چهارشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۲۳ - Jun 15, 2005
رئيس جمهور در ستاد انتخابات كشور:
كساني شايسته رياست بر مردم هستند
كه توسعه و عدالت را فراموش نكنند
* لازم مي دانم از روش هاي خوب و تلاشگرانه صدا و سيما در عرصه انتخابات تشكر كنم
* بر اساس اعلام وزارت كشور تبليغات انتخاباتي از ساعت ۹ صبح فرداممنوع است
004725.jpg
فارس: سيد محمد خاتمي تأكيد كرد: با وجود آن كه انتخابات شرط كافي براي استقرار مردمسالاري نيست، ولي شرط لازم است.
سيد محمد خاتمي رئيس جمهوري اسلامي ايران، صبح ديروز پس از بازديد از بخش هاي مختلف ستاد انتخابات كشور در جمع خبرنگاران با بيان اين كه دولت در اين مرحله براي تامين سلامت انتخابات و جلوگيري از هرگونه تخلف كه در همه مراحل رخ مي دهد تلاش مي كند، تصريح كرد: وزارت كشور، وزارت اطلاعات و قوه قضائيه با همكاري و تفاهم درخصوص برخورد با تخلفات انتخاباتي همكاري مي كنند و تلاش خواهيم كرد، تا انتخاباتي سالم برگزار شود.
رئيس جمهور با تأكيد بر ضرورت پرشور بودن انتخابات افزود: انتخابات زير بناي استقرار وضعيت جديدي مبتني بر مردمسالاري است كه ملت  ما تصميم گرفته  است از آن برخوردار باشد و با وجود آن كه انتخابات شرط كافي براي استقرار مردمسالاري نيست، ولي شرط لازم است.خاتمي با بيان اين كه در هشت سال عمر رياست جمهوري خود با شعارهايي خاص رفتار كرده است، گفت: خوشحالم كه روح اصلاحات واقعي بر فضاي انتخاباتي اين دوره حاكم شده است و دفاع از آزادي، حقوق شهروندي، حاكميت ملي، عدالت، رفتار بين المللي جمهوري اسلامي ايران و ايجاد زمينه براي استقرار جامعه مدني نه تنها مانند گذشته جرم نيست، بلكه گوينده آن ديگر به انواع اتهامات محكوم نمي شود.
وي گفت: امروز فضايي فراهم شده است كه همگي در بيان شعارهاي خود كه روح اصلاحات واقعي است از هم پيشي مي گيرند و اين امر مباركي است حتي اگر به قيمت اعتراض به دولت و جفاي به دولت باشد.
خاتمي افزود: مهم اين است كه آنچه خواست مردم ماست و به درستي در سالهاي گذشته بيان شده امروز بر ذهن و زندگي جامعه و مسئولان ما حاكم شده است.
خاتمي با اشاره به اين كه آنچه مهم است حضور پرشور مردم در انتخابات و انجام انتخابي آگاهانه است، تصريح كرد: اگر آزادي، استقلال و پيشرفت و هماهنگي و سازگاري آن با مبناهاي ديني، ارزشي و فرهنگي جامعه مهم است بايد به سراغ كساني برويم كه به حقوق مردم، حاكميت آنها بر سرنوشت خود، جامعه مدني سازگار با معيارهاي فرهنگي جامعه و به حقوق شهروندي افراد واقعا معتقد باشند و به سوگندي كه ادا مي كنند پايبند باشند.وي گفت: شعارها خوب است ولي بايد در نظام عمل ببينيم كه چه كساني بيشتر و بهتر به اين اصول پايبند هستند.
خاتمي تأكيد كرد: جامعه امروز نيازمند فعاليت و تلاش است و به توسعه همه جانبه نيز نيازي ضروري دارد و در اين ميان به سرمايه گذاري و توليد هم معتقديم و بسياري از شعارهايي كه داده مي شود جز با گسترش فضاي توسعه، توليد، كارآفريني، خلاقيت و اهتمام به علم و دانش ميسر نيست.
رئيس جمهور تصريح كرد: كساني شايسته رياست بر مردم هستند كه به توسعه همه جانبه معتقد باشند و در عين حال مسئله عدالت را فراموش نكنند.
رئيس جمهور با بيان اين كه همه روز جمعه در پاي صندوقهاي اخذ راي حضور خواهند يافت، افزود: ملت بزرگوار ما با شور، شعور و بيداري با توجه به خواست هاي تاريخي خود و با اميد به اين كه در مسير مطالبات خود گام هايي به جلو بردارد، نامزد مطلوب خود را انتخاب خواهد كرد.
رئيس جمهور در ادامه به سؤالات خبرنگاران رسانه هاي داخلي و خارجي پاسخ داد.
خاتمي در پاسخ به سؤالي درخصوص برخي شعار هاي كانديداها گفت: من همواره شعارهايم را متناسب با مبدا هويت جامعه جديد خود و انقلاب اسلامي مطرح كردم، ولي متاسفانه امروز كمتر از انقلاب و اسلام، نامي مي شنويم.
رئيس جمهور درباره انفجار هاي اخيرگفت: سياست هايي كه ما در شوراي عالي امنيت ملي تعيين كرده ايم در قالب يك استراتژي مشخص به دستگاه هاي حافظ امنيت در بخش هاي مختلف از جمله وزارت اطلاعات، نيروهاي مسلح و نيروي انتظامي ابلاغ مي شود و اين وظيفه آنهاست كه هوشيار باشند.خاتمي تصريح كرد: آنچه در كشور رخ داده، سلسله حركت هايي كور بوده كه بايد زمينه و ريشه هاي آن مشخص شود و اينك كه من در اينجا هستم، سرنخ هاي خوبي از آن پيدا شده و احتمالا كساني در ارتباط با آن دستگير شده اند، كه بايد تحقيق شود تا واقعيت  مسئله مشخص شود.
وي با بيان اين كه نيروهاي امنيتي كشور براي برگزاري مناسب انتخابات هوشيار هستند، افزود: اين گونه حركات كه در دنياي امروز كار زياد دشواري هم نيست، تلاش مذبوحانه براي مايوس كردن مردم از تداوم راه حاكميت مردم بر سرنوشت خودشان است و اميدواريم در آينده اي نه چندان دور بتوانيم سر پنجه ها و عوامل دقيق اين حوادث را روشن كنيم تا با هوشياري نيروهاي امنيتي، ديگر در آينده شاهد تكرار چنين حوادثي نباشيم.
خاتمي در پاسخ به سؤال خبرنگار صدا و سيما درخصوص عملكرد رسانه ملي در معرفي برنامه كانديداها به مردم گفت: لازم مي دانم از روش هاي خوب و تلاشگرانه صدا و سيما در عرصه انتخابات تشكر كنم و البته اين مسئله را به آقاي ضرغامي گفته و خدمت مقام معظم رهبري هم عرض كرده ام و معتقدم برنامه هاي صدا و سيما نسبت به گذشته شجاعانه و مبتكرانه است.وي درخصوص احتمال دو دوره اي شدن انتخابات گفت: آماده برگزاري انتخابات مرحله دوم هم هستيم.
رئيس جمهور درخصوص دليل عدم پاسخ به انتقادها و تخريب هاي كانديداها عليه دولت فعلي، گفت: من از محبتي كه دوستان كردند متشكرم، البته در برخي جاها كانديداها نظر لطف داشتند و در برخي  جاها هم بي انصافي كردند و برخي هم به هيچ وجه متعرض دولت نشدند.
وي تصريح كرد: اصلا بحث تعريف و يا انتقاد از دولت نيست، بلكه افتخار دولت من اين است كه باب انتقاد از دولت را باز كردم و انتقاد ازدولت ديگر هيچ مانعي ندارد.
خاتمي با اشاره به اين كه در كشور كارهاي بزرگي صورت گرفته افزود: البته كارهاي زمين مانده بسياري هم باقي مانده و اميدواريم دوستان كانديداها با ارائه برنامه و راهكارها، به اصلاح امور بپردازند.
وي گفت: امروز همه از آزادي، دموكراسي، حقوق شهروندي، مبارزه با سانسور، حقوق زنان، جوانان و تعامل با جهان صحبت مي كنند، ولي اين حرفها كلي است، چرا كه تا راهكار عملي براي اجراي آن نباشد، در حد حرف باقي مي ماند.
004632.jpg
خاتمي افزود: مهم اين است كه كانديداها با توجه به سوابقشان چقدر به اين امر معتقد بوده و چه برنامه عملي و كدام راه طي نشده را براي اصلاح امور و طي كردن مسير توسعه پيشنهاد مي كنند و يا اصلا براي تسريع در رسيدن به هدف راه را عوض كنند.وي در ادامه درخصوص اين كه اگر برخي از اتهامات، مجرمانه باشد، كانديداها مورد تعقيب قانوني قرار خواهند گرفت، گفت:  اگر به شخص بنده و يا صرفا براي دولت باشد هرگز اين كار را نخواهيم كرد، ولي اگر به معني جرم و تخلفي باشد كه به انتخابات لطمه مي زند و از چارچوب قانون انتخابات فراتر رود حتما با آن برخورد خواهد شد.وي افزود: درخصوص تخلفات انتخاباتي موارد تخلف بسياري گزارش و احصا شده و به دستگاه پيگيري كننده ارجاع شده است و من در اين ارتباط چند مرتبه با وزراي كشور و اطلاعات تماس داشتم و گفته ام مواردي را كه احراز شده، به قوه قضائيه دهند و از برادرم حضرت آيت الله شاهرودي هم به صورت مكتوب خواستم تا با دقت امر فرمايند تا موارد تخلف سريع و قاطع مورد رسيدگي قرار گيرد، چرا كه اگر ما برخورد كنيم، اعتماد مردم براي برگزاري انتخابات سالم جلب مي شود.وي درخصوص دخالت نيروهاي نظامي در انتخابات گفت: به صراحت قانون، دخالت نيروهاي انتظامي و نظامي جرم محرز است و حتما هم اگر برخورد كنيم در اين مورد اول از طريق فرماندهان محترم و بعد از طريق دستگاه هاي ذيربط قضايي مورد تعقيب قرار خواهيم داد، گزارشهايي از تخلفها رسيده است كه نسبت به بعضي از كانديداها جفا شده و الان شاهد انتشار مطالبي در جهت تخريب نارواي نامزدها هستيم كه از سوي هر كس كه باشد جرم است و بايد با آن برخورد شود.
خاتمي در پاسخ به اين پرسش كه گفته مي شود برخي مرزها براي بعضي كانديداها باز است، گفت: اگر چنين باشد فاجعه است و من هم در اين زمينه گزارشهايي دارم و در حال رسيدگي هستم.
خبرنگاري پرسيد آيا ردپاي خارجي ها در انفجارهاي اخير كشف شده است؟ كه خاتمي در پاسخ گفت: هنوز رد پاي خارجي كه مستقيما در انفجارها دست داشته باشد پيدا نشده است اما تحريكات قطعا موثر بوده و هميشه انسانهاي ناراحتي وجود دارند كه تحت تاثير برخي تحريك ها به اين اقدامات جنون آميز دست مي زنند و من مطمئن هستم اين تحركات نه براي لطمه زدن به يك نامزد خاص و نه دولت است، بلكه براي لطمه زدن به اصل انتخابات است تا ملت شريف ايران با اشتياق شركت نكنند ولي ان شاء الله مردم پاسخ مناسب را در روز ۲۷ خرداد خواهند داد.

دادستان كل كشور خبر داد:
قاچاق سلاح به كشور ۵ برابر افزايش يافته است
گروه اجتماعي: تعداد اسلحه هاي غيرمجاز كشف شده در كشور نسبت به سال ،۷۹ پنج برابر شده است.
آيت ا... دري نجف آبادي دادستان كل كشور گفت: يكي از عواملي كه امنيت جامعه ما را از بين مي برد ورود غيرقانوني اسلحه و مهمات است. ايران به دليل داشتن مرز مشترك با افغانستان، عراق و تركيه در شرايط ويژه اي قرار دارد. افغانستان به دليل جنگ۳۰ساله، در عراق به دليل حمله به اسلحه خانه ها و انبار مهمات پس از فروپاشي رژيم بعث و ناامني فعلي آن و همچنين در تركيه به دليل آن كه مافياي تجارت مواد مخدر و اسحله فعال هستند، ايران را در شرايط تهديدكننده اي قرار مي دهند.
وي با اشاره به اين كه در سال گذشته ۲۷۰ تن مواد مخدر كشف شده است در مورد كشفيات اسلحه و مهمات گفت: در سال ۷۹ ميزان كشف اسلحه ۵ هزار قبضه انواع سلاح بوده است؛ در حالي كه امسال اين آمار به دهها  هزار قبضه افزايش يافته است.
وي موارد عمده استفاده اسلحه در كشور را ارتكاب جرائم و قتلها عنوان كرد و گفت: براساس آمارهاي سال گذشته حدود ۲۳ درصد از جرائم، حوادث و قتلها توسط اسلحه گرم صورت گرفته است. اسلحه هاي موجود در كشور علاوه بر ديگركشي باعث خودكشي و سرقت از بانكها و زورگيري ها و... نيز مي شود.

تحليلگر پنتاگون به اتهام افشاي اطلاعات
محرمانه آمريكا به اسرائيل تحت پيگرد قرار گرفت
فارس: مقامات فدرال آمريكا اعلام كردند: يك تحليلگر وزارت دفاع آمريكا (پنتاگون) كه متهم بود اطلاعات نظامي محرمانه را در اختيار يكي از لابي هاي طرفدار اسرائيل و يكي از مقامات اسرائيلي قرار مي داده، تحت پيگرد قرار گرفت.
به گزارش آسوشيتدپرس از واشنگتن، لورنس فرانكلين در شش مورد مرتبط با افشاي اسرار نظامي و دفاع ملي كشور به افراد غيرمربوطه گناهكار شناخته شد.اطلاعات مربوط به حملات احتمالي به نيروهاي آمريكايي در عراق از جمله اطلاعاتي است كه فرانكلين افشا كرده است.
با اين حال بنا بر اين گزارش، اتهام جاسوسي عليه اين تحليلگر پنتاگون مطرح نيست و در اظهارنامه مامور پليس فدرال آمريكا (اف بي آي) عليه وي اشاره اي به اين امر نشده است كه افشاي اين اطلاعات جان سربازان آمريكايي را به خطر انداخته باشد.
فرانكلين ۵۸ ساله كه يك سرهنگ نيروي هوايي آمريكاست، زماني در خدمت مرد شماره سه پنتاگون فعاليت مي كرد و در جلسه استماع خود كه در دادگاه فدرال آمريكا در شهر الكساندريا ايالت ويرجينيا برگزار شد، اعلام كرد در تمام موارد اتهامي بي گناه است.
تي اس اليس يكي از قضات ناحيه، تاريخ شش سپتامبر را براي برگزاري محاكمه انتخاب كرد.
اين گزارش حاكي است، تلاش پليس فدرال آمريكا بيشتر بر اين امر متمركز بود كه آيا اين تحليلگر پنتاگون اسرار و اطلاعات مربوط به جمهوري اسلامي ايران را به كميته روابط عمومي آمريكا و اسرائيل تحويل داده است يا خير.
كميته روابط آمريكا و اسرائيل موسوم به ايپك از لابي ها و مراكز فشار رژيم صهيونيستي در آمريكا بشمار مي رود.
اف بي آي همچنين درمورد اين امر تحقيق كرده كه آيا اطلاعات مربوطه به اسرائيل منتقل شده است يا خير.
با اين حال مقامات آشنا به تحقيقات اعلام كرده اند تحقيقات مورد نظر شامل اين سازمان طرفدار اسرائيلي نخواهد شد اما در دادخواست مطروحه نام دو نفري ذكر شده كه در استخدام ايپك بوده اند.
اين دو نفر شامل استيو روزن مدير بخش تحقيقاتي ايپك و كيث ويسمان معاون مدير بخش سياست خارجي اين سازمان است و فرانكلين در ژوئن ۲۰۰۳ با اين دو نفر ديدار كرد.

پيكرهاي پاك شش شهيد حادثه انفجارهاي اهواز تشييع شدند
ايسنا: پيكرهاي پاك شش شهيد حادثه انفجارهاي دو روز پيش اهواز روز گذشته تشييع شدند.
آيت الله سيدمحمدعلي موسوي جزايري، نماينده ولي فقيه در استان خوزستان و امام جمعه اهواز، دراين مراسم تشييع طي سخناني اظهار داشت: «خانواده هاي شهدا كه در جمع ما هستند از صبر و مقاومت خاصي برخوردارند و من از اين خانواده هاي معزز چيزي جز صبر نديدم.»

ساختار و وظايف سازمان حج و زيارت اصلاح شد
ايسنا: در يكصد و بيست و هفتمين جلسه  شوراي عالي اداري كه ديروز به رياست حجت الاسلام والمسلمين سيدمحمد خاتمي  رئيس جمهور تشكيل شد، ساختار و وظايف سازمان حج و زيارت اصلاح شد.در اين جلسه به منظور ايجاد انسجام در ساختار تشكيلاتي سازمان حج و زيارت و نيز با توجه به لايحه  قانوني تشكيل سازمان حج و زيارت، در خصوص اين سازمان تصميم گيري شد.
بر اساس اين مصوبه سازمان حج و زيارت موسسه اي دولتي وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي  است كه زير نظر شوراي عالي حج و زيارت اداره مي شود.
رئيس جمهور، رئيس شوراي عالي حج و زيارت مي باشد و اعضاي اين شورا را نماينده  مقام معظم رهبري، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، رئيس سازمان حج و زيارت و وزراي خارجه، كشور، اقتصاد و دارايي، راه و ترابري، بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و رئيس سازمان صدا و سيما و فرمانده نيروي انتظامي كشور تشكيل مي دهند.

اخبار كوتاه
لازم الاجرا شدن اصلاحيه كنوانسيون رفع كليه اشكال تبعيض نژادي در ايران
فارس: سيد محمد خاتمي  رئيس جمهوري،قانون اجراي اصلاحيه كنوانسيون بين المللي رفع كليه اشكال تبعيض نژادي در كشور را ابلاغ كرد.
خاتمي  در ابلاغيه خود كه نوزدهم خرداد ماه خطاب به كمال خرازي وزير امور خارجه صادر گرديده است، قانون الحاق دولت ايران به اين كنوانسيون را براي اجرا ابلاغ نمود.كنوانسيون بين المللي رفع كليه اشكال تبعيض نژادي در مورخ ۲۵/۹/۱۳۷۱ (۱۶ دسامبر۱۹۹۲) در مجمع عمومي سازمان ملل متحد به تصويب رسيد و مجلس شوراي اسلامي ۲۷ ارديبهشت ماه الحاق ايران به آنرا مورد تصويب قرار داده بود. مصوبه مجلس در اين زمينه نيز ۴ خردادماه به تأييد شوراي نگهبان رسيد.براساس اصلاحيه كنوانسيون بين المللي رفع كليه اشكال تبعيض نژادي دبيركل سازمان ملل متحد تسهيلات و كاركنان لازم را براي اجراي مؤثر وظايف اين كنوانسيون را فراهم خواهدكرد.
مجلس خبرگان رهبري مردم را به شركت در انتخابات فرا خواند
ايسنا: مجلس خبرگان رهبري به مناسبت نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري بيانيه اي صادر كرد.
در اين بيانيه آمده است: مجلس خبرگان رهبري، با تقدير و سپاس از عموم ملت رشيد ايران كه خود را براي «حضوري آگاهانه» و دشمن شكن آماده ساخته است، از همگان دعوت مي كند تا با بينش و بصيرت، به كانديدايي كه در «تعهد به مباني و ارزش هاي اسلامي» ، «التزام به قانون اساسي» و اصل مترقي ولايت فقيه، درايت و مديريت از شايستگي بيشتري برخوردار است، راي دهند تا به خواست خداوند متعال، رئيس جمهور آينده با آراء بيشتر، از پشتوانه قوي تري برخوردار بوده و در حل مشكلات كشور، توفيق بيشتري يابد.
الهام: هر كس كه توسط مردم انتخاب شود براي ما محترم است
مهر: دكتر الهام سخنگوي شوراي نگهبان گفت : ناظرين انتخابات از ورود به عرصه تبليغ كانديداها اجتناب كنند .
غلامحسين الهام سخنگوي شوراي نگهبان كه در همايش مسئولان مناطق و نواحي نظارت بر انتخابات تهران بزرگ در سالن همايشهاي سازمان حج و زيارت سخن مي گفت افزود : اعتقاد و اعتماد متقابل مردم و مسئولان مهمترين پشتوانه امنيت و مشروعيت نظام جمهوري اسلامي است.سخنگوي شوراي نگهبان اظهار داشت: حق همه مردم است كه براي نامزدهاي خود تبليغ كنند اما ناظرين موظفند كه از ورود به تبليغات انتخاباتي صرف نظر كنند ، چون انتخابات يك فرآيند تصميم گيري مهم براي مردم است و مردم رأي خود را به كساني مي سپارند كه امانتدار باشند و بايد از هر عملي كه اين اعتماد را مخدوش مي كند و ما را در معرض اتهام قرار مي دهد اجتناب كرد .الهام عدم توجه به نكته فوق را تضعيف اعتماد مردم به انتخابات و ناظرين دانست و گفت : اگر در راه تضعيف انتخابات قدمي برداريم در ثمره بعدي آن كه تضعيف نظام است سهيم خواهيم بود .وي رأي مردم را تنها راه تشخيص رئيس جمهور دانست و افزود : هر كس كه توسط مردم انتخاب شود براي ما محترم است و ما فقط به عنوان امين مردم در راه برگزاري صحيح انتخابات فعاليت مي كنيم.
دادستان كل كشور: انفجارهاي تهران نوعي فريب است
ايسنا: دادستان كل كشور تصريح كرد: انفجار اهواز مساله  ساده اي نيست كه ناديده بگيريم و با ساده انگاري از آن رد شويم. حجت الاسلام و المسلمين دري نجف آبادي در نشست خبري كه روز گذشته برگزار شد، گفت: طبيعتا مسائل اهواز بايد جدي تر پي گيري شود و دستگاه هاي اطلاعاتي عناصر اصلي كه ممكن است وابسته و مزدور گروه هايي نظير وهابيت باشند را شناسايي و دستگير كنند.
وي درباره  اينكه آيا از وابستگي عوامل انفجارهاي اهواز به گروه هاي وهابي مطمئن هستيد، گفت: نوع مصاحبه هايي كه آنها در اين مدت داشته اند احتمال اين مساله را تقويت مي كند، بعضي اطلاعات دقيق نيز وجود دارد. دادستان كل كشور، درباره  آخرين وضعيت دستگير شدگان انفجارهاي چند روز اخير تهران و اهواز، اظهار داشت: قطعا براي آنها پرونده تشكيل شده و آنها در مرحله  بازجويي و بازپرسي قرار دارند.

يادداشت
آخرين تدبير
علي اكبر اشعري
يكي از ويژگيهاي نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري نسبت به انتخابات دوره هاي قبل، جدي بودن حضور همه كانديداهاست. هر هشت كانديدا گفته اند تا آخر خواهند ايستاد و به هيچ وجه از اين ميدان كنار نخواهند رفت. در ابتدا بخصوص با كنار رفتن هر يك از آقايان توكلي و ولايتي به نفع يكي از كانديداها، بسياري اين گفته را جدي نگرفتند و اين تصور شكل گرفت كه كانديداهاي وابسته به جناحهاي مختلف سياسي براي بهره برداري از امكانات تبليغي رسانه اي به ويژه صدا و سيما در صحنه خواهند ماند و در اواخر مهلت تبليغات، كانديداهاي هر جناح، با توافق بين خودشان همه رأي دهندگاني را كه در طي اين مدت به سمت خود جلب كرده اند، به سمت كانديداي مورد توافق جناحشان سوق دهند. شايد به همين دليل بود كه در اوايل، نظرسنجيها حاكي از آن بود كه فقط حدود سيزده درصد از كساني كه قصد رأي دادن دارند، به گزينه نهايي خود در بين كانديداها نرسيده اند. در واقع رأي دهندگان در آن مرحله به جاي يك نفر، يك جناح را انتخاب كرده بودند. اما با گذشت زمان اتفاقات جديدي رخ داد كه اين معادله به هم خورد. از يك سو كانديداهاي جناحهاي مختلف سياسي نتوانستند به توافق درون گروهي برسند و از سوي ديگر روي آوردن برخي كانديداها به تبليغاتي دور از انتظار كه با منش و رفتار مديريتي سابق آنها سازگاري نداشت، در ادامه گرايش طرفدارانشان به آنها ترديد به وجود آورد و آراي بسياري را سرگردان كرد؛ تا جايي كه ميزان رأي  هاي نامشخص از حدود سيزده درصد به حدود چهل درصد رسيد. ادامه روند تبليغات به ويژه تبليغات پرهزينه و نامأنوس برخي كانديداها و يا رويكرد برخي از آنها به تبليغاتي مغاير با فرهنگ عمومي و ارزشهاي ديني و ملي، رفتار رأي دهي مردم را دچار تغييراتي اساسي كرد؛ خاصه آنكه بر اساس يكي از آخرين نظرسنجيهاي سراسري انجام شده به نظر مي رسد اينگونه رفتارهاي تبليغاتي در نظر مردم به كانديداها اثر معكوس گذاشته و جهت رأي دهي مردم به سرعت به سمت كساني متمايل مي شود كه شعارهاي تبليغاتي و منش و رفتار مديريتي آنها باهم هماهنگي دارد و به جاي استفاده از فرصتهاي حمايتي احزاب و گروهها و همچنين حمايت كنندگان مالي، با حضور در ميان مردم مناطق مختلف كشور و نيز استفاده از فرصت تبليغات راديو تلويزيوني به گفتگوي مستقيم با آنها پرداخته، آنان را از نظرات و برنامه هاي خود آگاه مي سازند. اين رويكرد تا حدي هم در آراي سرگردان تأثير گذاشته و به مرور تكليف آنها را نيز مشخص مي كند. همچنين گمان برخي بر اين است كه اگر تاكنون احتمال كناره گيري بعضي از كانديداها به نفع ديگري مي رفت، با توجه به روند جديد شكل گيري رأي مردم، از اين پس بايد انتظار تغيير جهت احزاب و گروههاي حمايت كننده از كانديداي فعلي به سمت ديگر كانديداهايي كه شانس رأي آوري بيشتري دارند را داشته باشيم.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |