شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۸۴ - - ۳۷۲۵
گرده هاي جادويي در ديگ آشپزخانه
005124.jpg
005097.jpg
005169.jpg
عده اي براي ادويه خواص درماني قائل هستند و عده اي ديگر آن را مضر مي دانند، اما واقعيت آن است كه چنين موادي در تمام غذاهاي ايراني و فرنگي مصرف مي شوند.
خيلي تند بود. اولين قاشق از ماست را كه در رستوران هندي خورد، صورتش قرمز و زبانش بي حس شد. ظرف ماست پر بود از ادويه هاي مختلف. خوردن غذاهاي تند هندي دل شير مي خواست... كمي بعد كه به طعم غذاهاي هندي عادت كرد، ديگر همان ماست را كه مي خورد، دهانش خنك مي شد!
وارد يك رستوران هندي كه بشويد، عطر فضا شما را براي خوردن يك غذاي مملو از ادويه هاي مختلف آماده مي كند. بوي تند فلفل، دارچين، كاري، زردچوبه، زنجبيل و ... مشامتان را بازي مي دهد و اشتهايتان را برمي انگيزد.
غذا را كه جلويتان مي گذارند با رنگ هاي فراوان وسوسه خوردن را به جانتان مي اندازند، اما اگر جلوي حس بويايي تان را بگيريد، نمي توانيد از تمام طعم دلپذير غذا لذت ببريد. حس چشايي به ميزان قابل توجهي در گرو حس بويايي است. اگر حتي غذا را نبينيد، بويي كه از آن استشمام مي كنيد، به اندازه كافي اشتهايتان را تحريك مي كند.
ادويه هاي خوش طعم ديار هندي از ساليان دور به ايران نيز آمده است و براي پخت همه نوع غذا از آبگوشت و اشكنه تا انواع برنج و خورش استفاده مي شود، حتي براي پخت غذاهاي سريع مي توان ادويه به كار برد. خوردن يك سوسيس سرخ كرده معمولي در مقايسه با يك سوسيس سرخ شده با ادويه كاري چنگي به دل نمي زند.
گذشته از نوع غذا كه در ايران فهرست بلندبالايي را رقم مي زند، نوع ذائقه و سليقه فرد در انتخاب ادويه هاي مختلف تاثير مي گذارد. برخي طعم تند فلفل، تخم گشنيز، پودر زنجبيل، ريشه جوز و ... را مي پسندند و برخي ديگر طعم ترش بهار نارنج و جوز هندي. كافي است يك بار غذايي را كه هميشه بدون ادويه مي خوريد، با پخت همراه ادويه آن امتحان كنيد، مطمئن باشيد ديگر خستگي فكري و جسمي مانع خوردن با اشتهايتان نخواهد شد.
گذشته از طعم و بوي دلپذير ادويه ها، اين گرده هاي جادويي براي درمان بيماري هايي چون قند، چربي خون، آرتروز، تقويت بدن و ... مفيد هستند.
اگر مي خواهيد دچار اين قبيل بيماري ها نشويد تا مجبور باشيد روزي چندين قرص بخوريد و از خوردن غذاهاي مورد علاقه تان نيز محروم شويد، مي توانيد با به كار بردن ادويه در پخت غذايتان از آن جلوگيري كنيد.
به عنوان مثال براي التيام درد معده زنجبيل، زردچوبه، گشنيز و زيره سبز مفيد است. دردهاي مفاصل را با دارچين، ميخك، زنجبيل و هل باد مي توان آرام كرد. هل سفيد، زنجبيل، دارچين، ميخك، بهار نارنج، جوز بويا، هل باد، فلفل قرمز و فلفل سياه براي بهبود رماتيسم توصيه مي شود. تقويت عمومي بدن هم با هل سفيد، دارفلفل، بهار فلفل و جوزبويا ميسر است. براي پايين آوردن قند خون هم مي توان از دارچين، ميخك و هل باد استفاده كرد.
رفع تهوع و نفخ با زنجبيل صورت مي گيرد. براي بهبود سرماخوردگي فلفل قرمز مفيد است و در ازدحام كارهاي روزانه و مشكلات زندگي براي كاهش آلزايمر مي توان از زردچوبه ياري گرفت.
بايد اين نكته نيز مورد توجه قرار گيرد كه چنين خواصي را معمولا عطاري ها براي گرده هاي جادويي ادويه در نظر مي گيرند، برخي از اهالي اين ديار هستند كه هيچ اعتقادي به نقش ادويه در سيستم منظم بدن ندارند.

بازار
تعرفه رومينگ
تلفن همراه در روسيه

005151.jpg
اگر قرار است با تلفن همراه به روسيه برويد اين خبر را بخوانيد.شركت مخابرات ايران تعرفه رومينگ بين الملل تلفن همراه براي كشور روسيه را اعلام كرد.روابط عمومي مخابرات، آخرين تغييرات تعرفه رومينگ بين الملل تلفن همراه به مقصد كشور روسيه با اپراتور مگافن را براي مسافراني كه قصد سفر به روسيه دارند را به شرح زير اعلام كرد.تعرفه هر دقيقه مكالمه رومينگ از روسيه به مقصد ايران در تمام ساعات شبانه روز 34هزار و 889 ريال معادل 89/3 دلار و داخل كشور روسيه با اپراتور ياد شده در تمام ساعات شبانه روز 9 هزار و۸۶۶ ريال معادل 1/1 دلار اعلام شد.خاطرنشان مي شود مبلغ هر پيام كوتاه 25/0 دلار آمريكا معادل 2 هزار و 242 ريال است.
نيمي از خسارت بيمه مربوط به شخص ثالث بود
بيش از نيمي از خسارت هاي بازار بيمه (6/56 درصد) در رشته شخص ثالث پرداخت شد. پيك بيمه، در 11 ماهه سال 83 شركت هاي بيمه دولتي بيش از 8 هزار و۱۴۱ ميليارد ريال خسارت به بيمه گذاران پرداخت كردند. طي اين مدت همچنين شركت هاي بيمه البرز، ايران، آسيا و دانا به ترتيب حدود 6/1، 4/1، 3/1، 3/1 برابر مدت مشابه سال قبل خسارت پرداخت كردند. در دوره مورد بررسي بيش از نيمي از خسارت هاي بازار بيمه (6/56 درصد) در رشته شخص ثالث پرداخت شد و پس از آن به ترتيب رشته هاي درمان و بدنه اتومبيل (هر يك 2/12 درصد و زندگي 6/6 درصد) قرار داشتند، اين سه رشته در مجموع 5/87 درصد از خسارت هاي پرداختي بازار را به خود اختصاص دادند.
ال 90 زمستان مي آيد
005145.jpg
نخستين خودرو ال ۹۰ زمستان امسال توليد مي شود و در بهار سال 85 به توليد انبوه خواهد رسيد.به گزارش روابط عمومي پارس خودرو، سيدحسين اميري، مديرعامل پارس خودرو گفت:  اين شركت در حال اجراي پروژه ال۹۰ بوده و روي اين پروژه متمركز شده است. وي با بيان اينكه پارس خودرو سومين خط توليد خود را طي سه ماه گذشته راه اندازي كرده است، تصريح كرد: «قرار است در سال جاري 80 هزار دستگاه پرايد 141 و GTX براي شركت سايپا توليد كنيم.

زاويه ديگر
مرگ هنر- صنعت ناب ايران
005121.jpg
متاسفانه شنيديم فرش هاي ناب ايراني به نام فرش پاكستان به بازارهاي جهاني راه مي يابند.
رقيه الماسي، عضو انجمن علمي فرش ايران و يكي از كارشناسان ميراث فرهنگي و گردشگري آذربايجان غربي معتقد است: در دو دهه اخير بافندگان فرش ايراني به دليل وجود دلالان و واسطه گران در مراكز عشايري و روستايي مورد حمايت قرار نمي گيرند، لذا به اقتصاد اين قشر لطمه وارد شده و آنها نيز مجبور شده اند كيفيت فرش را پايين بياورند.
حال زمان آن رسيده كه به خاطر پر كردن جيب عده اي سودجو، فرش ايران اين هنر – صنعت پر سن و سال كه به خاطر ارزاني كارگران در چين كمر خم كرده است، به خاطر سودجويي دلالان پيچ و خم قبر را مي پيمايد.
اين تنها دلالان نيستند كه به مرگ تدريجي هنر - صنعت ايرانيان كمك مي كنند بلكه به خاطر عدم حمايت دولت، مسئولان و نيز مديريت و بازاريابي ضعيف، فرش ايراني به كشور برگشت داده مي شود. الماسي يكي ديگر از دلايل بازگشت فرش هاي ايراني را شركت در نمايشگاه هاي بين المللي عنوان كرد. «به لحاظ اينكه فرش ها براي فروش برده نمي شود، بعد از پايان نمايشگاه به كشور برگشت داده مي شود و در برخي مواقع نيز به دليل رنگ آميزي ضعيف بافت ها اين اتفاق مي افتد.
بسياري از كارشناسان فرش دستباف، عدم رعايت سليقه خريداران در مقصد را يكي از دلايل فروش بسيار اندك فرش هاي ايراني مي دانند.
عدم توجه ما ايرانيان و نگاه غير ملي و ميهني به اين هنر – صنعت ايراني باعث شده كه كشور پاكستان از چنين شرايطي بهترين استفاده را ببرد، موضوع مكاتب مختلف فرش دستباف ايراني از جمله هريس، افشار، كاشان، كرمان و ... به صورت قاچاق به اين كشور منتقل مي شد و با استفاده از خامه ها و طرح هاي ايراني و گاهي از استادكاران ايراني بهره برده و تمامي فرش هايي كه در آن كشور بافته مي شد، به عنوان فرش  ايراني به ساير كشورها صادر مي شد و مي شود.
وااسفا از مرگ تدريجي فرش ايران زمين. به نظر مي رسد تنها چيزي كه در آينده نه چندان دور از آن همه شكوه و جلال فرش دستباف باقي مي ماند طرح هاي ناب ايراني است كه در خوشبينانه ترين ديدگاه مي توان آنها را در فرش هاي ماشيني جست و جو كرد.

دخل و خرج
تهرانشهر
خبرسازان
درمانگاه
علمي
محيط زيست
شهر آرا
|  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  درمانگاه  |  علمي  |  محيط زيست  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |