شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۸۴ - - ۳۷۲۵
حضور شون پن در ايران و بازتاب هاي آن
درجست و جوي پاسخ يك پرسش
005160.jpg
خسرو نقيبي
حضور «شون پن در ايران از آن خبرهايي بود كه حتي در هياهوي انتخابات هم كسي نتوانست ناديده اش بگيرد. بازيگر  هاليوودي منتقد سياست هاي دولتي آمريكا، هفته گذشته در شرايطي به ايران آمد كه كسي از ورود او به كشور اطلاع نداشت و دو روز بعد، وقتي خبرگزاري رويترز عكس هاي او را در نمازجمعه تهران روي خط خبري اش به تمام دنيا فرستاد، ما هم فهميديم كه پن در ايران است.
از آن ساعت به بعد خيلي ها سعي كردند شون پن را پيدا كنند ولي پاسخ درخواست هاي گفت وگو يا صحبت با اين بازيگر يك چيز بود: نه. خبرهايي كه از شنبه درباره پن مخابره شد و يا روي سايت ها و وبلاگ هاي شخصي خبرنگاران مختلف آمد، همه به اين نكته اشاره داشتند كه او گفته براي نوشتن و ديدن آمده، نه براي حرف زدن و براي همين با هيچ كس درباره سينما و فيلم هايش صحبت نخواهد كرد؛ اما او واقعا چرا به ايران آمد؟
يك بازيگر مهم
خيلي ها از سابقه شون پن باخبرند. بازيگر معترض سينماي آمريكا كه با چهره غريبش معمولا نقش هايي نامتعارف را هم ايفا مي كند، در اين سالها از مهم ترين منتقدان دولت جورج بوش بوده است. او سال قبل خود به عراق رفت تا ببيند در جنگي كه آوازه اش همه جهان را پر كرده، واقعا چه اتفاقي مي افتد و در چند نوبت ديگر هم كارهايي از اين دست انجام داده بود. در سفر به ايران اما، شون پن واقعا يك خبرنگار است. او به عنوان نويسنده نشريه سانفرانسيسكو كرونيكل به كشوري سفر كرده كه يكي از شعارهايش در بيست و پنج سال اخير مرگ بر آمريكا بوده و دليل اصلي اين سفر هم همين است.
او مي خواهد بداند، چرا مردم يك كشور در مهم ترين آئين مذهبي هفتگي شان از بين رفتن حاكميت كشور او را شعار مي دهند؟ و پيدا كردن پاسخي براي اين پرسش است كه پن را به سفر واداشته است؛ چيزي كه باعث شد او در اولين صحنه اي كه حاضر شود نمازجمعه هفته گذشته تهران باشد.
اما بد نيست كمي هم به خود شون پن بپردازيم. او يك كاليفرنيايي است و در خانواده اي به دنيا آمده كه اصلا سينمايي بوده است. پدرش كارگردان و مادرش بازيگر سينما بوده اند و براي همين او پس از دبيرستان مستقيما راهي يكي از گروه هاي تئاتري لس آنجلس شده است و سعي كرده راهش را به سينما باز كند، در آخرين سال دهه 70 ميلادي در يك سريال تلويزيوني بازي كرده و در نخستين سالهاي دهه بعد جاي پايش در سينما را باز مي كند. هرچند چهره نامتعارفش سبب مي شود كه بيشتر نقش آدم هاي مهاجر از كشورهاي ديگر و يا افرادي پرخاشگر را بازي كند.
شون پن در ابتداي دهه۹۰اعلام كرد كه ديگر بازي نخواهد كرد و به كارگرداني و فيلمنامه نويسي روي آورد، اما به فاصله دو سال بارديگر جلوي دوربين رفت و براي «برايان دي پالما يكي از نقش آفريني هاي درخشانش در «راه كارليتو را انجام داد. كارنامه شون پن در دهه 90 و نيمه نخست دهه تازه درخشان تر از هر زمان ديگري بوده است. از اين كارنامه درخشان دو سه فيلمي هم در ايران اين سالها به نمايش درآمده است. فيلم هايي چون «آخرين قدم هاي يك زنداني محكوم به مرگ (راه رفتن مرد مرده) و «بازي در ايران اكران شده اند و نوروز امسال فيلم «من سام هستم از فيلم هاي تازه اش ، از تلويزيون ايران پخش شد، فيلمي كه پن در آن نقش يك پدر با درصد هوشي پايين را بازي مي كرد. پن 2 سال قبل براي بازي در فيلم «رودخانه مرموز جايزه اسكار بهترين بازيگر مرد را به دست آورد و آخرين فيلمي هم كه از او روي پرده رفته «مترجم ساخته «سيدني پولاك است كه در آن با «نيكول كيدمن همبازي بوده و بخش عمده اي از فيلم هم براي نخستين بار در ساختمان سازمان ملل فيلمبرداري شده است.
اين اطلاعات نشان مي دهد كه شون پن، به تعبيري مهم ترين بازيگر سينماي آمريكا – چه در وجه متفاوت و چه در بخش جريان اصلي- است كه در اين سالها به ايران آمده و خب، اين نكته هم با اين كارنامه قابل درك است كه چرا خبرنگاران سينمايي نمي توانند او را تنها در مقام يك خبرنگار درنظر بگيرند و هرآن و در هرجايي مي خواهند با او چندكلمه اي در مورد سينما صحبت كنند.
كنجكاوي هاي سينمايي
شون پن در هفته گذشته بيشتر مشغول پيگيري جريان انتخابات ايران بود. به ستادها و جلسه هاي خبري دو سه نامزد رياست جمهوري رفت و از آنها درباره برنامه هايشان در مقابل آمريكا پرسيد و گويا در شهر هم با شماري از شهروندان تهراني صحبت كرده است، اما سرانجام او هم نتوانست تنها به كار خبرنگاري اش بپردازد و كنجكاوي اش درباره سينماي ايران سبب شد كه راهي موزه سينماي ايران شود؛ ديداري كه حضور پرشمار خبرنگاران و بسياري از اهالي سينماي ايران را هم در پي داشت.
پن پس از ديدن موزه سينماي ايران و ابراز شگفتي از آنچه كه ديده، اعلام كرده كه از سفر به ايران خوشحال است و اميدوار است ديگر بازيگران آمريكايي هم بتوانند چنين فرصتي به دست بياورند تا ايران را از نزديك ببينند. پن همچنين اين را هم گفته كه مي خواسته داستاني بنويسد و سفر به ايران، ماده خام اين داستان را در اختيار او قرار داده است.
با اين گفته ها به نظر مي رسد اين بازيگر آمريكايي جواب بسياري از سئوال هايش را گرفته باشد. او حالا در شرايطي به آمريكا بازمي گردد كه مي داند ايراني ها در اين سالها همگام با جهان پيش آمده اند و شعار سنتي شان هم ريشه در برخي جاه طلبي هاي دولتمردان آمريكا دارد.
تصويري كه او با خود از ايران به آمريكا مي برد، تصوير ارزشمندي ا ست كه مي تواند در معرفي ايران امروز به بسياري از جهانيان موثر باشد.

ذهن زيبا
پندها چه بسيارند و چه كم آنها را مي پذيرند.
حضرت علي(ع)
وقتي "قدرت عشق" بر "عشق به قدرت" غلبه كند، دنيا طعم صلح را مي چشد.
جيمي هندريكس
هيچ وقت نمي توانيد با مشت گره كرده دست كسي را به گرمي بفشاريد.
گاندي

شبكه
با پايان يافتن مجموعه تلويزيوني «آهوي ماه نهم هنوز مشخص نشده است كه چه سريالي جاي آن را خواهد گرفت. امشب ساعت 22:30 يك فيلم داستاني از شبكه اول پخش خواهد شد.
قسمت جديد مجموعه پرطرفدار «ريحانه نيز از شبكه اول حدود ساعت 20:15 از شبكه 3 روي آنتن خواهد رفت. در قسمت گذشته اين سريال، ريحانه به تنهايي نزد طوبي رفت و اطلاعاتي كسب كرد كه اين امر موجب شوكه شدن بابك شد. بابك نيز تلاش كرد كه از ارتباط طوبي و ريحانه سر دربياورد. در اين بين اختلافات خانوادگي نيز دليلي شد تا بابك نهايت سوءاستفاده را در اهداف شوم خود بكند.
مجموعه خارجي «گروه ويژه نيز حدود ساعت 21 از شبكه 2 روي آنتن خواهد رفت. در هر قسمت اين مجموعه اتفاقاتي رخ مي دهد كه گروه ويژه را وادار مي كند تا وارد ماجرا شود و دست به انجام عمليات بزند.ساعت 19 از شبكه 5 نيز مي توانيد شاهد پخش يك فيلم داستاني باشيد. تكرار مجموعه ايراني «بازخواني يك پرونده نيز حدود ساعت 23 از اين شبكه روي آنتن مي رود. ساعت يك بامداد نيز قسمتي از مجموعه تكراري «كاكتوس از شبكه اول پخش مي شود.

در فرهنگسراها
استفاده رايگان سالمندان از كتابخانه
كتابخانه امام خميني(ره) فرهنگسراي سالمند، با هدف گسترش فرهنگ مطالعه و كتابخواني و ارائه تسهيلات ويژه، از سالمندان به صورت رايگان ثبت نام مي كند.در اين كتابخانه بيش از 16 هزار جلد كتاب (12 هزار عنوان) در دسترس سالمندان قرار گرفته است.اين كتاب ها با موضوعات كليات، فلسفه، دين، علوم اجتماعي، علوم خاص، تكنولوژي، هنر، ادبيات، تاريخ و جغرافيا ست. ضمنا سالمندان مي توانند از بخش نشريات و قرائتخانه اين كتابخانه استفاده كنند.همچنين بخش ويژه سالمندي اين كتابخانه با تعداد 350 جلد كتاب در قالب 100 عنوان با موضوعات روانشناسي، پزشكي، داستاني و ادبي،  بهداشت، تغذيه، ورزشي و... در كنار جديدترين مقالات نوشته شده و تحقيقات انجام شده در اين زمينه در اختيار پژوهشگران و دانشجويان است.

پيشخوان
ليبراسيون
005148.jpg
روزنامه فرانسوي زبان ليبراسيون همچنان به موضوع آزادي خبرنگار اين روزنامه از دست گروگانگيران عراقي پرداخته است. روايت دستگيري و سپس آزادي فلورانس اوبنا و همراهش حسين حانون صفحات اصلي اين شماره را به خود اختصاص داده است.
واشنگتن پست
005172.jpg

تبرئه مايكل جكسون از اتهام آزار جنسي كودكان، اصلي ترين عنوان اين شماره واشنگتن پست است. به نظر مي رسد به رغم حكم بي گناهي، جكسون همچنان از لحاظ حرفه و شهرت، زندگي خانوادگي و امور مالي در موقعيت خطرناكي قرار گرفته است. او كه روزگاري سلطان پاپ بود، هم اكنون با افولي باورنكردني مواجه شده است.

خبرسازان
تهرانشهر
دخل و خرج
درمانگاه
علمي
محيط زيست
شهر آرا
|  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  درمانگاه  |  علمي  |  محيط زيست  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |