چهارشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۲۳ - Jun 15, 2005
شوراي شهر تهران ديروز تصويب كرد:
معافيت احداث مجتمع هاي فرهنگي و سينمايي
ازپرداخت عوارض
گروه شهري: شوراي اسلامي شهر تهران در جلسه ديروز خود لايحه چگونگي مشاركت بخش خصوصي در توسعه مجتمع هاي فرهنگي و سينمايي شهر تهران را تصويب كرد.
به گزارش خبرنگار ما،  به موجب اين مصوبه شهرداري موظف است به منظور تسريع و حمايت از احداث و نوسازي مجتمع هاي فرهنگي و در صورت هماهنگي طرح با طرح هاي جامع شهري، حداكثر معادل زيربناي سالن هاي نمايش مجوز ساخت فضاي تجاري را در مجتمع هاي مذكور بدون دريافت عوارض پذيره ساخت سينما و پذيره ساخت تجاري به متقاضيان اعطا كند.
براين اساس، كميته اي متشكل از معاونان فرهنگي و اجتماعي، شهرسازي و معماري، حمل و نقل و ترافيك و مدير عامل سازمان سرمايه گذاري و مشاركت هاي مردمي و يكي از اعضاي شوراي شهر تأييد اين گونه طرح ها را بر عهده خواهد داشت.
براساس اين مصوبه مجتمع هاي فرهنگي و سينمايي كه با استفاده از امتيازات فوق ساخته مي شوند تا ۲۵ سال پس از تاسيس و بهره برداري مجاز به تغيير كاربري نخواهند بود.
در اين مصوبه همچنين آمده است كه با توجه به تخصصي بودن موضوع احداث اين مجتمع ها و لزوم داشتن نگاه همه جانبه به مسايل فرهنگي، اجتماعي و شهري، حوزه معاونت امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران بايد مطابق دستورالعمل مربوطه ضمن هماهنگي با بخش هاي مرتبط شهرداري و با عنايت به مسايل شهرسازي و ترافيكي اقدام كند.
مهندس اميررضا واعظي آشتياني عضو هيات رئيسه شوراي شهر با اشاره به مشكلات مربوط به تامين پاركينگ مراكز سينمايي تهران گفت: شايد به تعداد انگشتان يك دست نتوان سينماهايي را در تهران يافت كه پاركينگ كافي داشته باشند.
خزانه دار شوراي شهر افزود: اگر هر سينما را داراي ۵۰۰ صندلي فرض كنيم براي هر سينما دست كم ۱۰۰ باب پاركينگ لازم است در حالي كه در شرايط كنوني حتي ۴۰ پاركينگ هم نمي توان در اين سينماها يافت.
واعظي آشتياني پيشنهاد كرد، هنگام ساخت پاركينگ هاي عمومي، فضايي براي احداث سالن هاي سينما اختصاص داده شود تا از اين طريق حجم مشكلات موجود در اين زمينه كاهش يابد.
غرفه هاي ميوه و تره بار در اختيار دلالان
در جلسه ديروز شوراي شهر همچنين لايحه «دستورالعمل چگونگي تاثيرگذاري براي تعديل قيمت ها و توزيع عادلانه و مناسب محصولات و فرآورده هاي كشاورزي در شرايط خاص» مطرح و براي بررسي بيشتر به كميسيون مربوطه ارجاع گرديد.
مدير عامل سازمان ميادين ميوه و تره بار شهرداري تهران با ارايه گزارشي به شوراي شهر گفت: در اين ۲۶ الي ۲۷ سال گذشته هيچگاه توليدكننده واقعي درصد بالايي از غرفه هاي ميوه و تره بار را در اختيار نداشته است و در حال حاضر نيز ۷۰ درصد غرفه ها در اختيار واسطه ها و دلالان است.
مهندس محمد صلاحي افزود: براساس روند قبلي اغلب توليدكنندگان محصولات كشاورزي در تهران نمي مانند و حتي برخي از كشاورزاني كه غرفه اجاره كرده اند در مواردي آنها را به دلالان اجاره داده اند.
به گفته وي به نظر مي رسد بايد به جاي توليدكنندگان محصولات كشاورزي از تامين كنندگان ميوه و تره بار استفاده كنيم.
صلاحي در عين حال گفت: اكثر قريب به اتفاق واسطه ها و دلالان افراد توانمند و قوي هستند كه با ساماندهي آنها مي توان براي تعديل قيمت ها و توزيع عادلانه و مناسب اقدام كرد.
وي افزود: براساس اعلام بانك مركزي سال گذشته ميانگين نرخ محصولات در بازارهاي ثابت و سيار شهرداري ۸/۱۲۹ درصد پائين تر از قيمت هاي سطح شهر بوده است.
صلاحي در عين حال گفت: كيفيت محصولات كشاورزي عرضه شده در ميادين ميوه و تره بار با محصولات سطح شهر برابري نمي كند و در برخي موارد پائين تر است ولي كيفيت فرآورده هاي گوشتي در برخي موارد حتي بهتر از ساير نقاط شهر است.
وي همچنين گفت: همانطور كه سال گذشته با كمبود سيب مواجه بوديم امسال با كمبود پرتقال روبرو خواهيم بود و از همين حالا بايد به فكر تامين نيازهاي امسال باشيم.
صلاحي با اشاره به مشكلات موجود در ميادين ميوه و تره بار و لزوم احداث سردخانه و ايجاد صنايع تبديلي براي جلوگيري از فاسد شدن برخي محصولات گفت: روزانه حدود ۷۰ تا ۸۰ تن سبزي و ۱۰۰ تن گوجه فرنگي از بين مي رود.
وي از شوراي شهر خواست با تصويب لايحه پيشنهادي، امكان ايجاد سردخانه و صنايع تبديلي در ميدان ميوه و تره بار فراهم شود.
وي گفت: در اين مورد از سرمايه گذاران بخش خصوصي استفاده خواهد شد.
از سوي ديگر رسول خادم رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي شهر با انتقاد از هرگونه ورود مستقيم شهرداري به موضوع عرضه و توزيع ميوه گفت: اقدامات شهرداري به گونه اي است كه تصور مي شود وظايف وزارت بازرگاني را انجام مي دهد و اين باعث شده تا مسئولان مربوطه عملا خود را كنار كشيده و وظايف خود را انجام ندهند.
وي افزود: شهرداري صرفا موظف به تامين فضا براي عرضه محصولات است و نبايد وظايف ساير دستگاهها و يا وزارت بازرگاني را انجام دهد.
مهندس واعظي آشتياني نيز گفت: وزارت بازرگاني و جهادكشاورزي از مسئوليت هاي خود شانه خالي مي كند و از اين رو نبايد دنبال فراهم كردن امكاناتي مانند صنايع تبديلي باشيم چرا كه اين مسئله از وظايف جهادكشاورزي است و شهرداري فقط بايد سلف خري كند و در ساير زمينه ها هيچ وظيفه اي نداريم.
وي افزود: گراني ميوه در ابتداي امسال يك سناريوي تعريف شده بود كه در جاي ديگري برنامه ريزي شده بود.
وي افزود:  شهرداري در حيطه اختيارات قانوني خود عمل كند تا بعدها عده اي نسبت به ورود مديريت شهري در امور خدمت رساني به شهروندان نگران و معترض نشوند.
دكتر نادر شريعتمداري رئيس كميسيون برنامه و بودجه شهرداري نيز درباره پيشنهاد تاسيس سردخانه در ميدان مركزي ميوه و تره بار توسط شهرداري گفت: اين قبيل مسايل در حيطه وظايف وزارت بازرگاني بوده و بهتر است شهرداري در اين قبيل امور ورود پيدا نكند.
دكتر خسرو دانشجو معاون گروههاي نظارت شوراي شهر نيز گفت: نبايد نوع فعاليت ها و عملكردها به گونه اي باشد كه تمام توقعات مربوط به اين موضوع روي سازمان ميوه و تره بار متمركز شود تا در صورت وقوع رخداد يا اتفاقي سازمان پاسخگو باشد.
وي افزود: البته فراهم كردن امكانات براي از بين نرفتن محصولات مغايرتي با وظايف اين سازمان ندارد و در واقع بهينه كردن نوع خدمات است.
خيرحبيب اللهي عضو كميسيون فرهنگي اجتماعي نيز گفت:  شهرداري در اين سالها همواره در ميادين ميوه و تره بار با عده اي پيمانكار خاص قرارداد بسته و مردم معمولي قادر به ورود به اين عرصه نبوده اند.
وي گفت: شهرداري مي تواند از طريق مزايده و مناقصه شرايط را براي ورود مردم به اين عرصه جهت ايجاد صنايع تبديلي و امكانات مورد نياز فراهم سازد.
مهندس چمران رئيس شوراي شهر در پايان پيشنهاد كرد لايحه دستورالعمل چگونگي تاثيرگذاري شهرداري بر تعديل قيمت ها و توزيع عادلانه محصولات كشاورزي براي بررسي بيشتر به كميسيون مربوطه ارجاع شود كه پيشنهاد وي مورد قبول اعضاي شوراي شهر قرار گرفت.
در جلسه ديروز همچنين اعتراض فرمانداري به مصوبه مجوز تمركز وجوه درآمدي مناطق بيست و دوگانه شهرداري تهران ارسال، مطرح و بررسي شد و مقرر گرديد پاسخ شوراي شهر در اين باره براي فرمانداري ارسال شود.
در جلسه ديروز همچنين چندين خيابان و معبر شهري نامگذاري شد كه عمده ترين آن تغيير نام بلوار خاوران حد فاصل ميدان مشيريه تا سه راهي سيمان در محدوده منطقه ۱۵ به نام بزرگراه حضرت امام رضا (ع) بود.
004680.jpg
خادم : شهرداري صرفا موظف به تامين فضا براي عرضه محصولات است و نبايد وظايف ساير دستگاهها و يا وزارت بازرگاني را انجام دهد.
004662.jpg
خير حبيب اللهي : شهرداري مي تواند از طريق مزايده و مناقصه شرايط را براي ورود مردم به اين عرصه فراهم سازد.
004668.jpg
شريعتمداري : ساخت سردخانه در حيطه وظايف وزارت بازرگاني بوده و بهتر است شهرداري در اين قبيل امور ورود پيدا نكند.
004677.jpg
واعظي آشتياني : شايد به تعداد انگشتان يك دست نتوان سينماهايي را در تهران يافت كه پاركينگ كافي داشته باشند.
004665.jpg
چمران: لايحه دستورالعمل چگونگي تاثيرگذاري شهرداري بر تعديل قيمت ها و توزيع عادلانه محصولات كشاورزي به كميسيون مربوطه ارجاع شود.
004671.jpg
دانشجو : نبايد نوع فعاليت ها و عملكردها به گونه اي باشد كه تمام توقعات مربوط به اين موضوع روي سازمان ميوه و تره بار متمركز شود .

احداث ايستگاه هاي كاريابي براي كارگران فصلي
معاون خدمات شهري شهرداري تهران گفت: مراكز الكترونيكي كاريابي و ساماندهي كارگران فصلي در سطح مناطق ۲۲ گانه شهر تهران احداث مي شود.
محمد جواد محمدي زاده با اعلام اين خبر افزود: با هدف ايجاد فضاي مناسب براي ساماندهي كارگران فصلي، در كليه مناطق تهران ۷۰۰ ميليون تومان اعتبار اختصاص يافته است كه به طور متوسط ۲۵ تا ۳۰ ميليون تومان براي احداث هر مركز صرف مي شود و در حال حاضر كار احداث مراكز مذكور شروع شده است .
به گفته وي تاكنون در ۱۰ نقطه از شهر تهران مكان موقتي براي ساماندهي كارگران فصلي ايجاد شده كه بزودي راه اندازي خواهد شد تا بحث ساماندهي طبق مصوبه شوراي اسلامي شهر تهران اجرا شود .

نهضت تابستاني شهرداري در ۳۰۰ مركز فرهنگي
004674.jpg
خبرگزاري فارس: رئيس سازمان فرهنگي - هنري شهرداري تهران از اجراي حدود ۴ هزار طرح در حوزه هاي فرهنگي، اجتماعي، ورزشي و هنري براي جمعيتي بالغ بر ۷ ميليون نفر از شهروندان تهراني در ايام تابستان امسال خبر داد.
اسفنديار رحيم مشايي در مراسم افتتاحيه نهضت فرهنگي تابستان كه در پارك آبي آزادگان برگزار شد، با اشاره به اجراي اين برنامه در ۳۰۰ مركز ثابت در سطح شهر تهران گفت: اين برنامه ها تحت نظارت شوراي راهبردي و كميته ها و كار گروههاي مختلف با شعار بهبود و ارتقاء كيفيت انتخاب شده اند.

تقدير از شهروندان برگزيده
004683.jpg
در اولين همايش محيط زيست بيابان زدايي كه صبح ديروز با همكاري حوزه معاونت شهرداري منطقه ۲۰ در شهرري برگزار شد از ۱۸ نفر از شهرونداني كه با احداث فضاي سبز مقابل منازل خود در زيبايي منظره شهري نقش موثري داشته اند تقدير شد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه ،۲۰ در اين همايش كه به مناسبت گراميداشت ۱۵ خرداد روز جهاني محيط زيست و ۲۷ خرداد روز جهاني بيابان زدايي در ميانه اين دو مناسبت برگزار شده بود رضا سترگ شهردار منطقه ۲۰ و دكتربسكي صاحب نشان ملي محيط زيست به ايراد سخناني پرداختند.
سترگ شهردار اين منطقه در اين همايش بهره مندي از هواي پاك و محيط سالم را جزء حقوق طبيعي انسان ها برشمرد و گفت: حكومت ها موظفند براي دفاع از حقوق طبيعي شهروندان قوانيني وضع كنند و قطعا مساله محيط زيست داراي ارزش جهاني است كه روزي را به اين مناسبت نامگذاري كرده اند.

گشايش تالار تفكر در مركز علوم و ستاره شناسي تهران
004686.jpg
مركز علوم و ستاره شناسي تهران به منظور آشنا نمودن عموم مردم با الگوهاي شهروند نمونه و آموزش مهارت فكر كردن تالار تفكر را راه اندازي كرده است.به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه يك در اين تالار الگوي شهروند نمونه اي كه منطقي، متفكر، خلاق، داراي مهارت در حل مسائل و گرايش هاي مطلوب است در هفت بخش و كارگاه به علاقه مندان ارائه مي شود.براساس همين گزارش اين تالار داراي كارگاه بازيهاي فكري، رياضي، تنديس هاي تفكر، بخش ورزشهاي فكري، مسابقه رياضي و بخش فروش بازي ها و سرگرمي هاي فكري است.

۱۰۰ زن آتش نشان در عمليات امداد
004707.jpg
خبرگزاري مهر: مديرعامل سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني تهران گفت: تا پايان سال جاري قطعا شاهد حضور ۱۰۰ نفر از زنان تحت آموزش سازمان آتش نشاني در عمليات امداد و نجات خواهيم بود.
مهندس احمد ضيايي گفت: تا پايان سال جاري زنان آتش نشان نيز در كنار مردان در عمليات هاي امداد و اطفاي حريق شركت مي كنند.وي تعداد زنان جذب شده توسط سازمان آتش نشاني را ۱۰۰ نفر اعلام كرد كه در حال حاضر در مرحله گزينش قرار دارند و افزود: زنان نيز مي توانند بدون هيچ گونه محدوديتي در كنار مأموران مرد آتش نشان در عمليات هاي امدادي و اطفايي حضور داشته باشند و مانعي براي فعاليت آنها مشاهده نمي شود.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |