چهارشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۸۴
طرح نظرسنجي از داوطلبان كنكور در تهران
كنكوري ها چه مي گويند؟
002415.jpg
كنكور سراسري امسال نيز در روزهاي ۹ و ۱۰ و ۱۱ تيرماه با شركت بيش از يك ميليون و ۷۰۰ هزار نفر داوطلب به طور همزمان در كشور برگزار مي شود.
رئيس سازمان سنجش آموزش كشور با اعلام اين خبر گفته است كه امسال تعداد داوطلبان ورود به دانشگاه حدود ۴۹۲ هزار نفر كمتر از سال ۱۳۸۳ است كه به نوعي حكايت از توقف و يا كاهش روند روبه رشد داوطلبان كنكور سراسري دانشگاه هاي دولتي و مؤسسات وابسته به آن را دارد.
بنابر آمار موجود، سال گذشته از ميان كل داوطلبان حدود ۱۸ درصد آنان دردانشگاه هاي روزانه پذيرفته شدند كه از اين ميان ۶۱ درصد دختر بوده اند.
همچنين در سال جاري بنا به گفته رئيس سازمان سنجش آموزش كشور تعداد دختران داوطلب كنكور، به بالاترين رقم خود در طي همه سالهاي برگزاري كنكور رسيده است و ۶۱ درصد كل داوطلبان امسال را دختران تشكيل داده اند و سهم پسران ۳۹ درصد مي باشد.
بنا به گفته وي كنكور امسال نيز بدون تغيير نسبت به سال گذشته به شكل يك مرحله اي برگزار مي شود.
همچنين براساس آمار، امسال بيشترين تعداد داوطلبان كنكور متقاضي شركت در گروه آزمايشي علوم انساني هستند و سپس به ترتيب متقاضي در گروه هاي آزمايشي علوم تجربي، رياضي و فني، زبانهاي خارجي و هنر مي باشند.
معاون آموزشي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري چندي پيش اعلام كرد كه ظرفيت پذيرش دانشگاه ها تا پايان سال ۱۳۸۸ به يك ميليون و ۲۰۰ هزار نفر خواهد رسيد كه به اين ترتيب پوشش آموزش عالي از حدود ۲۰ درصد فعلي به ۳۰ درصد افزايش خواهد يافت.البته با وجود اين افزايش، به دليل فزوني متقاضيان نسبت به جذب آنها، همچنان تعداد داوطلبان كنكور نسبت به تعداد پذيرفته شدگان دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالي بسيار فاصله دارد و عرصه رقابت تنگاتنگي ميان داوطلبان حاكم خواهد بود.
بنابر آمار، هم اينك در مجموع تعداد كل پذيرفته شدگان در كنكور آموزش عالي كشور اعم از مراكز و مؤسسات دولتي، غيردولتي، شبانه، علمي كاربردي، آموزش از راه دور و دانشگاه آزاد حدود ۷۰۰ هزار نفر است كه اين رقم در سال ۱۳۸۸ به يك ميليون و ۲۰۰ هزار نفر افزايش خواهد يافت.
دكتر خالقي معاون وزير علوم، تحقيقات و فناوري در اين باره مي گويد كه در حال حاضر از هر۱۰۰ هزار نفر جمعيت كشور ۳۳۰۰ نفر دانشجو مي باشند كه اين تعداد در طول برنامه چهارم توسعه كشور به ۵ هزار نفر (در حد كشورهاي توسعه يافته) افزايش خواهد يافت.
به هر تقدير، موضوع كنكور و برگزاري آن سالهاست كه به عنوان يك موضوع فراگير در كشور تبديل شده است و طيف آن از هسته مركزي آن يعني خانواده هاي داوطلبان تا خود داوطلب و سپس حلقه هاي تكميلي آن يعني كلاسهاي كنكور، جزوات آموزشي، تست زني، انتخاب رشته، مشاوران انتخاب رشته و... را دربرمي گيرد!
002412.jpg
در اين عرصه، خانواده ها از يك سو با تقبل هزينه هاي گزاف و سرسام آور براي شركت فرزندان در كلاسهاي كنكور،  معلمان خصوصي، جزوات آموزشي و مشاوران متعدد براي قبولي در كنكور رو در رو هستند تا شانس قبولي فرزند يا فرزندان خود را افزايش دهند و از ديگر سو داوطلب با نگراني ها و استرس هاي متعدد و وضعيت روحي- رواني دشوار تلاش دارد از اين فرصت محدود بهره نهايي يعني رفتن به دانشگاه را فراهم سازد.
اين موضوع به ويژه در ميان پسران كه با محدوديت خدمت سربازي و نظام وظيفه مواجه هستند شديد تر است. در ميان پسران داوطلب در مقطع پيش دانشگاهي، كه فقط امسال و حداكثر سال آينده را براي شانس قبولي در پيش رو دارند، نگرانيهاي رفتن به سربازي و يا يافتن شغل آينده نمايان تر است!
همچنين مقوله تشكيل و شركت در كلاسهاي كنكور و تقويتي و تست زني كه سالهاست براي مجريان آن تبديل به صنعتي گردن گلفت و سودآور شده، از مباحث مهم بحث برانگيز در ميان كارشناسان از يك سو و سپس خانواده ها و مسئولان، از ديگر سو شده است.كارشناسان آموزش عالي بر اين موضوع تأكيد دارند كه «شاخه جديد» كلاسهاي تست زني و كنكور در نزد خانواده ها و داوطلبان- به ويژه براي گروه هاي تجربي، رياضي و كار و دانش- آنچنان حياتي است كه بدون آن داوطلبان خود را از شانس قبولي كمتري برخوردار مي بينند!
كارشناسان تأكيد دارند نظام آموزش و پرورش در مسير تربيت دانش آموزان از حلقه مفقوده اي به نام تست زني و كنكور برخوردار است و بي توجهي اين نظام درسي موجب شده است ضمن اتلاف وقت از دانش آموزان، بسياري از داوطلبان براي شركت در اين نوع كلاسها، خود و خانواده خود را دچار تقبل هزينه هاي گزاف كنند! اين در حالي است كه با يك برنامه ريزي اصولي بين دو دستگاه تربيت كننده دانش آموزان يعني آموزش و پرورش و سپس توليد دانشجويان يعني آموزش عالي، مي شود به نقطه مشتركي براي سيستم آموزشي يكسان در كشور رسيد.
كارشناسان بر اين باورند كه بي توجهي به طراحي پرسشهاي كنكور نسبت به آنچه كه در نظام آموزش و پرورش به اجرا مي رسد نه تنها وقت و سرمايه هاي آموزش و پرورش را تلف مي كند بلكه خانواده ها و داوطلبان كنكور را نيز دچار ضرر و زيان مي كند.
002418.jpg
به باور كارشناسان يا نظام آموزش و پرورش بايد خود را به سطح طراحي  پرسشهاي كنكور برساند و دروسي را به نظام واحدي اضافه كند و يا آموزش عالي بايد خود را منطبق با سيستم آموزشي كنوني كند!
به هر تقدير در اين مجمل، گروه پژوهش همشهري قصد نقادي و كالبد شكافي در اين خصوص را ندارد و فقط به منظور بررسي وضعيت داوطلبان كنكور و اهميت آن در زندگي فعلي و يا آينده آنها و نيز دلايل شركت در كنكور و مشكلات و مسائل برگزاري كنكور و كلاسهاي كنكور و... اقدام به اجراي طرح نظر سنجي كنكور كرده است.
پرسشگران همشهري در ميدانها و با خيابانهاي شهر تهران شامل تجريش، فلكه صادقيه، ولي عصر، ونك، پونك، اشرفي اصفهاني، سي متري نارمك، اميريه، جمهوري و نيز برخي از كلاسهاي كنكور دخترانه و پسرانه و هنرستانهاي كار ودانش حضور يافتند و در اين خصوص با دانش آموزان و يا داوطلبان كه به طور ميداني و تصادفي و غيراحتمالي انتخاب شده اند به گفت  و شنود پرداخته اند.
نتايج حاصل از اين طرح نظرسنجي كه از پاسخهاي ۱۶۰ نفر برآمده است تصوير كوچكي است از فرآيند كنكور تا دانشگاه، كه از نظرتان مي گذرد.
002433.jpg
جنس و سن
از ۱۶۰ نفر پاسخگو به پرسشهاي گروه همشهري معادل ۵۰ درصد دختر و ۵۰ درصد پسر مي باشند.
سن پاسخگويان بين حداقل ۱۶ سال تا حداكثر ۲۴ سال مي باشد.
براين اساس معادل ۳/۶ درصد ۱۶ ساله، ۸/۴۳ درصد ۱۷ ساله، ۵/۱۷ درصد ۱۸ ساله، ۸/۸ درصد ۱۹ ساله، ۱۰ درصد ۲۰ ساله، ۵ درصد ۲۱ ساله، ۵ درصد ۲۲ ساله، ۵/۲ درصد ۲۳ ساله و ۳/۱ درصد ۲۴ ساله مي باشند.
رشته تحصيلي
از ميان پاسخگويان معادل ۳/۳۱ درصد در رشته علوم تجربي تحصيل مي كنند و يا تحصيل كرده اند.
معادل ۳۰ درصد در رشته رياضي، ۵/۱۷ درصد در رشته علوم انساني و ۲/۲۱ درصد در رشته كار و دانش شامل گرافيك، كامپيوتر، برق و مكانيك تحصيل كرده و يا تحصيل مي كنند.
مقطع تحصيلي
معادل ۳/۶۶ درصد پاسخگويان در مقطع پيش دانشگاهي تحصيل مي كنند و ۸/۳۳ درصد نيز ديپلم خود را گرفته اند و پشت كنكوري هستند.
شغل
از ميان پاسخگويان به گروه پژوهش همشهري، معادل ۵/۲ درصد كارمند هستند. معادل ۸/۶۳ درصد محصل مي باشند و معادل ۳/۲۱ درصد بيكار و ۵/۱۲درصد نيز سرباز هستند.
براي چندمين بار است كه در كنكور شركت مي كنيد؟
معادل ۳/۶۱ درصد پاسخگويان گفته اند كه براي نخستين بار است كه در كنكور شركت مي كنند كه از اين ميان ۲/۶۱ درصد آنها دختر و ۸/۳۸ درصدشان پسر مي باشند.
معادل ۸/۲۳درصد براي بار دوم، ۱۰درصد براي بار سوم و ۵درصد براي بار چهارم است كه در كنكور شركت مي كنند.
002472.jpg
قبولي در كنكور تا چه حد برايتان اهميت دارد؟
۸/۸۸ درصد پاسخگويان گفته اند كه قبولي در كنكور برايشان خيلي مهم است كه از اين ميان ۷/۵۰ درصد آنها دختر و ۳/۴۹ درصد پسر هستند.
معادل ۱۰درصد قبولي در كنكور را مهم و فقط معادل ۳/۱ درصد اين موضوع را غير مهم و بي اهميت ذكر كرده اند.
قبول در كنكور يعني چه؟
از ميان پاسخگويان معادل ۲۵ درصد گفته اند كه قبولي در كنكور يعني كسب امتيازات و منزلت اجتماعي ۲۳درصد نيز گفته اند يعني كسب امتيازات فردي ۱۶ درصد هم گفته اند قبولي در كنكور يعني امتيازات شغلي ۵ درصد اين موضوع را عقب نماندن از بقيه عنوان كرده اند.
معادل ۸/۰ درصد صرفاً به دليل ورود به دانشگاه كنكور مي دهند. معادل ۱۸ درصد قبولي در كنكور را شانس مي دانند. معادل ۸ درصد قبولي كنكور را فرار از رفتن سربازي و ۴/۰درصد نيز قبولي در كنكور را تثبيت آينده خود مي دانند.
در صورت عدم قبولي در كنكور چند سال ديگر پشت كنكور مي مانيد؟
معادل ۳/۱۶ درصد پاسخگويان گفته اند در صورت قبول نشدن در كنكور يك سال ديگر هم پشت كنكور تلاش مي كنند كه از اين گروه ۸/۳۰ درصد دختر و ۲/۶۹ درصد پسر هستند.
معادل ۵/۱۷ درصد گفته اند براي۲ سال ديگر هم تلاش مي كنند. معادل ۵/۱۲ درصد هم تا ۳ سال ديگر در صورت عدم قبولي پشت كنكور منتظر مي مانند.
۱۰ درصد آنان گفته اند در صورت عدم قبولي منصرف مي شوند و ۸/۴۳ درصد نيز گفته اند تا آن زمان كه قبول شوند در پشت كنكور تلاش خود را خواهند كرد! كه از اين گروه ۴/۹۱ درصدشان دختر و ۶/۸ درصدشان پسر هستند.
002409.jpg
اگر در كنكور قبول نشويد چه اتفاقي خواهد افتاد؟
معادل ۱/۱۵درصد پاسخگويان گفته اند در صورت عدم قبولي در كنكور دچار ياس و سرخوردگي مي شوند. معادل ۳/۱ درصد گفته اند راه سعادت و زندگي شان متوقف مي شود. معادل ۸/۳ درصد گفته اند از منزلت شخصي و اجتماعي محروم مي شوند.
معادل ۵/۲ درصد هم گفته اند هيچ اتفاقي نمي افتد. معادل ۳/۲۶ درصد پاسخگويان هم گفته اند كه با انگيزه و نيروي بيشتري تلاش مي كنند تا سال آينده موفق شوند. معادل ۳/۲۱ درصد گفته اند جذب بازار كار مي شوند. معادل ۳/۲۶ درصد هم گفته اند بايد به سربازي بروند. ۴/۲ درصد هم گفته اند كه ازدواج مي كنند.
متقاضي قبولي در كدام رشته هستيد؟
۵/۱۲ درصد پاسخگويان گفته اند كه متقاضي قبولي در رشته پزشكي هستند كه از اين ميان ۸۰ درصد دختر و ۲۰ درصد پسر هستند. ۵/۶۲ درصد هم گفته اند كه متقاضي رشته فني _ مهندسي هستند كه ۳۸ درصد دختر و ۶۲ درصد پسر هستند. معادل ۸/۱۸درصد متقاضي رشته هاي علوم انساني كه شامل ۳/۵۳ درصد دختر و ۲/۱۸ درصد پسر و ۳/۶ درصد هم متقاضي رشته هنر مي باشند.
چگونه انتخاب رشته مي كنيد؟
معادل ۲۵ درصد پاسخگويان گفته اند كه با توجه به علاقه خود انتخاب رشته دانشگاهي مي كنند. معادل ۲۱درصد گفته اند از مشاورين انتخاب رشته كمك مي گيرند. معادل ۲۹ درصد با توجه به رتبه قبولي انتخاب رشته مي كنند.
۲۵درصد پاسخگويان اظهار كرده اند كه با توجه به درآمدزا بودن رشته تحصيلي، انتخاب رشته مي كنند. فقط ۶/۰ درصد گفته اند كه با توجه به نياز جامعه دست به انتخاب رشته مي زنند!
002421.jpg
نظر شما درباره طرح پذيرش در دانشگاه
«بدون انتخاب رشته» چيست؟
معادل ۵/۲۲ درصد پاسخگويان در پاسخ به اين پرسش گفته اند كه اين طرح يعني «پذيرش بدون انتخاب رشته» خيلي خوب است.
معادل ۳۵ درصد گفته اند اين موضوع خوب و معادل ۵/۲۲ درصد آن را تا حدي خوب ذكر كرده اند. فقط معادل ۲۰ درصد طرح پذيرش بدون انتخاب رشته را بد ارزيابي كرده و با آن مخالفند.
به نظر شما گزينش به شرط معدل چگونه است؟
معادل ۵/۱۷درصد پاسخگويان گزينش به شرط معدل براي دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي را خيلي خوب ارزيابي كرده اند.
معادل ۳/۳۶ درصد آنها اين موضوع را خوب و ۵/۲۷ درصد نيز آن را تا حدي خوب مي دانند. در مقابل ۸/۱۸ درصد گزينش به شرط معدل را بد مي دانند.
نظر شما درباره پذيرش بدون كنكور چيست؟
معادل ۱۰درصد پاسخگويان گفته اند طرح پذيرش بدون كنكور خوب است اما بايد ظرفيت پذيرش آن افزايش يابد.
معادل ۳/۲۱درصد نيز اين طرح را خوب مي دانند اما مي گويند بايد رشته ها و شهرهاي آن افزايش يابد.
معادل ۶۵ درصد اين طرح را بد مي دانند زيرا در سطح كارداني است.
۸/۳ درصد نيز پاسخي نداده اند.
002475.jpg
نظر شما درباره تغيير شرايط برگزاري كنكور دانشگاه ها و مؤسسات عالي كشور چيست؟
معادل ۵/۸۷ درصد پاسخگويان گفته اند كه تغيير در شرايط برگزاري كنكور الزامي است. در مقابل ۵/۱۲ درصد نيز گفته اند نحوه پذيرش بايد تغيير كند و نيازي به حذف كنكور نيست.
برگزاري كنكور چگونه باشد، بهتر است؟
معادل ۸/۳۳ درصد پاسخگويان گفته اند كنكور يك مرحله اي برگزار شود. معادل ۸/۶۳ درصد گفته اند كنكور حذف شود و معادل ۵/۲ درصد نيز گفته اند كنكور يك مرحله اي شود و در غير اين صورت حذف شود!
002424.jpg
آيا در كلاس هاي كنكور شركت كرده ايد؟
۸/۹۳ درصد پاسخگويان در كلاس هاي كنكور شركت كرده اند كه از اين ميان ۴۸ درصد دختر و ۵۲ درصد پسر مي باشند.
فقط ۵ درصد در اين نوع كلاس ها شركت نكرده اند.
شركت در كلاس هاي كنكور براي قبولي
تا چه حد مؤثر است؟
معادل ۴۰ درصد پاسخگويان گفته اند شركت در كلاس هاي كنكور براي قبولي خيلي مؤثر و خيلي مهم است. معادل ۲/۳۶ درصد نيز اين موضوع را مؤثر و مهم ذكر كرده اند.
۸/۱۸ درصد پاسخگويان نيز شركت در كلاس هاي كنكور را براي قبولي تا حدي مهم و موثر مي دانند و فقط ۷/۴ درصد اين موضوع را غيرمهم و بي تأثير ذكر كرده اند.
002427.jpg
به نظر شما طراحي پرسش هاي كنكور
چگونه است؟
معادل ۹/۱۳درصد پاسخگويان طراحي سوالات كنكور را خوب ارزيابي كرده اند. معادل ۸/۲۳درصد آن را تا حدي خوب مي دانند و در مقابل ۲/۶۱درصد طراحي پرسش هاي كنكور را بد ارزيابي كرد ه اند.
هزينه هاي شما براي قبولي در كنكور
چه قدر است؟
هزينه هاي پاسخگويان براي قبولي در كنكور كه شامل شركت در كلاس هاي تقويتي، كنكور، معلم خصوصي، تهيه جزوات آموزشي و روش هاي نوين تست زني و ... مي باشد بين حداقل ۳۰ هزار تومان تا حداكثر ۵/۱ ميليون تومان مي باشد. بر اين اساس به طور ميانگين هزينه هاي قبولي كنكور جهت شركت در انواع كلاس ها ۷۲۰ هزار تومان قابل محاسبه است.
002430.jpg
اگر امكان يافتن يك شغل مناسب را داشتيد
باز هم در كنكور شركت مي كرديد؟
۸/۴۳ درصد پاسخگويان گفته اند اگر امكان يافتن يك شغل مناسب را داشتند در كنكور شركت نمي كردند كه از اين ميان ۴/۷۴ درصد دختر و ۶/۲۵ درصد پسر مي باشند.
در مقابل ۸/۵۳ درصد نيز گفته اند در هر صورت در كنكور شركت مي كردند. معادل ۴/۲ درصد نيز گفته اند شايد در اين صورت وقت خود را پشت كنكور مي گذراندند!
اگر امكان تحصيل در خارج كشور را داشتيد باز هم معطل قبول شدن در كنكور مي شديد؟
معادل ۸/۳ درصد پاسخگويان در پاسخ به اين پرسش گفته اند بله باز هم در پشت كنكور تلاش مي كردند. اما در مقابل ۲/۹۶ درصد گفته اند خير منتظر قبولي نمي ماندند.

نظر سنجي
طرح نظرسنجي درباره بانك ها
گروه پژوهش همشهري طرح نظرسنجي هفته آينده را به موضوع بانك ها اعم از دولتي و يا بخش خصوصي اختصاص داده است. به ما تلفن بزنيد و نظرتان را بگوييد:
۱- صاحب چه نوع حساب سپرده هستيد؟
۲- در كدام نوع از بانك ها حساب داريد؟
۳- چگونه بانك مورد نظر خود را انتخاب كرده ايد؟
۴- بيشتر به چه دليل به بانك مراجعه مي كنيد؟
۵- از عملكرد بانكها رضايت داريد؟
۶- مهمترين مشكل عملكرد بانكها چيست؟
۷- از تسهيلات بانكي استفاده كرده ايد؟
۸- نرخ سود اعطاي تسهيلات بانكي چگونه است؟
۹- نرخ سود حساب هاي سپرده گذاري چگونه است؟
۱۰- درباره خصوصي سازي بانكها چه مي گوييد؟
۱۱- نظرتان درباره جوايز حساب هاي قرض الحسنه چيست؟

پژوهش
اجراي طرح هاي نظر سنجي
مركز مطالعات و تحقيقات همشهري، در ادامه گسترش برنامه هاي پژوهشي و نظرسنجي هاي برون سازماني خود، آماده تهيه و اجراي طرح هاي پيشنهادي كليه سازمانها، شركتها و ارگانهاي مختلف است. تلفن: ۲۰۲۱۱۳۰

اجتماعي
اقتصاد
انديشه
سياست
سينما
علم
ورزش
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  سينما  |  علم  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |