شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۸۴ - - ۳۷۲۵
نبود مديريت واحد شهري، مانع جهاني شدن تهران
كلانشهري كه در دهكده جهاني نمي گنجد
نبود انسجام در مديريت تهران و وجود مديريت هاي چندگانه در بخش هاي مختلف باعث عدم پيشرفت برنامه هاي توسعه و فرار كلانشهر از مشكلات بومي شده و روند جهاني شدن و توسعه شهري را كند مي كند
005136.jpg
فاصله تهران با مرزهايمان چقدر است؟ اين فاصله در بيشتر پايتخت هاي دنيا برداشته شده است. پايتخت ها يا شهرهاي بزرگ و اقتصادي بسياري از كشورهاي دنيا اين امكان را يافته اند كه از طريق دنياي الكترونيك، علاوه بر حل مشكلاتي نظير ترافيك و مصرف سوخت، رابطه سريع تر و بهتري با ديگر كشورها برقرار كنند.
تهران اما، هنوز آمادگي  آن را ندارد كه در همه ابعاد به دهكده جهاني بپيوندد. شبكه هاي مخابراتي و الكترونيك شهر هنوز دچار اختلالات جدي مي شوند و كندي سرعت ارتباط با اين شبكه ها، گاه عملا عمليات را مختل مي كند. ضمن اينكه براي رسيدن به اين هدف (جهاني شدن) بسيج همه جانبه نيروهاي دولتي حوزه هاي مختلف و مديريت واحد بر اين نيروها و امكانات لازم است. اما تهران، هنوز شهري است كه در هر حوزه اي از مسائل شهري آن چند سازمان و مدير در حال تصميم گيري هستند، البته به جز جمع آوري زباله.
اينها در حالي است كه با تصميم گيري قاطع و سريع در مورد مشكلات و موانع تبديل شدن به شهر الكترونيك، بسياري از مشكلات اساسي شهر هم قابل حل خواهد بود.
«سهراب مشهودي ، استاد شهرسازي و معماري اين مورد گفت: «نبود انسجام در مديريت تهران و وجود مديريت هاي چندگانه در بخش هاي مختلف روند جهاني شدن و توسعه شهري را كند مي كند.
اين استاد شهرسازي و معماري دانشگاه آزاد با گفتن اين موضوع به خبرنگار پايگاه اطلاع رساني شهرسازي و معماري و بيان اينكه موقعيت جغرافيايي و وسعت تهران شرايطي را فراهم كرده كه تهران را در پروسه جهاني شدن قرار مي دهد، گفت: «شهري مثل تهران در بعضي از شاخه ها رشد داشته است و در پروسه جهاني شدن در جايگاه مناسبي قرار گرفته، اما در بعضي از شاخه ها هنوز رشد محسوسي نداشته ايم.
او اضافه كرد: «يكي از عوامل گسترش جهاني ارتباطات، حجم مبادلات در هر شاخه اي با دنياست. علم، تجارت، تبادل افكار و ... كه بايد جمع اين موضوعات را نگاه كرد و جايگاه تهران را در اين پروسه جهاني سنجيد .
به نظر مشهودي، موانع بر سر راه جهاني شدن كم نيست، اما بعضي اوقات، اين موانع در روند جهاني  شدن تهران موثر است، مثلا مشكل حمل و نقل و ترافيك شهر تهران باعث شده است كه گسترش ارتباطات الكترونيك سرعت بيشتري در اين شهر بگيرد.
وي با بيان اين كه تهران شكل پيازگونه اي دارد گفت: «مثلا در تهران در بعضي از لايه ها كاملا ايزوله هستيم و با دنيا ارتباطي نداريم و در بعضي از بخش ها مثل طب، مانعي براي جهاني شدن وجود ندارد، به همين دليل نمي توانيم بگوييم تهران، بايد بگوييم كدام بخش از تهران، چه قشري از شهروندان.
او معتقد است آسيب جدي كه در اين روند ما را تهديد مي كند اين است كه در تمام بخش ها رشد موازي نداريم و اين موضوع مانع از رسيدن به يك وحدت و هماهنگي در شهر تهران مي شود.
اين استاد دانشگاه يكي از تنگناهاي روند جهاني شدن را نبود مديريت واحد در تهران و شهرك هاي اطراف دانست و گفت: «البته در طرح مديريت  جامع تهران كه در دست بررسي است به اين موضوع به صورت مبسوط پرداخته شده است. چرا كه نبود انسجام در مديريت و مديريت هاي چندگانه در بخش هاي مختلف تهران روند جهاني شدن و توسعه شهري را كند مي كند.
اين استاد دانشگاه در پاسخ به اين پرسش كه روند جهاني شدن تهران چه تاثيري بر هويت شهر مي گذارد، گفت: «ما يك بار وقتي معماري مدرن در دنيا باب شد از اين موضوع لطمه خورده ايم، چرا كه به شكل بسيار عقب افتاده اي معماري غرب را برداشت كرديم و هويت معماري خودمان را از بين برديم و در پي آن بافت شهرسازي سنتي نيز از بين رفت.
وي ارتباط بين شهر تهران و شهرهاي بزرگ دنيا را پراهميت دانست و گفت: «در حال حاضر هم تهران عضو گروه كلانشهرهاي بزرگ دنياست و جلسات مشتركي با نمايندگان اين كلانشهرها خود حركت مثبتي است براي تسريع روند جهاني شدن.
او اضافه كرد: «چندي پيش هم سمينار بين المللي شهرهاي جديد در تهران با حضور 70 ميهمان خارجي و تبادل نظر بين آنها انجام شد. به نظر مي رسد سبك هاي جديد معماري روز دنيا در كشور ظهور پيدا كرده است. گرچه به زيبايي شهرهاي توسعه يافته دنيا يا با تكنولوژي آنها نباشد، اما مي توانيم كم كم به آن سمت و سو برويم.
وي در مورد حقوق شهروندي در شهرهاي جديد گفت: «متاسفانه در ايران به حقوق شهروندي در كشور چندان توجهي نمي شود و اين موضوع هنوز نيازمند فرهنگ سازي بيشتري است. مثلا هنوز قانوني براي مواقعي كه ساختمان بلندي ساخته مي شود كه مانع تابش نور خورشيد به ساختمان هاي كوتاه همجوار مي شود، گذاشته نشده است. در حالي كه در كشورهاي توسعه يافته، طرح هاي جامعي در شهرسازي و قوانين مستحكمي وجود دارد كه از حقوق همه شهروندان دفاع مي كند. البته به اين موضوع هم در طرح تفصيلي تهران توجه شده است، اما به نظر مي رسد هنوز پشتوانه اجرايي آن به اندازه كافي مستحكم نشده باشد.

كلانشهر
جايي براي كارگران فصلي
و خدماتي در شيراز

مشكل پيدا كردن كارگران ساختماني يا خدماتي و همچنين مشكل يافتن كار توسط اين كارگران فقط مختص تهران نيست. كلانشهرهاي ديگر هم شاهد تجمع كارگران در ميادين يا خيابان هايي مشخص هستند، كارگراني كه تنها از اين طريق مي توانند كاري موقت براي خود دست و پا كنند. اخيرا شوراي اسلامي شهر شيراز براي ساماندهي كارگران خدماتي و فصلي اين شهر طرحي را تصويب كرده است كه بر اساس آن مكاني توسط شهرداري و سازمان فني و حرفه اي براي آموزش فني اين كارگران ايجاد شود. رئيس كميسيون فرهنگي شوراي اسلامي شهر شيراز با اعلام اين موضوع كه براي انجام اين طرح بنگاه هاي كاريابي براي خدمت دهي به كارگران و شهروندان ايجاد شده است، گفت: كارگران شاغل در اين امر، خدماتي هم براي راحتي حال شهروندان در منازلشان انجام خواهند داد. اين نيروها توسط كارت هاي مشخصاتي كه به آنها ارائه شده و به همراه دارند، شناسايي مي شوند و در صورت انجام هرگونه خلاف، پيگيري شده و با آنان برخورد خواهد شد.

افزايش مرگ و مير
در تصادفات رانندگي

دانستن اين نكته شايد كمي غيرطبيعي به نظر برسد، اما سازمان جهاني بهداشت اعلام كرده كه درحال حاضر مرگ و مير بر اثر حوادث رانندگي يازدهمين عامل مرگ و مير در جهان به حساب مي آيد، ولي با توجه به روند صعودي تصادفات رانندگي تا سال 2020، مرگ و مير بر اثر تصادفات رانندگي بر مرگ و مير ناشي از سكته و ايدز پيشي مي گيرد. بنابراين گزارش، سالانه بيش از 2/1 ميليون نفر در جهان براثر تصادفات رانندگي جان خود را از دست مي دهند و 50 ميليون نفر نيز مجروح مي شوند.
براساس اين گزارش حدود 90 درصد تلفات ناشي از تصادف ها در كشورهاي در حال توسعه اتفاق مي افتد و اكثر قربانيان آن عابران پياده، دوچرخه سواران و موتورسواران كه استطاعت مالي خريد خودرو شخصي را ندارند،  هستند.
سازمان بهداشت جهاني اعلام كرد كه در حال حاضر مرگ و مير بر اثر حوادث رانندگي يازدهمين عامل مرگ و مير در جهان محسوب مي شود، ولي با توجه به روند صعودي تصادف هاي رانندگي تا سال 2020، مرگ و مير براثر تصادف هاي رانندگي بر مرگ و مير بر اثر سكته و ايدز پيشي خواهد گرفت. همچنين بنا به گزارش رسمي سازمان پزشكي قانوني كشور، ايران در ميان تمام كشورهاي جهان،  در صدر جدول تلفات جاني ناشي از تصادف ها قرار دارد و تنها در سال گذشته، بيش از 26 هزار نفر در حوادث رانندگي جان خود را از دست دادند.

ازشهر
۱۰۰ميلياردتومان براي صرفه جويي در مصرف انرژي
اگر شهر را مانند يك ماشين تصور كنيم شهرداري ها مانند يك فرمان به هدايت اين ماشين اقدام مي كنند. شهرداري ها مديريت كلانشهرها را برعهده دارند و اين مسئوليت از  آنجايي اهميت دارد كه حل بسياري از مسائل زندگي شهري، مستقيم و غيرمستقيم به اين سازمان برمي گردد. در اين ميان اين فرمان با فرهنگسازي كمك زيادي به اداره شهر مي كند. سازمان بهينه سازي مصرف سوخت كشور قول داده به شهرداري هاي 100 شهر كشور كه به ترويج و اشاعه فرهنگ صرفه جويي انرژي در ساختمان بپردازند، 100ميلياردريال پرداخت مي كند.
محمدرضا اسلامي، كارشناس بخش ساختمان و مسكن اين سازمان گفته كه براي صرفه جويي انرژي در ساختمان «اجراي مبحث 19 مقررات ملي ساختمان قراردادي با شهرداري هاي واجد شرايط امضا شده است. به گفته اين كارشناس به هر يك از شهرداري هاي 100 شهر كشور براي مدت دو سال، يك ميليارد ريال پرداخت خواهد شد.
اين طرح از سال گذشته در سازمان بهينه سازي مصرف سوخت اجرا شده است. اسلامي از امضاي قراردادي با شهرداري هاي مشهد و همدان خبر داده و گفته 20قرارداد ديگر نيز با شهرداري هاي ديگر شهرها در حال انعقاد است.
اجبار در رعايت مقررات صرفه جويي انرژي
استفاده از جبر، موضوع خوشايندي نيست اما در بسياري از موارد گزينه اي است كه در مورد بسياري از قوانين و مقررات اجتماعي و بويژه زندگي شهرنشيني مي توان به كار برد. سازمان بهينه سازي مصرف سوخت كشور رعايت مقررات مربوط به صرفه جويي انرژي براي ساختمان هاي دولتي را الزامي اعلام كرده است. پيشتر نيز اين مقررات براي تمامي ساختمان هاي بخش خصوصي در تهران و شهرهاي تابعه از سال 84 اجباري شده بود.
علي كناري، رئيس بخش ساختمان هاي مسكوني و خدماتي اين سازمان گفته: براساس ماده۳۴ قانون نظام مهندسي وكنترل ساختمان، عدم اجراي مقررات ملي ساختمان تخلف از قانون محسوب مي شود.
اين كارشناس رعايت مقررات ملي ساختمان را كه داراي اصول مشترك و يكسان در سراسر كشور است، لازم الاجرا دانسته و گفته: در صورت عدم رعايت مقررات، براي متخلفان پروانه پايان كار صادر نخواهد شد. به گفته او به منظور رعايت مبحث 19مقررات ملي ساختمان، انجام اقداماتي نظير عايقكاري ديوارهاي خارجي ساختمان، نصب پنجره هاي دو جداره، عايقكاري كانال هاي هوا و لوله هاي تاسيسات توجيه شده است. از سوي ديگر نصب رادياتور و سيستم هاي كنترل مركزي و سيستم هاي كنترل هوشمند موتورخانه نيز مورد تاييد قرار گرفته است.

شهر آرا
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
درمانگاه
علمي
محيط زيست
|  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  درمانگاه  |  علمي  |  محيط زيست  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |