاي نظامي و انتظامي در امر انتخابات متاسفانه شاهد فعاليت بخش  هايي از اين نيروها به نفع كانديدايي خاص هستيم كه اين حمايت جنبه بيروني نيز پيدا كرده و منجر به برخورد با عوامل و اعضاء ستادهاي تبليغاتي ديگر كانديداها شده است.بسياري از نيروهايي كه با اين ستاد در تهران و ديگر نقاط كشور همكاري مي  نمايند از نحوه برخورد و عملكرد عوامل انتظامي بسيار گله  مند بوده  اند.مطمئناً جنابعالي نيز در جريان نحوه برخورد ايشان (پليس راه) با اتوبوس دولت اميد در جاده  هاي بين استاني و ممانعت از انجام فعاليت تبليغاتي به دلايل واهي و با برخوردي ناشايست هستيد.اميد است با تدبير و پيگيري جنابعالي شاهد رعايت بيش از پيش قوانين از سوي نيروهاي مسلح باشيم.بديهي است عند اللزوم ادله و مستندات موجود تقديم خواهد شد.
هاشمي: غني سازي بايد در توافقات باشد
ايرنا: هاشمي  رفسنجاني  در مصاحبه  با خبرگزاري  فرانسه  به  تشريح  ديدگاهها و اهداف  خود پرداخت .هاشمي در پاسخ به اين سئوال كه چه كسي رئيس جمهور ايران است آيا همان است كه قبلا بود گفت: نمي توان  مطمئن  بود. افكارسنجي ها چنين  مي گويند، اما قطعي  نيست .هاشمي در خصوص يك مرحله بودن انتخابات پاسخ مي دهد:  چنين اميدي هست، ولي نتايج هر انتخاباتي به آراي مردم بستگي دارد.وي در مورد نقش دنياي خارج خصوصا آمريكا در انتخابات اظهار داشت: در انتخابات  فكر نمي كنم  اين  قدر مهم  باشد ولي  در آينده  اگر مسائل  آمريكا حل  شود، تفاوت هاي  اساسي  بوجود مي آيد.هاشمي در پاسخ به اين سئوال كه نزديكان شما مي گويند طرح  آماده  شده اي  براي شروع  گفت  و گو با آمريكا داريد، آيا چنين  است ؟گفت: همان  است  كه  سابقا هم  بصورت  تفكر مطرح  كردم .اگر آمريكايي ها به  خصومت  خود پايان  و علامتي  براي  حسن  نيت  بروز دهند، راه  براي  شروع مذاكرات  باز مي شود.اين  طرح  نيست  يك  نظريه  است  كه  از سالها پيش  مطرح كردم .كانديداي رياست جمهوري در مورد توافق با اروپا در خصوص مسائل هسته اي گفت: فكر مي كنم مي توانند به توافق برسند. اينكه زمانش چقدر باشد، معلوم نيست.وي در پاسخ به اين سئوال كه ايران وارد مذاكره با اروپا شد و تعليق را پذيرفت. اگر شما رئيس جمهور شويد، اين تعليق را مي شكنيد، گفت: اين تصميم مخصوص رئيس جمهور نيست، يك تصميم دسته جمعي است. موافق نيستم كه مذاكرات بي دليل طولاني باشد. اگر كار را شروع كنيم مي توانيم مذاكرات را هم ادامه دهيم.به آنها گفتيم كه غني سازي بايد در توافقات باشد.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |