چهارشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۲۳ - Jun 15, 2005
ناتواني برنامه هاي ضد ويروسي
تاكتيك جديد نويسندگان ويروس
004692.jpg
گروه انفورماتيك _ امير بهادري نژاد: نويسندگان ويروس هاي كامپيوتري براي اينكه مطمئن شوند برنامه هاي ويروسي آنان به بيشترين تعداد كاربر برسد، تاكتيك جديدي را آغاز كرده اند.
آنها به جاي اينكه ويروس هاي ويندوز را به صورت نوبتي منتشر نمايند اقدام به توليد كرم ها و تروجان هاي مختلف با فركانس هاي بسيار بالا كرده اند.
به عنوان مثال چندي پيش براي مدت كوتاهي، نسخه هاي مختلفي از يك نوع ويروس بنام (Mytob) هر ساعت روي كامپيوترهاي كاربران نمايان مي شد. البته برخي از ويروس ها در صدها نسخه متفاوت نمايان مي شوند.
اين تاكتيك جديد در واقع براي مغلوب كردن مؤسسات امنيتي آغاز شده كه اين مؤسسات از نرم افزارهاي امنيتي براي اسكن كردن پيوست نامه هاي الكترونيكي استفاده مي كنند.
در اين تاكتيك جديد، نسخه هاي مختلف ويروس ها بسيار سريع منتشر مي شوند، اين سرعت بالا باعث مي شود كه مؤسسات امنيتي زمان كافي براي آناليز ويروس هاي جديد و update كردن اسكنر خود براي شناسايي ويروس ها نداشته باشند.
به هر حال اين گونه به نظر مي رسد كه تاكتيك جديد نويسندگان ويروس مؤثر واقع شده باشد چون در حال حاضر در رده بندي ۲۰ ويروس خطرناك جهان، ۱۴ رتبه از ۲۰ رتبه اول متعلق به نسخه هاي مختلف ويروس (Mytob) مي باشد.
جيمزكي، رئيس يك شركت فيلترگذاري نامه هاي الكترونيكي در اين رابطه مي گويد: افزايش نسخه هاي مختلف ويروس ها باعث شده تا نتوان به اسكنرهاي نامه هاي الكترونيكي براي شناسايي كليه ويروس ها اعتماد كرد.
به همين دليل مقابله با ويروس هاي گمنام به ويژه ويروس هايي كه تعداد نسخه هاي آن كمتر است در كوتاه مدت دشوار خواهد بود.
البته گروهي از كارشناسان حوزه IT اگر شركت هاي امنيتي بتوانند حداكثر ظرف سه ساعت برنامه هاي ضد ويروسي تهيه كنند آنگاه ويروس مورد نظر به كلي از بين خواهد رفت. با جود اينكه سرعت توليد و update كردن برنامه هاي ضد ويروسي افزايش مي يابد اما با اين حال شركت ها به طور متوسط به ۱۰ ساعت زمان نياز دارند تا اينكه برنامه هاي ضدويروسي خود را براي مبارزه با نسخه هاي جديدupdate كنند.
براساس نظرسنجي صورت گرفته، در برخي از روزها، برنامه هاي ضدويروسي بيش از يك سوم ويروس هاي نامه هاي الكترونيكي را شناسايي نمي كنند.
براي دستيابي به اين نتيجه، يك شركت امنيتي دو ميليون نامه الكترونيكي حامل ويروس هاي مختلف را طي ۵ روز به سه برنامه ضد ويروسي ارسال كرد كه هيچ يك از اين سه برنامه نتوانستند تمام ويروس ها را شناسايي بكنند.
در بهترين روز اين برنامه ها ۹۷ درصد ويروس ها را شناسايي كردند اما در بدترين روز تنها موفق به شناسايي ۶۴ درصد ويروس ها شدند.
حتي استفاده از دو اسكنر به صورت همزمان براي مقابله با تمام ويروس ها كافي نخواهد بود. براي اينكه سلامت كار با كامپيوتر تضمين شود بايد از برنامه هاي اكتشافي استفاده كرد تا با استفاده از اين برنامه ها بتوان نسخه هاي ناشناخته ويروس هاي مختلف را شناسايي نمود.
در صورتي كه يك سرور نامه هاي الكترونيكي ناگهان با هجوم دهها هزار پيام حامل يك فايل پيوست يكسان مواجه بشود آنگاه بايد نگران انتشار يك نوع ويروس جديد شد.
به همين دليل دغدغه اصلي شركت هاي امنيت نامه هاي الكترونيكي، شناسايي ويروس هاي ناشناخته است چون خطر ويروس هاي ناشناخته بسيار بيشتر از ويروس هاي شناخته شده مي باشد.
در حال حاضر اغلب شركت هاي بزرگ توليدكننده نرم افزارهاي ضد ويروسي به صورت شبانه روزي فعاليت مي كنند چون در هر ماه به طور متوسط هزار نوع ويروس مختلف در كامپيوترهاي سراسر جهان منتشر مي شود.
در اين ميان كاربران خانگي بيشترين آسيب را خواهند ديد چون اغلب آنها اطلاعات اندكي در مورد امنيت سيستم خود دارند.

معتمدي:
نخستين جلسه شوراي عالي فناوري اطلاعات تيرماه تشكيل مي شود
IT يك شورا بيشتر ندارد و آن هم شوراي عالي فناوري اطلاعات است
گروه انفورماتيك: برنامه راهبردي در قالب برنامه چهارم توسعه در بخش تحقيقات ICT و فناوريهاي نو مركز تحقيقات مخابرات ايران در جلسه ديروز با حضور وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات و اعضاي شوراي معاونين و مسئولان ذيربط با هدف ارزيابي پروژه ها و عملكرد مركز تحقيقات بررسي شد.
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در جمع خبرنگاران در پاسخ به خبرنگار همشهري در خصوص وضعيت شوراي عالي فناوري اطلاعات و همچنين تعيين دبير آن گفت: با تصويب اين شورا همه اجزاء قانون وظايف و اختيارات در
اختيار وزارت ICT قرار مي گيرد و
لازم الاجراست.
دكتر سيد احمد معتمدي افزود: دبير شوراي عالي فناوري اطلاعات در دولت بعدي تعيين مي شود، اما نخستين جلسه آن با حضور بنده در تيرماه تشكيل مي شود.
وي تصريح كرد: ناهماهنگي ها در اين حوزه برطرف شده و همچنين اصلاحي هم در اساسنامه شوراي عالي اطلاع رساني صورت مي گيرد و به زودي بخش هاي فناوري اطلاعات كه در شوراي عالي IT در وزارتخانه ديده شد بايد از وظايف شوراي عالي اطلاع رساني حذف شود.اين شورا عمدتاً بايد بر روي مسائل فرهنگي، اجتماعي و ديني اطلاع رساني از جمله IT كار كند.
معتمدي در خصوص طرح اين مسئله از سوي مسئولان شوراي عالي اطلاع رساني مبني بر تقسيم وظيفه بين شوراي عالي اطلاع رساني به بخش نرم افزاري و فرهنگي IT و شوراي عالي فناوري اطلاعات پيرامون بخش سخت افزاري تاكيد كرد: اين كه چه بخشي بر عهده شوراي عالي اطلاع رساني باشد تنها از جانب بنده تعيين و اعلام مي شود، زيرا اين شورا زيرمجموعه وزارتخانه ICT است.
وي يادآور شد: آن چه كه مسلم است آخرين قانون، قانون مصوب مجلس است كه در ارتباط با وظايف شوراي عالي فناوري اطلاعات به روشني مشخص شده است و نرم افزار و سخت افزار با هم به عهده اين شورا است و تفكيكي وجود ندارد و هرگونه مورد مغايردر وظايف شوراي عالي اطلاع رساني يا خود آن حذف شود.IT يك شورا بيشتر ندارد و آن شوراي عالي فناوري اطلاعات است، شرح وظايف آن را هم مجلس تعيين كرده و مسأله اي نيست كه دولت يا كارشناس و وزارتخانه بتواند شرح وظايف آن را جابه جا كند.
معتمدي اظهار داشت: مسئوليت اجراي طرح تكفا به عهد سازمان مديريت و برنامه ريزي است. اما تعيين سياستها و راهبردها در شوراي عالي فناوري اطلاعات صورت مي گيرد.
معتمدي با اشاره به ايجاد ۶۰ مركز IT در دانشگاهها و حمايت سالانه ۳ تا ۴ ميليارد توماني از بخش تحقيقات و توسعه نيروي انساني در كشور افزود: همواره بخش تحقيقات دانشگاهي را به عهده خودشان گذاشتيم و آنها را حمايت كرديم و معتقديم اجراي طرح ها و پروژه ها در مقياس كم اما با تبعات بسيار مانند پروژه ماهواره و NGN از تعدد پروژه ها در مقياس زياد و ارزش كم مهمتر است.
در ادامه جلسه رئيس مركز تحقيقات مخابرات نيز به شرح برنامه ها و طرح هاي اين مركز پرداخت و گفت: مركز تحقيقات بازوي توانمند فكري وزارت ICT در برنامه چهارم توسعه است و نقش تعيين كننده اي در اجراي سياستهاي اين وزارتخانه دارد.
دكتر محمدرضا صدري افزود: فعاليتهاي اين مركز ۳ محور اصلي دارد كه ترسيم گستره تحقيق، مشاوره و تدوين استاندارد وكنترل كيفيت از آن جمله است. وي همچنين به ۴۰۰ طرح تحقيقاتي اين مركز در جهت گيري برنامه  چهارم توسعه اشاره كرد.
همچنين دكتر مصطفي صفوي معاون پژوهشي و فناوري و دكتر معصوم فرديس، قائم  مقام اين مركز به شرح برنامه راهبردي در قالب برنامه چهارم توسعه كشور در بخش تحقيقات ICT و فناوري هاي نو مركز تحقيقات مخابرات ايران پرداختند.

كشف سياره اي با ابعاد قابل مقايسه با زمين
جرم اين سياره تنها هفت برابر زمين است و در اطراف ستاره اي بسيار شبيه به خورشيد مي گردد
اين «ابرزمين» در اطراف ستاره اي در فاصله ۱۵ سال نوري در جهت برج دلو (Aquarius) مي گردد
004695.jpg
گروه دانش: منجمان سياره اي را در خارج از منظومه شمسي كشف كرده اند كه بيش از هر سياره خارجي ديگري كه تا به امروز كشف شده به زمين شباهت دارد. جرم اين سياره تنها هفت برابر زمين است و در اطراف ستاره اي بسيار شبيه به خورشيد مي گردد.
تاكنون در حدود ۱۵۰ سياره در اطراف ساير ستارگان كشف شده كه جملگي بزرگتر از اورانوس هستند، سياره اي كه جرم آن ۱۵ برابر زمين است.
به گزارش  بي بي سي اين جرم آسماني ممكن است نخستين سياره خاكي باشد كه در اطراف ستاره اي مشابه خورشيد كشف مي شود.
اين «ابرزمين» در اطراف ستاره اي در فاصله ۱۵ سال نوري در جهت برج دلو (Aquarius) مي گردد.
اين ستاره همچنين داراي دو سياره ديگر در ابعاد مشتري است.
سياره تازه هر دو روز يك بار حول ستاره مركزي مي گردد و چنان به سطح ستاره نزديك است كه درجه حرارت آن احتمالا به ۲۰۰ تا ۴۰۰ درجه سانتيگراد مي رسد بنابراين براي پيدايش حيات از نوعي كه ما مي شناسيم بيش از حد داغ است.
اين سياره با استفاده از تكنيك معروف به «تكانه» كشف شد: قوه جاذبه سياره باعث تكانه هاي بسيار خفيفي در ستاره مادر مي شود. اين تكانه ها در طيف نوري ساطع شده از ستاره قابل شناسايي است.
ماهيت اين طيف هاي نوري مي تواند جزئياتي مانند جرم و زمان سير مداري سياره را فاش كند.
استيو ووت، استاد نجوم و اخترفيزيك در دانشگاه كاليفرنيا در سانتاكروز كه از اعضاي تيم تحقيق است گفت: «ما بي وقفه در حال شكستن مرزها و كشف سيارات تازه هستيم و به كشف سيارات شبيه به زمين نزديك و نزديكتر مي شويم.»
هرچند تيم كاشفان هيچ گونه شاهد مستقيمي داير بر خاكي بودن اين سياره در دست ندارد، اما جرم كم و در نتيجه قوه جاذبه نسبتاً ضعيف آن باعث مي شود دانشمندان گمان كنند نتواند مانند سيارات عظيم گازي چون مشتري، گاز را در اطراف خود نگاه دارد.
تاكنون كشف سه سياره ظاهراً خاكي ديگر گزارش شده است اما آنها در اطراف
تپ اخترها (پالسار) كه لاشه ستارگان منفجر شده هستند مي گردند.
جفري مارسي، استاد نجوم در دانشگاه كاليفرنيا در بركلي، گفت: «اين سياره به پرسشي كهن پاسخ مي دهد.»
«بيش از دو هزار سال قبل، ارسطو و اپيكوروس، درباره وجود يا عدم وجود سيارات شبيه به زمين مجادله كردند. اكنون براي نخستين بار، ما شاهدي داير بر وجود سياره اي خاكي در اطراف يك ستاره معمولي پيدا كرده ايم.»
پروفسور مارسي، دكتر ووت، دكتر پل باتلر از موسسه كارنگي واشنگتن و ساير اعضاي تيم تحقيق اين مطالعه را به كمك رصدخانه كك (Keck) در هاوايي انجام دادند.
آنها مقاله علمي خود را تسليم نشريه «استروفيزيكال» كرده اند.

هكرها
طراح ويروس Sasser در دادگاه
ايلنا: محاكمه نوجوان ۱۹ ساله طراح ويروس Sasser پشت درهاي بسته انجام مي  شود.
يك دادگاه آلماني سه روز از ماه جولاي را براي محاكمه نوجوان متهم به طراحي كرم اينترنتي Sasser اختصاص داده است.
راسون جاشان متهم است كه رايانه  هاي شمار زيادي از كاربران را دچار اختلال كرده و همين طور باعث ايجاد اختلال و وقفه در فعاليت  هاي تجاري شده است.
محاكمه اين نوجوان ۱۹ ساله آلماني پنجم ماه آينده ميلادي پشت درهاي بسته شروع خواهد شد؛ علت اصلي علني بودن محاكمه اين نوجوان آلماني به اين خاطر است كه در زمان ارتكاب اين جرم از لحاظ طبقه  بندي سني در قانون صغير محسوب  شده است.
مقامات آلماني مي  گويند: جاشان اعتراف كرده كه كرم Sasser را طراحي و منتشر كرده و نيز گونه  هايي از ويروس Netsky را نوشته است. كرم Sasser و شش گونه شناخته شده آن در ماه مي سال گذشته ميلادي وارد شبكه شدند و صدها هزار رايانه مجهز به سيستم عامل ويندوز را آلوده كردند.
جاشان در ماه مه سال گذشته و بعد از آن كه مايكروسافت پيامي را از سوي فردي خواهان پاداش دريافت كرد دستگير شد.

ويروس
شناسايي نسل جديد ويروس ها
گروه انفورماتيك: نسل جديدي از ويروس هاي رايانه اي كه مي توانند تلفن هاي همراه را آلوده كرده و تهديدي براي مسدود شدن شبكه هاي بي سيم هستند، شناسايي شد ند.
به گزارش ايسنا، بيش از ۵۰ ويروس ها با هدف آلوده كردن تلفن هاي همراه در شش ماه نخست امسال شناسايي شده اند.
اين رقم هشداري براي شركت هاي امنيتي است چرا كه فقط يك سال از زمان ظهور ويروس Cabiv، اولين ويروس تلفن همراه مي گذرد. اكثر ويروس هايي كه تا كنون شناسايي شده اند اثرات مخرب خفيفي داشته اند. اما حداقل يكي از آن ها به نام CmmWarriov خطرناك و مخرب است. اين ويروس گوشي تلفن همراه را از طريق يك ارتباط Bluetooth آلوده مي كند. در هنگام شب ويروس مزبور پيغام هاي متني يا تصويري را به تمام شماره هاي موجود در دفترچه تلفن گوشي ارسال مي كند و در روز به دنبال گوشي هاي ديگري كه برنامه فعال Bluetooth دارند، مي گردد تا از طريق آن گسترش پيدا كنند.
Bluetooth يك سيستم بي سيم است كه امكان ارتباط با برد كوتاه را ميان ابزاري چون گوشي هاي بي سيم يا چاپگرها برقرار مي كند.
ويروس CmmWarriov در پنج كشور جهان از جمله ايرلند و فنلاند شناسايي شده است.

اينترنت
كابل كشي زيردريايي براي افزايش سرعت اينترنت
ايسنا: دولت مركزي چين طرح قرار گرفتن كابل ها زير دريا، براي افزايش سرعت اينترنت براي كاربران ساكن شمال اين كشور را تصويب كرده است.
به اين ترتيب تا ۵۰ درصد اين كاربران مي توانند به وب سايت هاي زير دريا، دسترسي پيدا كنند.
آسيانت كام، بازوي كابلي بين المللي اپراتور چيني تلفن خط ثابت دولتي با عنوان نت كام، كابل جديد ۳۵۰ كيلومتري را از شرق بندر Qingdao به شبكه  منطقه  زير دريايي خود مرتبط با كره  جنوبي، ژاپن، تايوان و هنگ كنگ راه اندازي مي كند.
اين كابل جديد اوايل سال آينده مرتبط شده و ظرفيت آن نيز ۸۰ گيگابايت خواهد بود.

نرم افزار
معرفي ۱۰ مورد جديد تقلب در ويندوز
ايسنا: شركت نرم افزاري مايكروسافت، ۱۰ مورد تقلبي جديد در سيستم عامل ويندوز و ساير برنامه ها را در ۱۴ ژوئن به عنوان بخشي از برنامه  دوره اي ماهانه خود شناسايي و اعلام كرد.
از اين ۱۰ مورد ۷ مورد تقلب مربوط به سيستم عامل ويندوز بوده كه حداقل يكي از آن ها خطرناك و مورد توجه است.
باقي موارد به مراتب كم خطر تر هستند كه سرويس هاي ويندوز ISA سرور،  Unix و سرورهاي تجاري كوچك را تحت تاثير قرار مي دهند.

ژنتيك
توليد سلول  هاي  بنيادي  از دندان
IRIB :از دندان  هاي  شيري  و دندان  هاي  عقل  مي توان  به  عنوان  منبع  سلول  هاي بنيادي  استفاده  كرد و آنها را براي  استفاده  در آينده ذخيره  كرد.
مي توان  از اين  سلول  هاي  بنيادي  در آينده براي  درمان  شكاف  كام  و ساير اختلالات  دندان  نيز استفاده  كرد.
شكاف  كام  يكي  از شايع  ترين  بيماري هاي  مادرزادي  محسوب  مي شود و در صورتي  كه  بتوان  بافت  لازم  را براي  پر كردن  اين  نقص  تأمين  كرد مي توان  در آينده اين  نقص  را با موفقيت  بيشتري  درمان  كرد.
در اين  موارد مي توان  دندان  هاي  شيري  يا دندان هاي  عقل  فرد را ذخيره كرد و براي  درمان  اختلالات  دنداني  در آينده از آن استفاده  كرد.
دندان  هاي  شيري  هرچه  زودتر بيفتند تعداد سلول  هاي  بنيادي  بيشتري  خواهند داشت .

هفت  نوع  گوشي  جديد در بازار
تلويزيون العربيه: بزرگترين  شركت  سازنده  گوشي  تلفن  همراه  در جهان  هفت  نوع  گوشي  جديد طراحي  كرده  است .يكي  از اين  گوشي  ها داراي  فن آوري  نسل  سوم  و سه  نوع  گوشي  ديگر دوربين دار است .اين شركت  پيش  بيني  كرد اين  نوع  گوشي  ها از نيمه  دوم  امسال  به  بازار عرضه  مي شود.اين شركت  سال گذشته  مجبور شد به  علت  كاهش  فروش ، قيمت  گوشي  هاي  خود را ارزان  كند.گفتني است  سود اين  شركت  در سه  ماه  نخست  امسال  بيشتر از پيش بيني  ها بوده  است .

برپايي  نمايشگاهي  از تجهيزات  ليزري  در مونيخ
دويچه وله: نمايشگاهي  از تجهيزات  مختلف  ليزري  در شهر مونيخ  آلمان  برپا شده  است .آلمان  به  عنوان  پيشروترين  كشور جهان  در بهره  گيري  و توسعه  فناوري  ليزر، به  برپايي  نمايشگاهي  در شهر مونيخ  مبادرت  كرده  است  كه  در آن شيوه  هاي  مختلف  بهره برداري  از ليزر در صنايع  و علوم  گوناگون  به  نمايش  گذاشته  شده  است .در اين  نمايشگاه  كه  ديروز افتتاح  شد نهصد و پنجاه  شركت  و مؤسسه  مختلف  و مهندسي ، پزشكي  و صنعتي  شكل  بهره  برداري  خود از ليزر را در معرض  ديد عموم  گذاشته اند.

آف لاين
از هر سه  دانشمند يك  نفر تخلف  مي كند
واحد مركزي خبر: يكي  از دانشمندان  بنياد تحقيقات  مينئاپوليس  با تحقيقي  به  اين  نتيجه  رسيده  كه  از هر سه  دانشمند يك  نفر تخلف  مي كند.
برايان  مارتينسون  با بررسي  پاسخهاي  سه  هزار و دويست  و چهل  و هفت  نفر از همكاران  آمريكايي  خود به  سؤالات  فرم  نظرسنجي  متوجه  شده  كه  طي  سه  سال  گذشته  دست  كم  يك  نفر از هر سه  دانشمند مرتكب  تخلفات  كاري  شده  است .
به  گفته  وي  اين  تخلفات  شامل  تخطي  از قواعد مورد پذيرش  عموم ، استفاده  از اطلاعات  نادرست  و يا حتي  شرح  غلط مطالب  مي شوند.
مارتينسون  معتقد است  كه  اين  تخلفات  به  ظاهر كوچك  تهديد جدي  براي  علوم  به  شمار مي رود.
براساس  اين  گزارش ، تعدادي  از دانشمندان  كه  خواستند نامشان  فاش  نشود از تخلفات  جدي  خبر داده اند. دو درصد آنها به  جعل  اطلاعات  و بي  توجهي  به  قوانين  اعتراف  و حدود شانزده  درصد آنها اعلام  كرده اند كه  به  سبب  فشارهاي  حاميان  مالي  طرحها را تغيير داده اند يا روشها و نتايج  تحقيقات  را براساس  خواسته هاي  آنها عوض  كرده اند.

ايران
با ورود فناوري هاي جديد روابط عمومي ها توسعه يافته اند
گروه دانش: روابط عمومي ها به مدد تغيير در فضاي مديريت كشور از يك سو و ورود فناوري هاي جديد توسعه پيدا كرده اند و جايگاه آنها نيز تغيير يافته است.
سعيد تقي پور، مدير كل مطبوعات و خبرگزاري هاي داخلي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در ديدار با اعضاي شوراي سياستگذاري نخستين همايش بين المللي روابط عمومي الكترونيك با اعلام اين مطلب، با اشاره به ناكام ماندن بسياري از فعاليت هاي گروهي در كشور گفت: بايد براي تداوم فعاليت هاي ارتباطي كه از ابزار IT بهره مي گيرند، جدي بود. براي مثال گاهي شاهد راه اندازي سايت هاي اطلاع رساني هستيم كه پس از چند ماه فعاليت، ديگر به روز نمي شود.
وي افزود: بايستي با بررسي هاي همه جانبه و كار تخصصي به استقبال به كارگيري فناوري هاي نوين در روابط عمومي رفته و از اقدامات فصلي و جوزدگي پرهيز شود.
در اين ديدار رئيس شوراي سياستگذاري و دبير نخستين همايش بين المللي روابط عمومي الكترونيك با اعلام برنامه ها و محورهاي همايش، اهداف برگزاري اين همايش را برشمرده و ابراز اميدواري كردند: با برگزاري اين همايش و استمرار آن موضوع به كارگيري IT در توسعه روابط عمومي ها جدي تر شود.
شبكه  شتاب نگاري  كشور به  سيستم  ماهواره اي  مجهز مي  شود
واحد مركزي خبر: رئيس  مركز تحقيقات  ساختمان  و مسكن  گفت : شبكه  شتاب نگاري  كشور به  زودي  به  سيستم  ماهواره اي  مجهز مي شود.
با تجهيز دستگاههاي  شتاب نگاري  به  سيستم  ماهواره اي ، در زمان  وقوع  زلزله  اين  دستگاه  بدون  تأخير و در زماني  حدود ۵ تا ۱۰ دقيقه  و با خطايي  چند صد متر محل  زلزله  را ثبت  خواهد كرد.
رئيس  مركز تحقيقات  ساختمان  و مسكن  بستر لازم  براي  استفاده  از اين  فناوري  را در كشور فراهم  دانست  و خاطرنشان  كرد اكنون  براي  دريافت  اطلاعات  زلزله  بايد با اتصال  به  هر يك  از دستگاههاي  شتاب نگار ، اطلاعات  آن را جداگانه  تخليه  كرد در حالي كه  با تجهيز به  سيستم  ماهواره اي ، هر يك  از دستگاههاي  شتاب نگاري  هنگام  فعال  شدن ، مشخص  و اطلاعات  لازم  از آنها با تمام  جزئيات  استخراج  مي شود.
حيدري  نژاد با اشاره  به  اينكه  دستگاههاي  شبكه  شتاب نگاري  در هزار و صد نقطه  از كشور مستقر است  گفت  پس  از آمريكا و ژاپن  وسيعترين  شبكه  شتاب نگاري  در ايران  وجود دارد.
وي  مقدار ثبت  ركوردهاي  زلزله  در دستگاههاي  شبكه  شتاب نگاري  كشور را حدود پنج  هزار و ۲۰۰ مورد برشمرد و افزود با بررسي  زلزله هاي  ثبت  شده  در اين  شبكه  مي توان  وقوع  زلزله  را در يك  دوره  مورد ارزيابي  علمي قرار داد.
رئيس  مركز تحقيقات  ساختمان  و مسكن  ثبت  لرزشهاي  سطح  زمين  را از مزيتهاي  دستگاههاي  شتاب نگاري  دانست  و گفت : تجهيز اين  دستگاهها به  سيستم  ماهواره اي  براي  تعيين  ضوابط ساخت  و ساز در حريم  گسلها نقش  بسزايي  دارد.
حيدري  نژاد افزود: اكنون  در بم  ۲۷ دستگاه  شتاب نگاري  مستقر شده  است كه  صدا و تصوير دارد.

ماهواره
عرضه امكانات ويدئويي در خودروها
گروه دانش: شركت ماهواره اي راديوئيSirius Radio اعلام كرد تكنولوژي جديدي را عرضه كرده است كه مي تواند ظرفيت شبكه ماهواره اي را تا ۲۵ درصد افزايش دهد، به گفته تحليلگران اين افزايش مي تواند امكان ارائه خدمات ويدئويي را در اتومبيل فراهم سازد.
به گزارش موج، اين تكنولوژي با نام hierarchical odulation معرفي شده است و خدمات پيشرفته اي مانند اطلاعات ويدئويي و ساير اطلاعات را با كيفيت برتر عرضه مي كند.
اين شركت در نظر دارد استفاده از ويدئو را در خودروها سرعت بخشد و در سال ۲۰۰۶ چندين كانال ويدئويي ويژه كودكان جهت خودروها عرضه كند.
شركت Sirius دومين شركت برتر ماهواره راديوئي بعد از شركت XM است و تكنولوژي جديد خود را در نيمه دوم سال ۲۰۰۶ عرضه مي كند.
سخنگوي XM گفت، اين شركت نيز بر روي تكنولوژي جديدي كار مي كند كه امكان انتقال چندين اطلاعات را به طور گسترده در يك زمان بر روي يك كانال فراهم مي سازد.
شركت XM داراي ۱۵۰ كانال و شركت Sirius داراي ۱۲۰ كانال است و هر دو اين شركت ها در تلاش براي عرضه كانال هاي ويدئويي در خودروها هستند.
عرضه اين تكنولوژي سبب افزايش توليدات شركت هاي اتومبيل سازي از جمله شركت اتومبيل سازي دايملر كريسلر و فورد خواهد شد و رقابت را درعرصه اتومبيل هاي اسپورت مجهز به اين تكنولوژي شدت مي بخشد.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |