يكشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۸۴ - - ۳۷۲۶
كارت هاي سه رنگ براي مكالمه
نحوه محاسبه تعرفه هاي تلفن همراه معمايي را در ذهن متقاضيان پديد آورده است
000033.jpg
عكس:علي اكبر شير ژيان
اگر بنا بر موقعيت كاري يا وابستگي هاي فردي زياد به گوشه و كنار كشور مي رويد و هميشه چمدان به دست به شهرهاي مختلف سفر مي كنيد، تلفن همراه اعتباري چهار ماه آينده نمي تواند همراه كاملي برايتان باشد چرا كه در فاز اول ارائه سيم كارت هاي اعتباري امكان استفاده از آن تنها در تهران فراهم است و البته برقراري تماس هاي خارج از كشور نيز پس از زمان اعلام شده ميسر مي شود. سيم كارت هاي اعتباري جديد محاسن و معايب گوناگوني دارند، البته با توجه به مشتركان و متقاضيان تلفن همراه، معايب گاهي جاي محاسن را مي گيرد و بر عكس تعرفه هزينه هاي اعتباري از هزينه هاي تلفن همراه دولتي بيشتر است. به طور مثال هزينه هر دقيقه مكالمه شهري 23 تومان بيشتر از اپراتور دولتي است، همين طور هر دقيقه بين شهري 41 تومان، تماس بين الملل 146 تومان، ارسال پيام كوتاه (SMS) 6 تومان، فعال سازي سرويس پيام صوتي (VMS) هزار تومان و شنيدن پيام هاي صوتي 23 تومان بالاتر از تعرفه تلفن هاي همراه دولتي هستند.
در ضمن مشترك با خريد اين سيم كارت ها متعهد مي شود كه ظرف مدت زمان معين، مبلغ اعتبار خود را خرج يا شارژ كند.
دسترسي هميشگي، ضرورت دنياي امروز
هميشه در دسترس بودن ضرورت زماني شده است كه در آن زندگي مي كنيم.
اما پرداخت هزينه بالاي اشتراك از جمله عواملي است كه امكان برخورداري همه را از امكانات تلفن همراه كاهش مي دهد. در حال حاضر پس از يك دهه حضور تلفن  هاي سيار دولتي، با وجود تمام كاستي ها تجربه جديدي را با واگذاري تلفن هاي همراه اعتباري آن هم توسط يك شركت خصوصي پيش رو داريم.
با شرايط جديد، استفاده از سيستم سيار با مبلغي كه در حد توان همه افراد جامعه باشد محقق شده است، اگرچه اين سيستم نيز نقاط قوت و ضعف خاص خود را دارد.
000045.jpg
اشتراكي محدود
براي استفاده از تلفن هاي همراه اعتباري، مشترك علاوه بر پرداخت 20 هزار تومان حق اشتراك اوليه، ابتدا هزينه مكالمات خود را بر مبناي سقف تعيين شده با زمان مشخص، پيش پرداخت مي كند و تا سقف اعتبار خود مي تواند از سرويس هاي شبكه استفاده كند.
پس از پايان هر دوره اعتبار نيز با مراجعه به يكي از 2 هزار مركز فروش كارت هاي اعتباري، مي تواند اعتبار جديدي را خريداري كند. در صورت باقي ماندن اعتبار از كارت قبلي پس از اتمام زمان مقرر، مشترك با انجام شارژ مبلغ، مي تواند از اعتبار مانده قبلي نيز استفاده كند.
اگر بعد از به اتمام رسيدن مدت يا مبلغ اعتبار اقدامي جهت شارژ مجدد صورت نگيرد به مدت 15 روز خط موبايل مشترك يك طرفه شده و تنها امكان برقراري تماس هاي ورودي ميسر است. پس از سپري شدن اين زمان، امكان برقراري تماس ورودي نيز سلب شده و براي 15 روز ديگر فقط مي توان تماس اضطراري امداد 112و پليس 110 را انجام داد. با به پايان رسيدن دوره 15 روزه دوم و عدم شارژ از مشترك سلب امتياز مي شود و در صورت تقاضاي مجدد براي تلفن اعتباري وي بايد مبلغ 20 هزار تومان اشتراك را مجددا پرداخت كرده و شماره جديدي دريافت كند.
كارت هاي اعتباري ارائه شده از سوي شركت مجري كه يك شركت خصوصي است براي مشتركان در سه سطح است. كارت هاي قرمز با اعتبار مالي 10 هزار تومان به مدت 30 روز، كارت هاي آبي با اعتباري 20 هزار توماني براي مدت 70 روز و كارت هاي زرد با اعتبار 40 هزار تومان به مدت 150 روز مي توانند برقراري تماس را براي مشترك فراهم كنند.
مزيت هاي يك انتخاب اعتباري
اگر مشترك از يك سيم كارت  اعتباري خريداري شده واز نوع خدمات ارائه شده رضايت كافي نداشت، مي تواند پس از مدت زمان اعتبار بدون دردسر هاي احتمالي فروش و محضر و ... با عدم شارژ مجدد كارت حق امتياز را واگذار كند.
اگر جزو افرادي هستيد كه هنگام صحبت كردن زمان را فراموش مي كنيد و پس از نگاه كردن به ساعت خود متوجه مي شويد كه ساعت هاست گوشي تلفن در دستتان است و در انتهاي ماه هم يك قبض با مبلغ بالا دريافت مي كنيد، محدوديت اعتبار مالي اين كارت ها باعث مي شود تا شما تنها به ميزان اعتبارتان ، هزينه صرف كنيد.براي پرداخت قبض هم ديگر احتياجي به سپري كردن صف هاي طويل بانك نيست. در هر ساعت از شبانه روز مي توان با مراجعه به يكي از عوامل فروش كارت اعتباري، سيم كارت تهيه كرد.
علاوه بر اين مشترك تنها با پرداخت هزينه حق امتياز 20 هزار توماني به جاي 440 هزار تومان و بدون پشت سر گذاشتن زمان چند ماهه تا يك ساله، پس از پرداخت قطعي مبلغ،  سيم كارت را دريافت كرده و در ضمن از انتظار مكالمه و انتقال مكالمه به پيغام صوتي به طور رايگان استفاده مي كند.
000048.jpg
هزينه هاي استفاده
محاسبه هزينه مكالمه براساس منطقه اي كه سيم كارت در آن ثبت شده است و زمان تماس طي شبانه روز، مدت زمان تماس و مقصد تماس صورت مي گيرد. مبناي آن براي تماس هاي محلي پالس و براي تماس هاي بين المللي دقيقه است. اين هزينه در ساعت كم تراكم پايين تر از ساعت هاي اوج مصرف است. ساعت اوج مصرف (ساعت پيك) از 8 صبح تا 9 شب و ساعت كم تراكم (غيرپيك) از 9 شب تا 8 صبح است. جمعه و تعطيلات رسمي نيز جزو ساعات كم تراكم محسوب مي شوند.
در شبكه تلفن همراه دولتي ايران نرخ هر دقيقه (10 پالس) معادل 447 ريال و در شبكه تلفن همراه اعتباري نرخ هر يك دقيقه 670 ريال يعني 230 ريال بيشتر از موبايل دولتي است.

بازار
000006.jpg
۹۷۲ هزار سهم دولتي، خصوصي شد
بيش از 972 هزار سهم دولتي طي هفته گذشته در تالارهاي بورس اوراق بهادار به بخش خصوصي فروخته شد.
به گزارش ايلنا، سازمان خصوصي سازي تعداد 972 هزار و 839 سهم دولتي را به ارزش 5 ميليارد و 266 ميليون و 848 هزار و 196 ريال در تالار بورس تهران به فروش رساند. از اين ميان تعداد 389 هزار و 677 سهم شركت ريخته گري تراكتورسازي ايران به ارزش 525 ميليون و 632 هزار و 596 ريال ، تعداد 230 هزار سهم شركت ماشين سازي اراك به ارزش 241 ميليون و 500 هزار ريال و تعداد 353 هزار و 162 سهم شركت توليد سموم علف كش به ارزش 4 ميليارد و 499 ميليون و 715 هزار و۶۰۰ ريال است.
تامين بودجه متروي تهرانتا فرودگاه امام (ره)
اعتبار مورد نياز براي عمليات خاكي و ساختماني، زيرسازي و روسازي تا مرحله ريل گذاري، از محل منابع شركت هاي تابعه وزارت مسكن و شهرسازي(درآمد فروش اراضي شهر جديد پرند) تامين مي شود و اعتبار ريل گذاري، تجهيزات برقي و آمد و شد از محل اعتبارات مترو تهران( شهرداري دولت) تامين خواهد شد.
به گزارش خبرگزاري فارس براساس مصوبه هيات وزيران، وزرات مسكن و شهرسازي (شركت عمران شهرهاي جديد) به جاي وزارت راه و ترابري به عنوان دستگاه اجرايي طرح اتصال قطار شهري تهران به فرودگاه بين المللي امام خميني(ره) و شهرهاي جديد پرند حدفاصل مرقد حضرت امام خميني (ره) تا فرودگاه ياد شده و شهر جديد پرند تعيين شد.
شركت عمران شهرهاي جديد به عنوان دستگاه اجرايي طرح اتصال قطار شهري تهران به فرودگاه بين المللي امام خميني(ره) و شهرهاي جديد پرند انتخاب شد.همچنين ساخت ايستگاه مرقد حضرت امام خميني(ره) برعهده شركت راه آهن شهري تهران و حومه( متروي تهران)، ايستگاه فرودگاه برعهده وزارت راه و ترابري و ايستگاه شهر جديد پرند برعهده وزارت مسكن و شهرسازي( شركت عمران شهرهاي جديد) خواهد بود.
اعتبار مورد نياز براي عمليات خاكي و ساختماني، زيرسازي و روسازي تا مرحله ريل گذاري نيز از محل منابع شركت هاي تابعه وزارت مسكن و شهرسازي(درآمد فروش اراضي شهر جديد پرند) تامين مي شود.
اعتبار ريل گذاري، تجهيزات برقي و آمد و شد از محل اعتبارات متروي تهران ( شهرداري- دولت) تامين خواهد شد.

زاويه ديگر
استقبال عجيب از پيام كوتاه
براي يك بار هم كه شده ميزان استفاده ايرانيان از يكي از وسايل ارتباطي با آمار ساير نقاط جهان هماهنگ شده است.
برخلاف انتظار، آمار شركت مخابرات ايران نشان مي  دهد هر مشترك ايراني داراي سرويس پيام كوتاه به طور متوسط دو پيام در روز ارسال مي كند كه نسبت به آمار ساير نقاط جهان عدد قابل قبولي به نظر مي رسد.
سيستم پيام كوتاه كه در اواخر سال 1381 با تاخير در ايران به بهر  ه برداري رسيد در اكثر نقاط دنيا به عنوان سرويسي كاملا جا افتاده و پركاربرد مطرح بوده است. يكي از دلايل گسترش استفاده از اين سيستم ارزان بودن آن نسبت به پالس هاي مكالماتي است.
قبل از راه اندازي SMS درصد اندكي از مشتركان تلفن همراه از وجود چنين خدماتي در شبكه ارتباطات سيار، آگاه بودند. تصور آنها اين بود كه خدمات موبايل تنها به خدمات مكالمه آن محدود مي شود. به نظر برخي از متخصصان، سيستم پيام كوتاه در ايران به دلايل مختلف رشد آهسته تري نسبت به ساير نقاط جهان داشته است، اما به نظر مي رسد با توجه به مزيت هايي همچون صرف هزينه و زمان كمتر، اين سيستم امكان مناسب تري داشته باشد. محل تولد SMS و شبكه GSM اروپاست. در نتيجه بيشترين ميزان استفاده از آن هم در اين قاره اتفاق مي افتد. شايد يكي از استفاده هاي سيستم پيام كوتاه در اروپا را بتوان در استفاده از زبان و خط دانست كه استانداردهاي SMS و گوشي ها با توجه به محدوديت زبان و خط لاتين رواج يافته است. شرق آسيا نيز يكي از بزرگترين موفقيت هاي SMS را رقم زده است، تا جايي كه كشوري مانند فيليپين در صدر فهرست كشورهاي جهان از نظر تعداد پيام هاي ارسالي به ازاي هر مشترك تلفن همراه قرار گرفته است. اپراتورهاي تلفن همراه در اين كشور با توجه به ساير تكنولوژي هاي ارتباطي بخصوص اينترنت از سيستم پيام كوتاه بهره برداري فراوان كرده اند. چين نيز يكي از كشورهايي است كه استفاده از SMS در آن در سالهاي اخير رشد بسيار سريعي را شاهد بوده است. با توجه به اينكه شبكه هاي تلفن همراه كشورهاي آمريكاي شمالي از استاندارد GSM تبعيت نمي كنند، سرويس سيستم پيام كوتاه از ابتدا در اين شبكه ها قرار نداشته است. اما با مشاهده موفقيتي كه اين سرويس در ساير نقاط جهان به دست آورده  اپراتورهاي اين كشورهاي نيز به مرور به ارائه اين سرويس پرداخته اند. در ايران نيز اكنون حدود يك ميليون نفر از ايرانيان از امكان سيستم پيام كوتاه برخوردار هستند. در عين حال رئيس هيات مديره شركت ارتباطات سيار از بهبود كيفيت شبكه تلفن همراه به ميزان 25 درصد خبر داد. هوشنگ همتي معتقد است وضعيت شبكه تلفن همراه و اختلال در اين كشور، طي هفته هاي گذشته 25 درصد بهبود يافته است. تعدادي از سايت ها اشكال داشتند كه رفع اشكال شده و تعداد 140 سايت جديد هم در شبكه وارد شده است.

دخل و خرج
آرمانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
جهانشهر
زيبـاشـهر
شهر آرا
يك شهروند
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  زيبـاشـهر  |  شهر آرا  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |