يكشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۲۶ - Jun 19, 2005
زمينه شفاف سازي بازار برق كشور با تعيين قيمت
هر كيلووات ساعت برق صادراتي و وارداتي فراهم شد
گروه اقتصادي: براساس مصوبه دولت و بنا به پيشنهاد وزارت نيرو، سازمان مديريت و برنامه ريزي و وزارت امور اقتصادي و دارايي در سال ۸۴ قيمت هر كيلو وات ساعت برق براي صادرات و واردات به صورت ميانگين ۳۱۰ ريال تعيين شد.
به گزارش خبرنگار ما، براساس اين مصوبه كه براي شفاف سازي و محاسبه پذيري مابه التفاوت قيمت فروش برق به مشتركان داخلي با قيمت صادراتي يا وارداتي براساس قانون بودجه سال ۸۴ تعيين شده است، در سال جاري همه عمليات مالي صرفاً براي ثبت در دفتر شركت ها و اسناد خزانه داري كل بر اين اساس انجام مي شود و ارقام ثبت شده در دفاتر ناشي از اجراي اين مصوبه مبناي محاسبه هيچگونه ماليات، عوارض و ساير حقوق دولتي و عمومي قرار نمي گيرد.
در آيين نامه اجرايي تأكيد شده كه مابه التفاوت قيمت براساس قانون بودجه سال جاري از حاصل اختلاف قيمت تعيين شده با قيمت فروش برق توسط شركت هاي برق منطقه اي به مصرف كنندگان تعيين مي شود.
برق مصرف كنندگان توسط شركت هاي برق منطقه اي براساس قيمت هاي مصوبه شوراي اقتصاد به مصرف كنندگان تحويل مي شود. مابه التفاوت قيمت فروش مصرف كننده و قيمت ۳۱۰ ريال همه ماهه از سوي شركت توانير به خزانه داري كل كشور اعلام مي شود.
اين اقدام كه به شفاف سازي و بهينه سازي مديريت مالي شركت هاي برق منطقه اي منجر مي شود، علاوه بر اين زمينه احداث نيروگاه هاي خصوصي و ايجاد بازار برق در كشور را تسهيل مي كند.

معاون سازمان انرژي اتمي اعلام كرد:
با احداث نيروگاه هاي جديد ظرف ۱۶ سال آينده
۶ هزار مگاوات برق هسته اي توليد خواهد شد
000096.jpg
گروه اقتصادي: طبق برنامه ايران ۱۴۰۰ برنامه توليد هفت هزار مگاوات برق هسته اي در ايران پيش بيني شده است.
به گزارش خبرنگار ما مهندس اسدالله صبوري معاون سازمان انرژي اتمي ايران با اعلام اين خبر تأكيد كرد، طبق اين برنامه علاوه بر هزار مگاوات برق توليدي نيروگاه بوشهر در مدت ۱۶ سال آينده بايد ۶ هزار مگاوات برق هسته اي ديگر نيز در كشور توليد كرد.وي در عين حال افزود: اين برنامه دولت است و طبق مصوبه مجلس بايد در آينده ۲۰ هزار مگاوات برق هسته اي در كشور توليد كرد.
به گفته وي در قانون مصوب مجلس قيد زمان براي اين ميزان توليد تعيين نشده است ولي مصوبه شوراي عالي انرژي اتمي قيد زمان را براي سال ۱۴۰۰ تعيين كرده است و براساس اين مصوبه بايد ۶ هزار مگاوات برق علاوه بر هزار مگاوات برق توليدي به وسيله فاز نخست نيروگاه بوشهر توليد شود.
به گفته وي هر دو برنامه قابل اجراست و بايد براي اين امر طبق زمان بندي مشخص برنامه ريزي كرد.
وي تأكيد كرد: در فناوري هسته اي، كشور هنوز به خودكفايي نرسيده است و در صورت برنامه ريزي براي توليد ۶ يا ۲۰ هزار مگاوات برق هسته اي مي توان ميزان توليد داخلي آن را نيز براي هر سال مشخص كرد.
به گفته وي در حال حاضر در واحد يك نيروگاه بوشهر از كل ۴۸ هزار تن تجهيزات ۱۱ هزار تن آلماني است و از ۳۷ هزار تن باقي مانده ده هزار تن ساخت داخل است.
صبوري تأكيد كرد كه نيروگاه بوشهر در حال حاضر ۸۴ درصد پيشرفت داشته است و اين مسئله حاصل كار ۶ سال اخير است و عليرغم انعقاد قرارداد ايران و روسيه از حدود ده سال پيش فعاليت جدي از سه سال بعد از آن آغاز شد.
معاون سازمان انرژي اتمي در مورد مشاركت داخلي ديگر بخش هاي نيروگاه بوشهر گفت: كل فعاليت ساختمان فاز يك نيروگاه اعم از تكميل، اصلاح، بازسازي و تغييرات طرح اوليه از سوي پيمانكاران ايران انجام شد.وي افزود: در زمينه ساخت تجهيزات نيز ۲۵ درصد توسط شركت هاي ايراني انجام شد.
وي تأكيد كرد، در كار بهره برداري در حال حاضر ۳۰۰ مهندس، كارشناس و كارشناس ارشد به همراه ۴۰۰ تكنيسين ايراني پس از آموزش هاي طولاني به كار مشغول خواهند شد و نيازي به كارشناس خارجي نخواهيم داشت.
وي يكي از دستاوردهاي اجراي نيروگاه بوشهر را ايجاد مهندس مشاور هسته اي عنوان كرد و گفت، يكي از كارهاي مثبت در اين روند نهادينه شدن دانش حاصل از اجراي پروژه بوشهر بود.وي خاطرنشان كرد اين دستاورد با ايجاد و تأسيس يك مؤسسه مشاوره هسته اي به نام مهندسي مشاوره افق هسته اي با حدود ۲۳۰ كارشناس هسته اي ممكن شد كه سهام آن صد درصد خصوصي است.
از ۲۰۰ مجموعه طراحي و پيمانكار فعال در نيروگاه بوشهر حدود ۵۰ مجموعه ايراني است.

رشد ۱۶۲ درصدي صادرات غيرنفتي در برنامه سوم
سي ينا: نسبت سرمايه گذاري به توليد ناخالص داخلي از ۴/۲۶ درصد در سال ۷۵ به ۷/۲۸ درصد در سال ۸۳ افزايش يافت.
همچنين درآمد ارزي كشور متشكل از درآمدهاي نفتي و صادرات غيرنفتي از ۴/۱۸ ميليارد دلار در سال ۷۶ به ۹/۴۲ ميليارد ريال در سال ۸۳ افزايش يافت. براساس اين گزارش صادرات كالاهاي غيرنفتي از ۹/۲ ميليارد دلار در سال ۷۶ به ۶/۷ ميليارد در سال ۸۳ افزايش يافت كه نشانگر رشد ۱۶۲ درصدي است. همچنين در برنامه سوم، صادرات خدمات از ۹۸۰ ميليون دلار در سال اول برنامه سوم، به حدود سه ميليارد دلار در سال ۸۳ افزايش يافت.

بر اساس پيش بيني بانك جهاني در سال جاري
ايران پس از چين بالاترين رشد اقتصادي را خواهد داشت
مهر: بانك جهاني اعلام كرد طي سالهاي ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ ايران از لحاظ رشد اقتصادي پس از چين بيشترين رشد اقتصادي را خواهد داشت.
كارشناسان بانك جهاني معتقدند كه ايران از لحاظ قابليت اقتصادي، پس از چين در رتبه دوم جهاني قرار دارد.بر اساس اين گزارش، استان تهران كه بخش زيادي از جمعيت ايران را در خود جاي داده است، هيچگونه تجهيزات خريد و فروش مدرن ندارد و بنابراين يك منبع بالقوه خرده فروشي به شمار مي رود.گزارش بانك جهاني حاكي است، توليد ناخالص داخلي تهران از مجموع توليد ناخالص داخلي دو شهر پكن و شانگهاي (كه از بزرگترين شهرهاي صنعتي جهان محسوب مي شوند) بيشتر است.
اين گزارش حاكي است، ايران با توجه به موارد فوق، منبع عظيم فرصتهاي سرمايه گذاري به شمار مي رود و قابليت اقتصادي آن بسيار بالاست.
به گزارش بانك جهاني، اقتصاد ايران شديداً به درآمد صادرات نفتي وابسته است.
حدود ۹۰-۸۰ درصد كل درآمدهاي صادراتي و ۵۰-۴۰ درصد بودجه دولت ايران توسط درآمدهاي نفتي تامين مي شود.
بانك جهاني معتقد است، افزايش قيمتهاي جهاني نفت در سالهاي اخير علت اصلي رشد فزاينده اقتصاد ايران بوده است.
به گزارش بانك جهاني، رشد توليد ناخالص داخلي ايران در سال ۲۰۰۴ به ۸/۵ درصد رسيد.
بانك جهاني همچنين پيش بيني مي كند، توليد ناخالص داخلي ايران در سالهاي ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ به ترتيب به رشدي ۴/۵ و ۵/۴ درصدي برسد، و از اين لحاظ، ايران پس از چين بالاترين رشد اقتصادي را در سطح جهان خواهد داشت.

خريداري بيش از سه ميليون تن گندم از كشاورزان
مهر: تاكنون حدود سه ميليون و ۴۶۵ هزار و ۳۵۳ تن گندم از كشاورزان خريداري شده كه در مقايسه با سال گذشته بيش از ۱۲ درصد افزايش داشته است.
تا تاريخ ۲۷ خرداد ماه سال جاري استانهاي خوزستان با يك ميليون و ۲۴۰ هزار تن، فارس با ۶۵۰ هزار تن و گلستان با ۶۹۲ هزار تن بيشترين ميزان خريد گندم را به خود اختصاص داده اند.
براساس اين گزارش، ميزان خريد گندم در استان خوزستان ۱۷/۲۲ درصد در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است.
همچنين كشاورزان استانهاي گيلان با دو تن، مركزي با ۴ هزار و ۹۰۰ تن و يزد با ۸ هزار و ۶۰۰ تن كمترين ميزان خريد گندم را به خود اختصاص داده اند.

جزئيات يارانه هاي پنهان در سال گذشته
گروه اقتصادي: يارانه ها را به دو دسته پنهان و آشكار مي توان تقسيم كرد كه متأسفانه آنچه كه تاكنون در كشور ما مورد توجه قرار گرفته يارانه هاي آشكار بود و تا حدودي زيادي يارانه هاي پنهان و سياستگذاري براي هدفمند كردن آن مورد غفلت واقع شده است.
به گزارش خبرنگار ما در سال گذشته يارانه پنهان دولت درخصوص چهار فرآورده نفتي، گاز طبيعي تصفيه نشده و برق حدود ۱۴۸ هزار ميليارد ريال بوده است.
براساس اين گزارش سهم عمده اي از اين يارانه پنهان به ۴ فرآورده بنزين، نفت سفيد، نفت گاز و مازوت اختصاص داشته است.
از كل رقم ۱۴۸ هزار ميليارد ريال ۱۲۱ هزار و ۸۵۴ ميليارد ريال آن (حدود ۸۵ درصد) به چهار فرآورده فوق الذكر اختصاص داشته است.
اين گزارش حاكي است كه دولت در سال ۸۲ تنها ۸۷ هزار و ۷۱۷ هزار ميليارد ريال يارانه براي اين چهار فرآورده پرداخت كرد كه به اين ترتيب حجم اين يارانه ها در سال گذشته ۳۹ درصد افزايش داشته است.
به گزارش خبرنگار ما حجم كل يارانه اي كه دولت بابت گاز طبيعي تصفيه نشده پرداخت كرد در سال ۸۳ به رقم هزار و ۲۷ ميليارد ريال رسيد كه نسبت به سال ۸۲ از رشد ۴ درصدي برخوردار بوده است.
افزايش جهاني قيمت بنزين و فرآورده هاي نفتي را مي توان مهم ترين عامل رشد يارانه هاي پنهان در كشور ارزيابي كرد.
اين گزارش درخصوص يارانه پرداختي به برق نيز حاكي است كه دولت در سال ۸۳ رقمي در حدود ۱۶ هزار و ۲۰۰ ميليارد ريال يارانه پنهان پرداخت كرده است و اين در حالي است كه اين ميزان در سال ۸۲ برابر ۱۹ هزار و ۹۳۰ ميليارد ريال بوده كه از كاهش حدود ۲۰ درصدي اين يارانه ها در بخش برق حكايت مي كند.
براساس قانون بودجه دولت قيمت فرآورده هاي نفتي و برق را بايد براساس قيمت جهاني محاسبه كرده و مابه التفاوت آن با قيمت داخلي را به عنوان يارانه در بودجه محسوب كند.

رشد ۴ درصدي درآمد سرانه در طول برنامه سوم
سي ينا: درآمد سرانه از سال ۷۶ تا ۸۳ به قيمت ثابت سال ۷۶ معادل ۴ درصد افزايش يافت.
درآمد سرانه به قيمت ثابت سال ۷۶ از ۴۰۱۸ هزار ريال در اين سال به ۵۵۰۶ هزار ريال در سال ۸۳ افزايش يافت. براساس اين آمار بطور متوسط درآمد سرانه ۴ درصد رشد را نشان مي دهد. اين در حالي است كه جمعيت كشور از ۶۱ ميليون نفر در سال ۷۶ به ۶۸ ميليون نفر در سال ۸۳ افزايش يافته است. همچنين توليد ناخالص داخلي به قيمت ثابت سال ۷۶ از ۲۹۱۷۶۹ ميليارد ريال در اين سال به ۳۹۷۳۰۴ ميليارد ريال در سال ۸۳ افزايش يافته است كه نشان دهنده رشد اقتصادي سالانه ۳۲/۴ درصد است. خاطرنشان مي شود، در دوره هشت سال گذشته بدليل كاهش شديد درآمدهاي نفتي در سالهاي ۷۷ _ ۷۶ و همچنين پديده خشكسالي ، نرخ رشد اقتصادي كاهش يافت و اين امر در متوسط نرخ رشد دوره هشت ساله اثر گذاشت. در حاليكه نرخ رشد اقتصادي به طور متوسط در برنامه سوم ۴/۵ درصد بوده است.

گفت وگوي امروز
اجماعي براي تعيين دبيركل جديد در اوپك وجود ندارد
گروه اقتصادي: اعضاي اوپك در مورد دبير كل جديد هنوز به اجماع نرسيده اند. در اين زمينه با حسين كاظم پور اردبيلي عضو ايراني هيأت عامل اوپك گفتگو كرده ايم.
***
* علت تعويق در انتخاب دبيركل جديد اوپك چيست و دبيركلي ايران با چه موانعي روبرو است؟
- تعيين دبيركل جديد فعلاً مورد اجماع اعضاي اوپك نيست و بر اين اساس دبيركلي ايران نيز مورد قبول اعضاء قرار نگرفته است. اكنون به دليل عدم اتفاق نظر اعضاي اوپك براي انتخاب دبيركل جديد در چارچوب اساسنامه و كانديداهاي موجود، دبيرخانه اوپك توسط نماينده رئيس  سالانه كنفرانس اداره مي شود.
* چرا با وجود افزايش ۵۰۰ هزار بشكه اي توليد نفت خام اوپك، قيمت ها در حال افزايش است؟
- اين تصميم از اول جولاي اجرا خواهد شد و از سوي ديگر بيش از اين رقم افزايش ۵۰۰ هزار بشكه اي اوپك در حال حاضر از طريق اضافه توليد اعضاء در بازار نفت وجود دارد بنابراين احتمال افزايش مقداري معادل ۵۰۰ هزار بشكه نفت اوپك در بازار به جهت اينكه ظرفيت هاي مازاد بسيار محدودي وجود دارد، متصور نيست. همچنين از نظر نوع نفت خام مورد نياز، امكان اضافه توليد محدودي وجود دارد و نوع نفت خام مورد درخواست بازار در اين فصل نمي باشد. فصل جاري، فصل تقاضاي بنزين و سوخت هواپيما به دليل نوع مسافرت هاست. سوخت هواپيما و بنزين در نوع نفت خام هايي كه فعلاً امكان  افزايش توليد آن توسط اعضاي اوپك وجود دارد، از نظر كيفي خيلي كم مقدور است. از سوي ديگر ظرفيت هاي پالايشي در اكثر نقاط جهان بين ۹۵ تا ۹۸ درصد مشغول كار است به عبارت ديگر در پالايشگاه ها ظرفيت مازادي براي پالايش نفت خام جديد وجود ندارد.
* اجرايي شدن سبد جديد نفت خام اوپك چه تأثيري بر تعيين قيمت اين سازمان دارد؟
- اين بحث از دو سال پيش تاكنون در اوپك مطرح بوده و موضوع از سوي ايران دنبال مي شد. در بحث هاي كارشناسي و مطالعاتي كه مطرح شده موضوع تغيير تركيب نفت خام هاي سبد اوپك به دليل اين كه سبد قبلي اوپك سبدي از نوع نفت خام  سبك و شيرين بوده و براساس پايه دقيق علمي و واقعي كه قادر به نمايندگي نفت خام كشورهاي عضو و سطح درآمد آنها باشد، نبوده است به همين دليل پيشنهاد كرديم تا به نمايندگي از سوي هر كشور يك نفت خام در سبد قيمت اوپك باشد تا اين نفت خام بتواند نماينده نفت خام كشور مربوطه از نظر كيفيت باشد. اين ميزان ميانگين وزني توليد آن كشور ميانگين موزون نفت خام اوپك قرار خواهد گرفت. مجموع اين ۱۱ نفت خام به نسبت صادرات كشورهاي عضو در سبد و مقاصدي كه اين نفت خام صادر مي شود نيز بايد متوسط ميانگين موزون داشته باشد.
مثلاً اگر نفت خام سبك ايران در سبد قرار مي گيرد بايد مشخص شود كه چه ميزان به اروپا؛ آسيا يا ساير كشورها صادر مي شود و چون قيمت ها در اين مقاصد، متفاوت است به نسبت صادراتي كه به اين مقاصد صورت مي گيرد، ارزيابي قيمت انجام و اين ميانگين به طور روزانه، ميانگين موزون در مجموع يازده سبد خواهد شد و به اين شكل قيمتي به دست مي آيد كه قيمت سبد نفت خام اوپك را مشخص مي سازد.
اوپك خود را به ميزان ۲ دلار كمتر مي فروخته است چرا كه نفت خام سنگين تر و ترش تري نسبت به تركيب سبد داشته و سبد نفت خام واقعي اوپك ۴۹ دلار بوده است. با سبد جديد، فشاري كه اوپك از افزايش قيمت ها احساس مي كند به ميزان ۲ دلار از سوي مصرف كننده تعديل و قيمت ها واقعي تر شده است.

قيمت طلا و ارز
نوع فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۱۱۹۰۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۹۵۸۰۰۰
نيم بهار آزادي ۴۹۵۰۰۰
ربع بهار آزادي ۳۱۵۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۹۵۸۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۸۹۸۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۹۷۷
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۱۰۹۷۹


اقتصادي
اجتماعي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |